Masennuslääkkeiden tyrkytys
Ärsyttää, kun käyt lääkärissä ja joka vaivaan tyrkytetaan masennuslääkkeitä. Kärsin joku aika sitten öisin heräilysta enkä saanut enää aamuyöstä nukuttua. Kävin työterveydessa. Lääkäri ei edes kysynyt elämäntilanteestani tai työstressistä tai mitään. Määräsi vaan masennuslääkkeitä unettomuuteen. Kirjoitti myös melatoniinia, kun näki varmaan naamasta etten olisi niitä masennuslääkkeitä halunnut. No hain pillerit mutta söin vain melatoniinia. En ala kyllä minkään työn takia ja siitä johtuvan stressin ja unettomuuden vuoksi masennuslääkkeitä popsimaan. Olen sitten vaikka saikulla jos en nuku. Melatoniini auttoi itselläni ihan hyvin.
Minulla mitattiin myös ferritiini ja se oli alle 10,joten aloitin rautakuurin. Nyt syötyäni rautaa olen nukkunut paremmin. Onneksi en aloittanut niitä masennuslääkkeitä, jotka kaiken lisäksi lääkärinkin mukaan lihottavat. Viimeistään silloin masennun jos lihon lääkkeiden takia 20 kg.. No nyt taas kun kävin lääkärissä pyytämässä testejä rauta-arvojen noususta ja puhumassa väsymyksestä niin eiköhän lääkäri taas ollut tarjoamassa masennuslääkkeitä. Eikö väsymys ole ihan luonnollista, jos tekee stressaavaa työtä jossa huonoa johtamista ja joutuu matkustamaan työn takia paljon ja on vielä herkkä ihminen? Ja rauta-arvot huonot. Ei masennuspillerit ole mikään ratkaisu kaikkeen.
Mites muilla onko teille tyrkytetty masennuslääkkeitä?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis just tämä!!! Vika on aina työntekijässa ja tämän täytyy olla masentunut, jos työ aiheuttaa stressiä ja univaikeuksia..Se on vaan helpoin ratkaisu antaa pillerit kouraan, kun lähteä selvittämään tilannetta. Ap
No mitä sä luulit että se lääkäri voisi sun työllesi tehdä? Mene puhumaan esimiehelle tai luottamusmiehelle, jos työ ahdistaa. Ei sellaisen setviminen ole lääkärin hommaa.
Doh! Lääkärin homma on nimenomaa järjestää keskustelu työpaikan kanssa.. Itsellä prosessi juuri käynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis just tämä!!! Vika on aina työntekijässa ja tämän täytyy olla masentunut, jos työ aiheuttaa stressiä ja univaikeuksia..Se on vaan helpoin ratkaisu antaa pillerit kouraan, kun lähteä selvittämään tilannetta. Ap
No mitä sä luulit että se lääkäri voisi sun työllesi tehdä? Mene puhumaan esimiehelle tai luottamusmiehelle, jos työ ahdistaa. Ei sellaisen setviminen ole lääkärin hommaa.
Miten täällä vastataankin aina niin ilkeästi. En ole väittänyt, että lääkärin pitäisi ratkaista se. Mutta on lyhytnäköistä tarjota työstä johtuvaan stressiin masennuslääkkeitä. Olen sitä paitsi käynyt työpsykologillakin juttelemassa työstressistä. Esimies ei meinaa edes lääkärinlausuntoja meillä ottaa todesta eikä tee mitään, jos kertoo jaksamisongelmista niin mitäpä luulet paljonko on hyötyä? Ap
hyvä buugi niinku kuuluuki kirjoitti:
Jos sulla on työstressiä. Mene työttömäksi tai etsi uusi työ.
Koko ajan haen uutta työtä. Niihin ei noin vaan valitettavasti mennä. Työttömyys ei myöskään houkuttele. Ap
Muistakaa, että masennuslääkkeitä käytetään moneen muuhunkin oireeseen kuin masennukseen. Siksi nimi "masennuslääke" on harhaanjohtava.
Vierailija kirjoitti:
Minä söin mirtzaa unettomuuteen toista vuotta.
En koske toiste.
Lopetusoireet ihan hirveät. Vasta kolmannella lopetusyrityksellä pääsin eroon (ajoitin niin että kesäloma alkoi), viikko ihan lamaantuneena. Hyvä kun jääkaapille jaksoi kävellä :-o
Nyt kävin pyytämässä saikkua niin paljon kuin voi kirjoittaa (ainoa tietääkseni mitä ei olla kokeiltu).
Moneen kertaan tarjosi masennuslääkkeitä ja ilmeisesti otti nokkiinsa kun totesin etten enää syö niitä seurauksiin vaan puututaan syyhyn (stressaava työ).
Syön nimittäin erästä toista lääkettä ja lääkäri rupesi kyseenalaistamaan enkö syö sitä seurauksiin enkä syyhyn? Tuumasin etten ole lääkäri ja en tunne diagnostiikkaa. Googlen perusteella kuitenkin tiedän että minua olisi pitänyt tutkia eikä vaan suoraan kokeilla lääkettä.
Olisitko enää elossa jos et olisi syönyt mirtsuu? Tarkoitan unettomuuteen liittyviä sairauksia, verenpainetautia, sydänkohtausta, veritulppaa yms... Kai lääkkeet ne kuitenkin auttoivat uneen?
Vaikea se on lääkärin tehdä muuta kuin tarjota lääkkeitä, ei heillä ole valtaa puuttua huonoon työnjohtamiseen tai ilmapiiriin työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten täällä vastataankin aina niin ilkeästi. En ole väittänyt, että lääkärin pitäisi ratkaista se. Mutta on lyhytnäköistä tarjota työstä johtuvaan stressiin masennuslääkkeitä. Olen sitä paitsi käynyt työpsykologillakin juttelemassa työstressistä. Esimies ei meinaa edes lääkärinlausuntoja meillä ottaa todesta eikä tee mitään, jos kertoo jaksamisongelmista niin mitäpä luulet paljonko on hyötyä? Ap
Mitä ilkeää tuossa nyt oli?
Mulla on serotoniini ja arpiprazol ja mä teeen näitten kanssa niin että otan ne sillloin tällöin ja muuutoin hillun kännissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Doh! Lääkärin homma on nimenomaa järjestää keskustelu työpaikan kanssa.. Itsellä prosessi juuri käynnissä.
Liittyykö keskustelu siis työstressiin? Haluatko avata enemmän? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni annos mirtazpinia on unettomuutta varten. Jos siis oli kyse siitä.
Oli kyse joo. Mutta en halua silti syödä ja nyt nukunkin jo paremmin ilmankin. Ap
Jos tulevaisuudessa kärsit unettomuudesta niin muista nuo Mirtazapinit kuitenkin. Itse syön niitä masennukseen isolla annoksella. Pienellä annoksella ne väsyttää hirveästi.
Onko noista ollut sulle apua? Entä sivuvaikutukset? Ap
Mun kokemus on että mirtatsapiinilla on sivuvaikutuksia, iso tai pieni annos. Unettomuuteen on parempiakin lääkkeitä, ja jos ilman lääkkeitä tulee toimeen niin aina parempi.
Nykyään kysytään joka lääkärikäynnillä olenko masentunut. Luultavasti lääkärien reseptiprovikat on nousseet.
Mä en uskoo mihinkäään vtun lääkityksiin vaaan siihen että saadaan aikaan jotakin konkretiankin tasollla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koske toiste.
Lopetusoireet ihan hirveät. Vasta kolmannella lopetusyrityksellä pääsin eroon (ajoitin niin että kesäloma alkoi), viikko ihan lamaantuneena. Hyvä kun jääkaapille jaksoi kävellä :-o
Nyt kävin pyytämässä saikkua niin paljon kuin voi kirjoittaa (ainoa tietääkseni mitä ei olla kokeiltu).
Moneen kertaan tarjosi masennuslääkkeitä ja ilmeisesti otti nokkiinsa kun totesin etten enää syö niitä seurauksiin vaan puututaan syyhyn (stressaava työ).
Syön nimittäin erästä toista lääkettä ja lääkäri rupesi kyseenalaistamaan enkö syö sitä seurauksiin enkä syyhyn? Tuumasin etten ole lääkäri ja en tunne diagnostiikkaa. Googlen perusteella kuitenkin tiedän että minua olisi pitänyt tutkia eikä vaan suoraan kokeilla lääkettä.
Olisitko enää elossa jos et olisi syönyt mirtsuu? Tarkoitan unettomuuteen liittyviä sairauksia, verenpainetautia, sydänkohtausta, veritulppaa yms... Kai lääkkeet ne kuitenkin auttoivat uneen?
Unen niillä sai! Nyt puolitoista vuotta ilman ja menen max 4-5h unilla :-/ Olen kuitenkin elossa :)
Vierailija kirjoitti:
Vaikea se on lääkärin tehdä muuta kuin tarjota lääkkeitä, ei heillä ole valtaa puuttua huonoon työnjohtamiseen tai ilmapiiriin työpaikalla.
Mutta pitäisi lääkäreidenkin tajuta, että väsymys voi olla muutakin kuin masennusta.. Eikä siihen silloin mitkään masennuslääkkeet toimi tai auta tilannetta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä en uskoo mihinkäään vtun lääkityksiin vaaan siihen että saadaan aikaan jotakin konkretiankin tasollla.
Vtun lääkitykset saa gynekologilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liittyykö keskustelu siis työstressiin? Haluatko avata enemmän? Ap
Täsmälleen siihen. Kyllästyin valvomaan öitäni ja nyt elämäntilanne on sellainen että uskallan tehdä tämän liikun (=mahdollinen pitkä saikku). Lääkäri haastatteli, terveydenhoitaja haastatteli, pomolle puhuin, kolmikantakeskustelu sitten koko porukalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta pitäisi lääkäreidenkin tajuta, että väsymys voi olla muutakin kuin masennusta.. Eikä siihen silloin mitkään masennuslääkkeet toimi tai auta tilannetta. Ap
No avasitko sä suusi siellä lääkärissä sitten? Kerroitko tämän saman mitä sä nyt kerrot täällä?
Minulle määrättiin masennuslääkkeitä voimakkaaseen uupumukseen. Kolmet erilaiset masennuslääkkeet piti kokeilla ennenkuin sain piristeitä. Tämä siitä huolimatta, että uupumukseni syy on MS-tauti ja moni MS-ihminen joutuu syömään piristeitä pysyäkseen hereillä.
Minulla ei ollut edes mikään kongnitiivinen fatiikki kyseessä vaan ihan fyysinen, sellainen ettei silmät pysy auki vaan väkisellä vaan nukahtaa. Tätä uupumusta pahentaa kaikki fyysinen aktiviteetti. Ihan ensimmäisenä ei noilla oireilla pitäisi tulla masennusdiagnoosia, mutta sitä yritettiin monta kuukautta vaikka edes masennustestien mukaan en ollut masentunut. Lääkäri vaan hoki, että sitä voi olla masentunut vaikka ei itse huomaisi sitä eikä kokisi oloaan alakuloiseksi.
Masennuslääkkeet eivät auttaneet uupumukseen. Ainoa vaikutus oli välinpitämätön olo. Väsytti yhtä paljon kuin ennenkin mutta se ei haitannut mitään, eikä mikään tuntunut miltään.
Vasta kun sain piristeitä, aloin pysymään hereillä.
En koske toiste.