Pihiyden huippu, kerro esimerkki
Omani tässä. Anopulla on wc:ssä sanko mihin pitää kerätä käyttämättä jääneet wc paperit myöhempää käyttöä varten. Eli siis vaikka repeytyneet, ei haittaa vaikka reunassa olisikin vähän sitä ihteään. Sinne se niitä Haisevia papereita säilöö, hyi että kun ällöttävä asiouda siellä. Aina muistuttaa että "muistakaa sitten käyttää sankoa" No ei tod. Käytetä!
Kommentit (3893)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuisi vähän pahalta. Mulla on myös köyhän identiteetti, vaikea selittää. Mutta siis en ikinä pystyisi pukeutumaan tyyliin guessiin tai ganttiin puhumattakaan että olisi joku luiska kädessä. Jotenkin salaa naureskelen ihmisille joilla isot logot näkyvästi esillä. Pidän sellaista tyhmänä. Jos mies on ostanut kalliin korun niin melkein suutun ja syytän rahantuhlauksesta. Joku mielisairaus tämäkin :( iloitsen eniten kun esim. Asuntolaina on saatu maksettua---tyylisistä jutuista. Ja siitä että lapsilla alkaa kalliit ratsastusleirit kesäkuussa jne.
"Köyhän identiteetti". Tämä oli paras kuulemani selittävä tekijä minunkin piheyteeni. Mulla on nimenomaan köyhän identiteetti, saan jotain nautintoa köyhäilystä ja säästämisestä. En ole varma mistä tuo on alkanut, koska lapsuudessa ja varhaisnuoruudessa kaikki meni mitä tuli. Mutta jossain vaiheessa päässä ilmeisesti naksahti ja keksin, että olisi kiva olla rahaa sukan varressa. Huolimatta siitä että en ole koskaan ollut hirveän kovapalkkaisessa työssä ja muutenkin työelämässä vain kymmenisen vuotta, mulla on melkein 70 000 rahaa säästössä. Ja olen kuitenkin omistanut autonkin jo melkein 10 vuotta, ja niihin on mennyt varmasti se 10 000 joka olisi sekin säästössä jos minulla ei olisi edes tuota pientä mukavuudenhalua. Mutta en hyväksy sitä että muutkaan maksavan puolestani eli en lokkeile. Jos vain koen jonkin asian olevan liian kallista, niin jätän sen ostamatta tai juoman tilaamatta tms. Olen varmasti raskas tyyppi tämän ominaisuuteni vuoksi, en epäile sitä hetkeäkään...
Itselläni myös 30 000€ säästössä ja asuntoon laitoin suoraan 30 000€ . Enkä myöskään ole kovapalkaisessa työssä. Nyt ahdistaa ku rahaa menee enemmän, joka kk. Koiran ell. Autoon renkaat. Uusi pyykinpesukone jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin tapailemallani pojalla ekaa (ja vikaa..) kertaa yötä. Märät punaiset hiukseni olivat sitten yöllä värjänneet hänen tyynyliinan ja lakanaa. Häpesin silmät päästäni ja jälkeenpäin laitoin viestiä, että voin korvata ne hänelle. Lähinnä ihan ystävällisyyttäni, en ihan oikeasti oleta että joku haluaa vanhoista kulahtaneista lakanosita jotain. Ilmoitti että joo, no jos 20e laitat tilille.
Annoitko myös p.imppaa? Olipa kallis hinta vanhoilla lakanoilla.
Yleensä vanhat lakanat korvataan uusilla niiden mentyä rikki. Uusilla lakanoilla taas on hintaa, varsinkin jos haluaa hankkia hyvät.
No jos sun yhdenyöntuttavuus värjää kosteilla hiuksillaan vanhat, rispaantuneet poikamieslakanasi niin otatko uusista maksun? Elikkä lakanasi ovat kirplarilla max 2 euroa, niin vaadit 20 e?
Kaverin isä söi samaa purkkaa tyyliin vuorokauden. Kerran olin siellä yötä ja todistin tapahtumaa. Päivällisen ajaksi laittoi purkan tyhjään tulitikkuaskiin, söi, ja laittoi saman purkan suuhun. Sama toistui illallisen ja iltapalan jälkeen. Pesin juuri hampaita, kun tämä isä laittoi taas sen purukumin tikkuaskiin ja jätti vessan kaappiin. Aamulla kävi hakemassa sen vielä sieltä :D En tiedä kauanko tämä jatkui, sillä lähdin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaismies, pianonsoittotaidoton, halusi omia itselleen minulle osoitetun perintöpianon. Itsellä rahaa kuin pa skaa. Minulla ei, mutta soittotaitoa ja halua kyllä.
Minulla myös sukulaisrouva. Mummon kuoltua tuli tavaroiden jakoa. Hän halusi kaiken yhtään arvokkaamman. Olisin halunnut erään kahvipannun ja pöydän. Kuulemma rouvan mielestä ne on hänen, hän kuskannut mummoa yms. Olin valmis maksamaankin niistä jotain. Oli nähnyt että jossain nettikaupasta pannu maksaa 200€ joten sitä pyydetään... en ostanut, nyt ne homehtuu hänen kylmässä varastossa..
Kun olin teini-ikäinen, naapurissamme asui vanhahko mies aikuisiän kynnyksellä olevan tyttärensä kanssa. Ukko oli pihi kuin mikä. Tyttö olisi tarvinnut uudet kengät ja oli toivonut kävelykenkiä kesäksi. Ukko oli miettinyt asiaa viikkokaupalla ja lopulta tullut siihen tulokseen, ettei kävelykenkiä kannattanut ostaa, vaan kumisaappaat. Niillä sitä pärjäisi joka säällä ja pitkälle talveen.
Tytön jalka oli kokoa 38 ja isi oli ostanut hänelle 42 numeron saappaat, koska kuulemma kasvunvaraa piti olla. Tyttö kävi meillä televisiota katsomassa iltaisin (heillä ei tietenkään sellaista ollut) ja kertoi, että vaikka hän on pannut saappaisiin yhdet alussukat ja kahdet villaiset, hölskyvät ne kuitenkin jalassa. Hän myös lähteissään sanoi nauraen saappaita jalkaan pannessaan, että pitää kääntää saappaat valmiiksi kohti oviaukkoa, koska niillä on muutoin vaikea tehdä äkkikäännöksiä. :D
Tämä samainen ukko pyysi meitä joskus kylään. Hän jopa tarjosi kahvia äidilleni, ei minulle, koska en ollut aikuinen. Totesi vain, että ei kai noin nuori kahvi juo. Ei hän tarjonnut muutakaan.
Äitini kuitenkin kieltäytyi (varmaan ukon iloksi) kahvista myöhemmin, sillä tämän ensimmäisen kerran jälkeen oli ukko ryhtynyt tiskaamaan ruoka-astioita ja äidin kuppia. Hän oli pannut emaliseen vatiin vettä sen verran, että pohja peittyi ja pessyt (pyöritellyt) siinä tiskit. Hän ei ollut kuluttanut virutusvettä lainkaan, olipahan vain kuivannut astiat sen jälkeen ja pannut kaappiin.
Äitini kertoi, että ei juuri sen jälkeen tehnyt kahvia mieli.
Ukko oli itse kertonut, että hänellä oli Helsingissä useita asunto-osakkeita ja oli harmitellutkin, että matkoihin menee valtavasti rahaa, kun on pakko käydä pari kertaa vuodessa katsomassa, että vuokralaiset ovat asuneet siivosti hänen osakkeissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin tapailemallani pojalla ekaa (ja vikaa..) kertaa yötä. Märät punaiset hiukseni olivat sitten yöllä värjänneet hänen tyynyliinan ja lakanaa. Häpesin silmät päästäni ja jälkeenpäin laitoin viestiä, että voin korvata ne hänelle. Lähinnä ihan ystävällisyyttäni, en ihan oikeasti oleta että joku haluaa vanhoista kulahtaneista lakanosita jotain. Ilmoitti että joo, no jos 20e laitat tilille.
Miksi hämmästyit siitä, että joku haluaa rahaa ostaakseen sottaisten vuodevaatteiden tilalle uudet? Olisit voinut itsekin nähdä vaivaa ja hankkia uudet vuodevaatteet likaisten tilalle. Vaikuttaa siltä, että sinä se olet ollut tässä se, joka on tarkka rahoistaan, jos pelkkää kohteliaisuutta tarjouduit korvaamaan sillä toiveella, ettei toinen kehtaisi sinulta rahaa pyytää.
Koska lakanat voi myös pestä, mitä hän ei tehnyt ennen kun halusi rahaa. Lisäksi 20e vanhoista valkoisista kulahtaneista 90cm sängyn lakanoista on aika pirusti rahaa. En mä ainakaan ikinä kehtais ottaa rahaa vastaan tollasesta, noloo.
Hiusväri ei lähde pesemällä pois. Olisit sitten tuonut omat kulahtaneet lakanasi tilalle, jos uusien lakanoiden ostaminen ei ollut se korvaus, jota sinä olit tarkoittanut.
Lähteepäs. Mä olen värjännyt hiuseni punaisiksi yli 30 vuotta ja kokemusta on aika monesta punaiseksi värjäytyneestä tyynyliinasta. Ne ovat edelleen käytössä, koska se irtoväri, jota märistä hiuksista tyynyliinaan tarttuu, todellakin lähtee pesussa pois. Eri asia olisi, jos sitä hiuksiin värjätessä laitettavaa ainetta jotenkin menisi vaatteelle, se ei lähde.
Olisit sitten pyykännyt ne lakanat, niin ei olisi enää mielipahaa asiasta.
Mistä sulle tuli sellainen käsitys, että olisin alkuperäisen tyynyliinaviestin kirjoittaja..?
Mummini eli 101v ja kertoi sukulaismiehestä ennen sotaa joka oli kylän ja sukunsa saidoin. Mies oli vanhapoika joka asui ison sukutalonsa yhdessä huoneessa ettei lämmitys olisi liian kallista. Hän osti lenkkimakkaran josta jakoi valmiiksi paloja eri viikonpäiville. Mies ei pitänyt taloa kunnossa ja se rapistui.. Iehen kuoltua suku haarat riitelivät ja koko talon arvo me juristeille
Apua haetaan täältä tuntemattomilta, että ei maksa mitään.....
Kaffepulla kirjoitti:
Se on huvittavaa, kun joku kertoo varakkaista vanhuksista jotka suunnilleen ruuvailevat sulakkeita irti, ettei ne kulu.
Ja sitten joku tulee viisastelemaan, että ”siksi ne on varakkaita”.
Hitot on, ei kukaan rikastu vettä ja sähköä säästämällä.
Nuo on vanhan kansan juttuja, sota-ajan turvattomuuden synnyttämiä neurooseja, joita on tulotasosta riippumatta osalla tuon ikäluokan ihmisiä. Ja joskus jopa nuoremmilla.
Joskus tällaiset jutut saattavat liittyä myös neurologisiin ongelmiin. Dementikon hajoava psyyke hakee turvaa siitä, että hallitsee edes jotain. Tai pakkoneurootikko torjuu ahdistusta sillä, ettei heitä mitään pois.
Jostain luin jutun dementoituneesta mummosta, joka palvelutalossa jemmasi omaa jalkaansa kukaaruukkuihin. Hajua ihmeteltiin pitkään, kunnes syy selvisi. Vanhuksella oli tosi paha pakkomielle siitä, ettei mitään saa heittää pois. Ei edes kakkaa.
Ei ole rikastunut ei, mutta päivittäisissä toimissa säästäminen saattaa mahdollistaa ok-talossa asumisen, ja se voi merkitä jollekin paljon se, vaikka sillä ei rikastuisikaan. Jos me holvaisimme vettä kuution päivässä, sähköä 200/kk, ja teettäisimme vielä kaiken mahdollisen maksamalla ulkopuolisille, niin hyvin äkkiä olisi edessä se tilanne että täytyy myydä talo ja muuttaa halpaan kt-kämppään vuokralle.
Vierailija kirjoitti:
Sain tänään ison summan rahaa( menee laskuihin). Sen kunniaksi otin uuden purkan, puolitin.
No tänään sain taas ylimääräistä rahaa ja ajattelin jos raatsisin ostaa salaattia kaupasta, normaalisti en tee niin koska se on niin kallista, yli euron maksaa.
Saako torilta halvemmalla?
Kun menen hesburgeriin, en ota kerrosateriaa, vaan sen kerroshampurilaisen + ranskalaiset, ja vien oman juomapullon mukaan, niin säästän ruuan hinnassa.
Ottaa omat lapset mukaan Thaimaan lomalle.
Ex-kaveri tarjoutui valmistamaan hyvin pienen puusepäntyön (tyyliin puulaatikko) häälahjaksi meidän pyytämättä. Yllätys oli jonkinlainen kun pyysi meitä häiden jälkeen maksamaan materiaalimaksut, 20 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Exän porukat laittoivat täyteen pannulliseen kahvia kaksi (2!) mitallista kahvinpuruja. Kahvi oli sellaista teen väristä litkua, ja kaikki vielä käyttivät maitoa siinä.
Ekalla kerralla käydessäni luulin joutuvani jonkun käytännönpilan kohteeksi, mutta aika pian selvisi että tämä on heidän tapa. Olivat hyvin loukkaantuneita, kun kehtasin ihmetellä että oliko kahvinkeittäjälle tullut ajatuskatkos mittaillessa. Olivat muutenkin hyvin omituista sakkia, ja exän sisaruksetkin tuntuivat vähän häpeävän vanhempiensa käytöstä. Vanhemmat ovat noin 60-vuotiaita, joten mistään pula-ajan traumoista ei liene kysymys.
Onko kukaan muu törmännyt samanlaiseen? (Ihan koko ketjua en jaksanut vielä selata läpi)
Tuttu juttu, puolisoni vanhemmat keittää myös tuollaista onnetonta lirua. Kaiken lisäksi he vielä lantraa omat sumppinsa kuumalla vedellä. Aikoinaan, kun keitin heille ensimmäisen kerran itse kahvia, tietämättä heidän tapaansa, niin heillä meinasi lentää kahvit nenän kautta pihalle ja hirveä voivottelu vahvasta kahvista - laitoinhan kuitenkin sen ns. ohjeen mukaisen n. 7 gramman mitallisen per kupillinen vettä.
Tosin tämä itkeminen kaikista mausteista on muutenkin arkipäivää, mutta minkäs teet; kun on kasvanut ja elänyt koko 70-vuotisen elämänsä maailmassa, missä ainoat mausteet on suola ja pippuri, ja sodan jälkeisessä Suomessa kahvi oli pitkään kortilla, niin missäpä sitä olisi makuihin tottunutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tästä on vajaa 10 v. Töissä meni todella paljon rahaa siihen, että printatut paperit hävitettiin.
Meidän talossa on hyvin matala hierarkia ja aloin talouspäällikölle ehdottamaan voisin tehdä saman paljon halvemmalla.
Tietenkään pimeänä ei voida näin tehdä, mutta aloin sitten luvan kanssa viemään turvapapereita kotiini.Keräsin sadevettä isoon saaviin ja saavista kaadoin vettä vanhaan vannaan.
Yhteen meni hyvin pari muovikassillista. Annoin liota yön yli ja täytin maitopurkin. Maitopurkissa oli paljon reikiä. Maitotölkit sitten laitoin poikittain varastoon kuivumaan ja unohdin sinne. Seinämään mahtui maitotölkkejä satoja. Sitten puolen vuoden päästä pystyi vaan kopauttamaan ns paperihalon pois ja maitotölkin pystyi käyttämään uudestaan
Keväällä taloyhtiön grillissä , siis grilli on ihan tiiltä ja ritilä päällä, kattilassa mm sulatin kynttilänjämiä, värjäsin kasviväreillä jne. Eihän se puuta korvaa, koska palaa nopeasti , mutta kyllä 20 halkoa riitti pitkäksi aikaa.
Talouspäällikkö tajusi tämä on hyvä juttu ja meille tulikin sitten firman pakettiauto parikin kertaa ja täytti vaatehuoneen. Hidasta se oli, mutta ei tarvinnut vahtia lainkaan.
Pari vuotta tätä tehtiin. Talossa oli iso kellari täynnä ikivanhoja papereita ja ne kaikki piti jonain päivänä hävittää. Lisäksi sitä tuli joka vuosi lisää. Vanhimmat paperit oli yli 30 v takaa. Eli muutossa ne oli tuotu kellarista kellariin.Sain kiitokseksi pari krt talon auton lainaan.
Nythän tämä ei tietenkään olisi mahdollista.
Papereita ei juurikaan tule, turvapaperia ei saa viedä talon ulkopuolelle ja ei nyt mikään ympäristöteko ole polttaa paperia saadakseen lämpöä.Talouspäällikkö jäi muutama vuosi sitten eläkkeellekin.
Jos ympäristöä ei ajatella, tässä kumpikin osapuoli säästi rahaa.
Kai tää nyt oli pilaa, eiks niin?
Mistä sulla riitti muka maitotölkkejä vai toiks ne työkaverit sulle kaikki vanhat tyhjentyneet tölkkinsä ja sinä ahkerana vielä ne pesit ja rei'itit? Sitten lykkäsit vaatehuoneen seinille tölkit täynnä märkiä kopiopapereita noin niin kuin kuivumaan?
Joopa joo.
Kyllä meillä töissä oli jo kymmenen vuotta sitten (itse asiassa jo paljon kauemmin) kunnon silppurit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjosin etelässä apeille ruuat kiinalaisravintolassa, olimme käymässä heidän kakkos kodissaan. Laitoin sitten vielä tipin siihen päälle. Anoppi nappasi tippirahani siintä kasasta, laittoi omaan lompakkoonsa. Tosin laittoi kylläkin omasta kukkarostaan pari senttiä siihen kasaan. Hävetti.
Apeille? Onko sulla siis useampikin appi?
Luetun ymmärtäminen. Takerrutaan pikku seikkoihin, itse sisältö menee sivu suun. Jonkulain saituutta tuokin?
Vaimon auton tankki on aina tyhjä. On kuulemma halvempaa kun pitää aina lähteä tankkaamaan 20 eurolla silloin kun pitäisi lähteä johonkin ja on kiire.
Vierailija kirjoitti:
Yksi tapaamani mies ei ostanut vessapaperia säästösyistä.
Kaikki turkulaiset terveydenhuoltoalaa opiskelevat tytöt varastavat wc paperin koulusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saunaan mennessä otan kylmän veden mikä suihkusta ensin tulee, löylyvedeksi saunaan.
Otan talteen myös munien keitinvedet, jolla kastelen viherkasveja. Kasvit pitävät siitä vedestä.
Hyvä provo, kiitos kunnon nauruista! 😂
Kananmunan kuoressa on kutikulaa, kalsiumfosfaattia ja kalsiumkarbonaattia. Näistä väistämättä liukenee veteen osa. Kasveille hyviä ravinteita.
Älä nyt sitä kuumaa tai edes haaleata vettä juotavaksi kerää. Juomavedeksi vain hanasta kylmänä tulevaa vettä.