Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi en luovu lihansyönnistä

Vierailija
28.01.2020 |

Kyllä minä kasvisruuista pidän, se ei ole syy. Vaan ne perusteet joilla meitä hommaan ajetaan, ontuvat pahasti. Eettisyys, ilmastohuoli ja terveellisyys, nehän ovat niin hyviä asioita kaikki.
Tänä päivänä tiede on vahvasti politisoitunutta, sitä käytetään oman agendan ajamiseksi ja tutkimuksin saadaan todistettua mitä tahansa, ihan päinvastaisia asioita.
Niukkaenerginen kasvisruokavalio voi olla terveellinen yhdeltä näkökannalta, mutta sitten kyllä löytyy näyttöä puutteellisesta ravinnonsaannista, jopa puutostiloista.
Maailmaa ei kasvissyönnillä pelasteta, ajatuskin on huvittava. Kenties ihmiskunta pelaa itselleen aikaa lisääntyäkseen vielä tolkuttomammin ja sitten onkin tullut pää vetäjän käteen.
Enkä sitä eettisyysnäkemystäkään käsitä. Luonnon järjestelmään kuuluvat myös lihansyöjät mutta miksi juuri ihmisen lihansyönti katsotaankin epäeettiseksi? Esim. suden ei?
Olen jo vanhempaa ikäluokkaa, kasvanut tavallisella kotiruualla, perunalla, makkarakastikkeella, maitorasvoilla ja ties millä myrkyllisellä. Syötiin mitä tarjolla oli. Emme me sen sairaampia ole kuin nuoremmatkaan jotka tekevät kauhean numeron syömisestään.
Sydän on kunnossa, hiukset päässä ja hampaat suussa ja jalka nousee vielä reippaasti. Vaikea uskoa väitettä että olisin ikäni kauhean epäterveellisesti syönyt. En elä syödäkseni, syön elääkseni. Kohtuus kaikessa on ollut se elämänohje, syömisten, juomisten ja liikunnan suhteen. Näin jatketaan toistaiseksi.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten Tiede-lehti sen meille kaikille kertoo:

"Biologisessa mielessä ihminen on kaikkiruokainen. Ihmisen hampaisto ja ruuansulatuselimistö sopivat sekä kasvi- että eläinperäisen ravinnon käsittelemiseen."

Vierailija
22/38 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihansyönnin haitalliset vaikutukset ilmastoon ja maapalloon muutenkin ovat kiistattomia. Turha siis yrittää selittää asiaa itsellensä millään "tieteen polarisoitumisella".

Toiseksi särähti silmään tuo susikin on lihansyöjä, miksi vain ihminen on paha.

Tuottaako susi ruokansa ahtaissa tiloissa elöimiä kiduttaen? Tuottaako susi näin aivan järjettömän määrän lihaa josta suuri osa menee roskiin?

Ei lihansyönti itsessään ole ongelma, vaan karmea ylituotanto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en luovu lihansyönnistä sen takia koska liha on hyvää, pitää kylläisenä, on terveellistä ja kasvattaa lihaksia. Kasvistenpurija ovat aneemisia narisijoita. Syön siis tottakai itsekin kasviksia joka lähtöön, mutta kyllä sitä lihaa kannattaa se 300-500g päivässä nauttia elävistä olennoista.

https://www.aamulehti.fi/a/23776959

Aika aneeminen tääki vegebodari, hui sentään. Nostaa ja kantaa vaivaset 550 kg.

Mikä sun ennätys on ja montako nautaa oot joutunut syömään sen eteen?

Lyön mistä tahansa vetoa, että kirjoitusten takana on joku perus läski äijä jonka miehuus on vaarassa ja hän on vihainen ja hämmentynyt, kun makkaran syöminen ei ole enää Miehen Mitta.

Vierailija
24/38 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme kaikkiruokaisia otuksia. Siksi syön myös eläinperäistä ravintoa.

Vierailija
25/38 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siitä kokonaan luopua tarvitse, mutta hyvä olisi jokaisen lihaa mättävän suomalaisen sitä vähentää.

Ei ihmisen kuulu syödä edes lihaa näin paljon, mitä suomalaiset syö. Joka aterialla, joka päivä. Jos on aamupuuroakin, niin moni siihenkin tarvitsee kinkkuleivän viereen. Ihan älyttömäksi fanaattisuudeksi suorastaan äitynyt tämä touhu.. tai pakkomielle on parempi sana, riippuvuus.

Kannattaisi keskittyä enemmän kasviksiin ja kalaan, niistä saa paljon maittavampaa ruokaa. Liha voi olla parempaakin kun sitä syö harvemmin, esim 2 kertaa viikossa.

Sikke Sumari sano hyvin, että suomalaisten pitäs oppia italialaisten suhde ruokaan. Siellä kasvikset on aina pääosassa, jos lihaa on, se on vain lisuke, ei koskaan aterian pääosassa. Ja sitä syödään paljon harvemmin, pääpointti on herkullisissa kasviksissa ja meren antimissa.

Vierailija
26/38 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihansyönnin haitalliset vaikutukset ilmastoon ja maapalloon muutenkin ovat kiistattomia. Turha siis yrittää selittää asiaa itsellensä millään "tieteen polarisoitumisella".

Toiseksi särähti silmään tuo susikin on lihansyöjä, miksi vain ihminen on paha.

Tuottaako susi ruokansa ahtaissa tiloissa elöimiä kiduttaen? Tuottaako susi näin aivan järjettömän määrän lihaa josta suuri osa menee roskiin?

Ei lihansyönti itsessään ole ongelma, vaan karmea ylituotanto.

Päinvastoin. Eläinten olemassaolo on pikemminkin välttämätöntä. Elämme symbioosissa kaiken muun elävän kanssa. Monen eläinlajin rooli on olla ruokaa toiselle eläinlajille. Tämä on täysin luontaista. Älykkäimmät eläinlajit ovat kaikki lihansyöjiä, koska eläinperäinen ravinto on energia- ja ravinnetiheää ja mahdollistaa aivojen kehityksen.

Vierailija
27/38 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä bodaan myös vegaanisella ruokavaliolla. Vähäenergisyys on harmillinen harhaluulo. Kai jotkut ihmiset edelleen kuvittelee, että kasvisruokailijan lautasella on yks kaupan jääsalaatti. :D

Tuoreimmissa verikokeissa kaikki ok, puutostiloja ei ole eikä näillä näkymin tulekaan.

Vierailija
28/38 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en luovu lihansyönnistä sen takia koska liha on hyvää, pitää kylläisenä, on terveellistä ja kasvattaa lihaksia. Kasvistenpurija ovat aneemisia narisijoita. Syön siis tottakai itsekin kasviksia joka lähtöön, mutta kyllä sitä lihaa kannattaa se 300-500g päivässä nauttia elävistä olennoista.

Etkä todella ole kuullut vegaaneista kehonrakentajista?

Olen kuullut, mutta minua ei kiinnosta vegaanius tai kehonrakennus. Bodarin lihaksilla ei tee mitään. Minä kasvatan lihasmassa ainoastaan tappavien iskujen ja potkujen päivittäiseen harjoittelemiseen.

Vierailija
29/38 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en luovu lihansyönnistä koska minulla on krooninen anemia ja lihansyönti nostaa rautatasoja yhdessä rautalääkkeen kanssa. Tosin syön vaan jauhelihaa jossain ruoassa, en pihvejä yms.

Vierailija
30/38 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnon monimuotoisuuden vuoksi me tarvitsemme karjaa ja laitumia. Miksi niin moni unohtaa, että pääskyskato johtuu larjankasvatuksen vähenemisestä.

Vierailija
31/38 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.aamulehti.fi/a/23776959

Aika aneeminen tääki vegebodari, hui sentään. Nostaa ja kantaa vaivaset 550 kg.

Mikä sun ennätys on ja montako nautaa oot joutunut syömään sen eteen?

Lyön mistä tahansa vetoa, että kirjoitusten takana on joku perus läski äijä jonka miehuus on vaarassa ja hän on vihainen ja hämmentynyt, kun makkaran syöminen ei ole enää Miehen Mitta.

Lyötkö hengestäsikin vetoa?

Vierailija
32/38 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehmä tuo sosialismin pahin vihollinen aina ollut.

Vierailija
33/38 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihansyönti ei ole milloinkaan ihmiskunnan aikna ollut ongelma, vaan nykyisin ihmisten liiallinen määrä maapallolla. Ja koska jään lapsettomaksi, niin en koe tarvetta muuttaa kulutustottumuksiani yhden ja ainutkertaisen elämäni aikana. Minulta ei jää jälkeeni ketään josta kantaisin huolta joten miksi välittäisin koko maapallosta?

Vierailija
34/38 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihansyönti ei ole milloinkaan ihmiskunnan aikna ollut ongelma, vaan nykyisin ihmisten liiallinen määrä maapallolla. Ja koska jään lapsettomaksi, niin en koe tarvetta muuttaa kulutustottumuksiani yhden ja ainutkertaisen elämäni aikana. Minulta ei jää jälkeeni ketään josta kantaisin huolta joten miksi välittäisin koko maapallosta?

Ei jää minultakaan. En silti, ikävä kyllä, osaa ajatella noin itsekkäästi. Vaikka omat geenini eivät tänne jääkään, miljardien muiden ihmisten jäävät. Ja vielä enemmän olen huolissani eläimistä ja luonnon monimuotoisuudesta ylipäätään. Me tuhotaan tää pallo kaikilta, ei vain itseltämme.

/22

Vierailija
35/38 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista on se julma tehotuotanto. Itse syön lihatuotteita mutta mieluummin riistaa kuin ikänsä pikkuhäkeissä tehokasvatettuja eläimiä. 

Vierailija
36/38 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkä todella ole kuullut vegaaneista kehonrakentajista?

Olen kuullut, mutta minua ei kiinnosta vegaanius tai kehonrakennus. Bodarin lihaksilla ei tee mitään. Minä kasvatan lihasmassa ainoastaan tappavien iskujen ja potkujen päivittäiseen harjoittelemiseen.

Potkitko niitä lehmiä ja possuja he.ngiltä ennen pataan panemista?

Vierailija
37/38 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitsi kun alkoi tekemään mieli lehmäsipsejä. En ole syönyt vuosiin niitä.

Vierailija
38/38 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ole luopunut, mutta olen kyllä vähentänyt reilusti. Lihaa menee 200 g viikossa, suomalaisten keskiarvo taitaa olla noin 1.5 kg/viikko.