Te, joilla ei ole koskaan luppoaikaa töissä, mitä työtä teette?
Alkaa tympiä nämä työpäivät, kun koko päivän työt on tehty kahdeksassa minuutissa ja loppupäivä on pelkkää netissä surffailua.
Viime viikolla siivosin koko työhuoneeni. Tällä viikolla ei siis ole yhtään mitään tekemistä. Kiirettä ei ole koskaan muutenkaan.
Olen hyvin itsenäisen esimiehen sihteeri, joka ei oikein tarvitse minua mihinkään. Luulee, että minulla on omiakin hommia. Ja niin onkin, muttei tarpeeksi. Palkkaa saan 3050 euroa bruttona, joten mitään hinkua hakeutua muualle ei oikein ole. Sihteeriksi olen tosi hyvin palkattu.
Kommentit (1077)
Vastailen pääasiassa vihaisten ja pettyneiden asiakkaiden palautteisiin. Ja näitä palautteita tulee satoja, joskus tuhansia päivässä. Olen töissä valtion isossa organisaatiossa.
Vierailija kirjoitti:
Ala harrastamaan. Neulo siinä tietokoneen ääressä. Lue kirjaa. Tai kysy pomoltasi lisätöitä, kerta luulee että olet kiireinen koko päivän. Ei hän ole ajatustenlukija.
Olen aikaisemmin vastannut sairaanhoitaja, joka saattaa ehtiä syömään tai sitten ei mitä en kauaa katsele. Olen ollut joskus vuosia sitten kahdessa julkishallinnon paikassa, jossa ei ollut mitään tekemistä tai se oli täysin aivotonta. Se oli hirveää, ja kirjan lukeminen ei asiaa korjaa. Ei työntekijän tehtävä periaatteessa ole "keksiä" itselleen tehtäviä, jos työnkuvat on laadittu niin päin peetä että 37 tunnin sijasta töitä on 10 h. Kyllä.esimiehen pitäisi olla jollain lailla kartalla, mutta jos ei ole niin toki pitää sanoa Voi tietenkin udella työyksiköstä, onko mitään mielenkiintoista työtä alkamassa jolloin voisit tehdä 50/50 tai 70/30 nykyistä tai entistä. Nyt olisi muuten tuhannen taalan paikka opiskella joku uraa edistävä täydennyskoulutus osin työajalla. Perustelet vaan hyvin.
Sairaanhoitaja. Ruokatauot ehtii pitämään kyllä juu mutta yleensä kesken syömisen pitää lähteä viemään jotain potilasta esim. vessaan ja ruokailu voi keskeytyä monta kertaa.
Omaiset ei myöskään välitä tuon taivaallista vaikka näkevät et oot just mättämässä sapuskaa suuhus vaan saattavat tulla suurinpiirtein viereen seisomaan ja just sillä sekunnilla pitää joku juttu tarkistaa koneelta heille.
Mua tavallaan vähän huvittaa tää avaus, kun monet ihmiset kirjoittelee vauvapalstalle keskellä päivää, ja ei ole muka ikinä yhtään luppoaikaa töissä? Missä ne sitten ovat, vapaapäivällä kaikki?
Vierailija kirjoitti:
Mua tavallaan vähän huvittaa tää avaus, kun monet ihmiset kirjoittelee vauvapalstalle keskellä päivää, ja ei ole muka ikinä yhtään luppoaikaa töissä? Missä ne sitten ovat, vapaapäivällä kaikki?
Kaikkien työaika ei oo 8-16
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa töissä. Meillä ei ole ns. ylimääräisiä työntekijöitä, ei ole varaakaan.
Oletko itse kauppias? Työntekijällä tuskin voi olla varmuutta siitä, ettei ole varaa.
Mulla ei ole yhtään taukoja töissä. Ruokailutkin tehdään asiakkaiden kanssa. Vessassa voi käydä siten että sovitaan työkaverin kanssa että on tieto minne menen. Työskentelen lastensuojelulaitoksessa. Asiakkaat ovat täydessä valvonnassa ja heitä ei voi keskenään jättää ikinä. Mutta he ovatkin sellaisessa tilanteessa että heitä ei kyetä pitämään missään perhekodeissa tai edes erityislastenkodeissa.
Kyllä meille työntekijöille jonkinmoisia tunnuslukuja annetaan nähtäväksi ja se on muutoin selväksi tehty kun kokoajan vain porukka vähenee (työt ei). Tottakai tässä on mahdollisuus että meitä vedätetään mutta haluaisin vielä työnantajan sanaan sen verran luottaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meille työntekijöille jonkinmoisia tunnuslukuja annetaan nähtäväksi ja se on muutoin selväksi tehty kun kokoajan vain porukka vähenee (työt ei). Tottakai tässä on mahdollisuus että meitä vedätetään mutta haluaisin vielä työnantajan sanaan sen verran luottaa.
Tämä siis epäilijälle vastaukseksi.
Lääkäri. Syömässä käyn joka ikinen päivä oli listalla mitä tahansa, kai se on myös mun perusoikeus ja aivot toimii ravittuna paremmin. Mut mitään muuta taukoa en sitten ehdikään pitämään. Ja ennen kuin joku kommentoi että miten ehdit kirjoittamaan kesken päivän niin oon äitiyslomalla. Töihin verrattuna tää vauvan kanssa oleminen on ihan lepokotia! 😊
Kaupassa oon töissä. Koko päiväksi on niin paljon töitä, että ei luppoaikaa jää. Usein jää hommia tekemättäkin.
Äitiysneuvolakätilö, työ on vähän kausiluonteista. Välillä vauvoja syntyy enemmän, välillä vähemmän. Meillä on liian vähän työntekijöitä, joten olen joutunut nipistämään vo-ajoista lyhyempiä (esm THL suosittelee sisäänkirjaukseen 1-1,5 h potilastyötä ja 30 min kirjaamista, minä olen joutunut hoitamaan koko paketin siinä yhdessä tunnissa). Vapaita aikoja tulee lähinnä silloin, jos asiakas on sairastunut äkillisesti tai synnyttänyt juuri ennen seuraavaa varattua aikaa.
Viimeksi on ollut hiukan rauhallisempaa muistaakseni viime vuoden lokakuussa. THL suosittelee myös, että 20% viikkotyöajasta olisi ilman valmiita varauksia paperitöiden, kokousten (esm. Sossu + neuvola) ja ylimääräisten käyntien varalta, mutta tätä luksusta itselläni ei ole ollut moneen kuukauteen. Ylitöitä tulee minulla ja kollegoilla ihan koko ajan.
Elintarvikekuljettaja.
Naurettavan tiukat aikataulut, ei aikaa pitää lakisääteisiä taukoja. Ruokakuski ajaa ruokaa nälkäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri. Syömässä käyn joka ikinen päivä oli listalla mitä tahansa, kai se on myös mun perusoikeus ja aivot toimii ravittuna paremmin. Mut mitään muuta taukoa en sitten ehdikään pitämään. Ja ennen kuin joku kommentoi että miten ehdit kirjoittamaan kesken päivän niin oon äitiyslomalla. Töihin verrattuna tää vauvan kanssa oleminen on ihan lepokotia! 😊
Mulla sama. :)
Kun olin vastavalmistunut, en aina ehtinyt edes syömään päivän aikana, tein vain töitä niin nopeasti kun pystyin ilman taukoja. Kerran mun listalta oli jopa jätetty lounastauko kokonaan pois (se olikin aika kamala työpaikka). Nyt jos niin kävisi, niin soittaisin kyllä sihteerille että johonkin väliin pitää lisätä lounastauko, mutta silloin en älynnyt vaan vain pärjäsin ilman. Nykyisin pidän huolta että syön, mutta saatan joskus tehdä paperitöitä samalla ja usein syön kiireellä. En yleensä pidä muita taukoja ja vessassa käyn usein vasta kotona. Mulla siis vastaanottotyö ja yleensä paljon vähemmän aikaa potilaalle kuin tarvitsisi, paperitöihin varattu niukasti aikaa, vaikka ne tarvitsisi oikeasti oman ajan listalta. Ylitöitä tulee lähes päivittäin. Aikaisemmassa työpaikassa oli vielä lisäksi niin, ettei ylitöistä saanut korvausta koska ei ollut "virallista työaikaa", ylitöitä tuli päivittäin siellä kaikilla lääkäreillä. Vaihdoin aika nopeasti muualle.
Nyt äitiyslomalla on ihanan rauhallista.
Media-alalla. Aika usein syön työn äärellä että saan ylipäätään syötyä. Ei erikseen mitään kahvitaukoja tms. Työaika ei tahdo riittää millään. Luksusta jos voi viettää muutaman ylimääräisen minuutin vessassa niin että kukaan ei höngi niskaan. Olen aika uupunut.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa opena 3-5 vuotiaiden ryhmässä. Päivät ja viikot kuluu nopeasti kun koko ajan tekemistä. En ikinä jaksaisi peukaloiden pyörittelyä, toisaalta tahti tässä työssä usein uuvuttaa niin ettei töiden jälkeen jaksa muuta kuin maata koomassa sohvalla 😐
Mitä iloa on siitä päivät ja viikot kuluvat nopeasti, etkä jaksa illalla enää mitään. Joskus vielä huomaat, että mihin se oma elämä oikein menikään. Tuliko tehtyä muuta kuin työtä. Oliko joskus muita haaveita. Monet tyytyvät vähään.
Logistiikan ala, toimisto. Jos jossain välissä onnistunkin juoksemaan työpisteeltä karkuun sen verran, että saan kahvin mukiini, niin kyllä siellä jo joku asiakas odottaa palvelua. Jos ei ole asiakkaita, käsittelen rahtikirjoja. Olen ollut alalla 15 vuotta, ja yhtä pitkään olen kuullut legendoja "paperittomasta toimistosta" joka alkaa "ihan kohta". Sen päivän kun näkis.
Hammashoitaja minäkin. Kunnalla. Ihan täyttä shaibaa, surkea palkka ja veemäiset työparit tekee joka päivästä kidutusta. Alan vaihto mielessä 👍
Vierailija kirjoitti:
Arkkitehti. Aina on joku tulipalo sammutettavana, ja mielellään piirustukset ja suunnitelmat olisivat valmiita sillä punaisella sekunnilla kun asiakkaan sähköposti kilahtaa inboksiini.
Yhden ainoan kerran muistan että ison deadlinen jälkeen ei ollut yhtään mitään työn alla, silloinkin järjestin ja testasin toimiston tussit. Tykkään työstäni, aina saa olla tuhatjalkainen työmyyrä :)
Eipä taida rakennusalalla projektityötä tekevillä toimihenkilöillä olla kellään löysää aikaa. Mikäli siis hoitaa työnsä. Projekteissa on miljoonat kysessä ja aikataulu aina tiukka.
Sairaanhoitaja.