Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.
Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?
Kommentit (7592)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, osaan keittää pontikkaa. Koulussa opettelin (minusta tuli isona DI, teekkariopintoihin sai sisällytettyä kaikkea kivaa). Osaan rakentaa tislauslaitteiston.
Jos joku listii minut, niin jää ilman viinaa. Minut kannattaa jättää henkiin.
Osaan kasvattaa ruokaa, siemenestä taimeksi, kasviksi, sadonkorjuu ja sadon hyödyntäminen. Osaan myös kasvattaa ja kuivattaa tupakkaa+höpöheinää siten, että niitä voi oikeasti polttaa sen jälkeen. Jos minut listii, saa kasveja, joista ei tiedä, ovatko ne myrkyllisiä vai herkullisia. Minut kannattaa jättää henkiin.
Osaan useampaa kieltä. Osaan lukea käyttöohjeita - ja osaan noudattaa käyttöohjeita. Minut kannattaa jättää henkiin, jos ei halua testailla savun hälvettyä kytkentöjä.
Osaan ensiapua, osaan lastoittaa murtuneet luut (reisiluunmurtumaa en pysty hoitamaan), teippaamaan runnotut sormet, putsaamaan ja ompelemaan siedettävän kokoisia haavoja, osaan myös putsata tulehtuneita haavoja (kiitos työkaverin, joka osaa kaikkea ällöä ja joka nauttii siitä, kun yökkäilen mätäpaiseita). Minut kannattaa jättää henkiin.
Osaan ampua, en kovin tarkasti, mutta riittävän tarkasti aiheuttaakseni kipua ja se jo yksinään toimii pelotteena. Osun vartaloon, en välttämättä sydämeen - ja luoti tai haulikon haulit suolessa ei ole kovin kiva juttu. Minulla on laillinen ase ja ammuksia, ja väylä saada lisää ammuksia sitten, kun virallisia ostopaikkoja ei ole. Minut kannattaa jättää henkiin.
Tunnen luonnonkasvit hyvin. Tiedän, missä kasvaa myrkyllisiä kasveja, ja tiedän, mitä kasvinosat ovat myrkyllisimpiä. Tunnen myös myrkylliset sienet. Minun läheiseni kannattaa jättää rauhaan.
Osaan kulkea luonnossa hiljaa, piilossa. Ihmisjoukoissa olen huomaamaton, kiinnostamaton. Tunnen asuinpaikkani ympäristön, osaan kulkea siellä pimeässä ja talvella. Minua ei löydä, jos ei ole taitavaa jälkikoiraa mukana.
Asialliset setit.
Tämä lähinnä tiedoksi niille öyhöttäjille, jotka uhoavat, että he kyllä saavat aseillaan ruokaa. Ehkä. Mutta jääkö siitä ruuasta henkiin? Entä sitten, jos siitä ruuasta on jäänytkin henkiin - mistä sitten lisää ruokaa, kun on tapettu kaikki ruuantuotantoa osaavat?
Kautta aikojen ihmiskunta on kohdannut katastrofeja. Henkiin ovat jääneet ne yhteisöt, jotka ovat osanneet tehdä yhteistyötä ja välittää tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa kivääri ja paljon panoksia. Paras vinkki minkä voin teille antaa.
Tämä. Kiväärillä voit hankkia itsellesi ruokaa. Ei, en tarkoita metsästämistä.
Teinipojat kirjoittelee ja on olevinaan kovaakin miestä...
Ei se pössykkä paljoa auta, jos sitä ei uskalla käyttää. Tosiasia on, että suurin osa ihmisistä välttää väkivaltaa. Toisen ihmisen ampuminen on ison kynnyksen takana.
Sori, tämä lähti, mutta ymmärrä syy itse. Ei pidä antaa virikkeitä siihen taipuville.
Vierailija kirjoitti:
No, osaan keittää pontikkaa. Koulussa opettelin (minusta tuli isona DI, teekkariopintoihin sai sisällytettyä kaikkea kivaa). Osaan rakentaa tislauslaitteiston.
Osaan kasvattaa ruokaa, siemenestä taimeksi, kasviksi, sadonkorjuu ja sadon hyödyntäminen. Osaan myös kasvattaa ja kuivattaa tupakkaa+höpöheinää siten, että niitä voi oikeasti polttaa sen jälkeen. Jos minut listii, saa kasveja, joista ei tiedä, ovatko ne myrkyllisiä vai herkullisia. Minut kannattaa jättää henkiin.
Osaan useampaa kieltä. Osaan lukea käyttöohjeita - ja osaan noudattaa käyttöohjeita. Minut kannattaa jättää henkiin, jos ei halua testailla savun hälvettyä kytkentöjä.
Osaan ensiapua, osaan lastoittaa murtuneet luut (reisiluunmurtumaa en pysty hoitamaan), teippaamaan runnotut sormet, putsaamaan ja ompelemaan siedettävän kokoisia haavoja, osaan myös putsata tulehtuneita haavoja (kiitos työkaverin, joka osaa kaikkea ällöä ja joka nauttii siitä, kun yökkäilen mätäpaiseita). Minut kannattaa jättää henkiin.
