Pihiyden huippu, kerro esimerkki
Omani tässä. Anopulla on wc:ssä sanko mihin pitää kerätä käyttämättä jääneet wc paperit myöhempää käyttöä varten. Eli siis vaikka repeytyneet, ei haittaa vaikka reunassa olisikin vähän sitä ihteään. Sinne se niitä Haisevia papereita säilöö, hyi että kun ällöttävä asiouda siellä. Aina muistuttaa että "muistakaa sitten käyttää sankoa" No ei tod. Käytetä!
Kommentit (3893)
Vierailija kirjoitti:
Omituisinta pihistelyä olen tavannut miehelläni. Jos tarvitsemme asiaa X määrän Y, mies haluaa aina ostaa isomman paketin kun kilohinta tai vastaava on pienempi vaikka kokonaissumma on suurempi. Kuitenkin ylijäämälle ei ole käyttöä, menee yleensä haaskuun. Käytämme siis asiaa X määrän Y, mutta maksamme siitä enemmän ja heitämme loput pois. Olen kieltänyt tämän tekemisen häneltä nyt kokonaan; me ostamme juuri niin paljon kuin tarvitsemme, ellei kyseessä ole jokin mikä oikeasti säilyy seuraavaan tarpeeseen.
Miksi naisilla on aina oikeus kieltää mieheltään jotain? Jos kieltäisin jotain vaimoltani se olisi skandaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosia sitten olin ekoilla treffeillä diplomi-inssimiehen kanssa. Kauppatorilla mies kysyi, onko nälkä. Nyökättyäni mies meni ostamaan hotdogin. Syötiin se puoliksi.
Helppo ja halpa tapa testata onko toinen vain rahan perässä.
Vitsailetko? Eiväthän DI:t ole yleensä kuin keskituloisia. Jorma Olliloita on harvassa.
Sinä tiedät sen, minä tiedän sen, mutta jotkut luulevat, että DI:t tienaa.
Varmaan DI:t tienaavat keskimäärin enemmän kuin keskuvertopalstalaiset vaativissa, johtavissa asiantuntijatehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Exä ei koskaan itse ostanut limsaa, mutta vei mielellään pullot palautukseen, ja piti rahat. Maksoin tuossa suhteessa ruoan, ja hän mm. sähkölaskun ja vakuutukset. Katselimme lomamatkaa netistä, vaihtoehdot oli majoitus aamupalalla tai puolihoidolla. Kannatti sitä aamupalavaihtoehtoa, koska muuten hän häviää kustannuksissa. Sen mielestä myös ruoat ravintolassa lomalla kuului minun maksettaviin. En ymmärrä miten katselin sitä touhua niinkin pitkään.
Tiedätkö, tuo on valtaosalle varatuista miehistä arkipäivää.
Vierailija kirjoitti:
Äitini on tottunut penninvenyttäjä, kun meillä oli rahasta tiukkaa ollessani lapsi. Nyt aikuistuttuani rahatilanne on parempi sekä minulla että äidilläni, mutta jotkut tavat istuu silti ilmeisen tiukassa. Tulee mieleen yksi kerta, kun käytiin pikkulapsen kanssa äidin luona pitkän matkan päästä ja annoin lapselle banaania. Lapsi ei jaksanut syödä siitä kuin puolet ja lopun laitoin nählittynä ja vähän rutisteltuna roskiin. Hetken päästä äiti löysi banaanin roskiksesta ja epäuskoisen huudahtelun kera otti sen sieltä ja söi väkisin itse loppuun.
Tämä on varmaan sukupolvikysymys. Oma äitini on syntynyt 1954 ja hänellä on ruoan suhteen tuollainen samanlainen ihme nillitys. Tosin niin oli mummolassakin ja siitä se periytyi. Eli mitään syötävää ei saisi ikinä heittää roskiin. Sitten järsitään jotain kuivaa limppua ettei vain mene haaskuun. Isä heittää kyllä surutta roskiin vaikka on muuten nuuka mies. Tosin kun ostaa, ostaakin sitten laatua. Muistan kuinka paljon minua nyppi tuo ruokaseikka koko lapsuuden ja nuoruuden. Itse heitän kyllä surutta liiat roskiin, enkä laita lusikallista kuivaa spagettia tupperwarekippoon ja jääkaappiin odottamaan ylihuomisen lounasta. Veli peri jonkin verran tuota pihistelyä, mutta onneksi vaimonsa opetti siitä eroon. Itse siis 80-luvun lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri käy työpaikalla suihkussa, ettei kuluta ” omaa” vettä ja vie myös työpaikalta pullotolkulla vettä kotiin lähtiessään. Suomessa on kallis vesi, mutta joku järki pitää kitsatelussakin olla...
Käy munkin mies yleensä töissä suihkussa. Miksi ei kävisi kun töissä sellainen mahdollisuus on? Paitsi että säästää rahaa, ei tarvitse myöskään kuivailla omaa pesuhuonetta suihkun jälkeen, vaan pääsee vähällä. Toki mitään pullovesiä se ei sieltä raahaa :D
Voi luoja. Käy varmaan myös tarpeillaan illalla muualla kun "on sellainen mahdollisuus". Saituus on sairautta.
Minkä ihmeen takia mieheni lähtisi kotoaan muualle tarpeilleen illalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samainen pihi säästi 90% ruokarahoista eikä tarjonnut ruokaa riittävästi lapsille.
Aika monessa ns. hyvässä perheessä kohdellaan muuten lapsia todella julmasti, mitä tulee ravinnonsaantiin. On aikuisille sopivat pitkät ateriavälit, esim. 5 tuntia, ja välipaloja ei syödä että ruoka sitten maistuu. Kasvavat lapset tarvitsisivat paljon enemmän ja useammin ja monipuolisempaa ruokaa, myös niitä herkkuja joskus. Tekisi mieli melkein tehdä lasu näistä liian isoa talovelkaa lyhentävistä mukahyvistä vanhemmista, jotka käytännössä pitävät lastaan nälässä koko tämän lapsuusajan.
Toki tottuuhan lapsikin niukkaan ravintoon, kun totutetaan. Turha vaan sitten ihmetellä huonoa koulumenestystä, kun ei energiaa riitä enää aivotoimintaan.
Eräs oma sukulaisenikin oli tällainen. Jestas kun lapset pääsivät joskus sukujuhliin, niin söivät kaiken läpi käsien, kun kerrankin ruokaa saivat.
Mitä tarkoittaa läpi käsien syöminen?
Paljon enemmän kyllä näkee niitä vanhempia jotka antavat lapsen mussuttaa koko ajan pullaa ja keksiä, ja sitten riidellään ruokapöydässä kun lapsi "ei tykkää" mistään. No eihän se tykkää kun ei ole ikinä nälkä, ja aina saa jotain makeaa ja/tai rasvaista herkkua samalla kun äiti kokkaa ruokaa. Kyllä lapsi malttaa odottaa ruuan tuoksussa sen 20 min että pääsee syömään kunnon ruokaa, vaikka tuoksut toisivatkin veden kielelle.
No, ei meidän tuttavapiirissä näy noita pullan mussuttajia, vaan enempi niitä perheitä, joissa ei syödä minkäänlaisia välipaloja eli "napostella", ja lapsille annostellaan ruoka tarkasti lautaselle eikä lisää saa itse ottaa. Näiden perheiden lapset tulevat mielellään yökylään meille ja tankkaavat sitten kuin henkensä hädässä, kun ruokaa kerrankin on niin ettei tarvitse säännöstellä.
Omat lapset ei vedä mitään herkkuövereitä ja mättösäkkejä koskaan. Noiden niukkojen perheiden lapset syövät aivan rajattomasti makeaa sen kerran kun saavat, esimerkiksi synttäreillä tai luokkaretkellä. En tajua, miten lapsen elimistö sellaista kestää.
En koskaan hengailisi "tuttavapiirissä" jossa lapsia pidetään mielestäni nälässä. Aika sairasta tommosten kanssa hengailu, ja vielä niin että koko tuttavapiiri on täynnä tämmöisiä. Kannattaa valita paremmin seuransa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt ei ollut oma tuttava, mutta eräällä vanhemmalla naishenkilöllä oli tiettävästi pakkomielle kerätä kaupassa ostokset niin, että hän aina voitti pari senttiä loppusumman pyöristämisen yhteydessä.
Tästä on olemassa fiksumpikin versio. Jos summa pyöristyy alaspäin, maksetaan käteisellä. Jos se pyöristy ylöspäin maksetaan kortilla.
Ja kyllä, jotkut harrastavat tätä!
Tulee mieleen rakas lapseni, joka ala-asteella keksi kikan saada 5 sentillä tikkari. Kaupassa kun oli irtokarkkihyllykkö, jossa myytiin myös tikkareita. Yksi tikkari painoi sen erran että hintaa tuli 7 senttiä, mutta käteisenä 5 senttiä :D Kaksi tikkaria kun osti, itselleen ja kaverilleen, niin ne piti ostaa erikseen, koska muuten ei olisi 10 senttiä riittänyt,vaan hinta olisi noussut 15 senttiin. Ihan itse hän keksi tämän.
Tässähän äskettäin keksittiin, että yksi karkki painaa sen verran, että sen hinta on 1-2c. Lapset punnitsivat sen ja veivät kassalle, joka veloitti sitten karkista 0c.
Yllättäen hyvin äkkiä ilmestyi noihin irtokarkkimyynteihin laput, että minimiveloitus on 5c.
Siis missä keksittiin?
No, miten vain, tuosta lapseni hoksaamisesta on nyt n. 14 vuotta aikaa jo.
Vierailija kirjoitti:
Joku kommentoi ” Nokkosia oon kerännyt jo monta ämpärillistä. Ryöppään ja teen lumipallon kokoisiksi ja pakastan. Kahdesta pallosta tulee päivällinen kolmelle, kun suurustan vehnäjauholla, sekaan keitettyjä kananmunia ja sivuun ruisleipää.”
Kauheaa, en voisi syödä. Tai kyllä sen ruisleivän ja kananmunan ennen kuin se on sotkettu jauhoihin ja nokkosiin. Perhe parka. Katsoisit edes pinaattiruokaohjeet ja korvaa niissä pinaatti nokkosilla. Tuo lehtimössö on aika ihmeellinen ruoka, ja ei kyllä houkuta ellette ole koko perhe kasvissyöjiä ja muutenkin askeettisia.
Onneksi olkoon, sinun ei tarvitsekaan syödä.
Minä tykkään ja lapseni, se on pääasia. Olemme vuosia syöneet nokkoskeittoa torstaisin syksystä kevääseen, niin kauan, kun niitä on.
Uskon lapseni olisi sanonut, jos eivät tykkäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sentissä on miljoonan alku kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää ihmiset, jotka kitisee jostain 2 sentistäki, että ei voi ottaa jotain tuotetta, kun olikin niin kallis. Tukkivat kassajonot ja tylyttävät myyjää kuitti kädessä. Puhelinlaskut syynätään suurennuslasin kans ja sitte soitetaan asiakaspalveluun kiukkunen puhelu, että laskussa on virhe. Ynnä muuta paskaa.
Ilmoittaudun. En sen parin sentin vuoksi vaan periaatteesta. Eikä se ole tylyttämistä, jos oikeasta asiasta kysyy. Räyhäämään ei tartte ruveta. Eikä kiroilemaan. Usein kyllä kassa ohjaa neuvontaan, jos tarvitaan selvittämistä, mikä on ok.
Jos esim. on tarjoustuote, josta ei olekaan annettu alennusta niin kauppa pelaa omaan pussiin ja menettelee väärin.
Juu, kyllä kannattaa aina kassakuitit tarkistaa jo kaupassa. Useamman kerran on minulle ja lapsilleni käynyt niin, että kassakone ei ole antanut tarjoushintaa (vaan kalliimman). Neuvonnassa sitten on asia selvitetty ja erotus hyvitetty. Jos ei korjausta tehdä, niin kalliimman hinnan joutuvat ehkä monet muutkin pulittamaan, siihen saakka kun joku huomaa ja oikaisee.
Totta. Toissa kesänä ostin brolieripaketin -30% Kaupasta. Olin jo maksanut epähuomiossa ostokseni, ja kutiita selaillesani pakkailun lomassa huomautin että paketista oli otettu väärä hinta, ei alennusta. KAssa sanoi että minun pitää mennä infoon, kun hän ei voi sitä enää korjata kun maksu on mennyt. Jonotin puolituntia sen yhden perskuleen kanan takia infotiskille ja sain joku 30 senttiä takaisin.
Sen jälkeen olen aina sanonut myyjälle että tämä on sitten -30, ja laitan paketin suoraan hänen käteensä ja varmistan että vähennys otetaan oikein. Ei ole aikaa seisoa jonottamassa toisen tekemän virheen takia. Huonoa palvelua.
XD Kuule kyllä se kassa näkee miinuskolkyt-lappuset ihan omin silmin, kunhan laitat paketin oikeinpäin hihnalle etkä minkään kasan alle. Kassalla olen itsekin ollut myyjänä.
Niinhän sitä luulisi. Ikävä kyllä ainakin omalla kohdalla sattuu lähes joka kauppareissulla niin, että alennus jää saamatta. Tiedä sitten mistä johtuu, laitan tuotteet siististi hihnalle ja alennuslapulliset selkeästi lappu ylöspäin.
Tämä on muuten totta! Minä ostan joka kerta kaupasta punalapputuotteita kun siellä käyn. Vähintään joka kolmas kerta alennus jätetään antamatta. Usein myös kuitti tahtoo jäädä antamatta, se pitää itse muistaa pyytää. Nyt korona-aikana tosin on saanut kivasti sen itse ottaa tulostimesta useimmilla kassoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin opiskelukaverillani yökylässä. Käytiin hänen tuttavallaan illalla kylässä ja minun piti käydä siellä suihkussa, jotta ei kulu hänen kämpällään vettä. Vettä ei saanut myöskään valuttaa niin kauan, että hanasta tulee kylmää vettä vaan piti juoda vesi lämpimänä. Hän maksoi vedestä erikseen, joten sitä piti säästellä.
Itsehän olisin tuossa vaiheessa lyönyt yhden kuution (tuhat litraa) hinnan kouraan ja lotrannut oikein antaumuksella.
Laittakaa veden pihistelijät pari 1,5 litran limupulloa jääkaappiin, joissa vettä. Saa heti kylmää vettä, eikä tarvitse lorotella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samainen pihi säästi 90% ruokarahoista eikä tarjonnut ruokaa riittävästi lapsille.
Aika monessa ns. hyvässä perheessä kohdellaan muuten lapsia todella julmasti, mitä tulee ravinnonsaantiin. On aikuisille sopivat pitkät ateriavälit, esim. 5 tuntia, ja välipaloja ei syödä että ruoka sitten maistuu. Kasvavat lapset tarvitsisivat paljon enemmän ja useammin ja monipuolisempaa ruokaa, myös niitä herkkuja joskus. Tekisi mieli melkein tehdä lasu näistä liian isoa talovelkaa lyhentävistä mukahyvistä vanhemmista, jotka käytännössä pitävät lastaan nälässä koko tämän lapsuusajan.
Toki tottuuhan lapsikin niukkaan ravintoon, kun totutetaan. Turha vaan sitten ihmetellä huonoa koulumenestystä, kun ei energiaa riitä enää aivotoimintaan.
Eräs oma sukulaisenikin oli tällainen. Jestas kun lapset pääsivät joskus sukujuhliin, niin söivät kaiken läpi käsien, kun kerrankin ruokaa saivat.
Syödä kaikki, mitä on tarjolla.
Käytännössä ottaa tarjoomiset täydentäjän käsistä ennen kuin ehtivät tarjoilupöytään.
Väittäisin, että tuossa on kuitenkin enemmän siitä kyse ettei ole opetettu, miten juhlissa käyttäydytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon enemmän kyllä näkee niitä vanhempia jotka antavat lapsen mussuttaa koko ajan pullaa ja keksiä, ja sitten riidellään ruokapöydässä kun lapsi "ei tykkää" mistään. No eihän se tykkää kun ei ole ikinä nälkä, ja aina saa jotain makeaa ja/tai rasvaista herkkua samalla kun äiti kokkaa ruokaa. Kyllä lapsi malttaa odottaa ruuan tuoksussa sen 20 min että pääsee syömään kunnon ruokaa, vaikka tuoksut toisivatkin veden kielelle.
No, ei meidän tuttavapiirissä näy noita pullan mussuttajia, vaan enempi niitä perheitä, joissa ei syödä minkäänlaisia välipaloja eli "napostella", ja lapsille annostellaan ruoka tarkasti lautaselle eikä lisää saa itse ottaa. Näiden perheiden lapset tulevat mielellään yökylään meille ja tankkaavat sitten kuin henkensä hädässä, kun ruokaa kerrankin on niin ettei tarvitse säännöstellä.
Omat lapset ei vedä mitään herkkuövereitä ja mättösäkkejä koskaan. Noiden niukkojen perheiden lapset syövät aivan rajattomasti makeaa sen kerran kun saavat, esimerkiksi synttäreillä tai luokkaretkellä. En tajua, miten lapsen elimistö sellaista kestää.
En koskaan hengailisi "tuttavapiirissä" jossa lapsia pidetään mielestäni nälässä. Aika sairasta tommosten kanssa hengailu, ja vielä niin että koko tuttavapiiri on täynnä tämmöisiä. Kannattaa valita paremmin seuransa.
Millä tavalla "tommosten kanssa hengailu" on sairasta? Olisiko mielestäsi jotenkin järkevämpää muuttaa muualle, jos naapurissa asuu tällainen niukan syömisen perhe, ja lapset ovat keskenään kavereita? Tai kieltää lapsia leikkimästä keskenään? Tai vaihtaa koulua, jos luokkakavereissa on tällaisten perheiden lapsia?
Ei tuo niukistelu mihinkään katoa, vaikka muuttaisi tai vaihtaisi koulua. Todella monessa perheessä on tiukka ruokakuri ja vanhemmat eivät näe lastensa nälkää, koska kotona on kuitenkin säännölliset ateria-ajat ja periaatteessa ruoka on terveellistä. Annokset on vaan liian pieniä kasvavalle lapselle tai nuorelle, ja aterioiden välit liian pitkiä. Aikuisilla on tapana ajatella itsekkäästi omalla vatsallaan.
Jokin muu asia kommentissani sai sinut noin torjuvalle kannalle kuin tuo tosiasia. Melkein voin aavistaa, mikä se on.
OIin kaverin kanssa lomalla Hampurissa. Oli tarkoitus vähän shoppailla. Kaveri oli selvittänyt, että paljonko maksavat paperinenäliinat Suomessa ja Saksassa. Osti ne paperinenäliinat Hampurista sitten kun olivat halvempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt ei ollut oma tuttava, mutta eräällä vanhemmalla naishenkilöllä oli tiettävästi pakkomielle kerätä kaupassa ostokset niin, että hän aina voitti pari senttiä loppusumman pyöristämisen yhteydessä.
Tästä on olemassa fiksumpikin versio. Jos summa pyöristyy alaspäin, maksetaan käteisellä. Jos se pyöristy ylöspäin maksetaan kortilla.
Ja kyllä, jotkut harrastavat tätä!
Tulee mieleen rakas lapseni, joka ala-asteella keksi kikan saada 5 sentillä tikkari. Kaupassa kun oli irtokarkkihyllykkö, jossa myytiin myös tikkareita. Yksi tikkari painoi sen erran että hintaa tuli 7 senttiä, mutta käteisenä 5 senttiä :D Kaksi tikkaria kun osti, itselleen ja kaverilleen, niin ne piti ostaa erikseen, koska muuten ei olisi 10 senttiä riittänyt,vaan hinta olisi noussut 15 senttiin. Ihan itse hän keksi tämän.
Tässähän äskettäin keksittiin, että yksi karkki painaa sen verran, että sen hinta on 1-2c. Lapset punnitsivat sen ja veivät kassalle, joka veloitti sitten karkista 0c.
Yllättäen hyvin äkkiä ilmestyi noihin irtokarkkimyynteihin laput, että minimiveloitus on 5c.
Siis missä keksittiin?
No, miten vain, tuosta lapseni hoksaamisesta on nyt n. 14 vuotta aikaa jo.
Ai sua harmittaa, että jotkut keksivät, että karkkeja saa ilmaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin opiskelukaverillani yökylässä. Käytiin hänen tuttavallaan illalla kylässä ja minun piti käydä siellä suihkussa, jotta ei kulu hänen kämpällään vettä. Vettä ei saanut myöskään valuttaa niin kauan, että hanasta tulee kylmää vettä vaan piti juoda vesi lämpimänä. Hän maksoi vedestä erikseen, joten sitä piti säästellä.
Itsehän olisin tuossa vaiheessa lyönyt yhden kuution (tuhat litraa) hinnan kouraan ja lotrannut oikein antaumuksella.
Laittakaa veden pihistelijät pari 1,5 litran limupulloa jääkaappiin, joissa vettä. Saa heti kylmää vettä, eikä tarvitse lorotella.
No mutta sähköhän maksaa. Veden viilentäminen jääkaappikylmäksi kuluttaa energiaa.
Sitä paitsi lämmin vesijohtovesi voi sisältää bakteereja. Siksi se pitää juoksuttaa kylmäksi ennen juomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syödä kaikki, mitä on tarjolla.
Käytännössä ottaa tarjoomiset täydentäjän käsistä ennen kuin ehtivät tarjoilupöytään.
Väittäisin, että tuossa on kuitenkin enemmän siitä kyse ettei ole opetettu, miten juhlissa käyttäydytään.
Tai sitten kyse voi olla siitä, että jos tiedossa on juhliin meno, niin silloin ei kotona syödä. Yleensä syödään kuitenkin ihan normaalisti.
Mun äiti lentää Teneriffalle 2 kertaa vuodessa 2 kuukaudeksi. Lennolle täyttää vesipullon mukaan lentokentältä, omat eväät tietysti.
Ostaa reseptilääkkeensä sieltä koska ovat halvempia. Kauhee poru nyt, kun täältä piti lääkkeet ostaa ja uusian ensin reseptikin, siellä ei reseptien perään kysellä.
Mun äiti tulee meille aina niin että panttaa kotona syömistä ja meillä syö kaksin käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siipan naimaton & lapseton sukulaisnainen eli niukasti kaupunkilähiön kerrostalokaksiossa. Huonekalut olivat sukulaisilta saatuja, aikansa eläneitä vanerityyppisiä ratkaisuja, kuluneita räsymattoja yms tyyliä...Kaikki luulivat tämän työläisnaisella olevan rahasta tiukkaa.
Kun hän kuoli yli 90-vuotiaana, kävi ilmi, että käyttötilillään oli yli 200 000 euroa.
Harmittaa näiden mummujen puolesta, että mikseivät käytä rahaa itseensä. Meilläkin suvussa näitä naisia. Omaisuutta asunto-osakkeiden muodossa, joiden arvo on huomattava. Elinikää ei ole enää paljon, mutta siltikään eivät kuluta. Pankki vainoaa provikoiden kiilto silmissä näiden rahoja, vaikka olisi aika jättää yli 90 vuotiaat rauhaan ja kehoittaa nauttimaan säästeliäisyytensä hedelmistä.
Sukulaisille ei tarvitse jättää mitään. Meidät on opetettu pienestä pitäen, että omillaan on pärjättävä, joten ei olla kärkkymässä perintöä, vaan toivotaan mummujen rahojen menevän heidän omaan hyvinvointiinsa.Teidän suvussa ei siis ole kukaan koskaan milloinkaan esim saanut KELA-korvausta lääkkeistä?
Tai nostanut lapsilisiä tai opintotukea? Suomalaisilla on kummallinen tapa pitää parempana sitä, että ottaa rahaa tuntemattomilta (yhteiskunta) kuin tutuilta (oma perhe).
Ei näitä voi täysin verrata toisiinsa.
Ihmiset maksavat veroja, hyvätuloiset paljonkin.
Eli kun ottaa yhteiskunnalta rahaa, saa ikäänkuin omiaan pois ( jo maksettuja tai tulevia).
Sen sijaan toiselta ihmiseltä ottaminen on joskus ikävän tuntuista jos tämä antaja on kitkutellut ja pihistellyt ja sillä tavalla saanut tilinsä karttumaan.
Sitä toivoisi että tämä käyttäisi rahoja itseensä.
Suomessa kallis vesi? Tyypillisesti noin 0.5c/l. On joo tosi kallista. Jos jaksaa kuljettaa vaikka 2 kymmenen litran kanisteria vettä työpaikalta, säästää mahtavat 0.10€.