Töissä ei pysy hommat hanskassa, apua
Olen jo koulussa ollut vähän sellainen, että hommat ei tahdo pysyä hanskassa. En muista aikarajoja tai en saa tehtyä hommia aikarajaan mennessä. Jotenkin hallinta puuttuu täysin. Unohdan hoitaa asioita, tai vaikka muistaisinkin, niin en vain saa niitä jotenkin koordinoitua niin, että saisin ne tehtyä. Nyt olen jo nelikymppinen, ja asia aiheuttaa isoja ongelmia minulle töissä, koska työmäärä on suuri ja työ on vaativaa. Samaa ilmenee kotona laskujen maksamisessa ja lääkäriaikojen tilaamisessa ja sellaisessa, mutta niistä ei seuraa niin isoja ongelmia kuin töissä.
Olen ammattitaitoinen, maisterikoulutettu, ja osaan työni erittäin hyvin ja pidän työstäni. Olen myös ihan älykäs, koska olen näin pitkälle kouluttautunut ongelmistani huolimatta. Eli syy ei ole osaamattomuudessa, tyhmyydessä eikä siinä että minulla ei olisi motivaatiota. Syy on jossain muussa. Hommat, jotka jää hoitamatta on sähköpostit, erilaiset kirjaamiset, kokousmuistioiden hoitaminen, kokouskutsujen laittaminen, pieni sälä jotka pitäisi joka päivä tehdä vähän ja koordinoida, pienten juttujen tilaaminen ja eteenpäin laittaminen ja sellainen. Ehkä tiivistää voisi, että kaikki kirjallinen ja hallinnollinen ja ihmisten kanssa yhteydenpitoon liittyvä sälä on sitä, mikä ei pysy minulla yhtään hanskassa. En yksinkertaisesti saa niitä hoidettua, vaikka haluaisin todella paljon saada ja koko työni kuitenkin riippuu niistä. Sitten taas työstä se osa, joka vaatii rautaista ammattitaitoa ja ammatillista osaamista on sellaista, että se on minulla erittäin hyvin hanskassa ja hoidettu aina. Eli ne sisältökysymykset.
Mistä ihmeestä tämä voi johtua ja mikä tähän auttaa? Olen yrittänyt käyttää erilaisia työn organisoimisen työkaluja apuna, post it-lappuja, kalenterisoftia, projektien hallinnan työkaluja, työn priorisoinnin taulukoita ym ym. mutta niistä ei ole ollut yhtään apua. Olen saanut pomoilta ja useita kertoja haukkuja, kun työt ei pysy hanskassa, mutta en tiedä mitä tehdä toisin.
Kommentit (34)
Liikaa työtä ja vielä sekalaista silppua? Mulle tehtiin vastaavassa tilanteessa työterveyshuollossa testit, jotka osoittivat häikkää kognitiivisissa toiminnoissa. Työmuisti oli heikentynyt ja keskittymiskyky oli huono. Joidenkin tehtävien teko testissä kesti kauemmin kuin ikäsilläni muuten.
Olin jo pari vuotta aiemmin huomannut, kuinka uuden oppiminen oli vaikeutunut. Työtehtäviin alkoi kulua entistä enemmän aikaa ja tein virheitä, joiden korjaamiseen meni lisää aikaa. Mitkään muistilaput ja listat eivät auttaneet. Tiesin kyllä, mitä pitäisi tehdä, mutta olin kuin täi tervassa. Viimeinen niitti oli se, että siirryttiin avokonttoriin.
