Miten vihjata hienovaraisesti, että meillä on kyllä loistavasti rahaa elämäntyyliimme? Muiden arvostelu ärsyttää.
En koskaan puhu rahasta tai siitä, mitä ostan. Toki ihmisillä on silmät päässä. Mieheni on suurituloinen ja itsellänikin muita tuloja, kuin palkka. En näistä koskaan puhu ja ylipäätään olisi kiusallista, jos joku saisi tietää meidän olevan "rikkaita".
Meillä jää säästöön ja sijoitukseen mukavasti rahaa ja omaisuuttakin on kivasti. Eihän näistä toki kukaan ulkopuolinen tiedä.
Mua on alkanut ärsyttää etenkin työpaikalla muiden jatkuva kommentointi elämästämme. Totuus on se, että yksi Lontoon matka, Gugguun pipo tai Minna Parikan kengät eivät taloudessamme tunnu.
Saan nykyään kuulla koko ajan tätä "voi kuinka sä maltat. Mä mieluummin säästän" hehe sulla ei varmaan jää mitään säästöön" "mä en kyllä ostaisi lapselleni xxxx koska siinä ei ole mitään järkeä" "no Emmahan tuhlaa koko palkkansa " "Emma menee pian vararikkoon"
Nuo sanotaan siis vähän ilkikuriseen sävyyn ja tuntuu, että tuo asia "emmalla ei oikeesti olis varmaa varaa" tyylisesti pitää tehdä jokaiselle selväksi.
Nyt alkaa olla mitta täynnä.
En ole oikeasti Emma, ettei kenenkään tarvitse pähköillä kuka olen.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Rahasta puhuminen on rahvaanomaista. Ja itse olen siis pienituloinen. Minua alkaisi säälittää, jos jollain ei olisi varaa johonkin Parikoihin, eikös siellä nettikaupassakin ole koko ajan useita malleja alennuksessa. Jos ei mitään säästöön koskaan saa, niin on elämän valinnoissa petraamista.
Ei. Huomaakin, että olet pienituloinen. Rahvaanomaista on olla puhumatta rahasta. Kyllä paremmissa piireissä siitä puhutaan hyvinkin luontevasti. Näin vuonna 2020 pitäisi muutenkin päästä yli siitä, että taloudellisista asioista ja rahasta ei saa puhua, vaan niiden pitäisi olla ihan normaali asia.
Ihme tuttuja ap:lla. En ikinä voisi kuvitella, että työpaikallani heitettäisiin tuollaisia kommentteja. Korkeintaan joku sanoo, että ei itse raaski ostaa sähköautoa tms. Ei koskaan ihmetellä miten toinen raaskii. Ja Parikan kengät ja Gugguun pipot ei varmasti herätä kummastusta.
Nenän niistäminen viisikymppiseen tai sataseen kyllä osoittaa köyhille heidän paikkansa. Takapuolen pyyhkiminen olisi muuten parempi, mutta harva kehtaa sitä tehdä julkisella paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Nämä kommentit ovat juuri sitä tasoa, mitä tältä palstalta voi odottaa..
Ihmiset joilla on rahaa, voivat käyttää sitä miten haluavat ja yleensä se näkyy.
Työpaikallani kaikki tienaavat hyvin. Kyllä siellä myös ihmiset reissavat paljon ja näkyy merkkituotteita.
Sori vaan, mutta tuollainen asenne kuten sinulla ja ap:lla oikein huutaa alaluokkaisuutta ja junttimaisuutta. Se on noloa, aiheuttaa myötähäpeää.
Yritätte tehdä perusasioista jotain hienoa. Sori vaan, mutta kun kaikki ovat matkustaneet jo mo nen vuosikymmenen ajan. Paitsi että nyt se ei ole enää yhtä trendikästä ympäristösyistä.
Ihmeellinen ongelma. Mulla on varallisuutta varmaan muutaman muutaman miljoonan edestä ja palkaltanikin kuulun siihen varakkaimpaan 10%:iin. Ei sitä kukaan tiedä, eikä varmaan arvaisikaan paitsi ehkä ansiotulot. En ole ikinä kuullut moista arvostelua keneltäkään. Ehkä se johtuu siitä, että vaikken varsinaisesti ole tarkka rahoistani, niin en arvosta merkkivaatteita tai laukkuja niin paljon, että ostelisin niitä. Ihan perus Henkkamaukkakin käy mulle oikein hyvin. Lomilla käytäisiin varmaan useammin, jos olis enemmän aikaa, mutta kun ei ole. Siksi ihan perus kesälomareissu perheen kesken ja yksi kaupunkiloma miehen kanssa joskus myöhemmin syksyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haet huomiota rahoillasi?
Oikein kateellisen kommentti. Jos rahaa on, niin miksei voi ostaa itselleen mieluisia asioita?
Aloittaja hakemalla hakee huomiota rahoilleen. Kuka muka tunnistaa Gugguun pipon tai tietää aloittajan Lontoon matkasta, jos aloittaja ei itse näitä julista jokaiselle vastaantulijalle?
