Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pihiyden huippu, kerro esimerkki

Vierailija
28.01.2020 |

Omani tässä. Anopulla on wc:ssä sanko mihin pitää kerätä käyttämättä jääneet wc paperit myöhempää käyttöä varten. Eli siis vaikka repeytyneet, ei haittaa vaikka reunassa olisikin vähän sitä ihteään. Sinne se niitä Haisevia papereita säilöö, hyi että kun ällöttävä asiouda siellä. Aina muistuttaa että "muistakaa sitten käyttää sankoa" No ei tod. Käytetä!

Kommentit (3893)

Vierailija
961/3893 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen superpihi. Kuljen kirpparirytkyissä joita ostan parilla eurolla, yli vitosta en raski maksaa edes kengistä. Käsilaukku sukulaisen kuolinpesästä ja kampaajalla viimeksi 2010.

Maksan silti mielelläni lapsen kaveritkin kerran vuodessa linnanmäelle ja vien lapsia kavereineen ulos syömään. Miehelle ostin 4000e kellon ja lasten harrastuksiin menee yli 500e kuukaudessa. Lapselleni ostan mielelläni 60e hajuveden ja itse vetelen kainaloihin Lidlin 0.99euron cien:iä. En tiedä mikä mussa on vikana kun musta tuntuu että itseensä ei voi panostaa ja koskaan IKINÄ mitään kivaa itselle. Se olisi tuhlausta. Mä en ansaitse. Tulen kyllä eniten iloiseksi kun lapset ja mies iloitsee :) Vuositulot 70 000e minulla ja sijoitan kyllä myös kaiken liikenevän.

Entä jos perheesi ostaa sinulle jonkun kalliin paitapuseron, raskitko käyttää sitä?

Tuntuisi vähän pahalta. Mulla on myös köyhän identiteetti, vaikea selittää. Mutta siis en ikinä pystyisi pukeutumaan tyyliin guessiin tai ganttiin puhumattakaan että olisi joku luiska kädessä. Jotenkin salaa naureskelen ihmisille joilla isot logot näkyvästi esillä. Pidän sellaista tyhmänä. Jos mies on ostanut kalliin korun niin melkein suutun ja syytän rahantuhlauksesta. Joku mielisairaus tämäkin :( iloitsen eniten kun esim. Asuntolaina on saatu maksettua---tyylisistä jutuista. Ja siitä että lapsilla alkaa kalliit ratsastusleirit kesäkuussa jne.

Vierailija
962/3893 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Appiukolla oli kerran 1990-luvulla muutaman vuoden ikäinen Toyota Corolla jonka hän oli ostanut käytettynä. Auton sisäpaneelit takapenkin puolella olivat vielä tehtaan muovikalvon peitossa, edellinen omistaja ei ollut raaskinut poistaa niitä eikä appiukkokaan poistanut koska "auton arvo säilyy paremmin".  Ne oli tietysti siinä vaiheessa kamalan pölyiset, ja arvaa oliko kiva matkustaa heidän autossa heidän mökilleen takapenkillä istuen.

Omalla autolla ei ollut järkevää heidän mökilleen mennä koska silloin tuli perille melkein tunti liian aikaisin, appiukon kaasujalka kun oli sitä kevyintä sorttia että 200 km matka kesti yli kolme tuntia. Ei ollut kiva odotella perillä kun hyttysiä oli mökillä niinmaan p*leesti eikä ollut avaimia sinne.

Sorry, pisti silmään tuo "Omalla autolla ei ollut järkevää...". Ei kait sitä pakko olisi ollut samaan aikaan lähteä? Tai olisi voinut vaikka pysähtyä matkalla jonnekin yms. Ehkäpä vain itsekin pihistit bensakuluissa :) Jos noin kurjaa olisi mennä appiukon kyydissä, niin ehdottomasti menisin omalla autolla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
963/3893 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästän teepussit ja käytän uudelleen.

Tuhlausta heittää pois yhden kerran jälkeen.

