Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.
Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?
Kommentit (7620)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inflaatio kehittyy sodassa helposti hyperinflaatioksi ja raha menettää merkityksensä. Saksa 1923 on erittäin hyvä esimerkki.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Hyperinflaatio
Tuolloin onnellisessa asemassa ovat he, joilla on kiinteää omaisuutta ja he, jotka pystyvät tuottamaan edes osin ruokansa (Omavarainen maatila, kalastus/ metsästystaidot ja välineet, jne)
Kultakin menettää sotatilanteissa merkityksensä tietyiltä osin ja sen ostovoima/ käyttökelpoisuus on mitä on. Minä vaihtaisin viljelemääni ruokaa ennemmin elintarvikkeisiin, terveystuotteisiin ja niin edelleen, kuin kultaan.
Mutta tähän päivään:
Keskustelusta paistaa läpi omakotitalossa, kerrostalossa ja rivarissa asuvat.
Omakotitalossa omavaraisuus on helpoin järjestää.
Kerrostalossa voi jo pelkästään asunnon koko rajoittaa paljon.
Toinen läpinäkyvyys kommenteissa on nykyisen kodin sijainti. Jotkut asuvat jo nyt "Kaukana kaikesta" ja toiset palstalaiset ydinkeskustoissa.
Tuolloinkin se oman elämän omavaraisuus on aivan erilaista näiden kahden kesken ja vastaväittely on valmis.Kerrostaloasukkaat voinevat esimerkiksi varautua tuollaisilla 1-viikon survivalruokapaketeilla. Menee pieneen tilaan. Tuohan myös liikkuu helposti mukana.
Omaa viljelmää ja alkutuotantoa ei ydinkeskustoihin voi järjestää. Nuo lämpenevät vaikka pienellä retkikeittimellä.https://www.varusteleka.fi/fi/product/tactical-foodpack-weekpack-alpha-…
Ensitalven sähkökatkoista selviää varmasti 99,999% ihmisistä, oli keinot mitkä hyvänsä.
Sähkökatkojen materiaalikulut ja seurannaiset on toinen juttu. Mitä tykkää herkät laitteet ja monella on juuri sillä hetkellä pesukoneet pyörimässä.Mä voin syödä 6h päästäkin lämpimän ruoan ja tätä odotellessa kaapista löytyy, vaikka leipää. Varmasti moni muukin. Ei tämä elämä saa olla kaikkihetimullenyt...
Ulkona takaterassilla talvella on muutama kylmälaukku odottamassa pidempiaikaisia sähkökatkoksia ja ruoka siirtyy noihin valmiiksi kylmässä olleisiin laukkuihin, jos sähköä ei ala kuulumaan. Toinen keino on kantaa pakasteet pakastelokeroineen suoraan ulos, mikäli kelit sallii.
Saman voi toteuttaa millä asumismuodolla vaan.
Käteistä löytyy useaksi viikoksi jo nyt. En sitten tiedä, käykö sekään missään sähkökatkojen aikana.
Mökkeilyn vuoksi löytyy useampia vesipääläreitä, mutta kahdella 20l hanakannulla ajattelimme varautua, jos sähkökatkot vaikuttavat vedensaantiin. Vessaan tuossa tapauksessa pari vesisankkoa huuhteluita varten.
Pihalla on kaksi 10kg kaasupulloa ja kaasugrilli sivupolttimineen ruoanlaittoa varten, jos nälkä sittenkin hiipii turhan nopeasti. -30c pakkasilla on jo työlästä saada kunnon liekkiä aikaiseksi kaasun olomuodon vuoksi.
Toisaalta kaikki käryävät pihvit, leikkeet ja sellaiset on melkein aina paistettu terassin kaasugrillissä. Pakkasillakin. Harjoittelua on siis vuosikymmeniä takana sen suhteen ja grillillä kokkaaminen ei tule yllätyksenä. Sämpylöitäkin sillä on tehty huvikseen monet kerrat.
En tiedä minkä kokoisiksi kuvittelet kerrostaloasunnot, että sinne mahtuu vain jotain viikon survival pakkauksia, mutta minä asun 20m2 kämpässä ja ihan hyvin tänne olen saanut mahtumaan jo 70l vettä sekä vähintään 3kk ruoat ihan keittiön kaappeihin.
Ei hän varmaan kuvittele kerrostaloasunnosta mitään, vaan moni on itse sanonut, että kun asuu kerrostalossa, ei siksi voi hankkia kotivaraa, kun ei mahdu mihinkään.
En kyllä itsekkään ymmärrä, miten niin ei mahdu? Minulla on todella pieni keittiö, siis todella pieni. Ruokakaappeja on vain kaksi yläkaappia, ja ne ovat ääriään myöten täynnä. Lisäksi jääkaappi ja pakastin. Silti kotivaraa on, riittämiin. Meitä asuu tässä viisi henkeä.
On vaikea uskoa, että kerrostalossa olisi vähemmän tilaa, ei ainakaan niissä, missä itse olen asunut.
Kannellinen vesiämpäri nyt mahtuu vaikka vessaan, tai tiskipöydälle, ja muutama limukkapullo vedellä täytettynä mahtuu melkein mihin vain.
Eli ei se veden varaaminenkaan nyt vaikeaa ole, jos sen oikeasti haluaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt se putintrolli puhuu itsestään kolmannessa persoonassa. 😀 Tiedoksi, ettei se huijaa ketään.
Vastasin vaan samaan tyyliin. Paranoijasi on uskomaton. Sinulla ei ole mitään oikeutta leimata suoamalaista täällä putintrolliksi, tämä maa kuuluu luultavasti enemmän vielä minulle muutenkin kuin sinulle ikinä. Et vaan tajua sitä, miksi.
Putininkin mielestä tämä maa kuuluu hänelle enemmän kuin meille! Ootte samiksii!
Erotuksena vaan että en ole mitenkään venäläinen vaan suomalainen. Ja meitä on juurtuneita paljon. Ei tuollaisia maan myyviä raukat ne menkööt mertentaa tyyppejä. Sinnehän ne pötkivät viimeksi ja niin nytkin ja jättävät bahukset ja lapset kenen käsiin jäävät.
Sinähän se olet toivottamassa Putinin tänne tervetulleeksi vetämällä housut alas ja valmiiksi pyllistämällä, ja myisit vaikka mummosi Venäjän tähden. Minä taas ilmoitan että tervehdin ruudilla jokaista putinistia joka tulee tuon rajan yli meidän kansaa ja maata rskaamaan. Koskee myös maanpettureita.
Sinä tässä olet se suomaisten pahin leimaaja ja canceloija. Eli todellinen maanpetturi. On taas kunnon uho päällänsä, todellakin. Paljastat vaan itsesi pahemman kerran. Tuolla sinun hengelläsi kylvät vaan vihaa ja tuhoa maahamme. Lopeta larppaaminen ja kasva mieheksi.
Tiedätkö mistä tietää, että olet joko trolli, tai sitten salaliitto/putinhurahtanut? Et vastaa kysymyksiin, ja jauhat tuota samaa toisia syyttelevää litaniaa uudestaan ja uudestaan. En ole sama kelle tässä vastauksessasi kommentoit, mutta voitko selittää, mitä tarkoitat tässä yhteydessä leimaajalla ja canceloijalle? Ei ihan nyt aukea. Mikä henki sitä vihaa nyt kylvää? Kun kerran hengellään joku kylvää sun mielestä. Eli vihaa ja tuhoa kylvämään pitäis päästä kylvämään naapurin pikkuhitler? Yksinoikeudella. Maanpetturiksi nimittely on kans niin väsynyt juttu, ettei se vetoa enää kehenkään. Eripuraa kylvät kyllä lähinnä sinä. Harmi vain, ettei eripura leviä, vaan erimielisyys koskee vain sun vouhottamista.
Luovuta jo. Ei sun puheita kukaan ota vakavissaan. Vähän treeniä tarvisit.
Maanpetturiksi leimasit itse ja käytit sitä sanaa. Mitäs läksit. Lopeta larppaamasta kovista, sillä kaltaisesi uhoaja on ensimmäisenä luikkimassa tiehensä tosipaikoissa. Henkisesti kehittymättömän tunnistaa jo parista sanasta. Uhoa on, kypsyyttä ei.
Opettele lukemaan, kiitos. Lainaus tekstistäni: "En ole sama kelle tässä vastauksessasi kommentoit". :D
Toi sun mussutus menee nyt ihan hukkaan. Sä et tiedä minusta yhtään mitään. Sun kommenteista taas pystyy lukemaan paljonkin. Henkisesti kehittymättömäksi sanot? Lukaiseppa noi omat kommenttisi läpi. Toistat samaa uudestaan ja uudestaan, kuin rikkinäinen vinyyli. Jatkuvia yhden lauseen syytöksiä, joissa samoja sanoja, teemoista puhumattakaan. Yritä enemmän.
Olet hyvin kypsymätön, sillä tällaisina aikoina uhoilet palstalla miten käyt omien suomalaisten kimppuun, mikä on pöyristyttävää uhoa ja riidan ja epäsovun kylvämistä. Missä on sinun vastuusi? Kerrot muutamalla sanalla itsestäsi kaiken.
Miten minä uhoilin? Vastaa nyt edes siihen, kun ei muihin näytä mitään vastausta irtoavan. Minun vastuuni? No, ehkä siinä, että yritän paljasta trolleja, ja juurikin niitä tarkoituksella epäsopua ja misinformaatiota levittäviä tyyppejä. Kyllä mulla tossa oli aika paljon enemmän kuin muutama sana tekstiä aiemmin :D Mutta kerrohan, mitä minä kerroin itsestäni? Ai niin, sä et vastaile kysymyksiin. Olisi kiva tietää, että oletko myös rokotevastainen. Vai oletko niitä, ketkä vaihtoi rokotevastaisuuden lennosta pro-putinismiin tossa helmikuun loppupuolella?
