Pihiyden huippu, kerro esimerkki
Omani tässä. Anopulla on wc:ssä sanko mihin pitää kerätä käyttämättä jääneet wc paperit myöhempää käyttöä varten. Eli siis vaikka repeytyneet, ei haittaa vaikka reunassa olisikin vähän sitä ihteään. Sinne se niitä Haisevia papereita säilöö, hyi että kun ällöttävä asiouda siellä. Aina muistuttaa että "muistakaa sitten käyttää sankoa" No ei tod. Käytetä!
Kommentit (3893)
Phi123123123 kirjoitti:
Isäni. Vei äitinsä uurnanlaskun jälkeen meidät kahville Ikeaan kun sai sieltä ilmaiset kahvit Ikea family kortilla. Onneksi uurnanlasku oli eri tilaisuus kuin varsinaiset hautajaiset.
Meilläkin muuten yksi miniä ehdotti anoppinsa uurnanlaskun jälkeen IKEAN joululounasta, no se oli kai vitsi... olivat kyllä perheensä kanssa käyneet siellä jossain vaiheessa joulun odotusta, on kuulemma heille perinne, tämä selvisi jälkeenpäin jouluna. Onneksi ei menty, kun oli ollut pettymys tänä vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs mieltä tästä? Miehen logiikalla "säästetty" kenkäostoksissa. Tarina kertoo itsestäni.
Tilasin ulkomailta valmistajan omasta verkkokaupasta uudet sporttisandaalit? Hinta 110€. Löysin alennuskoodin, jolla sai 10% alennusta. Hinta siis tässä vaiheessa 99€. Toimituskulut taisivat olla muistaakseni 10€, mutta vähintään 100€ tilauksen saisi ilman toimituskuluja. Niinpä päädyin tilaamaan samat kengät myös toisen värisenä.
Mutta ne ovat hyvät sandaalit.
Nykyään useimmissa kalliissa kengissä käytetään polyuretaanipohjia, jotka murenevat itsekseen kaapissa. Ei kannata ostaa ylimääräisiä varastoon eikä kannata tilata epämääräisistä verkkokaupoista joista ei tiedä kuinka kauan kenkiä on jo varastoitu. Esim Meindl käyttää itsestäänmurenevia pohjia
Oli tuossa sedän hautajaiset ja ostin uuden paidan, housut ja kravatin. Tarkastin parhaat mustat nahkakengät, edelleen teräkunnossa (korona-aikana ei käytetty kertaakaan). Häissä sitten huomasin että jätin jälkeeni mustaa muovipuppua. Kyllä hävetti. Kukaan ei aikakaan osoittanut huomaavansa.
Kaveri kertoi että tosiaan kalliitkin kengät tehdään nykyään sellaisiksi että pohjat murenee...
Polyuretaanipohjat oli myös armeijan M2003 maihinnousukengissä, eivät kestäneet montaa vuotta ja tosiaan nimenomaan murenivat varastossa. Ostin Millogilta parin 10 eurolla jotka eivät olleet vielä alkaneet murentua. Myyjä sanoi että voivat vielä vuoden kestää. Kestivät sitten 6 vuotta, kun käytin usein. Kengät olivat muuten vielä niin hyvät ja tehty paksusta pehmeästä nahasta, että kyselin suutareilta korjauksen hintaa. Pelkät varapohjat olis maksaneet 50 euroa. Korjasin ne sitten itse, laitoin kirpparilta ostamistani liian isoista lenkkareista leikatut kumipohjat polyuretaaniliimalla kiinni (poistin ensin pyöröteräsharjalla vanhan pohjan). Remontti maksoi 14 euroa, aikaa meni kaikkiaan pari tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, että anoppisi säilyttää vessapaperit uuskäyttöön?
Suomi on harvoja maita, missä jätevesiputkisto on rakennettu niin, että ne kestävät viemärissä wc-paperin. Monessa maassa käytetty wc-paperi laitetaan erilliseen roskikseen, kun viemärit tukkeutuvat.
Turkissa oli ihan tavallista laittaa ämpäriin käytetty paperi. Hyvin vanha putkisto siellä. Roskat poltetaan myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs mieltä tästä? Miehen logiikalla "säästetty" kenkäostoksissa. Tarina kertoo itsestäni.
Tilasin ulkomailta valmistajan omasta verkkokaupasta uudet sporttisandaalit? Hinta 110€. Löysin alennuskoodin, jolla sai 10% alennusta. Hinta siis tässä vaiheessa 99€. Toimituskulut taisivat olla muistaakseni 10€, mutta vähintään 100€ tilauksen saisi ilman toimituskuluja. Niinpä päädyin tilaamaan samat kengät myös toisen värisenä.
Nykyään useimmissa kalliissa kengissä käytetään polyuretaanipohjia, jotka murenevat itsekseen kaapissa. Ei kannata ostaa ylimääräisiä varastoon eikä kannata tilata epämääräisistä verkkokaupoista joista ei tiedä kuinka kauan kenkiä on jo varastoitu. Esim Meindl käyttää itsestäänmurenevia pohjia
Oli tuossa sedän hautajaiset ja ostin uuden paidan, housut ja kravatin. Tarkastin parhaat mustat nahkakengät, edelleen teräkunnossa (korona-aikana ei käytetty kertaakaan). Häissä sitten huomasin että jätin jälkeeni mustaa muovipuppua. Kyllä hävetti. Kukaan ei aikakaan osoittanut huomaavansa.
Kaveri kertoi että tosiaan kalliitkin kengät tehdään nykyään sellaisiksi että pohjat murenee...
Polyuretaanipohjat oli myös armeijan M2003 maihinnousukengissä, eivät kestäneet montaa vuotta ja tosiaan nimenomaan murenivat varastossa. Ostin Millogilta parin 10 eurolla jotka eivät olleet vielä alkaneet murentua. Myyjä sanoi että voivat vielä vuoden kestää. Kestivät sitten 6 vuotta, kun käytin usein. Kengät olivat muuten vielä niin hyvät ja tehty paksusta pehmeästä nahasta, että kyselin suutareilta korjauksen hintaa. Pelkät varapohjat olis maksaneet 50 euroa. Korjasin ne sitten itse, laitoin kirpparilta ostamistani liian isoista lenkkareista leikatut kumipohjat polyuretaaniliimalla kiinni (poistin ensin pyöröteräsharjalla vanhan pohjan). Remontti maksoi 14 euroa, aikaa meni kaikkiaan pari tuntia.
Kerran korjasin nahkahansikkaat, joissa oli muutamaan sormeen tullut reikiä. Homma hoitui paikkojen ompelulla. Ei niin mahdoton urakka, mutta kun tämän kaltaiseen työhön ei juurikaan ole kokemusta, niin kyllähän siinä tuhratessa jokunen tovi kului. Onnistunutta lopputulosta päätin juhlistaa kunnon löylyillä uimahallin saunassa. Bussin penkille ne paikatut hanskat sitten unohtui...
Ei suostu maksamaan onlyfanssista, vaan katselee sisältöä ilmaissivustoilta. Viisasta, mutta pihiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Em. kengät on nytkin jalassa ja hyvin on kestäneet pari viikkoa. Reissuun lähtiessä otan kyllä varakengät mukaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en tiiä kirjoitti:
Sain mieheltäni sapiskaa kun menin pyöräliikkeeseen vaihteen korjaukseen, siihen tarvittiin
uusi vaijeri, tulin kotiin innoissani että osasin hoitaa homman. Mies otti varastostaan
nipun vaijereita ja ilmoitti että näistä ei makseta pyöräliikkeisiin, siis ranteenpaksuinen nippu
erilaisia ja pituuksia myös oli eri mittaisia. No ei kuitenkaan suuttunut mutta huomautti.
Sitäpaitisi hän paikkasi kumikenkänsä niin täyteen että nauratti ja hävetti. Ihmiset katsoi
kaupoilla että onpa köyhää sakkia, kumpparit paikattu erivärisillä vielä. Sankko täynnä
nauloja ja muttereita?? Varasto on ihmepaikka.
