Millaisia kokemuksia psykoanalyysistä?
Minulle on tarjottu mahdollisuutta aloittaa psykoanalyysi 4 kertaa viikossa. Jos olet käynyt psykoanalyysissä, millaisia kokemuksia sinulla on?
Kommentit (8)
Eikö kukaan käy enää psykoanalyysissä?
Haluaisin, mutta ihan niin paljon ei ole rahaa. Psykoterapeuttini on psykoanalyytikko. Aihe kiinnostaa.
Katsoisin itse, että analyytikolla on myös asiallinen psykoterapeutin pätevyys, jos harkitsisin uuden ihmisen kanssa.
Minä taisin käydä vuosia sitten. Se oli sellasta että puhuin 45 minuuttia yhteen menoon mitä mieleen tuli ja niiskutin välillä pahaa mieltä ja terapeutti silloin tällöin sanoi jotain ympäripyöreää. Mitään apua siitä ei ollut. Ehkä olin niin toivoton tapaus vaikka kaikkeni yritin. Keksin myöhemmin itsekseni mindfulness-tyypisen harjoittelun ja mieheni sanoi että tulokset näkyi kolmessa viikossa. Minun terapiassa ei ollut MITÄÄN metapuhetta. Ei miettitty tavoitteita tai miten terapia sujuu tai ylipäänsä mitä ollaan tekemässä. Se oli pelkkää minun lätinää terapeutin yrittäessä pysyä hereillä. Älä tyydy tällaiseen.
Itse en ole psykoanalyysissä käynyt mutta psykodynaamisessa kyllä ja aihetti itselleni vaikean ahdistuneisuushäiriön :/ Eli ainakin terapeutti kannattaa valita huolella! Tosin psykoanalyysihän on todistettu toimimattomaksi näennäistieteeksi...Ennemmin vaikka kognitiiviseen terapiaan jossa hyötysuhde parempi tilastollisesti
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin, mutta ihan niin paljon ei ole rahaa. Psykoterapeuttini on psykoanalyytikko. Aihe kiinnostaa.
Katsoisin itse, että analyytikolla on myös asiallinen psykoterapeutin pätevyys, jos harkitsisin uuden ihmisen kanssa.
Osa psykoterapeuteista jatkokouluttautuu analyytikoiksi. Heillä voi olla edullisemmat koulutushinnastot. Psykoanalyytikkoyhdistyksillä saattaa olla näistä tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole psykoanalyysissä käynyt mutta psykodynaamisessa kyllä ja aihetti itselleni vaikean ahdistuneisuushäiriön :/ Eli ainakin terapeutti kannattaa valita huolella! Tosin psykoanalyysihän on todistettu toimimattomaksi näennäistieteeksi...Ennemmin vaikka kognitiiviseen terapiaan jossa hyötysuhde parempi tilastollisesti
Käsittääkseni terapioiden vaikuttavuustutkimukset ovat osoittaneet psykoanalyysin toimivaksi, siinä missä muutkin terapiat. Kaikkien psykoterapiateorioiden taustalla on paljon "humanistisia" elementtejä, jotka eivät täytä luonnontieteellisen tutkimuksen kriteerejä.
Vierailija kirjoitti:
Minä taisin käydä vuosia sitten. Se oli sellasta että puhuin 45 minuuttia yhteen menoon mitä mieleen tuli ja niiskutin välillä pahaa mieltä ja terapeutti silloin tällöin sanoi jotain ympäripyöreää. Mitään apua siitä ei ollut. Ehkä olin niin toivoton tapaus vaikka kaikkeni yritin. Keksin myöhemmin itsekseni mindfulness-tyypisen harjoittelun ja mieheni sanoi että tulokset näkyi kolmessa viikossa. Minun terapiassa ei ollut MITÄÄN metapuhetta. Ei miettitty tavoitteita tai miten terapia sujuu tai ylipäänsä mitä ollaan tekemässä. Se oli pelkkää minun lätinää terapeutin yrittäessä pysyä hereillä. Älä tyydy tällaiseen.
Yleensä psykoanalyysille ei varmaan aseteta rajattuja tavoitteita, koska terapiassa ei ole sellaista tiukkaa aikarajausta, kuin vaikkapa psykodynaamisessa tai kognitiivisessa terapiassa. Psykoanalyysillä tavoitellaan laajaa persoonallisuuden eheytymistä. Ja tosiaan analyysin lopputulos on paljon enemmän potilaasta kiinni. Siksi vain hyvin pieni osa ihmisistä soveltuu psykoanalyysiin. Pitää olla riittävän älykäs, utelias itsensä suhteen, ei psykoottinen ja rahaakin pitää olla...
makasitteko sohvalla? Oliko helppo keksiä puhuttavaa? Reagoiko terapeutti puhumalla?