Pihiyden huippu, kerro esimerkki
Omani tässä. Anopulla on wc:ssä sanko mihin pitää kerätä käyttämättä jääneet wc paperit myöhempää käyttöä varten. Eli siis vaikka repeytyneet, ei haittaa vaikka reunassa olisikin vähän sitä ihteään. Sinne se niitä Haisevia papereita säilöö, hyi että kun ällöttävä asiouda siellä. Aina muistuttaa että "muistakaa sitten käyttää sankoa" No ei tod. Käytetä!
Kommentit (3893)
Kun olin 14-vuotias, serkkuni pyysi minua 300km päähän lapsenvahdiksi 4-vuotiaalle adhd - tytölleen. Minun piti itse maksaa bussilippu ja perillä sain ruokaa vain niukasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mummo tyhjentää käytetyt kahvinsuodatinpussit ja käyttää uudelleen. Samoin hän kerää tyhjät jogurttipurkit
Mun työkaveri tuo mulle joululahjaksi aina muovipussillisen viilipurkkeja.
Kasvatan niissä mm kesäkukkia.Ollaan annettu myös niitä paljon lahjaksi, siksi onkin kätevää purkki on arvoton .
Vastalahjaksi annan aina joulukoristeen ja näemmä on tyytyväinen , koska tekee sen joka vuosi.
Itse säästän jukurttipurkkeja myös istutuspurkeiksi ja matkamukeiksi. Reissussa on mukavampi käyttää itse pestyä purkkia kuin mahdollisesti siivousluutulla huitaistua hotellin lasia hammasmukina. Ei tarvitse kuskata mukia takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset, jotka näkee vaivaa muiden etenkin köyhien ihmisten täysin normaalista ja hyvin pienimuotoisesta rahankäytöstä kuvitellen niiden toisten ihmisten tilillä tai lompakossa olevien rajojen olevan itse asiassa heidän omiaan kykenemättä ymmärtämään sen olevan ihan näiden toisten omaa tai miten meidän kaikkien suhteen veroraha kiertää. Eivät kyllä hyväksyisi kritiikkiä omasta rahankäytöstään.
Jos tiedätte tällaisia väkyttäjiä, ottakaa sarvista härkää ja tilaisuuden tullen osoiteltaa sormella heiltä joka asiaa saati nyt niitä mitä te ette pidä tarpeellisena tai joku muu voisi olla pitämättä. Alkaen meikistä naamalla. Silläkin rahalla voisi maksaa veroja tai säästää. :)
Kun ostan meikkejä niin silloinhan mä maksan veroa. Jos säästän sen rahan sukanvarressa niin silloin siitä ei tule verotuloa eikä se raha mene kiertoon ja hyödytä muita esim just kosmetiikka yrittäjää.
Istutaan pimeässä kylmässä ja kahvit keitetään vasta sitten kun Rouva saapuu töistä, odotetaan 1,5 tuntia. Säästyy sähköä ja kahvinsuodatin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkuhädän jälkeen pyyhin sifonetilla ja huuhtaisen sen siinä kun pesen kätenikin, kuivuu nopeasti. Yksi liinanpuolikas kestää n puoli vuotta ennen kuin alkaa reikiintyä ja repeillä.
Täällä tästä tavasta joku vihjasi jotain vuosi sitten ja rupesin käyttämään sitä. Olen säästänyt rullatolkulla vessapaperia kun sitä kuluu vain kakkoshädän pyyhkimiseen.
Tämä on kyllä ketjun pihein =D, miksi sitä on alapeukutettu?
Hyi miten törkyistä ja epähygienistä! Kuvottaa jo ajatuskin liotella jotakin kusirättiä ja käyttää yhä uudelleen. Niin sairasta.
HYI HELVETTI!
Minulle ei ole edes tullut mieleen, että on olemassa tuollaisia ihmisiä!
Vai onko tämä provo?
Menin kaverin kanssa leffaan ja hän tarjoutu hoitamaan liput kun sai töistä vapaalippuja käsittääkseni ilmaiseksi. Lupasin puolestani maksaa karkit ja limsat. Kaveri osti kilon irtokarkkeja 😁😁 Siis oikeasti kilon. Eikä todellakaan syöny kaikkia leffan aikana..
Mun mummuni oli kansaneläkkeen varassa ja sodan nähnyt ihminen. Lisäksi hän jäi 6 lapsen kanssa leskeksi ja oli pientila, siinä oppi pihiksi. Mummolta olen oppinut paljon pihistelystä, mutta mummo teki sen pakon edessä.
Mummon pihistelyn vielä ymmärsi, mutta en ymmärtänyt mummon pojan eli setäni pihistelyä. Useampi lapsi 10 vuoden aikana. Oli ihan hyvissä töissä ja matkusti paljon töiden vuoksi, eli palkan päälle tuli verottomia ulkomaanpäivärahoja. Vaimo hoiti ensin lapset kotona ja samalla oli perhepäivähoitajana. Säästi tarhamaksut. Pakotti mm. vaimonsa ompelemaan lastenvaatteet kun sai sillä lailla pari euroa halvemmalla kuin kaupasta. Vaimoparka ompeli sitten öisin niitä vaatteita. Uutta sohvaa niillä ei ollut koskaan, vaan aina toisten vanhoja. Mm. yhdet meiltä. Lapsia ei ollut varaa laittaa lukioon, koska koulukirjat piti maksaa itse, amikseen vaan ammattia oppimaan. Yksi serkuistani on täysin syrjäytynyt, koska ei koskaan oppinut järkevää rahankäyttöä kotoa. Kun sai lopulta omaa rahaa, pisti kaiken menemään ja menetti luottotiedot.
Useampi lapsi piti tehdä, olisi käyttänyt ehkäisyä.......siinä olisi säästynyt paljon enemmän rahaa.
Mieheni iäkäs eno käyttää vessapaperit uudelleen. Myös kakkoshätään käytetyt. Jättää ne vain patterille kuivumaan. Vessapönttö on myös pilalla koska säästää vettä vetämällä sen vain silloin kun pönttö on niin täynnä sitä itseään että menee muuten tukkoon. Jääkaappia ei käytä vaan pitää pilaantuvat ruoat "kylmässä" eteisessä. Niinpä koko kämppä haisee mädäntyneelle. Vaahtomuovipatja on niin kulunut että siinä on miehen kokoinen kuoppa keskellä.
Lämmitän kahvia uudelleen kaffepannussa.
Lisään vain vettä.
Käytän rikkinäisiä kenkiä niin kauan kuin pystyn.
Sadekelillä vesi tulee sukkiin.
Ekoteko. Kangasliinalla voi pyyhkiä pyllyn. Pesee vain koneessa.
Mun veli on yks näitä. Ansainnut aina varmaan tuplasti enemmän kuin minä mutta ilmeisesti menot myös aina olleet tuplasti isommat (kunhan menee omaan käyttöön). Kaupassa jos joskus käydään esim. mökkireissuilla, "unohtaa" lompakkonsa autoon. Jos jotain ruokaa ostaa, on se jotain suhteettoman kallista, ja silloin aina ehdottaa että laitetaan lasku puoliksi, mutta jos minä tai poikaystävä ostetaan jotain yhteistä syötävää, ei sitä ehdota. Jos autolla mennään johonkin, niin käytetään meidän autoa. Hiljattain käytiin vaeltamassa kansallispuistossa joka ei ole edes kaukana. Me asutaan matkan varrella, veli ajoi tänne ja matkaa jatkettiin meidän autolla - kuulemma hänen autoonsa ei mahdu kaikki tavaroineen. Vilkaisin autoon ja siellä oli ihan yhtä paljon tilaa kuin meidän autossa. Hämmentävää käytöstä kun vanhemmilta perittyä tämä ei ole. Itse elän säästeliäästi mutta jotain tilannetajua on sentään suotu.
Näille kroonisille lompakonunohtelijoille voi muistuttaa jo ennen kauppaan astumista, että "onhan sulla kukkaro mukana?" Jos maksuvastuusta yritetään luistella vasta kassalla, niin sanoisin, että käy hakemassa lompakkonsa autosta tai että toisen ostokset peritään kuitin mukaan. Kassalta saa halutessaan kuittikopion, niin on molemmilla oma kappale. PayPalilla voi kätevästi lähettää toiselle maksupyynnön.
Hyi helevetti. Kuka käyttää vessapaperit uudelleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Appivanhempani eivät maksa jätemaksua kunnalle jossa heillä on kesämökki. Tuovat jätteensä kotiin.
Ihan järkevää. Jos roskia ei tuu paljon, niin miksipä ei?
Mun appivanhemmat vuorostaan sanoivat irti jätteidenhaun, kun olivat pitempää etelässä. Joku puolvuotta. Tätä tapahtu pari vuotta. Sattu pariin otteeseen että anoppi tuli etelästä tai lähti kuukautta appiukko myöhempää. Kertovat meille tyytyväisenä kuinka joutu kiikuttamaan illalla, pimeällä roskansa naapurin jätesäiliöön. Ruotsinsuomalaisista ollaan.
Mahtavaa, varsinkin tuo loppu: Ruotsinsuomalaisia ollaan... :)
Siskoni. Ei hän nyt ole kaikista pihein, mutta jotenkin se piheys ja samalla toisten hyväksikäyttö ärsyttää erittäin paljon. Nykyään en enää mene hänen lankaansa, kun muutama virhe tullut tehtyä.
Eli hän monesti pyytää mukaan hänen ja lastensa kanssa matkalle (laivalle tai etelänlomalle) ja antaa ymmärtää, että mukava yhteinen loma olisi tiedossa.
Todellisuudessa mukaan kutsutaan vain, jotta hän säästää hytti- ja hotellikuluissa, kun on toinen aikuinen maksamassa niistä puolet. Matkan päällä hän meinaan on 24/7 kiinni puhelimessaan eikä keskustele, menevät lapsineen omia menoja eikä siskoni halua mukaan kutsuttua seuraansa ja jos yritän jotain reissussa puhua heille, niin tiuskaisee toisinaan esim. näin "tiedätkö miten paljon nämä vihaavat suomalaisia" eikä suostu juttelemaan mistään. Hotellihuoneessa kun ollaan porukalla, niin hän lähinnä karjuu lapsilleen milloin mistäkin syystä, että se siitä mukavasta lomasta. Pahimmillaan on 900 euroa uponnut tuohon nautintoon minullakin.
Olin lihakarjatilalla töissä. Otettiin naudanpaisti sulamaan viikonloppuruoaksi. Sitten isännälle tulikin menoa. Laitettiin sulanut paisti takaisin pakkaseen. Sitä ei voinut paistaa valmiiksi, koska ei arkena paistia syödä.
Isäni, ei piheyden huipuksi voi sanoa mutta.. Ostaa silmää räpäyttämättä alkon kalleimman viskipullon vain vetääkseen perseet. Auto aina merkki huoltoon, kalleimmat renkaat ja pesut. Kalliit työkoneet jne.. Kulkee vaatteissa missä ei edes ojan puli lähtisi julkiselle paikalle, vettä ei saa tuhlata vaikka se tulee omasta kaivosta, eli ei maksa. Vessaa ei vedetä kuin kakkosen jälkeen, ei vaikka haju saa oksennuksen kurkkuun. Kädet pestään jos pestään samassa vedessä monta kertaa, eli tulppa altaaseen. Maito, piimä, jugurtti tölkit jne huuhdotaan ja se huuhdevesi juodaan. Roskikseen ei saa viedä mitään vaikka jätemaksu on pakko maksaa. Pakkomielteisyys kaiken kierrättämiseen ja kaiken mahdollisen paskan mieltäminen tärkeäksi, ehdottomasti säilytettäväksi tavaraksi.
Anteeksi kirjoittaja 1523, mutta repesin täysin ja haluan vain kiittää sinua - sinä osaat kirjoittaa! Jaksamista varmaan hetkittäin erittäin ärsyttävän mutta rakkaan isän kanssa :)
Köyhyyden ymmärtää, mutta nämä jutut... Olen muuten aika varma, että keräätte näille joillekin inspiraatiota yhä enentyvään (typerään) säästelyyn.
Opiskeluaikana poikaystäväni ei ostanut vessapaperia - piti sitä rahantuhlauksena. Varasti joskus koulusta tai työpaikaltaan vessapaperia, mutta usein pesi hanurinsa suihkulla kakkoshädän jälkeen. Lapsuuden kodissa oli aina ollut vessapaperia, mutta oli itse keksinyt tämän säästökeino muutettuaan omilleen. Kaljaan meni rahaa paljon.