En ole kateellinen. Pärjään oikein hyvin "merkittömillä" vaatteilla ja ilman Lontoon matkaa. Olen käynyt siellä jo kerran ja se riittää.
Kaikki. Etenkin kenellä on lapsia. Kyllä ihmisillä on silmät päässä. Jos väität, että et huomaa ja tajua tuollaisia asioita, niin valehtelet. Meillä töissä usein kysytään "mitä teit lomalla? Kävittekö jossain?"
Voiko ap kertoa miten työkaverit ovat kiinnittäneet huomioita lapsesi pipoon niin paljon, että ihan kommentoivat sitä? Jos et siis mitenkään tuo ostoksiasi esille? Kuulostaa aika epäuskottavalta. Ap on joko oikeasti köyhä ja haaveilee ostavansa noita "luksus" (:DD) -tavaroita, tai sitten on ostanut ne jollain pikavipillä ja on tehnyt aloituksen hämätäkseen työkavereitaan, jotka on huolissaan ap:n rahankäytöstä. :DDD
Sori vaan, en itsekään tykkää provohuutelusta, mutta tämä on niin ilmeinen.
Ryhdy, ap, vastaamaan vanhalla sanonnalla:
Sillä joka säästää saadessaan, on mistä ottaa tarvitessaan.
Jos kaveri katsoo vastaan tyhjin ilmein, täsmennät, että ”Me ollaan niin tarkkoja taloudenpitäjiä, että pystytään tarvittaessa sitten laittamaan vähän enemmän niihin juttuihin, jotka on meille tärkeitä.”
Ovat uteliaita ja kateellisia. Kun eivät tiedä kuinka paljon teillä on rahaa/omaisuutta niin pitää piruilla jos vaikka kertoisit lisää. Meitäkin varmasti osa tutuista ja naapureista ym luulee työttömiksi ja ties miksi kun eivät tiedä millä rahalla oikeasti elämme. Mutta ei se minua häiritse. Ei huudella raha-asioita "kylillä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahasta puhuminen on rahvaanomaista. Ja itse olen siis pienituloinen. Minua alkaisi säälittää, jos jollain ei olisi varaa johonkin Parikoihin, eikös siellä nettikaupassakin ole koko ajan useita malleja alennuksessa. Jos ei mitään säästöön koskaan saa, niin on elämän valinnoissa petraamista.
Ei. Huomaakin, että olet pienituloinen. Rahvaanomaista on olla puhumatta rahasta. Kyllä paremmissa piireissä siitä puhutaan hyvinkin luontevasti. Näin vuonna 2020 pitäisi muutenkin päästä yli siitä, että taloudellisista asioista ja rahasta ei saa puhua, vaan niiden pitäisi olla ihan normaali asia.
Huh huh … paremmissa piireissä ei TODELLAKAAN puhuta rahasta, paitsi silloin kun tehdään bisnestä. Se on todella faux pas.
Mutta meillä on varmaan eri määritelmä paremmista piireistä. Itse en tarkoita niillä €3000/kk ansaitsevia AMK:n käyneitä, vaan vähän muuta ...
Ehkä sä korostat ja viestität omaa varakkuutta jollakin tavalla työyhteisössä, joka ärsyttää toisia.
Suomessa annetaan rikkaat olla täysin rauhassa, harvalla on edes kotona mitään erityistä turvajärjelmiä ja lapsetkin kulkevat yksin vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein kateellisen kommentti. Jos rahaa on, niin miksei voi ostaa itselleen mieluisia asioita?
Aloittaja hakemalla hakee huomiota rahoilleen. Kuka muka tunnistaa Gugguun pipon tai tietää aloittajan Lontoon matkasta, jos aloittaja ei itse näitä julista jokaiselle vastaantulijalle?
En ole kateellinen. Pärjään oikein hyvin "merkittömillä" vaatteilla ja ilman Lontoon matkaa. Olen käynyt siellä jo kerran ja se riittää.
Kaikki. Etenkin kenellä on lapsia. Kyllä ihmisillä on silmät päässä. Jos väität, että et huomaa ja tajua tuollaisia asioita, niin valehtelet. Meillä töissä usein kysytään "mitä teit lomalla? Kävittekö jossain?"
Millaisella työpaikalla tuodaan lapset mukana töihin, niin että sen lapsen pipon merkki ehditään huomata?
Ja kukaan ei todellakaan kiinnitä huomiota siihen, jos joku on käynyt Lontoossa. Se on niin arkista.
Tämä nyt vaikuttaa ihan selvältä provolta.
Vierailija kirjoitti:
Eli siis sun mielestä olisi kiusallista jos ihmiset tietäisi teidän olevan rikkaita, mtuta kuitenkin haluaisit, että ihmiset tietäisivät teidän olevan rikkaita? Jännittävä logiikka, johon yllättävän monet ihmiset sortuvat.
