Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.
Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?
Kommentit (7619)
Vierailija kirjoitti:
Kasvimaa hyvä, katiska vielä parempi. Kalastus on varma ja helppo tapa saada ruokaa. Pitää vain opetella passiivisten pyydysten teko ja käyttö. Lähes jokaisella on vesistö fillarilla tavoitettavissa ja käy aamulla pyydykset kokemassa ja joka päivä saa muutaman kg kalaa. Kaikki särjet ja salakat on samaa hyvää proteiini pitoista ruokaa. Halvimmillaan voi virittää koukkupyydyksiä esim 30 kpl ja maksavat todella vähän. Oikein rakennetussa on 2 koukkua jossa matosyötti laitetaan pienempään koukkuu ja isompi jää tyhjäksi. Kun särki nappaa madon ja hauki nappaa särjen jää hauki ulkopuolelta isompaan koukkuun kiinni ja ei voi katkaista siimaa hampailla. Samalla voisi rakentaa pari liistekatiskaa. Kalaa meillä on vaikka koko kansan ruokkisi. https://fi.wikipedia.org/wiki/Katiska
Onko tämä nosto vai miksi tämä sama kommentti postataan tänne sanatarkasti kerran pari vuodessa? Se on myös joka kerta käsitelty aina uudestaan ja uudestaan miksi ruokahuoltoa ei kannata perustaa kalastukseen, koska 1. saalista ei todellakaan tule paljon ja aina, ja 2. Suomen järvet tyhjenee kalasta nopeasti jos kaikki menee pyydystämään ihan vähän kalaa.
höpöhöpö Minä tiedän kalastuksesta ja kalaston tilasta. Kalaa on Suomi täynnä ja ajattele, jos kriisi alkaisi tänään? Mitä teet jos kasvimaasi ei ole valmiiina? Ja jos kasvimaata alkaisi tänään rakentamaan, niin joskus 2-3 kk päästä saisi jotain syötävää. Vertaa siihen kun lähtisin tunnin kuluttua virittämään 30 koukkupyydystä ja jo illalla olisi kalaa muutama kilo. Kesällä saisin salakoita ihan salakkaongella ( 16 koukku) 3-4 kg tunnissa ja osan voisi laittaa syötiksi. Kalaa saa passiivisilla pyydyksillä 24/7/12 toki talvella vaatii jääkairan. Jos oikeasti tulisi pitkittynyt kriisi , juuri proteiinin kanssa olisi ongelma, jos ei osaa kalastaa. Toki osaan myös pyydystää riistaa passiivisilla pyydyksillä. Fasaanit ja rusakot sekä kyyhkyt tulisi ensimmäisenä ruokapöytääni. Luvista ja laillisuudesta ei kriisissä niin väliä ole.
Meillä on laajat kotivarat, ilman pyydyksiä pärjätään kuukausia. Neuvoni onkin lähinnä niille jotka oikeasti, haluaisivat oppia omavaraisiksi. Nuorena kalastimme lähes jokapäivä ja kaikki ahvenet ja hauet syötiin, olen syönyt särkikalojakin.
Enoni + 70v elää erittäin halvalla. Kalastaa kesät talvet ja metsästää ahkerasti. Hänellä kuluu lähinnä bensaa lähijärville mennessä n 4km suuntaansa ja sähköä 3 arkkupakastimen pyörittämiseen. Kerää marjat ja sienet. Vaimo leipoo leivät ja rahaan on investoida asioihin , kuten itse valmistaa Veke-tyyliset katiskansa. Minä en metsästä, mutta muuten elämäntyylini on samankaltainen. Joka syksy teen 1 kalastuspäivän ja saan kerralla sen 15 kg haukia joista san 7,5 kg haukimassaa pakasteeseen ja siitä teen 10 kertaa haukimassapihvejä. Lisäksi kalastan kuhaa ja ahventa. Minulla on 2 pakastinta täynnä ruokaa. ( Sain viimeksi enolta kyyhkyjä ja hirvenlihaa) alla linkki kasvisproteiinin opetteluihini, siellä hauetkin mainitaan;)> https://keskustelu.suomi24.fi/t/17491962/jauhelihapullat-saasta-4-50-va…
Tässä oikea ketju haukipihvistäni>https://keskustelu.suomi24.fi/t/17990722/sekakala-pihvit-uunissa
Entäs jos on allerginen kalalle?
Palkokasveille?
(Jenkeissä paras - punkinpuremasta seuraa allergia punaiselle lihalle ;-D )
Vierailija kirjoitti:
Palkokasveille?
