Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.
Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?
Kommentit (7619)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo just, ja turve/kivihiili (ja öljy) on tietysti lobbaus vapaa ja kaikki tutkimukset haittavaikutuksista valetutkijoiden tekemiä. Vanha vitsi. 🙄
Yhä vieläkin Suomi tarvitsee eri energiamuotoja ja mahdollisimman puhtaasti. Fakta josta on turha edes vääntää.
Eivät vaihtoehdot ole öljy ja kivihiili tai tuulivoima. On muitakin vaihtoehtoja, esim. ydinvoima, aurinkovoima, vesivoima.
Ne on täällä jo tuotu esiin kolmatta kertaa. Mutta jostain syystä tuulivoima paha, kivihiili ja turve hyvä. Kaikki muu saa alapeukkua häneltä.
Kuka on sanonut että kivihiili on hyvä?
Ihan tässä parin sivun sisään sitä ehdotettu hyväksi energialähteeksi turpeen kanssa tulevaisuudessakin. Varmaan niille jotka sillä rikastuvat, mutta yleisellä tasolla ei hyvä ilmastolle, ympäristölle tai ihmisille. Jos siis uskoo tiedettä, mutta kaikki ei usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo just, ja turve/kivihiili (ja öljy) on tietysti lobbaus vapaa ja kaikki tutkimukset haittavaikutuksista valetutkijoiden tekemiä. Vanha vitsi. 🙄
Yhä vieläkin Suomi tarvitsee eri energiamuotoja ja mahdollisimman puhtaasti. Fakta josta on turha edes vääntää.
Eivät vaihtoehdot ole öljy ja kivihiili tai tuulivoima. On muitakin vaihtoehtoja, esim. ydinvoima, aurinkovoima, vesivoima.
Ne on täällä jo tuotu esiin kolmatta kertaa. Mutta jostain syystä tuulivoima paha, kivihiili ja turve hyvä. Kaikki muu saa alapeukkua häneltä.
Jos se haluaa että Suomeen tuodaan taas Venäjältä kivihiiltä? Siis ihan vaan huoltovarmuuden nimissä, ei mistään muusta syystä tietenkään, vannoo kautta kiven ja kannon.
Kirjoitin " ydinvoima, aurinkovoima ja vesivoima." Mistä vedit tähän tuon kivihiilen?
En kannata kivihiiltä energian lähteenä missään.
Kirjoitin " ydinvoima, aurinkovoima ja vesivoima." Mistä vedit tähän tuon kivihiilen?
En kannata kivihiiltä energian lähteenä missään
Jos et sinä niin tuo toinen tuolla joka toi sen esille hienona asiana. Huomaa että olemme anonyymilla palstalla, joten kaikki eivät puhu juuri sinulle, vaikka vastaisikin samaan ketjuun/keskusteluun.
Modet ei varmaan poistelisi viestejä jos osaisit keskustella asiallisesti haukkumatta muita yms.. Myös hämärät linkit kannattaa jättää pois.
Omassa "preppisetissä" on taskulamppu, taisteluveitsi, pistooli + kymmenen täyttä lipasta ja 1000 euroa käteistä. Tarkoituksena kerätä vielä toinen tonni Yhdysvaltain dollareita. Lisäksi säilytän passiani autossa eli se on aina mukana kun lähden kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Omassa "preppisetissä" on taskulamppu, taisteluveitsi, pistooli + kymmenen täyttä lipasta ja 1000 euroa käteistä. Tarkoituksena kerätä vielä toinen tonni Yhdysvaltain dollareita. Lisäksi säilytän passiani autossa eli se on aina mukana kun lähden kotoa.
Mitä varten varaudut noin köyhästi? Miten toimisit jos nyt menisi sähköt?
