Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.

Vierailija
01.02.2020 |

Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?

Kommentit (7620)

Vierailija
5021/7620 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vähän late to the party ja tämä väittely ehti hautautua monen sivun taakse, mutta minua jäi vaivaamaan tuo väite että omavaraisuus olisi jotenkin äärimmäistä, eikä kuuluisi tähän ketjuun. Eihän se tarkoita mitään maailmanlopun bunkkerien rakentamista, eikä kukaan sellaisesta puhunutkaan. Omavaraisuuden voisi nähdä luonnollisena jatkumona varautumiselle, laajennettuna kotivarana. Kotivara on eräänlainen puskuri poikkeustilanteisiin jolla pärjää omillaan sen muutaman päivää tai viikkoa. Omavaraisuus ajaa samaa asiaa mutta pidemmälle ajalle, eli ei löydy vain se ruoka- ja tavikevarasto, vaan löytyy myös osaaminen ja välineet kotivaran täydentämiseen, esim. viljelemällä tai keräämällä ja säilömällä ruokaa.

Eikä omavaraisuuskaan ole sellainen asia johon kaikkien varautujien tulisi tähdätä vaikka ei nappaisi. Monilla ei ole siihen yksinkertaisesti mahdollisuuksia, jo ihan senkin takia että se vaatii yleensä suuria investointeja.

Tästähän on tässäkin ketjussa, mutta myös palstan monessa muussa ketjussa väännetty kättä. Kun toisten "puhdasoppineiden" käsityksen mukaan sanaa omavarainen voi käyttää vain jos asuu jossain etelämeren saarella haihduttaen suolan merivedestä ja pyydystäen käsin kalat ja keräten palmupuusta kookospähkinät, ilman rihmankiertämääkään, jos ei osaa palmukuidusta ja kalansuomuista ommella itselleen asuja. Heille on punainen vaate se, jos joku pohtii, että pystyisiköhän Suomessa elämään lähes omavaraista elämää rahoittaen elämänsä säästöillä, eläkkeellä tai tekemällä etätöitä. EIEIEIEIEIEIEIEIEI kuuluu heti, TUO EI OLE OMAVARAISUUTTA.

Ihan sama.

Suurin osa tähänkin ketjuun kirjoittajista ymmärtää, että kotivaralla ei ole tavoite tulla toimeen seuraavaa kolmea vuotta turvekammissa piilotellen, ja että yleensä kun joku puhuu omavaraisuuden tavoittelusta, haaveena on oppia tuntemaan luonnon syötäviä kasveja tai sieniä, kasvattaa perunapellossa muutakin kuin saviheinää ja osata sytyttää vähintään takkaan tuli ilman Youtube-videoita.

Ihan samanlaista vääntöä saa monesta eri asiasta, ja joskus miettii, että maksaako joku niille vastavänkääjille siitä, että esittävät vajaaälyistä (eri asia sitten pohditut ja järkevät vastaväitteet, joiden perustana on muutakin kuin "minä tiedän " tai "guruni sanoi näin juutuubissa, ottakaa selvää, lampaat".)

