Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En vain laihdu koska kulutukseni on käsittämättömän pieni.

Vierailija
29.01.2020 |

Kulutan 1350kcal, mitat 169cm/82kg. Päivän aikana kulutukseni on 1800-1900kcal.
Olo on hyvä ja energinen kun syön 2300kcal päivässä. Kun syön 1600-1700, ei ole mihinkään energiaa ja pyörryttää.

Kommentit (115)

Vierailija
101/115 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Painon pudotuksessa se syöminen on kaikkein tärkeintä. Liikuntaa ei välttämättä tarvita yhtään, jos ruokavalio on kunnossa ja oikein laadittu.

Kaikki ihmiset tarvitsevat liikuntaa, sekä lihavat että laihat. Ihminen on luotu liikkumaan eikä pysy terveenä ja hyvinvoivana ilman liikuntaa. Ihminen voi pysyä hoikkana karsimalla ravintoa, mutta se ei ole terve tapa.

Koska nykyään on autot ja hissit, keskuslämmitys, juokseva vesi ja supermarketit, ravinnon saanti ja eläminen kuluttaa vain vähän energiaa eikä fyysistä ponnistelua usein tule arjessa riittävästi. Siksi on pakko harrastamalla harrastaa joko hyötyliikuntaa tai kuntoliikuntaa. Ajanpuute on huono tekosyy. Jos sinulla on aikaa kirjoitella vauvapalstalle tai katsoa netflixiä, vuorokaudessa on riittävästi tunteja huolehtia myös omasta terveydestä.

Ap:lle neuvoisin ottamaan tavaksi tehdä lihaksia vahvistavaa liikuntaa pari-kolme kertaa viikossa sekä hapenottokykyä vahvistavaa peruskuntoliikuntaa edes vapaapäivinä. Jos et jaksa juosta tai et osaa uida, aloita vaikka reippailla kävelylenkeillä. Hommaa sykemittari ranteeseen, niin saat dataa kulutuksesta ja sykkeestäsi.

Muuten hyvä mutta sykkeeseen perustuva kulutuksen mittaus on parhaimmillaankin korkeintaan suuntaa-antava. Esimerkki:

Kaksi 60 kg painoista naista lähtee kiipeämään jyrkkää mäkeä tunnin ajan. Toinen on urheilija, ja hänen keskisykkeensä tunnin ajalta on 120. Toinen on huonokuntoinen, keskisyke 170. Urheilijan sykemittari näyttää tunnin kuluttua matalaan sykkeeseen perustuen 200 kcal kulutusta, huonokuntoisen korkeaan sykkeeseen perustuen 500 kcal kulutusta. Tuossa tunnissa urheilija on kuitenkin hilannut 60 kiloaan 600 nousumetriä, kun taas huonokuntoinen on päässyt 300 nousumetriä ylöspäin. Tosiasiassa urheilija on siis kuluttanut tuplasti sen mitä huonokuntoinen, koska on nostanut saman massan tuplasti korkeammalle. Työn kaavat voi kaivaa netistä ne jotka ei usko 😊 Sama pätee juoksuun, kävelyyn ja muuhunkin liikkeeseen. Toki nykyaikaiseen sykemittariin voi antaa oman kuntotasonsa joka mittarin pitäisi energiankulutusta laskiessa huomioida, mutta edelleen puhutaan hyvin alhaisesta mittaustarkkuudesta. Monelle sykemittarista on laihduttaessa vain haittaa, juuri sen vuoksi kun katsotaan että voi vitsi, kävelyllä meni 500 kcal, nyt voin syödä vähän enemmän. Tiedän monia kestävyyslajien kotimaan kärjen urheilijoita, jotka eivät käytä sykemittaria, tavalliselle kuntoilijallekin se on ihan turha vehje ellei ole jotain todettua sydänvikaa ja sen rajoituksia. Motivaation antajana tietysti hintansa haukkuu, jos joku mittaamisesta sellaista saa.

Vierailija
102/115 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloinhan ihmiset oikeasti alkaa ymmärtämään, että tuo jatkuva laihduttelu ainoastaan lihottaa pitkällä aikavälillä ja huonontaa terveyttä?

Terveellistä ruokaa on tottakai hyvä syödä, mutta esimerkiksi tämä liikuntakeskustelu: on aika kamalaa, että ihmiset pitävät liikuntaa turhanpäiväisenä, koska se ei laihduta. Kun ihan oikeasti kaikkien pitäisi paljon enemmän keskittyä siihen terveelliseen ja riittävään syömiseen, Tarpeelliseen määrään lepoa, ja liikkeellä pysymiseen.

Mun on henk koht tosi vaikea ymmärtää,  kuinka niin moni vaivaa jatkuvasti päätään jollain 5-10 kg laihdutustarpeella, ja käyttää elämästään vuosia, pahimmillaan vuosikymmeniä tuollaisen kanssa tappeluun.

Antakaa olla, keskittykää hyvään ja laadukkaaseen elämään ja ennen kaikkea nauttikaa elämästä! Liikkukaa, koska se tuo hyvän olon ja vahvistaa kehoa, syökää sopivan terveellisesti, koska siitä tulee hyvä olo.

Ja unohtakaa se iänikuinen ja jatkuva laihduttelu. Siitä ei seuraa mitään hyvää.

Tämä nyt oli ihan typerä viesti. Itse ainakin näen, että tämä laihdutus on nimenomaan tuota elämäntapa muutosta, joka pitäisi saavuttaa, ei mitään nutriletti laihiksia. Jos ylipainoa on ja haluaa elää terveellisesti niin poishan se on saatava, eli laihduttaa, miksi muuksikaan sitä pitäisi kutsua? Sen takiahan ihmiset yleensä laihduttavat useampaan kertaan, kun se elämäntapa muutos syystä tai toisesta ei ole pitänyt pitkällä tähtäimellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/115 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloinhan ihmiset oikeasti alkaa ymmärtämään, että tuo jatkuva laihduttelu ainoastaan lihottaa pitkällä aikavälillä ja huonontaa terveyttä?

Terveellistä ruokaa on tottakai hyvä syödä, mutta esimerkiksi tämä liikuntakeskustelu: on aika kamalaa, että ihmiset pitävät liikuntaa turhanpäiväisenä, koska se ei laihduta. Kun ihan oikeasti kaikkien pitäisi paljon enemmän keskittyä siihen terveelliseen ja riittävään syömiseen, Tarpeelliseen määrään lepoa, ja liikkeellä pysymiseen.

Mun on henk koht tosi vaikea ymmärtää,  kuinka niin moni vaivaa jatkuvasti päätään jollain 5-10 kg laihdutustarpeella, ja käyttää elämästään vuosia, pahimmillaan vuosikymmeniä tuollaisen kanssa tappeluun.

Antakaa olla, keskittykää hyvään ja laadukkaaseen elämään ja ennen kaikkea nauttikaa elämästä! Liikkukaa, koska se tuo hyvän olon ja vahvistaa kehoa, syökää sopivan terveellisesti, koska siitä tulee hyvä olo.

Ja unohtakaa se iänikuinen ja jatkuva laihduttelu. Siitä ei seuraa mitään hyvää.

Tämä nyt oli ihan typerä viesti. Itse ainakin näen, että tämä laihdutus on nimenomaan tuota elämäntapa muutosta, joka pitäisi saavuttaa, ei mitään nutriletti laihiksia. Jos ylipainoa on ja haluaa elää terveellisesti niin poishan se on saatava, eli laihduttaa, miksi muuksikaan sitä pitäisi kutsua? Sen takiahan ihmiset yleensä laihduttavat useampaan kertaan, kun se elämäntapa muutos syystä tai toisesta ei ole pitänyt pitkällä tähtäimellä.

Aika huono muutos, jos sitä ei pysty noudattamaan, vaan jojottelee vain jatkuvasti.  No, ehkä se laihduttaminen on joillekin jo harrastus =)

Vierailija
104/115 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma aineenvaihdunta oli hidas koska ferriitti oli alle 30. Anemia hidastaa ruuan sulatusta.

Vierailija
105/115 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko ketju kaloreista.

Ravinnosta ei sanaakaan.

Tässäpä ongelman ydin.

Painonpudotukseen vaikuttaa ainoastaan syödyn kalorimäärän suhde kulutettuihin. Sisällöllä ei painon putoamisen kannalta ole merkitystä. Toki on järkevää syödä kunnollista ravintoa, auttaa ylläpitämään terveyttä ja vähentää myös mielitekoja, mutta loppujen lopuksi ratkaisee ainoastaan saadut kalorit, joita on myös siitä oikeasta ravinnosta mahdollista saada liikaa.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19246357

Ruuan sisältö vaikuttaa eniten, siitä riippuu mieliteot ja elimistön toiminta.