Tämä on niin järjetöntä. Jos olisi tarvetta säästää, niin mieluummin jättäisin joka toisen teehetken pois, kuin joisin joka toisella kerralla ällöttävää laimeaa lirua.

Hah hah, kun ei ole litkua vaan erinomaiata teetä!

Viisi kertaa voi käyttää.

Joo, ehkä jos sulla on jotain erityislaatuista oolong-teetä mistä teet nopeita minuutin haudutuksia, niin joo silloin saat kyllä viisi kertaa samoista lehdistä teetä. Mutta joku yellow label -pussi jota ei kenenkään pitäisi juoda yhdenkään kerran haudutettuna...

Vierailija
964/3893 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exän porukat laittoivat täyteen pannulliseen kahvia kaksi (2!) mitallista kahvinpuruja. Kahvi oli sellaista teen väristä litkua, ja kaikki vielä käyttivät maitoa siinä.

Ekalla kerralla käydessäni luulin joutuvani jonkun käytännönpilan kohteeksi, mutta aika pian selvisi että tämä on heidän tapa. Olivat hyvin loukkaantuneita, kun kehtasin ihmetellä että oliko kahvinkeittäjälle tullut ajatuskatkos mittaillessa. Olivat muutenkin hyvin omituista sakkia, ja exän sisaruksetkin tuntuivat vähän häpeävän vanhempiensa käytöstä. Vanhemmat ovat noin 60-vuotiaita, joten mistään pula-ajan traumoista ei liene kysymys.

Onko kukaan muu törmännyt samanlaiseen? (Ihan koko ketjua en jaksanut vielä selata läpi)

Vierailija
965/3893 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillä miljoonaomaisuus. Ajaa silti jollain ikälopulla Opelilla vai onko se Toyota, ihan sama. Kuitenkin joku yli 20 vuotta vanha, kolarissa kunnon harakiriauto, ei varmaan henki säästy jos joutuu liikenneonnettomuuteen.

No sitten toinen sankari, ajaa vain firman pakettiautolla kun se menee vähennyksiin. Renkaita ostaessa vinkui hintaa alemmas, vaikka oli jo jotain LinglangSilSail kiinalaispyöriä hommaamassa. Kun ei tyypillä Micheliiniin ole varaa. Ja firma tekee ainakin 500 tuhatta voittoa joka vuosi. Niin säästää sit tuommoisessa asiassa.

Hitto kun ihmetyttää. Itse kyllä haluan kunnon merkkirenkaat oman perheautoon, eikä jotain Linglangia! Ja auto on neljä vuotta vanha, en vaan uskaltaisi päivittäin ajaa jollain 1990-luvun rusinakipolla painaa menemään.

Vierailija
966/3893 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarjosin etelässä apeille ruuat kiinalaisravintolassa, olimme käymässä heidän kakkos kodissaan. Laitoin sitten vielä tipin siihen päälle. Anoppi nappasi tippirahani siintä kasasta, laittoi omaan lompakkoonsa. Tosin laittoi kylläkin omasta kukkarostaan pari senttiä siihen kasaan. Hävetti.

Apeille? Onko sulla siis useampikin appi?

Viesti saattaa tarkoittaa appivanhempia anoppina ja appena tai sitten kahta appea. Mikä siinä mahtaa ihmetyttää?

-eri

Vierailija
967/3893 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuisi vähän pahalta. Mulla on myös köyhän identiteetti, vaikea selittää. Mutta siis en ikinä pystyisi pukeutumaan tyyliin guessiin tai ganttiin puhumattakaan että olisi joku luiska kädessä. Jotenkin salaa naureskelen ihmisille joilla isot logot näkyvästi esillä. Pidän sellaista tyhmänä. Jos mies on ostanut kalliin korun niin melkein suutun ja syytän rahantuhlauksesta. Joku mielisairaus tämäkin :( iloitsen eniten kun esim. Asuntolaina on saatu maksettua---tyylisistä jutuista. Ja siitä että lapsilla alkaa kalliit ratsastusleirit kesäkuussa jne.

