En vain laihdu koska kulutukseni on käsittämättömän pieni.
Kulutan 1350kcal, mitat 169cm/82kg. Päivän aikana kulutukseni on 1800-1900kcal.
Olo on hyvä ja energinen kun syön 2300kcal päivässä. Kun syön 1600-1700, ei ole mihinkään energiaa ja pyörryttää.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Minulla kulutus on laskurien mukaan 1500-1600 kal/pv. Mitat 170 ja 77kg. Jos syön max 1000 kal, laihdun 1-2 kg kuukaudessa. Olen hyväkuntoinen ulkoileva ikäihminen. Syön terveellisesti ja vältän hiilareita.
Joku edellä mainitsi, että tunnin kävely kuluttaa 300 kaloria.
Täytyy olla jo huomattavan ylipainoinen ihminen jos tunnin kävelyllä saa kulumaan tuon kalorimäärän.
Oman laskurin mukaan tunnin kävely 5,5 km nopeudella kuluttaa noin 200-250 kaloria. Todellista lisäkulutusta on noin 100-150 kaloria. Laskelmista tulee vähentää peruskalorimäärä, joka kuluisi vaikka istuisi vaan kotona.
Hyvin paljon painavammalla ihmisellä liikunnan lisäämä kulutus on tätä suurempi.
Mikäs laskuri tuollaisia lukemia näyttää? Käytän itse Suunto-älykelloa ja kun teen reippaamman kävelyn (keskimäärin 6,5-7 km/h) mäkisessä pururatamaastossa, sovellus näyttää noin tunnin ja vartin mittaisen lenkin kulutukseksi noin 700kCal. Pituus 169 ja paino 58. Jälkipoltto voi olla myös melko korkea.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon suurin piirtein ap:n kokoinen nelikymppinen. Oon laihduttanut pitkään, mutta laihtuakseni pitäisi kaloreiden olla todella alhaalla, alle 1500 kaloria päivässä. Sillä määrällä laihdun (vaikkakin hitaasti) mutta olo on heikko, pyörryttää, vatsaan sattuu ja se murisee ja metelöi. Normaalisti syön noin 1800 kaloria, millä olo on mainio mutta en laihdu ollenkaan.
Nyt olen aloittanut pätkäpaaston ja paino on hieman lähtenyt laskuun. Tuntuu että minun on helpompi olla kokonaan syömättä kuin syödä aterioita joiden jälkeen jää nälkä. Nyt siedän nälkää iltapäivään, ja sitten saan syödä sellaisen aterian jolla nälkä lähtee. Ei tarvi koko vuorokautta kuitenkaan kituuttaa.
Huvittaa ajatella pari-kolmekymppistä itseäni joka mätti varmaan 2500 kaloria joka päivä, ei urheillut koskaan ja oli tikkulaiha. Ja toki piti ylipainoisia laiskoina ahmatteina.
Voin allekirjoittaa kaiken kommentissasi :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehonkoostumusmittauksessa perusenergiankulutuksekseni arvioitiin 1550 kcal plus liikunta päälle. Eli maksimipäivinä korkeintaan 2100 kcal. Sydänliiton laskuri arvioi 2800 kcal päivittäiseksi energiantarpeeksi painon perusteella. Lihoisin kuukaudessa 3-4 kiloa tuolla.
Mutta mitä sinä söit tarkalleen päivän aikana?
Lainaamasi viesti oli ensimmäinen kommenttini keskusteluun.
Olen 163 cm ja 72 kiloa. Rasvaton kehonpainoni on noin 50 kiloa, joten lihasmassaa on reilusti. Harrastan kovaa salitreeniä useita kertoja viikossa, työ on enimmäkseen kevyttä.
