Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ovat ne "paremmat vieraat", joista äitini esim. puhuu?

Vierailija
01.02.2020 |

Olen lähes 50 vuotias, enkä tiedä vielä tänäkään päivänä, keitä ovat nuo "paremmat vieraat" , joista äitini sukupolvi tuntuu puhuvan. Sain äidiltäni pöytäliinan joululahjaksi ja hän sanoi, että sen voi laittaa sitten pöytään, kun tulee parempia vieraita. ???? En viitsinyt häntä loukata, vaan hymyilin kiitokseksi, koska ei minulla käy mitään "parempia vieraita". Kävijät eivät tarvitse edes keittiön pöytää juodakseen kahvinsa. Enkä ylipäätään tykkää pöytäliinoista.... En edes muista, onko minulla sellaista pöydässä koskaan edes ollut... ehkä joskus 90 luvulla hetken...

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ne, joista on jotain hyötyä itselle tai joihin pitää jostain syystä tehdä hyvä vaikutus. Tiedä näitä sitten. Ehkä äitisi oli sarkastinen, mutta meni sinulta ohi?

Vierailija
2/49 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä äitisi tarkoitti, ehjä käytät sitä tilanteissa, joissa haluat laittaa juhlavamman kattauksen? Sanavalinta oli vain sellainen vanhan kansan tapa ilmaista asia.

On toki eri asia, jos et koskaan kutsu ihmisiä esim. 50-vuotisjuhliin tai ylioppilasjuhliin tai vastaaviin. Mutta uskoisin että tuota äitisi kuitenkin tarkoitti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellaisia olekkaan, äitisi on paremman puutteessa keksinyt sen kaiken. Ai mistä tiedän tuon, kokemuksesta. T. Nainen 55v.

Vierailija
4/49 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhempieni ikäisten (eli n. 20-luvulla syntyneet) paremmat vieraat olivat esim. pappi tai kylän isoimman talon isäntä ja emäntä. Nykyään ehkä voisi ajatella että jos tulisi käymään valtakunnan korkeimmilta portailta vieraita, puunattaisiin ja laitettaisiin parasta pöytään. Ainakin omalla työpaikalla ministerin vierailu sai aikaan hurjan siivouksen ja laittamisen.

Vierailija
5/49 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle parempia vieraita ovat miehen lapset perheineen, vanhempani, pari tätiäni miehineen.

Tärkeitä ja rakkaita ihmisiä, joiden käyntiä haluan juhlistaa. Käyvät harvoin, kun asumme hornan tuutissa kaikista heistä nähden.Olen viisikymppinen myös.

Vierailija
6/49 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän tarkoitti vieraita ylipäätään ja samalla ikään kuin ilmoitti, että häntä varten ei tarvitse. Vanhemman väen kommervenkkejä nuo.

Vierailija
7/49 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista nyt ainakin laittaa se liina pöytään, kun äitisi tulee kylään!

Vierailija
8/49 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä paremmat vieraat on saattanut ennen vanhaan viitata esim. ristiäisiin, kun on saatu pastori taloon.

Vierailija
9/49 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paremmat vieraat ovat niitä, joita ei viikottain tapaa eli esimerkiksi minä 40v ikäinen laitan paremman kattauksen, kun serkun perhe tulee käymään. Alakerran mummon kanssa kahvittelemme sitten ilman pöytäliinoja.

Hauskaa, että 50v ikäiselle ei ole vielä valjennut, mitä äitinsä tarkoittaa. Itselle oli jo lapsuudessa selvää, että puufirman ostomies ei ollut parempi vieras eikä sitä ollut naapurin Kerttukaan, mutta isän kerran vuodessa kylässä käyneet 800 km päässä asuvat sisarukset olivat.

Vierailija
10/49 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli joskus kaveri, jolla oli kaapissa pöytähopeita ja Arabian kallis Valencia-astiasto. Hän ei koskaan tarjonnut niistä mitään, vaan säästi niitä "parempia vieraita" varten. Hänellä ei juuri käynyt muita vieraita kuin pari kaveria ja joitakin sukulaisia.

Ehkä hän sitten vuosikymmenten kaapissa hilloamisen jälkeen tarjosi niistä astioista viisikymppisillään jotain. En ole enää vuosiin jaksanut pitää häneen yhteyttä, oli sen verran raskas persoona.

