Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pihiyden huippu, kerro esimerkki

Vierailija
28.01.2020 |

Omani tässä. Anopulla on wc:ssä sanko mihin pitää kerätä käyttämättä jääneet wc paperit myöhempää käyttöä varten. Eli siis vaikka repeytyneet, ei haittaa vaikka reunassa olisikin vähän sitä ihteään. Sinne se niitä Haisevia papereita säilöö, hyi että kun ällöttävä asiouda siellä. Aina muistuttaa että "muistakaa sitten käyttää sankoa" No ei tod. Käytetä!

Kommentit (3893)

Vierailija
1121/3893 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä on vajaa 10 v. Töissä meni todella paljon rahaa siihen, että printatut paperit hävitettiin.

Meidän talossa on hyvin matala hierarkia ja aloin talouspäällikölle ehdottamaan voisin tehdä saman paljon halvemmalla.

Tietenkään pimeänä ei voida näin tehdä, mutta aloin sitten luvan kanssa viemään turvapapereita kotiini.

Keräsin sadevettä isoon saaviin ja saavista kaadoin vettä vanhaan vannaan.

Yhteen meni hyvin pari muovikassillista. Annoin liota yön yli ja täytin maitopurkin. Maitopurkissa oli paljon reikiä. Maitotölkit sitten laitoin poikittain varastoon kuivumaan ja unohdin sinne. Seinämään mahtui maitotölkkejä satoja. Sitten puolen vuoden päästä pystyi vaan kopauttamaan ns paperihalon pois ja maitotölkin pystyi käyttämään uudestaan

Keväällä taloyhtiön grillissä , siis grilli on ihan tiiltä ja ritilä päällä, kattilassa mm sulatin kynttilänjämiä, värjäsin kasviväreillä jne. Eihän se puuta korvaa, koska palaa nopeasti , mutta kyllä 20 halkoa riitti pitkäksi aikaa.

Talouspäällikkö tajusi tämä on hyvä juttu ja meille tulikin sitten firman pakettiauto parikin kertaa ja täytti vaatehuoneen. Hidasta se oli, mutta ei tarvinnut vahtia lainkaan.

Pari vuotta tätä tehtiin. Talossa oli iso kellari täynnä ikivanhoja papereita ja ne kaikki piti jonain päivänä hävittää. Lisäksi sitä tuli joka vuosi lisää. Vanhimmat paperit oli yli 30 v takaa. Eli muutossa ne oli tuotu kellarista kellariin.

Sain kiitokseksi pari krt talon auton lainaan.

Nythän tämä ei tietenkään olisi mahdollista.

Papereita ei juurikaan tule, turvapaperia ei saa viedä talon ulkopuolelle ja ei nyt mikään ympäristöteko ole polttaa paperia saadakseen lämpöä.

Talouspäällikkö jäi muutama vuosi sitten eläkkeellekin.

Jos ympäristöä ei ajatella, tässä kumpikin osapuoli säästi rahaa.

Mä en nyt ymmärtänyt yhtään. Siis sulloit ne firman paperit niihin maitotölkkeihin, kuivatit ja poltit "polttopuina" ja sait firman auton pari kertaa tuosta lainaan?

Toivottavasti otit tuosta nyt jotain muutakin.

Tämä on kyllä kiehtova tapaus! En tajua edes missä kohtaa tässä on se säästö, kauhea työ ja palkaksi auto lainaan pariksi viikoksi? Eikö olisi ollut järkevämpää käyttää tuohon työhön mennyt aika vaikka opiskeluun ja hankkia paremmin palkattu työ ja ostaa oma auto?

Että jollekin ruokalan työntekijälle annettaisiin lupa viedä kotiinsa salaisia tietoja sisältäviä papereita?  .  Ei ne paperit suinkaan kuulu olla jokaisen työntekijän ulottuvilla, vaikka samassa firmassa työskentelisivätkin.   Meillä tuo laskettaisiin talouspäällikön virheeksi, ja isoksi.  Eikös näistä turvapapereista pidä raportoida, mihin ne päätyvät?  Ja teillä ne päätyivät yhden ruokalan työntekijän vaatehuoneeseen....

Ja tosiaan, säästöä tuosta nyt ei tullut hittojakaan.

Enpä usko tätä tarinaa.