Vierailija
5022/7620 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko omavaraistelijan mitään järkeä hankkia autoa? Kysyn siksi ettei minulla ole koskaan ollut sellaista, ei edes ajokorttia, joten en ole perehtynyt paljonko sellaisen ylläpito kaikkine piilokuluineen maksaa. Ajoneuvovero, autovakuutus, katsastus, huolto- ja korjauskulut, kesä/talvirenkaat, mahdollinen autopaikka tai autotalli, polttoaine, mahdollinen laina? Tuntuu vieraalta ajatukselta että sitoisin itseni riippuvaiseksi semmoisesta ja polttoaineesta hinnannousuineen. Mutta sitten huomaan että autottomuus rajoittaa sitä mihin uskallan muuttaa, kun joudun kuitenkin asioimaan ns. ihmistenilmoilla (ei onneksi töissä), eikä ihan metsässä kulje julkista liikennettäkään. Tutuillakaan ei ole autoa lainata. Multasäkit ja muut tarpeet painaa hitosti, tuleeko halvemmaksi jos tilaan kaiken kotiinkuljetuksella. Pyörälläkin pääsee, mutta talvella ei. Olisiko vuokra-auto tms. tarvittaessa kestävämpi ratkaisu. Mitä tuumaatte?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5023/7620 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko omavaraistelijan mitään järkeä hankkia autoa? Kysyn siksi ettei minulla ole koskaan ollut sellaista, ei edes ajokorttia, joten en ole perehtynyt paljonko sellaisen ylläpito kaikkine piilokuluineen maksaa. Ajoneuvovero, autovakuutus, katsastus, huolto- ja korjauskulut, kesä/talvirenkaat, mahdollinen autopaikka tai autotalli, polttoaine, mahdollinen laina? Tuntuu vieraalta ajatukselta että sitoisin itseni riippuvaiseksi semmoisesta ja polttoaineesta hinnannousuineen. Mutta sitten huomaan että autottomuus rajoittaa sitä mihin uskallan muuttaa, kun joudun kuitenkin asioimaan ns. ihmistenilmoilla (ei onneksi töissä), eikä ihan metsässä kulje julkista liikennettäkään. Tutuillakaan ei ole autoa lainata. Multasäkit ja muut tarpeet painaa hitosti, tuleeko halvemmaksi jos tilaan kaiken kotiinkuljetuksella. Pyörälläkin pääsee, mutta talvella ei. Olisiko vuokra-auto tms. tarvittaessa kestävämpi ratkaisu. Mitä tuumaatte?

JOS autontarve on vain ajoittaista, eli juuri keväällä multasäkkien kuskaamista tms. niin kotiinkuljetuspalvelut tulevat kyllä halvemmiksi - hankinnat kannattaa silloin keskittää ja yhdistää, niin että samalla kuljetuksella tulee sitten kaikki mahdollinen (puutavara, laastit, multasäkit, lannoitteet jne). Itse olen sitä mieltä, että jokaisen pitäisi osata ajaa autoa, mutta jokaisen ei tarvitse omistaa autoa. Tietyillä alueilla pääkaupunkiseudulla ja jopa jossain Tampereen keskustassa auto on lähinnä riesa, ja ilman autoa pärjää helposti. Tosin tunsin aikoinaan yhden lapsiperheen, joka asui hornan tuutissa (oikeasti todella todella syrjäisessä paikassa, mutta sentään sähköverkon ulottuvissa) eikä heillä ollut autoa lainkaan. Talvisin kulkivat bussipysäkille useamman kilometrin matkan suksilla ja lumettomana aikana polkupyörillä, heillä oli sellaisen lähetin pyörät, joissa oli se iso kärryosa edessä. Kaupassakäynti kerran kuussa, ja siihen reissuun sitten oli yhdistetty neuvolat, hammaslääkärit, vaatekauppa- ja rautakauppakäynnit jne. Heillä autottomuus ei liittynyt siis mihinkään omavaraisuusaatteeseen, vaan siihen yleiseen "haluamme aiheuttaa mahdollisimman pienen jäljen maailmaan". Sen sivutuotteena kuitenkin tuli paljon omavaraisuutta tukevia juttuja, oman laajan kasvimaan pitäminen (jotta ei tarvitse käyttää ulkomailta tuotuja tai kotimaassa tehotuotettuja kasviksia), riistan syönti ja kalastus jne. Mutta heillä ei esimerkiksi ollut verkkoja tai katiskaa, vaan ihan onkimalla ne kalat pyysivät.

Itse asun maalla, lähimmälle suuremmalle tielle on noin 5km. Täältä on kuljettu läpi vuoden polkupyörällä töihin ja kouluun, koululaiset käyttävät myös potkukelkkoja talvisin, työmatkalaiset eivät niinkään. Usein kulku on pyörällä bussipysäkille (sinne vajaa 5km päähän) ja siitä sitten kaupunkiin. Nuoret hyvin hätäseen haluavat mopon tai mopoauton tai mönkkärin. Mopo on kaikkein edullisin vaihtoehto, mopoauto kallein. Tavallinen auto on halvempi vaihtoehto kuin mopoauto, jos ajoa on vain muutaman kerran vuodessa!

