Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.
Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?
Kommentit (7592)
Vierailija kirjoitti:
Tappaja kirjoitti:
Onpa suloisia vinkkejä. Muistakaa kuitenkin, että jos tosipaikka tulee, niiillä teidän näkkileivillä ja pemmikaaneilla on muitakin ottajia. Eli ei riitä, että varaudut, täytyy myös pystyä puolustautumaan.
Muutama ukko kun on ikkunan takana, niin siinäpä olet hankalassa tilanteessa!
Olisinko paremmassa asemassa, jos muutama ukko olis ikkunan takana, jo minulla ei olisi kotivaraa?
Minulla on myös aseistus ja hälytysjärjestelmä (haukkuherkkä koira). Paras turvatekijät on kuitenkin pitkä matka joka suuntaan, tänne ei eksy vahingossa.
Todennäköisyys, että Suomessa ajauduttaisiin muutamassa päivässä tilanteeseen, jossa aseelliset ryöstelijät kulkisivat talosta taloon, on niin pieni, että en näe tuon enempää tarvetta varautua. Jos mikä tahansa kriisi alkaa eskaloitua, niin siihen menee kuitenkin viikkoja tai kuukausia, ja sinä aikana ehdimme rakentaa kunnon puolustusjärjestelmät. Jo pelkästään se, että tukkii ajokelpoiset tiet muutamalla suurella kuusella (jättää ne konkeloon, niin purkaessa syntyy ruumiita, jos ei osaa asiaansa) antaa reippaasti pelivaraa. Alkuvaiheessa ryöstelijät kulkevat kuitenkin helpon saaliin perässä kaupunkialueilla.
Kuivaliha olis hyvin säilyvää ja itse voi valmistaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mikä säilyy 10vuotta??
Ystäväni osti vanhan talon entisen varautujan perikunnalta ja kertoi, että sen kellarissa on valtava määrä säilöttyjä elintarvikkeita monen kymmenen vuoden takaa. Ne ovat jollain erikoismenetelmällä tehtyjä, en muista sen nimeä, en ollut kuullut ennen. Ovat kuulemma yhä hyviä, vaikken kyllä ehkä söisi. Tietääkö joku sen menetelmän nimen, jolla saa tehtyä tuollaisia?
Olisko ihan perinteisiä umpiosäilykkeitä? Ei nekään vuosikymmeniä säily, mutta useita vuosia kyllä. Ainoa todella pitkän ajan varma säilyvyys on pakastekuivatuilla tuotteilla, jotka on vakuumipakattu paksuihin peltitölkkeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuivatut herneet ovat myös halpoja ja terveellisiä. Ja säilyviä.
Näkkileipä on säilyvää ja sitä meillä syödään muutenkin aika paljon. Huono puoli on että vie tilaa aika paljon ja pitää olla tiiviissä astiassa?
Ei mulla ainakaan näkkäri missään astiassa ole, ihan vain omassa paketissaan. Ei kai se miksikään mene kuivassa ja normaalissa huoneenlämmössä?
Meillä on näkkäri sellaisissa muovilaatikoissa missä on kansi. Samanlaisissa laatikoissa on jauhot ja muut kuiva-aineet. Ne pysyvät siististi keittiön kaapissa hyllyllä. Kun joku tavara loppuu niin haen varastosta uuden tilalle ja vien tyhjän muovilaatikon sinne varastoon. Sooda, leivinjauhe ja kuivahiiva on samassa laatikossa. Laatikko on siis sellainen purkki eikä mikään muuttolaatikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuivatut herneet ovat myös halpoja ja terveellisiä. Ja säilyviä.
Näkkileipä on säilyvää ja sitä meillä syödään muutenkin aika paljon. Huono puoli on että vie tilaa aika paljon ja pitää olla tiiviissä astiassa?
Ei mulla ainakaan näkkäri missään astiassa ole, ihan vain omassa paketissaan. Ei kai se miksikään mene kuivassa ja normaalissa huoneenlämmössä?
Meillä on näkkäri sellaisissa muovilaatikoissa missä on kansi. Samanlaisissa laatikoissa on jauhot ja muut kuiva-aineet. Ne pysyvät siististi keittiön kaapissa hyllyllä. Kun joku tavara loppuu niin haen varastosta uuden tilalle ja vien tyhjän muovilaatikon sinne varastoon. Sooda, leivinjauhe ja kuivahiiva on samassa laatikossa. Laatikko on siis sellainen purkki eikä mikään muuttolaatikko.
Ihan hyvä säilytys, mutta ei kai se näkkäri pilalle mene muutenkaan? Kun tuolla aiempana sanottiin, että pitäisi olla tiiviissä astiassa.
Vierailija kirjoitti:
Aseet:
-5.56x45
-9x19
-.357 mag
ja aivan saatanasti ammuksia. Näillä pärjää!
Oletko juuri hän jota varten muiden pitää varautua? Sinulla on siis aseet mutta entä juoma, ruoka, vaatetus pysyvää ulkoilua varten matkalla...jonnekin jossa ihmiset ovat tummia iholtaan ja halunnevat työntää meitä enämpi niinku takaasin rajojensa ulkopuolelle? Ja tämä vain siksi kun serkku kertoi twiitissä että suomalaiset ovat enempi paskoja?
Vierailija kirjoitti:
Tappaja kirjoitti:
Onpa suloisia vinkkejä. Muistakaa kuitenkin, että jos tosipaikka tulee, niiillä teidän näkkileivillä ja pemmikaaneilla on muitakin ottajia. Eli ei riitä, että varaudut, täytyy myös pystyä puolustautumaan.
Olisinko paremmassa asemassa, jos muutama ukko olis ikkunan takana, jo minulla ei olisi kotivaraa?
Kiitos, ihan aidosti nauroin tälle oivallukselle 😂
Mutta asiaan: löysin tämän ketjun vasta eilen. Tilasin jo trangian. Jostain se on aloitettava.
Vierailija kirjoitti:
Tappaja kirjoitti:
Olisit. Mietipä vähän. Kun ruoasta tosissaan tulee pulaa, niin siinä ei ole väliä, miten se hankktaan.
Tulevaisuudessa tehdään lakeja jotka estävät omavaraisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tappaja kirjoitti:
Kiitos, ihan aidosti nauroin tälle oivallukselle 😂
Mutta asiaan: löysin tämän ketjun vasta eilen. Tilasin jo trangian. Jostain se on aloitettava.
Ei tuo ollut oivallus, vaan typeryyttä.
Tappaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tappaja kirjoitti:
Olisit. Mietipä vähän. Kun ruoasta tosissaan tulee pulaa, niin siinä ei ole väliä, miten se hankktaan.
Suomessa anarkiatilanteessa ensimmäisenä pahoissa ongelmissa olisi rikolliset. Kunnon kansalaisilta poistuisi kaikki nyt voimassa olevat pidikkeet ja tällä hetkellä lainsuojaa nauttivat rosvot olisi todella hätää kärsimässä, kun laki ei enää heitä puolustaisi.
Tappaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tappaja kirjoitti:
Ja sit ne veis kotivaran. No, miten asia olisi parempi, jos sitä ei alun alkaenkaan olisi ollut?
Ja varsinkin, jos ne muutamat ukot ei oliskaan ikkunan takana ensimmäisenä päivänä, vaan vasta sitten, kun kotivara olisi jo syöty.
Yhdessä preppiohjelmassa kotivaran sekaan yksi oli piilottanut myrkytettyjä tuotteita. Sellaisia olisi mukava tarjota ryöstelijöille.
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä preppiohjelmassa kotivaran sekaan yksi oli piilottanut myrkytettyjä tuotteita. Sellaisia olisi mukava tarjota ryöstelijöille.
Ja nämä olivat varmasti tiedossa koko taloudelle? Aika ikävä yllätys, jos perheen nuorimmainen olisi käynyt syömässä sen myrkytetyn suklaapatukan, koska ei ymmärtänyt, että se on vaarallinen.
Onnellinen torppalainen kirjoitti:
Muutama vuosi sitten joiltakin asiantuntijoilta kysyttiin, miten ja mihin itänaapuri hyökkäsi, jos päättäisi hyökätä Suomea vastaan. He vastasivat, että todennäköisesti sähkö- ja vesijohtoverkostoon, koska ne lamauttamalla saa koko Suomen polvilleen.
Suomalaisethan ovat mitä suurimmassa määrin riippuvaisia sähköstä ja vesijihtoverkostosta. Olen itse asunut jo viisi ja puoli vuotta sähköttömässä hirsitorpassa ilman vesi- ja viemäriverkostoa. Tavoitteena kasvattaa mahdollisimman monipuolisesti juureksia ja kasviksia sekä säilöä niitä.
Minulla on lähdekaivo ja tietotaitoa puhdistaa vesi juomakelpoiseksi.
Lisäksi olen kehittänyt systeemiä, jolla talviaikaan saan kännykän, aurinkoenergialamput sekä matkalaturi ladattua ilman sähkövirtaa.
Metsästä saa sieniä ja marjoja ja luonnonvaratuottajana osaan hyödyntää villiyrttejä ja puita lääkinnällisesti. Esim. flunssa, päänsärky, nuvelsörky ja kuume ovat pysyneet poissa jo pidempään. Ennen söin buranaa, kun sairastelun todella paljon.
Rakensin kuistille kompostivessan eli kierrätän wc-tuotokset. Valmistan omat puutarhamullat puiden tiputtamista lehdistä. Olen opetellut rakennustaitoja ja minua kiinnostaa todella paljon omavaraisempi elämä.
Ensi kesänä hankin kanoja ja hieman myöhemmin kuttuja. Olen opetellut valmistamaan voita ja erilaisia juustoja. Leivät leivon itse.
Tavoitteena on se, että tulevaisuudessa ostan kaupasta ainoastaan suolan, jauhot, sokerin ja kahvin. Lihaa en syö, tosin kalaa kyllä, mutta sitä saan ongittua läheisestä järvestä.
Elämä on muuttunut paremmaksi ja helpommaksi, kun nykypäivän stressitekijät ovat poissa. Olen onnellinen, että joudun näkemään vaivaa ruohonjuuritasolla elämiseni eteen.
Laitoin tuohon torpparin tekstiin vähän ilmaa, että useammat pystyisvät sen lukemaan.
Spoiler
.
.
.
.
.
Suomi on täynnä ihmisiä, jotka eivät ole koskaan laittaneet tikkua ristiin oman elämänsä eteen. Kaikki on vaan mystisesti ilmestynyt: asunto, lämpö, ruoka.
Jos todella joskus joudumme tilanteeseen, jossa kaupoista ei saa ruokaa ja lämpöpatterit kylmenevät, mitä luulette, mitä nämä ihmiset tekevät ?
Muutaman syömättä vietetyn päivän jälkeen ruoka on se ykkösprioriteetti, jota aletaan etsiä kirjaimellisesti hengenhädässä. Nälkäinen ihminen on peto. Luuletteko, että availette niitä sikanautapurkkeja ihan vaan kaikessa rauhassa? Tai kuokitte pihalta muutaman perunan keittoonne?
On selvää, että pelkkä ruuan varastointi ei tee autuaaksi, kyllä se skenaario on paljon monimutkaisempi.
Samma kirjoitti:
Spoiler
.
.
.
.
.
Suomi on täynnä ihmisiä, jotka eivät ole koskaan laittaneet tikkua ristiin oman elämänsä eteen. Kaikki on vaan mystisesti ilmestynyt: asunto, lämpö, ruoka.Jos todella joskus joudumme tilanteeseen, jossa kaupoista ei saa ruokaa ja lämpöpatterit kylmenevät, mitä luulette, mitä nämä ihmiset tekevät ?
Muutaman syömättä vietetyn päivän jälkeen ruoka on se ykkösprioriteetti, jota aletaan etsiä kirjaimellisesti hengenhädässä. Nälkäinen ihminen on peto. Luuletteko, että availette niitä sikanautapurkkeja ihan vaan kaikessa rauhassa? Tai kuokitte pihalta muutaman perunan keittoonne?
On selvää, että pelkkä ruuan varastointi ei tee autuaaksi, kyllä se skenaario on paljon monimutkaisempi.
Pointti onkin se, että haluatko itse olla se, joka on jo ensimmäisenä päivänä ilman ruokaa ja muuttuu pedoksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nämä olivat varmasti tiedossa koko taloudelle? Aika ikävä yllätys, jos perheen nuorimmainen olisi käynyt syömässä sen myrkytetyn suklaapatukan, koska ei ymmärtänyt, että se on vaarallinen.
Ja mitä arvelet tapahtuvan sitten kun tuvassa vielä 3 raavasta ja nälkäistä ja 4jäs kaveri kiemurtelee tuskissaan lattialla? Voisi käydä niin että sinä saat valita poistumissuunnan ja toiset määrää poistumisvauhdin...?
Parhaita vinkkejä ei kannata jakaa kenellekään. Ei edes lähimmille ystäville ja tuttaville. Jos kriisitilanne iskee, ne ystävät ja tuttavat ovat heti ensimmäisenä tunkeutumassa sinun taloosi, koska tietävät että siellä on arvokasta tavaraa (ruokaa, lääkkeitä, aseita).
Alkuperäisesti pemmikaani tehdään lihasta, josta saa eroteltua selvät rasvat irti + kuivatuista marjoista ( tutustuin pemmikaaniin sudenpentujen käsikirjan avulla joskus 70- luvun lopussa).
Rasvaton liha suikaloidaan ohueksi ja kuivataan todella kuivaksi, ja murskataan suht. pieniksi muruiksi, toiset jauhaa ihan pölyksi. Talteen otettu rasva sulatetaan, siivilöidään tarvittaessa ja sekoitetaan tuon lihan kanssa. Mukaan voi laittaa kuivattuja sattumia, kuivattuja marjoja, vihanneksia, tomaattia, pähkinöitä siemeniä tms. Ei mitään tuoretta! Lisäksi sekaan voi laittaa hunajaa, siirappia, sokeria tms, en ole laittanut.
Meillä tuota ei tehdä säilytettäväksi, niin en tiedä säilyvyydestä. Ja jos käytössä on kauhean laihaa lihaa, niin silloin just joku huoneenlämmössä kiinteä kasvisrasva korvaa tuon sulatetun ihran. Meillä on ollut poroa, jossa oli omaa rasvaa, ja hirveä, jossa ei ollut, laitettiin possunsilavasta sitten. Älä kysy mittoja ja määriä, silleen sopivasti ja oman maun mukaan. Me laitetaan sekaan suolaa ja pippuria jo kuivattavaan lihaan (jotka ei kai aitoon pemmikaaniin kuulu).
Ei ole mitään nopeaa hommaa, mut etenkin viimeisen vuoden aikana tässä on lapsillakin ollut aikaa odotella appeitaan.