Minä en ole ruokalan työntekijä. Minä aikoinaan näin jossain tee se itse jutussa tästä maitotölkkihalko -jutun ja luvalla otin töistä käytettyjä kopiopapereita.

Talouspäällikkö huomasi tämän, kysyi lisää ja hän itse ehdotti tätä.

Kun näin mappikasat, meinasi homma kaatua siihen. Silloin talouspäällikkö itse ehdotti

yleismiesjantunen tyhjentää hyllyt, tuo ne minun luo ja minä tuhoan paperit.

Jossain vaiheessa itse tajusin nämä eivät ole ns paperinkeräyspaperia, vaan nämä pitöisi oikeasti hävittää . Minä ne hävitin ensiksi teksti hävisi liottamalla ja sitten vielä polttamalla.

Kyllä, talouspäällikkö teki tässä virheen ja näin ei ikinä kävisi vuonna 2020, mutta silloin oli silloin ja nyt on nyt. Talouspäällikkö myös jäi muutama vuosi tämän jälkeen eläkkeelle.

Minä sain firman auton lainaan, ainakin 3 krt.

Lisäksi tein paljon kankaan värjäyksiä viikonloppuisin ja ei tarvinnut hommaa polttopuita vaan näitä paperihalkoja.

Maitotölkit sain työpaikan ruokalasta pyytämällä.

Kun rahaa ei ole, on tälläisestä todella onnellinen. Mm keitin ruohoa, eli leikattua nurmikkoa sekä oksia, puiden oksia. Värjäsin vanhoja lakanoita näillä ja hyödynsin niitä käsitöihin.

Ensinnäkin, voisitko opetella käyttämään sanaa ETTÄ? Ei luulisi olevan liian vaikeaa. En käsitä millaiselle ihmiselle tulee edes mieleen kirjoittaa näin: "Ehdotin minä voin tehdä." 😑

Toiseksi mikä vttu sinua vaivaa? 😂 Ei normaali ihminen osaa edes keksiä noin totaalisen sekopäistä tarinaa. Miksi vtussa kukaan liottelisi jotain papereita ja tekisi reikiä maitopurkkeihin??? Ota lääkkeet, oikeasti... Ihan sekopäistä tekstiä.

Kiroilet, arvostelet kirjoitustyyliä ja naurat ihmiselle, jota et tunne.

Onko se fiksua käytöstä ? Onko tämä normaalia sinua ?

Miehesi on varmaan ylpeä sinusta. Ja äitisi.

Vierailija
1122/3893 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Appivanhempani eivät maksa jätemaksua kunnalle jossa heillä on kesämökki. Tuovat jätteensä kotiin.

Meidän mökkikunnassa peritään jätemaksu mökkiläisiltä,viet roskat sitten kotiin tai kunnan jäteastiaan.

Ja hyvä näin. Kuka sitä vahtisi,minne mökkiläinen jätteensä nakkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1123/3893 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta yksi erityisesti miestäni todella ällöttävä pihi tapa on verenperintönä jäänyt. Käytän kertakäyttönenäliinaa niin kauan kuin siinä on ehjää pintaa niistämiseen. Vasta puhkihapertunut heitetään pois. Nämä "puolipitoiset" säilytetään nykyään sohvatyynyn takana, yöpöydän laatikossa sekä ruokapöydän paikkani viereisellä tuolilla, jotta mieheni ei joudu näkemään niitä. Ja kaikkien takkien taskuissa on eri kulutusasteissa olevia. Minulla on vasomotorinen nenä eli se tippasee käytännöllisesti koko ajan ja niistotarve on jatkuvaa, kerran niistetty nenäliina on täyttä tuhlausta! Mutta ymmärrän kyllä suuren enemmistön mielestä olevani ällöttävä.

En tiedä olenko minä perinyt tätä mistään, mutta teen samoin, nenäliinajemmoja on. En heitä yhden pienen nenänpyyhkäisyn jälkeen paperia roskiin, vaan käytän sitä kunnes on ”käytetty”.

Täällä kolmas jolla sama toimintatapa. :) Mies ei ole valittanut.

