Pihiyden huippu, kerro esimerkki
Omani tässä. Anopulla on wc:ssä sanko mihin pitää kerätä käyttämättä jääneet wc paperit myöhempää käyttöä varten. Eli siis vaikka repeytyneet, ei haittaa vaikka reunassa olisikin vähän sitä ihteään. Sinne se niitä Haisevia papereita säilöö, hyi että kun ällöttävä asiouda siellä. Aina muistuttaa että "muistakaa sitten käyttää sankoa" No ei tod. Käytetä!
Kommentit (3893)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole typerämpi asia kuin se, että pskan päälle vedetään ämpärillinen _puhdasta, ruokavedeksi kelpaavaa_ vettä. Tottakai kannattaa huuhdella pönttö jollakin jo käytetyllä vedellä, esim suihkussa käydessä voi kerätä vatiin, tai käyttää pyykkivettä jne. Ihmiset eivät ole ymmärtäneet, että vesi (puhdas juomavesi) on kultaakin kalliimpi tuote, jota luonnossa vielä nyt on, mutta onko syytä tuhlata niin arvokasta tuotetta pskansa päälle heitettäväksi? Itselläni on mahdollisuus käyttää ekohuussia ja olen siitä tosi hyvilläni. Ja ureaa voi tosiaan käyttää lannoitukseen - sitähän myydään puutarhamyymälöissä rakeiksi ''jalostettuna'', miksi ei voisi käyttää siis alkutuotetta sinällään? Tätä olen monet kerrat ihmetellyt, että lehmät, hirvet ja muut isot eläimet pudottavat tuotoksensa luontoon ja se on ok, mutta yhtäkkiä ihmisen (=yksi eläinlaji) tuotokset ovatkin sellaiset, että ne pitää huuhdella puhtaalla vedellä putkistoon, joka täällä maalla joka tapauksessa päätyy luontoon ilman kemiallista puhdistusta...
Voisin pitää toisen esitelmän ruuan kunnioittamisesta, mutta jääköön tällä erää.
Pointtini on siis että ekologisuus ei liity pihiyteen millään säikeellä.
Hetki sitten osui silmiini uutinen, jossa joku säästi tuolla tavoin huuhtelemalla pöntön kaataen sinne vettä ja aiheutti suuren putkitukoksen, koska ne paperit ei olleet huuhtoutuneet kunnolla.
Paperit siis huuhtoutuivat pois näkyviltä, mutta eivät riittävän pitkälle ja kasaantuivat lopulta tukkimaan putkistoa.
Tietenkään wc:tä ei voi huuhdella kaatamalla sinne vettä jos pöntössä on jotain muuta kuin pissaa. Eli ainoastaan pissan voi huuhdella kaatamalla vettä sen pissan päälle. Ei kakkelia eikä mitään paperia.
??? Miten se nyt eroaa siitä, että se vesi tulisi pytyn säiliöstä?
Aikuisen pojan piti viedä vanhempiensa kissa piikille. Poika kaivoi kuopan takapihalle valmiiksi. Sovitti kissaa sinne, että varmasti mahtuu mutta ettei vanhingossa kaiva turhan isoa kuoppaa. Kuoppa oli oikean kokoinen. Sitten hän huomasi, että kissan ruokaa oli vielä jäljellä. Niinpä hän syötti pihinä miehenä kissalle ensin kaiken ruuan ja vei kissan piikille ja hautasi vasta sitten.
Vierailija kirjoitti:
olin pelastusarmeijan kirppiksellä kunt.työtoiminnassa ja näin kuinka nämä normaalipalkalla olevat vain veivät sieltä mitä halusivat, maksamatta mitään. esimiestä myöten. minulta sentään huomasivat hinnan ottaa jos jotain halusin. paikka joka oli vanha varastotila joka oli homeessa , todella epäsiisti ja tavaraa lattiasta kattoon asti. eräässä huoneessa työskentelevä mies pyysi minua imuroimaan huoneensa jota ei oltu imuroitu kuulemma 30 vuoteen!? ei voi kun ihmetellä ettei pelastusarmeijalla ole varaa siivoojiin, työttömiä käyttävät hyväkseen nämä niin kristityt ihmiset!
Ei sinulta hintaa oteta, sinulta otetaan maksu. Hinta on se arvo mikä on tuotteen hintalapussa. Sitten maksat sen hinnan.
Sini 24 kirjoitti:
Tammikuussa olin Jyväskylässä ravintolassa.
Yksi itseäni selvästi vanhempi mies tunki seuraani ja tarjosi drinkkejä.
Monta tunti siinä juotiin 15-20 €/kpl drinkkejä miehen piikkiin tietysti.
Valomerkin jälkeen mies pyysi jatkoille luokseen.
Ehdotin et mennään minun luokse.
Kotiin oli 37 km ja matka taitettiin tietysti taksilla.
Kun taksi kurvasi kertostalon pihaan, pomppasin nopeasti ulos taksista.
Sinne jäi mies maksamaan kortilla matkaa, kun menin nopeasti rappukäytävään.
Oven pistin tietysti perässäni lukkoon ja sinne jäi ukko hölmönä pihaan seisomaan.
Kyllä aamulla nauratti, kun koko ilta oli tarjolla ilmasia juomia ja vielä ilmainen taksikyytikin kotia ☺
Ei nyt viitsis provosoitua, mutta eiks kapakkaan mennä sitä varten, että pidetään hauskaa (samalla kun otetaan niitä paukkuja) kivassa seurassa?
En viitsis millään mennä baariin ja viettää siellä tuntitolkulla jonkun vanhan äijän kanssa vain sen takia, että saa sitä ilmaista viinaa. Ei se humalatilan hakeminen pelkästään ole se asia, minä haluan viettää hauskaa iltaa.
Taidat olla melkonen happohyökkäys, kun mikä tahansa seura kelpaa, kunhan saa pään täyteen.
Toi ilmanen kotimatka katteettomalla lupauksella on jo pohjanoteeraus. Häpeän omaa sukupuoltani sun ja sun kaltaistes takia. Onko ihme, jos miehet pitää akkoja epäluotettavina ja hyväksikäyttäjinä.
Entisessä työpaikassani oli eräs ihminen, joka keitti kahvin samoista puruista toisenkin kerran. Pidin huolen, että sain itselleni joko omakeittämää tai jonkun muun, kuin tämän säästäjän, laittamat kahvit.
Hondo kirjoitti:
Meillä on taloyhtiössä huoneistokohtaiset vesimittarit. Joka kk maksetaan vesimaksuennakkoa 15e per asukas. Vuoden alussa sitten maksetaan ed. vuoden todellisen kulutuksen mukainen lisälasku. Minulla se on yleensä noin 150 euroa. Naapurini kuusikymppinen ukko elvisteli saaneensa vesimaksuPALAUTUSTA 150 euroa viime vuodelta! Miten hevletissä joku pystyy käyttämään vettä vain 3 kympillä vuodessa!!?? Ei ihme että käytävässä haisee.
Mökillä paljon?
Reissutyö?
Käy töissä suihkussa?
Aion huomenna kaataa pulloon tuota pannukahvia ettei mene hukille kun lähden matkalle.
Ottaisinko koko pannullisen mukaani?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs omakotitalossa asuva sukulainen vie järjestelmällisesti roskansa toisen taloyhtiön roskikseen. En tiedä minkä säästön siitä saa mutta todella naurettavaa. Roskat kerätään varastoon kunnes kokonainen haiseva jätesäkki on täynnä. Olen yrittänyt sanoa tälle että helpommalla pääsisi jos vaikka kierrättäisi muovit, pahvit etc. ja veisi ne ilmaiseen kierrätyspisteeseen mutta ei, liian vaativaa.
Nyt haisevan roskan takia pihapiiriin oli kuulema ilmestynyt rottia eikä tämä sukulainen edes tajua syy-yhteyttä.
Meidän taloyhtiössä laitettiin tuon takia roskakatoksen oveen lukko, kun alkoi olla ongelmia sen kanssa, ettei taloyhtiön asukkaiden roskat mahdu jäteastioihin. Naapurustossa on useita omakotitaloja, ja tiedossa oli, että osa omakotitalojen asukkaista toi omia roskiaan meidän jäteastioihin.
Samasta syystä meillä kaupungin puistotyöntekijöiden käyttöön tarkoitetut astiat on pitänyt lukita. Ei se mitään, jos joku heittäisi niihin jäätelöpaperit tai muuta pientä roskaa. Mutta se on ongelma, kun useat lähikerrostalojen ihmiset tuovat suuria jätesäkkejä tai roskapusseja päivittäin.
Olen monta kertaa antanut jollekin lahjan jonka olen itse saanut lahjaksi.
Säästöä.
En käytä hammastikkuja. Ne maksaa.
Luonnosta löytyy apu, puiden ohuen ohuet oksat, taitan palan ja siinä mulla on hammastikku.
Sotaajanmummo kirjoitti:
Minun mummoni kun keittää kahvia moccamasterissa aamuisin, piheyden huippu on se jos kehtaa jättää kahvia mukiinsa mummu tulee huomauttamaan että mukissa on vielä juotavaa. Tämän jälkeen pannuun jääneet 1kuppia tai max 2kupillista kahvia hän ei heitä menemään vaan pistää säästöön pannusta. Ne voi sitten myöhemmin lämmittää vaikkapa mikrossa nämä vanhat kahvit ettei "mee hukkaan".. Eli se tunne kun keitetystä kahvistakin säästetään kaikki mitä pystyy.
Itse olen myös lämmittänyt yli jääneitä kahveja mikrossa. Tosin ei ollut mokkamasteria. Mitä tekemistä kahvinkeittimen merkillä on asian kanssa? Aika moni on saanut mokkamasterin lahjaksi, mitä sitten? Eikö sitä saisi käyttää, jos on pihi?
Oma piheyteni tosin ei ollut vapaaehtoisista, vaan huonon rahatilanteen tuoma pakollinen selviytymiskeino. Onneksi pahimmat rahapulat on takanapäin ja ei tarvitse kahvissa pihistellä. Symppaan silti mummoa, joka joutuu hupmauttsnaab liian helpolla päässeelle x-sukupolvelle, että haaskaaminen on epäkohteliasta. Onko mummollasi iso eläke, vai kituuttaako minimillä? Vai onko sulla hajuakaan pihisteleekö hän syystä vai tavan vuoksi?
Sini 24 kirjoitti:
Tammikuussa olin Jyväskylässä ravintolassa.
Yksi itseäni selvästi vanhempi mies tunki seuraani ja tarjosi drinkkejä.
Monta tunti siinä juotiin 15-20 €/kpl drinkkejä miehen piikkiin tietysti.
Valomerkin jälkeen mies pyysi jatkoille luokseen.
Ehdotin et mennään minun luokse.
Kotiin oli 37 km ja matka taitettiin tietysti taksilla.
Kun taksi kurvasi kertostalon pihaan, pomppasin nopeasti ulos taksista.
Sinne jäi mies maksamaan kortilla matkaa, kun menin nopeasti rappukäytävään.
Oven pistin tietysti perässäni lukkoon ja sinne jäi ukko hölmönä pihaan seisomaan.
Kyllä aamulla nauratti, kun koko ilta oli tarjolla ilmasia juomia ja vielä ilmainen taksikyytikin kotia ☺
Älä viitsi, trolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saunaan mennessä otan kylmän veden mikä suihkusta ensin tulee, löylyvedeksi saunaan.
Otan talteen myös munien keitinvedet, jolla kastelen viherkasveja. Kasvit pitävät siitä vedestä.
Hyvä provo, kiitos kunnon nauruista! 😂
Mikä tässä oli se hauska provo sun mielestä?
Itsekin aina saunaan mennessä otan ensin löylyveden, sillä vettä joutuu kuitenkin valuttamaan hetken, ennen kuin se on sopivan lämmintä.
Kananmunien keitinveden käyttäminen kukille on ihan yleinen kikka. Monet kasvit pitävät kalkkipitoisesta vedestä ja munankuorista liukenee himpun verran kalkkia. Tosin tuskin paljon, mutta tuskin tuosta tavasta haittaakaan on.
Vierailija kirjoitti:
Mun kaverin perhe oli pihi. Jos ravintolassa juomavedestä joutui maksamaan, niin koko kannu oli juotava tyhjäksi, mitään mistä oli maksettu ei saanut jättää!
Mun kaverin äiti laivalla: Otettiin ruoan kanssa buffetista lasit viiniä, joka oli pahaa ja jäi meiltä kaikilta maistelun jälkeen juomatta. Kun oltiin jo pöydästä nousemassa, niin Maija-Liisa (nimi muutettu) tuohtui meille "nuorille", ettei mitään maksettua sovi jättää lautaselle/lasiin ja kaatoi kurkkuunsa jokaisen lasillisin pahanmakuista viiniä. Mainittakoon vielä, että kyseessä on erittäin tyylikäs ja kultturelli eläkeläisrouva.
Mansikan jako neljään osaan että riitti kaikille perheenjäsenille. Serkkujen perheessä joskus ajat sitten.
Vierailija kirjoitti:
Appiukkoni kulkee poikansa vanhoissa vaatteissa, jo rikkinäisissä ja likaisissa, ei varmasti ole koko 20 vuoteen kun olen hänet tuntenut ostanut yhtään uutta vaatetta. Ei osta mitään, mitään remonttia ei tehdä, mökin katto vuotaa, mutta on kallista. Joudun hoitamaan hänen raha-asioitaan kun ei osaa käyttää verkkopankkia, niin pelkästään käyttötilillä on 30 tuhatta (sekä rahastot päälle). Viimeksi pyysin että voisinko siirtää lasten tilille vähän rahaa kun heillä on syntymäpäivät. 20 euroa hän lupasi. No, onhan sekin tietysti hyvä, mutta kyllä ajattelin, että on kyllä pihi.
Sori nyt vaan mutta miten voit olla noin epäkohtelias että kysyt voitko siirtää rahaa lapsillesi lahjaksi?! Ihme pummi ja sitten vielä harmittelet kun tuli "liian vähän". Yök.
Minusta on todella noloa, jos pihistelet vieraiden tai ystävien kanssa. Älä kuppaa sukuasi, ystäviäsi ja vieraitasi, itsekkäintä touhua maan päällä. Vieraille keitetään kunnon kahvit ja laitetaan pöytä notkumaan ja punkka pehmeäksi.
Mä olen mieheni kanssa niitä, jotka lämmittävät pannuun jääneestä kahvista mikrossa uudet kahvit ym. ym. Monessa asiassa siis tiukasti pihistelemme, mutta lapsillamme on Iphonet, tietokoneet, pleikat ja kaikki mitä tarvitsevat. Jos jotain hajoaa aleiden välillä, se ostetaan. Oma köyhä lapsuus on sen verran tiukasti muistissa, että pitää olla rahaa lasten tarpeisiin, ankeutus ei ole elämän tarkoitus.
Väärissä asioissa ei kannata pihistellä, aika järkyttävää, jos joku ei nuukuttaan paikkaa vuotavaa kattoaan. Siinä pilaa talonsa ja menettää kymmeniä tai satoja tuhansia kymppitonnin sijasta, riippuen torpan sijainnista.
Mummoni parsi sukkahousuja ja ompeli eri kohdista rikkinäisiä pareja yhteen. Kulkee vissiin suvussa: äitini taas parsii sukkia niin, että niissä on varmaan paikkaa enemmän kuin sukkaa. Leikkelee myös vanhat sukat kissan ruokakupin pyyhkimiseen. Itse en jostain syystä ole taas ollenkaan pihi.
Olen varmaan kirjoittanut tästä Lokkeilu ja omituinen työkaveri -ketjuissa. Työkaveri vie työpaikalta vessapaperit kotiin, juo salaa kahvia, vaikkei kuulu kahviporukkaan. Kahvin kulutus vääheni huomattavasti, kun kahvikassanpitäjä alkoi pitää kahvit lukkojen takana. Kerää tarjoilujen loput taukotilasta itselleen, kun muut ovat töissä. Ei raskinut ottaa palkatonta vapaapäivää lapsensa lakkiaisiin. Kyseessä on kuitenkin erittäin varakas henkilö.
Kyllä sen WC:n voi hiihdella vettä kaatamalla, vaikka siellä olisi mitä. Pitää vain kaataa riittävästi sitä vettä.
Meillä oli lapsuudenkodissani välillä vesi vähissä, kun oli oma kaivo. Äitini säästi kaikki pyykkikoneesta tulevat vedet sitä varten, että niillä saatiin huuhdella WC-pönttöä. Kyllä sillä saatiin pökäleetkin huuhdottua viemäristä alas, kun laitettiin sitä vettä riittävästi paljon ja riittävän noleasti. Ja vettä säästyi, kun ei käytetty puhdasta vettä pytyn vetämiseen.