Pihiyden huippu, kerro esimerkki
Omani tässä. Anopulla on wc:ssä sanko mihin pitää kerätä käyttämättä jääneet wc paperit myöhempää käyttöä varten. Eli siis vaikka repeytyneet, ei haittaa vaikka reunassa olisikin vähän sitä ihteään. Sinne se niitä Haisevia papereita säilöö, hyi että kun ällöttävä asiouda siellä. Aina muistuttaa että "muistakaa sitten käyttää sankoa" No ei tod. Käytetä!
Kommentit (3893)
Vierailija kirjoitti:
Aikuisen pojan piti viedä vanhempiensa kissa piikille. Poika kaivoi kuopan takapihalle valmiiksi. Sovitti kissaa sinne, että varmasti mahtuu mutta ettei vanhingossa kaiva turhan isoa kuoppaa. Kuoppa oli oikean kokoinen. Sitten hän huomasi, että kissan ruokaa oli vielä jäljellä. Niinpä hän syötti pihinä miehenä kissalle ensin kaiken ruuan ja vei kissan piikille ja hautasi vasta sitten.
Oliko pihi vai tarjosiko kuolemaantuomitulle viimeisen aterian?
Vierailija kirjoitti:
Entisessä työpaikassani oli eräs ihminen, joka keitti kahvin samoista puruista toisenkin kerran. Pidin huolen, että sain itselleni joko omakeittämää tai jonkun muun, kuin tämän säästäjän, laittamat kahvit.
Mitäs säästöä tässä edes syntyy kun työnantaja maksaa ne kahvit? En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt ei ollut oma tuttava, mutta eräällä vanhemmalla naishenkilöllä oli tiettävästi pakkomielle kerätä kaupassa ostokset niin, että hän aina voitti pari senttiä loppusumman pyöristämisen yhteydessä.
Tästä on olemassa fiksumpikin versio. Jos summa pyöristyy alaspäin, maksetaan käteisellä. Jos se pyöristy ylöspäin maksetaan kortilla.
Ja kyllä, jotkut harrastavat tätä!
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko mieleen, että ne kiinteät vesimaksut nousevat sitä mukaan kun vedenkulutus taloyhtiössä nousee?
Joo, vesimaksu nousee sen takia että joku kehtaa pestä alapäänsä vedellä. Oletko itse jotenkin sairaan pihi kenties?
Vierailija kirjoitti:
Yksi ystäväni on oikeasti tosi ihana ihminen, mutta saituus on ottanut tosi pahasti vallan.
On sinkku, mutta kaapit täynnä riisiä, ketsuppia, hammastahnoja joita on ollut tarjouksessa. Tiskikonetablettejakin on useammaksi ihmiselämäksi.
Keitin kerran kahvia hänen luonaan ja muistutti, että laita vähemmän, koska tummapaahtoa.
Sauna on täynnä vessapaperia ja pimeässä täytyy istua.
On selkeästi asberger -piirteitä.
Siitä tulee laihempaa vielä... Ei siitä tavallisesta juhla mokasta tule tummpaahtoa jos sitä laittaa lisää siitä tulee kitkerää
Tuli tässä mieleen yksi työpaikkani kateellinen täti. Olin itse nuori 25-vuotias ja tämä oli vajaat 50-v. Se hoki aina suureen ääneen mulle, ettei mun rahois mikään tunnu ja mulla on hirveesti rahaan. Siis mä olin 25 v. ja muutama vuosi sitten valmistunut! Se ei vaan hyväksynyt mitään mulla ja oli aivan hirveä työpaikkakiusaaja mua kohtaan. Ja entä se itse, sen mies oli eteläpohjalainen maanviljelijä ja sikoja ja oli ja verotietojen mukaan paikkakuntansa rikkaimpia. Mä uskon ettei tämä hirviömäinen akka tajua vieläkään mitä tuli toiselle haukuttua. Haukkui kaiken mitä mulla oli, hiukset, vaatteet, luonteen, perheen ja kaiken. Ja tämä kauhea nainen oli apteekissa töissä, nyt ollut jo eläkkeellä. Ja nämä tapahtumat tapahtui 90-luvun lopulla. Niin siis mikä pihiyteen tässä liittyi, oli se että tää hirviö pyysi kerran multa autokyydin, eikä tienkään sillä ollut aikomustakaan maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Appiukkoni kulkee poikansa vanhoissa vaatteissa, jo rikkinäisissä ja likaisissa, ei varmasti ole koko 20 vuoteen kun olen hänet tuntenut ostanut yhtään uutta vaatetta. Ei osta mitään, mitään remonttia ei tehdä, mökin katto vuotaa, mutta on kallista. Joudun hoitamaan hänen raha-asioitaan kun ei osaa käyttää verkkopankkia, niin pelkästään käyttötilillä on 30 tuhatta (sekä rahastot päälle). Viimeksi pyysin että voisinko siirtää lasten tilille vähän rahaa kun heillä on syntymäpäivät. 20 euroa hän lupasi. No, onhan sekin tietysti hyvä, mutta kyllä ajattelin, että on kyllä pihi.
