Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
- Hejssan Mikka!
-Nå, mitäs nyt, minähän sanoin, ring inte mig
- Kan jag komma dit?
-Just nu?
- Just nu, ei kerrota kenellekään, har du någon piilopirtti för mig, för en liten stund, sanotaanko muutamaksi vuodeksi? Siihen asti kun saadaan vaccin!
-Okej, tuo silakkaa tullessas!
"Koko suojavarusteasia on absurdi, koska ei influenssaakaan vastaan kayteta mitaan suojavarusteita, ja hoitajalle ei silti kyseessa ole sen ihmeellisempi sairaus. "
Mitä sä selität - tuhansia lääkäreitä ja hoitajia on kuollut maailmalla potilaalta saatuun koronatartuntaan. Muutenkin tutkimukset osoittavat, että koronavirus aiheuttaa sairaanhoidossa kuusi kertaa enemmän kuolemia potilailla kuin mitä influenssa, eli aivan eri vaarallisuusasteen taudeista on kyse. Vai väitätkö tosiaan, että sairaanhoitohenkilökuntaa kuolee normivuosina työperäiseen influenssaan tuhansittain maailmalla reilussa puolessa vuodessa?
Ymmärrän jos terveydellisestä syystä ei voi käyttää maskia, mutta julkisessa liikenteessä ja kaupoissa näkee niin paljon maskittomia ,että suurimmalla osalla on vaan asenneongelma. Halveksittavaa olla tekemättä omaa osuuttaan viruksen tukahduttamiseksi ja kantaa vastuuta. Etuja kyllä ollaan yhteiskunnalta helposti ottamassa ja vaatimassa.
Maskien osalta, näin riskiryhmäläisenä, olen ainakin itse ottanut käyttöön periaatteen, että mennessäni potentiaalisesti altistavammalle alueelle, tyyliin terveyskeskukseen, laitan suosiolla naamalle FFP2-hengityssuojaimen. Nyt kun maskitilanne vaikuttaisi järkeentyneen, FFP2-suojaimet eivät enää ole edes kovin kalliita. OIkeastaan aikaa kuvaavaa on, että tiettyjen markettien FFP2-suojaimet ovat halvempia, kuin joidenkin apteekkien kirurginmaskit.
Turvatoimenpide suositukset ovat hämmentäviä. Ei oikein tiedä, ketä koskee ja ketä ei. Ns. fiksummat ihmiset, vaikkakin työskentelevät terveydenhuollossa, ovat lasten harrastusten ohjaajina, päiväkodeissa ja kouluissa töissä, heitä ei näemmä koske maskinkäyttö. Samat ihmiset käyvät kaupoissa, kulkevat yleisissä kulkuneuvoissa, käyvät ravintoloissa ja harrastuksissa ilman maskeja ja se on ihan jees, koska heihin ei heidän mielestään korona tartu. ? Kieltämättä, olen saanut itsekin kuvan mediasta, että korona ilmenee enemmän ihmisillä, jotka eivä niin hallitse hygieniaa edes perustoimnnoissa, joka on jokseenkin hämmentävää miten Suomessa voi niin olla. Eli suuhun vedetään samoilla sormilla kun kosketaan ihan kaikkeen muuhunkin vessahädän yhteydessä. Kuka tietää?
Vierailija kirjoitti:
Juuri nyt Aimo Surakka, Toimittaja
Uusia tartuntoja ilmennyt ympäri laajaa Suomenmaata, kolmisen sataa kipaletta
Juurikin nyt
Se on ERIKOISTOIMITTAJA.
Vierailija kirjoitti:
Maskien osalta, näin riskiryhmäläisenä, olen ainakin itse ottanut käyttöön periaatteen, että mennessäni potentiaalisesti altistavammalle alueelle, tyyliin terveyskeskukseen, laitan suosiolla naamalle FFP2-hengityssuojaimen. Nyt kun maskitilanne vaikuttaisi järkeentyneen, FFP2-suojaimet eivät enää ole edes kovin kalliita. OIkeastaan aikaa kuvaavaa on, että tiettyjen markettien FFP2-suojaimet ovat halvempia, kuin joidenkin apteekkien kirurginmaskit.
Mulla ihan sama juttu. En ole missään vaiheessa edes hankkinut kirurginmaskeja puhumattakaan kangasmaskeista tai nk kansanmaskeista. Mulla on hyvä varasto sekä ffp3- että ffp2- hengityssuojaimia. Käytän niitä, jos tarvitsee mennä jonnekin ihmisten sekaan,
No niin rauhoituunpas kaikki. Tässä on kyse pandemiasta joita ollu ennenkin ihmiskunnan historiassa. Aina on selvitty eteenpäin, pahempiakin ollut.
Toki nyky yhteiskunnassa täytyy rajoitteita olla ettei homma leviä ihan mahottomaksi, maailma toimii ihan eri tavoin kuin aikaisemmin.
Corona virus huhuttua levittyneempi....
Tämä on totta pk seudulla.
Koronakoordinaatio ryhmän tiedotustikaisuudessa sanottiin , että osa Helsingin ja espoon alueista ovat jo leviämis vaiheessa.
Miekestäni kun mitään lisä rajoituksia , esim. Maskipakkoa ei tullut, niin hyvin yksinkertaista on ennustaa, että tilanne räjähtää piakkoin käsiin. Ei virus näillä toimilla kaikkoa, leviää leviämisvaiheessa ja valtaa koko Helsingin ja espoon. Kyse on vain ajasta.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ihan sama juttu. En ole missään vaiheessa edes hankkinut kirurginmaskeja puhumattakaan kangasmaskeista tai nk kansanmaskeista. Mulla on hyvä varasto sekä ffp3- että ffp2- hengityssuojaimia. Käytän niitä, jos tarvitsee mennä jonnekin ihmisten sekaan,
Ostettiin tammi-helmikuussa n. 250 kpl ffp3 maskeja palstalaisten ohjeistusten ja järkeilyn perusteella ja ollaan nyt luettu, että hengityssuojainten se yks osa olekaan hyvä, kun sitä kautta leviää virus uloshengityksen kautta. Että silleen. Haluaisko joku ostaa noi käyttämättömät kalliit maskit? Täysin perseestä oli se, ettei Suomessa tiedotettu alkuvuodesta lähtien mitään millaista maskia olisi järkevää käyttää. Kiuru kertoi jossain telkkarin tiedotustilaisuudessa että huivia voi käyttää, voi juma, mitä perseilyä. Huivi on sellaisen harvaan kudottu, mitä hittoa se mitään estää, sama kuin jotkut firmat myy nyt trikosia neulosmaskeja. Suomi on kyllä ihan pihalla maskeista, kertakäyttömaskitkin valskaa reunoilta pussittaen niin ettei sellaisten lähelle voi mennä.
https://www.verkkouutiset.fi/helsingin-peruskouluissa-alle-20-jatkotart…
Helsingin peruskouluissa alle 20 jatkotartuntaa syksyllä
Suvi Hautanen | 13.11.2020 | 16:13- päivitetty 13.11.2020 | 19:08
Ylilääkärin mukaan oppilaiden väliset tartunnat ovat hyvin harvinaisia.
Helsingin kaupungin epidemiologisen toiminnan ylilääkärin Sanna Isosompin mukaan Helsingin peruskouluissa on tapahtunut hyvin vähän koronatartuntoja.
– Oppilaiden väliset tartunnat ovat hyvin harvinaisia, aivan yksittäisiä, Sanna Isosomppi kertoo Verkkouutisille sähköpostitse.
Isosompin mukaan jatkotartuntoja on ollut Helsingin peruskouluissa yhteensä alle 20 kappaletta koko syksynä. Jatkotartunnalla tarkoitetaan sitä, että tartunta on tapahtunut koulussa. Lukumäärässä ovat mukana sekä aikuiset että lapset ja nuoret.
Viime viikolla Helsingin peruskouluissa tilastoitiin 37 koronatartuntaa. Edellisellä viikolla tartuntojen määrä oli 14. Tartuntojen määrä on yli 2,5-kertaistunut viikossa.
– Kysymys on hyvin pienistä tartuntamääristä, ja on tarkoituksenmukaisempaa puhua numeroista kuin prosenteista, Isosomppi toteaa.
Ylilääkäri tähdentää, että tartuntamäärä ei tarkoita sitä, että tartunnat olisivat peräisin koulusta.
– Tartunnan riski on suurempi vapaa-ajalla kuin koulussa. Pääosin tartunnat ovat muualla kuin koulussa tapahtuneita, tavallisimpina sama talous tai muu sosiaalinen kontakti, Isosomppi kertoo.
Osassa tapauksista tartunnan lähde jää kuitenkin epäselväksi.
https://www.verkkouutiset.fi/thln-mika-salminen-koulu-ei-ole-erityisen-…
THL:n Mika Salminen: Koulu ei ole erityisen altis paikka tartunnalle
Suvi Hautanen | 13.11.2020 | 12:54- päivitetty 13.11.2020 | 16:19
THL:n johtajan mukaan vain yksi prosentti saa oppilaiden kesken jatkotartunnan.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) johtajan Mika Salmisen mukaan tartuntaluvut Helsingin peruskouluissa ovat edelleen vähäisiä.
Helsingin peruskouluissa koronatartuntojen määrä on viikossa yli 2,5-kertaistunut aiempaan viikkoon nähden. Helsingin peruskouluissa todettiin 37 koronatartuntaa ja 961 altistumista viime viikolla (2.-8.11.).
– Kiinnittäisin huomiota pikemminkin lukuihin kuin prosenttilukuihin. Pieniä määriähän ne ovat, THL:n johtaja Mika Salminen vastasi Verkkouutisille pääkaupunkiseudun koronakoordinaatioryhmän tiedotustilaisuudessa tänään perjantaina.
Salminen kertoi, että THL seuraa aika tarkasti koulujen tilannetta yhdessä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa.
– Kouluissa tapahtuvissa altistumisissa, joita toki on sekä lasten että opiskelijoiden että henkilökunnan puolella, niin varsin vähän tapahtuu jatkotartuntoja.
Oppilaitoksissa matalalla kynnyksellä karanteeniin
Salminen sanoi, että oppilaitoksissa on matala kynnys asettaa ihmisiä karanteeniin, jolloin altistumismäärä kasvavat suuriksi. Lisäksi tartunnan saaneen kanssa samoissa tiloissa, esimerkiksi samalla luokalla olevat, on helppo tunnistaa.
– Mutta valtaosassa (kouluja) on vain yksi henkilö, joka on ollut se tartunnan saanut ja sitten jatkotartuntoja ei tule. Toki siellä on sitten poikkeuksia, joissa on vähän useampi tullut, Salminen kertoi.
Viime viikolla Malmin peruskoulussa todettiin kuusi tartuntaa. Arabian ja Puistopolun peruskoulussa sekä Vallilan ala-asteella tartuntoja oli kussakin koulussa kolme. Muissa kouluissa tartuntoja oli yksi tai kaksi. Kaiken kaikkiaan altistumisia oli 19 peruskoulussa.
– Keskimäärin oppilaitoksissa tapahtuvissa altistumisissa oppilaiden kesken tartuntajatkoprosentti on noin yksi. Siis yksi prosentti saa jatkotartunnan. Muissa olosuhteissa se vaihtelee 5-10 prosentista jopa useampaan kymmeneen prosenttiin. Tämä (koulu)ympäristö ei näytä olevan erityisen altis tartuntojen syntymiselle, Salminen totesi.
Suurin osa koronatartunnoista on peräisin samasta kotitaloudessa asuvalta tai lähipiiristä. Muita tartunnanlähteitä ovat työ ja harrastus
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän jos terveydellisestä syystä ei voi käyttää maskia, mutta julkisessa liikenteessä ja kaupoissa näkee niin paljon maskittomia ,että suurimmalla osalla on vaan asenneongelma. Halveksittavaa olla tekemättä omaa osuuttaan viruksen tukahduttamiseksi ja kantaa vastuuta. Etuja kyllä ollaan yhteiskunnalta helposti ottamassa ja vaatimassa.
On enemmän asenneongelma, joka perustuu hallituksen keväisiin asenteihin, että maskin käyttö jäi olemattomaksi, eihän sitä ollut. Toimeentuloasiakkaat saivat n. 75 euron lisätuen syystä että hankkisivat maskit. Työssäkäyville ja yrittäjille ei mitää tukia maskien hankinnnoiksi, vaikka jokaikinen päivä käyttäisivät maskia töihin mennessä ja töistä tullessa, todennäköisesti käyvät kaupassa töistä tullessaan = pakollinen 3 maskia / päivässä. Työtön, lojuu 4 päivää sohvalla, käy kerran viikossa kaupassa, 1 maski / viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä alan vahvasti kallistua tuon laumasuojan suuntaan.