Jos ei vastata ehkä kysymys ei ole merkittävä tai siihen on jo vastaus. Mutta sinun on siihen vastattava itse. Lopet nyt tämä muihin kirjoittajiiin kohdistuva uho ja viha. Tämä on preppausketju jossa on hyviäkin neuvoja monille. Nyt ei ole kyse sinusta. On muuta.
Olen selvinnut Tsar Bombasta ja Tsernosta ja Coronasta sairastumatta ja enköhän selviä kaltaisestasi suunpieksäjästäkin vielä. Sinä et keskustele vaan vedät itseesi kaiken huomion. Se ei kriisiaikana oikein toimi. Silloin ei olla navan ympärillä, pelkästään.
I rest my case :)
Sulla on "hieno" tapa syytellä muita siitä mitä itse teet. Eli voisin sanoa sulle saman. Palaa sinäkin aiheeseen, äläkä vain uhoile ja hauku toisia. Sä lähdet kaikessa välittömästi toisten henkilöön puuttuviin kommentteihin, ja kun joku vähän antaa takaisin, syytät siitä. Klassista. Ei kuitenkaan toimi. Eiköhän se suunpieksijä löydy ihan sieltä sun näppäimistön takaa. Seuraavaksi varmaan alat ilmoittelemaan mun kommetteja ylläpidolle poistettaviksi. Eikös se ole se sun tapa toimia yleensä?
Puutun kyllä, sillä väkivaltainen uhoaminen on huolta aiheuttavan henkilön puhetta aina. Se on velvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inflaatio kehittyy sodassa helposti hyperinflaatioksi ja raha menettää merkityksensä. Saksa 1923 on erittäin hyvä esimerkki.
Tuolloin onnellisessa asemassa ovat he, joilla on kiinteää omaisuutta ja he, jotka pystyvät tuottamaan edes osin ruokansa (Omavarainen maatila, kalastus/ metsästystaidot ja välineet, jne)
Kultakin menettää sotatilanteissa merkityksensä tietyiltä osin ja sen ostovoima/ käyttökelpoisuus on mitä on. Minä vaihtaisin viljelemääni ruokaa ennemmin elintarvikkeisiin, terveystuotteisiin ja niin edelleen, kuin kultaan.
Mutta tähän päivään:
Toinen läpinäkyvyys kommenteissa on nykyisen kodin sijainti. Jotkut asuvat jo nyt "Kaukana kaikesta" ja toiset palstalaiset ydinkeskustoissa.
Tuolloinkin se oman elämän omavaraisuus on aivan erilaista näiden kahden kesken ja vastaväittely on valmis.Kerrostaloasukkaat voinevat esimerkiksi varautua tuollaisilla 1-viikon survivalruokapaketeilla. Menee pieneen tilaan. Tuohan myös liikkuu helposti mukana.
Omaa viljelmää ja alkutuotantoa ei ydinkeskustoihin voi järjestää. Nuo lämpenevät vaikka pienellä retkikeittimellä.https://www.varusteleka.fi/fi/product/tactical-foodpack-weekpack-alpha-…
Ensitalven sähkökatkoista selviää varmasti 99,999% ihmisistä, oli keinot mitkä hyvänsä.
Sähkökatkojen materiaalikulut ja seurannaiset on toinen juttu. Mitä tykkää herkät laitteet ja monella on juuri sillä hetkellä pesukoneet pyörimässä.Mä voin syödä 6h päästäkin lämpimän ruoan ja tätä odotellessa kaapista löytyy, vaikka leipää. Varmasti moni muukin. Ei tämä elämä saa olla kaikkihetimullenyt...
Ulkona takaterassilla talvella on muutama kylmälaukku odottamassa pidempiaikaisia sähkökatkoksia ja ruoka siirtyy noihin valmiiksi kylmässä olleisiin laukkuihin, jos sähköä ei ala kuulumaan. Toinen keino on kantaa pakasteet pakastelokeroineen suoraan ulos, mikäli kelit sallii.
Käteistä löytyy useaksi viikoksi jo nyt. En sitten tiedä, käykö sekään missään sähkökatkojen aikana.
Mökkeilyn vuoksi löytyy useampia vesipääläreitä, mutta kahdella 20l hanakannulla ajattelimme varautua, jos sähkökatkot vaikuttavat vedensaantiin. Vessaan tuossa tapauksessa pari vesisankkoa huuhteluita varten.
Pihalla on kaksi 10kg kaasupulloa ja kaasugrilli sivupolttimineen ruoanlaittoa varten, jos nälkä sittenkin hiipii turhan nopeasti. -30c pakkasilla on jo työlästä saada kunnon liekkiä aikaiseksi kaasun olomuodon vuoksi.
Toisaalta kaikki käryävät pihvit, leikkeet ja sellaiset on melkein aina paistettu terassin kaasugrillissä. Pakkasillakin. Harjoittelua on siis vuosikymmeniä takana sen suhteen ja grillillä kokkaaminen ei tule yllätyksenä. Sämpylöitäkin sillä on tehty huvikseen monet kerrat.
En tiedä minkä kokoisiksi kuvittelet kerrostaloasunnot, että sinne mahtuu vain jotain viikon survival pakkauksia, mutta minä asun 20m2 kämpässä ja ihan hyvin tänne olen saanut mahtumaan jo 70l vettä sekä vähintään 3kk ruoat ihan keittiön kaappeihin.
Ei hän varmaan kuvittele kerrostaloasunnosta mitään, vaan moni on itse sanonut, että kun asuu kerrostalossa, ei siksi voi hankkia kotivaraa, kun ei mahdu mihinkään.
En kyllä itsekkään ymmärrä, miten niin ei mahdu? Minulla on todella pieni keittiö, siis todella pieni. Ruokakaappeja on vain kaksi yläkaappia, ja ne ovat ääriään myöten täynnä. Lisäksi jääkaappi ja pakastin. Silti kotivaraa on, riittämiin. Meitä asuu tässä viisi henkeä.
On vaikea uskoa, että kerrostalossa olisi vähemmän tilaa, ei ainakaan niissä, missä itse olen asunut.Kannellinen vesiämpäri nyt mahtuu vaikka vessaan, tai tiskipöydälle, ja muutama limukkapullo vedellä täytettynä mahtuu melkein mihin vain.
Minä sain idea kierrättä puhdasta vettä puhtaista pulloista niin että pidän kukille vesipulloisssa -siis putipuhtaissa- tasaantumassa vettä, jota ulutan pois niin samaa tahtia (on iso kasvitila) jos vedentulo loppuu, käytän ne vedet heti ja kukille muualta. Helposti pestäviä lasipulloja. Ja kork pari pvää seisotan, siis. Vesi on pehmeämpää niin.
Tulikin tästä aiemmasta nyt mieleen.
Kuinka tärkeänä selviytymisen kannalta pidätte yhteiskunnallisesti ennakoivia toimia? Siis henkilökohtaisia toimia. Esim. medianlukutaitoja? Dis/misinformaation tunnistamista? Oman valtion ulkopuolisen toimijan vaikuttamisyrityksiä mielipiteisiin? Nimen omaan siihen tarkoitukselliseen eripuran luomiseen yhteiskunnan sisällä? Esim. nettikeskustelujen kautta. Kuinka tärkenä pidätte tällaisen tunnistamista, sekä siihen puuttumista? Se on nimittäin yksi tuhoisa työkalu, joka löytyy ainakin yhden naapurivaltiomme työkalupakista. Oletteko lukeneet asiasta kirjallisuutta, tai seuranneet tiedustelualan asiantuntijoiden kirjoituksia/haastatteluja aiheesta? Pidättekö aihetta kuinka tärkeänä preppaamisen kannalta?
En nyt muista onko tätä kysytty aiemmin. Jos on, niin pahoittelut toistosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt se putintrolli puhuu itsestään kolmannessa persoonassa. 😀 Tiedoksi, ettei se huijaa ketään.
Vastasin vaan samaan tyyliin. Paranoijasi on uskomaton. Sinulla ei ole mitään oikeutta leimata suoamalaista täällä putintrolliksi, tämä maa kuuluu luultavasti enemmän vielä minulle muutenkin kuin sinulle ikinä. Et vaan tajua sitä, miksi.
Putininkin mielestä tämä maa kuuluu hänelle enemmän kuin meille! Ootte samiksii!
Erotuksena vaan että en ole mitenkään venäläinen vaan suomalainen. Ja meitä on juurtuneita paljon. Ei tuollaisia maan myyviä raukat ne menkööt mertentaa tyyppejä. Sinnehän ne pötkivät viimeksi ja niin nytkin ja jättävät bahukset ja lapset kenen käsiin jäävät.
Sinähän se olet toivottamassa Putinin tänne tervetulleeksi vetämällä housut alas ja valmiiksi pyllistämällä, ja myisit vaikka mummosi Venäjän tähden. Minä taas ilmoitan että tervehdin ruudilla jokaista putinistia joka tulee tuon rajan yli meidän kansaa ja maata rskaamaan. Koskee myös maanpettureita.
Sinä tässä olet se suomaisten pahin leimaaja ja canceloija. Eli todellinen maanpetturi. On taas kunnon uho päällänsä, todellakin. Paljastat vaan itsesi pahemman kerran. Tuolla sinun hengelläsi kylvät vaan vihaa ja tuhoa maahamme. Lopeta larppaaminen ja kasva mieheksi.
Jaa mieheksi vai. Minä kun luulin että Putin käskee teitä heittämään transsukupuoliset vankilaan tai hak kaamaan hengiltä. Kannattaa ehkä myötäillä tässäkin hänen mielipidettään ettei tee sinullekin jotain. Siellä tuppaa porukka mystisesti katoamaan jos on eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lumikengät tai leveät hangella kantavat sukset, jos tulee paljon lunta kuten viime vuonna. Jos sähköt ei toimi ja aurauskalusto ei ole käytössä. Potkukelkk,a tai pulkka, jossa voi kuljettaa tavaraa on myös aika hyvä.
Nuorilla on nyt skeittilautoja, siihen laukku kiinni ja kulkee melkein missä vaan, ei tarvi kantaa. Halvin maksaa jotain 20 e. Ja on riittävän kestävä.
Vapaalaskijat ja talvivaeltajat on tämän suhteen hyvässä asemassa muuhun väestöön verraten. Kotoa löytyy sukset/splittilautaa skineillä ja varmasti reppua ja gearia ja pulkkaa ja vaatetta liikkua ulkona ties missä säässä, vaikka olisi 2 metriä lunta ulkona. Eli talvella paljon ulkoilevat on ehkä huomaamattaankin jo aika hyvin varustautuneet huonoja oloja varten.
Tärkeintä on varastoida paljon viinaa, röökiä ja mahdollisesti muitakin päihteitä koska ne säilyvät paremmin kuin ruoka. Väkevä alkoholi säilyy käytännössä ikuisesti. Kriisiaikana niillä voi vaihtaa itselleen ruokaa niiltä joilla ruokaa sattuu olemaan.
Yhdestä asiasta en tässä amerikkalaisessa survivalisti -liikkeessä pidä. Heidän preppaajat ajattelevat usein hirveän itsekeskeisesti, kuvitellen, että riittää kun on resursseja omalle perheelle, joita sitten aseilla puolustetaan.
Eihän tuollainen eristäytyminen muista lainkaan toimisi krisitilanteessa. Muutenkin preppaajien tulisi olla niitä, jotka nyt etukäteen levittävät sanaa siitä, kuinka kaikilla olisi hyvä olla kotivaroja. Jos jotkut eivät kuitenkaan ole syystä tai toisesta kyenneet valmistautumaan, pitäisi kerätä jonkilaista hätävarantoa heillekin. Tässä joukossa voi olla vanhuksia, vammaisia tai vain köyhiä ihmisiä, tai heitä, joiden asunnossa ei ole pakastinta tms.
Näillä jotka eivät ole valmistautuneet, voi kuitenkin olla jotain muuta millä käydä vaihtokauppaa esim. ompelutaito tai muita taitoja.
Lähtökohta survivalismissa pitäisi olla myös hyvät kommunikaatiotaidot ja vuorovaikutus muiden kanssa kriisitilanteesa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tärkeänä selviytymisen kannalta pidätte yhteiskunnallisesti ennakoivia toimia? Siis henkilökohtaisia toimia. Esim. medianlukutaitoja? Dis/misinformaation tunnistamista? Oman valtion ulkopuolisen toimijan vaikuttamisyrityksiä mielipiteisiin? Nimen omaan siihen tarkoitukselliseen eripuran luomiseen yhteiskunnan sisällä? Esim. nettikeskustelujen kautta. Kuinka tärkenä pidätte tällaisen tunnistamista, sekä siihen puuttumista? Se on nimittäin yksi tuhoisa työkalu, joka löytyy ainakin yhden naapurivaltiomme työkalupakista. Oletteko lukeneet asiasta kirjallisuutta, tai seuranneet tiedustelualan asiantuntijoiden kirjoituksia/haastatteluja aiheesta? Pidättekö aihetta kuinka tärkeänä preppaamisen kannalta?
Muistan uhon lähteä sinne Irakiin, ai että oli kaikki yksimielisiä ja niin oikeassa, oli ne todisteetkin. Yksi PM sai kenkääkin meni möläyttämään ettei asiat olleet ihan noin.
No meni muutama vuosi, nämä meidän huippulukutaitoiset saivat lukea: ei ollutkaan mitään joukkotuhoasetehtaita, ei. Se oli sovittu valhe.
No itselläni meni n 3 minuuttia alunkiperin tajuta että se oli valhe ja lisäksi valhe oli myös koko motiiviasetelma - 911.
Tässä esimerkki miten silmät menettää, kun on vaan intoa enemmän kuin muuta. Mutta viisas näkee pinnan alle, opittuaan jopa välittömästi tunnistaa valheet. Nytkin tunnistan heti valheeksi sen ettei Nato vehkeillyt jo kauan Ukrainassa. Ne vehkeilevät aina noin. Ja paljon muuta.
Olen älyllisesti senverran velvollisuudekseni rehti että kerron aina miten asiat näen. Koska ellemme näe oikein emme voi navigoida oikein. Siksi. En suostu myymään enkä ostamaan tietoja joita saan. Se on etiikkaa ja moraalia. Pidän totuutta aina sinällään arvokkaana ja tavoiteltavana. En voi sietää sosiaalista luikuruutta. Kumarran vaan Jumalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lumikengät tai leveät hangella kantavat sukset, jos tulee paljon lunta kuten viime vuonna. Jos sähköt ei toimi ja aurauskalusto ei ole käytössä. Potkukelkk,a tai pulkka, jossa voi kuljettaa tavaraa on myös aika hyvä.
Nuorilla on nyt skeittilautoja, siihen laukku kiinni ja kulkee melkein missä vaan, ei tarvi kantaa. Halvin maksaa jotain 20 e. Ja on riittävän kestävä.
Vapaalaskijat ja talvivaeltajat on tämän suhteen hyvässä asemassa muuhun väestöön verraten. Kotoa löytyy sukset/splittilautaa skineillä ja varmasti reppua ja gearia ja pulkkaa ja vaatetta liikkua ulkona ties missä säässä, vaikka olisi 2 metriä lunta ulkona. Eli talvella paljon ulkoilevat on ehkä huomaamattaankin jo aika hyvin varustautuneet huonoja oloja varten.
Ja ihailen parkouraajia, ne hyppivät katoiltakin ja pääsevät yli melkein mistä vaan. Näitä lisää :D!
Hei NYT RIITA POIKKI JA VOITA VÄLIIN. Älkää alkako riidellä keskenään, sitä nuo venäjän trollit yrittää saada just aikaiseksi. Kylvävät riidan siemeniä joka suunnasta.
Yllä kysyttyyn; Itselleni ainakin yksi tärkeä preppausta tukeva toimintatapa on ilmiantaa riidanhaastajia netissä ja tälläkin foorumilla. Ihan selkeää informaatiosotaa täälläkin koko ajan nähtävissä. Ainakin seuraavat vakioriidanhaastajat on usein läsnä foorumilla, ja oletan olevan venäläistä alkuperää:
- naiset vs miehet typerien fleimausten aloittajat (incel, miksi naiset on x)
- marin-jauhovalittajat
- suomi maksaa ihmisryhmän x elintason ja se on väärin
Jne
Oliko eilen kun ilmiannoin täältä ihan selkeän yrityksen pelotella kansalaisia. Väitti trollina ettei Suomi anna tietoja miten toimia sähkökatkon aikana, ja miten "väestönsuojia ei luultavasti ole missään koko maassa, soitin pelastuslaitokselle ja hekin myönsivät etteivät tiedä missä olisi väestönsuojia, ainakaan heidän toimipiirissään ei yhtään ole". Niin selkeä informaatiovaikuttamis-valhe kuin vaan voi olla, ku jokaisessa kerrostalossa on väestönsuoja.
Vierailija kirjoitti:
Yhdestä asiasta en tässä amerikkalaisessa survivalisti -liikkeessä pidä. Heidän preppaajat ajattelevat usein hirveän itsekeskeisesti, kuvitellen, että riittää kun on resursseja omalle perheelle, joita sitten aseilla puolustetaan.
Eihän tuollainen eristäytyminen muista lainkaan toimisi krisitilanteessa. Muutenkin preppaajien tulisi olla niitä, jotka nyt etukäteen levittävät sanaa siitä, kuinka kaikilla olisi hyvä olla kotivaroja. Jos jotkut eivät kuitenkaan ole syystä tai toisesta kyenneet valmistautumaan, pitäisi kerätä jonkilaista hätävarantoa heillekin. Tässä joukossa voi olla vanhuksia, vammaisia tai vain köyhiä ihmisiä, tai heitä, joiden asunnossa ei ole pakastinta tms.
Näillä jotka eivät ole valmistautuneet, voi kuitenkin olla jotain muuta millä käydä vaihtokauppaa esim. ompelutaito tai muita taitoja.
Lähtökohta survivalismissa pitäisi olla myös hyvät kommunikaatiotaidot ja vuorovaikutus muiden kanssa kriisitilanteesa.
Juurikin näin. Nyt on täälläkin sitä henkeä että kunhan meillä niin muista ei niin väliä, jopa uhotaan ampuakin. Huh, huh. Realismia on tajuta ettei puskureita ja muita ole ainakaan puolella miljoonalla köyhällä ollenkaan!!!
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä on mennyt jo aikaa sitten vähän vainoharhaiseksi. Jos toisen (suomalaisen) keskustelijan mielipiteet ei miellytä, aletaan haukkumaan trolliksi. Demokratiassa on mielipiteen vapaus. Huonoa argumentointia on toisten syyttäminen ja leimaaminen, ilman että itsellä on mitään annettavaa keskustelulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sieltä on isopalkkaisia virkoja tulossa Naton piikkiin ja muuta etua joillekin ja into on jauhojengillä kova kovistella. Ei ole mitään realismia siinä että nurkkaanajettu Karhu tekaisee aika yllättäviä ratkaisuja - kuhan vaan uhotaan. Ei ole oikeasti mitään muuta odotettavissa kuin yllätyskäänne kun tuota ajetaan nyt piippuun tuota kokonaistilannetta.
jokainen näkee mihin Suomea ajetaan: uhrattavaksi. Ihan kuin Ukrainalle jo tehtiin.
Voin vaan tarjota realiteetteja, kun ollaan unessa yhä.
Ihan oikeesti? :D Jos oisit edes vähän hienovaraisempi, niin saattaisit olla vähän uskottavampi.
Mun mielipiteenä on, että ihan sama mitä se pikkumies idässä rähjää ja uhoaa. Sen maailma on nyt katoamassa kovaa vauhtia. Ja siis pitäiskö sille antaa periksi kun se pelottelee? Oisko Hitlerille pitäny antaa kans loputtomiin periksi? Tarkoitan, että tulee mitä tulee, niin sille itänaapurin terroristijohtajalle ei pidä antaa periksi. Ai miksi? Koska hän on todistetusti sotarikollinen. Jos sellaselle antaa periksi, niin hän haluaa kohta lisää. Ei se tyydy mihinkään. Eikä meillä länsimaissa ole moraalista oikeutta suostua mihinkään hänen hallintonsa pyyntöihin. He ovat tehneet venäjästä kansanmurhaa suorittavan paariavaltion. Vaikka tulisi minkälainen "yllätysveto" tahansa, niin siihen on vastattava. Suomea ajetaan uhrattavaksi? Aha. Kuten Ukrainaa? Ahaa... Eiköhän toi idän ihmemaa kyllä ole tehnyt ukrainalaisista uhreja ihan omineen. Jos venäjä pysyisi omien rajojensa sisällä, ja kunnioittaisi ihmisoikeusia, ja omia kansalaisiaan, niin mitään tästä ei tapahtuisi. Vika on vain ja ainoastaan siellä.
Ja voi että sentään. "Voin vaan tarjota realiteetteja, kun ollaan unessa yhä." :D Toi on kanssa niin väsynyt, ja perinteinen trollien, sekä salaliittouskovaisten ilmaisu, ettei tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa. Tyypillinen harhakuvitelma, joka kuvasta juuri sitä, että on "herännyt", ja nimen omaan sitä. Herännäinen, joka kuvittelee, että on ainoa kuka on oikeassa. Tai sitten trolli. Tuskin sentään maksettu sellainen, koska tarinat sen verran läpinäkyviä ja laiskoja, että menis propagandakoneiston rahat ihan hukkaan. Kannattais herätä, ja tepsuttaa venäjälle, kun täällä ei noi läpät mene läpi.
Sinähän puhut ihan harhaisia, sillä minä olin juuri tuokin joka toi Sotatieteitten päivät videon tänne ja juuri siksi että tulisi monipuolisesti tietoa puolin ja toisin. Eli ihan meni hitiksi ja kerroit itsestäsi miten sinä diktaattorina toimisit. Häpeä. Ja katso se video. Mieti. Tietoa kastaan molemmilta puolilta, toope, ja saat ihan itse arvata miksi? Juuri siksi että kukaan ei aivopese kuten sinulle on käynyt.
Ja taas tota samaa litaniaa. Mitätöintiä, nimittelyä, komentelua. Että hävetä pitäisi. Sulla on sieltä norsunluutornistasi varaa ja oikeus määräillä toisia häpeämään? Taas kysyn, vaikka et vastaa, että miten kerroin "itsestäni ja miten diktaattorina toimisin"? :) Tietenkin tietoa kasataan molemmilta puolilta. Siinä on vain se, että toisella puolella se on suurin piirtein luotettavaa, toisella puolella de facto vääristeltyä, koska se kuuluu kyseisen maan strategiseen kulttuuriin. On aina kuulunut. Ja aivopesu kommentti. Tulihan se sieltä. Muut on aivopesty, mutta sinä et? Yeah, right. Myös tarve nimitellä ei anna ihan kuvaa, ettekö nyt itse olisi jonkin sortin henkilökohtaisessa hybriksessä kuvitellessasi, että juuri sinä olet niin hyvä ja älykäs, että tiedät miten asiat ovat. Tai sitten sulla oikeasti on jokin muu, mahdollisesti ulkoinen, agenda toiminnallesi. Mikä alkaa kyllä vaikuttaa epätodennäköiseltä, että siinä saatoin kyllä kuitenkin erehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tähän päivään:
On vaikea uskoa, että kerrostalossa olisi vähemmän tilaa, ei ainakaan niissä, missä itse olen asunut.Kannellinen vesiämpäri nyt mahtuu vaikka vessaan, tai tiskipöydälle, ja muutama limukkapullo vedellä täytettynä mahtuu melkein mihin vain.
Meillä on suihkussa kannellisia vesiämpäreitä päällekkäin, siirretään ja vaihdetaan niihin vesi välillä. Sänkyjen alla on vetolaatikoissa kotivaratavaroita. Tietenkään meidän kotia ei voi kuvata Instagramiin, mutta meillä ainakin tietää mistä mitäkin ottaa ja kuinka pärjää jos jotain tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Hei NYT RIITA POIKKI JA VOITA VÄLIIN. Älkää alkako riidellä keskenään, sitä nuo venäjän trollit yrittää saada just aikaiseksi. Kylvävät riidan siemeniä joka suunnasta.
Yllä kysyttyyn; Itselleni ainakin yksi tärkeä preppausta tukeva toimintatapa on ilmiantaa riidanhaastajia netissä ja tälläkin foorumilla. Ihan selkeää informaatiosotaa täälläkin koko ajan nähtävissä. Ainakin seuraavat vakioriidanhaastajat on usein läsnä foorumilla, ja oletan olevan venäläistä alkuperää:
- marin-jauhovalittajat
JneOliko eilen kun ilmiannoin täältä ihan selkeän yrityksen pelotella kansalaisia. Väitti trollina ettei Suomi anna tietoja miten toimia sähkökatkon aikana, ja miten "väestönsuojia ei luultavasti ole missään koko maassa, soitin pelastuslaitokselle ja hekin myönsivät etteivät tiedä missä olisi väestönsuojia, ainakaan heidän toimipiirissään ei yhtään ole". Niin selkeä informaatiovaikuttamis-valhe kuin vaan voi olla, ku jokaisessa kerrostalossa on väestönsuoja.
Eivät nuo ryhmät ole venäläisiä trolleja. Minusta tällä palstalla on mennyt puolin ja toisin riidanhaastamiseksi.
Ja tuo on ikävä kyllä tosiasia, ettei kaikilla paikkakunnilla ole varattu kaikille väestönsuojia. Meitä on paljon myös omakotiasujia, kaupungeissakin. Meille omakotiasujille ei ole osoitettu tiettyä paikkaa, joka olisi juuri meidän väestönsuojamme, kuten kerrostalokortteleissa. Mutta emmepä kyllä sinne ehtisikään jos ohjusta pukkaa, joten moni omakotiasuja onkin preppaaja. Onneksi esim. talon kivijalassa oleva kellari voi olla melko hyvä pommisuoja.
Vierailija kirjoitti:
Oletko lukenut virolaisesta Ole valmis-applikaatiosta disinformaatiosta ja kybertaidoista (englanniksi)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- marin-jauhovalittajat
JneOliko eilen kun ilmiannoin täältä ihan selkeän yrityksen pelotella kansalaisia. Väitti trollina ettei Suomi anna tietoja miten toimia sähkökatkon aikana, ja miten "väestönsuojia ei luultavasti ole missään koko maassa, soitin pelastuslaitokselle ja hekin myönsivät etteivät tiedä missä olisi väestönsuojia, ainakaan heidän toimipiirissään ei yhtään ole". Niin selkeä informaatiovaikuttamis-valhe kuin vaan voi olla, ku jokaisessa kerrostalossa on väestönsuoja.
Sinä olet itse riidankylväjä, ja reagoit näin koska sanoin Irakin joukkotuhoastehdas valheesta mihin lankaan useimmat menivät. Koska oli enemmän uhoa kuin viisautta.
Tätä preppaamisaihetta ei omista valheenkylväjät ainakaan, sotahullut vaan kaikki saavat osallistua. Täällä ei ole putinisteja enkä minä ainakaan, olen suomalainen ja suojaan Suomea sodalta. se on survivalismin ykkösasioita.
Kuvitteletko taas kerran kommentoivasi vain yhden henkilön kommentteja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- marin-jauhovalittajat
Eivät nuo ryhmät ole venäläisiä trolleja. Minusta tällä palstalla on mennyt puolin ja toisin riidanhaastamiseksi.
Ja tuo on ikävä kyllä tosiasia, ettei kaikilla paikkakunnilla ole varattu kaikille väestönsuojia. Meitä on paljon myös omakotiasujia, kaupungeissakin. Meille omakotiasujille ei ole osoitettu tiettyä paikkaa, joka olisi juuri meidän väestönsuojamme, kuten kerrostalokortteleissa. Mutta emmepä kyllä sinne ehtisikään jos ohjusta pukkaa, joten moni omakotiasuja onkin preppaaja. Onneksi esim. talon kivijalassa oleva kellari voi olla melko hyvä pommisuoja.
Se ettei kaikille ole väestönsuojia voi olla osittain myös ihan rahakysymys. Eivät ole ilmaisia rakentaa, eivätkä ylläpitää. Sen takia on varmaan tehty laki, että tietyn kokoisista rakennuksista ylöspäin rakennuttajan pitää sellainen rakentaa kun taloa tehdään. Ja toki sekin, että sinne ei omakotitaloalueilta niin nopeasti pääse. Ja se pitäisi sitten rakentaa erikseen, yhteiskunnan varoilla. Eli rahoittaa veroilla.
Mietin tuota meidän taloushyötyä Venäjälle joka oli lähinnä luonnonvarojen osto. Kun se on muutenkin jäissä niin koska meillähän ei ole mitään muutakaan kuin pari ydinvoimalaa, niin mikä olisi se kaatava motiivi säästää paljoakaan tätä aluetta heidän näkökulmastaan? Metsääkin heillä on. On ihan mahdollista että harmaaksi vetäminen tekisi puskurin Eurooppaa vasten, jos emme opi olemaan tässä edes jotenkin. Sama USA_lla niiille merkitsemme vieläkin vähemmän minkäänlaisena muuna kuin strategisena astinlautana ylitsemme.
Minusta vaan on otettava erittäin vakavasti Venäjän puheet meitä kohtaan, koska ne aseet, jotka saavat meidät pelistä poiskin, jos haluavat.