Ja sain tutulta myös joulukukan, hän otti kukkakassin pois edessäni, kun se maksoi, minä annoin
kukkani pusseineen päivineen, ei tullut edes mieleen alkaa sitä pihistellä.
Mikä on sankko? Siis sanko/ämpäri?
Ei ole käsitettä sanko/ämpäri. Se on joko sanko tai ämpäri. Murteellisesti monilla paikkakunnilla sanotaan sankko.
Sinkkisanko eli sankko
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttava pariskunta elää niin että asuvat miehen talossa ja mies maksaa kaiken mitä asumiseen tulee, siis edelleen vaikka asuminen kallistuu kovaa vauhtia. Nainen käyttää kayttää kaiken palkan itseensä, hemmottelee itseään koko ajan uusilla vaatteilla, kynsillä, ripsillä jne. Mies joutuu pärjäämään sillä mitä laskujen jälkeen jää, kaiken huippu kun tämä nainen sanoo että miehensä on nuuka kun ei raaski ostaa uusia vaatteita, pakko kai se on olla nuuka että selviää kaikista laskuista. Onko teidän mielestä oikein että maksat pienestä palkasta kaiken ja saat vielä v***tuilut päälle? Näyttäisittekö tuollaiselle naiselle ovea?
Isälläni kävi näin vuosikymmenten avioliitto meni niin että hän maksoi kaikki laskut menot hänen tilinsä aina tyhjä. Kun sitten hoidin vanhuksia niin likaiset vaatteet päällä ja hoitamaton koti vaimo säästi ( ei minun äiti) omille lapsilleen kaikki omat eläkkeensä ja käytti isänkin rahat. Näistä riidellään edelleen, he käyttivät väärin ja veivät tuhkatkin pesästä niinkuin sanonta kuuluu. Isäni ei tajunnut pitää puoliaan kun oli niin kiltti ja myötäilevä. Näitä ahneita ihmisiä löytyy kaikkien suvuista 👹
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi tuttava on laittanut joulukortin joskus josta huomasin että postimerkki oli irrotettu toisesta ja liimattu kiinni sekä vanha kortti pohja johon sitten liimaillut tarroja muista korteista mitä itse varmaan saanut eli lähetetty kortti ei maksanut mitään. Ehkä muutkin huomasi kun muutaman vuoden ei ole korttia tullut. Nyt soittaa pika puhelun sanoo että akku tyhjä ja laittaa puhelimen kiinni joten olen soittanut perään eihän minulla kun on rajaton liittymä hänellä taitaa olla pribeid 🤔. Rahasta hänellä ei ole kiinni ainoa lapsi perinyt vanhempansa ja muutaman tädin mutta todella nuuka. Erään kerran vuosia sitten tulivat kesällä käymään olivat viikon ja kahvi paketti riitti ei tullut mieleenkään kysyä ruoka puolta kun söi monta kertaa päivässä kävi jääkaapilla kunnes totesin ettei tämä ole mikään hotelli sen jälkeen ei ole näkynyt. Puhelut olen harventanut vain Tapanin päivän puheluun hän puhuu vain omia asioitaan vaikka kuusi tuntia eli yksinpuhelua. Mutta jos ei hyödy jostain niin ei pidä yhteyttä niihin ihmisiin. Eli katson että aito ystävyys on molemmin puolin välittämistä eikä niin että käyttää toista hyväksi. No nyt meni asian vierestä mutta alku kumminkin johtaa tähän loppujen lopuksi.
Mikä on "pribeid"?
Kirjoitus virhe Prepaid liittymä halpa käyttää
En käyttänyt joutsen merkattua palvelua, vaan käytin aasialaista palvelua.
Vierailija kirjoitti:
KÄYTETTYJÄ ALKKAREITA EI SAISI KÄYTTÄÄ TOINEN HENKILÖ. Voi saada hiivatulehduksen tai muita bakteereja ja tauteja niistä. Moni ei pese riittävän kuumassa vedessä että pöpöt lähtisi.
Voihan nyt perse taas. Tottakai ne pestään 60 asteessa ennen käyttöä. Etkö kierrätä lapsillasikaan isompien alusvaatteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorempana erikoistumisvaiheessa vein vastaanotolta puisia spatuloita (tikku) joita käytin kotona aterimina ja mehujäätä jäädytellessä. Yhä edelleen vien pumpulipuikkopusseja ja nestesaippuaa. En ole koskaan ostanut käsisaippuaa kotiin. Vien myös vastaanotolta lehtiä. Tämä on vain piintynyt tapa.
Ei se ole mikään piintynyt tapa, se on varastamista. Sinä olet varas.
No en nyt ihan siksi kutsuisi; harmiton pieni säästökeino, josta tulee hyvä mieli.
tuo ns. piintynyt tapa voi maksaa sinulle työpaikan, joten mieli ei silloin enää ole hyvä. Mun entisessä työpaikassa työkaveri nuukaili vähän vastaavalla tavalla, yhtä sun toista tavaraa hävisi, ja valvontakamerasta sitten selvisi miksi. Työsuhde purettiin.
Lääkärille riittää onneksi työtä.
Mainiosti ketjun aiheeseen sopiva esimerkki. Lääkäri, joka sairaalloisessa itaruudessaan varastelee jotain muutaman centin tuotteita työpaikaltaan. 😂
samalle tilille ja kummallekin.
Koko historian ajan maailmassa on ollut kolmenlaisia ihmisiä...
Rikkaita, köyhiä ja ihmisiä heidän välissään...
Pääluokat ovat kulkeneet eri nimillä, mutta yhteiskunnan perusrakenne on pysynyt samana...
Näillä kolmella pääluokalla on täysin erilaiset päämäärät.
Rikkaat pyrkii pysymään rikkaina, keskiluokka pyrkii nousemaan rikkaiksi ja köyhät sinnittelee ja pysyy köyhinä.
Nyt maailma on muuttumassa..
Portit rikkaiden ja keskiluokan välillä ovat sulkeutumassa.
Kohta jäljellä on enää rikkaat ja köyhät...
Lue lisää, https://1stman.info
Olen pihi omissa ostoissani, esim. alennusleipää ostan ja pidän vanhoja vaatteita, jotka eivät trendikkäitä. Mutta kun vien lapsia kavereineen reissuun, tarjoan kaiken. Haluan, että vietetään muutamia päiviä, joina ei mietitä rahaa vaan nautitaan.
Sitten taas elän vaatimattomasti säästäen.
Minulla on ollut siipeilijäystäviä, joita kuljetin autolla pitkiäkin matkoja. Olin todella hyväksikäytetty. He ovat entisiä ystäviä, sillä heräsin vihdoin. Olivat kai niitä pihejä, sillä tulotasonsa oli korkeampi kuin minun.
Oppia ikä kaikki..
Vierailija kirjoitti:
Mun mies, siinä on ollut opettamista. Onneksi on ollut kehityskelpoinen ja muuten ihan kunnollinen.
Siinä vaiheessa kun antoi mulle alkuaikoina synttärilahjaksi t-paidan, jonka oli saanut työnantajaltaan, siis työnantajan logolla, minä sain kunnon kilarit......Monesta asiasta on saatu vuosien varrella vääntää.
Taustalla on köyhä, todella köyhä lapsuus ja sen aiheuttama pelko ja epävarmuus. Vieläkin saa välillä ihmetellä, kuten eilen kun otin toissailtana hyllyltä pois muutamia mukeja ja laseja, jotka vaan turhina pölyä keräsivät, että vien ne viikonloppuna kierrätykseen, niin aamulla olivat kadonneet. Ja asiasta oli puhuttu jo viikonloppuna, että kaappeja pitää tyhjentää. "Eikö voi viedä mökille? Entäs lapsille?" Tiedustelin sitten aamulla syyllisen näköiseltä ukolta, että hautaanko aiot ne säästää? Kaappi on täynnä astioita ja jouluna tuli lisää....(vaikka olen kieltänyt anoppia ja äitiäni tuomasta) Noh, löytyivät ukon vaatekaapista...."Että jos varalle"....sanoin että "perkule, nämä lähtee eikä asiasta keskustella!"
Näitä pihistelyjä riittää, huoltamolla ei ikinä osta sämpylää, menee sinne abc:n kaupan puolelle ja ostaa karjalanpiirakan, housut ostaa, jos saa aleale-laarista vitosella, jonkun vaatteen ostamista miettii mooooonta päivää ja kysyy mun mielipidettä ja sitä jahkataan....eikä puhettakaan, että matkalla missään ravintolassa syötäisiin, no mäkkärille sentään saattaa raskia lähteä. Vieraille alkuaikoina olisi saanut kaupan halvin keksipaketti kahvin kera riittää, minä karjalaisverisenä räjähdin että vieraita kestitään kunnolla, jos niitä aikoo tavata vastakin. Että tuo on noloa.
Pakko olla pirttihirmuna tämän kanssa.....onneksi on oppinut, ja omissa asioissaan nuukailkoon miten tahtoo, mutta perheen hankinnoissa on parempi että minä määrään. Muuten asuttaisiin varmaan mummonmökissä päreen valossa.
Kuten viisaasti ja ymmärtäen sanoitkin, hänellä on trauma, köyhyyden pelko. Minulla tuli samanlainen useaksi vuodeksi, kun elin perhe-elämää, jossa puolisoni laittoi kaiken rahamme päihteisiin. Nyt olen koittanut tervehtyä ja sanoa itselleni, että kukaan ei enää tyhjennä tiliäni ja lapsilleni riittää ruokaa. Tämän köyhyyden pelon ymmärtää jokainen, jonka talous on ollut toisten vuoksi täysin katastrofaalinen.
Ymmärrän myös kirjoittajaa, että se ärsyttää, sillä minuakin ärsytti lyhytaikainen miesystäväni, jonka kaapit olivat täynnä vanhentuvia vehnäjauhoja, kaurahiutaleita jne. ja lisää osti. Hävettää tunnustaa, että se oli yksi syy miksi en uskaltanut aloittaa yhteiselämää, että hänellä oli koko suuri omakotitalo täynnä tavaraa jota ei olisi voinut luovuttaa ja minä olisin ehkä voinut saada yhden pienen pöydän kulman laukulleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Up. Monissa näissä vaikuttaa olevan se meininki, että tilanteen yllättäessä ei vaan osaa sanoa oikein mitään, ja jälkikäteen tarkemmin ajatellen huomaa että jopas oli tökeröä käytöstä. Oletteko kukaan osanneet sanoa joskus jotain sellaista kommenttia, joka olisi saanut pihin loisijan hiljaiseksi tai jopa miettimään käytöstään?
Ihan kiva ja rikas mutta pihi työkaveri käytti minua kuskina kun piti hakea jotain jostain, hänellä ei ollut autoa. Kerran haettiin kilometrien päästä joku kapine ja käytiin kaupassa sen jälkeen. Tyyppi osti suklaapatukan ja sanoin että hei, anna mulle puolet. Kieltäytyi tietysti ja minä aloin nauraa. Sanoin että hei haloo, just käytiin hakemassa mun autolla sulle asia x ja et voi antaa 50 sentin arvoista suklaapalaa.
Sen jälkeen tapahtui joku muutos. Hän alkoi välillä tarjota oluen tai tuoda töihin karkkia ja tarjota sitä kaikille.
Hei haloo, ehkä kaverin ei:ssä ei ollut perusteena suklaapatukan hinta, vaan se, että oli suunnitellut syövänsä patukan itse. Vaikkapa energian tarpeen vuoksi tai ihan mistä tahansa syystä. Mikset vaikkapa kysynyt jo kaupassa voiko hän ostaa sinullekin samanlaisen patukan? "Hei anna mulle", tosi asiallista. Voisithan itsekin ehdottaa vastavuoroisuutta tai suklaapatukkapalkkiota ennen avun antamista, jos toinen ei sitä vaan itse ymmärrä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Up. Monissa näissä vaikuttaa olevan se meininki, että tilanteen yllättäessä ei vaan osaa sanoa oikein mitään, ja jälkikäteen tarkemmin ajatellen huomaa että jopas oli tökeröä käytöstä. Oletteko kukaan osanneet sanoa joskus jotain sellaista kommenttia, joka olisi saanut pihin loisijan hiljaiseksi tai jopa miettimään käytöstään?
Ihan kiva ja rikas mutta pihi työkaveri käytti minua kuskina kun piti hakea jotain jostain, hänellä ei ollut autoa. Kerran haettiin kilometrien päästä joku kapine ja käytiin kaupassa sen jälkeen. Tyyppi osti suklaapatukan ja sanoin että hei, anna mulle puolet. Kieltäytyi tietysti ja minä aloin nauraa. Sanoin että hei haloo, just käytiin hakemassa mun autolla sulle asia x ja et voi antaa 50 sentin arvoista suklaapalaa.
Sen jälkeen tapahtui joku muutos. Hän alkoi välillä tarjota oluen tai tuoda töihin karkkia ja tarjota sitä kaikille.
Hei haloo, ehkä kaverin ei:ssä ei ollut perusteena suklaapatukan hinta, vaan se, että oli suunnitellut syövänsä patukan itse. Vaikkapa energian tarpeen vuoksi tai ihan mistä tahansa syystä. Mikset vaikkapa kysynyt jo kaupassa voiko hän ostaa sinullekin samanlaisen patukan? "Hei anna mulle", tosi asiallista. Voisithan itsekin ehdottaa vastavuoroisuutta tai suklaapatukkapalkkiota ennen avun antamista, jos toinen ei sitä vaan itse ymmärrä tehdä.
Ehkä ja ehkä. Ehkäpä kirjoittajan tapa ottaa asia esille oli juuri oikea, koska sillä näyttäisi olleen toivottu vaikutus, vielä pidemmäksi aikaa.
Mun kummisetä eli äitini veli on lääkäri ja saan aina synttäri- ja joululahjaksi lääkefirmojen mainostuotteita. Osa on ihan vanhoja koska ko lääkettä ei enää ole olemadsakaan. Osa firmoistakin jo lopettanut kuten joku Ciba tai Leiras. Tavarat ovat käyttämättömiä.
Lahjoina on kynäsettejä, T-paitoja, muovisekotteisia kasseja, ns stressipalloja ja vihkoja.
Voisi joskus ostaa jotain.
Kuulostaa hyvältä. Varmaankin teki myös hänen elämänsä hiukan mukavammaksi.
Toi alkuperäinen kysymys, jossa pidetään pihiyttä automaattisesti tökerönä käytöksenä jäi mietityttämään. Eikö pihiys kuitenkin ole ihan jokaisen yksityisasia?
Toki pihiys voi johtaa tökeryyteen, mutta se on kuitenkin eri asia. Ei pihi ole välttämättä pummi, joka elää muiden siivellä. Moni joka haluaisi elää toisen siivellä sen sijaan kutsuu sellaista joka ei tätä salli pihiksi. Pihi voi itse olla hyvinkin tarkka siitä, että ei pyydä keneltäkään mitään vaan hoitaa omat asiansa. Hänelle niukka, omavarainen ja kurinalainen elämä on normaalia.
Siipiveijari sen sijaan näkee vain toisen kerääntyneen varallisuuden, ja olettaa että koska sitä on, se pitää myös käyttää. Etenkin hänen. Se vasta outoa käytöstä on.
Pihiys on huvittavaa, ja joskus läheisille, varsinkin lapsille ankeaa. Pidän silti holtitonta kädestä suuhun elävää vanhempaa vielä vaikeampana.