Diagnoosi burn out ja vakava masennus. Sairaslomaa vuosi ja käyntejä psykologin luona. Neuvonpidossa esimiehen ja työterveyslääkärin kanssa käytiin tilannetta läpi. Esimies ymmmärsi, että työtaakkaani on kevennettävä, jos aikoo pitää mut vielä töissä. Oma syytä oli tietysti liiallinen tarkkuus ja se, etten ollut itse ottanut asiaa esille aiemmin työpaikalla. Innostuin lisäksi kaikenlaisesta uudesta miettimättä, onko mulla siihen oikeasti aikaa (koulutukset, erilaisiin työryhmiin osallistuminen jne.) Nukuin myös liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sihteeriä meinasin minäkin tulla ehdottamaan mutta en ilkeilymielessä. Tulee ap viesteistäsi mieleen, että olet ihmistyyppiä, jonka vahvuus on nimenomaan substanssiosaamisessa ja laajojen kokonaisuuksien hallinnassa. Tällaisen tyypin heikkous on monesti se, että ne käytännön rutiinihommat ja monien pikku yksityiskohtien pallottelu yhtäaikaisesti tahtovat levitä kuin Jokisen eväät. Ehkä ne voivat tuntua niin merkityksettömiltä kokonaiskuvan kannalta, ettei niihin tule kiinnittäneeksi riittävästi huomiota tai sitten ne ylikuormittavat omaa kognitiivista kapasiteettia niin, että niiden hoitaminen tuntuu siksi mahdottomalta.
Nykyään on saatavilla jos jonkinlaista coachausta mm. ajankäytön hallintaan, tuotteliaisuuden lisäämiseen ja asioiden priorisointiin liittyen. Suosittelisin sinulle ensisijaisesti tällaista, koska olet itse varsin hyvin perillä työntekosi ongelmakohdista ja pystyt varmasti olemaan riittävän proaktiivinen valmennussuhteessa. Tietysti työterveyden puolellakin kannattaa pistäytyä, jotta voidaan poissulkea mahdolliset kognitiivisen puolen ongelmat. Myös stressi ylipäätään voi pahentaa tuota, että nimenomaan ne "sälätehtävät" tuppaavat jäämään helposti hunningolle, kun mieli priorisoi ne isommat kokonaisuudet ykkössijalle.
Osuit täysin oikeaan noissa mitä tummensin. Ja on stressiä paljonkin ja se kyllä pahentaa.
Olen jo hakenut työterveydestä apua ja sain kaikkia työn organisoinnin työkaluja, joita käytänkin, mutta niistä ei ole ollut apua siihen, että hommat pysyisi kasassa.
Olen yrittänyt etsiä uutta työtä, jossa ei joutuisi organisoimaan mitään vaan voisi keskittyä vain substanssiin, mutta en löydä sellaista työtä!
Ap
Minusta työelämässä on menty ojasta allikkoon siinä, että säästö-, yms. syistä yhden työntekijän vastuulle sälytetään liian laaja skaala eri työtehtäviä. Ei voida olettaa, että esim. vaativassa asiantuntijatehtävässä toimiva henkilö hoitaa yhtä paneutuen kaikki tapaamisten organisoinnit, muistiot ja muut käytännön asiat.
Veikkaan myös, että tällaisia "perinteisiä sihteerin tehtäviä" tupataan vähän väheksymään ja ajatellaan, että siinähän ne sivussa hoituvat. Tällaisia pieniä juoksevia asioita ja organisointia vaativia tehtäviä tuppaa kuitenkin kertymään PALJON ja jos yksikin jää hoitamatta, vaikuttaa se myös pääasiallisen työn sujuvuuteen. Miten esimerkiksi pidät koulutuspäivän jollekin ryhmälle, jos tila on varaamatta tai se on epähuomiossa varattu väärälle päivälle? Luontaisille organisaattoreille olisi kysyntää työelämässä, sillä nykyään työelämä koostuu niin monesta liikkuvasta osasesta, että ihan kuka tahansa ei niillä pysty jonglööraamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kerron esimerkin:
Työhöni kuuluu kouluttaa yhteistyökumppaneita. Sen koulutuksen sisällöt ja materiaalit laadin sujuvasti ja ajallaan. Lisäksi siellä kouluttamassa olen taitava ja koulutan sujuvasti. Mutta meillä minun pitää hoitaa itse myös koko se koulutustilaisuuden järjestäminen ja organisoiminen. Sumplia useiden eri yhteistyökumppaneiden kanssa vaihtoehtoisia koulutustilaisuusajankohtia ja paikkoja, koordinoida ja saada sovittua joku aika ja paikka joka käy viidelle taholle, keskustella kaikkien tahojen kanssa sisällöstä ennakkoon ja sumplia ne toiveet yhteen, laatia koulutuspäiväaikataulut ja lähettää ne tiedoksi kaikille, tilata kahvitukset ym ym. Niitä en saa vain hoidettua. Ap
Älä yritä miellyttää kaikkia, vaan päätät vaan itse nuo asiat, ja ilmoitat, missä ja milloin tilaisuus pidetään. Pari ensimmäistä kun saat tehtyä, alat oppimaan rutiinin tuohonkin.