Minusta tässä pitäisi nyt enemmän suojella terveitä ja työtä tekeviä kuin muutoinkin jo haudan reunalla olevia.
Antaa kuolevien kuolla ja elämän jatkua.Mutsi on muuten sanonut aivan samaa. Hoitokodit notkuu vanhuksia, jotka vaan toivovat pian kuolevansa pois. Luuletteko oikeasti, että noissa hoitolaitoksissa haluaa olla jos vähänkin on ympäristöstä ymmärrystä jäljellä.
Oletteko mutseinenne varmoja ettette itse saa vakavaa koronaa tai esim. keuhkovaurioita siitä? Aiheuttaa korona muutakin ikävää kuin kuolemia.
Meidän suvun piirissä ei tuota koronaa juuri noteerata, kaikki eivät vaan jaksa tätä vouhotusta. Joo, tiedetään kaiken maailman riskit, mutta todennäköisyyden ollessa mitätön, elämme normaalisti. Jätämme tämän säätämisen teille.
Hankalaoireisen ja/tai pitkittyneen koronan todennäköisyys ei todellakaan ole mitätön. Alustavien tutkimusten mukaan on myös vakavasti otettavia viitteitä siitä, ettei pitkäkestoisten tai jopa pysyvien sydänvaurioidenkaan mahdollisuus ole missään nimessä mitätön, vaan itse asiassa verrattaen suuri. Mutta tehkää ihan rauhassa miten haluatte, ei häiritse minua vähääkään kunhan ette muita tartuta. Voi olla, että Darwin sitten palkitsee.
Vierailija kirjoitti:
https://www.verkkouutiset.fi/thln-mika-salminen-koulu-ei-ole-erityisen-…
THL:n Mika Salminen: Koulu ei ole erityisen altis paikka tartunnalle
Suvi Hautanen | 13.11.2020 | 12:54- päivitetty 13.11.2020 | 16:19THL:n johtajan mukaan vain yksi prosentti saa oppilaiden kesken jatkotartunnan.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) johtajan Mika Salmisen mukaan tartuntaluvut Helsingin peruskouluissa ovat edelleen vähäisiä.
Helsingin peruskouluissa koronatartuntojen määrä on viikossa yli 2,5-kertaistunut aiempaan viikkoon nähden. Helsingin peruskouluissa todettiin 37 koronatartuntaa ja 961 altistumista viime viikolla (2.-8.11.).
– Kiinnittäisin huomiota pikemminkin lukuihin kuin prosenttilukuihin. Pieniä määriähän ne ovat, THL:n johtaja Mika Salminen vastasi Verkkouutisille pääkaupunkiseudun koronakoordinaatioryhmän tiedotustilaisuudessa tänään perjantaina.
Salminen kertoi, että THL seuraa aika tarkasti koulujen tilannetta yhdessä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa.
– Kouluissa tapahtuvissa altistumisissa, joita toki on sekä lasten että opiskelijoiden että henkilökunnan puolella, niin varsin vähän tapahtuu jatkotartuntoja.
Oppilaitoksissa matalalla kynnyksellä karanteeniinSalminen sanoi, että oppilaitoksissa on matala kynnys asettaa ihmisiä karanteeniin, jolloin altistumismäärä kasvavat suuriksi. Lisäksi tartunnan saaneen kanssa samoissa tiloissa, esimerkiksi samalla luokalla olevat, on helppo tunnistaa.
– Mutta valtaosassa (kouluja) on vain yksi henkilö, joka on ollut se tartunnan saanut ja sitten jatkotartuntoja ei tule. Toki siellä on sitten poikkeuksia, joissa on vähän useampi tullut, Salminen kertoi.
Viime viikolla Malmin peruskoulussa todettiin kuusi tartuntaa. Arabian ja Puistopolun peruskoulussa sekä Vallilan ala-asteella tartuntoja oli kussakin koulussa kolme. Muissa kouluissa tartuntoja oli yksi tai kaksi. Kaiken kaikkiaan altistumisia oli 19 peruskoulussa.
– Keskimäärin oppilaitoksissa tapahtuvissa altistumisissa oppilaiden kesken tartuntajatkoprosentti on noin yksi. Siis yksi prosentti saa jatkotartunnan. Muissa olosuhteissa se vaihtelee 5-10 prosentista jopa useampaan kymmeneen prosenttiin. Tämä (koulu)ympäristö ei näytä olevan erityisen altis tartuntojen syntymiselle, Salminen totesi.
Suurin osa koronatartunnoista on peräisin samasta kotitaloudessa asuvalta tai lähipiiristä. Muita tartunnanlähteitä ovat työ ja harrastus
Koulusta saatavien tartuntojen määrä on saatavissa selville vain testaamalla kaikki altistuneet eli koko koululuokka, ei vain lähimpänä istuneet, sillä kyse on aerosolivälitteisestä taudista. Lapsilla tartunta on usein oireeton tai vähäoireinen ja saattaa olla melko epämääräinenkin oireiltaan. Siitä huolimatta he voivat koronapositiivisina tartuttaa tautia eteenpäin kotona ja muissa kontakteissaan. Vantaalla Rekolanmäen koulussa testattiiin kaikki 58 oireetonta altistunutta, joista löytyi 6 COVID-10-positiivista henkilöä eli 10 % testatuista. Onko yhdessäkään Helsingin koulussa tehty vielä vastaavanlaista testausta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostettiin tammi-helmikuussa n. 250 kpl ffp3 maskeja palstalaisten ohjeistusten ja järkeilyn perusteella ja ollaan nyt luettu, että hengityssuojainten se yks osa olekaan hyvä, kun sitä kautta leviää virus uloshengityksen kautta. Että silleen. Haluaisko joku ostaa noi käyttämättömät kalliit maskit? Täysin perseestä oli se, ettei Suomessa tiedotettu alkuvuodesta lähtien mitään millaista maskia olisi järkevää käyttää. Kiuru kertoi jossain telkkarin tiedotustilaisuudessa että huivia voi käyttää, voi juma, mitä perseilyä. Huivi on sellaisen harvaan kudottu, mitä hittoa se mitään estää, sama kuin jotkut firmat myy nyt trikosia neulosmaskeja. Suomi on kyllä ihan pihalla maskeista, kertakäyttömaskitkin valskaa reunoilta pussittaen niin ettei sellaisten lähelle voi mennä.
Ehdottomasi parhain valinta on FFP3-tason hengityssuojain. Jos pysytte itse terveinä, ette voi tartuttaa muita ihmisiä. Kaikkien pitäisi käyttää FFP3-tason hengityssuojaimia.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se tauti kaupassa voi tarttua? Eihän???
Ei, sillä thlllä ei ole tutkittua tietoa tästä ja stmkään ei ole tilannut aiheesta katselmusta, ehkä pyhiinvaeltajat eivät käyneet ruokakaupoissa matkallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mulla ei olisi jo niin iso varasto, voisin ostaa sulta noi maskit. Mulla on itsellänikin sellaisia. En koe sitä ulosvirtausventtiiliä ongelmaksi, koska olen käynyt hyvin harvoin (maaliskuun alun jälkeen yhteen 5 viisi kertaa) yhtään missään, missä on muita ihmisiä, ja niilläkin harvoilla kerroilla aina käyttänyt hengityssuojainta, joten olen kyllä 99,99% varma, että mulla ei ole koronavirusta, jota voisin tartuttaa muihin. Jos haluat suojata itseäsi, käytä ffp3-suojaimia. Jos haluat suojata muita saamasta sinulta tartuntaa, käytä joko venttiilitöntä hengityssuojainta (suojaa sinua ja muita), kasvomaskia (suojaa muita) tai - mikäli pystyt - molempia päällekkäin. Eli ffp3-hengityssuojain alle ja joku kasvomaski sen päälle. Näin suojaat tehokkaimmin sekä itseäsi että muita.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsia osaavat tai naapurimaan asioista jotain tietävät .- mitä mieltä ruotsalaiset itse, siis tavan kansa, on Ruotsin laumasuojaimmuneetista, tartuntamääristä ja kuolleista? Käyttävätkö ruotsalaiset maskia, pitävätkö etäisyyksiä, onko siellä mitään rajotteita esim. ihmismäärän suhteen samassa tilassa?
Kyllä siellä kriitikkoja laumasuojaa kohtaan on. Twitteris:
https://twitter.com/WKugelberg/status/1326582826691686403/photo/1
Meidän suvun piirissä ei tuota koronaa juuri noteerata, kaikki eivät vaan jaksa tätä vouhotusta. Joo, tiedetään kaiken maailman riskit, mutta todennäköisyyden ollessa mitätön, elämme normaalisti. Jätämme tämän säätämisen teille.