Jos on kaikelle allerginen niin pahasti että hädintuskin selviää normaalista arjesta niin mieti miten pärjää poikkeusoloissa.
Kasvikset on siitä armollisia että jos yhdelle on allerginen niin löytyy eri sukuisia joita voi silti syödä. Eli jos ei kestä papuja niin saattaa kestää linssejä tai muita proteiinipitoisia kasviksia - koskaan ei jää täysin vaille protskua. Kalalle jos on allerginen niin silloin on kaikelle kalalle allerginen eikä vaan lohelle tai ahvenelle.
Kannattaa olla perillä omista allergioista ja herkkyyksistä jo ennen mitään kriisejä. Terveyssyistä monipuolinen ravinto on suositeltavaa, mutta vähintä mitä voi tehdä oman vatsan totuttamiselle mahdollisen poikkeusajan ravintoon on totuttaa se jo valmiiksi kuitupitoiseen ruokaan. Nykyään ihmiset syövät niin paljon lihaa ja liian vähän kasviksia että saavat joko ripulin tai ummetusta jo siitä että syövät kerran papuruokaa tai vähän enemmän kasviksia kuin tavallisesti.
No joo, omalta osaltani en olisi huolissani edes proteiininsaannista, ainoa mitä en pystyisi hankkimaan omatoimisesti (en metsästä lainkaan eikä tässä ole järkevällä etäisyydellä vesistöä, jossa olisi kalaa) olisi b-ryhmän vitamiini (en koskaan muista mikä niistä). En tiedä, kauanko kestää pahempien puutosoireiden ilmaantuminen. Jos onnistuisi haalimaan munia, niin sen (puutostilan) voisi ainakin siirtää kauemmas?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikani kuluksi jatkan vielä... kaasuretkikeitin on halpa ja paras keitin sisätiloissa, häkää tulee vähän ja savua ei lainkaan. Minulla on kokemusta retkeilystä ja 500g kaasupullo riittää aika pitkään ja jos pari pulloa hankkii niin hyvinkin 10 vrk pärjää. Sinolin heikkous on hitaus ja teho, myös säätö on mahdotonta ja litku pitää aina polttaa loppuun mitä kuppiin laittoi. Kaasua taas voi säätä sopivaksi ja sammutta heti kun ruoka / teevesi on valmis.
Kaasukeitin on hyvä, mutta sillä on myös heikkoutensa. Jos puhutaan keittimestä, johon sopii kertakäyttöinen kaasupullo niin pullossa on tyypillisesti 20% propaania ja 80% butaania. Koska butaani ei höyrysty alle nollan lämpötilassa niin keitin ei toimi jos joutuu keittelemään kylmässä.
Koska nyt on talvi niin kannattaa vaikka kokeilla keitintä ulkona ja todeta asia. Propaani toimii kylmässäkin (-40C) asti ok.
Siis mitä ihmettä? Sinolipoltinta ei voi säätää ja kaikki pitää polttaa? Siis kaadatko sen maahan ja keittelet siinä -)))? Hanki Trangia, siinä on säätö liekille ja kun soppa on valmis suljet polttimen ja "liika"Sinol saa jäädä siihen seuraavaan kertaan!
Mutta asiaan; itse en noista kaasukeittimistä jotenkin innostu; se toimii jos voi oleskella ns tukikohdassa ja niitä pirun pulloja ei tarvi kannella repussaan 3- 10 kappaletta
juu nou vat i miin! Antakaapa joku tietävämpi lukuja paljonko kestää vaikka toi 500g kaasupullo keitellä (ei mitään mulla kesti toista viikkoa ja mulla helposti kuukauden) ja entäs litra Sinolia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haulikko ja rasiallinen pateja. Katsotaan sitten kenellä on ja miten paljon evästä.
Juu tuu vaan. Ensinnäkin haulikolla ei kovin pitkälle räiskitä. Ja toisekseen, sä et voi tietää, missä purkissa onkin näsiänmarjoja tai rotanmyrkkyä (purkin kuin purkin saa suljettua siten, että se näyttää suoraan tehtaasta tulleelta - myös viinapullot). Sillainhan ne ukrainalaiset mummot ottivat venäläiset vapauttajat vastaan ;-)
Mulla on metanolia aika paljon myös, vaikken sitä olekaan viime aikoina tarvinnut mihinkään.
Toki ymmärrät että voi olla et joudut ensin itse maistamaan? Tai kun sinut on jo kuopattu vanhuuteen/ perikuntasi/ruokasi löytäneet ihanat kyläläiset kuolevat ns "takautuvasti"?
"""Meillä on minä tahansa hetkenä noin kolmen kuukauden helppo kotivara, kaupassakäynnin jälkeen 3kk plus viikko-pari. Eli tarkoittaa sitä, että noin kolmeksi kuukaudeksi riittää proteiineja (lihaa, kalaa, kanaa, kananmunia, juustoja) ja "herkkuja", hiilihydraattilisäkkeitä riittää pidempään, ehkä vajaaksi puoleksi vuodeksi - meillä on käytössä perunakellari ja siellä on sitä perunaa. Tuoreita vihanneksia on pariksi-kolmeksi viikoksi, salaatit menee tietty ensin, lantut ja punajuuret säilyy monta viikkoa tai kuukautta. Pakastimessa ja esimerkiksi etikkasäilykkeinä on kasviksia hyvin paljon, samoin kuivattuina."""
Mutta 3kk + 1-2 viiokon vara loppuu kun jääkaappi sulaa ja pakasteet lilluu ja ovat pilalla toisella viikolla? Se et kaupat on kiinni tarkoittaa kokolailla et sähköt on poikki? Jos ei jo ole niin generaattorin hankinta hjelppaa -))! Ja tietysti sitä ruuan kypsennystä voi tuumia mutta jos hellaa/takkaa niin jees.
Vierailija kirjoitti:
En löytänyt mistään aikaisemman kommentoijan mainitsemaa väitettä, että 500m2 kasvimaa riittää nelinhenkiselle perheelle, enkä etenkään löytänyt mitään, mikä olisi tukenut väitettä, että yksi mustaherukkapensas riittäisi.
Itse en ole päässyt vielä edes kääntämään kasvimaata, maa on sulaa noin 10cm pinnasta (viimeiset lumet sulivat viikko sitten lumisateen myötävaikutuksella). Eli pinnassa on löllö lieju ja sitten löytyy vielä kohmeista jäätä. Tee sii
Olen aika varma että 500dan neliön pelto riittää 4lle hengelle. Huomaa että aiemmin puhuttiin 50 neliön palstasta joka ei taatusti riitä.
Vierailija kirjoitti:
höpöhöpö Minä tiedän kalastuksesta ja kalaston tilasta. Kalaa on Suomi täynnä ja ajattele, jos kriisi alkaisi tänään? Mitä teet jos kasvimaasi ei ole valmiiina? Ja jos kasvimaata alkaisi tänään rakentamaan, niin joskus 2-3 kk päästä saisi jotain syötävää. Vertaa siihen kun lähtisin tunnin kuluttua virittämään 30 koukkupyydystä ja jo illalla olisi kalaa muutama kilo. Kesällä saisin salakoita ihan salakkaongella ( 16 koukku) 3-4 kg tunnissa ja osan voisi laittaa syötiksi. Kalaa saa passiivisilla pyydyksillä 24/7/12 toki talvella vaatii jääkairan. Jos oikeasti tulisi pitkittynyt kriisi , juuri proteiinin kanssa olisi ongelma, jos ei osaa kalastaa. Toki osaan myös pyydystää riistaa passiivisilla pyydyksillä. Fasaanit ja rusakot sekä kyyhkyt tulisi ensimmäisenä ruokapöytääni. Luvista ja laillisuudesta ei kriisissä niin väliä ole.
Meillä on laajat kotivarat, ilman pyydyksiä pärjätään kuukausia. Neuvoni onkin lähinn
Ei se niin helppoa olisi kriisin aikana. Miksei? Noo, siinä järven ympärillä olisi 300 miestä samalla asialla, miksi järven ympärillä?, Noo kun ne veneet olisi jo viety sinne järvelle. Samalla kun vietiin se sinunkin veneesi. Koukkusi ja katiskasi ja verkkosi olisi sinä päivänä nostettu jo muutaman kerran ja kalat viety parempiin suihin.
Ei minulla muistaakseni ole Trangian polttimessa täysin tiivistä korkkia, sammutukseen se käy, mutta kuljettaessa on Sinolit kattilassa lisämakua antamassa. Siksi poltettiin tyhjäksi. Voihan olla molemmat, mutta kaasu on ylivoimaisesti parempi. Ei edes käryä sisätiloissakaan.
Ei niitä pyydyksiä merkitä näkyvästi, siima uppoaa ja solmitaan vaikka vedenalaiseen juureen tai laitetaan veden alle kiila ja siihen kiinni. Ja jos tulee sähkökriisi yms ei kukaan normaali ihminen ala varastamaan ja ammuskelemaan miten sattuu. Suurin osa ihmisistä ei osaa kalastaa ja valmistaa halpoja koukkupyydyksiä. Varmasti ajan myötä kalastajien määrä lisääntyisi, mutta kk tolkulla saisi kalastella rauhassa. Sama marjastuksen kanssa, ikinä ei marjat lopu metsistä, pitää vain kävellä syvemmälle metsään. Sama kalastuksessa.
Viranomaisten hätävaraohjeet on sille porukalle joka huutaa hallitusta ja Kekkosta apuun kun tulee tikku sormeen. Ihan aina Suomessa on pärjänneet ne joilla on omat järjestelyt ja turvaverkot kunnossa. Maatalousyhteiskunnan aikana kyläyhteisö ja talkooväki voi olla esimerkki semmosesta, sota-aikoinakin. Kaupunkilaiset pimennossa odottavat lähinnä pom mitusaallon tuloa. Nykyaikaan sovellettuna yhä pätee kotivara-ajattelu mistä muistuttaminen pitäisi itänaapurin historialla olla kuin opettaisi sorsaa uimaan. Meillä on kyllä sitäkin porukkaa jota pitää opettaa naimaan. Semmoset ovat järjestämässä uusia hallituksia ja kansankynttilöitä ja huolettomia eläkepäiviä.
Mites sitten se kasvimaa? Jos kaikki pyydykseni varastetaan ,niin miksei myös kasvimaitanne? Vai vahditteko 24/7 haulikon kanssa. Jos tähän mennään Suomessa ,niin pöräytän veneelläni Ruotsin puolelle. Meillä kun ei ole yhtään asevelvollista, joten se olisi ok. Perämeren kapein kohta on muistaakseni 60 km joten veneelläni olen parissa tunnissa yli ja ei siinä ajassa mikään myrsky ehdi nousta. Aamuyöllä on itätuuli ja myötätuuleen on kiva lasketella. Bensaa menisi arviolta 12 litraa. Tornion raja olisi varmaan kiinni , mutta koko Ruotsin saaristoa ei pystyisi sulkemaan mitenkään. Tuohon matkaa en tarvitse edes kompassia , vaikkakin sekin löytyy ;)
No, luulempa ,että aikalailla kevyempi kriisi tulee, jos on tullakseen.
Vierailija kirjoitti:
Palkokasveille?
Entä jos on allerginen maailmalle. Tai vaikka hengitysilmalle. Kaikki ohjeet eivät sovi kaikille. Jos on allerginen koko universumille ei mikään auta mitään. Siispä turha yrittää yhtään mitään niinkö.
Itse olen yrittänyt selvittää mistä Suomen luonnossa voisi saada kofeiinia. Muu kaikki liki onnistuu, monta vinkkiä täälläkin. Jonkinlainen sumppi olisi moraalia ja vireyttä nostava juttu, etenkin jos pitää pysyä valppaana. Ja havuteetä, sikuria ym kuravelliä ei lasketa. Etäisesti jotakin muistuttava vain maultaan ei tee kuin vihaiseksi.
Kanat olisi tosi hyvä kriisissä, ne syö kaikkea. Kanat tappavat hiiretkin ja syövät. Kalanperkeet menee raakana tai keitettynä. Jos tulee kärpäsen toukkia syövät nekin. Ja saisi munia ;) En vaan tiedä mistä kanoja saisi, voisiko hautoa ihan itse luomumunista. Tekisin siirrettävän kanalan pyörille ja kun tanner on kaluttu siirtäisi uudelle paikalle. Meillä oli nuoruudessani kanoja ja lampaita ja paikka on nykyisin mökkinämme. Kananmunat alkaa maistumaan kalalta jos se on pääravinto, mutta menis ne silti ;)
Kasvimaa hyvä, katiska vielä parempi. Kalastus on varma ja helppo tapa saada ruokaa. Pitää vain opetella passiivisten pyydysten teko ja käyttö. Lähes jokaisella on vesistö fillarilla tavoitettavissa ja käy aamulla pyydykset kokemassa ja joka päivä saa muutaman kg kalaa. Kaikki särjet ja salakat on samaa hyvää proteiini pitoista ruokaa. Halvimmillaan voi virittää koukkupyydyksiä esim 30 kpl ja maksavat todella vähän. Oikein rakennetussa on 2 koukkua jossa matosyötti laitetaan pienempään koukkuu ja isompi jää tyhjäksi. Kun särki nappaa madon ja hauki nappaa särjen jää hauki ulkopuolelta isompaan koukkuun kiinni ja ei voi katkaista siimaa hampailla. Samalla voisi rakentaa pari liistekatiskaa. Kalaa meillä on vaikka koko kansan ruokkisi. https://fi.wikipedia.org/wiki/Katiska