Vierailija
1124/3893 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on anopin peruja pieni purkki cocktailtikkuja. Etiketin perusteella ne ovat 1970-luvulta, elleivät vanhempiakin. Purkissa on mustuneita tikkuja, joita joskus ihmettelin. Sitten näin, kun mies käytti tikkuja joulutorttujen sakaroiden kiinnittämiseen ennen torttujen uuniin laittamista. Tikkujen tarkoitus oli estää sakaroita nousemasta, ja niitä oli käytetty monta kertaa kyseiseen tarkoitukseen.

Oliko tämä nyt sitten äärimmäistä pihiyttä vai ei? Itselleni kyseinen, miehen äidiltään oppima tapa oli täysin uusi. Mielestäni tikkuja ei tarvita ollenkaan (eli olenko itse vielä pihimpi)? Oma äitini kiinnittää joulutorttujen sakarat vedellä "liimaamalla". Toisaalta sakaroiden nousemisen voi myös estää laittamalla luumuhillon sakaroiden päälle.

(Eikä muuten näyttänyt toimivan tuo tikkukonsti..)

Minä käytän tuota tikkukonstia, mutta aina on uudet tikut, käytetyt menee paiston jälkeen roskiin. Minulla ei se vedellä liimaus toimi, enkä itse tykkää siitä luumuhillo päällä-versiosta.

Kaupan voitaikinasta leivottaessa joulutortun sakaroiden päät voi pyörittää kaikki yhdessä nipussa "korkkiruuville" ja lopuksi painaa hieman alas. Sakarat liimautuvat tiiviisti yhteen ja taikinan kohotessa pyörittelyn jäljet häviävät. Itse tehty voitaikina saattaa olla tähän liian kiinteää ja huonosti kohoavaa, mutta voihan sitäkin kokeilla.

Vierailija
1125/3893 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Simpsoneissa Montgomery Burns oli kyllä aika huippu, kun hän kirkossa oli laittamassa kolehtiin yhtä nappia ja kysyi ääneen, onko kenelläkään antaa napista takaisin (vaihtorahaa) :D

Vierailija
1126/3893 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1139 jatkaa: Eräs sukulainen jemmaa korvatopseja ja käyttää samaa suunnilleen niin kauan kun topsi on ehjä

Korvatopsi! Se on vanupuikko, ja valmistajia on muitakin kuin Topz.

Vierailija
1127/3893 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri jätti duunipaikkansa kun tuli sen vuoro viedä kahvipaketti töihin - parakkikahveja keittelivät raksalla.

Vierailija
1128/3893 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iskä laittoi 5 mandariinia pussiin, punnitsi hinnan,ja lisäsi vielä yhden mandariinin joten sai aina 6 mandariinia viiden hinnalla :)

Vierailija
1129/3893 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta yksi erityisesti miestäni todella ällöttävä pihi tapa on verenperintönä jäänyt. Käytän kertakäyttönenäliinaa niin kauan kuin siinä on ehjää pintaa niistämiseen. Vasta puhkihapertunut heitetään pois. Nämä "puolipitoiset" säilytetään nykyään sohvatyynyn takana, yöpöydän laatikossa sekä ruokapöydän paikkani viereisellä tuolilla, jotta mieheni ei joudu näkemään niitä. Ja kaikkien takkien taskuissa on eri kulutusasteissa olevia. Minulla on vasomotorinen nenä eli se tippasee käytännöllisesti koko ajan ja niistotarve on jatkuvaa, kerran niistetty nenäliina on täyttä tuhlausta! Mutta ymmärrän kyllä suuren enemmistön mielestä olevani ällöttävä.

En tiedä olenko minä perinyt tätä mistään, mutta teen samoin, nenäliinajemmoja on. En heitä yhden pienen nenänpyyhkäisyn jälkeen paperia roskiin, vaan käytän sitä kunnes on ”käytetty”.

Mulla sama. Aika rankka nuha saa olla, että nenäliina menisi kerralla käyttökelvottomaksi. Toki tuo joidenkin mainitsema pienempien palasten repiminen voisi olla yksi hyvä kompromissi hygienian ja tuhlaamattomuuden välillä.

Vierailija
1130/3893 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitotyössä törmä jatkuvasti piheihin omaisiin. Mummin pitäisi saada parasta mahdollista hoitoa, mutta sitten toisaalta omaiset valittavat "liian isoista" apteekkilaskuista. Myöskään pesuvoiteita ja -lappuja ei saisi tilata, koska maksavat kuulemma liikaa. 

