Uskon Jeesukseen mutta minun on hyvin vaikea uskoa "ei seksiä ennen avioliittoa"
Jeesus sanoi hänen ikeensä olevan hyvä kantaa ja kuormansa kevyt. Myös toisaalla Raamattu mainitsee, ettei Jumalan käskyjä ole vaikea noudattaa. Ei seksiä ennen avioliittoa ei mielessäni kovinkaan helposti mahdu kevyen ikeen alle, päinvastoin. Jos seksi ei toimikaan ja on pantannut sitä,vaikka olisi oikeasti halunnut.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon suoraan etten jaksa uskoa Jumalan tarvitsevan papin aamenta jotta hänelle kahden ihmisen kiihko on fine. Jumala tietää kaiken muutenkin, ihmisten tunteetkin toisiaan kohtaan, luulisi nyt ainakin.
Ap
Sitten et usko raamattuun jumalan sanana. Mutta älä huoli samalla tavalla muutkin poimivat sieltä vain itselle sopivat asiat.
Itse et uskalla kuitenkaan Jumalaa kirjoittaa isolla, eiköhän hän tiedä minun sisimmän verrattuna sinun arvioosi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala velvoittaa uskollisuuteen, koska seksi on vertaus Jumalan ja ihmisen suhteesta. Uskottomuus on samalla Jumalan hylkäämistä. Tosiasiassa SEKSI liittää miehen ja naisen yhdeksi lihaksi. Eli seksi tekee avioliiton, ei papin aamen. Ja kerran aloitettua seksielämää ei saa enää vaihtaa toiseen (erota ja ottaa uutta puolisoa).
Kristinusko ei ole sitä varten, että ihminen olisi tässä elämässä mahdollisimman onnellinen ja tyytyväinen. Se on sitä varten, että ihmiset saisivat uuden mahdollisuuden päästä Jumalan luo. Toki seksuaalisuus on vahva voima, sillä alalla voi tulla tehtyä syntiä. Kristinuskossa saa anteeksi katumalla ja pyytämällä. Mutta kristinusko ei koskaan oikeuta syntiä. On tiedostettava tehneensä vääryyttä, jos on harrastanut "esiaviollista seksiä" ja sitten vaihtanut kumppania. Asia on toki periaatteessa ok, jos sama kumppani pysyy koko loppuelämän. Mutta miksi aloittaa seksiä, ennen kuin on varma että halua sitoutua loppuelämäksi?
Ei saa erota, mutta entä jos puoliso on hullu juoppo ja naisten hakkaaja? Kuten erään sukulaiseni mies oli.
Tai käyttää vaikka yhteistä lasta seksuaalisesti hyväksi. En minä voisi ainakaan olla sellaisen kanssa enää naimisissa, ja myös lapsen pitäisin hänestä sen jälkeen kaukana.
Toki kristinuskon opetuksen olettamus on, että kukaan kristitty ei myöskään saa olla tuollainen. Paavali valottaa tätä ongelmaa: jos puoliso on mahdoton, voi muuttaa erilleen. Mutta edelleenkään ei ole oikeutta ottaa uutta puolisoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon suoraan etten jaksa uskoa Jumalan tarvitsevan papin aamenta jotta hänelle kahden ihmisen kiihko on fine. Jumala tietää kaiken muutenkin, ihmisten tunteetkin toisiaan kohtaan, luulisi nyt ainakin.
Ap[/quoteua.
Jumala haluaa että ihmiset toimivat niin kuin hän tahtoo. Toisin toimivat hän toimittaa helvettiin. Tosin Jeesuksessa hän antaa uuden mahdollisuuden. Mutta ei sitä mahdollisuutta saa käyttää väärin väittämällä että synti on nyt sallitty
Jeesuksen sanat ovat Jumalan sanoja eikä hän itse minusta anna kovinkaan tarkkaa ohjeistusta. Paavali kylläkin puhuu seksistä.
