Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.
Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?
Kommentit (7621)
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin joku näyttää millaisia kakkauspusseja siihen vessapönttöön voi asentaa! https://www.pahapaiva.com/tarvikesuosituksia/
No ihan millaisia tahansa voi käyttää. Riittäiskö jo ton sivuston mainostaminen? Alkaa olla hiukka läpinäkyvää..
Vierailija kirjoitti:
Hyvä esimerkki taas siitä käteisen tarpeellisuudesta. Iso-Britanniassa, Shetlannin saarella katkesi dataliikenneyhteydet tänään torstaina. Joo, merikaapeli taas mystisesti meni rikki. Saarella asuu 23000 asukasta ja siellä ei nyt toimi kännytkät, netti tai mikään niihin liittyvä tietoliikenne, eli kaupoista, huoltoasemilta jne voi ostaa jotain vain käteisellä. Vika saadaan korjattua ehkä lauantaina.
https://www.shetnews.co.uk/2022/10/20/shetland-telecommunication-outage…
Niinpä. Käteisestä on hyötyä siinäkin, jos haluaa ostaa kriisitilanteessa apua joltakin, vaikka auto- tai venekuljetuksen, tai ruokaa. Jos yhteydet ei pelaa, ei pelaa mobilepaykaan. Hankalissa tilanteissa alkaa mustanpörssin kauppakin kukoistaa ja se saa, jolla on löydä käteistä kouraan.
Näyttää vähän siltä, että epävarmuuden ajat voivat kestää pitkään ja erilaisia sabotaaseja voi tapahtua missä vaan. Ettei nyt tuokin ollut vaan Venäjän tekosia? Brittikonetta kohtihan venäläiskone jo ampui.
Vesivessa toimii vedellä, sangolla vettä vaan ojasta vesisäiliöön. Ja 99% vessoista toimii omalla paineellaan.
Mökillä on umpisäiliö ja sen täyttyminen tietty lopettaa sisäkakat. Jättäkää ne kakkapussit hankkimatta ja ostakaa 10kg perunahiutaleita, vastaa 100 kg tuoreita perunoita ja maksaa 29,90€.
Olen aiemmin ketjuun laittanut hyviä ja edullisia vinkkejä kotivaraan, jos jaksaa, niin kannattaa lukaista viimeiset 20-30 sivua.
Olen huono tekemään ruokaa eli osaan lähinnä seurata helppoja reseptejä. Onko kellään tiedossa keittokirjaa tai verkkosivua, jossa olisi reseptejä kotivarakokkaukseen? Aineksina pelkästään pitkään (vaikka vuoden) lämpimässä säilyviä tarvikkeita ja valmistus nopeasti jollakin keittimellä. Retkiruokaoppaatkin tuppaavat sisältävän paljon 'kuivaa itse jauheliha' ja 'ota mukaan tuoreita yrttejä' ohjeita. Minä haluaisin vain hankkia kaupasta edullisia tarvikkeita ja tehdä niistä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä esimerkki taas siitä käteisen tarpeellisuudesta. Iso-Britanniassa, Shetlannin saarella katkesi dataliikenneyhteydet tänään torstaina. Joo, merikaapeli taas mystisesti meni rikki. Saarella asuu 23000 asukasta ja siellä ei nyt toimi kännytkät, netti tai mikään niihin liittyvä tietoliikenne, eli kaupoista, huoltoasemilta jne voi ostaa jotain vain käteisellä. Vika saadaan korjattua ehkä lauantaina.
Luultavasti testi, tarkoitushan on saattaa kansakunnat vuorostaan rahahätään ja ratkaisu on jo valmiina: digivaluutta.
Vierailija kirjoitti:
Olen huono tekemään ruokaa eli osaan lähinnä seurata helppoja reseptejä. Onko kellään tiedossa keittokirjaa tai verkkosivua, jossa olisi reseptejä kotivarakokkaukseen? Aineksina pelkästään pitkään (vaikka vuoden) lämpimässä säilyviä tarvikkeita ja valmistus nopeasti jollakin keittimellä. Retkiruokaoppaatkin tuppaavat sisältävän paljon 'kuivaa itse jauheliha' ja 'ota mukaan tuoreita yrttejä' ohjeita. Minä haluaisin vain hankkia kaupasta edullisia tarvikkeita ja tehdä niistä ruokaa.