Itse en muuttaisi ihan tiettömien taipaleiden taa, vaan haluan, että perille asti on ajokelpoinen tie. Sitä tarvitaan esimerkiksi ambulanssia varten, ja meillä sen yksityistien pitää ajokelpoisena paikallinen koneyrittäjä, joka käy auraamassa sen aamulla viiden maissa ensimmäisen kerran (jolloin lähtee liikkeelle). Huom! Kaikkialla ei tällaista palvelua ole rahallakaan ostettavissa. Jos paikalliselta koneyrittäjältä/maajussilta ei palvelua saa, joutuu joko hyväksymään sen, että tie ei ole ajokelpoinen tai sitten pitämään sen itse kunnossa - jolloin joutuu hankkimaan tarvittavat vehkeet. Voin kertoa, että puoli kilometriä tietä käsin kolaamalla onnistuu kerran vuodessa pakon edessä, ei joka päivä eikä edes joka viikko, ei ainakaan minun hermoillani. MUTTA jos tiellä ei tarvitse kulkea jatkuvasti autolla, niin mikään pakko sitä ei ole pitää auki koko ajan.

Eli tarve riippuu siitä, mitä elämältä haluaa. Oma auto on ihan hemmetin kallis, jos sitä ei tarvitse vähintään viikoittain. Ajokortti ja etenkin ajotaito on ihan hyödyllinen taito, mutta eipä sekään ole pakollinen. Jos on valmis näkemään vaivaa, niin ilman autoa pärjää missä vaan, se vaan oikeasti vaatii sitä vaivannäköä, lihasten käyttämistä ja suunnitelmallista toimintaa. Ja se edellyttää myös ihan hyvää fyysistä toimintakykyä - tämä kannattaa huomioida, etenkin jos miettii muuttavansa eläkkeellä korpeen.

Vierailija
5024/7620 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

JOS autontarve on vain ajoittaista, eli juuri keväällä multasäkkien kuskaamista tms. niin kotiinkuljetuspalvelut tulevat kyllä halvemmiksi - hankinnat kannattaa silloin keskittää ja yhdistää, niin että samalla kuljetuksella tulee sitten kaikki mahdollinen (puutavara, laastit, multasäkit, lannoitteet jne). Itse olen sitä mieltä, että jokaisen pitäisi osata ajaa autoa, mutta jokaisen ei tarvitse omistaa autoa. Tietyillä alueilla pääkaupunkiseudulla ja jopa jossain Tampereen keskustassa auto on lähinnä riesa, ja ilman autoa pärjää helposti. Tosin tunsin aikoinaan yhden lapsiperheen, joka asui hornan tuutissa (oikeasti todella todella syrjäisessä paikassa, mutta sentään sähköverkon ulottuvissa) eikä heillä ollut autoa lainkaan. Talvisin kulkivat bussipysäkille useamman kilometrin matkan suksilla ja lumettomana aikana polkupyörillä, heillä oli sellaisen lähetin pyörät, joissa oli se iso kärryosa edessä. Kaupassakäynti kerran kuussa, ja siihen reissuun sitten oli yhdistetty neuvolat, hammaslääkärit, vaatekauppa- ja rautakauppakäynnit jne. Heillä autottomuus ei liittynyt siis mihinkään omavaraisuusaatteeseen, vaan siihen yleiseen "haluamme aiheuttaa mahdollisimman pienen jäljen maailmaan". Sen sivutuotteena kuitenkin tuli paljon omavaraisuutta tukevia juttuja, oman laajan kasvimaan pitäminen (jotta ei tarvitse käyttää ulkomailta tuotuja tai kotimaassa tehotuotettuja kasviksia), riistan syönti ja kalastus jne. Mutta heillä ei esimerkiksi ollut verkkoja tai katiskaa, vaan ihan onkimalla ne kalat pyysivät.

