Mitä ovat ne "paremmat vieraat", joista äitini esim. puhuu?
Olen lähes 50 vuotias, enkä tiedä vielä tänäkään päivänä, keitä ovat nuo "paremmat vieraat" , joista äitini sukupolvi tuntuu puhuvan. Sain äidiltäni pöytäliinan joululahjaksi ja hän sanoi, että sen voi laittaa sitten pöytään, kun tulee parempia vieraita. ???? En viitsinyt häntä loukata, vaan hymyilin kiitokseksi, koska ei minulla käy mitään "parempia vieraita". Kävijät eivät tarvitse edes keittiön pöytää juodakseen kahvinsa. Enkä ylipäätään tykkää pöytäliinoista.... En edes muista, onko minulla sellaista pöydässä koskaan edes ollut... ehkä joskus 90 luvulla hetken...
Kommentit (49)
Kyllä sitä vielä 80-luvullakin piti pokkuroida pankkineitä ja pankinjohtajaa ja lainaa mentiin pyytämään nöyrin ja pelon sekaisin tuntein, koska he päättivät saako sitä asuntolainaa vai ei. Siinä ei voinut sanoa poikkipuolista sanaa pankkivirkailijalle, sillä saattoi siihen tyssätä lainan saanti.
Nykyään kun hakee asunto-tai muuta lainaa pankista, asiakas saa sanoa millä ehdoin lainaa on hakemassa ja asiakasta jopa palvellaan ja sen lainahakemuksen voi jättää netissä, ilman että tapaa kasvotusten
Paremmat vieraat on helppo selittää. Ilmaisuhan on kaksiosainen eli se vaatii, että On
1) haluttuja ja parempia ihmisiä, siis mukavia ja arvostettuja. Kuka nyt sitten milläkin kriteereillä arvostaa. Vaihtoehtoisesti ”parempi” voi tarkoittaa myös tyyppiä, joka itse pitää itseään muita parempana, ja joka sillä tavalla pakottaa muutkin esittämään hienommat puolensa ikään kin tasoissa pysyäkseen.
2) lisäksi pitää olla vieraita. Ei siis ”omaa väkeä”. Tämän takia lähisukua ei lasketa.
Vierailija kirjoitti:
Oma äitini on vain vähän vanempi kuin av ja puhui silti noista ”paremmista vieraista” koko lapsuuteni!
Oli kuule hienommat kupit ja pöytäliinat ja jopa matot niitä hienompia vieraita varten. Ei meillä juuri koskaan käynyt ihan tavallisiakaan vieraita, noita tarpeeksi hienoja ei koskaan. Niitä kuppeja ja kippoja ei ikinä käytetty.
Varmaan omilta vanhemmiltaan oppinut tuon tavan. Nyt on innostunut konmarittamisesta ja hienojen vieraiden käyttämättömät kupit on saanut viimein kyytiä :D.
Ja lisään vielä, että minusta tähän on liittynyt sellaista työväenluokkaista häpelyä ja nöyristelyäkin. Juuri mitä joku kirjoittikin, että jos maisteri tulee kylään niin eihän sille kelpaa ihan tavalliset pullakahvit, vaan pitäisi olla jotain hienompaa kuin nämä meidän ihan tavalliset huonommat.
Vierailija kirjoitti:
2) lisäksi pitää olla vieraita. Ei siis ”omaa väkeä”. Tämän takia lähisukua ei lasketa.
Eikä läheisiä ystäviä tai naapureita. Koska eivät ole ”vieraita”, vaan tuttuja ja läheisiä.
Oletko ap. kuullut "paremmista" vaatteista tai arkivaatteista?
Ihan sama "parempien vieraiden pöytäliinasta" käytetään juhlissa tai kun kutsutaan vieraita syömään tai illanistujaisiin ja osoitetaan muutenkin vieraanvaraisuutta.
Ja silloin puetaan päälle vähän paremmat vaatteet, eikä olla verkkareissa ja t-paidassa, joita on totuttu käyttämään kotiasuna.
Jos tulee vaikka Kuningatar Elisabeth käymään?
(Vanha vitsi Frendeistä kun Monica säilöö kaapissa hienoa astiastoa "parempia vieraita" varten.)
Meillä tuli kunkkumme Kustaa käymään. Tehtaalla maalattiin lattiatkin uudestaan sieltä missä kävelytettiin kunkeroa. Ja tietty filmattiin ja näytettiin uutisissa sekä firman kotisivulla. Ehkäpä sillon toi pöytäliina olis ollut hyvä?
En ole koskaan ymmärtänyt, miksi ihmiset vimmatusti sisustavat ja päivittävät asuntojaan 2000-luvulle ja kaiken pitää olla niin trendikästä, lue kaikilla samanlaista. Vai ovat ihmiset noin laumasieluja ja mitään poikkeavuutta ei sallita. Jopa hyväkuntoiset kalusteet roudataan kaatopaikalle.
Mutta jostakin syystä, pöytäliinat, tekstiilit ja astiat ovat joku kirosana, jos ne eivät ole viimeistä huutoa, vaikka juuri kattaus ja kodin yksilöllisyys tulisi esille.
Minä olen hulluna pöytäliinoihin ja niitä on paljon, mutta mielelläni otan niitä lisää, koska pöytäliinalla saa uutta ilmettä ja se taas antaa iloa ja mielihyvää, jopa elämyksiä ja vaihdan tekstiilejä vuodenaikojen mukaan ja nytkin odotan innolla, milloin voi pöydälle vetäistä kevään värisen pöytäliinan, pajukissat ja tulppaanit. Taidanpa tehdä sen jo huomenna.
Oma äitini on vain vähän vanempi kuin av ja puhui silti noista ”paremmista vieraista” koko lapsuuteni!
Oli kuule hienommat kupit ja pöytäliinat ja jopa matot niitä hienompia vieraita varten. Ei meillä juuri koskaan käynyt ihan tavallisiakaan vieraita, noita tarpeeksi hienoja ei koskaan. Niitä kuppeja ja kippoja ei ikinä käytetty.
Varmaan omilta vanhemmiltaan oppinut tuon tavan. Nyt on innostunut konmarittamisesta ja hienojen vieraiden käyttämättömät kupit on saanut viimein kyytiä :D.