Miten vihjata hienovaraisesti, että meillä on kyllä loistavasti rahaa elämäntyyliimme? Muiden arvostelu ärsyttää.
En koskaan puhu rahasta tai siitä, mitä ostan. Toki ihmisillä on silmät päässä. Mieheni on suurituloinen ja itsellänikin muita tuloja, kuin palkka. En näistä koskaan puhu ja ylipäätään olisi kiusallista, jos joku saisi tietää meidän olevan "rikkaita".
Meillä jää säästöön ja sijoitukseen mukavasti rahaa ja omaisuuttakin on kivasti. Eihän näistä toki kukaan ulkopuolinen tiedä.
Mua on alkanut ärsyttää etenkin työpaikalla muiden jatkuva kommentointi elämästämme. Totuus on se, että yksi Lontoon matka, Gugguun pipo tai Minna Parikan kengät eivät taloudessamme tunnu.
Saan nykyään kuulla koko ajan tätä "voi kuinka sä maltat. Mä mieluummin säästän" hehe sulla ei varmaan jää mitään säästöön" "mä en kyllä ostaisi lapselleni xxxx koska siinä ei ole mitään järkeä" "no Emmahan tuhlaa koko palkkansa " "Emma menee pian vararikkoon"
Nuo sanotaan siis vähän ilkikuriseen sävyyn ja tuntuu, että tuo asia "emmalla ei oikeesti olis varmaa varaa" tyylisesti pitää tehdä jokaiselle selväksi.
Nyt alkaa olla mitta täynnä.
En ole oikeasti Emma, ettei kenenkään tarvitse pähköillä kuka olen.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haet huomiota rahoillasi?
Oikein kateellisen kommentti. Jos rahaa on, niin miksei voi ostaa itselleen mieluisia asioita?
Palveluita voi ostaa muttei mitään roinaa ja matkoja.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Kuka edes huomioi Minna Parikan kenkiä tai miten ne edes työpaikallasi tietävät, millainen pipo lapsellasi on? Eikö Gugguu ole lasten merkki?
Eiköhän tilanne ole se, että tuot keskustelussa näitä asioita jatkuvasti esiin, varsinkin noita merkkejä. Kuka edes ajattelee – tai ainakaan kertoo muille? nolouden huippu - että minullapa on Minna Parikan kengät? Normaali ihminen ajattelee, että hei, coolit kengät. Eiväthän ihmiset koskaan kiinnitä tuollaisiin asioihin huomiota, jos niitä ei itse tuo esille. Mikä nyt on vain, sori vaan, hölmöä ja noloa. Muut sitten reagoivat vitsaillen, lähinnä varmaan myötähäpeästä.
Ja niin, vastauksena kysymykseen: Oikeasti rikkaat ihmiset eivät puhu rahasta. Tai kehu sen tuhlaamisesta. Kun tuo käytöksesi on vain NIIN noloa.
Eli eiköhän tilanne korjaannu heti, kun lopetat tämän. Minna Parikan kengät, Gugguun pipo ... miten noloa. Kuka puhuu jostain Gugguun pipoista? LOL
Todennäköisesti kuitenkin nimenomaan haluat huomiota siitä, että "hei, olen upea, katsokaa kaikki, meillä on rahaa". Vähän kuin sellainen viisivuotias lapsi joka haluaa ihailua, huomiota ja kadehdintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Kuka edes huomioi Minna Parikan kenkiä tai miten ne edes työpaikallasi tietävät, millainen pipo lapsellasi on? Eikö Gugguu ole lasten merkki?
Eiköhän tilanne ole se, että tuot keskustelussa näitä asioita jatkuvasti esiin, varsinkin noita merkkejä. Kuka edes ajattelee – tai ainakaan kertoo muille? nolouden huippu - että minullapa on Minna Parikan kengät? Normaali ihminen ajattelee, että hei, coolit kengät. Eiväthän ihmiset koskaan kiinnitä tuollaisiin asioihin huomiota, jos niitä ei itse tuo esille. Mikä nyt on vain, sori vaan, hölmöä ja noloa. Muut sitten reagoivat vitsaillen, lähinnä varmaan myötähäpeästä.
