Pihiyden huippu, kerro esimerkki
Omani tässä. Anopulla on wc:ssä sanko mihin pitää kerätä käyttämättä jääneet wc paperit myöhempää käyttöä varten. Eli siis vaikka repeytyneet, ei haittaa vaikka reunassa olisikin vähän sitä ihteään. Sinne se niitä Haisevia papereita säilöö, hyi että kun ällöttävä asiouda siellä. Aina muistuttaa että "muistakaa sitten käyttää sankoa" No ei tod. Käytetä!
Kommentit (3893)
Meillä on taloyhtiössä huoneistokohtaiset vesimittarit. Joka kk maksetaan vesimaksuennakkoa 15e per asukas. Vuoden alussa sitten maksetaan ed. vuoden todellisen kulutuksen mukainen lisälasku. Minulla se on yleensä noin 150 euroa. Naapurini kuusikymppinen ukko elvisteli saaneensa vesimaksuPALAUTUSTA 150 euroa viime vuodelta! Miten hevletissä joku pystyy käyttämään vettä vain 3 kympillä vuodessa!!?? Ei ihme että käytävässä haisee.
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, että anoppisi säilyttää vessapaperit uuskäyttöön?
Suomi on harvoja maita, missä jätevesiputkisto on rakennettu niin, että ne kestävät viemärissä wc-paperin. Monessa maassa käytetty wc-paperi laitetaan erilliseen roskikseen, kun viemärit tukkeutuvat.
WC-paperi ei selviydy missään viemärissä. Se hajoaa ja sulaa ihan mitättömäksi. Kokeile laittaa wc-paperia ja talouspaperia omiin vesilaseihin. Odota n. 15 sekuntia. Nosta paperit varovaisesti laseista.
WC paperi ei nouse, talouspaperi nousee. Tästä syystä talouspaperia ei saa laittaa viemäriin, se ei haurastu kastuessaan.
Käytettyä WC paperia ei todellakaan laiteta mihinkään sankoon missään jos on pönttö tarjolla.
En viitsi ostaa vanupuikkoja, joten puhdistan korvani vessapaperin palalla ja hiuspinnillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siipan naimaton & lapseton sukulaisnainen eli niukasti kaupunkilähiön kerrostalokaksiossa. Huonekalut olivat sukulaisilta saatuja, aikansa eläneitä vanerityyppisiä ratkaisuja, kuluneita räsymattoja yms tyyliä...Kaikki luulivat tämän työläisnaisella olevan rahasta tiukkaa.
Kun hän kuoli yli 90-vuotiaana, kävi ilmi, että käyttötilillään oli yli 200 000 euroa.
Harmittaa näiden mummujen puolesta, että mikseivät käytä rahaa itseensä. Meilläkin suvussa näitä naisia. Omaisuutta asunto-osakkeiden muodossa, joiden arvo on huomattava. Elinikää ei ole enää paljon, mutta siltikään eivät kuluta. Pankki vainoaa provikoiden kiilto silmissä näiden rahoja, vaikka olisi aika jättää yli 90 vuotiaat rauhaan ja kehoittaa nauttimaan säästeliäisyytensä hedelmistä.
Sukulaisille ei tarvitse jättää mitään. Meidät on opetettu pienestä pitäen, että omillaan on pärjättävä, joten ei olla kärkkymässä perintöä, vaan toivotaan mummujen rahojen menevän heidän omaan hyvinvointiinsa.Teidän suvussa ei siis ole kukaan koskaan milloinkaan esim saanut KELA-korvausta lääkkeistä?
Tuo KELA-korvaus on nyt kaukaa haettu juttu tässä kohtaa.
Jos huomasit, se oli vain esimerkki. Hyvin usein näiltä ”omillaan toimeentulevilta” jää huomaamatta yhteiskunnalta saamansa tuet.
Mitä lisäarvoa tämä saivartelu tuo keskusteluun? Kaikki normaalilla järjellä varustetut tajuavat mitä tuossa tarkoitettiin.