"Köyhän identiteetti". Tämä oli paras kuulemani selittävä tekijä minunkin piheyteeni. Mulla on nimenomaan köyhän identiteetti, saan jotain nautintoa köyhäilystä ja säästämisestä. En ole varma mistä tuo on alkanut, koska lapsuudessa ja varhaisnuoruudessa kaikki meni mitä tuli. Mutta jossain vaiheessa päässä ilmeisesti naksahti ja keksin, että olisi kiva olla rahaa sukan varressa. Huolimatta siitä että en ole koskaan ollut hirveän kovapalkkaisessa työssä ja muutenkin työelämässä vain kymmenisen vuotta, mulla on melkein 70 000 rahaa säästössä. Ja olen kuitenkin omistanut autonkin jo melkein 10 vuotta, ja niihin on mennyt varmasti se 10 000 joka olisi sekin säästössä jos minulla ei olisi edes tuota pientä mukavuudenhalua. Mutta en hyväksy sitä että muutkaan maksavan puolestani eli en lokkeile. Jos vain koen jonkin asian olevan liian kallista, niin jätän sen ostamatta tai juoman tilaamatta tms. Olen varmasti raskas tyyppi tämän ominaisuuteni vuoksi, en epäile sitä hetkeäkään... 

Vierailija
968/3893 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaiseni antoi lapselleni joululahjan. Se, missä hammasharjat on kaupassa kiinni ( oli ennen). Tämä on kuulemma kiva leikki kassakone

Vierailija
969/3893 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin Englannissa Brightonissa kesäopintoja suorittamassa. Majoituin vanhan pariskunnan luona, jonka löysin tuttavan kautta. Tämä tuttava oli vaihto-oppilasvuoden minun kanssa samalla luokalla lukiossa, ja kehui, että hänellä on sukua siellä sun täällä ympäri Englantia. Tämä pariskuntakin oli jotain sukua hänelle, joten luulin, että on ok.

Taloudessa oli todella ihmeellisiä sääntöjä. Lämmitystä ei saanut laittaa kuumemmalle, vaan piti ottaa kuumavesipulloja sänkyyn, jos huoneessa oli kylmä. Englannissa oli sinä kesänä koleita ja sateisia ilmoja vielä kesäkuun alussa. Kun pesin pyykkiä, kaikki piti laittaa narulle ulos katokseen kuivumaan. Vuokraemäntä väitti, että sisällä pitää säätää lämmitystä isommalle, jos sinne ripustaa pyykkiä. Olipa kiva odotella 3 päivää, että farkut kuivuu ulkona kostealla säällä. Aamupala sisältyi huonevuokraan, mutta oli kahta lajia: 2 palaa paahtoleipää ja niiden päälle marmeladia tai sitten purkkipapuja ja yksi paistettu muna. Koskaan ei mitään muuta tarjolla. Perheen rouva (mummeli) hipsutteli sisällä esiliinassa ja tohveleissa, jotka olivat lähellä hajoamispistettä. Jos kylään tuli tuttavarouvia, jalkaan vaihtui tyylikkäät avokkaat. Nojatuolin käsinojilla oli kulumissuojina pitsiliinat, joista kerrottiin, että rouvan äiti on ne tehnyt. Minä sain istua nojatuolissa, kun olin vieras. Kauheinta oli se isännän jaarittelu hinnoista. Voi voi kun ovat nostaneet veden hintaa niin paljon (siis oikeasti aivan mitättömän vähän). Voi alkaa olla kultaakin arvokkaampaa. Jne. En ole kenenkään Suomessa jaaritelleen sillä tavalla jostain mitättömistä hintojen korotuksista. Jos se voi on niin kallista, niin ostaisivat sitten margariinia.

Vierailija
970/3893 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä päin asuu tosi pihi mies. Se ei käy koskaan kaupassa! Talvella näin sen Tokmannilla, mikä ihme, mutta ei ostanut mitään.

Sanoi pois lähtiessään " tulipa nähtyä".

Ja vaimo on kuollut eli sekään ei voi käydä kaupassa.

Yksi aikuisista lapsista kuoli.

