Pihiyden huippu, kerro esimerkki
Omani tässä. Anopulla on wc:ssä sanko mihin pitää kerätä käyttämättä jääneet wc paperit myöhempää käyttöä varten. Eli siis vaikka repeytyneet, ei haittaa vaikka reunassa olisikin vähän sitä ihteään. Sinne se niitä Haisevia papereita säilöö, hyi että kun ällöttävä asiouda siellä. Aina muistuttaa että "muistakaa sitten käyttää sankoa" No ei tod. Käytetä!
Kommentit (3893)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on anopin peruja pieni purkki cocktailtikkuja. Etiketin perusteella ne ovat 1970-luvulta, elleivät vanhempiakin. Purkissa on mustuneita tikkuja, joita joskus ihmettelin. Sitten näin, kun mies käytti tikkuja joulutorttujen sakaroiden kiinnittämiseen ennen torttujen uuniin laittamista. Tikkujen tarkoitus oli estää sakaroita nousemasta, ja niitä oli käytetty monta kertaa kyseiseen tarkoitukseen.
Oliko tämä nyt sitten äärimmäistä pihiyttä vai ei? Itselleni kyseinen, miehen äidiltään oppima tapa oli täysin uusi. Mielestäni tikkuja ei tarvita ollenkaan (eli olenko itse vielä pihimpi)? Oma äitini kiinnittää joulutorttujen sakarat vedellä "liimaamalla". Toisaalta sakaroiden nousemisen voi myös estää laittamalla luumuhillon sakaroiden päälle.
(Eikä muuten näyttänyt toimivan tuo tikkukonsti..)
Minä käytän tuota tikkukonstia, mutta aina on uudet tikut, käytetyt menee paiston jälkeen roskiin. Minulla ei se vedellä liimaus toimi, enkä itse tykkää siitä luumuhillo päällä-versiosta.
Eräs kaverini lataa aina puhelimen töissä täyteen ettei kotona tuhraannu sähköä.
Myös kaupan punaisen lapun tuotteet ovat kovassa käytössä, tämä kyllä ymmärrettävää ja järkevääkin.
Varmaan tätini mies, rikas lääkäri. Tätini oli kotirouva, klassinen laulajatar eli esiintyi kyllä ja sai siitä palkkaa. Ei kuitenkaan niin paljon etteikö olisi ollut miehen elätettävänä, tämä oli kuitenkin yhdessä sovittu ja vastasi miehen toiveita. Täti sitten kerran sanoi, että tarvitsee uudet korkokengät kun entisistä on jo pohjakin kulunut. Sellaiset sirot piikkikorkoavokkaat kyseessä. Mies otti avokkaat, leikkasi vanhoista Nokian kumisaappaista palat pohjasta ja liimasi ne tädin korkokenkien pohjaan. Ja oli kerrassaan tyytyväinen itseensä. Hän oli muutenkin ihan sairaalloisen saita, vaikka omaisuutta oli vaikka muille jakaa. Nautti pihistelystä, arvelen että se oli ihan harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä on vajaa 10 v. Töissä meni todella paljon rahaa siihen, että printatut paperit hävitettiin.
Meidän talossa on hyvin matala hierarkia ja aloin talouspäällikölle ehdottamaan voisin tehdä saman paljon halvemmalla.
Tietenkään pimeänä ei voida näin tehdä, mutta aloin sitten luvan kanssa viemään turvapapereita kotiini.Keräsin sadevettä isoon saaviin ja saavista kaadoin vettä vanhaan vannaan.
Yhteen meni hyvin pari muovikassillista. Annoin liota yön yli ja täytin maitopurkin. Maitopurkissa oli paljon reikiä. Maitotölkit sitten laitoin poikittain varastoon kuivumaan ja unohdin sinne. Seinämään mahtui maitotölkkejä satoja. Sitten puolen vuoden päästä pystyi vaan kopauttamaan ns paperihalon pois ja maitotölkin pystyi käyttämään uudestaan
Keväällä taloyhtiön grillissä , siis grilli on ihan tiiltä ja ritilä päällä, kattilassa mm sulatin kynttilänjämiä, värjäsin kasviväreillä jne. Eihän se puuta korvaa, koska palaa nopeasti , mutta kyllä 20 halkoa riitti pitkäksi aikaa.
Talouspäällikkö tajusi tämä on hyvä juttu ja meille tulikin sitten firman pakettiauto parikin kertaa ja täytti vaatehuoneen. Hidasta se oli, mutta ei tarvinnut vahtia lainkaan.
Pari vuotta tätä tehtiin. Talossa oli iso kellari täynnä ikivanhoja papereita ja ne kaikki piti jonain päivänä hävittää. Lisäksi sitä tuli joka vuosi lisää. Vanhimmat paperit oli yli 30 v takaa. Eli muutossa ne oli tuotu kellarista kellariin.Sain kiitokseksi pari krt talon auton lainaan.
Nythän tämä ei tietenkään olisi mahdollista.
Papereita ei juurikaan tule, turvapaperia ei saa viedä talon ulkopuolelle ja ei nyt mikään ympäristöteko ole polttaa paperia saadakseen lämpöä.Talouspäällikkö jäi muutama vuosi sitten eläkkeellekin.
Jos ympäristöä ei ajatella, tässä kumpikin osapuoli säästi rahaa.
Mä en nyt ymmärtänyt yhtään. Siis sulloit ne firman paperit niihin maitotölkkeihin, kuivatit ja poltit "polttopuina" ja sait firman auton pari kertaa tuosta lainaan?
Toivottavasti otit tuosta nyt jotain muutakin.
Konkreettisesti en saanut muuta. Mutta välillisesti se auttoi taas seuraavaan projektiin jne.
Minä olin tyytyväinen , kai silläkin on merkitystä,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä on vajaa 10 v. Töissä meni todella paljon rahaa siihen, että printatut paperit hävitettiin.
Meidän talossa on hyvin matala hierarkia ja aloin talouspäällikölle ehdottamaan voisin tehdä saman paljon halvemmalla.
Tietenkään pimeänä ei voida näin tehdä, mutta aloin sitten luvan kanssa viemään turvapapereita kotiini.Keräsin sadevettä isoon saaviin ja saavista kaadoin vettä vanhaan vannaan.
Yhteen meni hyvin pari muovikassillista. Annoin liota yön yli ja täytin maitopurkin. Maitopurkissa oli paljon reikiä. Maitotölkit sitten laitoin poikittain varastoon kuivumaan ja unohdin sinne. Seinämään mahtui maitotölkkejä satoja. Sitten puolen vuoden päästä pystyi vaan kopauttamaan ns paperihalon pois ja maitotölkin pystyi käyttämään uudestaan
Keväällä taloyhtiön grillissä , siis grilli on ihan tiiltä ja ritilä päällä, kattilassa mm sulatin kynttilänjämiä, värjäsin kasviväreillä jne. Eihän se puuta korvaa, koska palaa nopeasti , mutta kyllä 20 halkoa riitti pitkäksi aikaa.
Talouspäällikkö tajusi tämä on hyvä juttu ja meille tulikin sitten firman pakettiauto parikin kertaa ja täytti vaatehuoneen. Hidasta se oli, mutta ei tarvinnut vahtia lainkaan.
Pari vuotta tätä tehtiin. Talossa oli iso kellari täynnä ikivanhoja papereita ja ne kaikki piti jonain päivänä hävittää. Lisäksi sitä tuli joka vuosi lisää. Vanhimmat paperit oli yli 30 v takaa. Eli muutossa ne oli tuotu kellarista kellariin.Sain kiitokseksi pari krt talon auton lainaan.
Papereita ei juurikaan tule, turvapaperia ei saa viedä talon ulkopuolelle ja ei nyt mikään ympäristöteko ole polttaa paperia saadakseen lämpöä.Talouspäällikkö jäi muutama vuosi sitten eläkkeellekin.
Mä en nyt ymmärtänyt yhtään. Siis sulloit ne firman paperit niihin maitotölkkeihin, kuivatit ja poltit "polttopuina" ja sait firman auton pari kertaa tuosta lainaan?
Toivottavasti otit tuosta nyt jotain muutakin.Tämä on kyllä kiehtova tapaus! En tajua edes missä kohtaa tässä on se säästö, kauhea työ ja palkaksi auto lainaan pariksi viikoksi? Eikö olisi ollut järkevämpää käyttää tuohon työhön mennyt aika vaikka opiskeluun ja hankkia paremmin palkattu työ ja ostaa oma auto?
Että jollekin ruokalan työntekijälle annettaisiin lupa viedä kotiinsa salaisia tietoja sisältäviä papereita? . Ei ne paperit suinkaan kuulu olla jokaisen työntekijän ulottuvilla, vaikka samassa firmassa työskentelisivätkin. Meillä tuo laskettaisiin talouspäällikön virheeksi, ja isoksi. Eikös näistä turvapapereista pidä raportoida, mihin ne päätyvät? Ja teillä ne päätyivät yhden ruokalan työntekijän vaatehuoneeseen....
Ja tosiaan, säästöä tuosta nyt ei tullut hittojakaan.
Enpä usko tätä tarinaa.
Minä en ole ruokalan työntekijä. Minä aikoinaan näin jossain tee se itse jutussa tästä maitotölkkihalko -jutun ja luvalla otin töistä käytettyjä kopiopapereita.
Talouspäällikkö huomasi tämän, kysyi lisää ja hän itse ehdotti tätä.
Kun näin mappikasat, meinasi homma kaatua siihen. Silloin talouspäällikkö itse ehdotti
yleismiesjantunen tyhjentää hyllyt, tuo ne minun luo ja minä tuhoan paperit.
Jossain vaiheessa itse tajusin nämä eivät ole ns paperinkeräyspaperia, vaan nämä pitöisi oikeasti hävittää . Minä ne hävitin ensiksi teksti hävisi liottamalla ja sitten vielä polttamalla.
Kyllä, talouspäällikkö teki tässä virheen ja näin ei ikinä kävisi vuonna 2020, mutta silloin oli silloin ja nyt on nyt. Talouspäällikkö myös jäi muutama vuosi tämän jälkeen eläkkeelle.
Minä sain firman auton lainaan, ainakin 3 krt.
Lisäksi tein paljon kankaan värjäyksiä viikonloppuisin ja ei tarvinnut hommaa polttopuita vaan näitä paperihalkoja.
Maitotölkit sain työpaikan ruokalasta pyytämällä.
Kun rahaa ei ole, on tälläisestä todella onnellinen. Mm keitin ruohoa, eli leikattua nurmikkoa sekä oksia, puiden oksia. Värjäsin vanhoja lakanoita näillä ja hyödynsin niitä käsitöihin.
Ei vie äitinsä haudalle kukkia.
Mummo pesi muovipussit sisältä ja päältä ja ripusteli astiakaapista roikkumaan kuivamaan.
Myös raaputti perunankuorista vähäisen perunan, ja homeisesta leivästä raaputti vaan homeet pois ja söi tyytyväisenä. Oli elänyt sota- ja pula-ajan.
Eräs eläkkeellä oleva sukulaispariskunta on säästänyt omakotitalonsa ilmastoinnista, lämmityksestä ja huoltotoimista. Nyt kun olisi aika myydä talo, niin kädessä onkin vain 30 vuotias, mutta täysin asuinkelvoton homepommi.
Se on ihan karmeeta! Tuli joskus ostettua mutta edelleen on kaapinperällä
Kyllä mäkin käytän homeista leipää.
Leikkaan vaan homekohdat pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti otit tuosta nyt jotain muutakin.
Miksi niitä ei voinut heti polttaa, piti kastella ensin?
Outo juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti otit tuosta nyt jotain muutakin.Miksi niitä ei voinut heti polttaa, piti kastella ensin?
Outo juttu.
Et oo ikinä polttanut paperia ?
Paperikasa ei pala alusta lopppun vaan kunnes tulee mm tuhkaa.
Lisäksi papereissa oli tietoja, joita ei haluttu muiden lukevan.
Kun paperit ensiksi liotetaan, ei tekstiä ei voi enää lukea
Plus halkona palaa paremmin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti otit tuosta nyt jotain muutakin.Tämä on kyllä kiehtova tapaus! En tajua edes missä kohtaa tässä on se säästö, kauhea työ ja palkaksi auto lainaan pariksi viikoksi? Eikö olisi ollut järkevämpää käyttää tuohon työhön mennyt aika vaikka opiskeluun ja hankkia paremmin palkattu työ ja ostaa oma auto?
En halua autoa. Liikaa kuluja.
Ei siinä vieressä tarvi odottaa. Jos laitoin näitä aamulka ja illalka, siihen meni max 1,5 h päivässä.
Olen tottunut tekemään käsillä kaikkea.