Aamiainen: kaurapuuro maitoon, proteiinirahka ja banaani
Lounas: Salaatti tai kasviskeitto
Välipala: proteiinirahka ja hedelmä
Välipala 2: proteiinijuoma
Päivällinen: milloin mitäkin, esim. lasagnea
Iltapala: leipää, hedelmiä, keitettyjä munia, mitä milloinkin
Tällä reseptillä nälkä pysyy poissa ja kalorit kurissa: hyvä aamiainen ja jommalla kummalla aterialla, lounaalla tai illallisella, on syötävä niin, että tulee kylläiseksi. On mahdotonta laihduttaa, jos kokoajan nälkä eikä voimat riitä. Ja pääsääntöisesti terveellistä ruokaa; kasvikset ja proteiinit ja joskus voi poiketa polulta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on myös koko aikuisikä mennyt ylipainon kanssa taistellessa. Se 1500 kaloria päivässä on jokin maaginen luku, kulutus pitää olla tuo tai sen alle, että laihtuu.
Vaikka mukamas peruskulutuksen pitäisi minulla olla mukamas yli 2000 kaloria päivässä vaikka en tekisi mitään niin tiedän että en laihdu jos syön 2000 kaloria päivässä.. ei toimi neuvot, jossa kerrotaan, että pitää syödä riittävästi.
Sama juttu, olen useammallakin laskurilla tsekannut ja jopa siis niin, etten ole merkannut siihen minkäänlaista aktiivisuutta ja kas, kulutukseni on ihan aina päälle 2100 kaloria per päivä. Ja sitten kun merkkaa ne normiliikunnat niin kulutus onkin jo 2500 ja päälle.
Kuitenkin lihon jos syön yli 1600 kcal päivässä eli tuollakin kalorinsaannilla tämä ylipaino (161/84) pysyy vakaana, mutta kun tiputan kalorinsaannin tuonne vain 1200-1400 päivässä niin vasta silloin paino alkaa tippua todella hitaasti. Luulisi että kun vajetta on +1000 kaloria päivässä niin laihtuminenkin olisi nopeampaa..
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen 'pyörrytys' on ihan korvien välissä. Jos on totuttanut kehonsa mättämään liikaa ja liian usein ja vääränlaista, on se tietysti outoa olla tunkematta sitä ruokaa samalla tavalla suuhun. Vähennä hissukseen ja muuta aterioita terveellisemmiksi, niin ei varmasti pyörrytä.
Kyllä varmasti pyörryttää jos syö huonosti laihduttaessa. Jos ap katsoo vaan kaloreita, se 1600 voi tulla täyteen vaikka mistä. Jos normiruokavaliostaan nipistää yhden aterian 500 kaloria, voi tuntea olonsa nälkäisemmäksi tai voi pienillä muutoksilla olla näkemättä nälkää.
Pyörryttäminen kertoo siitä, että ap syö huonoa ruokaa. Vrt. kaksi vaaleaa sämpylää kinkulla ja juustolla ja mehulla tai ISO salaatti kananmunalla, lohta tai papuja, täysjyväviljaa. Kalorit voi olla samat ja laihtuminen periaatteessa sama, mutta toinen on paljon parempi vaihtoehto vatsalle ja näin todennäköisyys laihtumisen onnistumiseen parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihdutuksen alkuun kannattaa vetää tiukka paasto. Vaikka 3-4 päivää ihan minimikaloreilla. Se sysää laihtumisen liikkeelle. Ei tämä mikään tieteellinen teoria ole, mutta ihan kokemuksen kautta olen omalla kohdalla näin todennut olevan.
Jos sulla sitä kokemusta laihduttamisesta on enemmänkin, niin eihän se sun tapasi ole tehonnut edes itseesi.
Nojaa, olen ihan normaalipainossa, mutta normaalipainon sisällä paino on sahannut +/- 5kg elämäntilanteesta riippuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehonkoostumusmittauksessa perusenergiankulutuksekseni arvioitiin 1550 kcal plus liikunta päälle. Eli maksimipäivinä korkeintaan 2100 kcal. Sydänliiton laskuri arvioi 2800 kcal päivittäiseksi energiantarpeeksi painon perusteella. Lihoisin kuukaudessa 3-4 kiloa tuolla.
Olen 163 cm ja 72 kiloa. Rasvaton kehonpainoni on noin 50 kiloa, joten lihasmassaa on reilusti. Harrastan kovaa salitreeniä useita kertoja viikossa, työ on enimmäkseen kevyttä.
Proteiinirahkaa, proteiinijuomaa, välipalaa välipalan jälkeen, voi jessus!!