Sori nyt vaan mutta miten voit olla noin epäkohtelias että kysyt voitko siirtää rahaa lapsillesi lahjaksi?! Ihme pummi ja sitten vielä harmittelet kun tuli "liian vähän". Yök.
Samaa mietin. En viitsisi pyytää edes miljonääriltä tuollaista... Mutta kukin tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole typerämpi asia kuin se, että pskan päälle vedetään ämpärillinen _puhdasta, ruokavedeksi kelpaavaa_ vettä. Tottakai kannattaa huuhdella pönttö jollakin jo käytetyllä vedellä, esim suihkussa käydessä voi kerätä vatiin, tai käyttää pyykkivettä jne. Ihmiset eivät ole ymmärtäneet, että vesi (puhdas juomavesi) on kultaakin kalliimpi tuote, jota luonnossa vielä nyt on, mutta onko syytä tuhlata niin arvokasta tuotetta pskansa päälle heitettäväksi? Itselläni on mahdollisuus käyttää ekohuussia ja olen siitä tosi hyvilläni. Ja ureaa voi tosiaan käyttää lannoitukseen - sitähän myydään puutarhamyymälöissä rakeiksi ''jalostettuna'', miksi ei voisi käyttää siis alkutuotetta sinällään? Tätä olen monet kerrat ihmetellyt, että lehmät, hirvet ja muut isot eläimet pudottavat tuotoksensa luontoon ja se on ok, mutta yhtäkkiä ihmisen (=yksi eläinlaji) tuotokset ovatkin sellaiset, että ne pitää huuhdella puhtaalla vedellä putkistoon, joka täällä maalla joka tapauksessa päätyy luontoon ilman kemiallista puhdistusta...
Voisin pitää toisen esitelmän ruuan kunnioittamisesta, mutta jääköön tällä erää.
Pointtini on siis että ekologisuus ei liity pihiyteen millään säikeellä.
Hetki sitten osui silmiini uutinen, jossa joku säästi tuolla tavoin huuhtelemalla pöntön kaataen sinne vettä ja aiheutti suuren putkitukoksen, koska ne paperit ei olleet huuhtoutuneet kunnolla.
Paperit siis huuhtoutuivat pois näkyviltä, mutta eivät riittävän pitkälle ja kasaantuivat lopulta tukkimaan putkistoa.
Tietenkään wc:tä ei voi huuhdella kaatamalla sinne vettä jos pöntössä on jotain muuta kuin pissaa. Eli ainoastaan pissan voi huuhdella kaatamalla vettä sen pissan päälle. Ei kakkelia eikä mitään paperia.
Kyllä sen WC:n voi hiihdella vettä kaatamalla, vaikka siellä olisi mitä. Pitää vain kaataa riittävästi sitä vettä.
Meillä oli lapsuudenkodissani välillä vesi vähissä, kun oli oma kaivo. Äitini säästi kaikki pyykkikoneesta tulevat vedet sitä varten, että niillä saatiin huuhdella WC-pönttöä. Kyllä sillä saatiin pökäleetkin huuhdottua viemäristä alas, kun laitettiin sitä vettä riittävästi paljon ja riittävän noleasti. Ja vettä säästyi, kun ei käytetty puhdasta vettä pytyn vetämiseen.
Sama homma meillä, kun kaivo tahtoi joskus kuivua. Sadevedetkin oli pakko kerätä talteen vessavedeksi. Säästämisestä ei sinänsä ollut kyse.
Meilläkin säästettiin käytettyjä nenäliinoja uuteen käyttöön, mutta vanhempana olen ymmärtänyt miten epähygieenista se on. Tuttu lastentarhanopettaja näytti, että tarvittaessa nenäliinoja voi saksilla puolittaa jos ei ole kova nuha. Se on paljon hygieenisempaa kuin räkäisten liinojen säilöminen ympäriinsä.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin säästettiin käytettyjä nenäliinoja uuteen käyttöön, mutta vanhempana olen ymmärtänyt miten epähygieenista se on. Tuttu lastentarhanopettaja näytti, että tarvittaessa nenäliinoja voi saksilla puolittaa jos ei ole kova nuha. Se on paljon hygieenisempaa kuin räkäisten liinojen säilöminen ympäriinsä.
Minä niistän aina ensin liinan reunaan ja sitten rullaan sitä. Seuraavaksi siihen rullatun osan viereen ja rullaan lisää. Niistän ehkä 3-4 kertaa yhteen liinaan, mutta en koskaan säilytä näitä seuraavaan päivään jos ei "tule täyteen". En tee tätä pihiyttäni vaan en vain jaksa juosta joko ajan roskiksen ja nenänäliinapaketin väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä niistän aina ensin liinan reunaan ja sitten rullaan sitä. Seuraavaksi siihen rullatun osan viereen ja rullaan lisää. Niistän ehkä 3-4 kertaa yhteen liinaan, mutta en koskaan säilytä näitä seuraavaan päivään jos ei "tule täyteen". En tee tätä pihiyttäni vaan en vain jaksa juosta joko ajan roskiksen ja nenänäliinapaketin väliä.
Hyi helvetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi helvetti.
Juu, jaxuhali. Kannattaa harkita terapiaa jos on noin heikko mieli että järkyttyy vähästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entisessä työpaikassani oli eräs ihminen, joka keitti kahvin samoista puruista toisenkin kerran. Pidin huolen, että sain itselleni joko omakeittämää tai jonkun muun, kuin tämän säästäjän, laittamat kahvit.
Mitäs säästöä tässä edes syntyy kun työnantaja maksaa ne kahvit? En ymmärrä.
Meillä ei työnantaja mitään kahveja maksa vaan itse ne on ostettava.
Miesystävä kauhistui mökillä, kun ehdotin että ostetaan perunasalaattia. Huusi ettei hän mitään semmoista osta kun perunaa kasvaa omassa maassa.
Mökillä ei siis sähköjä/vettä joten aika ikävää se olisi aina tehdä perunoista ja säilöä majoneeseja jne. seuraavaan käyttöön.
Ostettiin sitten kuitenkin sitä halvinta, ja mies alkoi ostaa myöhemminkin.
Kului sitten pari vuotta ja huomasin etten minä saa syödä niitä oman maan kallisarvoisia perunoita ja sipulia. Ehkä siksi etten maksanut hänelle niistä, kauppalaskut menivät sentilleen puoliksi, mitä nyt jotkut tuotteet sain maksaa yksin?
Meidät pyydettiin kattotalkoisiin sillä periaatteella, että talkoojuomat ja -ruuat tulee talkooväelle talon puolesta. Oli kuuma helteinen päivä, helvetisti hyttysiä ja hommaa kädet täynnä. Talkooväelle oli sitten ruuaksi pieni kattila makkarakeittoa, johon oli saatu 1/4 Hk:n Sinisestä lenkistä, muutama peruna, vettä yllin kyllin kattilaan ja se oli siinä. Ei mitään keittojuureksia eikä suolakaan ollut sinne eksynyt :). Talkoojuomana oli helteessä lämminnyt vesi. Enpä ole eläessäni yhtä laihaa soppaa saanut. Seuraavana kesänä pyydettiin maalaustalkoisiin kun oli niin tehokasta ja mukavaa, mutta yllättäen meille tuli muuta menoa.
yö2 kirjoitti:
Meidät pyydettiin kattotalkoisiin sillä periaatteella, että talkoojuomat ja -ruuat tulee talkooväelle talon puolesta. Oli kuuma helteinen päivä, helvetisti hyttysiä ja hommaa kädet täynnä. Talkooväelle oli sitten ruuaksi pieni kattila makkarakeittoa, johon oli saatu 1/4 Hk:n Sinisestä lenkistä, muutama peruna, vettä yllin kyllin kattilaan ja se oli siinä. Ei mitään keittojuureksia eikä suolakaan ollut sinne eksynyt :). Talkoojuomana oli helteessä lämminnyt vesi. Enpä ole eläessäni yhtä laihaa soppaa saanut. Seuraavana kesänä pyydettiin maalaustalkoisiin kun oli niin tehokasta ja mukavaa, mutta yllättäen meille tuli muuta menoa.
Jotkuthan yrittää teettää "talkoilla" kaikki työt ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän vanhoja repeytyneitä sukkia perseen pyyhkimiseen,niin säästyy vessapaperia. Pesen ne jokaisen käyttökerran jälkeen ja heitän pois kun pesu ei enää riitä.
Seuraan youtubessa lapsiperhettä joka käyttää "kestovessapaperia", eli ihan oikeasti pyyhkivät räsyillä, jotka pesevät sitten koneessa. 🤢
Kuvottava harrastus. Kuka niin tekee ja vielä suurempi kysymys miksi kukaan viitsii seurata moista youtubesta?
Perheen elämää on muuten kiinnostavaa seurata koska itse en ole mitenkään poikkeuksellisen ekologinen tai pihi ihminen, mutta tässä kyllä mennään jo liian pitkälle.
🤢
Mä en nyt oikeasti pysty tajuamaan mitä ongelmaa ihmiset näkee tässä kankaan käyttämisessä wc-paperin sijaan. Vauvoilla käytetään kestovaippoja ja ne paskantaa niihin, ne pestään koneessa ja ne tulee puhtaaksi. Ja onko täällä ketään jolta ei olisi joskus päässyt ripulia alushousuihin vatsataudissa? Joskus uloste tahrii alushousut ihan vain sen vuoksi, että mies ei ole saanut perskarvojaan hinkattua puhtaaksi. Onko täällä joku nainen joka ei olisi nähnyt jarruraitoja miehensä kalsareissa? Pyykkiinhän nämä laitetaan ja sillä hyvä.
Monilla on myös wc:ssä erillinen peppupyyhe. He pesevät takapuolen kädellään ja kuivaavat sitten siihen peppupyyhkeeseen. Ok, siihen peppupyyhkeeseen ei jää näkyviä tahroja, mutta ei sillä kukaan silti uskaltaisi käsiään pyyhkiä. Se pyyhe laitetaan pyykkiin, ei sitä roskikseen heitetä.
Miksi siis on niin kauheaa, että jotkut pyyhkivät suoraan flanelliin ja pesevät sitten ne flanellit?
Joskus alushousut likaantuu suunnittelematta ja ne pitää pestä, ei siinä mitään. Mutta en takuulla ala tarkoituksella tunkemaan kusta ja paskaa pesukoneeseen (kestovaipat + nämä kangasvessa"paperit"), sillä se on yksinkertaisesti kuvottavaa. Sama kai sit säästää wc-pönttöä ja paskantaa suoraan sinne pesukoneeseen.
Aikoinaan minulla oli tapana järjestää isohkoja juhlia sukulaisille ja ystäville pitopalveluineen kaikkineen aina kun oli joku hyvä syy ( lasten rippijuhlat, pyöreät vuodet, ylioppilasjuhlat jne.). Rakastan juhlien järjestämistä ja tykkään koota ihmisiä yhteen. Pitopalvelulle piti ilmoittaa henkilöiden lukumäärä ennen juhlia, jotta tarjoilut osattaisiin mitoittaa kaikille sopivasti. Ensimmäisissä järjestämissäni juhlissa juhlien jo alkaessa huomasin yhden kutsutun sukulaispariskunnan tuoneen omat aikuiset lapsensa lapsineen mukaan juhliin (+ 9 henkilöä) ja kaikki tulivat kuin eivät olisi ruokaa koskaan nähneet. Kun tämä sama show toistui seuraavissakin juhlissa, vaikka juhlakutsussa oli tuolloinkin nimetty erikseen, ketä kutsu koskee, ymmärsin että eka kerta ei ollut vahinko.. Olisin lisännyt henkilömäärää, jos olisivat etukäteen kysyneet että sopiiko tulla isommalla porukalla. Kolmansiin en sitten enää kutsunut. Lokki on aina lokki.
Sopasta tulikin mieleen yhden entisen luokkakaverin häät. Oli etelä-pohjalaiseen tapaan pyydetty roimasti porukkaa häihin. Ruokana lihasoppaa, ja liian vähän. Sitä sitten vedellä jatkettiin että saatiin ainakin nimellisesti kaikille jotain mahantäytettä.
Minen tajua tuommosta. Jos ihmisiä kutsuu paikalle, ne pitää syöttää ja juottaa niin ettei tarvi jälkeenpäin hävetä.
Mäkin vien taukotilan tarjoilut mukanani.
Mun toimenkuvaan kuuluu mm neukkarit.
Niitä voi henkilökunta varata, toimittaa listat mitä haluaa tarjota jne.
Siis ihan on pakastepullaa, karjalanpiirakoita jne. Haen maanantaisin täytteitä alle 50 eurolla.
Kun kokous on loppu, siivoan tilan, vien astiat pois, tuon uudet tilalle jne.
Vien aina ylimääräiset tarjottavat pois eikä niitä tarjota seuraaville.
Joskus isäntä/emäntä vie omaan kerrokseen syömättömät, mutta itse en lähde niitä viemään. Neukkarit ovat kerroksessa 1 ja toimitilat kerroksessa 4.
Ei tarvi herkkuja kotiin ostaa ikinä,