Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pihiyden huippu, kerro esimerkki

Vierailija
28.01.2020 |

Omani tässä. Anopulla on wc:ssä sanko mihin pitää kerätä käyttämättä jääneet wc paperit myöhempää käyttöä varten. Eli siis vaikka repeytyneet, ei haittaa vaikka reunassa olisikin vähän sitä ihteään. Sinne se niitä Haisevia papereita säilöö, hyi että kun ällöttävä asiouda siellä. Aina muistuttaa että "muistakaa sitten käyttää sankoa" No ei tod. Käytetä!

Kommentit (3893)

Vierailija
501/3893 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs henkilö suvussa, joka ei ole KOSKAAN ostanut kenellekään syntymäpäivä- tai joululahjoja, mutta on niitä aina itse ensimmäisenä ottamassa. Lisäksi hän ei osta uusia kodinkoneita jos ne hajoavat, vaan odottaa, että joko puoliso ostaa uudet tai sitten pyytää niitä lahjaksi! Tämän ihmisen tyhmyys ja pelkkä läsnäolo saa vereni kiehumaan!

Vierailija
502/3893 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siipan naimaton & lapseton sukulaisnainen eli niukasti  kaupunkilähiön kerrostalokaksiossa. Huonekalut olivat sukulaisilta saatuja, aikansa eläneitä vanerityyppisiä ratkaisuja, kuluneita räsymattoja yms tyyliä...Kaikki luulivat tämän työläisnaisella olevan rahasta tiukkaa. 

Kun hän kuoli yli 90-vuotiaana, kävi ilmi, että käyttötilillään oli yli 200 000 euroa.

Harmittaa näiden mummujen puolesta, että mikseivät käytä rahaa itseensä. Meilläkin suvussa näitä naisia. Omaisuutta asunto-osakkeiden muodossa, joiden arvo on huomattava. Elinikää ei ole enää paljon, mutta siltikään eivät kuluta. Pankki vainoaa provikoiden kiilto silmissä näiden rahoja, vaikka olisi aika jättää yli 90 vuotiaat rauhaan ja kehoittaa nauttimaan säästeliäisyytensä hedelmistä. 

Sukulaisille ei tarvitse jättää mitään. Meidät on opetettu pienestä pitäen, että omillaan on pärjättävä, joten ei olla kärkkymässä perintöä, vaan toivotaan mummujen rahojen menevän heidän omaan hyvinvointiinsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/3893 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskeluaikaan yksi kaverini käytti suodatinpussin useampaan kertaan. Lisäsi vain hiukan puruja ja kaatoi vettä päälle. Pahuksen laihaa kahvia terjoili! Ruska-astiat olivat silloin muotia, joten heti ei humannut sumpin laihuutta, mutta kun maistoi,niin huomasi kyllä. Toisinaan sitten kopisteli loppuun käytetyt purut pois suodattimesta, huuhtaisi pussin ja nosti kuivauskaappiin odottamaan käyttöä.

Nuuka naapuri suree talvisaikaan varsinkin, miten vessan hanasta tulee ensin kylmää vettä ihan liikaa, kun lämpimällä vedellä on matkaa hanaan joku kolmisen metriä. Joskus ainakin keräsi veden. No puhdastahan se oli ja ihan kelvollista esim. kukkien kasteluun. Toivottavasti ei käyttänyt talousvetenä.

Sano kaverillesi että ostaa sellaisen presso(?)pannun. Sinne laitetaan kahvinpurut, kuumavesi ja sitten painetaan sellaisella suodatinkannella ylös alas. Siihen ei tarvitse suodatinpussia. Siinä tehdään kahvi sen hetkistä käyttöä varten, koska ei ole kone, jossa voi pitää kahvia lämpimänä.

Vierailija
504/3893 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anopilla on uusi sohvapöytä, jonka päälle ei saa laskea mitään, ettei naarmuunnu. Pöytää pitää myös väistellä samasta syystä. En tiedä, kuinka uusi tuo pöytä tarkalleen on, mutta ainakin se on ollut uusi viimeiset 22 vuotta. Samanlaisia annetaan ilmaiseksi fb:n roskalava-palstoilla. Pitäisi noutaa yksi anopille varapöydäksi. Jospa vaikka sen jälkeen anoppi uskaltaisi laskea siihen kahvikuppinsa. Olisi varmaan juhlava tunne noiden vuosikymmenten jälkeen.