Joo, tuttua. Työskentelen sosiaaliohjaajana ikääntyneiden asumisyksikössä ja törmään tällaiseen pihistelyyn viikottain. Meillä ei esimerkiksi ole pakko ottaa hygieniapakettia, joka maksaa jokusen kympin kuussa, mutta sisältää sitten vastaavasti kaikki pesuaineet, vessapaperit, perustason haavanhoitojutut ynnä muut. Muistan toistaiseksi suht lyhyen urani ajalta useamman vanhuksen, jonka omainen kielsi hygieniapaketin ottamisen, mutta ei se omien tarvikkeiden tuominen sitten niin sujuvasti hoitunutkaan. Pesuvoidetta ei ollut, tiskiainetta ei ollut, vessapaperia ei ollut... Tulee vähän tollo olo soitella pari kertaa kuussa jollekin kitupiikille, että hei, äitisi tarvitsisi pullollisen tiskiainetta, jotta saadaan juomalaseja pestyä. Sitten sitä pesuainetta (halvinta Xtraa mitä Prismasta saa) joko ilmestyy tai ei. Ja näissä ei läheskään kaikkien asiakkaiden kanssa ole ollut kyse rahasta, vaan ihan varakkaatkin ihmiset on omaisten toimesta vanhuudessaan pakotettu siihen, että asianmukaisia hygieniavälineitä ei aina ole, jos se edunvalvojapoika ei ole niitä suvainnut tuoda. 

Kokemusta on myös useammasta omaisesta, joka kyseenalaistaa lääkärin reseptejä ja kyselee, että onko tämä nyt oikeasti tarpeen. Etenkin perusvoiteet tuntuu menevän monilla ihmeellisen tunteisiin, varsinaiset pillerit kyllä ostetaan, mutta voiteita ei millään haluttaisi ostaa. Ehkä surullisin tapaus oli sellainen, missä olin juuri muutama viikko sitten käsitellyt tuloselvitystä ja siitä ilmennyt, että ihmisellä on useampi asunto, mutta sitten diabeteslääkkeen vaihto huomattavasti parempaan (lääkärin näkemys) mutta myös jonkin verran kalliimpaan oli edunvalvojajälkeläiselle kynnyskysymys. 

Vierailija
1131/3893 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en käytä ollenkaan wc-paperia vaan meillä on valkoinen käsipyyhe roikkumassa wc-paperitelineessa. Kloriitilla sitten vain pesee sen aika ajoin. Wc-paperissa säästää vuositasolla yllättävän paljon.

Vierailija
1132/3893 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mentiin muutto avuksi 90 km päähän. Ei edes pitsaa emäntä raski tilata, alkoi keittämään uudessa kodissa nuudeleita.

Vierailija
1133/3893 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni isä on niin pihi, että oikeastaan mikään tämän ketjun viesteistä ei tule yllätyksenä. En ihmettelisi, vaikka lukisi tätä ketjua uusien säästövinkkien toivossa. Hänellä on usean vuosikymmenen ajan ollut menestyvä firma joka tekee voittoa satojatuhansia vuosittain. Mieheni oli joskus opiskeluaikana töissä tässä firmassa ja isänsä jätti hänelle palkkoja maksamatta piheyttään. Esimerkiksi sunnuntailisiä ei maksanut ja jatkuvasti kuulemma muutti tunteja pienemmiksi. Lupaili jatkuvasti maksaa puuttuvat rahat myöhemmin :D En voi ymmärtää, kuka viitsii ”varastaa” omalta pojaltaan, joka vielä oli opiskelija.

Vierailija
1134/3893 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun faija sanoo että naiselle riittää puolikas vessapaperin arkki.

Ja se myös vahti ettei oo hävinny yhtään muuta kun se puolikas. Minä ja mutsi sitten käytiin salaa eri vessassa että saatiin edes se pari arkkia käytettyä, esitettiin että käytään vaan se puolikas arkki vessapaperia. Siinä on aika pitkälti pihiyden huippu.

Ei tää oo enää pihiyttä vaan jotain sairasta vallanköyttöä. Millanen ihminen kuvittelee voivansa päättää toisten ihmisten vessapaperin käytöstä ja vielä käyttää aikaansa puolisonsa ja lapsensa kyttäämiseen? Kuinka alistunut ihmisen pitää olla että ei sano mitään vastaan ja tyytyy SALAA käyttämään enemmän vessapaperia mihin saa mieheltään luvan? Kuka sallii tällasta kohtelua? Olis entinen puoliso mulla.

Vierailija
1135/3893 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mentiin muutto avuksi 90 km päähän. Ei edes pitsaa emäntä raski tilata, alkoi keittämään uudessa kodissa nuudeleita.

Samoja kokemuksia täällä. Mentiin muuttoavuksi toiseen kaupunkiin (ei sentään 90 km päähän), ja muuttoporukalle luvattiin tarjota ruoat. Se tarjottu ruoka oli sitten pussillinen eineslihapiirakoita, ja 1,5 litran pullo vissyä, jotka jaettiin viiden hengen kesken.

Vierailija
1136/3893 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri laskettelee autolla alamäet vapaalla kun kuvittelee säästävänsä bensaa.

Joillakin autoilla näin säästääkin. Esimerkkinä eräs diesel volvo, jolla ei pysty kovin jyrkkiäkään alamäkiä ajamaan maantiellä kaasu ylhäällä isoin vaihde päällä, kun moottori jarruttaa niin voimakkaasti, että lopulta on siinä alamäessä painettava kaasua. Vapaalla rullaa siis paljon paremmin ja pidemmälle eikä tarvitse painaa kaasua. Nykyautot on tietysti asia erikseen.

Vierailija
1137/3893 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-vaatteet ilmanmuuta kierrätettiin. Aivan riekaleiset ja väriä vaihtaneen kulahtaneet vaatteet siirtyivät seuraavalle lapselle. Kaiken huippuna se, että näitä samoja (mieheni ja hänen 7 sisaruksen käyttämiä) lumppuja tarjosivat myös meidän lapselle (olivathan ne vielä varsin hyviä).

-suihkussa ei saanut teininäkään liian tiuhaan käydä. Kuulemma piti suihkutella koulun liikuntatunnin jälkeen kunnolla. Vain lauantaisin ja keskiviikkoisin sai peseytyä kotona. Saippuana palasaippua ja sillä pestiin koko kroppa ja hiukset.

-hamstraaminen oli ja on edelleen aivan järkyttävää. Ihan kaikki säästetään mitä vain löydetään.

En jotenkin jaksa ymmärtää tämmöistä elämää, oikeastikko se raha on niin tärkeää että oikein nauttii kun sitä kuluttaa mahdollisimman vähän? Tuskin kuitenkaan rahapulan takia tämmöistä pelleilyä harrastivat. Moni jolla ei rahaa ole paljoa, kuitenkin elää ihan normaalisti, säästeliäästi toki mutta ei syö kuin taapero tai rajoita suihkussa käymistä.

Eiköhän tuon voi jo lukea sairauden puolelle. Hamstraaminen on sairaus, ja niin on yletön saituuskin. Molemmat juontavat juurensa ahneuteen, ja ahneus on taas jäänyt päälle jostain lapsuuden/nuoruuden osattomuuden tunteesta, usein emotionaalisesta. Sitä aukkoa yritetään ahneudella paikata. Kun tarpeeksi vanhaksi pääsevät, noita ei pelasta enää mikään. Näyttävät myös usein löytävän puolison jolla on sama neuroosi. Itse en sietäisi sairaalloisen pihiä ihmistä elämässäni sekuntiakaan, eikä siedä moni muukaan joten kai ne siinä vakat lopulta kantensa löytävät. Ahneet ihmiset on myös epäluotettavia koska ovat niin itsekkäitä ja oma hyvä on aina ensimmäisenä mielessä. Muiden resursseja käytetään mielellään mutta mitään ei anneta takaisin päin. Ahne ihminen on aina saamapuolella omasta mielestään. Tuo maailmankuva ja ajatusmaailma on niin kieroutunut että kyllä sitä voi ihan sairaudeksi jo sanoa.

Vierailija
1138/3893 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on anopin peruja pieni purkki cocktailtikkuja. Etiketin perusteella ne ovat 1970-luvulta, elleivät vanhempiakin. Purkissa on mustuneita tikkuja, joita joskus ihmettelin. Sitten näin, kun mies käytti tikkuja joulutorttujen sakaroiden kiinnittämiseen ennen torttujen uuniin laittamista. Tikkujen tarkoitus oli estää sakaroita nousemasta, ja niitä oli käytetty monta kertaa kyseiseen tarkoitukseen.

Oliko tämä nyt sitten äärimmäistä pihiyttä vai ei? Itselleni kyseinen, miehen äidiltään oppima tapa oli täysin uusi. Mielestäni tikkuja ei tarvita ollenkaan (eli olenko itse vielä pihimpi)? Oma äitini kiinnittää joulutorttujen sakarat vedellä "liimaamalla". Toisaalta sakaroiden nousemisen voi myös estää laittamalla luumuhillon sakaroiden päälle.

(Eikä muuten näyttänyt toimivan tuo tikkukonsti..)

Minä käytän tuota tikkukonstia, mutta aina on uudet tikut, käytetyt menee paiston jälkeen roskiin. Minulla ei se vedellä liimaus toimi, enkä itse tykkää siitä luumuhillo päällä-versiosta.

Kaupan voitaikinasta leivottaessa joulutortun sakaroiden päät voi pyörittää kaikki yhdessä nipussa "korkkiruuville" ja lopuksi painaa hieman alas. Sakarat liimautuvat tiiviisti yhteen ja taikinan kohotessa pyörittelyn jäljet häviävät. Itse tehty voitaikina saattaa olla tähän liian kiinteää ja huonosti kohoavaa, mutta voihan sitäkin kokeilla.

Minä käytän coctailtikkuja joulutorttujen sakaroiden kiinnittämiseen. Laitan hilloa paljon, joten sinun tyylillä hillo leviää ympäriinsä. Itsekin ensin säästin kytetyt tikut, mutta sitten tajusin, että rasiassa on tuhat tikkua, joten ne kestävät minun loppuiän ajan vaikka ottaisin aina uudet.

Vierailija
1139/3893 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on jo aika huono: mun vaimo säästää siten, että jättää jonkun laskun maksamatta ja siirtää vastaavan summan säästötilille. Ei ymmärrä että se lasku joudutaan sitten maksamaan seuraavassa kuussa korkojen kera. Raivostuttavaa...

Siis... millä logiikalla vaimosi kuvittelee säästävänsä noin? En mitenkään saa kiinni tosta ajatuksen juoksusta vaikka kuinka asiaa mielessäni kääntelen.

No en ymmärrä minäkään. Jotenkin kun se raha on sillä hetkellä siellä säästötilillä lämmittää hänen mieltä.

Tämä on varmaan sitä samaa ihmistyyppiä, joka ei voi maksaa laskuja silloin kun ne tulee vaan niitä pitää venyttää eräpäivään asti.

Nyt meni ohi. Minä merkkaan aina maksupäiväksi eräpäivän. Eikö niin muka saisi tehdä? Enkä ole pihi enkä mitään, muu ei ole edes käynyt mielessä.

Olen tilannut kaikki laskuni sähköisenä ja niissähän on oletuksena maksupäivä eräpäivä. En keksi mitään syytä miksi muuttaisin sen toiseksi.

No jos sattuu olemaan rahasta tiukkaa voi esimerkiksi maksaa kaikki laskut tilipäivänä, niin näkee heti paljonko on rahaa käytettävissä muuhun ennen seuraavaa tiliä. Näin ei tule vahingossa kuluttaneeksi rahoja ennen jonkun laskun eräpäivää, jolloin se jää maksamatta ja tulee myöhästymissakkoa ja korkokuluja.

Toinen syy on tapaus, josta olen kuullut. Vaikka eräpäivänä maksettu lyhennys pitäisi olla täysin sallittua, eräs ulkomainen luotottaja tulkitsi asiakkaan omassa pankissaan eräpäivänä tekemänsä maksut myöhästyneiksi, koska rahojen siirtymisessä meni muutama päivä.

Tämän seurauksena he irtisanoivat lainan jatkuvien myöhästyneiden suoritusten vuoksi.

Vierailija
1140/3893 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilma ei kyllä paina mitään siinä pussin sisällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän