Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pystyykö keski-ikäisenä pysymään hoikkana tuntematta nälkää?

Vierailija
31.01.2020 |

Hoikat keski-ikäiset naiset: joudutteko tuntemaan nälkää ajoittain vai pysyttekö hoikkana helposti ilman itsekuria, urheilua tai syömisten vahtimista?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilareita rajoittamalla ei liho, vaikka ei urheile, tämä on fakta.

Vierailija
22/42 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaa voi syödä erittäin suuria määriä, kunhan valitsee oikeat ruoka-aineet joissa on matala kaloripitoisuus. Salaattia, vihanneksia, marjoja, vähärasvaista proteiinia (broileri, rasvaton maitorahka). 

Kun karsii ruokavaliosta pois kaiken turhan (leipä, pasta, sokeri, karkit, suklaa, pikaruoka, sipsit, keksit, peruna, maissi, vehnä, riisi, rasvaiset lihat, sokeripitoiset juomat, rasvaiset juustot, rasvaiset makkarat) niin kaloreiden saanti romahtaa. 

Tykkään mässäillä terveellistä ruokaa. Kesällä menee kilon verran mansikkaa päivässä.  Olen ollut koko aikuisikäni normaalipainossa (BMI alle 25). Ja se onnistuu helposti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antakaa esimerkkejä ruoista ja syömisistä noilla kaloreilla?

Aamiainen marjasmoothie tahinilla 150 kcal

Lounas 3 dl /300 g esim kasvispataa, keittoa, gulassia tai tonnikalasalaattia 200-400 kcal

Välipala mandariini tai muutama pähkinä 100 kcal

Päivällinen 300 g shepherds pieta, broileria ja salaattia, tuoremakkaraa ja hapankaalia, lohikeittoa, merimiespihviä 300-600 kcal

Iltapala ruisleipäsiivu rasvaisella juustolla (1 siivu) 100 kcal

Maksimien mukaan laskettuna noista tulee n 1350 kcal. Ruuan lisukesalaatista (ilman kastiketta) en laske kaloreita

Jos on juhlat tai haluan herkutella syön kevyempiä ruokia

Vierailija
24/42 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

20-vuotiaana painoin 60 kg, nyt 60v. painan 65kg. Pituus 170cm. Syön aina kun on nälkä. Ainoa mitä rajoitan on valkoinen sokeri ja namit.

Vierailija
25/42 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jestas taas tätä mussuttavan paksukaissukupolven ulinaa! Kyllä ennen ruokaa pitääkin tuntea nälkää? Muutenhan syöt johonkin muuhun kuin ns. todelliseen tarpeeseen, eli juurikin ahneuttasi vain kasvatat tarpeettomasti ja epäterveesti kehosi massaa eli LIHOTAT itseäsi. Jos vielä lapsuudesta tai teinivuosilta muistat, niin varmaan sinullakin oli nälkä ennen syömistä. Se tarkoittaa, että silloin kehosi tarvitsee energiaa ja tulisi syödä. Jos nälkää ei sen sijaan ole, ei yleensä ole mitään tarvetta syödä.

Vierailija
26/42 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut jutut ovat vaan kummallisia...

Olen vähän päälle viisikymppinen nainen, joka lähti avioliitosta, kun sai tietää miehen pettäneen lähes 1,5 v. saman naisen kanssa.

Aina olen hoikka ollut. Eron jälkeen lihoin vaivaiset viisi kiloa.

Se ei kaikkinensa ollut paljon, mutta toki se näkyi habituksessa, mutta en sitä surrut.

Vaan kun alkoi avioliiton loppuselvitykset, paino putosi mitään arvaamatta 9 kg. Kun kattelin itseäni peilistä, mielestäni näytin vanhalta ja surkealta.

Painon pudotus ei sovi kaikille ihmisille,  muistakaa aina tämä.

Joillekin naisille sopii ulkonäön puolesta, että on muutama liika kilo.