No onko tuossa kummallista valmistamista jos nödeködepurkin sisällön jossain lämität ja laitat keitettyä makaronia päälle. Kuivattuja hedelmiä ostat kaupasta jälkiruuaksi. Tai tonnikalamakaroonia ym. Jos et tuohon kykene niin kuole nälkään.
Tämän ketjun luettuaan voi todeta, että survivalistien fantasioissa koko Suomi on ajettu kerralla, mutta kukin yksin sysimetsään yön selkään ja siellä nämä yksinäiset survivalistimme syövät kipinäkivellä sytytetyn nuotionsa lämmittämää nötköttiä, tonnikalaa ja papuja rakentamassaan metsämajassa, marssittuaan ensin sinne 10 kilometrin matkan 30 kilon rinkka selässään ja onki kainalossaan sillä aikaa kun preppaajat syövät oman kotinsa mukavuudessa sitä mitä ennenkin söivät.
Pökö kirjoitti:
Vesivessa toimii vedellä, sangolla vettä vaan ojasta vesisäiliöön. Ja 99% vessoista toimii omalla paineellaan.
Mökillä on umpisäiliö ja sen täyttyminen tietty lopettaa sisäkakat. Jättäkää ne kakkapussit hankkimatta ja ostakaa 10kg perunahiutaleita, vastaa 100 kg tuoreita perunoita ja maksaa 29,90€.
Olen aiemmin ketjuun laittanut hyviä ja edullisia vinkkejä kotivaraan, jos jaksaa, niin kannattaa lukaista viimeiset 20-30 sivua.
on ko niissä heitaleissa muutaki ku tärkkelystä esim vitamiinit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko tuossa kummallista valmistamista jos nödeködepurkin sisällön jossain lämität ja laitat keitettyä makaronia päälle. Kuivattuja hedelmiä ostat kaupasta jälkiruuaksi. Tai tonnikalamakaroonia ym. Jos et tuohon kykene niin kuole nälkään.
Mikä tää fiksaatio nötköttiin ja tonnikalaan on? Pienellä vaivalla ja varustelulla voi syödä ihan kuten ennenkin. Kotivaran tarkoitus on arjen jatkuminen mahdollisimman normaalina, eikä mikään apokalyptia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti testi, tarkoitushan on saattaa kansakunnat vuorostaan rahahätään ja ratkaisu on jo valmiina: digivaluutta.
Nyt on niin tiivistä teoriaa, että avaapa tätä ajatelmaasi muillekin. Eli jossain on joku kaikkien kansojen ryhmittymä, joka junailee ympäri maailmaa tilanteita, joissa ainoa toimiva valuutta on käteinen, saadakseen kansakunnat ymmärtämään, että digivaluutta on hyvä idea? 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on niin tiivistä teoriaa, että avaapa tätä ajatelmaasi muillekin. Eli jossain on joku kaikkien kansojen ryhmittymä, joka junailee ympäri maailmaa tilanteita, joissa ainoa toimiva valuutta on käteinen, saadakseen kansakunnat ymmärtämään, että digivaluutta on hyvä idea? 👍
Aika erikoista että sait kommenttiin kehitettyä ihmisryhmän joka kehittelee kaikenlaista 🤭🤭🤭🤣🤣🤣
Pökö kirjoitti:
Kiitos perunahiutalevinkistä, olin unohtanut moisten olemassaolon.
Kuinka kauan nuo säilyvät? Missä paras säilyttää?
Omakotiasujalle, grillihiiliä pallogrilliä varten, tai kaasupulloja kaasugrilliä varten. Grillaaminen onnistuu näin, jos ei voi sähköhellalla laittaa ruokaa.
Puhallettava uima-allas, jos vesijohtovettä ei tule. Siinä voi peseytyä tai käydä kylvyssä, vettä valmiiksi muoviämpäriin myös peseytymistä varten.
Kaukoputki ja kiikarit. Kaupungissa voi olla myös hyödylliset, jos pitää suunnistaa.
Itse olen prepannut ostamalla muutaman pussin makaronia joka kauppakäynnillä. 3 päivää pärjää 1 pussi/pv jos hätä tulee.
Lisäksi voi ostaa pikariisiä, valmiita tomaattikastikkeita, säilykelinssejä ja papuja, mehuja, suklaata, sitä hernekeittoa ja tonnikalaa. Valmispastat ja nuudelikupit käteviä, kaurapuuropussit eli kaikki -lisää vain vesi-valmisruuat. Uskon että kovin monimutkainen kokkailu ei sähköttömänä kiinnostele. Makaronit ja veden saa keitettyä vaikka nuotiolla.
Todellisuudessa meillä kaapit täynnä ruokaa ja kaupassa käydään viikon tarpeet kerralla eli pärjättäisiin varmasti kuukausi vähintään kaapissa olevilla elintarvikkeilla.
Eläintenruokia olen pitänyt varastot täynnä. Siinä myös säästää kun ostaa isommat erät tarjouksista. Koiran ja kissanruokaa on vuodeksi.
Vettä olen varastoinut täytettävän kanisterin, jolla vienyt mökille saunavettä. Tätä en lähtisi juomaan joten kaapissa on 6x3l vesikanisteria. Nämä voi kesällä käyttää mökillä juomavetenä ja ostaa sitten uudet tilalle.
Kaasugrilli löytyy ja useampi pullo kaasua. Dieseliä on varalla ja akkuja. Autoissa on radiot ja puhelimen laturit.
Lääkkeitä olen kerännyt hyvän varaston. Näille ollut tarvetta koronan ja muun sairastamisen yhteydessä. Oli mukavaa kun koko perheen sairastuessa tiesi että kaikki tarvittava löytyy kotoa.
Syyslomalla ollaan tehty iso määrä polttopuita. Tämän talven puut on ollut jo valmiina kuivana.
Retkivalaisimia, taskulamppuja, otsalamppuja, patterillisia ja tavallisia kynttilöitä löytyy. Lyhtyjä ja patterillisia valosarjoja. Paristovarastoa olisi hyvä lisätä. Niillekin käyttöä tulee ennemmin tai myöhemmin.
Ostin alkusyksyllä patterilla toimivan valosarjan, jota markkinoitiin elokuun rapujuhlien ulkovaloksi. Sen voi virittää olohuoneeseen jos sähköt menee. On turvallisempi kuin kynttilät ja mukava kun on muuta valoa kuin otsalamput. Toki niitä kynttilöitäkin on.
Kotivara kattaa arjessa muutenkin kuluvia ruokia ehkä parin viikon tarpeiksi.
Juotavaa meiltä löytyy yli kolmeksi päiväksi, vaikka tämä onkin vähän haastava kohta. Perhekoko on 2 aikuista, teini ja pieni koira, eli vuorokaudeksi tarvitaan ihmisille 2.5x3 litraa + koiralle 0,5 litraa = 8 litraa. Vettä olen varastoinut 5 x 5 litran lähdevesiastiaa . Lisäksi kuluvaa tuoremehua on kaapissa yksi hyllyllinen, sitä on aina kauppapäivinäkin vähintään 4 litraa /henki, ja muutama pullo limua, kuplavettä, maitoa yms. Tämä tekee yli 40 litraa, mikä tarkoittaisi noin viittä vuorokautta. Mihinkään tiskaukseen tai peseytymiseen tässä ei ole vettä varattu.
Pelkään, että oikeassa kriisissä veden jakelu olisi haastavaa myös yhteiskunnalle, kun sitä kuluu niin paljon.
Pökö kirjoitti:
Ei. Juuri oli jossain artikkeli, että kerrostalossa vessa voi näyttää toimivan omalla kohdalla, mutta alakerrassa viemäri tulviikin yli. Eli vessan voi ihan oikeasti vetää vain kerran kerrostalossa, jos on niin laaja sähkökatko, että vesi- ja viemäriverkostokaan ei toimi.
Mihin niitä kiikareita tarvitsee preppauksessa / survivalismissa?
no näin hoitoalan ammattilaisena ihan kotoakin löytyy keinot myrkyttämiseen, jos en jaksa lähteä sienimetsään :D Ja jos oikein ilkeäksi hertyisin, niin voisin myös myrkytellä niin, että oireet vasta 3-5vrk:n kuluttua, jolloin soronoo.