Ja niin, vastauksena kysymykseen: Oikeasti rikkaat ihmiset eivät puhu rahasta. Tai kehu sen tuhlaamisesta. Kun tuo käytöksesi on vain NIIN noloa.
Eli eiköhän tilanne korjaannu heti, kun lopetat tämän. Minna Parikan kengät, Gugguun pipo ... miten noloa. Kuka puhuu jostain Gugguun pipoista? LOL
Todennäköisesti kuitenkin nimenomaan haluat huomiota siitä, että "hei, olen upea, katsokaa kaikki, meillä on rahaa". Vähän kuin sellainen viisivuotias lapsi joka haluaa ihailua, huomiota ja kadehdintaa.
Tämä kommentti taasen on oppikirjaesimerkki siitä kuinka joidenkin yrmyjen mielestä itsestään ei saa sanoa mitään positiivista. Jos sanot he pyrkivät heti alentamaan.
Mullakin on Parikan kengät. Ostin työttömyyskorvauksella.
Nämä kommentit ovat juuri sitä tasoa, mitä tältä palstalta voi odottaa..
Ihmiset joilla on rahaa, voivat käyttää sitä miten haluavat ja yleensä se näkyy.
Työpaikallani kaikki tienaavat hyvin. Kyllä siellä myös ihmiset reissavat paljon ja näkyy merkkituotteita.
Luoja miten kateellisia ihmisiä.
Onneksi asun yhdellä Suomen kalleimmalla alueella ja työskentelen ylempien toimihenkilöiden parissa, joten matkat ja Vuittonit ovat ihan arkipäivänä. Kukaan ei ihmettele tai kysele.
Kuulostaa siltä, että nimenomaan haluat muiden ihailevan rahojanne. Muuten tuollainen puhe menisi yhdestä korvasta sisään ja rtoisesta ulos, etkä vetäisi tuollaisia pultteja siitä, että joku luulee, ettei teillä ole varaa kuluttamiseen.
Mun entisen appivanhemmat asuivat Westendissä. Siellä oli ahdistava ilmapiiri. Jos ei ollut vuittonia ja bemaria, niin et ollut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kommentti taasen on oppikirjaesimerkki siitä kuinka joidenkin yrmyjen mielestä itsestään ei saa sanoa mitään positiivista. Jos sanot he pyrkivät heti alentamaan.
Ei, vaan se on aika noloa ja säälittävää, jos ihminen kokee "ylentävänsä" itsensä sillä, että ostaa Minna Parikan kenkiä ja Gugguun pipoja. Miehen tuloilla. Eihän tuolle voi kuin nauraa, koska miten tuo on asia, mistä olla ylpeä?
Ihmisillä voi olla miljoonaomaisuuksia, kuten aika monella tutullani on. Mutta että he määrittelisivät oman identiteettinsä sen kautta, minkä merkkisiä vaatteita tai kenkiä ostavat? Ja se olisi heidän suurin ylpeytensä, että voivat ostaa kalliita? Kokisin tuon säälittävänä ja nolona. Varsinkin kun Minna Parikka tai Gugguu eivät edes ole kovin kalliita ...
Koska tottakai he ostavat mitä tahansa, kuten itsekin teen, mutta ongelmahan ei ole siinä kyvyssä ostaa, tai ostamisessa, vaan tuossa, että ihminen puhuu siitä loputtomasti ja määrittelee identiteettinsä sen kautta. Se aiheuttaa myötähäpeää.
Ainoa vähän tuohon suuntaan on ollut yksi työkaveri, joka harrasti luksusautoja. Vaihtoi parin kuukauden välein Ferrarista Porscheen, sitten Rollsiin … mutta hänkin nauroi itselleen tuosta. Olihan se aika hölmö harrastus.
Eli siis sun mielestä olisi kiusallista jos ihmiset tietäisi teidän olevan rikkaita, mtuta kuitenkin haluaisit, että ihmiset tietäisivät teidän olevan rikkaita? Jännittävä logiikka, johon yllättävän monet ihmiset sortuvat.
Mut oikeesti sun pitää vaan päättää. Joko syöt sen kakun tai säästät sen. Eli joko kerrot, että kyllä teillä kaiken ostelun ja kuluttamisen lisäksi jää säästöönkin rahaa, tai sitten siedät sitä, että kaikki ei tästä tiedä.
Itseäni ahdistaa myös joko pahantahtoisesti tai huolesta lausutut tuon tyyppiset lausahdukset. "Ootko voittanut lotossa?" Juu ei, olen lottoamista harkitsevampi rahankäyttäjä. Työkaverien ja muiden tuttujen kommentit vielä pystyy myhäilemään sivuun, mutta jos läheiset ystävät tai perheenjäsenet asettavat taloudenpitotaitoni kyseenalaiseksi tuollaisilla kommenteilla, ei voi olla ahdistumatta tai loukkaantumatta. Ei se, että ostaa jotain kalliimpaa tarkoita kulman takana odottelevaa ulosottomiestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein kateellisen kommentti. Jos rahaa on, niin miksei voi ostaa itselleen mieluisia asioita?
Roinaa?
Minulla on samanlainen tilanne kuin AP:llä, tosin ainoa ihmettely on tullut lähipiiristä: ”Oletteko voittaneet lotossa?” (Emme ole).
Ei sillä rahalla roinaa hankita, vaan laatua ja tyyliä, joka meitä itseämme miellyttää. En tosin juokse minkään merkin perässä, mutta jos nyt satun esim. laukun tarvitsemaan ja löydän juuri sellaisen, kuin haluan, ostan sen riippumatta siitä onko se merkitön vai ”merkillinen”. Siinä kuitenkin satsaan, etten osta Ikeasta muutaman satasen sohvaa, vaan mieluummin sitten laadukkaan muutaman tonnin sohvan, joka kestää hyvinkin pari-kolmekymmentä vuotta. Samoin auto pitää olla mukava ajaa ja turvallinen, ei mikään pikkukoppero.
Mitä matkailuun tulee, haluan edelleen avartaa maailmankuvaani enkä supistaa elintilaani koti-työpaikka-kauppa-kolmioon. Pyrin sitten kompensoimaan osuuttani hiilidioksidipäästöihin muilla tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi asun yhdellä Suomen kalleimmalla alueella ja työskentelen ylempien toimihenkilöiden parissa, joten matkat ja Vuittonit ovat ihan arkipäivänä. Kukaan ei ihmettele tai kysele.
Tämähän se pointti on. Kukaan ei edes kiinnitä niihin Minna Parikan kenkiin huomiota. Tai Vuittoniin. Tai matkoihin tietenkään. Missään. Jos ei itse kiinnitä muiden huomiota niihin puheillaan. Mikä on hemmetin junttia ja alaluokkaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roinaa?
Minulla on samanlainen tilanne kuin AP:llä, tosin ainoa ihmettely on tullut lähipiiristä: ”Oletteko voittaneet lotossa?” (Emme ole).Ei sillä rahalla roinaa hankita, vaan laatua ja tyyliä, joka meitä itseämme miellyttää. En tosin juokse minkään merkin perässä, mutta jos nyt satun esim. laukun tarvitsemaan ja löydän juuri sellaisen, kuin haluan, ostan sen riippumatta siitä onko se merkitön vai ”merkillinen”. Siinä kuitenkin satsaan, etten osta Ikeasta muutaman satasen sohvaa, vaan mieluummin sitten laadukkaan muutaman tonnin sohvan, joka kestää hyvinkin pari-kolmekymmentä vuotta. Samoin auto pitää olla mukava ajaa ja turvallinen, ei mikään pikkukoppero.
Mitä matkailuun tulee, haluan edelleen avartaa maailmankuvaani enkä supistaa elintilaani koti-työpaikka-kauppa-kolmioon. Pyrin sitten kompensoimaan osuuttani hiilidioksidipäästöihin muilla tavoin.
Tuo, että itse edes kiinnität noihin asioihin huomiota, kertoo sen, että tulette alhaisesta yhteiskuntaluokasta.
Omituista muutenkin. Mitä kenellekään kuuluu, millaisen sohvan ostatte? Kuka edes tietää, mitä merkkiä muiden sohvat ovat?
Rahasta puhuminen on rahvaanomaista. Ja itse olen siis pienituloinen. Minua alkaisi säälittää, jos jollain ei olisi varaa johonkin Parikoihin, eikös siellä nettikaupassakin ole koko ajan useita malleja alennuksessa. Jos ei mitään säästöön koskaan saa, niin on elämän valinnoissa petraamista.
Vierailija kirjoitti:
Nämä kommentit ovat juuri sitä tasoa, mitä tältä palstalta voi odottaa..
Ihmiset joilla on rahaa, voivat käyttää sitä miten haluavat ja yleensä se näkyy.
Työpaikallani kaikki tienaavat hyvin. Kyllä siellä myös ihmiset reissavat paljon ja näkyy merkkituotteita.
Siksipä ne eivät niin herätä huomiota, jos vähän jokaisella on niitä. Meidän työpaikalla myös kaikki tienaavat hyvin, mutta vain osa antaa tämän näkyä. Joskin koskaan ei kuule mitään kommenttia merkistä. Hauska esimerkki oli, kun laitoin päälle Gantin paitapuseron, niin yksi työkaveri kyllä huomasi uuden vaatteen, mutta sanoi jotain tyyliin: "sulla on harvemmin noin värikästä paitaa, ihan kivan näköinen" Merkkiä tuskin huomasi.
Ap:n (jos hän nyt on aito henkilö) työpaikka on tietysti erilainen. Kaikesta päätellen työkaverit haluaisivat ostaa merkkivaatteita, mutta eivät pysty. Siksi ap herättää heissä huomiota. Eihän tuollainen kommentointi kovin hienotunteista ole, mutta minusta ap:lla on lähinnä kaksi vaihtoehtoa. Hankkia töihin Cittari/Prisma/HM-kuteet tai sitten antaa kommenttien valua kuin vesi hanhen selästä. Toki vo jotain vastata lyhyesti, esim. "Sulla ei jää varmaan mitään säästöön..." "No, tarpeeksi kuitenkin..." tai "ei ole järkeä ostaa..." "Itse olen ollut ihan tyytyväinen", mutta kommentit "tuhlaa koko palkkansa" pitäisi varmaan osata jättää omaan arvoonsa tai vastata hieman "tylysti" "Kuule, on ihan oma asiani."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se pointti on. Kukaan ei edes kiinnitä niihin Minna Parikan kenkiin huomiota. Tai Vuittoniin. Tai matkoihin tietenkään. Missään. Jos ei itse kiinnitä muiden huomiota niihin puheillaan. Mikä on hemmetin junttia ja alaluokkaista.
Oletko vajaa vai kade? Kyllä suurin osa huomaa ja tajuaa, millaisia vaatteita tms joku käyttää. Osaa ei kiinnosta sen kummemmin ja osaa taas kiinnostaa. En ymmärrä merkeistä ja mua ei ne kiinnosta. Mun tyyli on tatuoitu rokkari. Mutta kyllä mä nyt tunnistan tunnetut merkit ja tiedän, että merkki x ja y ja o ovat kalliita. En tiedä mitä joku tarkalleen maksaa. Mulla ei ole lapsia, mutta sen verran luen lehtiä ja seuraan aikaani, että tiedän jopa mitä ovat molo, gugguu ja polarn o pyret ja että ovat vähän kalliimpia merkkejä.
Ap:n kaveri - jos ap nyt oikein siteeraa - ei kyllä ole ymmärtänyt ”malttaa” -verbin merkitystä. Oikea verbi tässä yhteydessä on ”raatsia”.
Ja anteeksi tämä nipotus, mutta olen todella alkanut ihmetellä eivätkö ihmiset enää ymmärrä äidinkielensä sanojen merkitystä.
Tarjoat koko porukalle lounaan "kun maksettiin taas osingot".