Ap
Jeesus nuhteli naista, joka asui miehen kanssa, jonka kanssa ei ollut aviossa.
Ainakin hän nuhteli kaivolla tapaamansa naista, jolla oli ollut monia miehiä. Ja kehotti olla tekemättä enää syntiä. Muita vastaavia kohtia en Raamatusta muista.
Mutta nainen saattoi olla myös prostutoitu tai muuten sellainen, joka pani tyyliin kylän kaikkia miehiä. Käsittääkseni häntä ei nuhdeltu sen vuoksi, että hän olisi ollut avoliitossa.
Hei olen miettinyt naista kaivolla. Laittakaa tähän sanatarkasti kuinka Jeesus tätä naista "nuhteli"? Uskovaiset ihmiset yleensä selittävät että nainen on syntiä tehnyt mutta missä kohti Jeesus itse sanoo naiselle että tämä on elänyt elämäänsä väärin?
Ap
Aviorikoksen tehneelle naiselle jota oltiin jo kivittämässä Jeesus sanoi älä enää syntiä tee. Mutta kaivon naiselta taisi pyytää vettä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten Raamatussa edes määritellään käsite 'seksi'? Sitä kun siellä ei edes kai nimeltä mainita. En sano että on oikea, mutta ihan yhtä hyvä kuin moni muukin tulkinta on se että Raamatun ohjeet vain kehoittavat lisääntymään parisuhteessa. Eli seksi avoliitossa tai muussa kiinteässä seurustelusuhteessa on ok. Samoin irtoseksi jos huolehditaan ehkäisystä.
Ja muutenkin noiden Raamatun seksiohjeiden päätarkoitus on turvata lapsen oikeudet syntyä toivottuina ja rakastettuina, eikä niinkään puuttua siihen mitä aikuiset keskenään tekevät.
Älä tulkitse Raamatun ohjeita nykypäivän moraalikäsitysten mukaan. Raamatussa on ohjeitä ihan vaan siksi että ne ovat Jumalan tahto ja niitä tulee noudattaa. Irtoseksi ei missään nimessä käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap[/quoteua.
Jumala haluaa että ihmiset toimivat niin kuin hän tahtoo. Toisin toimivat hän toimittaa helvettiin. Tosin Jeesuksessa hän antaa uuden mahdollisuuden. Mutta ei sitä mahdollisuutta saa käyttää väärin väittämällä että synti on nyt sallitty
Jeesuksen sanat ovat Jumalan sanoja eikä hän itse minusta anna kovinkaan tarkkaa ohjeistusta. Paavali kylläkin puhuu seksistä.
Ap
Ainakin hän nuhteli kaivolla tapaamansa naista, jolla oli ollut monia miehiä. Ja kehotti olla tekemättä enää syntiä. Muita vastaavia kohtia en Raamatusta muista.
Mutta nainen saattoi olla myös prostutoitu tai muuten sellainen, joka pani tyyliin kylän kaikkia miehiä. Käsittääkseni häntä ei nuhdeltu sen vuoksi, että hän olisi ollut avoliitossa.
"...........KOSKA olen tuonut teille kaiken puhtauden ja hävittänyt teille kaiken synnin,
en ole tehnyt silmälläni syntiä ihmisiä vastaan,
........."
Voiko sitä tämän todemmin sanoa, kuin sielu sanoo Jumalalle hieroglyfitekstissä?
Voiko? Kirjoitin siitä jo ketjussa aiemmin.
t. Ba-lintu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala velvoittaa uskollisuuteen, koska seksi on vertaus Jumalan ja ihmisen suhteesta. Uskottomuus on samalla Jumalan hylkäämistä. Tosiasiassa SEKSI liittää miehen ja naisen yhdeksi lihaksi. Eli seksi tekee avioliiton, ei papin aamen. Ja kerran aloitettua seksielämää ei saa enää vaihtaa toiseen (erota ja ottaa uutta puolisoa).