Ei kuolinilmoitusta, ei hautaa.

Ajelee ilman valoja, talossa ei polta valoja.

Pihi?

Kummajainen kun ei ole kuollut nälkään.

Ruokaa saa muualtakin kuin kaupasta.

Vierailija
971/3893 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Appiukolla oli kerran 1990-luvulla muutaman vuoden ikäinen Toyota Corolla jonka hän oli ostanut käytettynä. Auton sisäpaneelit takapenkin puolella olivat vielä tehtaan muovikalvon peitossa, edellinen omistaja ei ollut raaskinut poistaa niitä eikä appiukkokaan poistanut koska "auton arvo säilyy paremmin".  Ne oli tietysti siinä vaiheessa kamalan pölyiset, ja arvaa oliko kiva matkustaa heidän autossa heidän mökilleen takapenkillä istuen.

Omalla autolla ei ollut järkevää heidän mökilleen mennä koska silloin tuli perille melkein tunti liian aikaisin, appiukon kaasujalka kun oli sitä kevyintä sorttia että 200 km matka kesti yli kolme tuntia. Ei ollut kiva odotella perillä kun hyttysiä oli mökillä niinmaan p*leesti eikä ollut avaimia sinne.

Sorry, pisti silmään tuo "Omalla autolla ei ollut järkevää...". Ei kait sitä pakko olisi ollut samaan aikaan lähteä? Tai olisi voinut vaikka pysähtyä matkalla jonnekin yms. Ehkäpä vain itsekin pihistit bensakuluissa :) Jos noin kurjaa olisi mennä appiukon kyydissä, niin ehdottomasti menisin omalla autolla. 

Selvennykseksi vielä että minä ja vaimoni vasta riiiattiin silloin ja hän asui vanhempiensa luona toisessa kaupungissa kuin minä. Minulla oli heidän mökilleen itse asiassa pidempi matka mutta ajoin samassa ajassa kuin he. Kännyköitä ei siihen aikaan ollut etten voinut tietää missä he olivat, joten, vaikka joskus pysähdyin kahvilla he tulivat aina perille n 45 minuuttia minun jälkeeni.

Ne kerrat kun menin heidän autollaan, jätin oman autoni heidän pihaan. Muutaman kerran mentiin koko porukka mun autolla mutta kerran tuli riitaa appiukon kanssa kun aloitin hänen mielestään jarruttamisen liian myöhään paikassa joissa nopeusrajoitus aleni, samoin kiihdytin liian rivakasti heti kun risteys oli ohitettu eikä  vasta seuraavan nopeusrajoitusmerkin jälkeen, nimitteli minua pikkunilkiksi joka aina haluaa olla muita parempi. Sen jälkeen en halunnut heitä enää kyytiini.

Kun minä ja vaimoni olimme muuttaneet yhteen emme myöskään menneet enää heidän autollaan ja sitten hommattiin oma mökki ja käynnit heidän mökillään väheni.

Vierailija
972/3893 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Appivanhemmat osaa olla hyvin pihejä ja jotenkin sellaisella jännällä tavalla. Ollaan hyvin suureellisia, mutta kuitenkin ihan todella pihejä.

Esimerkki: Meille ostettiin uuteen kotiin uudet yöpöydät. Entiset olivat sinne liian leveät. Mies ehdotti, että annetaan ne hänen vanhemmilleen. Tämä sopi minulle hyvin. Olin ostanut ne pari vuotta aiemmin, hinta oli n. 200 eur/kpl. Tässä vaiheessahan ne olivat tarpeettomat, joten mieluummin ne minusta menevät jollekin sukulaiselle, joka ne haluaa kuin tori.fi tai muuhun nettikirppikseen.

Appiukko oli ihastuksissaan. Hän halusi tarjota meille palkaksi illallisen. Yritin vähän estellä, kun arvasin, että tässä on joku jippo takana kuitenkin. Mies oli ihan tohkeissaan, "kun faija tarjoaa, niin se tarjoaa viimeisen päälle". OK, ajattelin, mennään illalliselle totta kai, mikäs siinä.

Illallisen ajankohta lähestyi, appi touhotti siitä ja mies myös. Paikaksi oli valittu paikallinen Rosso. OK, onhan sielläkin ihan hyvät ruuat. Istuimme pöytään, alkujuomiksi appi tilasi oluttuopit. Sitten hän alkoi tutkimaan listaa ja ähkimään. Itse jo katselin alkuruokaa, pihviä pääruuaksi ja jälkiruokaa. Kohta tulikin apen suunnalta tiukka toteamus "Ei tässä mikään nälkä ole, minä syön vain pitsaa". Anoppi ja mieheni säestivät mukana, että joo niin onkin, pizza on täällä hyvää, otetaan vaan pizzat. Mitäpä minä sitten olisin voinut valita muuta kuin pizzan.

Ja pizzaa syötiin. Ei mitään muuta raastepöydän lisäksi. 

Ajatus on tärkein, totta kai. Minä en siis olisi tarvinnut näistä yöpöydistä penniäkään. Se, mikä jäi kaivelemaan, oli tämä hirveä hehkutus mahtavasta illallisesta. Lopputulos oli pizza+olut. Sekin olisi ollut parempi, jos olisi ihan reilusti sanottu, että kiitos, nämä ovat kivat, mennäänkö pizzalle joku ilta. Mutta ei, mieskin hehkutti että kunnon illallinen tulossa. Tästä pizzalla käynnistä sitten hehkutettiin muulle suvulle illallisen tarjoamisena. Mutta joo, jokaisella on omat tapansa, eikös.

Olet liian hienotunteinen. Minä olisin sanonut että kylläpäs onkin nälkä ja tilannut pitkän kaavan mukaan alkuruoat, pihvit, viinit ja jälkkärit.  Sen jälkeen kehunut apppivanhempia vuolaasti kun niin hyvän illallisen tarjosivat. Olisi miehesikin voinut oppia jotakin.

Vierailija
973/3893 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samainen pihi säästi 90% ruokarahoista eikä tarjonnut ruokaa riittävästi lapsille.

Aika monessa ns. hyvässä perheessä kohdellaan muuten lapsia todella julmasti, mitä tulee ravinnonsaantiin. On aikuisille sopivat pitkät ateriavälit, esim. 5 tuntia, ja välipaloja ei syödä että ruoka sitten maistuu. Kasvavat lapset tarvitsisivat paljon enemmän ja useammin ja monipuolisempaa ruokaa, myös niitä herkkuja joskus. Tekisi mieli melkein tehdä lasu näistä liian isoa talovelkaa lyhentävistä mukahyvistä vanhemmista, jotka käytännössä pitävät lastaan nälässä koko tämän lapsuusajan.

Toki tottuuhan lapsikin niukkaan ravintoon, kun totutetaan. Turha vaan sitten ihmetellä huonoa koulumenestystä, kun ei energiaa riitä enää aivotoimintaan.

Eräs oma sukulaisenikin oli tällainen. Jestas kun lapset pääsivät joskus sukujuhliin, niin söivät kaiken läpi käsien, kun kerrankin ruokaa saivat.

Mitä tarkoittaa läpi käsien syöminen?

Paljon enemmän kyllä näkee niitä vanhempia jotka antavat lapsen mussuttaa koko ajan pullaa ja keksiä, ja sitten riidellään ruokapöydässä kun lapsi "ei tykkää" mistään. No eihän se tykkää kun ei ole ikinä nälkä, ja aina saa jotain makeaa ja/tai rasvaista herkkua samalla kun äiti kokkaa  ruokaa. Kyllä lapsi malttaa odottaa ruuan tuoksussa sen 20 min että pääsee syömään kunnon ruokaa, vaikka tuoksut toisivatkin veden kielelle.

No, ei meidän tuttavapiirissä näy noita pullan mussuttajia, vaan enempi niitä perheitä, joissa ei syödä minkäänlaisia välipaloja eli "napostella", ja lapsille annostellaan ruoka tarkasti lautaselle eikä lisää saa itse ottaa. Näiden perheiden lapset tulevat mielellään yökylään meille ja tankkaavat sitten kuin henkensä hädässä, kun ruokaa kerrankin on niin ettei tarvitse säännöstellä.

Omat lapset ei vedä mitään herkkuövereitä ja mättösäkkejä koskaan. Noiden niukkojen perheiden lapset syövät aivan rajattomasti makeaa sen kerran kun saavat, esimerkiksi synttäreillä tai luokkaretkellä. En tajua, miten lapsen elimistö sellaista kestää.

En koskaan hengailisi "tuttavapiirissä" jossa lapsia pidetään mielestäni nälässä. Aika sairasta tommosten kanssa hengailu, ja vielä niin että koko tuttavapiiri on täynnä tämmöisiä. Kannattaa valita paremmin seuransa.

Millä tavalla "tommosten kanssa hengailu" on sairasta? Olisiko mielestäsi jotenkin järkevämpää muuttaa muualle, jos naapurissa asuu tällainen niukan syömisen perhe, ja lapset ovat keskenään kavereita? Tai kieltää lapsia leikkimästä keskenään? Tai vaihtaa koulua, jos luokkakavereissa on tällaisten perheiden lapsia?

Ei tuo niukistelu mihinkään katoa, vaikka muuttaisi tai vaihtaisi koulua. Todella monessa perheessä on tiukka ruokakuri ja vanhemmat eivät näe lastensa nälkää, koska kotona on kuitenkin säännölliset ateria-ajat ja periaatteessa ruoka on terveellistä. Annokset on vaan liian pieniä kasvavalle lapselle tai nuorelle, ja aterioiden välit liian pitkiä. Aikuisilla on tapana ajatella itsekkäästi omalla vatsallaan.

Jokin muu asia kommentissani sai sinut noin torjuvalle kannalle kuin tuo tosiasia. Melkein voin aavistaa, mikä se on.

Kyllä se nyt vain ei ole tervettä hengailla lapsia pahoinpitelevien ihmisten kanssa mniin ettei itse tee poliisille iloitusta asiasta. Eli olet itse ehkä se sairain tuossa kuviossa. Oikeastihan lapset eivät ole missään nälässä, vaan ihan hyvin voivat. Eiköstä niin ;)

Vierailija
974/3893 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tänään ison summan rahaa( menee laskuihin). Sen kunniaksi otin uuden purkan, puolitin.

Vierailija
975/3893 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En raaski ostaa uusia kenkiä. Ne maksaa!

Vierailija
976/3893 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töistä näitä riittäisi kerrottavaksi vaikka kuinka. Kyseessä vanha yrittäjä, itse jo reilusti eläkeiässä, mutta pihi kuin mikä. Olen siis töissä elintarvikealalla ja tuotantotilojen yhteydessä on kahvila. Tämä yrittäjä pyytää useasti myyjiä keräämään talteen päivän päätteeksi jääneen kahvin. Jos termarille on "parempaa" käyttöä, niin kahvi kaadetaan kattilaan odottamaan. Siittä sitten tämä kahvi kiikutetaan autolla haettuna kotiin, jossa yrittäjävanhus lämmittää sen itselleen mikrossa. Pahimmillaan kahvin pintaan on kerennyt muodostua vanhetessaan kamala kalvo, mutta sehän ei makuun vaikuta, kaiketi.

Vierailija
977/3893 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena kun kuljin liftillä, naapurissa asuva vanhapoika otti kyytiin, jos sattui samaan aikaan tielle. Hän oli erittäin mukava ja metsääkin oli muutamia satoja hehtaareja. En tiedä oliko hän loppujen lopuksi pihi, mutta kaippa hän ei kokenut ostamisen tai kuluttamisen iloa. (joka on sikäli ihan oikein)

Muistan hänen leppoisan ja nykivän ajotapansa: Hän polkaisi kaasua noin 4 sekunnin ajan, hölläsi 4 sekunniksi, kunnes taas painoi kaasupoljinta...hölläsi...jne.

MInulla oli käsitys, että näin hän kuvitteli säästävänsä bensaa suuretkin määrät. En suinkaan ole automekaanikko, mutta eikös auto kuluta tuolla tyylillä enemmän bensaa kuin kevyesti pitämällä kaasupoljinta ns.peruskaasulla? Vai meneekö samoihin, olihan siinä tyhjäkäyntiä välillä.

Vierailija
978/3893 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hondo kirjoitti:

Meillä on taloyhtiössä huoneistokohtaiset vesimittarit. Joka kk maksetaan vesimaksuennakkoa 15e per asukas. Vuoden alussa sitten maksetaan ed. vuoden todellisen kulutuksen mukainen lisälasku. Minulla se on yleensä noin 150 euroa. Naapurini kuusikymppinen ukko elvisteli saaneensa vesimaksuPALAUTUSTA 150 euroa viime vuodelta! Miten hevletissä joku pystyy käyttämään vettä vain 3 kympillä vuodessa!!?? Ei ihme että käytävässä haisee.

Mun 80v. isoäidillä on sama homma. Vesimaksuennakkoa maksaa, mutta sitten aina saa valtavasti rahaa takaisin vuoden alussa. Hän on siisteyden perikuva, joten vedessä säästäminen ei kuitenkaan aiheuta haju- eikä muita haittoja. Kun on pieni eläke, niin tämäkin on asia, jossa voi säästää.

10 vuotta sitten mummin talon putkirempan yhteydessä käyttövesiputket siirrettiin kulkemaan rappukäytävässä kaiteiden välissä. Kun aamulla ottaa vettä hanasta, niin ei saa kylmää eikä lämmintä vettä, ennen kuin sitä on lorotettu litroittain. Mummini ottaa tämän veden talteen ämpäriin ja käyttää päivän mittaan astioiden huuhteluun. Pesee pyykkiä omalla koneella max 2 kertaa kk, muuten käyttää taloyhtiön pesukonetta, jonka käyttö on edullisempaa kuin omasta vedestä maksaminen. Samaten käy joka tiistai taloyhtiön lenkkisaunassa, siinäkin säästyy omat vedet. Oletettavasti myös kotonaan käyttää suihkussa vettä säästellen.

Meillä itsellä nousi juuri vesimaksu 4 eurolla (ei ole omia mittareita). Joka kerta kun lasken vettä hanasta, kuulen mummini äänen päässäni ja mietin, pitäisikö sitä itsekin ruveta ottamaan vettä talteen ja käyttämään kaiken juomaveden jääkaapin kautta.

Vierailija
979/3893 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oltiin kaverin kanssa jouluostoksilla lähimmässä kaupungissa.  Hänen piti nostaa rahaa automaatista.  Oltiin kauppakeskuksen aulassa, missä oli automaatti ja oletin, että nostaa siitä.  Ei suostunut, kun se oli "väärän" pankin automaatti. (Tästä on jo tosi kauan aikaa, nykyään ne on kaikki jotain ottoja, mutta silloin ei vielä ollut.  Kaikista sai kuitenkin nostettua rahaa).  Kaveri väitti, että häneltä menee maksu (joku muutama penni) siitä, kun nostaa eri pankin automaatilta, joten hän lähti sankkaan lumipyryyn etsimään lähintä oikeaa automaattia.  Viipyi melkein tunnin, onneksi siinä oli kahvio.

Tämmöinen on musta uskomatonta.  Ihminen on valmis uhraamaan aikaa ja mukavuttaan siihen, että saa muutaman pennin (tai nykyään sentin) hyödyn.  Jos sitä yleensä edes oli, en koskaan silloin katsonut, menikö multa tosiaan joku lisämaksu, jos nostin OP:n automaatilta toisen pankin kortilla.

Tää on kyllä huippu:  Mulla oli todella pihi esimies.  Kuvaavaa on, että ei ollut oman yrityksensä pomo, vaan kyse oli isosta yhtiöstä ja sen palkkalistoilla itsekin.  Mutta johti kyllä hommaa ihan kuin olisi omista rahoistaan kyse. Ei kyllä ikinä ajanut alaistensa etuja,  ihan kuin ne olisi ollut siltä itseltään pois. 

Olin lähdössä päivän kurssille omalla autolla, mutta tietenkin matkakorvaus bussin mukaan, sehän oli selvää, vaikka busseja ei sinne sopivasti kulkenutkaan.  Suostuin menemään omalla autolla, ja hän järkkäsi siihen matkaan mukaan toisenkin työkaverin, kun lupasin armeliaasti vielä, etten ota korvausta lisämatkustajasta.  Kun seuraavana aamuna sitten tulin työpaikaltani hakemaan sen työkaverini, odotti siellä myös esimies oman ystävänsä kanssa, että hekin tulevat samaan kyytiin, kun ovat menossa omille asioilleen ko. kaupunkiin, ja kun ilmaiseksi pääsevät.  Tosin vain sen menomatkan, mutta kumminkin.

Työkaverini kanssa ei meinannut nauru loppua, kun autosta pois nousivat.  Käkätettiin mahat kippurassa varmaan viis minuuttia, ennen kuin päästiin lähtemään eteenpäin.

Olikohan 90-luvun loppua, kun erehdyin nostamaan rahaa jonkun paikallisen säästöpankin automaatista, kun Otto-automaattia ei ollut näkösällä.

Automaatti veloitti nostosta jotain 4,90mk.

Kyllä se opiskelijaa harmitti, kun automaatti söi 1-2 päivän ruokarahat.

Muistelen myös että nuoruudessa väärästä automaatista nostaminen oli oikeasti kallista eikä mitään muutamaa penniä.

Vierailija
980/3893 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on vajaa 10 v. Töissä meni todella paljon rahaa siihen, että printatut paperit hävitettiin.

Meidän talossa on hyvin matala hierarkia ja aloin talouspäällikölle ehdottamaan voisin tehdä saman paljon halvemmalla.

Tietenkään pimeänä ei voida näin tehdä, mutta aloin sitten luvan kanssa viemään turvapapereita kotiini.

Keräsin sadevettä isoon saaviin ja saavista kaadoin vettä vanhaan vannaan.

Yhteen meni hyvin pari muovikassillista. Annoin liota yön yli ja täytin maitopurkin. Maitopurkissa oli paljon reikiä. Maitotölkit sitten laitoin poikittain varastoon kuivumaan ja unohdin sinne. Seinämään mahtui maitotölkkejä satoja. Sitten puolen vuoden päästä pystyi vaan kopauttamaan ns paperihalon pois ja maitotölkin pystyi käyttämään uudestaan

Keväällä taloyhtiön grillissä , siis grilli on ihan tiiltä ja ritilä päällä, kattilassa mm sulatin kynttilänjämiä, värjäsin kasviväreillä jne. Eihän se puuta korvaa, koska palaa nopeasti , mutta kyllä 20 halkoa riitti pitkäksi aikaa.

Talouspäällikkö tajusi tämä on hyvä juttu ja meille tulikin sitten firman pakettiauto parikin kertaa ja täytti vaatehuoneen. Hidasta se oli, mutta ei tarvinnut vahtia lainkaan.

Pari vuotta tätä tehtiin. Talossa oli iso kellari täynnä ikivanhoja papereita ja ne kaikki piti jonain päivänä hävittää. Lisäksi sitä tuli joka vuosi lisää. Vanhimmat paperit oli yli 30 v takaa. Eli muutossa ne oli tuotu kellarista kellariin.

Sain kiitokseksi pari krt talon auton lainaan.

Nythän tämä ei tietenkään olisi mahdollista.

Papereita ei juurikaan tule, turvapaperia ei saa viedä talon ulkopuolelle ja ei nyt mikään ympäristöteko ole polttaa paperia saadakseen lämpöä.

Talouspäällikkö jäi muutama vuosi sitten eläkkeellekin.

Jos ympäristöä ei ajatella, tässä kumpikin osapuoli säästi rahaa.