Appiukkoni kulkee poikansa vanhoissa vaatteissa, jo rikkinäisissä ja likaisissa, ei varmasti ole koko 20 vuoteen kun olen hänet tuntenut ostanut yhtään uutta vaatetta. Ei osta mitään, mitään remonttia ei tehdä, mökin katto vuotaa, mutta on kallista. Joudun hoitamaan hänen raha-asioitaan kun ei osaa käyttää verkkopankkia, niin pelkästään käyttötilillä on 30 tuhatta (sekä rahastot päälle). Viimeksi pyysin että voisinko siirtää lasten tilille vähän rahaa kun heillä on syntymäpäivät. 20 euroa hän lupasi. No, onhan sekin tietysti hyvä, mutta kyllä ajattelin, että on kyllä pihi.
Tämä nyt ei ollut oma tuttava, mutta eräällä vanhemmalla naishenkilöllä oli tiettävästi pakkomielle kerätä kaupassa ostokset niin, että hän aina voitti pari senttiä loppusumman pyöristämisen yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku sukulaismies kertoi aikoinaan pitävänsä tyhjää pulloa vessanpöntön vesisäiliössä, niin kuluu vettä vähemmän vedettäessä. Hurja säästö tämäkin...
Ei tuo ole pelkästään yhden ihmisen keksintö. Aikoinaan oli jopa muotia laittaa esim. Kivi säiliöön, jolloin vettä kuluu vähemmän. Se oli siihen aikaan, kun ei ollut mitään isoa tai pientä huuhtelua, vaan joka vetäisyllä säiliö tyhjäksi. Asuin lapsena maalla, ja joka talossa oli oma kaivo, kun ei ollut yleistä vesijohtoverkostoa siinä kylässä. Kaikenlaista piti keksiä, ettei kaivo mene tyhjäksi, jos sattuu hellekesä. Kyse ei niinkään ollut pihiydestä vaan siitä, ettei kaivo mene tyhjiin. Meillä vesi oli kaivosta vähissä monta kertaa, mutta koskaan ei loppunut. Meilläkin oli käytössä tuo kivi vesisäiliössä-konsti. Naapureilla loppui vesi useamman kerran. Taloja oli rakennettu paikkoihin, joissa pohjavesi oli matalalla.
Tämä sukulaismies asui kerrostalossa.
Jos haetaan pizzat, niin tsekkaan aina ensin salaattipöydästä mitä sieltä löytyy. Jos siellä on esim. oliiveja ja sipulia niin en ota niitä täytteeksi pizzaani vaan otan ne kipossa mukaan ja säästän :D
Vierailija kirjoitti:
Olen nuukan isän tytär ja tänä päivänä holjaan melkein käsivarren mitan vessapaperia joka kerralla ihan vain, koska voin. Voi ne teini-iän päivien luennot siitä, kuinka yksi pala riittää! Mutta yksi erityisesti miestäni todella ällöttävä pihi tapa on verenperintönä jäänyt. Käytän kertakäyttönenäliinaa niin kauan kuin siinä on ehjää pintaa niistämiseen. Vasta puhkihapertunut heitetään pois. Nämä "puolipitoiset" säilytetään nykyään sohvatyynyn takana, yöpöydän laatikossa sekä ruokapöydän paikkani viereisellä tuolilla, jotta mieheni ei joudu näkemään niitä. Ja kaikkien takkien taskuissa on eri kulutusasteissa olevia. Minulla on vasomotorinen nenä eli se tippasee käytännöllisesti koko ajan ja niistotarve on jatkuvaa, kerran niistetty nenäliina on täyttä tuhlausta! Mutta ymmärrän kyllä suuren enemmistön mielestä olevani ällöttävä.
Mä teen tota samaa ja lukiossa varsinki kaverit kuittaili mun nenäliinoista jatkuvasti 😂
Minun mummoni kun keittää kahvia moccamasterissa aamuisin, piheyden huippu on se jos kehtaa jättää kahvia mukiinsa mummu tulee huomauttamaan että mukissa on vielä juotavaa. Tämän jälkeen pannuun jääneet 1kuppia tai max 2kupillista kahvia hän ei heitä menemään vaan pistää säästöön pannusta. Ne voi sitten myöhemmin lämmittää vaikkapa mikrossa nämä vanhat kahvit ettei "mee hukkaan".. Eli se tunne kun keitetystä kahvistakin säästetään kaikki mitä pystyy.
Siskollani on 2014 ostettu sohva jossa saa istua vain harvoin eikä edes kaikki. Kysyin joskus kun tulin kylään että mitä varten sinulla on sohva kun siinä ei saa edes istua. Istua ei saa ettei sohva kulu. Ja täten säännöstelee sohvan käytön kulumista. Huh huh sanon minä.
Vierailija kirjoitti:
Tiskitablettien puolitus tai vielä pienemmäksi murskaaminen, pesuaineiden loputon lantraus. Tuon ihmisen koko keittiö ja talo on ihan tahmainen tuon takia. Ei tule puhdasta ja mitä tuossa säästää, pari euroa vuodessa? Hyvin järkevää kun pilaa noin pesukoneensa ja talon pinnat.
Tiskikoneessa on liikaa pesuainetta, jos laittaa koko napin, sanoi huoltomies. Itse käytän pulveria, joka on helpompi annostella. Ei ole pihiyttä vaan koneen säästöä.
Tuhnunaama1988 kirjoitti:
Monilla vanhuksilla taitaa tuo sähkön ja/tai veden säästäminen olla jotain perua energia-kriisin ajoilta, sillä kumpikaan näistä ei minusta ole mitenkään älyttömän hintaista nykyään ja sitä kautta todellisten säästöjen aikaan saaminen on aika hankalaa. Etenkin sähkön hinta on ollut tänä talvena ja COVID-keväänä jopa alhainen. Toki, alueellisia eroja varmaan näissä on, minun kokemus nyt on vaan täältä pk-seudun kupeesta.
Mutta kuitenkin, juuri vilkaisin viime kuun sähkölaskuani ja sähkön & siirron kokonaiskustannus mulla oli maaliskuulta n. 8 snt/kWh. Tuollaisella kWh-hinnalla alkaa lähestyä idioottimaisuutta nykiä mikron töpseliä seinästä, ettei sen kello vaan vie sähköä tai jättää kännykkänsä ladattua "säästämis-mielessä".
Sama veden suhteen, viime vuoden toteuma mulla oli n. 3€/1000 litraa vettä. Ja taas tälläkin hinnalla käppänät säästömielessä suurin piirtein kusee kalsareiden läpi omaan suuhun, tai pesee hampaat vaan kerran viikossa, ettei tarvitse "kallista" vettä lorottaa hanasta.
No ei siinä, mistä kukin hupinsa saa. Mä lasken omalle elämisen mukavuudelle painoarvoa sen verran, etten todellakaan ala miettiä sähkönkulutusta kännykän lataamiseksi tjsp.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siipan naimaton & lapseton sukulaisnainen eli niukasti kaupunkilähiön kerrostalokaksiossa. Huonekalut olivat sukulaisilta saatuja, aikansa eläneitä vanerityyppisiä ratkaisuja, kuluneita räsymattoja yms tyyliä...Kaikki luulivat tämän työläisnaisella olevan rahasta tiukkaa.
Kun hän kuoli yli 90-vuotiaana, kävi ilmi, että käyttötilillään oli yli 200 000 euroa.
Harmittaa näiden mummujen puolesta, että mikseivät käytä rahaa itseensä. Meilläkin suvussa näitä naisia. Omaisuutta asunto-osakkeiden muodossa, joiden arvo on huomattava. Elinikää ei ole enää paljon, mutta siltikään eivät kuluta. Pankki vainoaa provikoiden kiilto silmissä näiden rahoja, vaikka olisi aika jättää yli 90 vuotiaat rauhaan ja kehoittaa nauttimaan säästeliäisyytensä hedelmistä.
Sukulaisille ei tarvitse jättää mitään. Meidät on opetettu pienestä pitäen, että omillaan on pärjättävä, joten ei olla kärkkymässä perintöä, vaan toivotaan mummujen rahojen menevän heidän omaan hyvinvointiinsa.Teidän suvussa ei siis ole kukaan koskaan milloinkaan esim saanut KELA-korvausta lääkkeistä?
Tai nostanut lapsilisiä tai opintotukea? Suomalaisilla on kummallinen tapa pitää parempana sitä, että ottaa rahaa tuntemattomilta (yhteiskunta) kuin tutuilta (oma perhe).
Eräs omakotitalossa asuva sukulainen vie järjestelmällisesti roskansa toisen taloyhtiön roskikseen. En tiedä minkä säästön siitä saa mutta todella naurettavaa. Roskat kerätään varastoon kunnes kokonainen haiseva jätesäkki on täynnä. Olen yrittänyt sanoa tälle että helpommalla pääsisi jos vaikka kierrättäisi muovit, pahvit etc. ja veisi ne ilmaiseen kierrätyspisteeseen mutta ei, liian vaativaa.
Nyt haisevan roskan takia pihapiiriin oli kuulema ilmestynyt rottia eikä tämä sukulainen edes tajua syy-yhteyttä.
Tuhnunaama1988 kirjoitti:
Monilla vanhuksilla taitaa tuo sähkön ja/tai veden säästäminen olla jotain perua energia-kriisin ajoilta, sillä kumpikaan näistä ei minusta ole mitenkään älyttömän hintaista nykyään ja sitä kautta todellisten säästöjen aikaan saaminen on aika hankalaa. Etenkin sähkön hinta on ollut tänä talvena ja COVID-keväänä jopa alhainen. Toki, alueellisia eroja varmaan näissä on, minun kokemus nyt on vaan täältä pk-seudun kupeesta.
Mutta kuitenkin, juuri vilkaisin viime kuun sähkölaskuani ja sähkön & siirron kokonaiskustannus mulla oli maaliskuulta n. 8 snt/kWh. Tuollaisella kWh-hinnalla alkaa lähestyä idioottimaisuutta nykiä mikron töpseliä seinästä, ettei sen kello vaan vie sähköä tai jättää kännykkänsä ladattua "säästämis-mielessä".
Sama veden suhteen, viime vuoden toteuma mulla oli n. 3€/1000 litraa vettä. Ja taas tälläkin hinnalla käppänät säästömielessä suurin piirtein kusee kalsareiden läpi omaan suuhun, tai pesee hampaat vaan kerran viikossa, ettei tarvitse "kallista" vettä lorottaa hanasta.
No ei siinä, mistä kukin hupinsa saa. Mä lasken omalle elämisen mukavuudelle painoarvoa sen verran, etten todellakaan ala miettiä sähkönkulutusta kännykän lataamiseksi tjsp.
Meillä meni viime vuonna, el ivuonna 2019 sähköön kaikkineen, eli sähkö ja siirto yhteensä 1205€.
Veteen meni kaikkineen, eli puhdas kylmä vesi ja jätevesi, yhteensä 254€. Yhteensä nämä kaksi olivat 1459€.
4076€ oli talon ylläpitokustannukset viime vuonna yhteensä. Että onhan tuo aika siivu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole typerämpi asia kuin se, että pskan päälle vedetään ämpärillinen _puhdasta, ruokavedeksi kelpaavaa_ vettä. Tottakai kannattaa huuhdella pönttö jollakin jo käytetyllä vedellä, esim suihkussa käydessä voi kerätä vatiin, tai käyttää pyykkivettä jne. Ihmiset eivät ole ymmärtäneet, että vesi (puhdas juomavesi) on kultaakin kalliimpi tuote, jota luonnossa vielä nyt on, mutta onko syytä tuhlata niin arvokasta tuotetta pskansa päälle heitettäväksi? Itselläni on mahdollisuus käyttää ekohuussia ja olen siitä tosi hyvilläni. Ja ureaa voi tosiaan käyttää lannoitukseen - sitähän myydään puutarhamyymälöissä rakeiksi ''jalostettuna'', miksi ei voisi käyttää siis alkutuotetta sinällään? Tätä olen monet kerrat ihmetellyt, että lehmät, hirvet ja muut isot eläimet pudottavat tuotoksensa luontoon ja se on ok, mutta yhtäkkiä ihmisen (=yksi eläinlaji) tuotokset ovatkin sellaiset, että ne pitää huuhdella puhtaalla vedellä putkistoon, joka täällä maalla joka tapauksessa päätyy luontoon ilman kemiallista puhdistusta...
Voisin pitää toisen esitelmän ruuan kunnioittamisesta, mutta jääköön tällä erää.
Pointtini on siis että ekologisuus ei liity pihiyteen millään säikeellä.
Hetki sitten osui silmiini uutinen, jossa joku säästi tuolla tavoin huuhtelemalla pöntön kaataen sinne vettä ja aiheutti suuren putkitukoksen, koska ne paperit ei olleet huuhtoutuneet kunnolla.
Paperit siis huuhtoutuivat pois näkyviltä, mutta eivät riittävän pitkälle ja kasaantuivat lopulta tukkimaan putkistoa.
Tietenkään wc:tä ei voi huuhdella kaatamalla sinne vettä jos pöntössä on jotain muuta kuin pissaa. Eli ainoastaan pissan voi huuhdella kaatamalla vettä sen pissan päälle. Ei kakkelia eikä mitään paperia.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies ei ole pihi, pikemminkin päinvastoin. Yritetään kuitenkin mennä järkevällä kulutuksella. Miehellä on nyt tullut yksi "piheilykohde". Lattian pesuvedellä pitää huuhdella pönttö tarpeillaan käynnin jälkeen. Sitä ei siis voi kaataa pönttöön muuten vaan.
Ok, ekologista ja järkevää kyllä. Kuitenkaan hän ei muista sitä tehdä. Säästää siis vettä joskus pitkäänkin siinä ämpärissä. Minä välillä kyselen että onkohan se vesi nyt neljä päivää ämpärissä olleena tekeytynyt jo sellaiseksi että sen pöntön voisi vihdoin huuhdella, sanoo joo ja silti unohtaa käyttää.
Minä kun en tahdo itsekään tuota muistaa, niin mielummin kaataisin samantien pois ja pesisin ämpärin ennenkuin ns limottuu seisovasta vedestä, jolloin pesuun menee enemmän aikaa ja vettä jne kun jos sen tekisi heti. (Hyöty +/-0)
Sen verran monta kertaa saanut sanomista (ihan ystävällisesti kyllä) siitä, ettei sitä voi suoraan viemäriin kaataa, vaan tarpeeseen, niin olen sanonut hänelle että hoitaa itse käytön kun sitä haluaakin ja lopputulos on että vesi seisoo ämpärissä. Paras oli oman wc reissun jälkeen kun huomasin tuon ämpärin edelleen täynnä, olisin voinut toki käyttää jos oisin huomannut mutta kun en. Nostin ämpärin pöntön lähelle, että mies sitten käyttäisi seuraavalla kerralla kun käy, niin ei. Kävi kyllä, mutta unohti käyttää vaikka oli nenän edessä🙄.
Tämä on tullut nyt viimeisen vuoden aikaan jo on oltu naimisissa yli 20 vuotta... Mua huvittaa.
Jos mun mies ois noin palikka niin löytäisi rakkaan jätevesiämpärinsä tyynynsä päältä. Sen jälkeen asiasta ei enää koskaan keskusteltaisi, eikä ämpärivettä myöskään säilytettäisi missään. Rajansa kaikella.
Vierailija kirjoitti:
Eräs omakotitalossa asuva sukulainen vie järjestelmällisesti roskansa toisen taloyhtiön roskikseen. En tiedä minkä säästön siitä saa mutta todella naurettavaa. Roskat kerätään varastoon kunnes kokonainen haiseva jätesäkki on täynnä. Olen yrittänyt sanoa tälle että helpommalla pääsisi jos vaikka kierrättäisi muovit, pahvit etc. ja veisi ne ilmaiseen kierrätyspisteeseen mutta ei, liian vaativaa.
Nyt haisevan roskan takia pihapiiriin oli kuulema ilmestynyt rottia eikä tämä sukulainen edes tajua syy-yhteyttä.
Meidän taloyhtiössä laitettiin tuon takia roskakatoksen oveen lukko, kun alkoi olla ongelmia sen kanssa, ettei taloyhtiön asukkaiden roskat mahdu jäteastioihin. Naapurustossa on useita omakotitaloja, ja tiedossa oli, että osa omakotitalojen asukkaista toi omia roskiaan meidän jäteastioihin.
Itselläni on tapana laittaa alennuslapputuotteet viimeisenä hihnalle, ja toki niin että tarra on selvästi näkyvissä. Viimeiseksi laittamisesta on se etu, että ehdin kytikselle vahtimaan, huomaako myyjä laittaa alennuksen, ja pystyn tarvittaessa mainitsemaan asiasta.
Tietysti mulla nyt on vain yhden hengen talous ja lisäksi satun olemaan kaupoissa yleensä aikoina jolloin alennustuotteita ei aivan hirveästi ole, joten jos joku on niiden suhteen onnekkaampi ja pitää ostaa isolle porukalle, voi olla että on vaikeampi ehtiä tarkkailemaan tilannetta :D