Kristinusko ei ole sitä varten, että ihminen olisi tässä elämässä mahdollisimman onnellinen ja tyytyväinen. Se on sitä varten, että ihmiset saisivat uuden mahdollisuuden päästä Jumalan luo. Toki seksuaalisuus on vahva voima, sillä alalla voi tulla tehtyä syntiä. Kristinuskossa saa anteeksi katumalla ja pyytämällä. Mutta kristinusko ei koskaan oikeuta syntiä. On tiedostettava tehneensä vääryyttä, jos on harrastanut "esiaviollista seksiä" ja sitten vaihtanut kumppania. Asia on toki periaatteessa ok, jos sama kumppani pysyy koko loppuelämän. Mutta miksi aloittaa seksiä, ennen kuin on varma että halua sitoutua loppuelämäksi?
Ei saa erota, mutta entä jos puoliso on hullu juoppo ja naisten hakkaaja? Kuten erään sukulaiseni mies oli.
Tai käyttää vaikka yhteistä lasta seksuaalisesti hyväksi. En minä voisi ainakaan olla sellaisen kanssa enää naimisissa, ja myös lapsen pitäisin hänestä sen jälkeen kaukana.
Erilleen saa muuttaa Raamatun mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Raamatussa ilmoitetaan, mikä on Jumalan tahto ja se on: SEKSI KUULUU AVIOLIITTOON.
LUOJA tietää luotua paremmin, mikä on luodulle eli ihmiselle hyväksi.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että missä kohtaa Raamattua näin sanotaan?
Aatami ja Eeva elivät ainakin Paratiisissa käytännössä avoliitossa, ei siellä ollut vielä pappeja tai kirkkoa vihkimässä. ERI
Silloin ei ollut kirkkoja tai pappeja. Eikä kyllä muita puolisoehdokkaitakaan ;)
Nykypäivänä avioliitto tarvitsee papin tai maistraatin ja on virallinen prosessi, jotta myös yhteiskunta katsoo liiton päteväksi.
Vierailija kirjoitti:
Hei olen miettinyt naista kaivolla. Laittakaa tähän sanatarkasti kuinka Jeesus tätä naista "nuhteli"? Uskovaiset ihmiset yleensä selittävät että nainen on syntiä tehnyt mutta missä kohti Jeesus itse sanoo naiselle että tämä on elänyt elämäänsä väärin?
Ap
Nainen vastasi, että "hän ei ole mieheni" johon Jeesus vastasi, että "oikein sanoit".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap[/quoteua.
Ap
No eikö sellaisella ihmisellä ole monia kumppaneita, joka kaikkien seurustelukumppanien kanssa hyppää sänkyyn?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Nainen vastasi, että "hän ei ole mieheni" johon Jeesus vastasi, että "oikein sanoit".
Ei kuulosta vielä pahalta nuhteelta verrattuna fariseuksille suunnattuun kyykäärmeen sikiöt-kommenttiin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei kuulosta vielä pahalta nuhteelta verrattuna fariseuksille suunnattuun kyykäärmeen sikiöt-kommenttiin.
Ap
No en kopioinut koko keskustelua. Se löytyy kyllä kun googlaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap[/quoteua.
Ap
No eikö sellaisella ihmisellä ole monia kumppaneita, joka kaikkien seurustelukumppanien kanssa hyppää sänkyyn?
On, mutta ei tässä silti nuhdeltu ketään siitä, että asuu jonkun miehen kanssa ilman papin aamenta.
Avioliitto ymmärrettiin sitoumuksena, joka oli olemassa jo ennen varsinaisia juhlamenoja, koska se oli sopimus.
Puhuttiin uskollisuudesta, joka oli luvattu vapaaehtoisesti.
Tekopyhyydestä se epäjumala oikeasti on tehty.
Ei ole merkitystä milloin suhde on aloitettu, vain lupauksella joka pidetään.
Huorinteko tarkoitti siis lupauksen rikkomista, vaikka yhteiseloa ei ollut vielä aloitettukaan, kaksi nuorta ja kokematonta.
Vierailija kirjoitti:
Miten Raamatussa edes määritellään käsite 'seksi'? Sitä kun siellä ei edes kai nimeltä mainita. En sano että on oikea, mutta ihan yhtä hyvä kuin moni muukin tulkinta on se että Raamatun ohjeet vain kehoittavat lisääntymään parisuhteessa. Eli seksi avoliitossa tai muussa kiinteässä seurustelusuhteessa on ok. Samoin irtoseksi jos huolehditaan ehkäisystä.
Ja muutenkin noiden Raamatun seksiohjeiden päätarkoitus on turvata lapsen oikeudet syntyä toivottuina ja rakastettuina, eikä niinkään puuttua siihen mitä aikuiset keskenään tekevät.
Ennakkosensuuri näköjään iskee, joten lainaan 5. mooseksen kirjaa vähän muokattuna. Kertoo siis, miten juutalaiset Jeesuksen aikanakin suhtautuivat esiaviolliseen seksiin. Kristinusko peri tämän suhtautumisen, ku* lemanrangaistusta lukuun ottamatta:
13 "Jos mies otettuaan itselleen vaimon ja maattuaan hänen kanssaan alkaa tuntea vaimoaan kohtaan vastenmielisyyttä,
14 esittää häntä vastaan perättömiä syytöksiä ja parjaa häntä sanoen: 'Minä otin tämän naisen vaimokseni, mutta kun makasin hänen kanssaan, huomasin, ettei hän ollut neitsyt',
15 tytön isän ja äidin on vietävä todiste tytön neitsyydestä portin luo kaupungin vanhimmille.
16 Tytön isän tulee sanoa vanhimmille: 'Minä annoin tyttäreni tuolle miehelle vaimoksi, mutta mies alkoi vihata häntä.
17 Hän on puhunut perättömiä ja väittää, ettei tyttö ollut neitsyt. Tässä on todistus tyttäreni neitsyydestä.' Sitten vanhempien tulee levittää ver en tahrima vaate kaupungin vanhimpien eteen,
18 ja näiden on ruoskit*ava mies
19 ja määrättävä hänelle sakkoa sata hopeasekeliä, jotka annetaan tytön isälle, koska mies on mustannut koskemattoman israelilaisen tytön mainetta. Tyttö jääköön miehen vaimoksi, eikä mies saa koko elinaikanaan hylätä häntä.
20 "Jos taas miehen esittämä väite pitää paikkansa eikä voida näyttää toteen, että tyttö oli koskematon,
21 vanhimpien tulee viedä tyttö isänsä talon ovelle ja kaupungin miesten on kivi tettävä hänet hengil tä; hän on harjoittanut haureutta ja tuottanut häpeää isänsä talolle ja koko Israelille. Hävittäkää paha keskuudestanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap[/quoteua.
Ap
Häntä nuhdeltiin sen takia, että hän oli vaihtanut miestä useamman kerran.
Vierailija kirjoitti:
Toimit niin kuin kaikki muut uskovaiset ja otat rusinat pullasta. Eli paneskelet ennen avioliittoa niin paljon kuin tuntuu hyvältä ja esität ettet tee niin ja rukoilet anteeksiantoa.
Ja lisäksi vaadit homoja elämään koko elämänsä yksin ja selibaatissa. Tämä kokonaisuus se on kristillisen lähimmäisenrakkauden helmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Joo, ei tainnut Jeesus ihan synnistä nuhdella. Mutta sanoi naiselle, että "Monta miestä sinulla on ollut, mutta kukaan niistä ei ole sinun miehesi." (En muista oliko tuo vanha vai uusi käännös Raamatusta, olen lukenut niitä molempia.)
Mitä tuo tarkoitti? Ehkä nainen petti miestään tai sitten oli sinkku, ja oli ollut varattujen kanssa.