Osaan ampua, en kovin tarkasti, mutta riittävän tarkasti aiheuttaakseni kipua ja se jo yksinään toimii pelotteena. Osun vartaloon, en välttämättä sydämeen - ja luoti tai haulikon haulit suolessa ei ole kovin kiva juttu. Minulla on laillinen ase ja ammuksia, ja väylä saada lisää ammuksia sitten, kun virallisia ostopaikkoja ei ole. Minut kannattaa jättää henkiin.
Tunnen luonnonkasvit hyvin. Tiedän, missä kasvaa myrkyllisiä kasveja, ja tiedän, mitä kasvinosat ovat myrkyllisimpiä. Tunnen myös myrkylliset sienet. Minun läheiseni kannattaa jättää rauhaan.
Osaan kulkea luonnossa hiljaa, piilossa. Ihmisjoukoissa olen huomaamaton, kiinnostamaton. Tunnen asuinpaikkani ympäristön, osaan kulkea siellä pimeässä ja talvella. Minua ei löydä, jos ei ole taitavaa jälkikoiraa mukana.
Itse asiassa pontikka on hyvä idea. Ennen vanhaan viinaa käytettiin usein vaihdon välineenä. Ja vielä nykyisinkin tehdään naapureiden kesken pikku hommia ja maksu hoituu viinapullolla. Pontikka on siksikin hyvä, että se säilyy ja sitä voi käyttää muuhunkin. Esim. haavojen puhdistamiseen.
Joten kotivaroihin kannattaa ottaa mukaan muutama kossupullo, jos ei itse osaa tislata.
DI
Täällä on paljon lueteltu elintarvikkeita ja minä lisäisin niin vielä etikan ja ruokasoodan. Kumpikin monikäyttöisiä eikä maksa paljon.
Ajattelen myös, että parasta onnettomuuksiin varautumista on yleinen hyvä elämänhallinta: On helpompi pakata kiireessä, kun vaatteet on puhtaina kaapeissa eikä kaikki loju likaisena kylpyhuoneen lattialla. Ruokaa on ja ne löytyvät omilta hyllyiltään, auton tankissa on menovettä eikä bensamittari pala ja talvirenkaat on vaihdettu ajoissa jne jne.
Kun perusta on kunnossa niin sitten voi alkaa kerätä ylimääräistä varustusta ja ruokaa kaiken varalle.
Mites on nyt survival tuon koronan kanssa?
Meillä ei hirveästi koronapandemia ole vaikuttanut elämiseen. Asumme maalla, kohtalaisen kaukana kaupoista ja taajamista. Täällä koko ikäni asuneena olen oppinut siihen, että aina pitää olla vähintään viikoksi eteenpäin kaikki hankittu, mielummin pariksi-kolmeksi viikoksi tai vielä pidemmälle horisonttiin. Ei siis pelkkää ruokaa, vaan bensaa auton tankissa, vessapaperia, pyykinpesuaineita, saippuaa, kaasua grilliin, koirannameja, seuraavan sesongin vaatteet... Sisko on joskus nauranut, ettei sellaista olekaan, mitä meiltä ei löytyisi. No, allergialääkkeitä ei ollut, ja niitä kerran tarvittiin, isältä sitten lainattiin, kunnes päästiin apteekkiin (ja ostin isällekin uuden paketin korvaukseksi). Että näillä nurkilla jollain on aina sitä, mitä tarvitaan.
Koska vanhempani ja muutenkin kyläläisistä iso osa on koronan suhteen riskiryhmää, niin meillä oli sitten nää asiointijärjestelyt: kerran viikossa kävin kaupassa ostoslistojen kanssa, maksoin kortilla (ja keräsin bonukset ja plussat vaivanpalkaksi) ja kuittia vastaan rahat siirtyivät sitten takaisin tililleni. Samoin apteekkireissujen kanssa, kelakortti ja resepti tai lapulle kirjoitettu ostoslista mukaan, ja hoidin hankinnat. En tiedä, miten suurilla paikkakunnilla se olisi sujunut, täällä meni ihan leppoisasti. Paikalliset kaupat ovat heränneet aika hitaasti näihin noutopalveluihin ja kotiintoimituksiin, tosin olihan täällä jo parilla kaupalla kotiintoimitus 70- ja 80-luvuilla, 90-luvun laman aikaan se lopetettiin (toinen kauppakin meni nurin).
Työnantaja määräsi kaikki etätöihin 18.3.2020 ja sen jälkeen olen toimistolla käynyt viisi kertaa. Etätyöt jatkuvat näillä näkymin toistaiseksi, olen miettinyt, että kerran viikossa maanantaisin tai perjantaisin voisi toimistolla käydä, silloin siellä on vähiten porukkaa. Työnantaja tarjosi kirurgisia maskeja ja hengityssuojaimia heti pandemian alkuvaiheessa (kaupoistahan niitä ei enää saanut), ja itse ompelin tusinan verran maskeja kauppareissuja varten. Nyt olen käyttänyt ffp2-maskeja, seuraan influenssatilannetta, että pitääkö taas alkaa käydä hiljaiseen aikaan kaupoilla.