Havaittu että kuumasta kahvikupista voikin jäädä joku jälki, ainahan voi käyttää lasinalustaa tai muuta.

Vierailija
505/3893 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi kaverini on aivan rasittava piheydessään siten, että kun minä tai joku muu ostaa jotain, ihan mitä tahansa, niin tämä kaveri on aina "mitä järkee oisit tilannu evillestä (tai jostain mistä lie kiinan verkkokaupasta) tai virosta ni oisit saanu ton saman vitosella mistä nyt maksoit 80e mitä järkee hei". Aina sama laulu. Ei jaksa.

Olen joskus kuitannut kaverille tähän tyyliin, kun sillä itsellään on niitä mitä järeä juttuja ja on passiivis-aggressiivinen.

506/3893 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeellä oleva äitini herää viiden aikaan aamulla ja tekee aamiaisen kerralla koko kesävierasporukalle. Ihanaa ja huomaavaista. Kun uneliaimmat sitten heräävät yhdentoista aikaan, niin voivat mikrossa lämmittää kaurapuuron ja kahvinsa. Samalla vaivalla ja energialla tekisi mikropuuron, vaan ei ole lupa.

Sama juttu kun hän käy kylässä aikuisten lapsiensa luona. Itse heitän kylmän puuron menemään ja keitän uuden, mistä tuhlauksesta äitini motkottaa. Siihen vastaan vaan iloisesti, että omat on ryynit ja sähköt :)

Vanhempani piheilevät ihan joka asiassa: ostokset, sähköt, vedenkulutus, vessapaperit, ravintolakäynnit (kaksi kertaa vuodessa ja halvinta listalta); ihan mistä vaan voi pari centtiä nipistää niin siitä nipistetään.

Eläkeläisvanhempani omistavat kiinteistöjä ja nauttivat suurempaa eläkettä kuin kuukausipalkkani, että ei pitäisi olla rahasta kiinni. Elämäntapa tuokin.

Vierailija
507/3893 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sukulaismies kertoi aikoinaan pitävänsä tyhjää pulloa vessanpöntön vesisäiliössä,  niin  kuluu vettä vähemmän vedettäessä. Hurja säästö tämäkin...

Vierailija
508/3893 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin kerran erään kaverini kanssa pizzalla ja koska minulla ei ollut tuolloin rahaa, lainasi kaverini minulle pizzarahan. Summa ei ollut tasasumma, vaan tyyliin 7,80e.  Seuraavan kerran kun nähtiin, annoin kaverilleni mukanani olleet käteiset kuitatakseni pizzavelan. Summasta jäi puuttumaan 10-20cent, koska minulla ei tuolloin ollut enempää käteistä mukana. Tästä velan takaisinmaksusta kului useampi kuukausi kun sitten eräällä kerralla kaverini kaivoi velkalistansa esiin (hänellä siis oli tällainen lista, johon kirjasi kaikki vipit) ja pyysi, että kuittaisin vielä jäljellä olevan 10cent velkani. Itse en ollut enää koko asiaa muistanut ja hymyilytti kyllä kukkaroa kaivaessani.

:D 

Jos maksat velkaa takaisin, et maksa vajaata summaa, vaan maksat joko tasan lainaamasi 7,80 tai maksat 8€. Kyse on todennäköisesti sinun piheydestäsi. Kaverisi on kyllästynyt toimintaasi, joten ei jousta tavassasi vetää kotiinpäin.  Asioissa on monta puolta.

Vierailija
509/3893 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt voin, kun tuli puheeksi.

Muuttaessani omilleni yksin asumaan, hankin ensimmäiseksi sarjan kahvikuppeja.

Paljoakaan ei näitä ole käytetty, vaan useimmiten on juotu mukeista.

Jotain jäänyt puutteenalaisesta lapsuudesta.

Monta kertaa ajatus vien ne keräykseen.

