Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni influenssarokotteen saanut vanhus on nyt osastolla hoidettavana?
Ei ilmeisesti kovinkaan moni, koska koronan vastaisten toimenpiteiden väitetään hävittäneen influenssan.
Minulla oli hyvä suunnitelma joulua varten. Olen yksineläjä ja haluan viettää joulun yli 80-vuotiaiden vanhempieni kanssa. Siispä olen etätöissä kotona ja tilaan ruuat kotiinkuljetuksella. Muuten käyn vain ulkoilemassa, ja täällä on niin hiljaisia reittejä että se onnistuu ruhtinaallisilla turvaväleillä. Isä noutaa sitten minut heille autolla. Mutta. Sitten tuli ilmoitus, että taloyhtiössä tehdään jotain pattereiden säätöjä, ja sitä varten työmiehet käy kaikissa asunnoissa muutamia kertoja mittaamassa lämpöä ja säätämässä termostaatteja. Eli se siitä kontaktien välttelystä. Jos heillä ja minulla on maskit, poistun rappukäytävään työn ajaksi ja tuuletan asunnon jälkeenpäin, niin toivottavasti se riittää. Ja pitää varmaan desinfioida kaikki mihin ovat mahdollisesti koskeneet. Ärsyttää vaan suunnattomasti että tämä työ pitää tehdä juuri nyt. Kyllä niitä kylmiä ilmoja varmasti riittäisi tammikuussakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla noin paljon sairastuneita tuolla palvelutalossa ? Jos ovat pitänneet maskia niin onko että se ei suojaa ? Tuo aivan helvetin järkyttävä määrä.
Ei tietenkään maski suojaa virustartunnoilta!! Tänhän pitäis olla päivänselvä asia jo joka ikiselle tänä päivänä. Miten voit olla noin typerä, ettet muka tätä tiennyt?!
No ei todellakaan ole selvä asia. Jopa päättäjät ja asiantuntijat vaativat maskeja kansalaisten naamalle.
- eri -
Estäähän se pisaratartunnat esim yskiessä ja aivastaessa, mutta tottahan se on, ettei maskit viruksilta suojaa. Sehän lukee ihan näissä maskipakkauksissakin.
Itse ostin tänään kangasmaskin ja vaihtoehtoja tutkaillessani lähes jokaisessa luki, että ne vain estävät pisaroita leviämästä ympäristöön eivätkä suojaa viruksilta kuten koronalta. Sama juttuhan se on kertakäyttöisissäkin maskeista. Muutenhan tämä korona olisi ollut useimmissa maissa ohi jo ajat sitten näiden maskipakkojen vuoksi.
Ne turvavälithän on kaikkein merkittävin "suoja", mutta on sanomattakin selvää, että hoitokodeissa turvavälien pitäminen on aivan mahdotonta ja sen takia ne virukset siellä asiakkaisiinkin tarttuu.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi Suomessa osoittaa mieltä. Paitsi 9 henkeä!
Poliisi hajotti koronarajoitusten vastustajien mielenosoituksen Helsingin Kansalaistorilla
Poliisin mukaan mielenosoitus ei täyttänyt aluehallintoviraston kriteerejä kokoontumiselle.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007678955.html
Mitkä rajoitukset on mielenosoituksen arvoisia?
Oisivat osoittaneet mieltä etäkoulun puolesta!
Ei nuo kyllä lasten vanhemmilta näytä.
Saksassa muutama viikko sitten koronarajoituksia vastaan mieltä osoittanut "Vaihtoehto Saksalle" -liikkeen edustaja on kuollut. Tiedetään sairastuneen koronaan, mutta kuolinsyytä ei ole vahvistettu. Amerikassahan jotkut hoitajat ovat kertoneet, että edes kuolinvuoteellaan kaikki eivät usko että heillä on korona, vaikka siihen kuolevat.