Lähipiirissä koronatartuntoja on ollut vain sairaalassa työskentelevillä (työssä koronaosastolla), ja sitten pääkaupunkiseudulla asuvilla sukulaisilla, jotka ovat koko ajan yrittäneet elää kuin ei koronaa olisikaan, olisi pitänyt päästä teatteriin ja Tallinnanristeilylle ja ravintolaan heti huhtikuussa 2020, kun eihän sitä nyt voi koko loppuikää varoa kaikkea. No, eivät silloin päässeet, mutta heti kun pääsivät, saivat tartunnankin.
Tulevaisuudessa eri lait tekevät survivalismin mahdottomaksi esimerkiksi nyt jo tehdään Viroon lakia ettet saa pitää kuin viikon ruokavarastoa.
Sitä on new maa ilmanjär jestys.
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuudessa eri lait tekevät survivalismin mahdottomaksi esimerkiksi nyt jo tehdään Viroon lakia ettet saa pitää kuin viikon ruokavarastoa.
Tästä olisi tärkeää saada lisätietoa. Onko sinulla linkkiä uutiseen?
Vierailija kirjoitti:
Linkkiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa pontikka on hyvä idea. Ennen vanhaan viinaa käytettiin usein vaihdon välineenä. Ja vielä nykyisinkin tehdään naapureiden kesken pikku hommia ja maksu hoituu viinapullolla. Pontikka on siksikin hyvä, että se säilyy ja sitä voi käyttää muuhunkin. Esim. haavojen puhdistamiseen.
Joten kotivaroihin kannattaa ottaa mukaan muutama kossupullo, jos ei itse osaa tislata.
DI
Kyllä ehdottomasti! Viinaan ja muihinkin vähintään 40 pros. alkoholeihin voi tehdä myös kasviuutteita, eli lääkkeitä. Muutama hyvä kasvilääkintäopas hyllyssä ei myöskään haittaa.
Tämä ketju on ihan uskomattoman lapsellinen. Vielä oikein survivalisteja muka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä olisi tärkeää saada lisätietoa. Onko sinulla linkkiä uutiseen?
Ymmärräthän tämän nyt itsekin, follarit tunkee jo tällekin ketjulle NWOineen. Huuhaata tuo on, ei kannata lähteä mukaan tai saa ketjun mittaisen harmin....jankkaamista jos jostakin yhdentekevästä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DI
Kyllä ehdottomasti! Viinaan ja muihinkin vähintään 40 pros. alkoholeihin voi tehdä myös kasviuutteita, eli lääkkeitä. Muutama hyvä kasvilääkintäopas hyllyssä ei myöskään haittaa.
Ponun voi lantata vedellä kulloinkin tarvimalle tasolle. Tehtiin pirtusta liköörejä joskus kun tuota oli vapasti saatavilla, velimiehen toimiessa rajamäen kuskina. Pirtu lantattiin liköörin tasolle, marjat sekaan likoon muutamaksi kk , sokeri liuotetaan kiehuvaan veteen, jäähdyttyään pirtun sekaan ja pariviikkoa tasimista, niin ah, miten oli hyvää.
Karpalot, puolukat, viimimarjat, vadelmat. Kyllä makunautintoja riitti.
Ponu pitää osata keittää, ettei tule myrkkyä joka sokeuttaa tai vie hengen. On aika tarkkaa puuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Paskat tehdään. Luettu joltain salaliittosivustolta, koska linkkiä ei löydy. Ei ainakaan luotettavaa linkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on ihan uskomattoman lapsellinen. Vielä oikein survivalisteja muka.
sama lapsellinen follariko siinä taas....mene vaan sinne korona ketjuun takaisin
Vierailija kirjoitti:
Mites on nyt survival tuon koronan kanssa?
Mitä se muuttaa, niinpä....ei mitään.
Tai kyllä saa ihmiset ajattelemaan vähän pidemmälle kuin ainoastaan sitä päivää, mikä kulloinkin kuluu.
Aurinkomyrskystä uutinen eilen 9.11:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kun-voimakas-aurinkomyrsky-iskee-on…
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, taas yksi foliouskovainen sekoaa netistä löydettyihin "tosiasioihin"...
Mikähän laki muka estää varautumisen? Linkkiä luotettavaan lähteeseen?
Meillä on kivääri ja haulikko patruunoineen sekä paljon itse ammuttujen hirvien lihaa purkeissa. Marjoja ja perunaa yms. aina tarpeeksi seuraavaan satokauteen asti. Tarvittaessa puilla lämmitetään ja agrekaatilla saadaan sähköt esim. vesipumpulle. Pystytään pitämään oma talo ja pihapiiri hallussa jos muuten yhteiskunta ympäriltä sortuu.
Asialliset setit.