Mm tänään olen purkanut 5 villapaitaa, pessyt langat ja huomenna jatkan. Ajanut fillarilla n 10 km ja kerännyt 4 ämpärillistä nokkosia, ryöpännyt ja pakastanut ne. Vkonloppuna tälläinen tekeminen jatkuu.
Pidän myös työstäni. Sitä ei kaikki voi sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tää nyt oli pilaa, eiks niin?
Mistä sulla riitti muka maitotölkkejä vai toiks ne työkaverit sulle kaikki vanhat tyhjentyneet tölkkinsä ja sinä ahkerana vielä ne pesit ja rei'itit? Sitten lykkäsit vaatehuoneen seinille tölkit täynnä märkiä kopiopapereita noin niin kuin kuivumaan?
Joopa joo.
Kyllä meillä töissä oli jo kymmenen vuotta sitten (itse asiassa jo paljon kauemmin) kunnon silppurit.
Sain työpaikan ruokalasta. Joka päivä tuli toista kymmentä tölkkiä päivässä.
Ei kauaa kestänyt saada tarvittavat kokoon. En niitä erikseen pessyt, ihan pärjäsin sillä sadevedellä.Mulla oli sellainen reijittäjä, jolla tehdään mm vyöhön reikiä. Laitoin vastakkaiset reunat yhteen ja ei siinä kauaa kestänyt, per tölkki. Plus käytin tölkit moneen kertaan uudestaan. Jossain vaiheessa vein sitten ne keräykseen.
Tiedoksi, kun sinua kiinnostaa, täytin maitotölkit ja jätin ne pihalla olevaan tälläiseen sekalaatikkoon. Tai siinä ei ole pohjaa, vain seinät ja katto.
Laatikot olivat siellä, kunnes seuraava setti tuli, eli väh vrk.Sen jälkeen siirsin ne ns pyörävarastoon. Olivat siellä, järjestyksessä, useita kuukausia, kunnes tarvin halkoja.
Nämä olivat turvapapereita. Ne piti hävittää laittamalla tiettyyn suloon, jossa oli lukko ja sitten joku firma tuli ja haki sulon pois. Niitä vanhoja papereita oli hyllyllisiä. Paljon, siis satoja mappeja.
Tyhjensin mapit papereista, tein niistä niitä halkoja ja myin mapit ja muovitaskut. Silloin meni nämäkin kaupaksi.
Pari v sitten kävin ko huoneessa. Kellarin tarkoitus on pysynyt samana. Siellä oli lisää kansioita, huonekaluja, laatikoita, joissa on luult astioita.
Kun on joku paikka, minne voi hylätä, sinne hylätään.Tämä on niin uskomaton tarina, herranjestas! Kun puhut taloyhtiöstä ja pyöräkellarista, ilmeisesti asut siis kerros-tai rivitalossa? Eikö naapurit ihmetellyt että mitä helkkarin maitopurkkeja sä säilöt siellä pitkin ja poikin? Ja sitten polttelet niitä papereita illat pitkät taloyhtiön grillissä? Vähemmästäkin kyllä saa kylähullun maineen. Ja koko hommasta sait palkkioksi pari kertaa firman auton lainaksi? Mä en voi uskoa tätä :D.
Asun rivitalossa ja maitotölkit kuivuivat minun asuntooni kuuluvassa varastossa, jossa säilytämme pyöriä.
Tölkit olivat takaseinässä pinottuina.
En. En polttanut niitä illat pitkin.
Kun olin ajanut nurmikkoa, laitoin ruohoa kattilaan ja keitin sitä. Ja sitten keitin siinä esim lakanan.
Tai sain kynttilöiden jämiä. Sulatin ne vesihauteessa ja sulaneen steariinin kaadoin tyhjiin faily purkkeihin, joita olin leiketellyt käyttöön sopivaksi.
Olen asunut samassa taloyhtiössä yli 10 vuotta.
Muutaman kerran on joku naapuruston lapsista tullut katsomaan mitä teen. Mutta ei aikuisia kiinnosta.
Vai oletko itse joskus mennyt katsomaan toisen grillaamisia ?
Oletko oikeasti ilkeä ihminen ?
Mun faija sanoo että naiselle riittää puolikas vessapaperin arkki.
Ja se myös vahti ettei oo hävinny yhtään muuta kun se puolikas. Minä ja mutsi sitten käytiin salaa eri vessassa että saatiin edes se pari arkkia käytettyä, esitettiin että käytään vaan se puolikas arkki vessapaperia. Siinä on aika pitkälti pihiyden huippu.
Tässä appiukkoni (varmaan anoppi myös mukana keksimässä) kootut säästötärpit!
-perinteinen vessan vetämättä jättäminen. Jälkikasvua siunaantunut 8kpl ja aina on talossa väkeä. Vessa on aivan oksettavassa kunnossa.
-ruokaa tehdään tälle perheelle (4kpl teinejä/miltein aikuisia miehiä ja naisia asuu edelleen kotona) saman verran kuin me teemme kahdelle aikuiselle ja yhdelle 4v.
Lohta (juhlaruoka heidän hääpäivänään!) oli jokaiselle 2cm leveä palanen valmiiksi leikattuna ja jokaiselle yksi peruna. Salaatiksi oli suolakurkkia ja leiväksi näkkärin paloja pilkuttu. Maitoa heillä ei ole koskaan (lapselle ruokajuomaa), vaan aina vesi juomana. Tämän hääpäivän lisäksi olen yhden kerran saanut heillä ruokaa tämän 10v aviovuoden aikana. Se oli jouluruoka. Kaikki 8 lasta oli paikalla ja muutamilla tyttöystävät lisänä. Näin että appiukkoa puhallutti rahan tuhlaus ruokaan. No ruuaksi oli sitten jokaiselle yksi lihapulla, jokaiselle yksi peruna, yksi pieni valmisperunalaatikko ja samoin lanttu- ja porkkanalaatikko koko 15 hengen porukalle. Kinkku oli pilkottu valmiiksi lautasille. Kaikille yksi, lapsen kämmentäkin pienempi palanen. Juomaksi vesi. Jälkkäriksi oli luumukiisseli ilman kermavaahtoa. Voi luoja kuinka oli kauhea joulu. Haettiin sinä iltana mäkkäristä ruokaa, sillä tämä upea juhlaruoka oli ainut mitä tarjosivat koko jouluaattona ja olimme kuitenkin yhden yönkin.
-ruuasta he siis säästävät aina. Mieheni sanoi että kun olivat lapsia, oli iltaruuaksi usein vain pelkkä leipä tai keitetty kananmuna. Jääkaappi oli aina tyhjä, ettei vain lapset syö ja tuhlaa. Itse piti hankkia rahat herkkuihin, mikäli niitä mieli. Koulussa piti syödä mahat täyteen.
Jatkan alas uudella viestillä...
-vaatteet ilmanmuuta kierrätettiin. Aivan riekaleiset ja väriä vaihtaneen kulahtaneet vaatteet siirtyivät seuraavalle lapselle. Kaiken huippuna se, että näitä samoja (mieheni ja hänen 7 sisaruksen käyttämiä) lumppuja tarjosivat myös meidän lapselle (olivathan ne vielä varsin hyviä).
-suihkussa ei saanut teininäkään liian tiuhaan käydä. Kuulemma piti suihkutella koulun liikuntatunnin jälkeen kunnolla. Vain lauantaisin ja keskiviikkoisin sai peseytyä kotona. Saippuana palasaippua ja sillä pestiin koko kroppa ja hiukset.
-hamstraaminen oli ja on edelleen aivan järkyttävää. Ihan kaikki säästetään mitä vain löydetään.
Ystävä, joka asuu kimppakämpässä. Hänellä on vakituinen työpaikka, palkka verojen jälkeen noin 3000e/kk. Kyselee autokyytejä milloin mitäkin asiaa varten ja ottaa kämppiksensä mukaan, kun hänelläkin on menoja ja nehän hoituu meidän autolla kätevästi. Sitten takapenkillä puhutaan miten taas säästyi muutama euro, kun ei tarvinnut metrolla mennä. Bensarahaa ei ole tarjottu kertaakaan. Juu enpä ole ollut häneen yhteydessä enää juuri ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani ottavat oman kahvinkeittimen laivalle ettei tarvitse ostaa kallista kahvilan kahvia.
Laivan säännöissä kielletään ruuantekovälineet(tulipalovaara)
Myös eväät kielletty.
Täällä oli ketju aiheesta aikoinaan.
Rikas Perijätär ei pidä äitinsä hautaa kunnossa. Ainoa hauta koko rivissä, jossa ei ole kesäkukkia tai hoitoa...