Pihiyden huippu, kerro esimerkki
Omani tässä. Anopulla on wc:ssä sanko mihin pitää kerätä käyttämättä jääneet wc paperit myöhempää käyttöä varten. Eli siis vaikka repeytyneet, ei haittaa vaikka reunassa olisikin vähän sitä ihteään. Sinne se niitä Haisevia papereita säilöö, hyi että kun ällöttävä asiouda siellä. Aina muistuttaa että "muistakaa sitten käyttää sankoa" No ei tod. Käytetä!
Kommentit (3893)
Vierailija kirjoitti:
Paikkaa alushousutkin
Toivottavasti minä en joudu onnettomuuteen jalassani kursitut ikivanhat alushousut.
Ne ovat vaan niin hyvät muuten, liukasta materiaalia ja sopivan malliset. Omistan kyllä ehjiäkin mutta noita
en raaski heittää pois.
Omistan myös lämpimät talvisukkahousut, yli kolmekymmentä vuotta vanhat. Muuten hyvät vielä mutta
sukkaosan jouduin leikkaamaan pois reikien takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän vanhoja repeytyneitä sukkia perseen pyyhkimiseen,niin säästyy vessapaperia. Pesen ne jokaisen käyttökerran jälkeen ja heitän pois kun pesu ei enää riitä.
HOX HOX HOX Kyllpä mie persukseni pesen alapää suihkulla.Säästyypi paperi.Frotee pyyhettä voipi käyttää kuivaamisseen.
Eipä se vesikään ilmaista oo ja miten hiton paljon teillä on sukkia, jos riittää perseen pyyhkimiseen? Osta vähemmän sukkia, niin riittää raha paperiin
Lapsuudenystävän perheessä vessaa ei olisi saanut vetää pelkän "pienen hädän" jälkeen. Pikkuiseen komeroon tehty vessa haisi ihan kauhealta, kuin olisi seisonut valtavassa pisoaarissa. No en tietenkään runsaista kuukautisista kärsivänä teininä jättänyt kauhuleffan lavasteeksi sopivaa todistusta käynnistäni (varsinkaan ystäväni veljien nähtäväksi!) ja sain läksytystä hänen vanhemmiltaan että miten sitä vettä vaan tuhlataan kun joka käynnillä vedetään. Ja vessapaperiakin, sitä seitinohutta, taisi mennä enemmän kuin kolme palaa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudenystävän perheessä vessaa ei olisi saanut vetää pelkän "pienen hädän" jälkeen. Pikkuiseen komeroon tehty vessa haisi ihan kauhealta, kuin olisi seisonut valtavassa pisoaarissa. No en tietenkään runsaista kuukautisista kärsivänä teininä jättänyt kauhuleffan lavasteeksi sopivaa todistusta käynnistäni (varsinkaan ystäväni veljien nähtäväksi!) ja sain läksytystä hänen vanhemmiltaan että miten sitä vettä vaan tuhlataan kun joka käynnillä vedetään. Ja vessapaperiakin, sitä seitinohutta, taisi mennä enemmän kuin kolme palaa.
Ihan sairasta. Löytyyköhän näitä sairaalloisen pihejä miten ulkomailta vai onko suhteellisesti eniten Suomessa?
Kuka selittäisi selkeästi eron pihiyden ja säästäväisyyden välillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakkaudella, mutta huvittuneena: vanhempieni talossa on sähköpatterit ja lämminvesivaraaja. Mutta he lämmittävät puilla ja lämmintä vettä käytetään vain, kun tulee vieraita. 😍 Rahasta ei ole pulaa.
Meillä on ulkosaunassa lämminvesivaraaja joka toimii sähköllä. Emme lämmitä sitä meille kahdelle, vaan vain kun on isommin porukkaa saunomassa.
Ai miksikö? Siksi että se on ihan turhaa kun vettä menee niin vähän.
Meillä ei ole pataa saunassa, koska valopää entinen omistaja on sen poistanut hommaamatta uutta tilalle, ja joutuisimme tekemään rapattuun seinään reijän uudelle padalle, ja se TIETENKIN MAKSAISI liikaa se patakin jo :D
Sen sijaan meillä on 3l metallikiulu (tupaantuliaislahja) vettä kiukaan päällä ja siinä lämpenee meille pesuvesi kuin padassa ikään. Pukuhuoneessa on vedenkeitin (Vanha, siirrtyi tuohon käyttöön kun anoppi osti meille uuden) jos tarvitsee jostain syystä enemmän mitä kiukaan lämpö tuottaa.
Nyt on aika tarkkaa kyllä! Vanhalla vedenkeittimellä lämmitetään pesuvettä saunassa! En ymmärrä. Saunomisen ja saunassa peseytymisen irvikuva. Saippuat ja shampoot tietysti laimennettu lähes värittömäksi
Minäkin paikkaan alushousut. On niin vaikeaa löytää hyviä ja istuvia, niin että kun lopulta on sellaiset löytänyt, paikkaan niitä montakin kertaa. Jossain vaiheessa tietysti on niistä luovuttava...kun enää hiutunut palanen on jäljellä 🥴
Ruokakaupassa pari päivää sitten yksi pihi eukko otti tosi ison kasan hedelmille tarkoitettuja pusseja. Olisi sitten vienyt koko rullan, en jaksa ymmärtää näitä ääliöitä. Kai taas näitä, jotka elää vielä pula- aikaa. Näitähän tälläkin keskustelupalstalla riittää.
Piironginjalka kirjoitti:
Minäkin paikkaan alushousut. On niin vaikeaa löytää hyviä ja istuvia, niin että kun lopulta on sellaiset löytänyt, paikkaan niitä montakin kertaa. Jossain vaiheessa tietysti on niistä luovuttava...kun enää hiutunut palanen on jäljellä 🥴
Pilde vilkkuu.
Yritän nyt pihiytyä syömisieni kanssa. Varsinkin herkkujen. 20kg olis toiveissa saada pois talven aikana...
Vierailija kirjoitti:
Yritän nyt pihiytyä syömisieni kanssa. Varsinkin herkkujen. 20kg olis toiveissa saada pois talven aikana...
Eikö oikein pihi ihminen yrittäisi pitää kiinni kaikista kiloistaankin?
Vierailija kirjoitti:
TLC-kanavalla näytetään amerikkalaista ohjelmaa siitä, miten pitkälle pihiyden voi viedä. Muistaako joku ohjelman nimeä? Ohjelmassa esiintyvillä piheillä ihmisillä on selvästi kyse aika vakava-asteisista mielenterveyden häiriöistä. Heillä siis on rahaa, mutta he eivät halua käyttää sitä.
Olen itse säästäväinen, mutta pihiyden välttämiseksi lahjoitan mahdollisimman usein rahaa isoille järjestöille, jotka auttavat todellisessa hädässä olevia ihmisiä eri maissa. Antaminen tuntuu vaikealta, koska olen itsekin pienituloinen, mutta se on minulle hyväksi.
Tuttu pariskunta jakaa kaikki menot sentilleen tasan. Ovat jo keski-ikäisiä.
Eivät osta toisilleen mitään syntymäpäivälahjoja. Kallista. Joululahjat sentään ostavat. Veikkaan, että hintahaarukka lahjamenoihin.
Vierailija kirjoitti:
Pihin toimista kärsii läheiset, säästäväisen ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö oikein pihi ihminen yrittäisi pitää kiinni kaikista kiloistaankin?
Win win -> pihistelen ruuista, herkuista...
Pihistelen vaatteista, ei tartte ostaa uusia, kun paino putoaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pihin toimista kärsii läheiset, säästäväisen ei.
Oikein hyvä määritelmä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TLC-kanavalla näytetään amerikkalaista ohjelmaa siitä, miten pitkälle pihiyden voi viedä. Muistaako joku ohjelman nimeä? Ohjelmassa esiintyvillä piheillä ihmisillä on selvästi kyse aika vakava-asteisista mielenterveyden häiriöistä. Heillä siis on rahaa, mutta he eivät halua käyttää sitä.
Olen itse säästäväinen, mutta pihiyden välttämiseksi lahjoitan mahdollisimman usein rahaa isoille järjestöille, jotka auttavat todellisessa hädässä olevia ihmisiä eri maissa. Antaminen tuntuu vaikealta, koska olen itsekin pienituloinen, mutta se on minulle hyväksi.
Se on Extreme Cheapskates, mutta ohjelmassa nähtävä "pihistely" on kyllä mitä suuremmilta osin käsikirjoitettua. Muistan nähneeni videon, jossa ohjelmaan osallistunut pariskunta kertoi kuinka yli 90% heidän perheestään näytetystä oli feikkiä. Tekijätiimi kertoi siis perheelle mitä tehdä ohjelmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä sopiiko tämä tähän - mutta: kun toisen vanhempani kuoltua olin valvonut koko yön epäuskoisessa surussa ja tietenkin siinä tilanteessa tuli mieleen aamulla mennä työterveyslääkäriin saamaan sairauslomaa, en todellakaan tuntenut olevani työkykyinen ja työnantajaa ei saanut tavoitettua kuin seuraavana päivänä. Olin jotenkin jähmettyneessä sokissa enkä osannut siinä tilanteessa ihmetellä kun sain saikkua - yhden päivän verran. Vaikka työnantajan puolelle saikusta tulisikin kuluja, niin ei lääkäri itse niitä maksa.
Vastaavassa tilanteessa olin itse pois 3 päivää, omalla ilmoituksella. Entisessä työpaikassani eräs tyyppi oli 3 viikkoa saikulla äitinsä kuoleman jälkeen ja ihmettelin sitä suuresti että kuinka joku lääkäri kirjoitti niin pitkän sairausloman.
Kyllä se on mahdollista. Ensinnä on suru ja ehkä jonkinlainen shokkikin vielä päällä ja sitten pitäisi alkaa järjestelemään kaikenlaista, varsinkin jos on ainoa, joka joutuu kaiken tekemään ja varsinkin vielä jos vainaja asui eri paikkakunnalla. Ei niitä kaikkia asioita voi hoitaa työajalla. Kyllä yleensä lääkärit tämän ymmärtää, kun vain selittää heille mikä on tilanne.
Työnantajakin voi tulla vastaan ja antaa vaikka palkatonta vapaata.
Mutta meillähän on tämä pärjäämisen kulttuuri. Ja työ on se kaikkein tärkein, se katsotaan jopa terapiaksi, mitä se ei aina suinkaan ole. Hammasta purren on vaan pystyttävä ja kyettävä, monet ajattelee vieläkin näin.
Asioiden järjestelyä varten ei tarvitse olla paikan päällä. Olen hoitanut hautajaiset yli 500 km: n päästä lähes yksinomaan sähköpostilla, yhden päivän vietin paikan päällä. Seuraavan kerran menin paikalle hautajaisiin. Asunnon tyhjentämiseen ja myymiseen käytin vuosilomaa. Ja kyllä, olin todella järkyttynyt vanhempani kuolemasta. Hän ehti sairastaa vain pari kuukautta. Suru ei ole sairaus.
Muuhun en puutu, mutta tuohon viimeiseen kommenttiin "suru ei ole sairaus". Ei tietenkään ole, mutta sureva ihminen voi kyllä olla työkyvytön ja sen voi lääkärikin todeta. Esimerkiksi jos on asiakaspalvelutyössä eikä pysty itkultaan puhumaan asiakkaiden kanssa. Sureva ei useinkaan pysty edes nukkumaan, jolloin voi olla työkyvytön unettomuuden takia. Itse olin joskus asiakaspalvelutyössä, ja työkaveri sai 3 päivää sairauslomaa, kun oli tullut avoero poikakaverin kanssa.
Palkallista sairauslomaa saa kuitenkin vain sairauden tai tapaturman aiheuttaman työkyvyttömyyden vuoksi. Ja suru siis ei ole sairaus. Äkillinen shokkireaktio kyllä voi olla sairaudeksi luokiteltava asia.
Samasta syystä krapula tai humala ei ole sairausloman syy, vaikka henkilö olisikin työkyvytön.
Vierailija kirjoitti:
Piironginjalka kirjoitti:
Pilde vilkkuu.
Miten se jostain farkkujen alta vilkkuisi? Eivät rintaliivitkään näy paidan alta tai paidan läpi, joten nekin voivat olla vaikka kuinka parsitut ja paikatut tahansa.
Veikkaisin, että se oikeasti toimisi kyllä. Pieni määrä dieseliä bensan seassa palaa moottorissa ihan varmasti mukisematta. Nehän on samasta raakaöljystä tislattuja tuotteita. Toinen vähän kevyempiä hiilivetyketjuja kuin toinen. Tyyliin jos laittaisi pari desilitraa dieseliä tankilliseen bensaa joukkoon. Niin se toimisi ihan samalla tavalla kuin jos olisi laittanut pari desilitraa enemmän bensaa bensan sekaan.
Ehkä... Tai sitten tulee parin tuhannen euron moottoriremppa kun on suuttimet tukossa.