Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En vain laihdu koska kulutukseni on käsittämättömän pieni.

Vierailija
29.01.2020 |

Kulutan 1350kcal, mitat 169cm/82kg. Päivän aikana kulutukseni on 1800-1900kcal.
Olo on hyvä ja energinen kun syön 2300kcal päivässä. Kun syön 1600-1700, ei ole mihinkään energiaa ja pyörryttää.

Kommentit (115)

Vierailija
21/115 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sen peruskulutuksen saa selville?

Ostamalla vaaan, mittanauhan tai peilin. 

Vierailija
22/115 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi kyynel. Eli voit hyvin vain silloin kun mätät ruokaa yli tarpeidesi. 1800-1900 kaloria ei ole mikään "käsittämättömän pieni kulutus" vaan ihan tavallinen.

No, toivottavasti et joudu koskaan kokemaan esim. todellista köyhyyttä tai vaikkapa sota-aikaa ettet vaan pyörry nälästä kun ei ole liikaa ruokaa syötäväksi.

Sovitaanko ettei enää käytetä tuota "voi kyynel"-lausahdusta, sovitaankos? 

En ole ap mutta tuo möläytys rupee vähitellen vituttaan. 

Että oikeen vituttaa. Voi kyynel.

😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/115 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iltaisin 2 tunnin reipasvauhtinen kävelylenkki niin kyllä se kulutus siitä lisääntyy.

Miksi tätä on alapeukutettu?

Varmaankin siksi, että kaloreiden polttaminen lisääntyy vain vähän. Tiedän että elimistö jatkaa kuluttamistaan vielä n.puoli tuntia reippaan liikunnan jälkeen ja kävely on muutenkin terveellistä. Mutta jos ajatellaan pelkästään nyt laihtumista, syömisen säätely auttaa eniten. 

Vierailija
24/115 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen 'pyörrytys' on ihan korvien välissä. Jos on totuttanut kehonsa mättämään liikaa ja liian usein ja vääränlaista, on se tietysti outoa olla tunkematta sitä ruokaa samalla tavalla suuhun. Vähennä hissukseen ja muuta aterioita terveellisemmiksi, niin ei varmasti pyörrytä.

Vierailija
25/115 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mitään tollasta missä joutuu tekemään jotain vaan mieluummin joku ihmetemppu mitä voi tehdä tv:tä katsellen

Vierailija
26/115 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iltaisin 2 tunnin reipasvauhtinen kävelylenkki niin kyllä se kulutus siitä lisääntyy.

Varmaankin siksi, että kaloreiden polttaminen lisääntyy vain vähän. Tiedän että elimistö jatkaa kuluttamistaan vielä n.puoli tuntia reippaan liikunnan jälkeen ja kävely on muutenkin terveellistä. Mutta jos ajatellaan pelkästään nyt laihtumista, syömisen säätely auttaa eniten. 

Höpöhöpö

Vierailija
27/115 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tuo ei lisää kulutusta juuri ollenkaan. Hyvähän se tosin on myös liikkua.

Vierailija
28/115 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tietää oman peruskulutuksensa?

Ei vaaka vaan rasvaton massa ja fyysinen rasitus määrittää sen. Lihavat luulevat kulutuksensa liian suureksi.

Vierailija
29/115 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painon pudotuksessa se syöminen on kaikkein tärkeintä. Liikuntaa ei välttämättä tarvita yhtään, jos ruokavalio on kunnossa ja oikein laadittu.

Vierailija
30/115 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla mitattiin perusaineenvaihdunta vai mikä se nyt on nimeltään, (noh kuitenkin se kuinka paljon kulutan vrk) Kuopion Yliopistollisen sairaalan kliinisen ravitsemuksen yksikössä.

Siitä on nyt aikaa n.15 vuotta. Todettiin, että verrokkiryhmään verrattuna minulla on n.10% hitaampi peruskulutus. Ja jotta laihtuisin, minun olisi syötävä 1200 kcal edestä, mutta ei yhtään enempää tai vähempää. Olen kokeillut tuota "vähempääkin" ja elimistö jytkähti säästöliekille.  Pitääkseni yllä saavutettua painoa minun pitäisi syödä 1600 kcal edestä.

Ja kyllä, olen nykyisin tosi lihava vaikka olen onnistunut muutaman kerran laihduttamaan yli kymmenen kiloa. Mutta kilot ovat tulleet korkojen kanssa takaisin.

En syö ns.herkkuja vaan ihan tavallista kotiruokaa. En syö makeaa enkä vaaleasta vehnäjauhoista tehtyä evästä.

Osasin odottaa alapeukkua. Olen se KYS:ssa käynyt. Nykyään en ole työssä ja kulutukseni on varmaan jotain 1000 kcal tai vähemmän/vrk. Unettomuus ja siitä johtuva virheellinen näläntunne toi myös kiloja.( Katsokaa googlesta).Ajattelin yöllä kun valvoin, että jahas, minulla on nälkä. Silloinhan saa syödä ja otin kaksi voileipää. Nuo kaksi voileipää olivat lisänä lihomiseeni. Vastaan mielelläni kysymyksiini varsinkin alapeukuttajat. 

Vierailija
31/115 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun haluan pudottaa painoa, vedän viikossa aina muutaman päivän 400-800 kalorilla. Siinä pitää olla tarpeeksi hiilaria, muuten ei energia riitä ja tulee sitä heikotusta. Minulla toimii kuin häkä. Jostain luin, että jopa täysi paastoaminen lyhytaikaisesti silloin tällöin tekisi hyvää elimistölle.