Vierailija kirjoitti:
Luin aikoinaan kirjan jonka nimi oli Toimi heti. Se perustui ajatukseen, että jos asian voi hoitaa nopeasti, se pitää hoitaa nyt. Silloin se lakkaa kuormittamasta mieltä. Jos et millään voi hoitaa asiaa nyt heti, laitat sen muistiin hoidettavien asioiden listaan ja päivän päätteeksi listan on oltava tyhjä. Tyhjentämiseen on erikseen varattava aikaa kalenterista, jolloin ei oteta vastaan puheluita eikä sähköposteja eikä muitakaan keskeytyksiä.
Voisiko olla, että muu kuin työsi ydinsisältö tuntuu sinusta turhalta etkä oikeasti koe hommia tärkeiksi? Olet kuitenkin saanut jo ikävää palautetta, joten sinun on vain alettava nostaa niiden prioriteettia mielessäsi.
Minunkin pitää lukea tuo Kerry Gleesonin Toimi heti (googlasin sen). Jospa saisin siitä inspiraatiota. Vitkuttelen tietynlaisten asioiden hoitamista, ja oikein tunnen, kuinka ne hoitamattomat asiat kuormittavat kognitiotani. Tunnen suurta helpotusta ja seesteistä oloa, kun lopulta olen hoitanut ne.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Mieheni on ihan samanlainen, hän on käynyt kaiken maailman tutkimuksissa ja tuloksena lievä keskittymisen häiriö. En ymmärrä, miten vaikeaa on pitää hanskassa yhden ihmisen laskut, mutta jotenkin hänellä unohtuu joka kuukausi maksaa joku, kun ei vain halua siirtyä e-laskuun. Hänen on vaikea tehdä loppuun yhtä asiaa yhdeltä istumalta (eli esimerkiksi kun avaa omat postinsa, voisi saman tien maksaa laskut verkkopankissa, mutta hän "arkistoi" ne johonkin) ja hänellä on jatkuvasti miljooa rautaa tulessa. Jos pyydän tekemään jotakin, tekee pahimmillaan siinä välissä montaa muuta asiaa ja saan muistuttaa pari kertaa ennen kuin pyytämäni asia tapahtuu. Jos en muistuta, ei tapahdu koskaan, hän unohtaa onnellisesti ja muistaa esimerkiksi tilata koiran ruokaa vasta, kun säkissä on jäljellä pelkkä pohja eli kun on pakko, ja syöttää sitten koiralle keitettyä riisiä ja lihaa pari päivää. Töissä kalenteri on auttanut häntä selviämään soitoista, deadlineista ja tapaamisista ajallaan, vaikka joskus sitäkin unohtaa katsoa. Arjessa minä toiminkin vähän kuin hänen "sihteerinään", muistan myös hänen deadlinensa, ruokakaappien sisällöt, koiran ruokatilanteen ja pakotan hoitamaan asiat hyvän sään aikana. Mies on kuitenkin ihan normaaliälyllä varustettu, jopa normaalia paremmalla, kuten ilmeisesti sinäkin, eikä muilla osa-alueilla ole vaikeuksia. Mies tekee kotona enemmän "fyysistä työtä" vastineeksi siitä, että minä hoidan organsiointipuolen.
Sulla on liikaa hommia yhdelle ihmiselle. Ei kukaan voi toimia yksistään kolmen hengen tiimin edestä. Miksei teille palkata lisää porukkaa tai jaeta hommia jotenkin järkevämmin?
Tunnistan vähän itseäni aloituksesta. Rutiinit ja muut yksinkertaiset, ehkä myös toistuvat asiat ovat itselleni vähemmän kiinnostavia joten jätän ne helposti listan häntäpäähän. Sitten taas juostaan kun piti saada sitä taikka tätä jo eilen :D Onneksi en enää ole hommissa joissa joutuu tiettyjä juttuja tekemään. Aikataulut on tietenkin, edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on liikaa hommia yhdelle ihmiselle. Ei kukaan voi toimia yksistään kolmen hengen tiimin edestä. Miksei teille palkata lisää porukkaa tai jaeta hommia jotenkin järkevämmin?