Itse asun maalla, lähimmälle suuremmalle tielle on noin 5km. Täältä on kuljettu läpi vuoden polkupyörällä töihin ja kouluun, koululaiset käyttävät myös potkukelkkoja talvisin, työmatkalaiset eivät niinkään. Usein kulku on pyörällä bussipysäkille (sinne vajaa 5km päähän) ja siitä sitten kaupunkiin. Nuoret hyvin hätäseen haluavat mopon tai mopoauton tai mönkkärin. Mopo on kaikkein edullisin vaihtoehto, mopoauto kallein. Tavallinen auto on halvempi vaihtoehto kuin mopoauto, jos ajoa on vain muutaman kerran vuodessa!

Itse en muuttaisi ihan tiettömien taipaleiden taa, vaan haluan, että perille asti on ajokelpoinen tie. Sitä tarvitaan esimerkiksi ambulanssia varten, ja meillä sen yksityistien pitää ajokelpoisena paikallinen koneyrittäjä, joka käy auraamassa sen aamulla viiden maissa ensimmäisen kerran (jolloin lähtee liikkeelle). Huom! Kaikkialla ei tällaista palvelua ole rahallakaan ostettavissa. Jos paikalliselta koneyrittäjältä/maajussilta ei palvelua saa, joutuu joko hyväksymään sen, että tie ei ole ajokelpoinen tai sitten pitämään sen itse kunnossa - jolloin joutuu hankkimaan tarvittavat vehkeet. Voin kertoa, että puoli kilometriä tietä käsin kolaamalla onnistuu kerran vuodessa pakon edessä, ei joka päivä eikä edes joka viikko, ei ainakaan minun hermoillani. MUTTA jos tiellä ei tarvitse kulkea jatkuvasti autolla, niin mikään pakko sitä ei ole pitää auki koko ajan.

Eli tarve riippuu siitä, mitä elämältä haluaa. Oma auto on ihan hemmetin kallis, jos sitä ei tarvitse vähintään viikoittain. Ajokortti ja etenkin ajotaito on ihan hyödyllinen taito, mutta eipä sekään ole pakollinen. Jos on valmis näkemään vaivaa, niin ilman autoa pärjää missä vaan, se vaan oikeasti vaatii sitä vaivannäköä, lihasten käyttämistä ja suunnitelmallista toimintaa. Ja se edellyttää myös ihan hyvää fyysistä toimintakykyä - tämä kannattaa huomioida, etenkin jos miettii muuttavansa eläkkeellä korpeen.

Kiitos näkökannasta. Olen alkanut kallistumaan sille kannalle että autoa ei hankita (ajokortin kyllä aion), mutta ei sitten muuteta ihan mahdottoman matkan päähänkään. Suurin huoleni on se kun talouteen kuuluu lapsi jolla on vamma, minkä vuoksi ei luultavasti tule pyöräilemään ikinä. Pyöriinhän saa kärryjä, mutta liekö sellaisia että siinä voisi aikuinenkin matkustaa.

Vierailija
5025/7620 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos näkökannasta. Olen alkanut kallistumaan sille kannalle että autoa ei hankita (ajokortin kyllä aion), mutta ei sitten muuteta ihan mahdottoman matkan päähänkään. Suurin huoleni on se kun talouteen kuuluu lapsi jolla on vamma, minkä vuoksi ei luultavasti tule pyöräilemään ikinä. Pyöriinhän saa kärryjä, mutta liekö sellaisia että siinä voisi aikuinenkin matkustaa.

Itseasiassa nyt kun katsoin niin löysin kolmipyöräisen tandempyörän jossa istuimet ovat vierekkäin. Tuhottoman hintainen (tosin halvempi kuin auto, heh), mutta kyllähän tuolla uskaltaisi huristaa kaupungille säävarauksella.

Isommat ostokset sitten kotiinkuljetuksella tai muuta kautta.

Vierailija
5026/7620 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa nyt kun katsoin niin löysin kolmipyöräisen tandempyörän jossa istuimet ovat vierekkäin. Tuhottoman hintainen (tosin halvempi kuin auto, heh), mutta kyllähän tuolla uskaltaisi huristaa kaupungille säävarauksella.

Isommat ostokset sitten kotiinkuljetuksella tai muuta kautta.

Niin, kuten sanoin, fyysinen toimintakyky ratkaisee paljon, ja mitä enemmän rajoitteita, sen vaativampaa on myös sen asuinympäristön ja asuinpaikan valinta.

