Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaisia kokemuksia psykoanalyysistä?

Vierailija
01.02.2020 |

Minulle on tarjottu mahdollisuutta aloittaa psykoanalyysi 4 kertaa viikossa. Jos olet käynyt psykoanalyysissä, millaisia kokemuksia sinulla on?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

makasitteko sohvalla? Oliko helppo keksiä puhuttavaa? Reagoiko terapeutti puhumalla?

Vierailija
2/8 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan käy enää psykoanalyysissä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin, mutta ihan niin paljon ei ole rahaa. Psykoterapeuttini on psykoanalyytikko. Aihe kiinnostaa.

Katsoisin itse, että analyytikolla on myös asiallinen psykoterapeutin pätevyys, jos harkitsisin uuden ihmisen kanssa.

Vierailija
4/8 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taisin käydä vuosia sitten. Se oli sellasta että puhuin 45 minuuttia yhteen menoon mitä mieleen tuli ja niiskutin välillä pahaa mieltä ja terapeutti silloin tällöin sanoi jotain ympäripyöreää. Mitään apua siitä ei ollut. Ehkä olin niin toivoton tapaus vaikka kaikkeni yritin. Keksin myöhemmin itsekseni mindfulness-tyypisen harjoittelun ja mieheni sanoi että tulokset näkyi kolmessa viikossa. Minun terapiassa ei ollut MITÄÄN metapuhetta. Ei miettitty tavoitteita tai miten terapia sujuu tai ylipäänsä mitä ollaan tekemässä. Se oli pelkkää minun lätinää terapeutin yrittäessä pysyä hereillä. Älä tyydy tällaiseen.

Vierailija
5/8 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole psykoanalyysissä käynyt mutta psykodynaamisessa kyllä ja aihetti itselleni vaikean ahdistuneisuushäiriön :/  Eli ainakin terapeutti kannattaa valita huolella! Tosin psykoanalyysihän on todistettu toimimattomaksi näennäistieteeksi...Ennemmin vaikka kognitiiviseen terapiaan jossa hyötysuhde parempi tilastollisesti

Vierailija
6/8 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin, mutta ihan niin paljon ei ole rahaa. Psykoterapeuttini on psykoanalyytikko. Aihe kiinnostaa.

Katsoisin itse, että analyytikolla on myös asiallinen psykoterapeutin pätevyys, jos harkitsisin uuden ihmisen kanssa.

Osa psykoterapeuteista jatkokouluttautuu analyytikoiksi. Heillä voi olla edullisemmat koulutushinnastot. Psykoanalyytikkoyhdistyksillä saattaa olla näistä tietoa. 

Vierailija
7/8 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole psykoanalyysissä käynyt mutta psykodynaamisessa kyllä ja aihetti itselleni vaikean ahdistuneisuushäiriön :/  Eli ainakin terapeutti kannattaa valita huolella! Tosin psykoanalyysihän on todistettu toimimattomaksi näennäistieteeksi...Ennemmin vaikka kognitiiviseen terapiaan jossa hyötysuhde parempi tilastollisesti

Käsittääkseni terapioiden vaikuttavuustutkimukset ovat osoittaneet psykoanalyysin toimivaksi, siinä missä muutkin terapiat. Kaikkien psykoterapiateorioiden taustalla on paljon "humanistisia" elementtejä, jotka eivät täytä luonnontieteellisen tutkimuksen kriteerejä. 

Vierailija
8/8 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taisin käydä vuosia sitten. Se oli sellasta että puhuin 45 minuuttia yhteen menoon mitä mieleen tuli ja niiskutin välillä pahaa mieltä ja terapeutti silloin tällöin sanoi jotain ympäripyöreää. Mitään apua siitä ei ollut. Ehkä olin niin toivoton tapaus vaikka kaikkeni yritin. Keksin myöhemmin itsekseni mindfulness-tyypisen harjoittelun ja mieheni sanoi että tulokset näkyi kolmessa viikossa. Minun terapiassa ei ollut MITÄÄN metapuhetta. Ei miettitty tavoitteita tai miten terapia sujuu tai ylipäänsä mitä ollaan tekemässä. Se oli pelkkää minun lätinää terapeutin yrittäessä pysyä hereillä. Älä tyydy tällaiseen.

Yleensä psykoanalyysille ei varmaan aseteta rajattuja tavoitteita, koska terapiassa ei ole sellaista tiukkaa aikarajausta, kuin vaikkapa psykodynaamisessa tai kognitiivisessa terapiassa. Psykoanalyysillä tavoitellaan laajaa persoonallisuuden eheytymistä. Ja tosiaan analyysin lopputulos on paljon enemmän potilaasta kiinni. Siksi vain hyvin  pieni osa ihmisistä soveltuu psykoanalyysiin. Pitää olla riittävän älykäs, utelias itsensä suhteen, ei psykoottinen ja rahaakin pitää olla...