Mut oikeesti sun pitää vaan päättää. Joko syöt sen kakun tai säästät sen. Eli joko kerrot, että kyllä teillä kaiken ostelun ja kuluttamisen lisäksi jää säästöönkin rahaa, tai sitten siedät sitä, että kaikki ei tästä tiedä.
Binäärilogiikkasi ei toimi. Joku voi oikeasti ostaa tietyn merkkisiä tuotteita oikeasti vain itselleen ja tällöin ei haluaisi kuulla mitään ilkeämielisiä kommentteja siitä. Muistan kun olin ostanut uuden polkupyörän ja työkaveri kysyi, että mitäs vanhalle teit. "Laitoin nastat alle ja pidän talvipyöränä" "Jaa, oikein kaksi pyörää, olet tainnut saada palkankorotuksen...kjiäh, kjiäh..." Vaikka kyseessä olikin todella kömpelö vitsi, niin teki mieli sanoa, että vanha pyörä oli käytettynä ostettu 40 eurolla, ei siitä mitään olisi saanut.
Mun mies on insinööri ja heidän työpaikallaan keskustellaan hyvin luontevasti rahasta ja sijoituksista. Monella on sijoitusasuntoa, osakkeita yms. Tuollaiset ovat normaaleja puheenaiheita, koska kaikilla on hyvöt tulot ja rahasta puhuminen ihan normaalia. Kukaan ei ihmettele, jos joku lähtee matkalle.
Itse olen lto ja meidän työpaikalla kyllä arvioidaan mm lasten vanhempien varallisuuksia ja kiinnitetään paljonkin huomiota, kenen Ville nyt on missäkin vaatteissa ja kenen perhe on taas lomalla. Päiväkodin johtajan muutamaa tunnettua merkkilaukkua arvostellaan.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sä korostat ja viestität omaa varakkuutta jollakin tavalla työyhteisössä, joka ärsyttää toisia.
Suomessa annetaan rikkaat olla täysin rauhassa, harvalla on edes kotona mitään erityistä turvajärjelmiä ja lapsetkin kulkevat yksin vapaasti.
Totta. Kuten Herlinit. Ovat kehuneetkin sitä, miten voi rauhassa käydä lähibaarissa bissellä eikä kukaan noteeraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh huh … paremmissa piireissä ei TODELLAKAAN puhuta rahasta, paitsi silloin kun tehdään bisnestä. Se on todella faux pas.
Mutta meillä on varmaan eri määritelmä paremmista piireistä. Itse en tarkoita niillä €3000/kk ansaitsevia AMK:n käyneitä, vaan vähän muuta ...
Todellakin puhutaan. Sijoituksista puhuminen on todellakin normaalia. Ei toki siihen sävyyn, että mikä joku maksoi, vaan asioista keskustellaan luontevasti. Kaikilla on jotain, joten on ihan normaalia ottaa puheeksi vaikka metsänhoito tai sijoitusasunnot.
Voisko näihin kommentoida jotenkin siihen tyyliin että "johonkin sitä rahaa on käytettävä kun tili tursuaa jo yli". Taustallahan on joko harmitus sun varoista tai epäily siitä että elät yli varojesi. Molemmat voi oikaista vastalauseilla -ja syytäkin oikaista jos jatkuvasti jankataan.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on insinööri ja heidän työpaikallaan keskustellaan hyvin luontevasti rahasta ja sijoituksista. Monella on sijoitusasuntoa, osakkeita yms. Tuollaiset ovat normaaleja puheenaiheita, koska kaikilla on hyvöt tulot ja rahasta puhuminen ihan normaalia. Kukaan ei ihmettele, jos joku lähtee matkalle.
Itse olen lto ja meidän työpaikalla kyllä arvioidaan mm lasten vanhempien varallisuuksia ja kiinnitetään paljonkin huomiota, kenen Ville nyt on missäkin vaatteissa ja kenen perhe on taas lomalla. Päiväkodin johtajan muutamaa tunnettua merkkilaukkua arvostellaan.
Oliko tämä provo tai vitsi?
Koska todistit juuri pointtini. Alempi keskiluokka, johon kuulutte, ehkä keskustelee rahasta. Varakkaat eivät, paitsi bisnesdiilien kohdalla. Ei koskaan muussa keskustelussa.
Eli tuo on alempien, köyhempien yhteiskuntaluokkien käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisella työpaikalla tuodaan lapset mukana töihin, niin että sen lapsen pipon merkki ehditään huomata?
Ja kukaan ei todellakaan kiinnitä huomiota siihen, jos joku on käynyt Lontoossa. Se on niin arkista.
Tämä nyt vaikuttaa ihan selvältä provolta.
Jokaisella työpaikalla Lontoossa käyminen ei ole arkista. Monessa kyllä, mutta kaikissa ei. Mutta jokaiseen työyhteisöön toivoisi sen verran ymmärrystä, että annettaisiin kaikkien ihan rauhassa köyhäillä tai "nauttia rahoistaan" ilman ilkeämielisiä kommentteja.