Vierailija
510/3893 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku sukulaismies kertoi aikoinaan pitävänsä tyhjää pulloa vessanpöntön vesisäiliössä,  niin  kuluu vettä vähemmän vedettäessä. Hurja säästö tämäkin...

Ei tuo ole pelkästään yhden ihmisen keksintö. Aikoinaan oli jopa muotia laittaa esim. Kivi säiliöön, jolloin vettä kuluu vähemmän. Se oli siihen aikaan, kun ei ollut mitään isoa tai pientä huuhtelua, vaan joka vetäisyllä säiliö tyhjäksi. Asuin lapsena maalla, ja joka talossa oli oma kaivo, kun ei ollut yleistä vesijohtoverkostoa siinä kylässä. Kaikenlaista piti keksiä, ettei kaivo mene tyhjäksi, jos sattuu hellekesä. Kyse ei niinkään ollut pihiydestä vaan siitä, ettei kaivo mene tyhjiin. Meillä vesi oli kaivosta vähissä monta kertaa, mutta koskaan ei loppunut. Meilläkin oli käytössä tuo kivi vesisäiliössä-konsti. Naapureilla loppui vesi useamman kerran. Taloja oli rakennettu paikkoihin, joissa pohjavesi oli matalalla.

Vierailija
511/3893 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin kerran erään kaverini kanssa pizzalla ja koska minulla ei ollut tuolloin rahaa, lainasi kaverini minulle pizzarahan. Summa ei ollut tasasumma, vaan tyyliin 7,80e.  Seuraavan kerran kun nähtiin, annoin kaverilleni mukanani olleet käteiset kuitatakseni pizzavelan. Summasta jäi puuttumaan 10-20cent, koska minulla ei tuolloin ollut enempää käteistä mukana. Tästä velan takaisinmaksusta kului useampi kuukausi kun sitten eräällä kerralla kaverini kaivoi velkalistansa esiin (hänellä siis oli tällainen lista, johon kirjasi kaikki vipit) ja pyysi, että kuittaisin vielä jäljellä olevan 10cent velkani. Itse en ollut enää koko asiaa muistanut ja hymyilytti kyllä kukkaroa kaivaessani.

Jos maksat velkaa takaisin, et maksa vajaata summaa, vaan maksat joko tasan lainaamasi 7,80 tai maksat 8€. Kyse on todennäköisesti sinun piheydestäsi. Kaverisi on kyllästynyt toimintaasi, joten ei jousta tavassasi vetää kotiinpäin.  Asioissa on monta puolta.

Periaatteessa kyllä. Mitta ainakin nuorempana kun tämmöistä pikavippausta kaverien kesken tuli harrastettua esim baaritiskillä käydessä hakee kaverillekkin juoman, ajateltiin että tilit pysyvät suurinpiirtein tasan. Välillä joku saa 1,5 euroa hyötyä, välillä taas menettää euron. Rasittavaa vaan jos joku alkoi laskea jotain yhteen, että kuka on kenelle 50 senttiä velkaa. Oikeat pummit sitten erikseen.

Vierailija
512/3893 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa kyllä. Mitta ainakin nuorempana kun tämmöistä pikavippausta kaverien kesken tuli harrastettua esim baaritiskillä käydessä hakee kaverillekkin juoman, ajateltiin että tilit pysyvät suurinpiirtein tasan. Välillä joku saa 1,5 euroa hyötyä, välillä taas menettää euron. Rasittavaa vaan jos joku alkoi laskea jotain yhteen, että kuka on kenelle 50 senttiä velkaa. Oikeat pummit sitten erikseen.

Juoma juomasta on eri asia kuin maksaa rahallinen velka takaisin. Jos pizza olisi kuitattu pizzalla, ei mitään senttejä olisi toki laskeltu. Jos lainaat rahaa, niin maksat takaisin joko saman summan tai ylöspäin pyöristäen, ei koskaan pienempää summaa. Ihan perus käytöstapoja.

Vierailija
513/3893 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapurini on vuokrannut asuntonsa, mutta säilyttää asunnossa omia tavaroitaan, niin että vuokralaisen tavarat hädin tuskin mahtuvat sinne. Myöskään verkkokomero ei ole vuokralaisen käytettävissä, vaan sekin on täynnä vuokranantajan tavaroita.

Jos vuokraa kalustettuna asunnon ilman, että vuokraa verkkokomeroa, niin missä ongelma?

Sopimusesta se on kiinni, ei piheydestä. 

Itsekin jätän kellarikomeron omaan käyttöön kun joskus laitan asuntoni vuokralle. Asunnossa on kyllä kaappia ja säilytystilaa riittävästi. Toki vuokrakin muutaman kympin edullisempi kuin mitä pyytäisin komeron kanssa.

Vierailija
514/3893 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästää reiittimen reiät.

Vierailija
515/3893 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutukseen vaikuttaa moni muukin asia...

Vierailija
516/3893 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun häistäni meinasi tulla fiasko. Kyseessä ex-mies. Haluttiin sellaiset pienet häät, ehkä 50 ihmistä ja sen jälkeen eräällä metsästysmajalla pitopalvelun järjestämä pitipöytäruokailu ja täytekakkukahvit. Ohjelma ei alun pitäenkään ollut mitään kovin kallista, yksi tuttu laulaja bändinsä kosketinsoittajan kanssa esiintymässä oli ainut palkattu. Muut ohjelmat oli ihan perinteisiä leikkejä ja puheita. Ei meillä ollut rahaa järjestää mitään mega-häitä.

Isäpuoleni veti herneet syvälle nenäänsä, kun ei aiottu kutsua ketään hänen suvustaan. Hän oli ollut elämässäni siitä asti kun olin 8 v., eikä hänellä ollut biologisia lapsia, joten ymmärsin jollain tavalla, etenkin kun olin pyytänyt, että hän saattaa minut alttarille. Tulevan mieheni äiti taas vaatimalla vaati, että hänen kaikki sisaruksensa pitää kutsua puolisoineen. Minä poljin melkein jalkaa, että ei kutsuta, kun ei ole rahaa. Hänpä keksi alkaa säästää. En tiedä, onko varsinaista pihiyttä, mutta suunnitelmasta vaihtui esim. morsiamen iso riippukimppu neilikanoksakimppuun, joka oli halvin. Hän oli omatoimisesti soittanut pitopalveluun ja poistanut listalta ruokia (tyyliin: pelkkä vihersalaatti riittää salaattipöytään). Mutta se mikä minut sitten todella suututti, oli sille esiintyjälle soittaminen. Minä olin varannut koko illaksi, siis kaksi pitkää settiä musiikkia, joiden välissä muuta, vapaaehtoista ohjelmaa. Tulevan mieheni äiti oli perunut sen suunnitelman ja kysynyt, paljonko maksaa tunnin keikka, kun meillä ei ole varaa pidempään. Laulaja soitti minulle (!) ja sanoi, että jos teillä on todella huonosti raha-asiat, niin pidetään se alkuperäinen suunnitelma ja hän laskuttaa vain tunnin keikan. Ai että minua hävetti! Tämä kaikki säästäminen vain siksi, että mieheni äidin kaikki sisarukset puolisoineen ja isäpuoleni lähisuku saavat hääkutsun, eli saadaan 75 häävierasta samalla budjetilla, joka meillä oli 50 hengelle. Ja sulhanen oli ihan hiljaa koko show’n ajan, ei mihinkään ottanut kantaa. Eikä tietty sen jälkeenkään, melkoisen joojoo-miehen nain.

Kyllä me saatiin isommalle henkilömäärälle järkättyä ne häät. Isäpuoleni antoi rahallista avustusta häihin. Epäilemättä motiivina oli, että hänen lähisukunsa pääsee paikalle ja näkee, kuinka hän saattaa minut alttarille, mikä on oikeasti herttainen ajatus. Ja esiintyjille maksettiin normaali palkkio, eikä sitä tunnin hintaa.

Aika outoa minusta tuo, että et olisi kutsunut ketään isäpuolesi suvusta, vaikka hän oli aivan ilmeisesti sinulle läheinen.  Ethän muuten olisi pyytänyt häntä edes sinua alttarille taluttamaan.  Kyllä kummankin vanhemman suvusta pitää olla edes joitakin paikalla, tuntuisi epäkohteliaalta muuten.   

