Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.
Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?
Kommentit (7592)
Vierailija kirjoitti:
Mulla helppo vinkki, suuria vesipulloja ja proteiinijauhetta muutama tonkka, vaikka loppuis kaikki ruoka ja menis sähköt poikki niin noilla tulee ihminen viikkoja toimeen, perusvitamiinit tohon päälle. Lopettakaa se tonnikalan ja tomaattimurskan hamstraamisen.
Mut kun tykkään tonnikalasta, niin onko siitä pakko luopua? Erityisesti voileipätahna, jossa on majoneesia, tonnikalaa ja kaprista, nam. Ja pizzan päällä tonnikala ja sipuli on mun herkkua! Joku toinen voi tietysti mieluummin käyttää proteiinijauhoa ja vitamiineja siihen :)
Jalkajousi.Metsä on täynnä ruokaa.Turhaan sitä proteiiniä purkkiin hamstraa kun sitä saa tuoreenakin.
Ap tässä!
Ilo nähdä, että ketju on elossa.
Nyt runsaan vuoden kokemuksella voisi summata, että meidän ruokavaraston ytimen muodostavat täysjyväriisi, kaurahiutaleet, soijatuotteet, erilaiset säilötyt pavut ja linssit, tomaattimurska, tonnikala, kuivatut sokeroimattomat hedelmät, viher-ja marjajauheet, parsakaalin ja lehtikaalin siemenet (idätys ja versotus), mausteet ja oliiviöljy. Näillä pärjää oikeasti pitkälle.
Toki löytyy paljon muutakin säilyvässä muodossa olevaa ruokaa. Ihan mahtava juttu kun tietää ettei periaatteessa tarvitsisi tehdä ruokaostoksia muutamiin kuukausiin.
Jaksamista kaikille jatkuvaan pandemiatilanteeseen, pysytään terveinä! Onneksi kuljemme kohti kesää!
Vierailija kirjoitti:
Mulla helppo vinkki, suuria vesipulloja ja proteiinijauhetta muutama tonkka, vaikka loppuis kaikki ruoka ja menis sähköt poikki niin noilla tulee ihminen viikkoja toimeen, perusvitamiinit tohon päälle. Lopettakaa se tonnikalan ja tomaattimurskan hamstraamisen.
Jos pelkkää proteiinijauhoa vetää viikkokausia, saattaa jollain munuaiset mennä lakkoon. Joten lisätään listalle ruuankorvikejauhot (jep, nutriletit sun muut nousevat arvoonsa), mummon muusijauhot, massajauhot (ne mitä kaapin kokoiset bodarit vetää) ja ne MARJAJAUHOT joista en lakkaa puhumasta ikinä kun ovat niin käteviä.
Kuivatut herneet ovat myös halpoja ja terveellisiä. Ja säilyviä.
Millä se höyryveturi saadaan tuottamaan höyryä? Tarvitaanko kivihiiltä vai kelpaavatko puut ja kävyt? Mistä tulikin mieleeni, että jokaisen pitäisi opetella käyttämään pokasahaa moottorisahan sijasta. Tai ainakin kirvestä, että osaa vaikka tehdä kuusen oksista ja ohuista puista laavun ja tuulensuojan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostettaisko ketju taas normaalille tasolle.
Löytyykö vinkkejä uusista tuotteista kotivaraan? Nyt kun ihmiset on paljon tehneet etää, kuulemma kauppojen einesvalikoimat on runsaampia. Löytyykö uusia säilyviä tuotteita tonnikalan ja hernekeiton sijaan?
http://www.ylakuu.com/suomi/kuu.htm
Nyt - uudenkuun jälkeen - laitat KYLVÖmultaan niitä herneitä kasvamaan ja syöt sitten niitä versoja päivittän. Jos sulla on kotikana, maituu ne versot varmaan sillekin.
Yläkuu on hyvä juttu muutoinkin....itse kylvän kesäkukkien siemenet sen mukaan. Kaikki kylvöpäivinä kylvetyt on taas itäneet jo 2-3 päivän kuluttua mutta ei-kylvöpäivän mukaan kylvetyissä menee n. 7-12 pv ennenkuin itää.Nytkin tein kokeen molempina ajankohtina ja sama pätee vuodesta toiseen.
Samoin se hävityspäivä, jos on joku puu/pensas jonka haluaa hävittää lopullisesti, ilman että se kohta taas kasvaa, niin hävityspäivänä nurin, ei taatusti kasva uudelleen, toimii esim. vaahteran siemen taimiin, jo niihin metrisiin piiskoihin, jotka juuresta kasvaa uudelleen jos katkaisee muulloin kuin hävityspäivänä.