Vierailija
32/115 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus-keskustelu muuttuu parin viestin jälkeen keljuiluksi lihavia kohtaan. Paitsi jos se lihava tunnustaa olevansa surkea raukka joka mättää kaurahiutaleetkin naapurinsa kaapista sekä myöntää löhöävänsä aina tv:ta möllöttäen ja on selityksien mestari, joka kaipaa vain myötätuntoa oksettavalle paska-elämälleen ja olisi kaikille parasta jos hän kuolisi. Heti.

Huom! Nuo em. verbit kuuluvat aina lihavuus-keskusteluun. Lihava ei syö, hän mättää...jne.

Vierailija
33/115 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuon painoisella naisella ole kovin pieni kulutus. Mun mies on 180 cm ja painaa saman verran ku ap........

Vierailija
34/115 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kyllähän tunnin reippaalla kävelylenkillä kuluttaa jo 200 kcal ja jos kävelee kaksi tuntia se on 400 kcal ja se sitten 7 päivänä tekee jo 2800 kcal viikossa, joka vastaa periaatteessa 400 grammaa viikossa.

Se on sitten eri asia, kenellä tuohon on aikaa. Liikuntaa karsastetaan laihdutuskeinona, sillä se vie paljon enemmän aikaa kuin jonkin ruoan syömättä jättäminen ja on siksi usein vaikeampi keino. Ap:n tilanteessa kuitenkin voisi miettiä, olisiko se hyvä lisä, jos ruoan säännöstely ei oikein tunnu ainoana keinona toimivan.

Vierailija
35/115 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tuon painoisella naisella ole kovin pieni kulutus. Mun mies on 180 cm ja painaa saman verran ku ap........

Joo ja mä tunnen 190 cm miehen joka painaa alle 70. mitä sitten?

(on muuten erittäin epäseksikäs luukehikkolantio ja housut tyhjät tuulipussit)

Vierailija
36/115 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on myös koko aikuisikä mennyt ylipainon kanssa taistellessa. Se 1500 kaloria päivässä on jokin maaginen luku, kulutus pitää olla tuo tai sen alle, että laihtuu.

Vaikka mukamas peruskulutuksen pitäisi minulla olla mukamas yli 2000 kaloria päivässä vaikka en tekisi mitään niin tiedän että en laihdu jos syön 2000 kaloria päivässä.. ei toimi neuvot, jossa kerrotaan, että pitää syödä riittävästi.

Kiitos ymmärryksestä! Olen ap, tätä itsekkin ihmettelen.

Vierailija
37/115 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painon pudotuksessa se syöminen on kaikkein tärkeintä. Liikuntaa ei välttämättä tarvita yhtään, jos ruokavalio on kunnossa ja oikein laadittu.

Kaikki ihmiset tarvitsevat liikuntaa, sekä lihavat että laihat. Ihminen on luotu liikkumaan eikä pysy terveenä ja hyvinvoivana ilman liikuntaa. Ihminen voi pysyä hoikkana karsimalla ravintoa, mutta se ei ole terve tapa.

Koska nykyään on autot ja hissit, keskuslämmitys, juokseva vesi ja supermarketit, ravinnon saanti ja eläminen kuluttaa vain vähän energiaa eikä fyysistä ponnistelua usein tule arjessa riittävästi. Siksi on pakko harrastamalla harrastaa joko hyötyliikuntaa tai kuntoliikuntaa. Ajanpuute on huono tekosyy. Jos sinulla on aikaa kirjoitella vauvapalstalle tai katsoa netflixiä, vuorokaudessa on riittävästi tunteja huolehtia myös omasta terveydestä.

Ap:lle neuvoisin ottamaan tavaksi tehdä lihaksia vahvistavaa liikuntaa pari-kolme kertaa viikossa sekä hapenottokykyä vahvistavaa peruskuntoliikuntaa edes vapaapäivinä. Jos et jaksa juosta tai et osaa uida, aloita vaikka reippailla kävelylenkeillä. Hommaa sykemittari ranteeseen, niin saat dataa kulutuksesta ja sykkeestäsi.

Vierailija
38/115 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1800 kcal päiväkulutus on aika normi vähän liikkuvalle naiselle. Kyllä on ihan tottumus- ja ruokavaliokysymys, pystyykö syömään tuon verran tai allekin. Lisäksi esim. pätkäpaasto helpottaa elämää huomattavasti ja kunnon liikunta nostaa "sallittujen" kalorien määrää. Jos nämä vaikuttaa kidutukselta ja kauhulta niin sitten sellaiseen ei kannata ryhtyä vaan syödä se päälle 2000 kaloria ja olla onnellinen. Vasta kun muutoksen tekeminen kiinnostaa aidosti ja löytyy sisäistä motivaatiota vaikka kuinka, kannattaa alkaa harkita niiden muutosten tekoa. Muuten vaan epäonnistuu ja turhautuu.

Vierailija
39/115 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reipas kävely kuluttaa aikuisella noin 300kcal tunnissa. Kahden tunnin kävely siis 600. Jos tuon toistaa joka päivä ja ei syö enempää kompensoidakseen tuota kävelyä, laihtuu noin puoli kiloa viikossa. Eli kyllä se lisää kulutusta ihan merkittävästi. Eri asia tietysti on kuka jaksaa/kenellä on aikaa tehdä joka ikinen päivä parin tunnin lenkki.

Vierailija
40/115 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syönyt jo pitkään (n. puoli vuotta) ainoastaan n. 800-1000 kcal / vuorokausi ja paino on hitaasti tullut alaspäin. Välillä tuntuu ettei tipu lainkaan, välillä taas tippuu hitaasti. M51

Tälläisellä syömisellä ei saa muuta, kuin tuhoa omalle aineenvaihdunnalle. Alle 1500-1600 kcal ei kannata mennä. Kuvaamasi tapa on jo suurta hölmöilyä.