Tunnistan vähän itseäni aloituksesta. Rutiinit ja muut yksinkertaiset, ehkä myös toistuvat asiat ovat itselleni vähemmän kiinnostavia joten jätän ne helposti listan häntäpäähän. Sitten taas juostaan kun piti saada sitä taikka tätä jo eilen :D Onneksi en enää ole hommissa joissa joutuu tiettyjä juttuja tekemään. Aikataulut on tietenkin, edelleen.
Ei meille palkata sihteerejä eikä lisätyöntekijöitä, koska olen julkisella töissä ja täällä pitää säästää. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerron esimerkin:
Työhöni kuuluu kouluttaa yhteistyökumppaneita. Sen koulutuksen sisällöt ja materiaalit laadin sujuvasti ja ajallaan. Lisäksi siellä kouluttamassa olen taitava ja koulutan sujuvasti. Mutta meillä minun pitää hoitaa itse myös koko se koulutustilaisuuden järjestäminen ja organisoiminen. Sumplia useiden eri yhteistyökumppaneiden kanssa vaihtoehtoisia koulutustilaisuusajankohtia ja paikkoja, koordinoida ja saada sovittua joku aika ja paikka joka käy viidelle taholle, keskustella kaikkien tahojen kanssa sisällöstä ennakkoon ja sumplia ne toiveet yhteen, laatia koulutuspäiväaikataulut ja lähettää ne tiedoksi kaikille, tilata kahvitukset ym ym. Niitä en saa vain hoidettua. Ap
Älä yritä miellyttää kaikkia, vaan päätät vaan itse nuo asiat, ja ilmoitat, missä ja milloin tilaisuus pidetään. Pari ensimmäistä kun saat tehtyä, alat oppimaan rutiinin tuohonkin.
Tuo olisikin helppoa, jos voisin vain päättää ja ilmoittaa. Mutta työnantaja on palkannut minut sellaiseen työhön, että en saa sitä tehdä vaan minun tehtävä on koordinoida useiden yhteistyökumppaneiden tarpeita ja haluja yhteen eli toimia heidän intressien mukaisesti eikä itse päättää mitään. Kun koulutan niin se on tilauskoulutus, jossa tilaajat saa määritellä ajat ja paikat ja sisältöä ja tilata samalla meiltä ne järjestelyt. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sihteeriä meinasin minäkin tulla ehdottamaan mutta en ilkeilymielessä. Tulee ap viesteistäsi mieleen, että olet ihmistyyppiä, jonka vahvuus on nimenomaan substanssiosaamisessa ja laajojen kokonaisuuksien hallinnassa. Tällaisen tyypin heikkous on monesti se, että ne käytännön rutiinihommat ja monien pikku yksityiskohtien pallottelu yhtäaikaisesti tahtovat levitä kuin Jokisen eväät. Ehkä ne voivat tuntua niin merkityksettömiltä kokonaiskuvan kannalta, ettei niihin tule kiinnittäneeksi riittävästi huomiota tai sitten ne ylikuormittavat omaa kognitiivista kapasiteettia niin, että niiden hoitaminen tuntuu siksi mahdottomalta.
Nykyään on saatavilla jos jonkinlaista coachausta mm. ajankäytön hallintaan, tuotteliaisuuden lisäämiseen ja asioiden priorisointiin liittyen. Suosittelisin sinulle ensisijaisesti tällaista, koska olet itse varsin hyvin perillä työntekosi ongelmakohdista ja pystyt varmasti olemaan riittävän proaktiivinen valmennussuhteessa. Tietysti työterveyden puolellakin kannattaa pistäytyä, jotta voidaan poissulkea mahdolliset kognitiivisen puolen ongelmat. Myös stressi ylipäätään voi pahentaa tuota, että nimenomaan ne "sälätehtävät" tuppaavat jäämään helposti hunningolle, kun mieli priorisoi ne isommat kokonaisuudet ykkössijalle.
Osuit täysin oikeaan noissa mitä tummensin. Ja on stressiä paljonkin ja se kyllä pahentaa.