Kun tyttäreni häät pidettiin, niin kyllä hänenkin isäpuolensa sukua oli kutsuttu, esim. isäpuolen vanhemmat, jotka oli tyttärelleni mummo ja vaari.  Biologisen isänsä vanhempia hän ei tuntenutkaan.  Muutakin lähisukua sieltä oli, aivan oudolta olisi tuntunut jättää kutsumatta, kun kuitenkin häät pidettiin ja isäpuolen suvun kanssa oltiin koko ajan tekemisissä muutenkin.   Eikä ne kovin suuret häät olleet, muistaakseni jotain 70 henkeä.  

Tuo tulevan anopin käyttäytyminen häittesi suhteen on kyllä kummallista.  Miten hän edes pystyi toimimaan selkäsi takana.  En minä ainakaan pystyisi puuttumaan kenenkään hääkimppuun, jos en ole sitä itse tilannut ja maksanut.  Eikä sitä nyt muutaman oksan vähentämällä mitään oikeata säästöä tule.

Olisi anoppi tarjoutunut maksamaan lisäihmisistä, eikä alkanut karsia järjestelyistä.  Olisi toiminut fiksummin. 

Vierailija
517/3893 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amisjäbä kirjoitti:

Nykyaikaisissa autoissa, vm 90 ja eteenpäin ovat kaikki ovat varustettu elektronisella polttoaineen ruiskutus järjestelmällä, jolloinka kaasun päästäminen alamäessä vaihteen ollessa päällä katkaisee kokonaan polttoaineen syötön. Jos kyseisissä moottoreissa laittaa kytkimen pohjaan alamäessä vaihteen ollessa päällä niin moottori kuluttaa yhä polttoainetta ja ei näin ole taloudellista.

Vanhoissa kaasuttimilla varustetuissa moottoreissa tilanne on se ja sama, kytkin pohjassa tai vapaalla, niin aina kulutti polttoainetta.

Anteeksi kielioppivirheet.

No varmaan tein sitten aikoinaan jotain väärin, kun 90-luvun lopulla isäni vuoden 92-mallista autoa lainattuani laskin alamäet vapaalla ja auton palautuksen jälkeen isäni ihmetteli, miten polttoainetta oli kulunut niin vähän.

Amisjäbä ihan kaikkea tiedä, oli vielä 90-luvulla joitakin malleja joissa ruiskutuksen sijaan sähköisesti ohjatulla kaasuttimella varustettu moottori.

Vierailija
518/3893 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amisjäbä kirjoitti:

Nykyaikaisissa autoissa, vm 90 ja eteenpäin ovat kaikki ovat varustettu elektronisella polttoaineen ruiskutus järjestelmällä, jolloinka kaasun päästäminen alamäessä vaihteen ollessa päällä katkaisee kokonaan polttoaineen syötön. Jos kyseisissä moottoreissa laittaa kytkimen pohjaan alamäessä vaihteen ollessa päällä niin moottori kuluttaa yhä polttoainetta ja ei näin ole taloudellista.

Vanhoissa kaasuttimilla varustetuissa moottoreissa tilanne on se ja sama, kytkin pohjassa tai vapaalla, niin aina kulutti polttoainetta.

Anteeksi kielioppivirheet.

No varmaan tein sitten aikoinaan jotain väärin, kun 90-luvun lopulla isäni vuoden 92-mallista autoa lainattuani laskin alamäet vapaalla ja auton palautuksen jälkeen isäni ihmetteli, miten polttoainetta oli kulunut niin vähän.

Kulutukseen vaikuttaa moni muukin asia...

Vierailija
519/3893 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ei ole tarjonnut kahveja ikinä kyläillessäni. Ravintolassa ei maksa omaa osuuttaan. Häipyy veskiin laskun tullessa. Hän pesee pyykit 40 jolloin kaikki haisee likaiselta. Varsinkin pyyheliinat.  Jne.

Uudet pesuaineet ei tarvitse 90° lämpöä. Energiatehokkuus vaatii koneita ja aineita kehittymään.

Vierailija
520/3893 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en harrasta seksiä ollenkaan vaimoni kanssa kun siinä jotuu antamaan omsita "pusseista"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä