Pihiyden huippu, kerro esimerkki
Omani tässä. Anopulla on wc:ssä sanko mihin pitää kerätä käyttämättä jääneet wc paperit myöhempää käyttöä varten. Eli siis vaikka repeytyneet, ei haittaa vaikka reunassa olisikin vähän sitä ihteään. Sinne se niitä Haisevia papereita säilöö, hyi että kun ällöttävä asiouda siellä. Aina muistuttaa että "muistakaa sitten käyttää sankoa" No ei tod. Käytetä!
Kommentit (3893)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä on vajaa 10 v. Töissä meni todella paljon rahaa siihen, että printatut paperit hävitettiin.
Meidän talossa on hyvin matala hierarkia ja aloin talouspäällikölle ehdottamaan voisin tehdä saman paljon halvemmalla.
Tietenkään pimeänä ei voida näin tehdä, mutta aloin sitten luvan kanssa viemään turvapapereita kotiini.Keräsin sadevettä isoon saaviin ja saavista kaadoin vettä vanhaan vannaan.
Yhteen meni hyvin pari muovikassillista. Annoin liota yön yli ja täytin maitopurkin. Maitopurkissa oli paljon reikiä. Maitotölkit sitten laitoin poikittain varastoon kuivumaan ja unohdin sinne. Seinämään mahtui maitotölkkejä satoja. Sitten puolen vuoden päästä pystyi vaan kopauttamaan ns paperihalon pois ja maitotölkin pystyi käyttämään uudestaan
Keväällä taloyhtiön grillissä , siis grilli on ihan tiiltä ja ritilä päällä, kattilassa mm sulatin kynttilänjämiä, värjäsin kasviväreillä jne. Eihän se puuta korvaa, koska palaa nopeasti , mutta kyllä 20 halkoa riitti pitkäksi aikaa.
Talouspäällikkö tajusi tämä on hyvä juttu ja meille tulikin sitten firman pakettiauto parikin kertaa ja täytti vaatehuoneen. Hidasta se oli, mutta ei tarvinnut vahtia lainkaan.
Pari vuotta tätä tehtiin. Talossa oli iso kellari täynnä ikivanhoja papereita ja ne kaikki piti jonain päivänä hävittää. Lisäksi sitä tuli joka vuosi lisää. Vanhimmat paperit oli yli 30 v takaa. Eli muutossa ne oli tuotu kellarista kellariin.Sain kiitokseksi pari krt talon auton lainaan.
Nythän tämä ei tietenkään olisi mahdollista.
Papereita ei juurikaan tule, turvapaperia ei saa viedä talon ulkopuolelle ja ei nyt mikään ympäristöteko ole polttaa paperia saadakseen lämpöä.Talouspäällikkö jäi muutama vuosi sitten eläkkeellekin.
Jos ympäristöä ei ajatella, tässä kumpikin osapuoli säästi rahaa.
Mä en nyt ymmärtänyt yhtään. Siis sulloit ne firman paperit niihin maitotölkkeihin, kuivatit ja poltit "polttopuina" ja sait firman auton pari kertaa tuosta lainaan?
Toivottavasti otit tuosta nyt jotain muutakin.Tämä on kyllä kiehtova tapaus! En tajua edes missä kohtaa tässä on se säästö, kauhea työ ja palkaksi auto lainaan pariksi viikoksi? Eikö olisi ollut järkevämpää käyttää tuohon työhön mennyt aika vaikka opiskeluun ja hankkia paremmin palkattu työ ja ostaa oma auto?
Että jollekin ruokalan työntekijälle annettaisiin lupa viedä kotiinsa salaisia tietoja sisältäviä papereita? . Ei ne paperit suinkaan kuulu olla jokaisen työntekijän ulottuvilla, vaikka samassa firmassa työskentelisivätkin. Meillä tuo laskettaisiin talouspäällikön virheeksi, ja isoksi. Eikös näistä turvapapereista pidä raportoida, mihin ne päätyvät? Ja teillä ne päätyivät yhden ruokalan työntekijän vaatehuoneeseen....
Ja tosiaan, säästöä tuosta nyt ei tullut hittojakaan.
Enpä usko tätä tarinaa.
Minä en ole ruokalan työntekijä. Minä aikoinaan näin jossain tee se itse jutussa tästä maitotölkkihalko -jutun ja luvalla otin töistä käytettyjä kopiopapereita.
Talouspäällikkö huomasi tämän, kysyi lisää ja hän itse ehdotti tätä.
Kun näin mappikasat, meinasi homma kaatua siihen. Silloin talouspäällikkö itse ehdotti
yleismiesjantunen tyhjentää hyllyt, tuo ne minun luo ja minä tuhoan paperit.Jossain vaiheessa itse tajusin nämä eivät ole ns paperinkeräyspaperia, vaan nämä pitöisi oikeasti hävittää . Minä ne hävitin ensiksi teksti hävisi liottamalla ja sitten vielä polttamalla.
Kyllä, talouspäällikkö teki tässä virheen ja näin ei ikinä kävisi vuonna 2020, mutta silloin oli silloin ja nyt on nyt. Talouspäällikkö myös jäi muutama vuosi tämän jälkeen eläkkeelle.
Minä sain firman auton lainaan, ainakin 3 krt.
Lisäksi tein paljon kankaan värjäyksiä viikonloppuisin ja ei tarvinnut hommaa polttopuita vaan näitä paperihalkoja.Maitotölkit sain työpaikan ruokalasta pyytämällä.
Kun rahaa ei ole, on tälläisestä todella onnellinen. Mm keitin ruohoa, eli leikattua nurmikkoa sekä oksia, puiden oksia. Värjäsin vanhoja lakanoita näillä ja hyödynsin niitä käsitöihin.
Ai sinä olet tämä kirjoittaja, joka ei osaa käytyää sanaa ”että”. Olen miettinyt tätä muutaman kerran. Miiä on äidinkielesi/ murteesi?
Aika noloa lähteä arvostelemaan muiden kirjallisia kykyjä virheitä vilisevällä viestillä.
-eri
Ikean perustanut Kamprad. Miljardööri mm ajeli vanhalla Volvolla.
Ex-miehen kanssa reissattiin Australiassa. Oli 40c helteet. Mies ei antanut laittaa ilmastointia päälle koska se olisi vienyt niin paljon polttoainetta 🙄
En tiedä sopiiko tämä tähän - mutta: kun toisen vanhempani kuoltua olin valvonut koko yön epäuskoisessa surussa ja tietenkin siinä tilanteessa tuli mieleen aamulla mennä työterveyslääkäriin saamaan sairauslomaa, en todellakaan tuntenut olevani työkykyinen ja työnantajaa ei saanut tavoitettua kuin seuraavana päivänä. Olin jotenkin jähmettyneessä sokissa enkä osannut siinä tilanteessa ihmetellä kun sain saikkua - yhden päivän verran. Vaikka työnantajan puolelle saikusta tulisikin kuluja, niin ei lääkäri itse niitä maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mentiin muutto avuksi 90 km päähän. Ei edes pitsaa emäntä raski tilata, alkoi keittämään uudessa kodissa nuudeleita.
Samoja kokemuksia täällä. Mentiin muuttoavuksi toiseen kaupunkiin (ei sentään 90 km päähän), ja muuttoporukalle luvattiin tarjota ruoat. Se tarjottu ruoka oli sitten pussillinen eineslihapiirakoita, ja 1,5 litran pullo vissyä, jotka jaettiin viiden hengen kesken.
Facebookissa jossain kaupunginosaryhmässä joku tyyppi kerran etsi muuttoapua. Olisi pitänyt olla pakettiauto, jolla tavarat saisi kulkemaan ja tietty auttaa kuljetuksessa. Ilmoituksensa lopussa hän sitten napakasti sanoi, että vähätuloisena hänellä ei sitten ole varaa kustantaa syömisiä tai juomisia. Mietin että mahtoiko ilmoituksella löytyä paljonkin halukkaita muuttohenkilöitä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä sopiiko tämä tähän - mutta: kun toisen vanhempani kuoltua olin valvonut koko yön epäuskoisessa surussa ja tietenkin siinä tilanteessa tuli mieleen aamulla mennä työterveyslääkäriin saamaan sairauslomaa, en todellakaan tuntenut olevani työkykyinen ja työnantajaa ei saanut tavoitettua kuin seuraavana päivänä. Olin jotenkin jähmettyneessä sokissa enkä osannut siinä tilanteessa ihmetellä kun sain saikkua - yhden päivän verran. Vaikka työnantajan puolelle saikusta tulisikin kuluja, niin ei lääkäri itse niitä maksa.
Ehkä kyse oli ennen kaikkea siitä, että suru ei kuitenkaan ole sairaus. Pidempää vapaata asioiden järjestelemiseksi voi kysyä suoraan työnantajalta, ei se lääkärin asia ole. Jos taas olet tosiaan työkyvytön, on parempi että palaat mahdollisimman pian lääkärin vastaanotolle puhumaan jaksamisestasi etkä suoraan jää kotiin päiväkausiksi.
Grillausta isommalla jengillä, kaikki tuo omat ruoat. Pihi on ostanut halvinta poprilliä mutta syö grillistä jonkun muun tuomat täyslihamakkarat. *Kun ihan samaa makkaraa kaikki eikä enää erota mikä oli omaa*
Kelkasta pudonnut appi kertoi että osti kirpparilta lenkkarit, mutta laittoi ne kaappiin, että säästää....
Kaverini ompeli minulle pari vaatetta. Minä ostin kankaat ja materiaalit ja ompelua vastaan taisin tehdä hänelle jonkin vastapalveluksen. Ihan hyvässä yhteisymmärryksessä kaikki meni.
Kun vaatteet olivat valmiit, kaverini antoi minulle kaikki loput kankaat, pienimpiä kangassuikaleita myöten. Ymmärrän kyllä, että ajatteli, että isommille palasille voisi olla käyttöä, mutta alle sentin suikaleet oli laitettu myös mukaan.
Mutta hän onkin sairaalloinen hamstraaja. Mitään rikkinäistäkään ei raaski heittää pois, ja koti on niin täynnä tavaraa, että ei sekaan mahdu. Silti pitää ostaa tarpeetontakin lisää, jos saa halvalla. Rahasta on puutetta, niin minusta olisi parempi pitää rahat tilillä kuin ostaa esim väärän kokoinen vaate, joka maksoi vain kaksi euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-vaatteet ilmanmuuta kierrätettiin. Aivan riekaleiset ja väriä vaihtaneen kulahtaneet vaatteet siirtyivät seuraavalle lapselle. Kaiken huippuna se, että näitä samoja (mieheni ja hänen 7 sisaruksen käyttämiä) lumppuja tarjosivat myös meidän lapselle (olivathan ne vielä varsin hyviä).
-suihkussa ei saanut teininäkään liian tiuhaan käydä. Kuulemma piti suihkutella koulun liikuntatunnin jälkeen kunnolla. Vain lauantaisin ja keskiviikkoisin sai peseytyä kotona. Saippuana palasaippua ja sillä pestiin koko kroppa ja hiukset.
-hamstraaminen oli ja on edelleen aivan järkyttävää. Ihan kaikki säästetään mitä vain löydetään.En jotenkin jaksa ymmärtää tämmöistä elämää, oikeastikko se raha on niin tärkeää että oikein nauttii kun sitä kuluttaa mahdollisimman vähän? Tuskin kuitenkaan rahapulan takia tämmöistä pelleilyä harrastivat. Moni jolla ei rahaa ole paljoa, kuitenkin elää ihan normaalisti, säästeliäästi toki mutta ei syö kuin taapero tai rajoita suihkussa käymistä.
Eiköhän tuon voi jo lukea sairauden puolelle. Hamstraaminen on sairaus, ja niin on yletön saituuskin. Molemmat juontavat juurensa ahneuteen, ja ahneus on taas jäänyt päälle jostain lapsuuden/nuoruuden osattomuuden tunteesta, usein emotionaalisesta. Sitä aukkoa yritetään ahneudella paikata. Kun tarpeeksi vanhaksi pääsevät, noita ei pelasta enää mikään. Näyttävät myös usein löytävän puolison jolla on sama neuroosi. Itse en sietäisi sairaalloisen pihiä ihmistä elämässäni sekuntiakaan, eikä siedä moni muukaan joten kai ne siinä vakat lopulta kantensa löytävät. Ahneet ihmiset on myös epäluotettavia koska ovat niin itsekkäitä ja oma hyvä on aina ensimmäisenä mielessä. Muiden resursseja käytetään mielellään mutta mitään ei anneta takaisin päin. Ahne ihminen on aina saamapuolella omasta mielestään. Tuo maailmankuva ja ajatusmaailma on niin kieroutunut että kyllä sitä voi ihan sairaudeksi jo sanoa.
Kiitos, luin, nappiin osui. Pitää paikkaansa ahneitten sukulaisteni suhteen. Mietin miten aikoinaan löysivätkin toisensa. Näillä vaikeilla tapauksillahan molemmat ovat yhtä kieroja.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini ompeli minulleminulle pari vaatetta. Minä ostin kankaat ja materiaalit ja ompelua vastaan taisin tehdä hänelle jonkin vastapalveluksen. Ihan hyvässä yhteisymmärryksessä kaikki meni.
Kun vaatteet olivat valmiit, kaverini antoi minulle kaikki loput kankaat, pienimpiä kangassuikaleita myöten. Ymmärrän kyllä, että ajatteli, että isommille palasille voisi olla käyttöä, mutta alle sentin suikaleet oli laitettu myös mukaan.
Mutta hän onkin sairaalloinen hamstraaja. Mitään rikkinäistäkään ei raaski heittää pois, ja koti on niin täynnä tavaraa, että ei sekaan mahdu. Silti pitää ostaa tarpeetontakin lisää, jos saa halvalla. Rahasta on puutetta, niin minusta olisi parempi pitää rahat tilillä kuin ostaa esim väärän kokoinen vaate, joka maksoi vain kaksi euroa.
Ehkä oli vain yltiösäntillinen. Että varmasti näet, ettei hän ole pimittänyt häneltä mitään eikä tee jotain askarteluja sinun pussista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini ompeli minulleminulle pari vaatetta. Minä ostin kankaat ja materiaalit ja ompelua vastaan taisin tehdä hänelle jonkin vastapalveluksen. Ihan hyvässä yhteisymmärryksessä kaikki meni.
Ehkä oli vain yltiösäntillinen. Että varmasti näet, ettei hän ole pimittänyt häneltä mitään eikä tee jotain askarteluja sinun pussista.
Voi olla niinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Appivanhempani eivät maksa jätemaksua kunnalle jossa heillä on kesämökki. Tuovat jätteensä kotiin.
Se jätemaksu menee joka viikolta ympäri vuoden, eli voi olla 400 vuodessa. Kyllä sillä rahalla tuo viikonlopulta yhden pussin kotiin, kun kuitenkaan ei siellä joka viikkokaan käydä ja talvella ei kuukausiin. Hulluutta maksaa tyhjän roskiksen tyhjentelystä.
Vierailija kirjoitti:
Itse en käytä ollenkaan wc-paperia vaan meillä on valkoinen käsipyyhe roikkumassa wc-paperitelineessa. Kloriitilla sitten vain pesee sen aika ajoin. Wc-paperissa säästää vuositasolla yllättävän paljon.
Suihkutatko ja sitten kuivata? Vai kuivaatko pelkästään pyyhkeellä? Entäpä jos kakka tulee? Entä vieraita?
Vierailija kirjoitti:
Ikean perustanut Kamprad. Miljardööri mm ajeli vanhalla Volvolla.
Musta tämä on aika symppistä että ei halua pröystäillä urheiluautoilla vaan tavallinen kelpaa vaikka rahaa olisi.
Täytyy myöntää, että kyläillessä alapääpyyhe bideen luona on äklö. Jos siinä vielä olisi vieraspyyhe, ja his and hers niin voi hyvä luoja.
Ostettiin talo 200k-hinnalla. Entinen omistaja halusi tulla vielä kaupan jälkeen vanhaan asuntoonsa ja kävi poistamassa palovaroittimista vanhat paristot - ilmoitti, etteivät ne kuulu talokauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Iskä laittoi 5 mandariinia pussiin, punnitsi hinnan,ja lisäsi vielä yhden mandariinin joten sai aina 6 mandariinia viiden hinnalla :)
Tuo ei ole pihiyttä, vaan selkeä näpistys/varkaus.
Vierailija kirjoitti:
Vastaavassa tilanteessa olin itse pois 3 päivää, omalla ilmoituksella. Entisessä työpaikassani eräs tyyppi oli 3 viikkoa saikulla äitinsä kuoleman jälkeen ja ihmettelin sitä suuresti että kuinka joku lääkäri kirjoitti niin pitkän sairausloman.
Ai sinä olet tämä kirjoittaja, joka ei osaa käytyää sanaa ”että”. Olen miettinyt tätä muutaman kerran. Miiä on äidinkielesi/ murteesi?