Te, joilla ei ole koskaan luppoaikaa töissä, mitä työtä teette?
Alkaa tympiä nämä työpäivät, kun koko päivän työt on tehty kahdeksassa minuutissa ja loppupäivä on pelkkää netissä surffailua.
Viime viikolla siivosin koko työhuoneeni. Tällä viikolla ei siis ole yhtään mitään tekemistä. Kiirettä ei ole koskaan muutenkaan.
Olen hyvin itsenäisen esimiehen sihteeri, joka ei oikein tarvitse minua mihinkään. Luulee, että minulla on omiakin hommia. Ja niin onkin, muttei tarpeeksi. Palkkaa saan 3050 euroa bruttona, joten mitään hinkua hakeutua muualle ei oikein ole. Sihteeriksi olen tosi hyvin palkattu.
Kommentit (1094)
Vierailija kirjoitti:
Kotiäiti, neljä lasta 😉
Niin minullakin on neljä lasta. Kolmen ensimmäisen kanssa olin kotona pelkät äitiyslomat, sitten palasin töihin hoitamaan vanhuksia, kun lapset oli noin 9,5 kk. Tämän neljännen kanssa olin kotona ensin äitiysloman ja sitten vielä puoli vuotta hoitovapaalla. Voin sanoa, että leppoisaa oli kotona. Omaan tahtiin voi siivota, laittaa ruokaa, pestä pyykit, ehtii olla somessa, käydä kävelyllä, leikkiä lasten kanssa, kutsua jopa ystäviä kylään. Meillä työssä käyvillä äideillä on kiire töissä ja kiire kotona.
Vierailija kirjoitti:
Logistiikan ala, toimisto. Jos jossain välissä onnistunkin juoksemaan työpisteeltä karkuun sen verran, että saan kahvin mukiini, niin kyllä siellä jo joku asiakas odottaa palvelua. Jos ei ole asiakkaita, käsittelen rahtikirjoja. Olen ollut alalla 15 vuotta, ja yhtä pitkään olen kuullut legendoja "paperittomasta toimistosta" joka alkaa "ihan kohta". Sen päivän kun näkis.
Samalla alalla, 22 vuotta mittarissa. Meillä on ollut paperiton nyt n 5 vuotta :)
Kiinteistönhoitaja. Jos tekisin töitä 24/7 tauotta, niin ehkä sitten olisi hommat mallillaan ja ehtis joskus istua alas.
Vierailija kirjoitti:
Äitiysneuvolakätilö, työ on vähän kausiluonteista. Välillä vauvoja syntyy enemmän, välillä vähemmän. Meillä on liian vähän työntekijöitä, joten olen joutunut nipistämään vo-ajoista lyhyempiä (esm THL suosittelee sisäänkirjaukseen 1-1,5 h potilastyötä ja 30 min kirjaamista, minä olen joutunut hoitamaan koko paketin siinä yhdessä tunnissa). Vapaita aikoja tulee lähinnä silloin, jos asiakas on sairastunut äkillisesti tai synnyttänyt juuri ennen seuraavaa varattua aikaa.
Viimeksi on ollut hiukan rauhallisempaa muistaakseni viime vuoden lokakuussa. THL suosittelee myös, että 20% viikkotyöajasta olisi ilman valmiita varauksia paperitöiden, kokousten (esm. Sossu + neuvola) ja ylimääräisten käyntien varalta, mutta tätä luksusta itselläni ei ole ollut moneen kuukauteen. Ylitöitä tulee minulla ja kollegoilla ihan koko ajan.
Kollega täällä, teen tosin yhdistelmää. Vastaanottoja on ihan jatkuvalla putkella ja ylitöitä tulee viikottain. Kaikki vapaat ajat menee labrojen, papereiden luomisen ja erilaisten juoksevien hommien tekoon. Ei toteudu tässäkään kunnassa Thl:n suositukset.
Täyttä hullunmyllyä mutta toistaiseksi vielä viihdyn töissäni :D
Lähihoitaja, muistisairaiden ryhmäkoti palvelutalossa.
Siivoojantyötä.
Jos minulla olisi samanlainen tilanne, että saisin päivän työt tehtyä kahdeksassa minuutissa ja joutuisin nysväämään tyhjänpanttina päivästä toiseen työpaikalla, enkä saisi mitään lisähommia pyytämälläkään, vaihtaisin työpaikkaa. Ei kiinnosta olla työpaikalla, jos en voi tehdä siellä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Lastentarhanopettajan työssäni ei ollut edes vessa-aikaa, kun lapsia ei voinut jättää keskenään ja henkilökuntaa aina liian vähän. Nyt tk-sairaalassa omaisen vieressä, hoitajat ovat päivässä vähintään kolme kertaa KAIKKI 1-1,5h kerrallaan t⁰kohuoneessa. Ja täällä on erikseen lasiseinäinen huone jossa työtietokoneet ym, siellä pidetään raportit
Kerro mulle missä on tuollainen tk-sairaala. Onko kyseessä joku pitkäaikaisosasto kun kaikki akuuttivuodeosasto joilla olen ollut ovat olleet välillä taukoja max. 10 min/päivä tai juuri ja juuri ruoka- ja kahvitauko joilta hypätään kesken kellojen soidessa huoneisiin.
Vuorlnvaihtoraportti ainoa rauhallinen hetki paitsi ei sekään keskussairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Moni sanonut sairaanhoitaja joten haluan sanoa, että minä olen myös sairaanhoitaja ja minulla ON luppoaikaa töissä!
Riippuu kyllä paikasta. Psykiatrialla oli ihan stanasti luppoaikaa, jotkut vuodeosastot suoraajuoksua 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Mua tavallaan vähän huvittaa tää avaus, kun monet ihmiset kirjoittelee vauvapalstalle keskellä päivää, ja ei ole muka ikinä yhtään luppoaikaa töissä? Missä ne sitten ovat, vapaapäivällä kaikki?
Vuorotyö= vapaapäiviä viikolla tai iltavuoro. Tuliko uutena asiana?
Hoitsu78 kirjoitti:
Lähihoitaja kotihoidossa. Tai nyt olen perhevapailla, enkä ajatellut enää mennä takaisin ollenkaan. Ihan hullujen hommaa, paskq palkka ja koko päivä juostaan kello kaulassa asiakkaalta toiselle usein täysin ilman ruokataukoa. Tein 10 vuotta, mutta en enää vain jaksa.
Sama homma! ei ruokataukoja, ei kakkataukoja. Käytössä Picorion-tipat, joilla hoidan vatsantoimituksen vapaalla. 2-vuorotyö. Ylityökielto, mutta joka vuoro menee ylityöksi, niitä vaan ei saa merkata. Teen siis joka viikko vähintään pari tuntia palkatonta työtä.
Siis kuinka joku voi olla niin pöljä, että luulee kaikkien tekevän työtä klo 8-16 välillä?? että ei ole ikinä kuullut vuorotyöstä?? itsellä iltavuorot on klo 13-21, aamut klo 7-15 ja yöt klo 21-07. mulla hoitajana on esim. vain yksi vkl vapaana per kk. Yleensä vapaat on keskellä viikkoa, kuten nytkin. Silti teen kokopäivätyötä.
Naapurissa asuu suht tyhmä rouva, joka kommentoi aina mun arkivapaita, että 'niin ne muut painaa töitä, kun sinä saat lähteä lenkille'. Olen aika moneen kertaan tätä vuorotyökuviota selittänyt, mutta ei mene jakeluun.
Ja kun viikonloppuaamuina tulen yötyöstä klo 7.30, niin sama rouva kommentoinut, että 'juhlistako tulossa?'Laittanut juorujakin liikkeelle aiheesta, vaikka on lukemattomat kerrat nähnyt mut töissä vuodeosastolla, jossa käynyt tuttavaansa moikkaamassa.
Opettajana alakoulussa olen, ja yleensä ensimmäinen kunnollinen tauko on silloin, kun opetus loppuu (klo 13-15 välillä). Yritän kyllä käydä päivän aikana kahvilla, mutta yleensä silloinkin suunnitellaan tulevaa tai muutoin keskustellaan oppilasasioista. Vessassa käyn päivälläkin, jos on pakko. Ekaa kertaa syke laskee kuitenkin vasta tuolloin opetuksen loppuessa. Työpäivä yleensä jatkuu joko palavereilla tai suunnittelulla, mutta se tuntuu aina ihan lastenleikiltä, kun valvottavana ei olekaan samaan aikaan kahtakymmentä ekaluokkalaista!
Leipuri. Jos saa leivottua tuotteet ajoissa, niin loppupäivä meneekin sitten siihen että siivoaa normaalia perusteellisemmin.
Työterveyshoitaja. Töitä on enemmän mitä työajalla ehtisi tekemään. En tee ylitöitä ja jätän tekemättä sen mitä en ehdi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa töissä. Meillä ei ole ns. ylimääräisiä työntekijöitä, ei ole varaakaan.
Oletko itse kauppias? Työntekijällä tuskin voi olla varmuutta siitä, ettei ole varaa.
En ole tuo edellinen jolle kommentoit mutta kyllähän se vakio virsi on että ei ole rahaa, kun pyytää lisää käsipareja työvuoroon. Ruokakaupassa se kiire on jotain ihan järjetöntä, pitää yhtä aikaa tarkistaa päiväyksiä, tilata, purkaa kuormaa, täydentää hyllyjä, miettiä kampanjoita, tulostaa hintalappuja ja palvella asiakkaita. Pienissä kaupoissa vielä rahastaakin kassalla ja huolehtia pullonpalautusautomaatista, veikkauksen peleistä, postin toiminnasta jne. Tauko? Mikä se on? Jos työpäivä on 6h tuskin ehdit sitä yhtä kahvitaukoa pitämään saati vessassa käymään, joten parempi olla juomatta ja syömättä. Kesähelteellä työpäivistä tulee raskaita nestevajauksella, pää kipeenä, pyörryttää ja oksettaa.
Olin takavuosina isossa contact centerissä. Parhaina/pahimpina päivinä vastasin 800 puheluun, jotka välitin eteenpäin. Huono palkka.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri. Syömässä käyn joka ikinen päivä oli listalla mitä tahansa, kai se on myös mun perusoikeus ja aivot toimii ravittuna paremmin. Mut mitään muuta taukoa en sitten ehdikään pitämään. Ja ennen kuin joku kommentoi että miten ehdit kirjoittamaan kesken päivän niin oon äitiyslomalla. Töihin verrattuna tää vauvan kanssa oleminen on ihan lepokotia! 😊
No niinhän se onkin lepokotia yhden vauvan kanssa. Katsotaan oletko edelleen samaa mieltä jos olet kotona esim. kolmen tai neljän pienen lapsen kanssa. Olen itse työskennellyt vaativissa kansainvälisissä asiantuntijatehtävissä noin 10 vuotta ennen lasten saamista, ja voin sanoa että töissä sentään pääsi kerran päivässä kahville ja vessaankin rauhassa, lounasta en sielläkään yleensä ehtinyt syömään paitsi nopeasti jotain pientä työpöydän ääressä. Toista se on kotona pienten lasten kanssa, joku tarvitsee jotain jatkuvasti yötä päivää.
Päivittäispalveluissa neuvon rahoitusalalla asiakkaita, posteja, puheluja ja chatia. Kiire on ja niskaan huohotetaan pomojen taholta.
Tauot meillä kyllä pidetään.
Ihmettelen näitä jotka eivät pidä taukoja tai ehdi syömään työpäivän aikana, miten voi olla mahdollista tai edes laillista. Ja miten jaksatte ilman ruokaa, huh.