Kohta lähtee tämäkin ketju, jos kritisoidaan täällä liikaa hallitusta. Ei saa jakaa sitä linkkiä jossa on ne Aivelon käsittelemät mallinnukset. Kaksi ketjua jo lähti aiheesta. Turha yrittää saada ihmisten tietoisuuteen sitä, mihin hallitus varautuu. Että se kun porukka ihmettelee miksei hallitus tee enemmän mitään, sille on selvä syy - koska katsellaan mallinnuksia joissa nykyinen tilanne on odotettava ja mallinnuksen mukainen ja tässä ei ole mikään vialla.
Hyvä Krista Kiuru, sinä tiedät ja minä tiedän, että nyt on aivan turhaa vedota kansalaisiin, se on aivan turhaa teatterin esittämistä. Nyt tarvitaan tekoja, ihan oikeita tekoja. Sulkekaa rajat ihan oikeasti, myös kaksoiskansalaisilta ja katukauppiailta ja jopa Intiasta ja Ukrainasta tulevilta marjanpoimijoilta ja myös
Skopjen kautta tulevilta uusilta suomalaisilta. Sulkekaa kaikki koulut ja kaikki ravintolat, sulkekaa kaikki muut kaupat, paitsi ei ruokakauppoja ja apteekkeja. Määrätkää selkeitä liikkumisrajoituksia, estäkää joukkokokoontumiset kaikissa muodoissaan. Olkaa myös valmiita määräämään tarvittaessa alueellisia ulkonaliikkumiskieltoja.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/krista-kiuru-suomen-koronatartunnoi…
– Toivon ja vetoan hyvät kansalaiset siihen, että ei lähdettäisi liikkeelle, ellei ole pakko. Mitä enemmän tartuntoja tulee, sitä vaikeampi taakka sosiaali- ja terveyshuollossa on onnistua kaikki hoitoa tarvitsevat hoitamaan. Silloin aletaan olla siellä kantokyvyn äärirajoilla, jos meidän tartuntojen määrä kehittyy tässä kaavassa, mikä meillä on. Valitettavasti vielä ei ole näkynyt käännettä positiiviseen, Kiuru sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli hyvä suunnitelma joulua varten. Olen yksineläjä ja haluan viettää joulun yli 80-vuotiaiden vanhempieni kanssa. Siispä olen etätöissä kotona ja tilaan ruuat kotiinkuljetuksella. Muuten käyn vain ulkoilemassa, ja täällä on niin hiljaisia reittejä että se onnistuu ruhtinaallisilla turvaväleillä. Isä noutaa sitten minut heille autolla. Mutta. Sitten tuli ilmoitus, että taloyhtiössä tehdään jotain pattereiden säätöjä, ja sitä varten työmiehet käy kaikissa asunnoissa muutamia kertoja mittaamassa lämpöä ja säätämässä termostaatteja. Eli se siitä kontaktien välttelystä. Jos heillä ja minulla on maskit, poistun rappukäytävään työn ajaksi ja tuuletan asunnon jälkeenpäin, niin toivottavasti se riittää. Ja pitää varmaan desinfioida kaikki mihin ovat mahdollisesti koskeneet. Ärsyttää vaan suunnattomasti että tämä työ pitää tehdä juuri nyt. Kyllä niitä kylmiä ilmoja varmasti riittäisi tammikuussakin.
Jos ehdit, niin hanki itsellesi ffp3- tai edes ffp2-tason hengityssuojaimia. Mä olen käyttänyt sellaisia, kun pari kertaa kävi remppaukot meillä. Remppaukoilla tietysti maskit, muuten olisin vetänyt oven kiinni nenän edestä.
Jotainhan niiden allergioiden takia pelätään, kun nyt kukaan immuunipuutoksesta kärsivä ei saa rokotetta ottaa (ja näitähän on, kun luetaan mukaan sairaudet ja lääkkeiden takia tulleet immuunipuutokset).
Joku juttu tuossa siis on, että USA:ssakin tuli tuo varoitus.
Mutta sit toisaalta USA:ssa raskaana olevat ja imettävät SAA ottaa rokotuksen, vaikka ei tiedetä onko se turvallista...
Logiikka tuntuu siis ontuvan ainakin näin ulkopuolisen mielestä. Jos kerran allergiset reaktiot on niin perus kamaa, niin miksi nämä varoitukset sitten?
Ja tosiaan jos ollaan niin "uhkarohkeita", että suoraan vain raskaana oleviakin ruvetaan piikittämään, niin sitä enemmän ihmetyttää tuo varovaisuus liittyen allergioihin tms, jonka piti olla ihan normaalia kaikille rokotteille ainakin tämän ketjun mukaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla noin paljon sairastuneita tuolla palvelutalossa ? Jos ovat pitänneet maskia niin onko että se ei suojaa ? Tuo aivan helvetin järkyttävä määrä.
Ei tietenkään maski suojaa virustartunnoilta!! Tänhän pitäis olla päivänselvä asia jo joka ikiselle tänä päivänä. Miten voit olla noin typerä, ettet muka tätä tiennyt?!
No ei todellakaan ole selvä asia. Jopa päättäjät ja asiantuntijat vaativat maskeja kansalaisten naamalle.
- eri -Estäähän se pisaratartunnat esim yskiessä ja aivastaessa, mutta tottahan se on, ettei maskit viruksilta suojaa. Sehän lukee ihan näissä maskipakkauksissakin.
Itse ostin tänään kangasmaskin ja vaihtoehtoja tutkaillessani lähes jokaisessa luki, että ne vain estävät pisaroita leviämästä ympäristöön eivätkä suojaa viruksilta kuten koronalta. Sama juttuhan se on kertakäyttöisissäkin maskeista. Muutenhan tämä korona olisi ollut useimmissa maissa ohi jo ajat sitten näiden maskipakkojen vuoksi.Ne turvavälithän on kaikkein merkittävin "suoja", mutta on sanomattakin selvää, että hoitokodeissa turvavälien pitäminen on aivan mahdotonta ja sen takia ne virukset siellä asiakkaisiinkin tarttuu.
Niin niin, mutta koko kansalle on jo pitkään vakuutettu, että JOS EI VOI pitää turvaväliä, täytyy käyttää maskia.
Rokote nyt on ainakin siinä mielessä haitallinen/turha/potentiaalisesti vaarallinen huonon immuunin omaaville ihmisille, että siinä tarvitaan omaa immuunipuolustusta rakentamaan rokotteesta suoja. Jos se ei toimi, ei rakennu suojaa ja sitä huonoa immuunipuolustusta on rasitettu turhaan ja lisäksi altistettu suojattomammaksi muitakin tauteja kohtaan. Tällaisista voi puhjeta myös väsymysoireyhtymää ja autoimmuunitauteja, kun immuunipuolustus räpiköi rokotteen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen pehmeässä linjassa, joka perustuu lähinnä vain suosituksiin ja vapaaehtoisuuteen piilee se vaara, että suomalaiset jatkavat samalla linjalla myös rokotuksen suhteen. Nuoret eivät ota sitä, sivuvaikutuksia pelkäävät vanhemmat kieltävät rokottamasta lapsiaan ja muut perustelevat rokottamattomuutensa muilla syillä aivan kuten perustellaan myös äänestämättä jättämistä.
Tämä!
Itsekään en ole koskaan rokotekriittinen. Mutta koronasta ensimmäinen ajatukseni on ollut , että enhän minä koskaan ota influenssarokotettakaan. Joten miksi ottaisin koronarokotteen? Tunnen yhden ihmisen joka odottaa rokotetta ja hän on sairaanhoitaja. Ja hänkin sanoi, että älä ota rokotetta vasta kun aikaisintaan vuoden päästä, jotta nähdään ensin rokotteen vaikutukset.
Koska koronaan ei suhtauduta vakavasti, miksi kukaan edes ottaisi rokotetta. En mä ainakaan halua sitä ottaa ja antaa niiden jäädä ilman, jotka eivät ole ottaneet koronaa tosissaan missään vaiheessa. Miksi mun pitäisi olla koekaniini.
kai se rokote suojaa ainakin itseä,
Ens viikko ja sitä seuraavalla vioikolla 22.12. loppuu lapsilla koulu, antakaa jouluna etäopetusta lapsille .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- eri -Estäähän se pisaratartunnat esim yskiessä ja aivastaessa, mutta tottahan se on, ettei maskit viruksilta suojaa. Sehän lukee ihan näissä maskipakkauksissakin.
Itse ostin tänään kangasmaskin ja vaihtoehtoja tutkaillessani lähes jokaisessa luki, että ne vain estävät pisaroita leviämästä ympäristöön eivätkä suojaa viruksilta kuten koronalta. Sama juttuhan se on kertakäyttöisissäkin maskeista. Muutenhan tämä korona olisi ollut useimmissa maissa ohi jo ajat sitten näiden maskipakkojen vuoksi.Ne turvavälithän on kaikkein merkittävin "suoja", mutta on sanomattakin selvää, että hoitokodeissa turvavälien pitäminen on aivan mahdotonta ja sen takia ne virukset siellä asiakkaisiinkin tarttuu.
Niin niin, mutta koko kansalle on jo pitkään vakuutettu, että JOS EI VOI pitää turvaväliä, täytyy käyttää maskia.
Niinhän ne käyttääkin esim noissa hoitokodeissa. Estäähän se edes niiden pisaroiden leviämistä ympäristöön ja siten pienentää riskiä. Onhan se parempi kuin ei mitään. Mutta ei niiden voida silti sanoa suojaavan tartunnoilta, koska sitä ne eivät todistetusti tee.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä Krista Kiuru, sinä tiedät ja minä tiedän, että nyt on aivan turhaa vedota kansalaisiin, se on aivan turhaa teatterin esittämistä. Nyt tarvitaan tekoja, ihan oikeita tekoja. Sulkekaa rajat ihan oikeasti, myös kaksoiskansalaisilta ja katukauppiailta ja jopa Intiasta ja Ukrainasta tulevilta marjanpoimijoilta ja myös
Skopjen kautta tulevilta uusilta suomalaisilta. Sulkekaa kaikki koulut ja kaikki ravintolat, sulkekaa kaikki muut kaupat, paitsi ei ruokakauppoja ja apteekkeja. Määrätkää selkeitä liikkumisrajoituksia, estäkää joukkokokoontumiset kaikissa muodoissaan. Olkaa myös valmiita määräämään tarvittaessa alueellisia ulkonaliikkumiskieltoja.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/krista-kiuru-suomen-koronatartunnoi…
– Toivon ja vetoan hyvät kansalaiset siihen, että ei lähdettäisi liikkeelle, ellei ole pakko. Mitä enemmän tartuntoja tulee, sitä vaikeampi taakka sosiaali- ja terveyshuollossa on onnistua kaikki hoitoa tarvitsevat hoitamaan. Silloin aletaan olla siellä kantokyvyn äärirajoilla, jos meidän tartuntojen määrä kehittyy tässä kaavassa, mikä meillä on. Valitettavasti vielä ei ole näkynyt käännettä positiiviseen, Kiuru sanoo.
Tuo vastine krista kiurulle pitäisi saada nyt johonkin näkyville, kirjoita hesarin mielipidepalstalle.
Sellaisiakin uutisia on näkynyt, jotka jollakin tavalla pyrkivät luomaan vaikutelmaa, että koronavirus pandemian aika olisi aivan pian ohitse. Näiden uutisten vaikutus lukijoihinsa ei välttämättä ole tähän tilanteeseen parhaiten sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen pehmeässä linjassa, joka perustuu lähinnä vain suosituksiin ja vapaaehtoisuuteen piilee se vaara, että suomalaiset jatkavat samalla linjalla myös rokotuksen suhteen. Nuoret eivät ota sitä, sivuvaikutuksia pelkäävät vanhemmat kieltävät rokottamasta lapsiaan ja muut perustelevat rokottamattomuutensa muilla syillä aivan kuten perustellaan myös äänestämättä jättämistä.
Tämä!
Itsekään en ole koskaan rokotekriittinen. Mutta koronasta ensimmäinen ajatukseni on ollut , että enhän minä koskaan ota influenssarokotettakaan. Joten miksi ottaisin koronarokotteen? Tunnen yhden ihmisen joka odottaa rokotetta ja hän on sairaanhoitaja. Ja hänkin sanoi, että älä ota rokotetta vasta kun aikaisintaan vuoden päästä, jotta nähdään ensin rokotteen vaikutukset.
Koska koronaan ei suhtauduta vakavasti, miksi kukaan edes ottaisi rokotetta. En mä ainakaan halua sitä ottaa ja antaa niiden jäädä ilman, jotka eivät ole ottaneet koronaa tosissaan missään vaiheessa. Miksi mun pitäisi olla koekaniini.
kai se rokote suojaa ainakin itseä,
Niin kai. Kai.
Ehkä ei auheuta haittoja itselle. Ehkä.
Kaikki eivät pelkää koronaa yhtä paljon kuin toiset. Vähemmän pelkäävä ei ehkä koe rokotetta tarpeelliseksi kun taas paljon pelkäävä on valmis ottamaan isojakin riskejä sen vuoksi. Jos koet jokaisen ovesta ulos lähtemisen suureksi riskiksi, rokote on sinulle potentiaalinen pelastaja. Jotain toista taas ei niin huoleta, mutta saattaa huolettaa epämääräisen rokotteen ottaminen.
Vierailija kirjoitti:
Jotainhan niiden allergioiden takia pelätään, kun nyt kukaan immuunipuutoksesta kärsivä ei saa rokotetta ottaa (ja näitähän on, kun luetaan mukaan sairaudet ja lääkkeiden takia tulleet immuunipuutokset).
Joku juttu tuossa siis on, että USA:ssakin tuli tuo varoitus.
Mutta sit toisaalta USA:ssa raskaana olevat ja imettävät SAA ottaa rokotuksen, vaikka ei tiedetä onko se turvallista...
Logiikka tuntuu siis ontuvan ainakin näin ulkopuolisen mielestä. Jos kerran allergiset reaktiot on niin perus kamaa, niin miksi nämä varoitukset sitten?
Ja tosiaan jos ollaan niin "uhkarohkeita", että suoraan vain raskaana oleviakin ruvetaan piikittämään, niin sitä enemmän ihmetyttää tuo varovaisuus liittyen allergioihin tms, jonka piti olla ihan normaalia kaikille rokotteille ainakin tämän ketjun mukaan...
Et ilmeisesti ole lukenut syitä sille, miksi myös raskaana oleville USA:ssa voidaan antaa rokote? Siitä oli erittäin hyvä New York Timesin artikkeli. Johtuu siitä, että 1) ei ole varsinaisesti mitään syytä uskoa, että rokotteesta olisi raskaana olevalle tai vauvalle haittaa, muutenkin raskaana olevia rokotetaan varsin paljon ja 2) sen sijaan on todettu, että raskaus lisää riskiä vakavalle koronataudille. Erityisesti tässä on haluttu ottaa huomioon raskaana olevat hoitajat ja lääkärit, joilla on suuri riski saada korona.
Saksan Bild-lehdellä on nyt toimittaja Suomessa, kun lehteen pukkaa päivittäin videoita Suomesta. Eilen oli koronakoirista (tosin otsikossa väitettiin, että on Norjasta). Tänään baarivideo Helsingistä. Toimittaja jaksaa kehua ja ihmetellä, miten Suomessa elämä on lähes normaalia: kahvilat, baarit ja ravintolat auki ja tanssi sallittua. Aloitetaan vain aiemmin, kun baarit menevät aiemmin kiinni. Ja miten ihmeessä Suomen koronatilanne silti on niin hyvä.
Saksankielinen video (osittain haastateltu englanniksi) päivittyvä seuranta 12.12 klo 13.41
Video: Finnland feiert und bleibt trotzdem sauber
https://www.bild.de/news/inland/news-inland/coronavirus-news-aktuell-le…
Tuore italialaistutkimus vahvistaa jälleen käsitystä siitä, että koronavirus levisi Euroopassa jo kuukausia aiemmin kuin on luultu. https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000007679047.html
Itse taisit antaa kasvot lukutaidottomuudelle.
-eri