Olen jo hakenut työterveydestä apua ja sain kaikkia työn organisoinnin työkaluja, joita käytänkin, mutta niistä ei ole ollut apua siihen, että hommat pysyisi kasassa.
Olen yrittänyt etsiä uutta työtä, jossa ei joutuisi organisoimaan mitään vaan voisi keskittyä vain substanssiin, mutta en löydä sellaista työtä!
Ap
Minusta työelämässä on menty ojasta allikkoon siinä, että säästö-, yms. syistä yhden työntekijän vastuulle sälytetään liian laaja skaala eri työtehtäviä. Ei voida olettaa, että esim. vaativassa asiantuntijatehtävässä toimiva henkilö hoitaa yhtä paneutuen kaikki tapaamisten organisoinnit, muistiot ja muut käytännön asiat.
Veikkaan myös, että tällaisia "perinteisiä sihteerin tehtäviä" tupataan vähän väheksymään ja ajatellaan, että siinähän ne sivussa hoituvat. Tällaisia pieniä juoksevia asioita ja organisointia vaativia tehtäviä tuppaa kuitenkin kertymään PALJON ja jos yksikin jää hoitamatta, vaikuttaa se myös pääasiallisen työn sujuvuuteen. Miten esimerkiksi pidät koulutuspäivän jollekin ryhmälle, jos tila on varaamatta tai se on epähuomiossa varattu väärälle päivälle? Luontaisille organisaattoreille olisi kysyntää työelämässä, sillä nykyään työelämä koostuu niin monesta liikkuvasta osasesta, että ihan kuka tahansa ei niillä pysty jonglööraamaan.
Ihan naulan kantaan tämä!
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on ihan samanlainen, hän on käynyt kaiken maailman tutkimuksissa ja tuloksena lievä keskittymisen häiriö. En ymmärrä, miten vaikeaa on pitää hanskassa yhden ihmisen laskut, mutta jotenkin hänellä unohtuu joka kuukausi maksaa joku, kun ei vain halua siirtyä e-laskuun. Hänen on vaikea tehdä loppuun yhtä asiaa yhdeltä istumalta (eli esimerkiksi kun avaa omat postinsa, voisi saman tien maksaa laskut verkkopankissa, mutta hän "arkistoi" ne johonkin) ja hänellä on jatkuvasti miljooa rautaa tulessa. Jos pyydän tekemään jotakin, tekee pahimmillaan siinä välissä montaa muuta asiaa ja saan muistuttaa pari kertaa ennen kuin pyytämäni asia tapahtuu. Jos en muistuta, ei tapahdu koskaan, hän unohtaa onnellisesti ja muistaa esimerkiksi tilata koiran ruokaa vasta, kun säkissä on jäljellä pelkkä pohja eli kun on pakko, ja syöttää sitten koiralle keitettyä riisiä ja lihaa pari päivää. Töissä kalenteri on auttanut häntä selviämään soitoista, deadlineista ja tapaamisista ajallaan, vaikka joskus sitäkin unohtaa katsoa. Arjessa minä toiminkin vähän kuin hänen "sihteerinään", muistan myös hänen deadlinensa, ruokakaappien sisällöt, koiran ruokatilanteen ja pakotan hoitamaan asiat hyvän sään aikana. Mies on kuitenkin ihan normaaliälyllä varustettu, jopa normaalia paremmalla, kuten ilmeisesti sinäkin, eikä muilla osa-alueilla ole vaikeuksia. Mies tekee kotona enemmän "fyysistä työtä" vastineeksi siitä, että minä hoidan organsiointipuolen.
Klassinen hajamielinen professori siis.
Osaisiko joku ehdottaa minulle työtä, jossa ei olisi tuota pikkusälää eikä koordinoitavaa asiaa ollenkaan? Ap
- a) sinulla yksinkertaisesti on liikaa töitä, eikä vastaavaa kuormaa pystyisi kukaan muukaan hallitsemaan.
- b) keskityt vääriin asioihin, esim pomosi odottaa raporttia, mutta sinä olet priorisoinut edelle jotakin vähäpätöisempää. Pyydä ohjausta!
- c) sinulla on jokin keskittymisongelma / valikoiva keskittymiskyky ja uppoudut sen takia vain suosikkitehtäviisi. Käy työterveydessä!
Joku näistä.
Ap