Nyt lähden kastelemaan kasvihuonetta ja kaivelemaan kasvimaalta syötävää. Jääkaapissa on jo valmiina sieniä ja mustikoita, että saan tänään kuitata monta asiaa "omavaraisuuden" piikkiin :-)

Vierailija
5027/7620 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan taistelette 🤭

Vierailija
5028/7620 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhaan taistelette 🤭

Taistella, mitä vastaan? Ihan vaan elämää täällä eletään.

Vierailija
5029/7620 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhaan taistelette 🤭

Kannattaa varautua niin ei tarvitse taistella siitä viimeisestä vessapaperirullasta seuraavan pandemian iskiessä lol

Vierailija
5030/7620 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys on taidoista, joiden avulla voi elää poikkeustilan kestäessä kauan.

Itse olen opetellut viljelemään maata, korjaamaan ja tekemään vaatteita, perehtynyt yrttilääkintään, kalastamaan, ampumaan ja metsästämään ansoilla. Opettelen parhaillani nylkemistä ja nahan parkintaa, ja haluaisin oppia mehiläisten hoitoa sekä radioamatööritaitoja. Lisäksi osaan koodata alkeellisia juttuja sekä korjata joitakin moottoreita. Opetan lapsillleni näitä taitoja, minkä lisäksi he opiskelevat koulussa venäjää, jotta voivat sotatilanteessa toimia tulkkeina tms.

Minulla on kaivollinen, aurinkopaneeleilla varusteltu kesämökki veden äärellä, vanha kaksitahtisella moottorilla ja pienellä purjeella varustettu saaristolaisvene, sekä isompi purjevene johon mahtuu perheeni plus kaksi. Ensimmäistä varten olen varastoinut bensaa sen verran, että kalastus onnistuu yhden talven verran myrskytuulillakin. Purjeveneellä voi tarvittaessa seilata rannikkoja pitkin Välimerelle saakka, missä on lämpimämpää ja helpompi viljellä.

Kirjakokoelmani sisältää opaskirjoja ja ohjeita tarvitsemieni taitojen oppimiseen, ja esim. anatomiakirjoja, kasvioppaita, sanakirjoja ja kemian oppikirjoja.

Olen verkostoitunut niin, että lähipiiriini kuuluu lääkäri, hammaslääkäri, kätilö ja farmaseutti, arkkitehti, rakennusinsinööri ja kirvesmies, kemisti, aseharrastaja ja ompelija. Tärkeää on kuitenkin myös pitää välit kunnossa muutamaan asianajajaan, poliitikkoon ja raharikkaaseen.

Hätävararuokatarpeet, työkalut, aseet, lääkkeet, tulentekovälineet, lämpimät ja sadenkestävät vaatteet ja kengät, stimulantit poikkeustiloissa jaksamiseen ja niin edelleen ovat tietty koossa. Pidän terveydestäni ja kunnostani huolta, ja pesen hampaani aamuin illoin :)

Minusta ihan asiallinen lista ja keinovalikoima-miksihän tätä on alapeukutettu?

Vierailija
5031/7620 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaan taistelette 🤭

Kannattaa varautua niin ei tarvitse taistella siitä viimeisestä vessapaperirullasta seuraavan pandemian iskiessä lol

Siinäpä se idiotismi. WC paperi 🤭

Vierailija
5032/7620 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaan taistelette 🤭

Työskentelen alalla, jossa olisi välillä hyvä saada oma sanoma läpi mediassa. Kateellisena ollaan katseltu vessapaperialaa, kun siellä joku tj heittää ohimennen puoli yhdeksän uutisissa, että ensi talvena voi olla vessapaperista pulaa, niin seuraavana aamuna on ennen seitsemää jo kymmenien ihmisten jono Prisman aukeamista odottamassa, ja ainoana ostostuotteena vessapaperi. (näin kävi oikeasti viime talvena, ja prismassa seuraavana päivänä työntekijät iltapäivällä olivat hyvin hämmentyneitä siitä aamuryntäyksestä - minä jäin ilman vessapaperia sillä ostosreissulla, mutta ei meillä kotona se loppu ollut, tapanani vain on ostaa aina uusi paketti, kun se toisiksi viimeinen paketti aukaistaan; ostin sitten seuraavalla viikolla).

Vierailija
5033/7620 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaan taistelette 🤭

Niin. On viisaita varautujia, ja sitten teitä jotka vähät välittää virallisesta suosituksesta nimeltään kotivara, mutta sitten saa slaagin jo pelkästään siitä että kaupasta on pashapaperi (saati sitten ruoka tai muu) loppu kun toiset kaltaisenne on ehtinyt paniikissa hamstraamaan ne loppuun.

Vierailija
5034/7620 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaan taistelette 🤭

Työskentelen alalla, jossa olisi välillä hyvä saada oma sanoma läpi mediassa. Kateellisena ollaan katseltu vessapaperialaa, kun siellä joku tj heittää ohimennen puoli yhdeksän uutisissa, että ensi talvena voi olla vessapaperista pulaa, niin seuraavana aamuna on ennen seitsemää jo kymmenien ihmisten jono Prisman aukeamista odottamassa, ja ainoana ostostuotteena vessapaperi. (näin kävi oikeasti viime talvena, ja prismassa seuraavana päivänä työntekijät iltapäivällä olivat hyvin hämmentyneitä siitä aamuryntäyksestä - minä jäin ilman vessapaperia sillä ostosreissulla, mutta ei meillä kotona se loppu ollut, tapanani vain on ostaa aina uusi paketti, kun se toisiksi viimeinen paketti aukaistaan; ostin sitten seuraavalla viikolla).

Vessapaperistahan ei Suomessa sinällään tule pulaa, mutta ei-preppaajat/hamstraajat osaavat tyhjentää hyllyt kerralla. Ja tuottajat osaavat laittaa riistohnnat sähkökriisin varjolla vaikka sitä ei koskaan tullutkaan.

Vierailija
5035/7620 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en nyt kyllä usko että se suurmyrsky on tulossa ennenkuin se oikeasti on täällä. Niin monta kertaa luvattu, mutta sen sijaan aurinkoa tai max perus sadetta mitä on ollut jo viikon putkeen muutenkin.

Vierailija
5036/7620 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viikon miete: Yksi tärkein työkalu varautumisessa on tieto, sen hankkimisen ja arvioimisen taito. Sellaiset eivät yksinkertaisesti selviä jotka uskovat kaikenmaailman korkeimpiin voimiin ja salaliittoteorioihin mitä heille syötetään (esim. siksi että se tukee jotain heidän ennestään kannattamaansa maailmankuvaa, yhteisö johon identifioituu kannattaa sitä, tai koska on cool olla vastarinnankiiski ihan vain periaatteesta). Syy on se että he varautuvat yleensä uhkakuviin jotka eivät ole todellisia. Pahimmillaan he kokeilevat asioita jotka ovat vaarallisia, koska luottavat sokeasti johonkin johtohahmoon. Kultit ovat malliesimerkki tästä kaavasta.

Tieto on valtaa, ja olemme informaatisodassa.

Sellaiset, jotka vielä uskovat hallitusten ja instituutioiden olevan tavallisen kansalaisen puolella, eivät yksinkertaisesti selviä. Se on Raha joka määrää, eikä Rahalla ole kotimaata, ei kansalaisia, ei lojaliteettia.

Se että tämän sisältöiset viestit poistetaan toistuvasti, todistaa sanani.

Vierailija
5037/7620 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikon miete: Yksi tärkein työkalu varautumisessa on tieto, sen hankkimisen ja arvioimisen taito. Sellaiset eivät yksinkertaisesti selviä jotka uskovat kaikenmaailman korkeimpiin voimiin ja salaliittoteorioihin mitä heille syötetään (esim. siksi että se tukee jotain heidän ennestään kannattamaansa maailmankuvaa, yhteisö johon identifioituu kannattaa sitä, tai koska on cool olla vastarinnankiiski ihan vain periaatteesta). Syy on se että he varautuvat yleensä uhkakuviin jotka eivät ole todellisia. Pahimmillaan he kokeilevat asioita jotka ovat vaarallisia, koska luottavat sokeasti johonkin johtohahmoon. Kultit ovat malliesimerkki tästä kaavasta.

