Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuolemanpelko on jännä asia. Pelkään itsekin jossain määrin, ei siinä mitään.
Toisaalta olen ihan sinut ajatuksen kanssa, että lähtö voi tulla koska vaan (vaikka elinaikaodotusten mukaan ikävuosia olisi vielä 40-50 edessä). Ainakin jos en liikaa ajattele.
Ehkä tällainen virusuhka saa liian konkreettiseksi sen ajatuksen, että kuolema tosiaan joskus tulee. Vaikka loppujen lopuksi tähän kuoleminen näin hieman yli 30v on varsin epätodennäköistä.
Suuren epidemian aikaan kuoleminen on kurjempaa kuin yleensä muulloin, sillä ei ole mahdollisuuksia tehdä kuolemisesta mahdollisimman helppo, kun resurssit on tiukalla.
Eli ihmiset ehkä kuolevat tukehtumalla kotonaan.
No voihan sitä vaikka hypätä parvekkeelta, jos liian kauhea olo on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta olen ihan sinut ajatuksen kanssa, että lähtö voi tulla koska vaan (vaikka elinaikaodotusten mukaan ikävuosia olisi vielä 40-50 edessä). Ainakin jos en liikaa ajattele.
Ehkä tällainen virusuhka saa liian konkreettiseksi sen ajatuksen, että kuolema tosiaan joskus tulee. Vaikka loppujen lopuksi tähän kuoleminen näin hieman yli 30v on varsin epätodennäköistä.
Suuren epidemian aikaan kuoleminen on kurjempaa kuin yleensä muulloin, sillä ei ole mahdollisuuksia tehdä kuolemisesta mahdollisimman helppo, kun resurssit on tiukalla.
Kuoleminen harvemmin on miellyttävää, jos joku sairaus runtelee. Näin asiasta viidenteen.
Guo Wengui on kiinalainen miljonääri joka asuu USA:ssa. Data näyttää paljon rikkidioksidia ilmassa etenkin Wuhanissa ja Chonggingissa jossa virus valtoimenaan. Krematoriot toimivat 24/7. Näiltä saamien tietojen mukaan Wengui arvioi että kuolinujreja on todellisuudessa yli 50 000 virallisen 2000 luvun sijaan.
Vierailija kirjoitti:
[quotete=Vierailija]
Vierailija kirjoitti:
Tässä tiedettä siitä että toinen kerta voi olla pahempi. Näin on monien virusten kohdalla, tutkitusti myös koronavirusten. Tämä voisi selittää ne äkkikuolemat kaduille, joista on kuvia ja videoita.
Hälyttävää oikeasti. Nyt olisi todellakin korkea aika saada asiaan vakavasti suhtautuvia asiantuntijoita telkkariin. Jotka eivät vähättele.Eli jos nuori tai nuorehko sairastuu koronaan toisen kerran, niin silloin kuolleisuus heidän keskuudessaan lisääntyy valtavasti? Syynä se, että nuoren elimistö tuottaa kohtuuttoman suuren puolustusreaktion toisella kerralla.
Tämähän sitten vääristää valtavasti kuolleisuustilastoja. Nimittäin näitä toiseen kertaan sairastuneita on vielä erittäin vähän. Kun aikaa kuluu, ehkä nuorten ja lasten kuolleisuus nouseekin suurimmaksi juuri tämän toiseen kertaan sairastumisen takia. Eli sitten toisella kierroksella alkaakin kuolla paljon pikkulapsia.
Erittäin huolestuttavaa!
Tuo on niitä valevideoita.
Millä perusteella? Koska joku sanoi niin? Koska hänen tyylinsä on raflaava?
Hänellä on luonnontieteiden alalta tohtorin tutkinto (toksikologia) ja hän referoi tässä alleviivauskynän kanssa tieteellistä tutkimusta.
Vierailija kirjoitti:
En osaa kovin hyvin ruotsia joten Mika Salmisen vastaus meni minulta vähän ohi. Mutta hän itse suomensi niin, että Suomessa on hajautettu systeemi joten sairaanhoitopiirit ja kunnatkin vastaavat näistä hoitoon liittyvistä varautumisista jokainen erikseen. Painotti että on hyvä kun on monta eri toimijaa eikä kaikki ole yhden viranomaisen vastuulla.
Eli miten te tämän ymmärrätte?
Niin että kukaan ei ota vastuuta mistään, oletetaan, että joku muu hoitaa...
Vierailija kirjoitti:
Eli katsoin videon jossa THL kertoo tilanteesta tiistaina (https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/954c6681-8a4c-4c24-bdd2-a8482…).
Yksi ruotsinkielinen toimittaja kysyi, miten Suomi on varautunut potilaiden hoitoon.
En osaa kovin hyvin ruotsia joten Mika Salmisen vastaus meni minulta vähän ohi. Mutta hän itse suomensi niin, että Suomessa on hajautettu systeemi joten sairaanhoitopiirit ja kunnatkin vastaavat näistä hoitoon liittyvistä varautumisista jokainen erikseen. Painotti että on hyvä kun on monta eri toimijaa eikä kaikki ole yhden viranomaisen vastuulla.
Sairaanhoitopiirit vastaavat siis itse esim. tehopaikkojen riittävyydestä?
Ja sosiaali- ja terveysministeri (Aino-Kaisa Pekonen) on vastuussa viime kädessä sairaaloiden tekemisistä, niinkö tämä on?
Jos näin on, pitäiskö alkaa ottaa Aino-Kaisaan yhteyksiä??
Minä tulkitsen tämän niin että vastuusta paetaan eikä kukaan vastaa mistään. Ministerin mukaan asia ei ole poliittinen. Ministeriön mukaan THL vastaa. THL:n mukaan asiat kuuluu STM:lle. Kiurun mukaan asia ei edes ole poliittinen. Finnair ja Tallink sanovat että he noudattavat "viranomaisten" suosituksia. THL sanoo noudattavansa WHO:n suosituksia. Näin kaikki voivat pestä kätensä kun ensimmäiset kuolemat Suomessa lävähtää kasvoille.
MikaK kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli katsoin videon jossa THL kertoo tilanteesta tiistaina (https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/954c6681-8a4c-4c24-bdd2-a8482…).
Yksi ruotsinkielinen toimittaja kysyi, miten Suomi on varautunut potilaiden hoitoon.
Sairaanhoitopiirit vastaavat siis itse esim. tehopaikkojen riittävyydestä?
Ja sosiaali- ja terveysministeri (Aino-Kaisa Pekonen) on vastuussa viime kädessä sairaaloiden tekemisistä, niinkö tämä on?
Jos näin on, pitäiskö alkaa ottaa Aino-Kaisaan yhteyksiä??
Minä tulkitsen tämän niin että vastuusta paetaan eikä kukaan vastaa mistään. Ministerin mukaan asia ei ole poliittinen. Ministeriön mukaan THL vastaa. THL:n mukaan asiat kuuluu STM:lle. Kiurun mukaan asia ei edes ole poliittinen. Finnair ja Tallink sanovat että he noudattavat "viranomaisten" suosituksia. THL sanoo noudattavansa WHO:n suosituksia. Näin kaikki voivat pestä kätensä kun ensimmäiset kuolemat Suomessa lävähtää kasvoille.
Ja WHO snoo, että kyseessä on maailmanlaajuinen terveysuhka, johon olisi nyt kriittinen aikaikkuna varautua, mutta Suomessa se tarkoittaa vain vastuupallon pompottelua taholta toiselle.
MikaK kirjoitti:
Guo Wengui on kiinalainen miljonääri joka asuu USA:ssa. Data näyttää paljon rikkidioksidia ilmassa etenkin Wuhanissa ja Chonggingissa jossa virus valtoimenaan. Krematoriot toimivat 24/7. Näiltä saamien tietojen mukaan Wengui arvioi että kuolinujreja on todellisuudessa yli 50 000 virallisen 2000 luvun sijaan.
Tätä ovat myös sanoneet itse kiinalaiset sosiaalisessa mediassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mun lapsella 5v alkoi yskä 4.2., pientä lämpöilyä 37.6c ja nuhaa, aivastelua.. flunssaoireita. Alkoi jo paranemaan 10.2.. mutta oireet palasivat 14.2. Nyt ollut kova limainen yskä, nuha ja pientä lämpöä.
Minulla itselläni lähinnä tukkoinen nenä, ei yskää. Tauti ei mene lapsella pois millään! Yskä kovaa
Lapsilla yskä voi kestää jopa 8 viikkoa. Mutta onneksi korona ei ilmeisesti lapsille tartu jostain syystä.
Mistä olet kuullut, että ei tarttuisi lapsiin?
British nine-year-old in hospital in France
https://www.theguardian.com/world/2020/feb/08/coronavirus-five-new-case…
Jos joku nyt ei osaa englantia niin 9 v. sairastunut sairaalassa.
Eduskunnan kyselytunnilla ei käsitelty Lepomäen kysymystä koronasta.
Kaikkea muuta turhaa oli. Esim maatalouden eu-tukia taas kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva kykenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mun lapsella 5v alkoi yskä 4.2., pientä lämpöilyä 37.6c ja nuhaa, aivastelua.. flunssaoireita. Alkoi jo paranemaan 10.2.. mutta oireet palasivat 14.2. Nyt ollut kova limainen yskä, nuha ja pientä lämpöä.
Minulla itselläni lähinnä tukkoinen nenä, ei yskää. Tauti ei mene lapsella pois millään! Yskä kovaa
Lapsilla yskä voi kestää jopa 8 viikkoa. Mutta onneksi korona ei ilmeisesti lapsille tartu jostain syystä.
Todettu myös vauvalla.
Australialla tilanne ilmeisesti hyvin hallinnassa. 15 keissiä joista 11 parantunut, ei yhtään kriittistä. Ei ole tullut uusia keissejä vähään aikaan. Siellä on ollut tiukat karanteenit, mutta ennen kaikkea, auttaisiko kuuma sää?
Singaporessa kuumaa myös, mutta ovatko ihmiset siellä pääasiassa ilmastoiduissa sisätiloissa?
Vierailija kirjoitti:
Eduskunnan kyselytunnilla ei käsitelty Lepomäen kysymystä koronasta.
Kaikkea muuta turhaa oli. Esim maatalouden eu-tukia taas kerran.
Juu ja naisurheilijoiden näkyvyyttä tv-lähetyksissä. Mutta ei lähes kaikkia kiinnostavasta koronasta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilla harvinaisempaa. Mutta lapsissakin on perussairaita ja heikompia yksilöitä. Jos suomalainen perusterve lapsi on köhässä, niin en heti ensimmäisenä epäilisi koronaa. Ainakaan vielä. Katsotaan kk päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva kykenee.
Lainaatko tiukan paikan tullen parvekettasi (asun rivarissa?)
C’mon Corona, bring it on! Kai se on turha toive, ei muhun iske edes normiflunssa tai -influenssa, saati sitten joku eksoottisempi.