Kannattaa hankkia ruokia jotka eivät tartu kurkkuun, eli menee alas, muttei liian aikaisin nielaisu. Pieniä paloja kerrallaan. Jos joku tarvitsee lääkäriä, hammaslääkäriä, erikoislääkäriä, niin todella tarkoittaa sitä, se pitää jostain saada tai viedä henkilö sinne asioimaan. Poikkeustilanteissa pitää saada ne toimimaan. Tai jos joku tarvitsee noudon takaisin Siperiasta tai rahan matkaan, pitää keksiä miten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin ihmettelin. Taskulamppu on ihan perus hyvä väline. Taisteluveitsen sijaan ihan perus työpuukko riittää. Pistooli, tuskin käy edes metsästämiseen. Passiakin on hyvä pitää mukana henkkareina. Käteistä on hyvä olla, mutta 1000€ on ehkä jo vähän liioittelua - monessa kriisissä sillä ei edes tee mitään. Ja dollareita? Jonka arvo saattaa hyvinkin romahtaa lähitulevaisuudessa. Jos tarkoitus on kriisin iskiessä paeta Jenkkilään, niin aseet jää ensitöiksi turvatarkastusten ulkopuolelle (olettaen että lentoja vielä on), jos ei meinaa itse oppia lentämään.
Itse käyttäisin tuosta rahasummasta vähintään puolet kunnolliseen kotivaraan.
Vierailija kirjoitti:
Hei. Oletko sattumoisin Lapista kotoisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin ihmettelin. Taskulamppu on ihan perus hyvä väline. Taisteluveitsen sijaan ihan perus työpuukko riittää. Pistooli, tuskin käy edes metsästämiseen. Passiakin on hyvä pitää mukana henkkareina. Käteistä on hyvä olla, mutta 1000€ on ehkä jo vähän liioittelua - monessa kriisissä sillä ei edes tee mitään. Ja dollareita? Jonka arvo saattaa hyvinkin romahtaa lähitulevaisuudessa. Jos tarkoitus on kriisin iskiessä paeta Jenkkilään, niin aseet jää ensitöiksi turv
Minä kyseenalaistan passin säilyttämisen autossa. Joku voi sen sieltä suht helposti pölliä tai pölliä auton mukana, ja siinä vaiheessa on parempi löytyä joku toinen validi henkkari että rikosilmon tekeminen onnistuu ilman ylimääräistä säätöä.
Pakkaset alkavat olla ohi tältä erää. Pakastimieni sisältö on vielä ulkona, siellä on -22 tällä hetkellä ja yötä vasten alkaa taas kiristyä. Huomenaamulla laitan pakastimiin virrat päälle ja alan siirtää tavaroita takaisin niihin. Saan samalla laitettua taas järkevämpään/loogisempaan järjestykseen. Kasvikset omille hyllyilleen, proteiinit toisille, leivät ja muut tilaa vievät arkkuun. Pikaisesti käyttöön tulevat arkun päällikoreihin. Sienille pitää varata yksi kokonainen hylly pystypakastimesta, niitä on vielä onneksi jäljellä kivasti.
Jauhelihaa pitää näköjään ostaa lisää, täyslihaa on kyllä.
Kolme kopallista puuta on mennyt per päivä, joka toinen päivä lämmitän saunan ja joka toinen päivä leivinuunin, niin ne menevät päittäin. Takka lämpiää joka päivä, ruuat teen puuhellalla ja työhuoneessa on kamiinassa tuli. Sen piippu lämmittää yläkerrassa teinien huoneet (piipussa on yläpelti ykäkerran katonrajassa), toimii varaavana massana. Talossa pysyy 20 astetta tasaisesti, aamulla voi olla 19 ja illalla 21.
Kaupassa en ole käynyt sitten uudenvuoden aatonaaton (perjantai). huomenna voisi mennä Cittarin euron päiville juustoja ja jukurtteja ostamaan. Jos tosiaan lauhtuu, tällä pakkasella en lähde. Ei ole varsinaisesti tarvetta ainakaan viikkoon vielä.
No, sitten alkaakin taas arki, koululaiset menevät kouluun ja itse toimistolle. Tulee hieman taukoa jatkuvaan ruuanlaittoonkin, kun kouluruokaa on taas tarjolla. Tänään ruokana on uunikanaa ja pastaa, ja jääkaapin aarteita (muusia, lanttulaatikkoa, kasviksia). Jälkiruuaksi mustikkarahkaa. Huomenna on saunapäivä, joten leivinuuni ei lämpiä sitten. Ruokalistalla onkin hernekeittoa.
Aika hyvin menee sen suhteen, että pyrin siihen, että "tuoretuotteita" on aina pariksi viikoksi eteenpäin. Jos ei pääsekään kauppaan, niin ei ole mitään ongelmaa. Parin viikon jälkeen pitää sitten vaan alkaa vähän enemmän soveltaa, kuukausi menisi ihan kaikessa rauhassa ilman kauppareissua. Ja taloudessa on kuitenkin useampi teinipoika - kotivaraa on siis ihan reilusti. Tässähän on ollut reilun viikon sisään uusi vuosi, jota piti asiaankuuluvasti juhlistaa nakeilla ja perunasalaatilla sekä syntymäpäivät, joilla tarjoiltiin ihan kunnon kakkua.
Alan jo oppia tämän kotivaran muodostamisen ja ylläpitämisen niin, että se toimii meidän perheelle.
Olen preppaaja. Asun nyt kerrostalossa mutta tänä keväänä myyn tämän ja ostan mummonmökin keskeltä ei mitään. Ei väliä tuleeko vesi, mielellään ei, kaivo riittää. Silloin säästyy harmilta meneekö vesiputket rikki pakkasessa.
Säilykkeitä ja kuivamuonaa on pienelle kylälle, kirveet ym.on hankittu. Patteriradio puuttuu vielä.
Lapsuuden vietin talossa jossa vesi ei tullut sisälle joten olen tottunut tällaiseen. Myös perunat, vihannekset ja juurekset ym.tulen kasvattamaan itse.
Vierailija kirjoitti:
Olen preppaaja. Asun nyt kerrostalossa mutta tänä keväänä myyn tämän ja ostan mummonmökin keskeltä ei mitään. Ei väliä tuleeko vesi, mielellään ei, kaivo riittää. Silloin säästyy harmilta meneekö vesiputket rikki pakkasessa.
Säilykkeitä ja kuivamuonaa on pienelle kylälle, kirveet ym.on hankittu. Patteriradio puuttuu vielä.
Lapsuuden vietin talossa jossa vesi ei tullut sisälle joten olen tottunut tällaiseen. Myös perunat, vihannekset ja juurekset ym.tulen kasvattamaan itse.
Onnea matkaan! Tietysti kokemus voi olla erilainen lapsena kuin aikuisena jolloin kaikki tosiaan täytyy tehdä ja maksaa itse, mutta siihenkin voi tottua.
Ostin tänään Prismasta professori Sinikka Piipon kirjoittaman kirjan Suomen luonnon lääkekasvit. Onko siitä keskusteltu täällä?
Itselläni ei ole yrteillä ja kasveilla lääkinnästä sen kummempia kokemuksia kuin, että olen juonut ihan kuumassa vedessä uutettua kuivatuista persiljoista tehtyä vettä turvotukseen. Oli edullista kun kuivattua persiljaa sai isossa maustepurkissa paljon ennen inflaatiota.
Äitivainajani teki metsistä kerätyistä koivujen nuorista lehdistä kuivaamaansa teetä, jolla samalla tavalla poisti etenkin jalkoihin kerääntyneitä nesteitään. Hän opetti minulle, ettei saa kerätä mitään kasvia ainakaan puolta kilometriä lähempää autoteitä.
Itse olen käyttänyt ihan hirveään hammaskipuun neilikkaöljyä pumpulipuikolla puhtaaseen hampaaseen töpöttäen. Ensimmäinen kokeilemani keino eli raaan viinan purskuttaminen oli suussa niin kauheaa että oksensin. Sillä hetkellä ei hammas särkenyt, mutta alkoi kyllä särkeä oksennuksen jälkeen.
Neilikkaöljy ei ollut mikään kallis hankinta. Siitä oli ainakin henkistä tukea kestää hammaslääkärille saakka kun kerran kahden käsikauppalääkkeen yhteisvaikutuskaan ei voinut auttaa tilanteessani, joka muuttui hammaslääkärissä juurihoidoksi.
Varautumisen kannalta muistutan, ettei kannata käyttää hampaita työkaluna.
Vierailija kirjoitti:
Ostin tänään Prismasta professori Sinikka Piipon kirjoittaman kirjan Suomen luonnon lääkekasvit. Onko siitä keskusteltu täällä?
Itsellä löytyy tuo kirjahyllystä (kuten monia muitakin varautumiseen ja omavaraisuuteen enemmän tai vähemmän liittyviä kirjoja), mutta miltä kannalta ajattelit että asiasta keskustellaan? Varmaan sata sivua sitten täällä puhuttiin vähän kasvilääkinnästä. Oma kantani hortoilijana on se että on hyvä tunnistaa luontomme kasvit, niin syötävät kuin myrkyllisetkin, ja mitä terveydellisiä vaikutuksia niillä on. Mitään apteekin lääkkeiden korvaajia niistä ei saa (jos ei ole joku farmaseutti-kemisti että osaa erotella tarvittavat aineet), mutta luonnon yrteistä voi ihan hyvin saada helpotusta vaikkapa flunssaan. Vasta-alkajan kannattaa kokeilla aluksi varoen, koska joskus niille voi olla tietämättään allerginen.
Jos lämmittää kotiaan tulisijalla, niin silloin toki jonkun täytyy olla aina kotona.
Tulisijaa ei pidä jättää yksikseen.
Kananmunista ja perunoista huolestuneelle!
Nyt kun nämä näin kireät pakkaset kuitenkin tästä laantuvat, niin sen ajan voi varmasti syödä jotain muuta kuin perunaa tai ostaa valmiiksi perunapakastetta, jos perunaa tekee kovasti mieli. Jos on pakko saada tehtyä keitettyjä perunoita, niin sitten kaupasta termopussi, jonka sisälle laitat perunat vaikkapa kaulaliinaan käärittynä, ellei sinulta löydy kotoa jo valmiiksi termoslaukkua, sellaista ihan tavallista styroksisista. Sen saa hyvin pyörän tarakalle jos pyörässä on tarakka. Samassa laatikossa selviävät sitten maitotuotteet, vihannekset ja shampoopullokin jos sellaiselle on juuri nyt tarvetta. Niin ja ne kananmunatkin jos niitä on juuri nyt saatava. Tosin kaupoista löytyy nykyään kananmunajauheita, jotka ovat sitä itseään ja käyvät niin leivontaan kuin omeletteihinkin.
Jos kuitenkin asut paikkakunnalla, jossa pakkanen paukkuu kireänä kuukausi toisen perään, sinulla on kieltämättä ruokalogistinen haaste. Siinä tapauksessa kannattaa liittoutua auton omistavan henkilön kanssa ja sopia yhteisistä perunan- ja kananmunannoutomatkoista.
Vierailija kirjoitti:
Jos lämmittää kotiaan tulisijalla, niin silloin toki jonkun täytyy olla aina kotona.
Tulisijaa ei pidä jättää yksikseen.
Ei tarvitse. Silloin, kun tulipesässä on tuli tai hiillos, silloin on syytä olla kotona, mutta varaavat tulisijat pitävät lämpöä yllä parhaimmillaan pari vuorokautta. Ei sille uunille tarvitse jäädä seuralaiseksi sen enempää kuin patterillekaan, jos tulta tai hiillosta ei enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei ole yrteillä ja kasveilla lääkinnästä sen kummempia kokemuksia kuin, että olen juonut ihan kuumassa vedessä uutettua kuivatuista persiljoista tehtyä vettä turvotukseen. Oli edullista kun kuivattua persiljaa sai isossa maustepurkissa paljon ennen inflaatiota.
Äitivainajani teki metsistä kerätyistä koivujen nuorista lehdistä kuivaamaansa teetä, jolla samalla tavalla poisti etenkin jalkoihin kerääntyneitä nesteitään. Hän opetti minulle, ettei saa kerätä mitään kasvia ainakaan puolta kilometriä lähempää autoteitä.
Itse olen käyttänyt ihan hirveään hammaskipuun neilikkaöljyä pumpulipuikolla puhtaaseen hampaaseen töpöttäen. Ensimmäinen kokeilemani keino eli raaan viinan purskuttaminen oli suussa niin kauheaa että oksensin. Sillä hetkell
Muista myös professori Toivo Rautavaaran Mihin kasvimme kelpaavat. Se on klassikkoteos tuosta aiheesta!
Jos se haluaa että Suomeen tuodaan taas Venäjältä kivihiiltä? Siis ihan vaan huoltovarmuuden nimissä, ei mistään muusta syystä tietenkään, vannoo kautta kiven ja kannon.