Vierailija kirjoitti:
Yksi rasvakilo sisältää noin 7700 kcal. Miettikääpä kuinka monta päivää pitää mennä vaikka niukalla -200 kcalin ruokavaliolla, että kilo palaa pois. Ei ole laihduttaminen helppoa.
Eikö se ole ennemminkin 9000 kcal?
Vierailija kirjoitti:
Minulla kulutus on laskurien mukaan 1500-1600 kal/pv. Mitat 170 ja 77kg. Jos syön max 1000 kal, laihdun 1-2 kg kuukaudessa. Olen hyväkuntoinen ulkoileva ikäihminen. Syön terveellisesti ja vältän hiilareita.
Joku edellä mainitsi, että tunnin kävely kuluttaa 300 kaloria.
Täytyy olla jo huomattavan ylipainoinen ihminen jos tunnin kävelyllä saa kulumaan tuon kalorimäärän.
Oman laskurin mukaan tunnin kävely 5,5 km nopeudella kuluttaa noin 200-250 kaloria. Todellista lisäkulutusta on noin 100-150 kaloria. Laskelmista tulee vähentää peruskalorimäärä, joka kuluisi vaikka istuisi vaan kotona.
Hyvin paljon painavammalla ihmisellä liikunnan lisäämä kulutus on tätä suurempi.
Laskurisi on rikki ja antaa liian pieniä lukemia. 77 kg painavalla henkilöllä 5,5 km:n kävely kuluttaa noin 340 kcal. Peruskulutus tunnissa samalle henkilölle on alle 80 kcal, joten todelliseksi energiankulutuksen lisäykseksi jää yli 260 kcal. Jos tällaisen kävelylenkin tekee joka päivä ja syöminen ja kulutus on muuten tasapainossa, laihtuu kävelyn ansiosta yli kilon kuukaudessa.
Ihan normaali naisen kulutus eikä mikään älyttömän pieni. 2300 kcal ois mullekkin ihan liikaa vaikka olen nuori, normaalipainoinen ja pitkähkö nainen ja harrastan liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala käymään kuntosalilla ja treenamassa nimenomaan lihaksia. Ne kuluttaa levossakin enemmän kuin läski. Itse oon 169 cm/57 kg ja syön about 2200 kcal lihomatta. Alle 2000 kcal alkaa paino laskemaan. Ja käyn siis 4 kertaa viikossa salilla, muuten en liiku paljoa ollenkaan. Ja oon jo päälle kolmekymppinen, lisäyksenä vielä :D
En kyllä hirveästi itse usko siihen, että lihasmassan kasvattaminen auttaisi hirveästi kaloreita polttamaan. Varsinkin alussa tulee aivan järkyttävä nälkä, kun aloittaa salilla käynnin tai on pitänyt pidempään taukoa.
Sen sijaan uskon treenaamisen auttavan siihen, että hiljalleen ruokailutottumukset paranevat ja terveellisesti ruokavaliosta on helpompi pitää kiinni. Tämä tulee tosin ajan myötä. Mitään pikaista laihdutusapua salilla käymisestä tuskin saa.
Lihastreenin hyöty on estää lihaksia palamasta energiaksi jolloin rasvaa käytetään energiaksi jos dieetti on oikea. Ei se punttitreeni kaloreita polta eikä tämä ole tavoitteena.
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus-keskustelu muuttuu parin viestin jälkeen keljuiluksi lihavia kohtaan. Paitsi jos se lihava tunnustaa olevansa surkea raukka joka mättää kaurahiutaleetkin naapurinsa kaapista sekä myöntää löhöävänsä aina tv:ta möllöttäen ja on selityksien mestari, joka kaipaa vain myötätuntoa oksettavalle paska-elämälleen ja olisi kaikille parasta jos hän kuolisi. Heti.
Huom! Nuo em. verbit kuuluvat aina lihavuus-keskusteluun. Lihava ei syö, hän mättää...jne.
Niin, jostain syystä ihmisillä on monesti nimenomaan painokeskustelussa todella vaikea käsittää, että ihmisissä on yksilöllisiä eroja. Totta kai se on itselle vaikea käsittää, jos ei varsinaisesti painon kanssa ole koskaan ollut ongelmia millaista se on. Olen ajatellut onko tässäkin joku defenssi, että helpompi tuomita se toinen tyhmäksi ja laiskaksi, kuin uskoa että ongelma voi olla monitahoinen ja sellainen johon ei itse loppujen lopuksi voi vaikuttaa (siis vaikka tuohon kokonaiskulutukseen, tai geeniin jolloin taipumus lihomiseen helpommin) Totta kai painonhallinta on hankalampaa jos on jotain tuollaisia rasitteita mukana, vaikka tietysti se on MAHDOLLISTA.
Jotenkin tuntuu oudolta, että tämä ongelma on niin helppo tyrmätä juurikin tuollaisella pilkkaamisella ja ilkeilyllä, vaikka onhan se nyt selvä homma, että jokin ei-itsestäänselvä mekanismi siinä on taustalla, koska paino nousee kansalla. Hyvin harva nimittäin haluaa olla lihava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla paino pudonnut, kun syön esim.
Aaamiainen: Kasvismunakas (esim. herkkusieniä, kesäkurpitsaa ja sipulia)
Lounas: Parsakaalia ja kanaa sekä öljyä
Välipala: omena ja muutama pähkinä -
Illallinen: Paljon kasviksia ja kalaa sekä öljyä
En kestäis syödä yhtään leipää ja huonoja hiilareita, muuten paino ei tipu laisinkaan.
Ja lisäksi tunnin kävelyn energiankulutusta voi nostaa selvästi kävelemällä vähän reippaammin. Esim. 7 km tunnissa kuluttaa jo 60-kiloisella 340 kcal/h. Vaikka tästä vähentäisi peruskulutuksen 60 kcal, jää vielä lisäkulutukseksi 280 kcal / h.
kaikki laskurit antaa omat tulokset, ne voi heitellä tuplaten mihin suuntaan vaan.
kulutus ja askeleet yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs laskuri tuollaisia lukemia näyttää? Käytän itse Suunto-älykelloa ja kun teen reippaamman kävelyn (keskimäärin 6,5-7 km/h) mäkisessä pururatamaastossa, sovellus näyttää noin tunnin ja vartin mittaisen lenkin kulutukseksi noin 700kCal. Pituus 169 ja paino 58. Jälkipoltto voi olla myös melko korkea.
Puhelimessa Fitzee Walk ja Sportactive.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iltapala: leipää, hedelmiä, keitettyjä munia, mitä milloinkinProteiinirahkaa, proteiinijuomaa, välipalaa välipalan jälkeen, voi jessus!!
Eipä hätää, mikä kenellekin toimii. :) Vyötärönympärys on noin 78 senttiä ja treenitulokset nousee.
Unohdin mainita, että en syö lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala käymään kuntosalilla ja treenamassa nimenomaan lihaksia. Ne kuluttaa levossakin enemmän kuin läski. Itse oon 169 cm/57 kg ja syön about 2200 kcal lihomatta. Alle 2000 kcal alkaa paino laskemaan. Ja käyn siis 4 kertaa viikossa salilla, muuten en liiku paljoa ollenkaan. Ja oon jo päälle kolmekymppinen, lisäyksenä vielä :D
En kyllä hirveästi itse usko siihen, että lihasmassan kasvattaminen auttaisi hirveästi kaloreita polttamaan. Varsinkin alussa tulee aivan järkyttävä nälkä, kun aloittaa salilla käynnin tai on pitänyt pidempään taukoa.
Sen sijaan uskon treenaamisen auttavan siihen, että hiljalleen ruokailutottumukset paranevat ja terveellisesti ruokavaliosta on helpompi pitää kiinni. Tämä tulee tosin ajan myötä. Mitään pikaista laihdutusapua salilla käymisestä tuskin saa.
No ei se kyllä ole sinun uskomisesta kiinni, että lihakset sitä energiaa elimistössä kuluttaa eikä rasva. Kun lihasmassa kasvaa, kasvaa myös kulutus.
Koko ketju kaloreista.
Ravinnosta ei sanaakaan.
Tässäpä ongelman ydin.