Tieto on valtaa, ja olemme informaatisodassa.

Sellaiset, jotka vielä uskovat hallitusten ja instituutioiden olevan tavallisen kansalaisen puolella, eivät yksinkertaisesti selviä. Se on Raha joka määrää, eikä Rahalla ole kotimaata, ei kansalaisia, ei lojaliteettia.

Se että tämän sisältöiset viestit poistetaan toistuvasti, todistaa sanani.

Ja tämä on totuus. Jotenkin ylimielistä tulla tähän ketjuun pätemään ja kuvittelemaan etteivät nimenomaan varautumisesta ja survivalista kiinnostuneet olisi asioista perillä. Tai ehkäpä juuri siksi?

Vierailija
5038/7620 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en nyt kyllä usko että se suurmyrsky on tulossa ennenkuin se oikeasti on täällä. Niin monta kertaa luvattu, mutta sen sijaan aurinkoa tai max perus sadetta mitä on ollut jo viikon putkeen muutenkin.

Nyt uutisissa että myrsky ehkä peruttu. :D

Hesarissa oli kyllä hyvät ohjeet SPEKiltä miten varautua suuriin myrskyihin, vastaisuuden varalta (koska niitähän tulee tulevaisuudessa olemaan enemmän). Tramboliinit ja muu irtaimisto pois tuulen tieltä, lemmikit sisälle jne..

Ja iltalehdessä muistutettiin kotivarasta. Hyvä että näistä puhutaan.

Vierailija
5039/7620 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut salaliittoteoriat ovat osoittautuneet oikeiksi. "Salaliitto eli salahanke on kahden tai useamman henkilön salainen sopimus jonkin rikollisen tavoitteen saavuttamiseksi. Tyypillisiä salaliittoja ovat poliittiset rikokset."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Salaliitto

Teoria tällaisesta olisi salaliittoteoria.

Monet salaliittoteoreetikot eivät ole preppaajia, vaan ainoastaan teoreetikkoja. Eivätkä he odota maailmanloppua.

Korkeimpiin voimiin uskovat uskovaiset eivät niin-ikään useimmiten ole preppaajia.

Preppaajat on ihan oma skenensä.

Nämä eri skenet aina sekoitetaan. Vaihtoehtokulttuurit ei ole koostu mistään yhtenäisestä joukosta ihmisiä.

Vierailija
5040/7620 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut salaliittoteoriat ovat osoittautuneet oikeiksi. "Salaliitto eli salahanke on kahden tai useamman henkilön salainen sopimus jonkin rikollisen tavoitteen saavuttamiseksi. Tyypillisiä salaliittoja ovat poliittiset rikokset."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Salaliitto

Teoria tällaisesta olisi salaliittoteoria.

Monet salaliittoteoreetikot eivät ole preppaajia, vaan ainoastaan teoreetikkoja. Eivätkä he odota maailmanloppua.

Korkeimpiin voimiin uskovat uskovaiset eivät niin-ikään useimmiten ole preppaajia.

Preppaajat on ihan oma skenensä.

Nämä eri skenet aina sekoitetaan. Vaihtoehtokulttuurit ei ole koostu mistään yhtenäisestä joukosta ihmisiä.

Sanoisin toisin päin eli preppaajat eivät ole salaliittoteoreetikkoja eikä hihhuleita. Mutta moni salaliittoteoreetikko myös preppaa, usein siksi että heillä on taipumus uskoa että valtio on heitä vastaan jostain syystä mitä he eivät oikein itsekään osaa selkeästi ja loogisesti selittää (joskin ilmiö on huomattavasti yleisempi jenkeissä eikä täällä Suomessa). Ja monet kultit ovat vetäytyneet ja vetäytyvät yhteiskunnan ulkopuolelle, nojaavat omavaraisuuteen, uskonnollisista syistä tai jopa uskonnon ja salaliittoteorian sekoituksen takia. Näillä ei koskaan ole kaunis loppu. Siksi järki varautujien kannattaa pysyä valppaana ja pitää mielenterveydestä huolta, etteivät vahingossakaan lipsu kumpaankaan porukkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi