Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.
Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?
Kommentit (7625)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-Suomessa on muuten aika jaskasta lähtee omavaraisuuteen kun satokausi kestää sen 3kk, eikä monet lajit menesty. Pitäisi olla valtava tila ja paljon ihmisiä raatamassa säilönnän parissa (mutta ne ihmiset pitäisi myös ruokkia).
Etelä-Suomessa satokausi kestää sentään 1/2 vuotta.
Itse en kyllä muuttais kolmosvyöhykettä (Suomen perusmaisema) pohjosemmaks. Tykkään kasvattaa ruokaa itse ja pyrin tekemään niin mahdollisimman paljon.
Mitä väliä sillä on, mistä sinä "tykkäät"! Varmaan ukrainalaisetkin olisivat mielellään pysyneet kotonaan.
Mitä ihmettä sekoilet? Puhumme omavaraisuudesta ja Suomen vyöhykkeistä satokauteen liittyen.
ihan perus Jooseppi tuskin joutuu mihinkään vakoojan hommaan.
Miksei joutuisi ja miksei jokainen tekisi osaansa?
Ukrainalaiset laativat puhelinsovelluksen, joka lähettää mummojen, mammojen, lasten ja kaikkien muidenkin puhelimillaan ottamat valokuvat örkeistä ja niiden kalustosta paikkatietoineen reaaliaikaiseen kokoojaohjelmaan tilannekeskukseen, joka puolestaan välittää tarvittavat tiedot sotilasyksiköille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-Suomessa on muuten aika jaskasta lähtee omavaraisuuteen kun satokausi kestää sen 3kk, eikä monet lajit menesty. Pitäisi olla valtava tila ja paljon ihmisiä raatamassa säilönnän parissa (mutta ne ihmiset pitäisi myös ruokkia).
Itse en kyllä muuttais kolmosvyöhykettä (Suomen perusmaisema) pohjosemmaks. Tykkään kasvattaa ruokaa itse ja pyrin tekemään niin mahdollisimman paljon.
Mitä väliä sillä on, mistä sinä "tykkäät"! Varmaan ukrainalaisetkin olisivat mielellään pysyneet kotonaan.
Mitä ihmettä sekoilet? Puhumme omavaraisuudesta ja Suomen vyöhykkeistä satokauteen liittyen.
Samaa mietin. Melkonen kuperkeikka aiheesta toiseen. Vähän niinkuin sanoisi ettei omavaraisuudesta kannata edes keskustella, koska meteoriitti saattaa iskeä koska tahansa. Oikei? :D
Kirjaimellisesti olen prepannut 15 vuotta, mutta sitä ennen edes tiennyt asiasta, mutta kotivarasta oli ollut jo 50 vuotta. Varautumiseni aste on jokseenkin täydellinen, aseita tai autoa en omista, mutta talooni linnoittaudun koska tässä iässä ei enää jaksa lähteä karkuun. Puolustautumiseen on olemassa muitakin konsteja kuin pyssyt.
Mitään porukkaa en kerää tai kerro mistään, en muutenkaan ole missään tekemisissä naapureiden kanssa. Mitä vähemmän muut tietää mitään minusta sitä parempi.
Ainoa asia, mikä minulta puuttuu on käteinen, muutama kymppi vain, mutta sillä rahalla tekee tositilanteessa. Olenko ymmärtänyt, että kaupasta ei saa mitään, jos kassakoneet eivät toimi. Voisiko juku selventää asiaa?
Vierailija kirjoitti:
Kirjaimellisesti olen prepannut 15 vuotta, mutta sitä ennen edes tiennyt asiasta, mutta kotivarasta oli ollut jo 50 vuotta. Varautumiseni aste on jokseenkin täydellinen, aseita tai autoa en omista, mutta talooni linnoittaudun koska tässä iässä ei enää jaksa lähteä karkuun. Puolustautumiseen on olemassa muitakin konsteja kuin pyssyt.
Mitään porukkaa en kerää tai kerro mistään, en muutenkaan ole missään tekemisissä naapureiden kanssa. Mitä vähemmän muut tietää mitään minusta sitä parempi.
Ainoa asia, mikä minulta puuttuu on käteinen, muutama kymppi vain, mutta sillä rahalla tekee tositilanteessa. Olenko ymmärtänyt, että kaupasta ei saa mitään, jos kassakoneet eivät toimi. Voisiko juku selventää asiaa?
Laillisesti ei. Ei kannata laskea sen varaan että kassa, varsinkaan korttimaksu toimii jos sähköt on poikki.
Ps. Naapureihin kannattaa tutustua edes vähän että tietää missä mennään (paitsi jos naapuri sattuu olemaan aseella uhkaileva potilas). Kriisissä naapuriapu voi olla kultaakin kalliimpi, varsinkin jos ei ole perhettä tai muuta yhteisöä.
Jos tulisi laaja tietoliikennekatko, joka estäisi täysin kassajärjestelmien toiminnan (joillakin kaupoilla on omat varavoimajärjestelmät, joten siitä ei välttämättä ole kiinni), ja joka kestäisi oletettavasti pitkään, niin 100% varmuudella kaupoissa alettaisiin myydä tavaraa käteisellä, taskulaskinten tai ihan kynä- ja paperi-konstein avittamana. Jos, jos ja jos. Päivän katkos ei vielä tuohon johtaisi.
Meillä on muuten ollut skitso naapuri (ihan dg), joka kävi kimppuun mm. kirveellä ja rautaharavalla. En todellakaan suosittele. Olimme ihan hyvissä väleissä ko. naapurin kanssa, mutta psykoosissa sitten näki pikku-ukkoja (tai oman isänsä itseasiassa). Voin myös kertoa, että siinä vaiheessa kun hän kävi kimppuumme, niin siinä ei ollut enää aikaa ajatella - leppoisa jutustelu muuttuikin raivokkaaksi riehumiseksi sekunnin murto-osassa. Tiesimme hänen diagnoosinsa (pienessä kylässä nyt kaikki tietävät kaiken), ja kun hän oli hyvässä hoitotasapainoissa, kaikki oli ok.
Mutta tuostakin voi jotain oppia: jos yhteiskunta romahtaa, niin pitkäaikaissairaiden hoito ja lääkityskin kärsii. Sairaudesta riippuen joko kuolo korjaa tai sitten voi käydä kuten naapurille.
Minulle on tullut käsitys, että yksi ihminen täällä jankkaa useampana eri persoonana. Haastaa riitaa ja sitten vastaa siihen, ja yrittää lietsoa eripuraa ketjuun. Hänellä on myös aika kova käsitys itsestään, kun kuvittelee, että yhden asiattomaksi ilmoittamisen perusteella jokin viesti katoaisi. No such luck.
Omavaraisesta viljelystä on hyötyä terveydelle (ravintorikas ruoka ja liikunta). Siitä on hyötyä talouskriisissä hintojen noustessa, myös henkilökohtaisissa taloudellisissa vaikeuksissa. Siitä on hyötyä niin monessa eri skenaariossa että sitä voisi kutsua pitkäaikaisen varautumisen yhdeksi tärkeimmistä osista. Sotien aikaan ihmiset viljelivät jopa kaupungissa. Ja se olisi myös tärkeä taito missä tahansa yhteiskunnan uudelleen järjestäytymisessä.
Juuri nyt tällä hetkellä ei ole mikään maailmanloppu (meteoriitti, ydinsota), eikä edes evakuointi menossa. Siinä tapauksessa puutarha olisi turha, mutta niin olisi kaikki muukin, koska maailmanloppuun ei voi varautua.
Lakkaa häiritsemästä keskustelua. Jatka yksinpuheluasi tai etsi kaveri.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on tullut käsitys, että yksi ihminen täällä jankkaa useampana eri persoonana. Haastaa riitaa ja sitten vastaa siihen, ja yrittää lietsoa eripuraa ketjuun. Hänellä on myös aika kova käsitys itsestään, kun kuvittelee, että yhden asiattomaksi ilmoittamisen perusteella jokin viesti katoaisi. No such luck.
Näin juuri. Vastailee itselleen (tai eri persoonilleen, ken tietää?). Modetiimi sitten näitä poistelee IP:n mukaan kun näyttää siltä että yksi ja sama henkilö floodaa ketjua. Puhumattakaan viesteistä joissa hän haukkuu ja uhkailee muita, ja levittää muita asiattomuuksia. Tulistui alunperin siitä kun ihmiset täällä eivät innostuneet hänen ase voimafantasioistaan, vaan asiallisesti kävivät läpi hänen selviytymissuunnitelmansa ja mistä falskaa. Eniten näköjään korvienvälistä. Onneksi sillä ei sentään ole oikeasti asetta.
Pro tip: viestit ei katoa kun puhuu asiallisesti ja muita kunnioittavasti, ja keskustelun aiheesta. :)
Ainakin Saksassa maamviljelijät tekee jotain eikä vain puhu. On tiet hieman tukossa.
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-Suomessa on hyvä olla karjaa, sekä mahdollisuus kalastaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vähän ihmeellinen kommentti. Pohjois-Suomessa on eletty prepaten/ omavaraisuudessa iät ja ajat, koska kauppamatkat ovat pitkiä. Minun suvussani Inarissa on kasvatettu perunat, porkkanat, herneet, tillit, persiljat, sipulit ja nauriit ihan itse. Lisäksi käyty kalassa, marjastettu ja metsästetty. Vielä 90-luvulla kasvimaat kukoistivat, sen jälkeen sukulaiset alkoivat tulla vanhoiksi tähän harrasteviljelyyn ja viimeisenä loppui perunan viljely v 2015.
Sotien jälkeen kaupasta on ostettu vain jauhoja, suolaa ja sokeria. On ollut pari lehmää, joista saatu maitoa ja mikä jatkojalostettu voiksi ja piimäksi. Villat saatiin lampaista. Meillä ei ollut poroja, joten lihat hankittiin metsästysseuran hirviporukoissa ja poronlihaa ostettiin poromiehiltä.
Terveisin ivalolainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vähän ihmeellinen kommentti. Pohjois-Suomessa on eletty prepaten/ omavaraisuudessa iät ja ajat, koska kauppamatkat ovat pitkiä. Minun suvussani Inarissa on kasvatettu perunat, porkkanat, herneet, tillit, persiljat, sipulit ja nauriit ihan itse. Lisäksi käyty kalassa, marjastettu ja metsästetty. Vielä 90-luvulla kasvimaat kukoistivat, sen jälkeen sukulaiset alkoivat tulla vanhoiksi tähän harrasteviljelyyn ja viimeisenä loppui perunan viljely v 2015.
Sotien jälkeen kaupasta on ostettu vain jauhoja, suolaa ja sokeria. On ollut pari lehmää, joista saatu maitoa ja mikä j
Mä olen se etelän vetelä, joka kommentoi tuota ekaa viestiä. Tiedän, että pohjoisessa osataan kasvattaa vähintäänkin omavaraisuuteen asti kasviksia, mutta ihan viljan viljely on ollut pienimuotoisempaa. Mutta jos nyt itse lähtisin sinne napapiirin tienoille, niin oikeasti sopeutuminen paikallisiin kasvatusolosuhteisiin saattaisi viedä kymmenkunta vuotta, eikä sinä aikana omavaraisuus sitä kautta onnistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sotien jälkeen kaupasta on ostettu vain jauhoja, suolaa ja sokeria. On ollut pari lehmää, joista saatu maitoa ja mikä j
Mitä ihmeellistä tuossa nyt on? Hänhän vain totesi että pohjoisessa satokausi on huomattavasti lyhyempi, joten pitäisi tuottaa ja säilöä ruokaa lyhyemmällä aikavälillä ja useamman ihmisen voimin. Suomen asteella vain n. 80% omavaraisuusaste (yksityishenkilön) oman ruoan viljelyssä on realistinen, joten kylmyys tuo siihen enemmän haastetta.
Viljahan se pääasiassa on suomalaiset nälältä pelastanut.
Supo varoittaa: Tiktok-käyttäjien tiedot voivat päätyä Kiinan turvallisuusviranomaisille
Nyt ei enää Supon työntekijöille eikä esim. poliitikoille suositella tuota appia työpuhelimeen, eikä edes henkilökohtaiseen puhelimeen. Eikös Perussuomalaisissa ollut ihan aktiivisia tiktokkaajia, esim. Tynkkynen? Voi vaan kuvitella paljonko on vuodettu jo.
Vierailija kirjoitti:
Supo varoittaa: Tiktok-käyttäjien tiedot voivat päätyä Kiinan turvallisuusviranomaisille
Nyt ei enää Supon työntekijöille eikä esim. poliitikoille suositella tuota appia työpuhelimeen, eikä edes henkilökohtaiseen puhelimeen. Eikös Perussuomalaisissa ollut ihan aktiivisia tiktokkaajia, esim. Tynkkynen? Voi vaan kuvitella paljonko on vuodettu jo.
Normikäyttäjälle lie ihan sama mitä kiinalaiset näkee. Onhan jo Googelilla ja Windowsilla sinun itse antamasi lupa käyttää kaikkea materiaalia mitä lataat koneellesi. Suomen viranomaisetkin käyttää Windowsia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normikäyttäjälle lie ihan sama mitä kiinalaiset näkee. Onhan jo Googelilla ja Windowsilla sinun itse antamasi lupa käyttää kaikkea materiaalia mitä lataat koneellesi. Suomen viranomaisetkin käyttää Windowsia...
Nyt ei puhuta tietoisesta itse lataamisesta, vaan Tiktok tallentaa ihan kaiken salasanoja, pankkitietoja ja jopa lähettämättömiä viestejä myöten, eikä kerro käyttäjälle mitään.