Vierailija
106/115 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs laskuri tuollaisia lukemia näyttää? Käytän itse Suunto-älykelloa ja kun teen reippaamman kävelyn (keskimäärin 6,5-7 km/h) mäkisessä pururatamaastossa, sovellus näyttää noin tunnin ja vartin mittaisen lenkin kulutukseksi noin 700kCal. Pituus 169 ja paino 58. Jälkipoltto voi olla myös melko korkea.

Puhelimessa Fitzee Walk ja Sportactive.

Onko noihin yhdistetty sykkeen mittaus? Jos ei, niin noilla tuloksilla voi pyyhkiä persettä. Ja vaikka olisi, niin kuulostaa kyllä silti todella pieneltä. Itselläni, 165cm/58kg naisella Polarin ignite kello antaa reilun tunnin kävelylle noin 500-600 kcal maastosta riippuen ja tuosta kun vähentää sen lepokulutuksen jää silti 400 ylimääräistä kulutettua kaloria. Toinen vaihtoehto on että kävelet hitaasti ja tasaisessa maastossa.

Mulla ”maastokävrly” reippaasti kuluttaa 260 kcal tunnissa. 162/70 mitat. Lepokulutusta ei huomioitu

Vierailija
107/115 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä oikein syöt niinä päivinä kun olet syönyt sen n. 1600 kcal? Jos syö terveellistä ravitsevaa ruokaa tuon kalorimäärän ja jakaa sen tasaisesti pitkin päivää niin ei kyllä heikota ja huimaa. Jos taas syöt päivän aikana vain esim. kolme suklaa patukkaa (n. 500 kcal/patukka) niin varmasti heikottaa. Eli kiinnitä huomiota siihen että syöt oikeasti ravitsevaa ruokaa.

Vierailija
108/115 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika huono muutos, jos sitä ei pysty noudattamaan, vaan jojottelee vain jatkuvasti.  No, ehkä se laihduttaminen on joillekin jo harrastus =)

No sehän se pointti siinä olikin! :D Siksi sanoinkin, että eivät ole onnistuneet tässä muutoksessa, eli epäonnistuneet. Silloin jos haluaa tuon hyvän ja terveen elämän on vain yritettävä uudestaan. Jos sen oikean ja pysyvän tavan etsimisessä on ongelmia niin silloin nuo "antakaa olla ja nauttikaa!" neuvot on ihan tyhjän kanssa, koska silloin jos antaa liikaa siimaa se elämä helposti lipsahtaa juuri sinne vanhaan huonoon takaisin. Sehän se, että pitäisi löytää se itselle mahdollinen tapa toteuttaa tätä hyvää elämää ja aina sen löytäminen ei ole helppoa.

Vierailija
109/115 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskon kanssa olimme muutama vuosi sitten reissussa. Liikuimme koko ajan yhdessä, siis saman verran päivän aikana. Kun ostimme kaupasta ruokaa, kumpikin söi saman kokoisen annoksen samaa ruokaa.

Reissun jälkeen sisko, minua lyhyempi ja laihempi, pari vuotta vanhempi, oli laihtunut parisen kiloa, minä taas olin lihonut melkein neljä kiloa. 

Tämän olemme huomanneet myös jälkeenpäinkin jos olemme olleet jossain yhdessä n.viikon ja tehneet samoja töitä ja syöneet samaan aikaan ja saman verran.

Kukahan osaisi kertoa mistä on kysymys? 

Vierailija
110/115 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskon kanssa olimme muutama vuosi sitten reissussa. Liikuimme koko ajan yhdessä, siis saman verran päivän aikana. Kun ostimme kaupasta ruokaa, kumpikin söi saman kokoisen annoksen samaa ruokaa.

Reissun jälkeen sisko, minua lyhyempi ja laihempi, pari vuotta vanhempi, oli laihtunut parisen kiloa, minä taas olin lihonut melkein neljä kiloa. 

Tämän olemme huomanneet myös jälkeenpäinkin jos olemme olleet jossain yhdessä n.viikon ja tehneet samoja töitä ja syöneet samaan aikaan ja saman verran.

Kysymys on yksinkertaisesti siitä, että olette kaksi eri ihmistä. Ei elimistö toimi koneen lailla.

Vierailija
111/115 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä oikein syöt niinä päivinä kun olet syönyt sen n. 1600 kcal? Jos syö terveellistä ravitsevaa ruokaa tuon kalorimäärän ja jakaa sen tasaisesti pitkin päivää niin ei kyllä heikota ja huimaa. Jos taas syöt päivän aikana vain esim. kolme suklaa patukkaa (n. 500 kcal/patukka) niin varmasti heikottaa. Eli kiinnitä huomiota siihen että syöt oikeasti ravitsevaa ruokaa.