Kukaan mies ei halua sänkyyn, tai muutenkaan kaverikseen naista, jonka jalat ovat ohuet kuin koulujen lyijykynät, vyötärö kuin lapsella, naama kurtulla kuin koulujen maantiedon kartta.

Mutta eipä mitään, olen normaali painossani, jopa alle sen, ja uusia miesystäviä on tarjolla.

Se mikä painosta on pudonnut, - keski-ikäisenä - ei ole millään tavalla  vaikuttanut siihen, miten aktiivisesti tai innokkaasti vapaat miehet ovat minuun suhtautuneet.

Tällä hetkellä olen ns. normaalipainoinen, en laiha, enkä lihava,  ja arvatkaa mitä: miehien kiinnostus on uskomattoman uteliasta. Keski-ikä ei ainakaan kaikilla naisilla ole mikään "halun" karkoittaja.

Vierailija
27/42 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jestas taas tätä mussuttavan paksukaissukupolven ulinaa! Kyllä ennen ruokaa pitääkin tuntea nälkää? Muutenhan syöt johonkin muuhun kuin ns. todelliseen tarpeeseen, eli juurikin ahneuttasi vain kasvatat tarpeettomasti ja epäterveesti kehosi massaa eli LIHOTAT itseäsi. Jos vielä lapsuudesta tai teinivuosilta muistat, niin varmaan sinullakin oli nälkä ennen syömistä. Se tarkoittaa, että silloin kehosi tarvitsee energiaa ja tulisi syödä. Jos nälkää ei sen sijaan ole, ei yleensä ole mitään tarvetta syödä.

Mäkin ihmettelen tätä ja toisaalta tuo kyllä selittää sen miten monelle tuntuu olevan vaikea pitää paino kurissa. Siis jos nälkää ei saisi tuntea koskaan. Syöminenhän on parasta juuri silloin kun on sopivasti nälkä.

Vierailija
28/42 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies, ja jos pitäsi joskus pakosta valita, jokin nainen, muotojen perusteella, niin aivan varmasti valitsisin naisen, joka on jonkin verran ylipainoinen.

Useat miehet pitävät naisista, jotka ovat sen verran pulleita, että heissä on jotain, josta ottaa,  niin sanotusti kiinni.  Pikkasen ylipainosilla naisilla näin on.

Säälin joskus niitä aviomiehiä, joiden puoliso valinnut elämän tehtäväkseen, laihduttaa itsensä lautaakin ohuemmaksi.

Itse kyllästyisin katselemaan vaimoa jonka jalat ovat ohuet kuin lyijykynät,

koko olemus kuin lauta, ja kasvot laihdutuksen myötä kuin satavuotiaalla!

Minulle kelpaa, aktiivinen, iloinen, ylipainonsa hyväksynyt, ajankohtaisista asioista selvillä nainen.

Siis juuri Sinä. Huomenna nähdään!

Vierailija
29/42 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mies, ja jos pitäsi joskus pakosta valita, jokin nainen, muotojen perusteella, niin aivan varmasti valitsisin naisen, joka on jonkin verran ylipainoinen.

Useat miehet pitävät naisista, jotka ovat sen verran pulleita, että heissä on jotain, josta ottaa,  niin sanotusti kiinni.  Pikkasen ylipainosilla naisilla näin on.

Säälin joskus niitä aviomiehiä, joiden puoliso valinnut elämän tehtäväkseen, laihduttaa itsensä lautaakin ohuemmaksi.

Minulle kelpaa, aktiivinen, iloinen, ylipainonsa hyväksynyt, ajankohtaisista asioista selvillä nainen.

Sepä kiva. Minulle ja miehelleni kelpaamme molemmat normaalipainoisina, terveinä ja hyvinvoivina ihmisinä. Siihen ei tarvita ylipainoa, edes pientä. Meilläpäin sitä pidetään terveydelle haitallisena asiana ja niinpä kumpikin huolehtii ettei paisu housukokoaan isommaksi. En voi käsittää tätä nykyistä trendiä, jossa ylipainosta on tehty normaali, terveellinen ja haluttava asia. Ihmisen ei kuulu kasvaa koko ikäänsä leveyssuunnassa ja painoindeksi on pääosin hyvä mittari sille, mihin rajaan paisuminen on viimeistään hyvä lopettaa. Pieneenkin ylipainoon liittyy terveysriksejä, joita nämä ihmiset eivät halua hyväksyä. Lisäksi ylipainon vastakohta ei ole alipaino vaan normaali, terveen ihmisen hyvä paino. Tuntuu, että osalla ylipainoisista ihmisistä terveen kehon kuva on ihan yhtä kadonnut kuin vaikka anorektikoilla.

Vierailija
30/42 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko vastaaja 26:n mies? Hämmästyttävän samanlaiset lauserakenteet, sanavalinnat ja kielivirheet.

Vierailija
31/42 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyy mutta mieluummin syön sopivasti.

Minullakin 1300-1500 kcal päivässä on ihan ok. Sillä syö jo vatsan täyteen!

1300 kaloria vuorokaudelle on aivan liian vähän. Jos voi syödä vain tuon verran lihomatta, niin kyseessä ei ole terve, normaalisti liikkuva ihminen. 1500 alkaa olemaan jo vähän parempi, mutta ei tuohon määrään voi juurikaan liikkua enää. 

Olen keski-ikäinen ja jos syön yli 1500 alan lihota, mutta alle 2000 on nälkä päivittäin. En voi voittaa, joten olen pikkuisen pyöreä, mieluiten, kunhan ei tarvitse nääntyä.

Vierailija
32/42 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20-vuotiaana painoin 60 kg, nyt 60v. painan 65kg. Pituus 170cm. Syön aina kun on nälkä. Ainoa mitä rajoitan on valkoinen sokeri ja namit.

Ja lasket itsesi hoikaksi?

Vierailija
33/42 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chinchi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän on hoikka. Ainakin jos hänellä on jo naisen muodot, niinkuin tuon ikäisellä nyt jo toivoisi olevan.

Aivan tarpeetonta aina yrittää dissata.

T. N51 172cm ja 70kg. Tyytyväisenä näin elelen ja terveellisesti syön.

Vierailija
34/42 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika ap:n kysymystä. "Joudutteko tuntemaan nälkää vai pysyttekö hoikkana ilman itsekuria, urheilua ja syömisen vahtimista?"

Ihminen saavuttaa aikuiset mittansa fyysisesti noin 20-vuotiaana. Tämän jälkeen energiaa ei enää tarvita kasvuun. Tästä johtuen, jos ihminen jatkaa syömistä 20-30-vuotiaana samaa tahtia kuin 10-20-vuotiaana eikä kiinnitä siihen mitään huomiota, paino alkaa hiljalleen nousta n. 1 kilon / vuosi.  

Nälkä on normaali ja terve tunne. Se kertoo, että elimistö toimii ja tarvitsee ravintoa. Ihmiset ovat luonteeltaan erilaisia, ja joillekin ns. itsekuri on helpompaa kuin toisille. On tuhannen tosi, että aikuinen ihminen tarvitsee itsekuria. Sitä tarvitaan kaikkeen elämänhallintaan: opiskeluun ja työntekoon, päivärytmiin, ja kyllä, myös ravinnon säännöstelyyn. Ei siinä ole mitään erityistä, että ihminen pystyy kävelemään kaupassa karkkihyllyn ohi tarttumatta yhteenkään suklaapatukkaan. Se on itsekuria ravinnon ja myös taloudenhallinnan suhteen. Ei siinä ole mitään erityistä, että ihminen syö aamiaisen, lounaan ja illallisen. Ateriarytmin noudattaminen on huomion kiinnittämistä omaan syömiseensä. Kauppaan kävely 500 metriä on liikuntaa. Portaiden kävely on liikuntaa. Miksi pitäisi päästä aina hissillä ja autolla ovelta ovelle? Miksi pitäisi selvitä elämästään ilman urheilua? 

Entisaikaan ihmiset olivat hoikkia, koska kouluun mentiin kävellen tai hiihtäen useita kilometrejä, töitä tehtiin pellolla, eikä karkkia ollut tarjolla edes viikoittain. Kukaan ei ollut edes uneksinut internetistä ja älylaitteista. Toki ravinto oli muuten yksipuolisempaa ja epäterveellisempää kuin nykyään. Siinä onkin koko kysymyksenasettelun paradoksi. Mahdollisuudet pitää itsestään huolta ovat paremmat kuin koskaan. Samalla ihmisten taito ja viitseliäisyys itsestä huolehtimiseen laskee jatkuvasti ja elintasosairaudet lisääntyvät. 

Onko kukaan koskaan voinut pitää itsestään huolta syömällä sohvannurkassa suklaata ja katsomalla töllöä? Ei. Itsestä huolehtiminen on aina vaatinut tiettyä viitseliäisyyttä ja säännöllisyyttä:

Unirytmi, säännöllinen ruokarytmi ja liikunta.

Totta kai ruokaan pitää kiinnittää huomiota. Kasvikunnan tuotteita, kalaa ja kanaa, kasviöljyjä, täysjyväviljaa. Loppujen lopuksi ei ole väliä, syökö valkoista leipää vai valkoista pastaa tai riisiä. Ne ovat helposti lihottavia nopeita hiilihydraatteja. Samoin on rasvaisten juustojen, sipsien ja naksujen, einesten, karkkien ja makeutettujen juomien (limut, myös light-limut ja mehut) laita. Niissä on paljon rasvaa, suolaa ja lisäaineita, joita ihminen ei tarvitse, ja jotka pitkällä aikavälillä tekevät ihmisestä sairaan. 

Tärkeää on tajuta, ettei terveenä ja hoikkana pysyminen vaadi ehdotonta kieltäytymistä mistään herkusta. Oleellista on ymmärtää, ettei rasvaista juustoa voi syödä joka päivä ja 200 grammaa kerralla. Ns. herkkuja voi syödä juhlahetkinä ja kohtuudella. Kohtuullisuus maistuu paljon paremmalta kuin jatkuva mässäily.

Yksi ongelma on varmasti sekin, etteivät ihmiset tiedosta omaa ruokakäyttäytymistään. Jos viikon ajan pitää ruokapäiväkirjaa ja laittaa ylös, mitä on syönyt tai juonut ja mihin kellonaikaan (ml. aamiainen, lounas, illallinen, kaikki välipalat, iltapalat ja napostelut), voi havaita, mitä kaikkea suuhunsa tunkeekaan. 

Ja vinkki: itse tehty ruoka on edullista ja terveellistä. Ainakin tiedät, mitä olet siihen laittanut. Tiedän, että Suomessa on paljon niitä avuttomia, jotka eivät oikein osaa laittaa ruokaa, mutta se on taito, jonka oppii harjoittelemalla. Perusruoanlaittotaidot (esim. keittäminen, paistaminen, pilkkominen) vievät jo pitkälle. 

Vierailija
35/42 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, en syö muutoin kuin nälkääni.

Joku ehkä lihoo, kannattaa välttää pullaa ym.

Muistan kun työpaikan ruokalassa jollain oli kolme isoa voileipää, listalla oli keittoa.  Hän selitti laihduttavansa.  Sanoin ota keittoa ja leipä vähemmälle.

Vierailija
36/42 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyy mutta mieluummin syön sopivasti.

Minullakin 1300-1500 kcal päivässä on ihan ok. Sillä syö jo vatsan täyteen!

1300 kaloria vuorokaudelle on aivan liian vähän. Jos voi syödä vain tuon verran lihomatta, niin kyseessä ei ole terve, normaalisti liikkuva ihminen. 1500 alkaa olemaan jo vähän parempi, mutta ei tuohon määrään voi juurikaan liikkua enää. 

Olen keski-ikäinen ja jos syön yli 1500 alan lihota, mutta alle 2000 on nälkä päivittäin. En voi voittaa, joten olen pikkuisen pyöreä, mieluiten, kunhan ei tarvitse nääntyä.

Käyn töissä, harrastan pilatesta ja vesijuoksua, hyötyliikuntaa jne. Viimekesänä rakennettiin autotalli eli 10 h päivässä fyysistä työtä tuolla ruokamäärällä. Ei mitään ongelmia kun valitsee ruuan oikein.

Vierailija
37/42 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Chinchi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän on hoikka. Ainakin jos hänellä on jo naisen muodot, niinkuin tuon ikäisellä nyt jo toivoisi olevan.

Itseasiassa normaalipainon keskellä

Vierailija
38/42 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Chinchi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa normaalipainon keskellä

Nimenomaan. Keskipainoinen. Ei hoikka eikä pullea. Aloituksessa puhuttiin hoikasta.

Vai onko normaalipainoinen nykyajan hoikka?

Pidin itseäni normaalipainoisena 58kg, 165cm. Hoikkana 54kg, 165cm. Nyt olen pullea 72kg 165cm. Vähän lisää niin olen lihava. Onneksi suunta kevyempään nyt.

Vierailija
39/42 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokaa voi syödä erittäin suuria määriä, kunhan valitsee oikeat ruoka-aineet joissa on matala kaloripitoisuus. Salaattia, vihanneksia, marjoja, vähärasvaista proteiinia (broileri, rasvaton maitorahka). 

Kun karsii ruokavaliosta pois kaiken turhan (leipä, pasta, sokeri, karkit, suklaa, pikaruoka, sipsit, keksit, peruna, maissi, vehnä, riisi, rasvaiset lihat, sokeripitoiset juomat, rasvaiset juustot, rasvaiset makkarat) niin kaloreiden saanti romahtaa. 

Tykkään mässäillä terveellistä ruokaa. Kesällä menee kilon verran mansikkaa päivässä.  Olen ollut koko aikuisikäni normaalipainossa (BMI alle 25). Ja se onnistuu helposti. [/quote

Tämä!! Voi syödä rajoittamattomasti itsensä täysin kylläiseksi kynnystä TERVEELLISESTI. Marjoja, koyäurallinen pähkinöitä, salaattia ja kasviksia vähintään 500 g /vrk. Prosessoimatonta lihaa.

Itse en syö herkkuja kuin harvoin ja vähän kerrallaan. En juo mehuja tai muuta kuin vettä ja kahvia.

Unohda limsat myös kalorittomat . Kaikki nopeat hiilarit pois ruokalautaselta. Täysjyvä tuotteet. Leipää minimissään, ihminen ei tarvitse sitä. Jugurtti ja muut sokeripitoiset pois!

Syö vain ruokaa. Kasvis ja prioteiinipainotteisesti. Rasvatonta maitorahkaa, pähkinöitä ja marjoja. Täysjyvä tuotteita. Karkit/herkut/alkoholi minimiin.

Ei tarvitse nähdä nälkää!!! Syöt vain vähäkalorista ruokaa. Keittoja ja salaatteja, proteiinia.

Vierailija
40/42 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paastoon aamiisin pitkään kun ruoka ei maistu herättyä ja kyllä mullon ihan oikee kova nälkä kun ekan kerran syön. Näännyttävää ja väsyttävää kalorivajeentuntua en jaksais sillä tykkään liikkua, mut kunnon nälkä ei oo musta huono asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi