Pihiyden huippu, kerro esimerkki
Omani tässä. Anopulla on wc:ssä sanko mihin pitää kerätä käyttämättä jääneet wc paperit myöhempää käyttöä varten. Eli siis vaikka repeytyneet, ei haittaa vaikka reunassa olisikin vähän sitä ihteään. Sinne se niitä Haisevia papereita säilöö, hyi että kun ällöttävä asiouda siellä. Aina muistuttaa että "muistakaa sitten käyttää sankoa" No ei tod. Käytetä!
Kommentit (3893)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutun luona ei avata ikkunoita ettei lämpö karkaa. Asuu ahtaassa rivitaloasunossa. Välillä on kuin saunassa istuisi.
Happi loppuu.
En ymmärrä ihmisiä jotka ei tuuleta, mulla on ikkunaluukut auki kesät talvet. Tai jos ovat kiinni niin kesän tappohelteillä, ja ehkä kovina pakkasöinä.
Ei muutoin, aina muulloin joku ikkunaluukku on auki ellei jokainen.Minun isällä oli tapana aina repiä ikkunan verhot auki ja ovi samoiten, että aurinko lämmittäisi. Joo ihan kätevää toki, mutta ongelma yleensä oli se että makuuhuone oli muutenkin kuuma. Samoin jos piti istua työpöydän äärellä vaikka koneella aurinko paistoi häijysti silmiin.
En usko että isäsi mitenkään erityisesti REPI verhoja. Taisi avata verhot ihan normaalisti.
Mekin säästämme öljyä ja sähköä pitämällä verhoja auki ja antamalla auringon lämmittää asuntoa. Edellisen kuukauden aikana taloa on tarvinnut lämmittää parina, kolmena päivänä. Muun ajan ona aurinkoa riittänyt lämmitykseen riittävästi.
Vuosia sitten olin ekoilla treffeillä diplomi-inssimiehen kanssa. Kauppatorilla mies kysyi, onko nälkä. Nyökättyäni mies meni ostamaan hotdogin. Syötiin se puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Mummoni parsi sukkahousuja ja ompeli eri kohdista rikkinäisiä pareja yhteen. Kulkee vissiin suvussa: äitini taas parsii sukkia niin, että niissä on varmaan paikkaa enemmän kuin sukkaa. Leikkelee myös vanhat sukat kissan ruokakupin pyyhkimiseen. Itse en jostain syystä ole taas ollenkaan pihi.
Mulla on kaikki sukat paikattu. Koronan vuoksi olen etätöissä ja kävin kaikki vaatteet läpi. Huomasin jokainen sukka on paikattu.
N kerran vuodessa minulla tulee muovikassillinen lumppuja ja vien ne lumppukeräykseen. Ne, mitä keräykseen vien, ei niistä tule enää mitään.
Olen pihi, koska taloudellinen tilanne on huono ja osaan paikata. On vaan fiksua käyttää loppuun.
Vaatekaappini koostuu lähes kokonaan lahjoitusvaatteista ja keski-ikä on yli 10 v.
Vaatekappaleita on n 100 ja kaikki ovat käytössä.
Joka kk saan korjata, paikata, ommella.
Ja vähintään muovikassillinen vuodessa menee lumppukeräykseen .
Rahaa menee niin paljon kaikkeen muuhun pakolliseen, mm asuminen, sähkö jne. ei ole järkeä laittaa rahaa sukkiin, jos pärjää nykyisillä.
Vierailija kirjoitti:
Miesystävä kauhistui mökillä, kun ehdotin että ostetaan perunasalaattia. Huusi ettei hän mitään semmoista osta kun perunaa kasvaa omassa maassa.
Mökillä ei siis sähköjä/vettä joten aika ikävää se olisi aina tehdä perunoista ja säilöä majoneeseja jne. seuraavaan käyttöön.
Ostettiin sitten kuitenkin sitä halvinta, ja mies alkoi ostaa myöhemminkin.
Kului sitten pari vuotta ja huomasin etten minä saa syödä niitä oman maan kallisarvoisia perunoita ja sipulia. Ehkä siksi etten maksanut hänelle niistä, kauppalaskut menivät sentilleen puoliksi, mitä nyt jotkut tuotteet sain maksaa yksin?
Toivottavasti ette ole enää yhdessä
Vierailija kirjoitti:
Vuosia sitten olin ekoilla treffeillä diplomi-inssimiehen kanssa. Kauppatorilla mies kysyi, onko nälkä. Nyökättyäni mies meni ostamaan hotdogin. Syötiin se puoliksi.
Helppo ja halpa tapa testata onko toinen vain rahan perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo ja halpa tapa testata onko toinen vain rahan perässä.
Vitsailetko? Eiväthän DI:t ole yleensä kuin keskituloisia. Jorma Olliloita on harvassa.
Omat vanhempani. Mihinkään ei rahaa laitettu, varsinkaan omaan hyvinvointiin tai elämänlaadun parantamiseen ylipäätään. Kaikki oli vanhaa ja kulunutta, sähköä säästettiin niin, että sähkölaitokselta tultiin jo tekemään tarkistus huijataanko jotenkin. Jääkaappi pidettiin päällä vain kesällä ja istuttiin kynttilän valossa. Ei siis mitään normaalia hintatietoisuutta vaan itaruutta suoraan laihialaisvitseistä. Kuollessaan tileillä yli 100 000 euroa, monta sijoitusasuntoa ja metsää. Olisivat nauttineet elämästä!
Löysin edesmenneen tätini antaman kirjekuoren. Siinä on postimerkki ilman leimaa.
Aion liottaa sen merkin ja käyttää.
Säästö 1,60 euroa.
En oo käyny kaupassa lauantain jälkeen.
Säästän koko ajan.
Syön sitä mitä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Nainen joka ei maksa sitä omaa kahvikuppiansakaan ensitreffeillä.
:D Miksi meidän pitäisi maksaa, kun aina löytyy miehiä, jotka tarjoavat mielellään naiselle vaikka illallisen siitä ilosta, että saavat naisen kanssaan treffeille? Niin minunkin mieheni teki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole typerämpi asia kuin se, että pskan päälle vedetään ämpärillinen _puhdasta, ruokavedeksi kelpaavaa_ vettä. Tottakai kannattaa huuhdella pönttö jollakin jo käytetyllä vedellä, esim suihkussa käydessä voi kerätä vatiin, tai käyttää pyykkivettä jne. Ihmiset eivät ole ymmärtäneet, että vesi (puhdas juomavesi) on kultaakin kalliimpi tuote, jota luonnossa vielä nyt on, mutta onko syytä tuhlata niin arvokasta tuotetta pskansa päälle heitettäväksi? Itselläni on mahdollisuus käyttää ekohuussia ja olen siitä tosi hyvilläni. Ja ureaa voi tosiaan käyttää lannoitukseen - sitähän myydään puutarhamyymälöissä rakeiksi ''jalostettuna'', miksi ei voisi käyttää siis alkutuotetta sinällään? Tätä olen monet kerrat ihmetellyt, että lehmät, hirvet ja muut isot eläimet pudottavat tuotoksensa luontoon ja se on ok, mutta yhtäkkiä ihmisen (=yksi eläinlaji) tuotokset ovatkin sellaiset, että ne pitää huuhdella puhtaalla vedellä putkistoon, joka täällä maalla joka tapauksessa päätyy luontoon ilman kemiallista puhdistusta...
Voisin pitää toisen esitelmän ruuan kunnioittamisesta, mutta jääköön tällä erää.
Pointtini on siis että ekologisuus ei liity pihiyteen millään säikeellä.
Hetki sitten osui silmiini uutinen, jossa joku säästi tuolla tavoin huuhtelemalla pöntön kaataen sinne vettä ja aiheutti suuren putkitukoksen, koska ne paperit ei olleet huuhtoutuneet kunnolla.
Paperit siis huuhtoutuivat pois näkyviltä, mutta eivät riittävän pitkälle ja kasaantuivat lopulta tukkimaan putkistoa.
Tietenkään wc:tä ei voi huuhdella kaatamalla sinne vettä jos pöntössä on jotain muuta kuin pissaa. Eli ainoastaan pissan voi huuhdella kaatamalla vettä sen pissan päälle. Ei kakkelia eikä mitään paperia.
Kyllä sen WC:n voi hiihdella vettä kaatamalla, vaikka siellä olisi mitä. Pitää vain kaataa riittävästi sitä vettä.
Meillä oli lapsuudenkodissani välillä vesi vähissä, kun oli oma kaivo. Äitini säästi kaikki pyykkikoneesta tulevat vedet sitä varten, että niillä saatiin huuhdella WC-pönttöä. Kyllä sillä saatiin pökäleetkin huuhdottua viemäristä alas, kun laitettiin sitä vettä riittävästi paljon ja riittävän noleasti. Ja vettä säästyi, kun ei käytetty puhdasta vettä pytyn vetämiseen.
Voi tietysti jos osaa kaataa oikein, eikä vain liruttamalla puolta litraa, niin kuin lainaamani henkilö oli tehnyt. Koska mahdollista on että joku ei osaa huuhdella vessaa kantovedellä, niin en viitsi väittää tässä että kyllä kannattaa kakat ja paperit ja naapurin mummot huuhdella pöntöstä kantovedellä. Parempi sanoa että vain pissat, koska muuten on jollain taas pönttö tukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt ei ollut oma tuttava, mutta eräällä vanhemmalla naishenkilöllä oli tiettävästi pakkomielle kerätä kaupassa ostokset niin, että hän aina voitti pari senttiä loppusumman pyöristämisen yhteydessä.
Tästä on olemassa fiksumpikin versio. Jos summa pyöristyy alaspäin, maksetaan käteisellä. Jos se pyöristy ylöspäin maksetaan kortilla.
Ja kyllä, jotkut harrastavat tätä!
Tulee mieleen rakas lapseni, joka ala-asteella keksi kikan saada 5 sentillä tikkari. Kaupassa kun oli irtokarkkihyllykkö, jossa myytiin myös tikkareita. Yksi tikkari painoi sen erran että hintaa tuli 7 senttiä, mutta käteisenä 5 senttiä :D Kaksi tikkaria kun osti, itselleen ja kaverilleen, niin ne piti ostaa erikseen, koska muuten ei olisi 10 senttiä riittänyt,vaan hinta olisi noussut 15 senttiin. Ihan itse hän keksi tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesystävä kauhistui mökillä, kun ehdotin että ostetaan perunasalaattia. Huusi ettei hän mitään semmoista osta kun perunaa kasvaa omassa maassa.
Mökillä ei siis sähköjä/vettä joten aika ikävää se olisi aina tehdä perunoista ja säilöä majoneeseja jne. seuraavaan käyttöön.
Ostettiin sitten kuitenkin sitä halvinta, ja mies alkoi ostaa myöhemminkin.
Kului sitten pari vuotta ja huomasin etten minä saa syödä niitä oman maan kallisarvoisia perunoita ja sipulia. Ehkä siksi etten maksanut hänelle niistä, kauppalaskut menivät sentilleen puoliksi, mitä nyt jotkut tuotteet sain maksaa yksin?Toivottavasti ette ole enää yhdessä
No ei olla ei. Kysyn vaan kumman kannalta toivot? Menetin autoni ja sen jälkeen näin vain pari kertaa, odotin että tarjoutuisi hakemaan minut sinne mutta ei.
Kerran ehdotti että olisin ajanut katsastamattomalla sinne 70 km, mutta en suostunut, sittemmin en ole nähnyt. Siis kymmenisen vuotta minä menin sinne tapaamaan, ruokakassin kanssa, mutta autooni tuli liian suuret kulut etten saanut katsastettua enää,
Mun vanhemmat asuivat yli 30 vuotta omakotitalossa. He eivät ikinä ostaneet omaa ruohonleikkuria eikä ollut käsin työnnettävääkään. Isä lainasi kaikki noi vuosikymmenet naapurin kiltiltä pariskunnalta ruohonleikkuria.
En tiedä, ostiko isä reilusti polttoainetta leikkuriin tai hyvittikö muuten siitä käytöstä. Itse olin lapsi & teini ja häpesin kuollakseni tilannetta. Sitten muutin pois kotoa.En ole kehdannut kenellekään aiemmin tätä kertoa ja nytkin jotenkin surettaa ruohonleikkurijuttu.
Voi olla, että nykyään tollainen yhteiskäyttö on ihanne, mutta ei se silloin ollut.
Kiltti pariskunta on jo taivaassa, mutta haluaisin jonain päivänä maksaa vaikka jälkikasvulleen korkojen kanssa ruohonleikkurin käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Sopasta tulikin mieleen yhden entisen luokkakaverin häät. Oli etelä-pohjalaiseen tapaan pyydetty roimasti porukkaa häihin. Ruokana lihasoppaa, ja liian vähän. Sitä sitten vedellä jatkettiin että saatiin ainakin nimellisesti kaikille jotain mahantäytettä.
Minen tajua tuommosta. Jos ihmisiä kutsuu paikalle, ne pitää syöttää ja juottaa niin ettei tarvi jälkeenpäin hävetä.
No tuskin ne ihmiset jotka tuollaista harrastaa häpeää yhtään mitään. Hykertelee pikemminkin tyytyväisenä että kuinka halvalla taaskin päästiin ja täydestä meni tyhmiin vieraisiin nuokin vesiliemitarjoilut.
Ajattelin polkea pyörällä 15 km ja jättää pyörän metsään piiloon ja sitten mennä linja-autoon.
Säästö n. 2-3 euroa.
Menin tinder treffeille miehen kanssa ja hän lähti laskuani maksamatta. Ei minua ole koskaan mikään noin seksistinen olento nöyryyttänyt näin pahasti.
Isäni ei raaskinut saituuttaan ostaa kondomeja. Minulla on kolme sisarusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on jo aika huono: mun vaimo säästää siten, että jättää jonkun laskun maksamatta ja siirtää vastaavan summan säästötilille. Ei ymmärrä että se lasku joudutaan sitten maksamaan seuraavassa kuussa korkojen kera. Raivostuttavaa...
Eräs persaukinen kaveri toimi samoin laskujen ja auton kanssa. Laskujen maksupäivää lykättiin aina, ihan kuin siinä olisi jotain säästöä syntynyt.
Autoa tankattiin vasta kun se alkaa yskiä ja vain 20€ kerrallaan. Ehdotin, että hän voisi tiukkoina aikoina säästää bensarahassa ja mennä bussilla, kun bussi menee suoraan työpaikan eteen. Ei käynyt, autolla ajettiin lyhyetkin matkat koko ajan jännittäen, riittääkö bensa...Kaveri kanssa tankkasi ihme logiikalla. Jos tankki oli tyhjä, rahaa 10 euroa, tankattiin 5e. Kuitenkin tiedossa oli jo ajomatkan pituus. Kaveri arvioi, että bensa riittää justiinsa. Tässä kohtaa ihmettelin miksi täytyy ajaa se justiinsa loppuun, perillä joutuu tankkaamaan kuitenkin sen loput 5e? Ellei sitten tiedä että perillä on halvempaa bensaa. No, siks.
Tietenkin ajomatkalla tuli ylimääräistä kulutusta ja bensa loppui tien päälle. Sitten vaan liftattiin tai käveltiin lähimmälle asemalle kanisterin kanssa. Ja tämä lähin ei usein ollut se halvin...
Korkeintaan hyötyi, jos jollain avuliaalla ohiajajalla oli bensaa kanisterissa ja suostui siitä vähän antamaan. Mutta harvoinpa oli, enkä usko että autokaan tykkää tuollaisesta tyhjiin ajamisesta.
Jospa se kaveri ajatteli, että sinä tarjoutuisit maksamaan osasi polttoaineesta ja siksi tankkasi vaan menomatkalle. Tajusitko ikinä maksaa vai loisitko vaan kyydissä?
Jos oletetaan, että loppusumma on satunnainen, sentit voivat olla 0-9.
Arvoilla 0 ja 5 ei tule säästöä.
Arvoilla 1, 4, 6 ja 9 tulee 1c säästöä
Arvoilla 2, 3, 7 ja 8 tulee 2c säästöä.
Keskimääräinen säästö on siis 1,2c ostostapahtumaa kohti.
Jos maksaa ostoksia keskimäärin kerran päivässä, säästää vuodessa 4,38€.
Ei kuulosta paljolta.
Mutta entäs jos maksaisi aina jokaisen tuotteen erikseen?
Kauppareissulla kertyy helposti kymmeniä tuotteita.
Jos olisi niin pihi, että maksaisi aina jokaisen tavaran erikseen?
Esim ostaa 30 tuotetta, mutta maksaa jokaisen erikseen?
Säästöä kertyy 131,40€ vuodessa.
Jos tuota tekee esim 50 vuotta, säästää 6570€