Ihan ok, mutta pitkin päivää syöminen on typerää.

Vierailija
112/115 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minultahan se ei tietenkään ole pois, jos joku edelleen haluaa käyttää ainutkertaisen elämänsä jotain muutamaa ylikiloa jatkuvasti pohtien, jatkuvasti erilaisilla dieeteillä rimpuillen.

Sehän noissa "elämäntapamuutoksissa" on se ongelma, että silloin kun niiden ainoa mittari on laihtuminen, niin nehän on sitten sitä: laihduttamista. Ei sitä, että oikeasti etsisi elämäänsä kestäviä terveellisiä ratkaisuja, ja vaikka hyväksyisi sen, että oma hyvänolon paino on ylempi, kuin jonkun BMI-sedän jossain taulukkoonsa kirjoittama.

Edelleenkin: terveys on aika paljon muutakin kuin paino. Ja laihduttaminen ei todellakaan aina kohenna terveyttä, valitettavasti usein päinvastoin, varsinkin pitkällä aikavälillä.

Mutta jatkakaa, oma on elämänne.

Vierailija
113/115 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys on yksinkertaisesti siitä, että olette kaksi eri ihmistä. Ei elimistö toimi koneen lailla.

Niinpä. Siksi laihtuminen ei ole yhtä helppoa kuin toiselle. Joten johkin toiseen laihduttajaan itseä vertaamalla on ihan onneton kun ei vaan onnistu.

Vierailija
114/115 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tällä palstalla  ja yleensäkin laihdutuskeskusteluissa annetaan jatkuvasti ymmärtää, että painonhallinta olisi matematiikkaa ja vain yksilöstä kiinni, niin niinhän se ei ole.  Toki jos ihminen kokonaan lopettaa syömisen, hän laihtuu ja jossain kohtaa kuolee, mutta jos on lihava ja lopettaa syömisen, kuolee myös lihavana, koska elimistö ei kestä jos se ei saa tiettyjä ravintoaineita.

Mutta asiaan: kaksostutkimuksessa on paljon tutkittu ihmisten perinnöllistä aineenvaihduntaa. Ystäväni äiti on epäidenttinen kaksonen, hän on lyhyt ja vähän pyöreä. Siskonsa on pidempi ja aina ollut tosi hoikka. Heidän aineenvaihduntansa on tutkittu, ja on todettu, että ystäväni äidillä on selkeästi hitaampi aineenvaihdunta, ja hän on perinyt useita lihavuuteen altistavia geenejä, toisin kuin siskonsa.

Kysyin yhdeltä kaksostutkijalta, että kuinka usein tulee vastaan kaksospareja, joissa on samalla tavalla periytyneet geenit, mutta ulkomuodot toisin päin, eli se jolla on lihavuutta edistävät geenit, olisikin hoikka, ja se jolla hoikkuutta edistävät, olisi lihava.

OSaatteko arvata vastauksen?

Vierailija
115/115 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäidenttiset kaksoset ovat aivan samanlaisia sisaruksia kuin yksittäin syntyneet.

Vaikka tällä palstalla  ja yleensäkin laihdutuskeskusteluissa annetaan jatkuvasti ymmärtää, että painonhallinta olisi matematiikkaa ja vain yksilöstä kiinni, niin niinhän se ei ole.  Toki jos ihminen kokonaan lopettaa syömisen, hän laihtuu ja jossain kohtaa kuolee, mutta jos on lihava ja lopettaa syömisen, kuolee myös lihavana, koska elimistö ei kestä jos se ei saa tiettyjä ravintoaineita.

Mutta asiaan: kaksostutkimuksessa on paljon tutkittu ihmisten perinnöllistä aineenvaihduntaa. Ystäväni äiti on epäidenttinen kaksonen, hän on lyhyt ja vähän pyöreä. Siskonsa on pidempi ja aina ollut tosi hoikka. Heidän aineenvaihduntansa on tutkittu, ja on todettu, että ystäväni äidillä on selkeästi hitaampi aineenvaihdunta, ja hän on perinyt useita lihavuuteen altistavia geenejä, toisin kuin siskonsa.

Kysyin yhdeltä kaksostutkijalta, että kuinka usein tulee vastaan kaksospareja, joissa on samalla tavalla periytyneet geenit, mutta ulkomuodot toisin päin, eli se jolla on lihavuutta edistävät geenit, olisikin hoikka, ja se jolla hoikkuutta edistävät, olisi lihava.

OSaatteko arvata vastauksen?