Myöskin kitkeminen on lopullista niille tarkoitettuina päivinä, ei tarvi uudelleen koko kesänä kitkeä. Aluksi en uskonut sitä, mutta ekan kerran kokeiltuani juolavehnään joskus 30v sitten, vakuutuin siitä. Samoin vuohenputken hävitin kerta käännöllä, jonka hävitys vaatii vuosien työn muutoin.
Kuukirja on loistava puutarhurin apu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pelkkää proteiinijauhoa vetää viikkokausia, saattaa jollain munuaiset mennä lakkoon. Joten lisätään listalle ruuankorvikejauhot (jep, nutriletit sun muut nousevat arvoonsa), mummon muusijauhot, massajauhot (ne mitä kaapin kokoiset bodarit vetää) ja ne MARJAJAUHOT joista en lakkaa puhumasta ikinä kun ovat niin käteviä.
Miten käytät marjajauhoja? Ripottelet puuron päälle, vai mitä niillä tehdään?
Vierailija kirjoitti:
Löytyykö vinkkejä uusista tuotteista kotivaraan? Nyt kun ihmiset on paljon tehneet etää, kuulemma kauppojen einesvalikoimat on runsaampia. Löytyykö uusia säilyviä tuotteita tonnikalan ja hernekeiton sijaan?
Tärkeintä on se että kotivaran tuotteet ovat sellaisia mitä muutenkin tulee syötyä. Meillä mies hamstrasi vuosi sitten säilykelihaa, jota ei ole koskaan syönyt. Kysyin, että miksi tätä? No, se säilyy hyvin? Syötkö tätä? En. No miksi ostit? Olen pitänyt huolta siitä, että on säännöllisesti joutunut syömään purkkilihaansa, meille ei hankita ruokaa mädäntymään kaappiin.
Nämä kuivat kasvisproteiinituotteet ovat loistavia, säilyvät ajasta ikuisuuteen ja toimivat ihan arkisessa ruuanlaitossa. Itse olen huomannut että pastaa ja tomaattimurskaa ei koskaan ole liikaa. Lasten mielialan ylläpidon osalta hyvin tärkeää on että aina löytyy jotain herkkua. Popkornit ovat näppäriä, jyvät säilyvät loputtomiin. Mutta ihan sipsit, suklaapatukat ja pakastimen jäätelöt ilahduttavat hankalan etäkoulupäivän jälkeen, kun ei ole viikkokausiin nähnyt karanteenissa olevia kavereita (perheen sisäisissä koronatartunnoissa karanteeni on 3 viikkoa). Pitsaa voi tehdä tortillalätyistä, viipalemetwurstista ja perusjuustosta, eihän se nyt Kotipizza-tasoa ole, mutta välttää kyllä.
Jos varautuisin vain itsenäisesti aikuisena, niin tämä olisi helppoa, olisin 75% omavarainen ruuan suhteen ja energiassakin varmaan 2/3. Joudun kuitenkin huomioimaan perheen nuorimmat ja heidän jaksamisensa.
Koskaan ei voi painottaa liikaa mielialan ja tahtotilan merkitystä! Kannattaa mieluummin nähdä hieman vaivaa ja ehkä maksaa enemmän, kuin jäystää pemmikaania pimeässä yksin, jos tuo jälkimmäinen ahdistaa. Meillä rakastetaan pemmikaania ja lapset syö sitä ihan telkkaa katsoessa karkkien sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä voi sekoittaa puuroon, juomiin, pirtelöön, velliin, piimään ja itse sekoitan joskus ihan vaan veteen ja hörppään lasillisen.
kunta vaalien teemaksi voisi nostaa myös tämän KUNTIEN VARAUTUMISEN nyt kun tua valtion varautuminen on nähty onko kunnissa minkäänlaista varautumis suunnitelmaa. VAI LUOTETAANKO VALTION KATTEETTOMIIN LUPAUKSIIN. jos ja kun tilanne on päällä ei auta selittelyt minä luulin että sinä hoidat hoisit. kokoontumis paikka kyltit ei nälkää eikä janoa poista. palo pääliköille vastuu varautumisesta. JA TOSIAAN VASTUU EIKÄ SINNE PÄIN. kursseja halukkaille nämä nykyiset opastukset ovat lähinnä juoruilua kahvin lomassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä on se että kotivaran tuotteet ovat sellaisia mitä muutenkin tulee syötyä. Meillä mies hamstrasi vuosi sitten säilykelihaa, jota ei ole koskaan syönyt. Kysyin, että miksi tätä? No, se säilyy hyvin? Syötkö tätä? En. No miksi ostit? Olen pitänyt huolta siitä, että on säännöllisesti joutunut syömään purkkilihaansa, meille ei hankita ruokaa mädäntymään kaappiin.
Nämä kuivat kasvisproteiinituotteet ovat loistavia, säilyvät ajasta ikuisuuteen ja toimivat ihan arkisessa ruuanlaitossa. Itse olen huomannut että pastaa ja tomaattimurskaa ei koskaan ole liikaa. Lasten mielialan ylläpidon osalta hyvin tärkeää on että aina löytyy jotain herkkua. Popkornit ovat näppäriä, jyvät säilyvät loputtomiin. Mutta ihan sipsit, suklaapatukat ja pakastimen jäätelöt ilahduttavat hankalan etäkoulupäivän jälkeen, kun ei ole viikkokausiin nähnyt karanteenissa olevia kavereita (perheen sisäisissä koronatartunnoissa karanteeni on 3 viikkoa). Pitsaa voi tehdä tortillalätyistä, viipalemetwurstista ja perusjuustosta, eihän se nyt Kotipizza-tasoa ole, mutta välttää kyllä.
Jos varautuisin vain itsenäisesti aikuisena, niin tämä olisi helppoa, olisin 75% omavarainen ruuan suhteen ja energiassakin varmaan 2/3. Joudun kuitenkin huomioimaan perheen nuorimmat ja heidän jaksamisensa.
Koskaan ei voi painottaa liikaa mielialan ja tahtotilan merkitystä! Kannattaa mieluummin nähdä hieman vaivaa ja ehkä maksaa enemmän, kuin jäystää pemmikaania pimeässä yksin, jos tuo jälkimmäinen ahdistaa. Meillä rakastetaan pemmikaania ja lapset syö sitä ihan telkkaa katsoessa karkkien sijaan.
Olisiko sulla ohjetta pemmikaaniin? Netissä näytti ensivilkaisulla olevan sellaisia missä on mukana kookosrasvaa ja sokeria. Jotenkin en usko, että ne kuuluivat alkuperäiseen reseptiin.
Vierailija kirjoitti:
Näkkileipä on säilyvää ja sitä meillä syödään muutenkin aika paljon. Huono puoli on että vie tilaa aika paljon ja pitää olla tiiviissä astiassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkkileipä on säilyvää ja sitä meillä syödään muutenkin aika paljon. Huono puoli on että vie tilaa aika paljon ja pitää olla tiiviissä astiassa?
Ei mulla ainakaan näkkäri missään astiassa ole, ihan vain omassa paketissaan. Ei kai se miksikään mene kuivassa ja normaalissa huoneenlämmössä?
Onpa suloisia vinkkejä. Muistakaa kuitenkin, että jos tosipaikka tulee, niiillä teidän näkkileivillä ja pemmikaaneilla on muitakin ottajia. Eli ei riitä, että varaudut, täytyy myös pystyä puolustautumaan.
Muutama ukko kun on ikkunan takana, niin siinäpä olet hankalassa tilanteessa!
Vierailija kirjoitti:
mikä säilyy 10vuotta??
Ystäväni osti vanhan talon entisen varautujan perikunnalta ja kertoi, että sen kellarissa on valtava määrä säilöttyjä elintarvikkeita monen kymmenen vuoden takaa. Ne ovat jollain erikoismenetelmällä tehtyjä, en muista sen nimeä, en ollut kuullut ennen. Ovat kuulemma yhä hyviä, vaikken kyllä ehkä söisi. Tietääkö joku sen menetelmän nimen, jolla saa tehtyä tuollaisia?
Tappaja kirjoitti:
Onpa suloisia vinkkejä. Muistakaa kuitenkin, että jos tosipaikka tulee, niiillä teidän näkkileivillä ja pemmikaaneilla on muitakin ottajia. Eli ei riitä, että varaudut, täytyy myös pystyä puolustautumaan.
Jos nyt vaikka joudun koronakaranteeniin, niin tuskin mun ihan valtaisalla raivolla tarvii näkkileipiäni puolustaa. Tai jos joudun työttömäksi, niin ehkä saan syödä ne rahapulassani ihan itse. 🙂
Tappaja kirjoitti:
Olisinko paremmassa asemassa, jos muutama ukko olis ikkunan takana, jo minulla ei olisi kotivaraa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä voi sekoittaa puuroon, juomiin, pirtelöön, velliin, piimään ja itse sekoitan joskus ihan vaan veteen ja hörppään lasillisen.
Juuri näin! Marjajauheille peukku!
Minäkin aloitan aamut lasillisella vettä, johon sekoitan muutaman lusikallisen marjajauheita (vaihdellen, käytössä tällä hetkellä mustikka, karpalo, tyrni, aronia ja ruusunmarja).
Ap
Riippuu tilanteesta. Talvella pakasteet säilyy kohtalaisesti pihalla. Terveisin kaasuhellan käyttäjä.