Vierailija
11/49 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini kutsui miestäni & minua..PAREMPAA VÄKEÄ.Ihan vaan siitä syystä,että osaamme vaatia käytöstapoja ja olemme erittäin siistiä.Autoimme äitiäni paljon rahallisesti ja maksoimme hänelle siivoojan kerran viikossa ,talkkarin ok-talon pihahommiin.Tukena ja turvana aina tarvittaessa.Valmistin omalla kustannuksellani Hänelle ruokia ja leivonnaisia,leipää pakastimeen.Vaatetimme ja huolsimme.Ei tarkoita mitään negatiivista,vaan kunnioituksella.

Vierailija
12/49 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isovanhempieni ikäisten (eli n. 20-luvulla syntyneet) paremmat vieraat olivat esim. pappi tai kylän isoimman talon isäntä ja emäntä. Nykyään ehkä voisi ajatella että jos tulisi käymään valtakunnan korkeimmilta portailta vieraita, puunattaisiin ja laitettaisiin parasta pöytään. Ainakin omalla työpaikalla ministerin vierailu sai aikaan hurjan siivouksen ja laittamisen.

Tsih-hih! Meillä töissä kävi kerran presidentti. Turvallisuussyistä vierailusta ei kuitenkaan kerrottu etukäteen. Eipä paljon tarvinnut arvailla kun alakerran hallia puunattiin :D Ja siivoajahan sen sitten kuiskasi...

Vierailija
13/49 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessani puhuttiin paremmista ihmisistä. Sellaisia olivat papit, opettajat, lääkärit, insinöörit, sairaanhoitajatkin.

Vierailija
14/49 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä et kysyisi äidiltäsi, keitä paremmat vieraat ovat? Miksi tämän kysyminen loukkaisi millään tavalla? Tämä ei ole edes mikään kipeä lapsuuden traumojen kysymys, vaan täysin normaali.

Vierailija
15/49 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsuudessani puhuttiin paremmista ihmisistä. Sellaisia olivat papit, opettajat, lääkärit, insinöörit, sairaanhoitajatkin.

Tämä nimenomaan jurppii. Aika törkeästi nuo yli 70 vuotiaat jakaa ihmiset vieläkin "parempaan ja huonompaan" väkeen. Aivan kuin joku sairaanhoitajakin olisi "parempaa" väkeä, jota pitäisi kohdella jotenkin paremmin, ja laittaa parempaa pöytään. Naapurin kassatädille kelpaakin sitten koiran keksitkin lattialta.

Vierailija
16/49 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti laittoi aina omien sukulaistensa vierailuilla pöytäliinan ja hienot astiat, isän sukulaisille ei.

Vierailija
17/49 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä paremmat vieraat ovat heitä, jotka itsekin ovat nähneet vaivaa vierailun johdosta. He tuovat tuliaisia, tulevat ehkä kaukaa ja heitä näkee suht harvoin. Heitä varten olet siivonnut erityisesti ja ostanut jopa ruokia erityisesti heitä varten. Tavisvierailija on sellainen, jota varten kaivat kaapista jotain tai tarjoat vain kahvia tai teetä. Mutta et ole nähnyt asian eteen mitään vaivaa.

Vierailija
18/49 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaan tarkoitti sillä sitä, että se ei ole arkiliina. Ettet heti sotke sitä.

Vierailija
19/49 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sellaisia olekkaan, äitisi on paremman puutteessa keksinyt sen kaiken. Ai mistä tiedän tuon, kokemuksesta. T. Nainen 55v.

Kyllä ainakin minulla, äidilläni ja isoäidilläni käy "parempia" vieraita, johon haluan panostaa vieraanvaraisuutta ja arvostusta - katan kauniisti, pöydällä silitetty pöytäliina, kukat jne.

Ja niitä parempia vieraita on isoäitini, joka käy harvoin, lapsuuden ystävä ulkomailta, jota näen todella harvoin tai minulla on merkkipäivä tai joku muu tärkeä tilaisuus ja tietysti rakkaat ystävät, kun pyydän kahville tai illalliselle.

Ja vähemmän tärkeitä vieraita on naapurit, ystävät, sukulaiset, jotka tulevat ja menevät, eikä aina edes kahvia tarjota.

Minusta pöytäliinat ovat kyllä ihania ja ne antavat iloa ja vaihtelua elämään. Ja meillä pöydällä on aina kankainen pöytäliina ja usein leikkokukkia tai ainakin jotakin oksia ja tietysti pöytäkynttilä.

Vierailija
20/49 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviiko huonommille vieraille edes mitään tarjota, kun ovat niin huonoja :|

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi