Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006665452.html
11:47 Pihla Loula, Toimittaja
THL: Suomessa on raportoitu 204 uutta koronavirustartuntaa
Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen mukaan (THL) Suomessa on raportoitu viime vuorokauden aikana 204 uutta koronavirustartuntaa.
Eniten tartuntoja todettin Helsingissä, yhteensä 55.
Nyt Suomessa on raportoitu yhteensä 12 703 koronavirustartuntaa koronavirusepidemian alusta alkaen.
Uusia tartuntoja raportoitiin THL:lle seuraavista kunnista:
- Helsinki: 55 tartuntaa
- Vaasa: 37 tartuntaa
- Vantaa: 19 tartuntaa
- Espoo: 19 tartuntaa
- Tampere: 10 tartuntaa
- Turku: 9 tartuntaa
- Jyväskylä: 5 tartuntaa
- Mustasaari: 4 tartuntaa
- Hämeenlinna: 4 tartuntaa
Seuraavista kunnista raportoitiin kaksi tartuntaa:
Loimaa, Kuopio, Lappeenranta, Porvoo, Äänekoski, Kerava, Seinäjoki, Vöyri ja Järvenpää.
Seuraavista kunnista raportoitiin yksi tartunta:
Pori, Kristiinankaupunki, Raisio, Sastamala, Kempele, Oulu, Imatra, Nokia, Pirkkala, Pedersören kunta, Ylivieska, Hyvinkää, Laukaa, Maalahti, Orimattila, Vimpeli, Kauniainen, Kirkkonummi, Alavus ja Joensuu.
Mukana listauksissa ei ole kuntia, joissa tartuntojen määrä epidemian alusta alkaen on yhteensä alle viisi.
Raportoidun kokonaismäärän ja paikkakuntakohtaisten tartuntamäärien välillä voi olla eroja tilastoinnista johtuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
u
Vierailija kirjoitti:
Meidän oikeusministeri pitää ihan mahdottomana, että ihmiset joutuis oleen kotona ettei virus leviä. Hänen mielestä on ilmeisesti ihan reilua, että me varovaiset joudutaan oleen kotona, koska osa perzeilee.
Olen ihan kypsä suojeleen maaliskuusta asti näitä bilettäjiä pitämällä itse etäisyyksiä. Mun yhteishenki loppui nyt.
Ei se minua kiinnosta oletko Sinä kotona vai et. Minä en ole ollut enkä aio olla jatkossakaan.
Joten lakkaa spämmäämästä.
Anteeksi mikä spämmi? Eka kerta kun ajattelen näin. Tähän asti olen ollut talkoissa mukana. Arvaan kyllä, ettet ole välittänyt yhtään olla varovainen. Nyt tunnen itseni todella typeräksi, kun olen välttänyt kaikenlaisia asioita, ulkomaanmatkoja kesällä, festareita ja konsertteja. Muut on eläneet kuin ei kotonaa olisikaan. En jaksa yrittää olla muidenkin edestä järkevä. Vielä keväällä ajattelin, että sitä jaksaa kun onhan apua pakko tulla, jonkun täytyy jossain vaiheessa meidän hallituksessa päätyä joihinkin järkeviin rajoituksiin. Kesällä uskaltauduin jopa terassille ja sukujuhlaan, ulkona. Nyt tuntuu että kukaan muu ei välitä tästä mitään, mitään apuja ei ole tulossa. Ihan sama. Lakkaan käymästä tässä ketjussa koska en kestä tätä toivottomuuden tunnetta. Ja tosiaan sitä että olen niin typerän tunnollinen ja varovainen.
Sitten vaan lakkaat. Se on täysin oma asiasi.
Voi tehdä hyvää ajatella jotain muuta!
Nyt neljä kuollutta, joista kaksi alle 49-vuotiaita. Voi siis olla esim. parikymppinen ja nelikymppinen kuollut. 😢
Saisi tulla maskisuositus kaikille työpaikoille vähän h_lvetin äkkiä. Jollei etänä onnistu.
En ymmärrä tätä hybridisekoilua enää ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jäikö tänään täältä tilastovastaavan luvut kokonaan pois (se hs:n kaupunkikohtainen lista)?
Pahoittelut, jos olen väärässä enkä vain etsiessäni löytänyt.
Olit aivan oikeassa. Eräs tilastovastaava ei ollut tuohon aikaan koneensa ääressä, mutta nyt asia on korjattu.
Tampere hoi! Miksi toiselle asteelle ei ole annettu maskisuositusta?
Vierailija kirjoitti:
Eivät pidä tilannetta vielä sellaisena.
"Lisäksi Pirkanmaan sairaanhoitopiiri suosittaa kasvomaskin käyttöä seuraavissa tilanteissa:
Yliopistoissa ja korkeakouluissa (lisätty 6.10.)
Sisätiloissa tapahtuvat joukkokokoontumiset
Konsertit ja muut musiikkitilaisuudet, teatteriesitykset ja muut esittävän taiteen tilaisuudet, jääkiekko-ottelut ja muut urheilutapahtumat
Messutapahtumat, sisätiloissa järjestettävät festivaalit
Kirkkotilaisuudet ja muut uskonnollisten yhteisöjen tilaisuudet
Rajatuissa ulkotiloissa järjestettävät tilaisuudet, joihin kertyy suuri määrä ihmisiä, kuten suuret ulkoilmakonsertit, festarit, ym."
https://www.tays.fi/fi-FI/Suositus_kansalaisille_kasvomaskien_kayt(1130…
https://www.tays.fi/fi-FI/Sairaanhoitopiiri/Koronavirus_COVID19/Pirkanm…
Tässä pätkiä Vaasan tartuntataudeista vastaavan lääkäri Kaukorannan haastattelusta Ilkka-Pohjalaisessa (arvostan):
"Tämä on vähän kuin savolainen remontti, ollaan tekevinämme” – Vaasan johtava ylilääkäri Heikki Kaukoranta on tyytymätön vaasalaisten koronaponnistuksiin
Vaasalaisten olisi ryhdistäydyttävä koronarajoitusten seuraamisessa, toteaa Vaasan johtava ylilääkäri Heikki Kaukoranta.
Hänen mukaansa nyt puolitoista viikkoa olleita rajoitustoimia on pyritty kiertämään kaikkien mahdollisuuksien mukaan. Siksi hän ei ole ihmeissään korkeina pysyneistä koronatartuntamääristä. Vaasan sairaanhoitopiirissä todettiin keskiviikkona 58 uutta tartuntaa, joista Vaasassa oli 43.
---
Pahinta on, että kaikkein heikoimmat yksilöt joutuvat maksamaan sen kaikkein kalleimman hinnan, Kaukoranta toteaa koronan vaikutuksiin yhteiskunnassa.
Hintaa on joutunut maksamaan myös terveydenhuollon henkilökunta. Kaukoranta toteaa, että hänen kanssaan sosiaali- ja terveystoimessa työskentelevät ovat tällä hetkellä jo "aika loppu".
– Puoli kuukautta olemme taistelleen kellon ympäri. Sitten luemme lehdestä uikutusta, että paikat joudutaan laittamaan kaksi tuntia aiemmin kiinni. Se tuntuu vähän epäoikeudenmukaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäikö tänään täältä tilastovastaavan luvut kokonaan pois (se hs:n kaupunkikohtainen lista)?
Pahoittelut, jos olen väärässä enkä vain etsiessäni löytänyt.
Olit aivan oikeassa. Eräs tilastovastaava ei ollut tuohon aikaan koneensa ääressä, mutta nyt asia on korjattu.
Suuret kiitokset! Kelpaa tämä tieto myöhemminkin.
Tilanne etenee aivan liian nopeasti. On todella vaikea ymmärtää, miksi mitään ei tehdä.
Kaikki kevään rajoitukset pitäisi laittaa nyt heti päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät pidä tilannetta vielä sellaisena.
"Lisäksi Pirkanmaan sairaanhoitopiiri suosittaa kasvomaskin käyttöä seuraavissa tilanteissa:
Yliopistoissa ja korkeakouluissa (lisätty 6.10.)
Sisätiloissa tapahtuvat joukkokokoontumiset
Konsertit ja muut musiikkitilaisuudet, teatteriesitykset ja muut esittävän taiteen tilaisuudet, jääkiekko-ottelut ja muut urheilutapahtumat
Messutapahtumat, sisätiloissa järjestettävät festivaalit
Kirkkotilaisuudet ja muut uskonnollisten yhteisöjen tilaisuudet
Rajatuissa ulkotiloissa järjestettävät tilaisuudet, joihin kertyy suuri määrä ihmisiä, kuten suuret ulkoilmakonsertit, festarit, ym."
https://www.tays.fi/fi-FI/Suositus_kansalaisille_kasvomaskien_kayt(1130…
https://www.tays.fi/fi-FI/Sairaanhoitopiiri/Koronavirus_COVID19/Pirkanm…
Aika jännä kyllä, että Pirkanmaalla ei ole kiihtymisvaiheen maskisuositus täysimääräisenä käytössä, vaikka kiihtymisvaihe on todettu. Tosi monella sellaisella työpaikalla, jossa tehdään asiakaspalvelua ja ollaan ihmisten kanssa tekemisissä, on Pirkanmaalla otettu nyt maskit käyttöön työntekijöillä tämän kiihtymisvaiheasian perusteella. Se on siis mun mielestä hyvä asia ja luo turvallisuutta, kuin myös se että maskeja suositellaan usein myös asiakkaille. Mutta koskahan joku hoksaa, että virallisissa suosituksissa ei mainitakaan kauppoja? Toivottavasti ei hoksaa...
Neljä uhria kirjoitti:
Nyt neljä kuollutta, joista kaksi alle 49-vuotiaita. Voi siis olla esim. parikymppinen ja nelikymppinen kuollut. 😢
Saisi tulla maskisuositus kaikille työpaikoille vähän h_lvetin äkkiä. Jollei etänä onnistu.
Etätyötä pitäisi kyllä alueellisesti suositella ja heti jos leviämisvaihe niin ehdottomasti peruskoulusta lähtien 3.-luokasta ylöspäin etäkoulu. Mutta nämä ei varsinkaan oppositiolle käy eikä Helsingissä kokoomuslaiselle Vaapaavuorelle. Maskit onkin tosiaan vasta toissijainen ja voi antaa jopa väärää turvallisuudentunnetta. Mutta joo tyhjää parempi!
Olisi paljon selvempää, että nyt laitettaisiin valmiuslaki kuukaudeksi voimaan. Tämä tilanne on kuluttavaa, koska huomisesta ei tiedä mitään. Sitten pikkuhiljaa edettäisiin avaamisessa. Kuukaudessa saisi vähän hengähtää.
Opiskelen ja kaverit harrastaa ryhmäliikuntaa ym. ja käy baareissa. Itsekin käyn harrastuksissa, mutta olen yksilöurheilija ja voin pitää hyvin etäisyyttä muihin. Yleensä olen yksin harjoittelemassa. Työharjoittelua on ensi kesään saakka, mutta se voi loppua ihan koska vaan.
Vierailija kirjoitti:
Tässä pätkiä Vaasan tartuntataudeista vastaavan lääkäri Kaukorannan haastattelusta Ilkka-Pohjalaisessa (arvostan):
"Tämä on vähän kuin savolainen remontti, ollaan tekevinämme” – Vaasan johtava ylilääkäri Heikki Kaukoranta on tyytymätön vaasalaisten koronaponnistuksiin
Vaasalaisten olisi ryhdistäydyttävä koronarajoitusten seuraamisessa, toteaa Vaasan johtava ylilääkäri Heikki Kaukoranta.
Hänen mukaansa nyt puolitoista viikkoa olleita rajoitustoimia on pyritty kiertämään kaikkien mahdollisuuksien mukaan. Siksi hän ei ole ihmeissään korkeina pysyneistä koronatartuntamääristä. Vaasan sairaanhoitopiirissä todettiin keskiviikkona 58 uutta tartuntaa, joista Vaasassa oli 43.
---
Pahinta on, että kaikkein heikoimmat yksilöt joutuvat maksamaan sen kaikkein kalleimman hinnan, Kaukoranta toteaa koronan vaikutuksiin yhteiskunnassa.Hintaa on joutunut maksamaan myös terveydenhuollon henkilökunta. Kaukoranta toteaa, että hänen kanssaan sosiaali- ja terveystoimessa työskentelevät ovat tällä hetkellä jo "aika loppu".
– Puoli kuukautta olemme taistelleen kellon ympäri. Sitten luemme lehdestä uikutusta, että paikat joudutaan laittamaan kaksi tuntia aiemmin kiinni. Se tuntuu vähän epäoikeudenmukaiselta.
”– Puoli kuukautta olemme taistelleen kellon ympäri. Sitten luemme lehdestä uikutusta, että paikat joudutaan laittamaan kaksi tuntia aiemmin kiinni. Se tuntuu vähän epäoikeudenmukaiselta.”
Kehtaavat saatana!
Vierailija kirjoitti:
Olisi paljon selvempää, että nyt laitettaisiin valmiuslaki kuukaudeksi voimaan. Tämä tilanne on kuluttavaa, koska huomisesta ei tiedä mitään. Sitten pikkuhiljaa edettäisiin avaamisessa. Kuukaudessa saisi vähän hengähtää.
Opiskelen ja kaverit harrastaa ryhmäliikuntaa ym. ja käy baareissa. Itsekin käyn harrastuksissa, mutta olen yksilöurheilija ja voin pitää hyvin etäisyyttä muihin. Yleensä olen yksin harjoittelemassa. Työharjoittelua on ensi kesään saakka, mutta se voi loppua ihan koska vaan.
Lisään vielä, että olen myös valmis lykkäämään opintoja, jos tilanne pahenee. Meillä ei ole etäopintoja (amk)
Vierailija kirjoitti:
Mä taas olen aiemmalta ammatiltani sairaanhoitaja ja valmiuslain voimaan ottaminen on ihan viimeinen asia, mitä haluan. Koko kevään seurasin inhottava tunne vatsanpohjassa koronatilastoja. Pelkäsin, että vaikka meitä alalta lähteneitä ei akuuttihoitoon varmasti laitettaisikaan, käsky saattaisi käydä johonkin palvelutaloon tai hoivalaitokseen hoitsun hommiin. Huokaisin helpotuksesta, kun luvut kääntyivät laskuun ja lopulta valmiuslakikaan ei ollut enää voimassa.
Folkhälsomyndigheten rapporterar 8 nya dödsfall sedan i fredags. Totalt har 5907 personer nu dött efter att ha smittats av covid-19 i Sverige.
101 332 personer har bekräftats smittade av covid-19. Det är en ökning med 678 personer sedan i tisdags.
Totalt har 2640 personer fått intensivvård sedan pandemins början.
8 valitettavaa kuolemaa lisää
678 uutta tartuntaa
tehohoidosta vain kokonaismäärä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas olen aiemmalta ammatiltani sairaanhoitaja ja valmiuslain voimaan ottaminen on ihan viimeinen asia, mitä haluan. Koko kevään seurasin inhottava tunne vatsanpohjassa koronatilastoja. Pelkäsin, että vaikka meitä alalta lähteneitä ei akuuttihoitoon varmasti laitettaisikaan, käsky saattaisi käydä johonkin palvelutaloon tai hoivalaitokseen hoitsun hommiin. Huokaisin helpotuksesta, kun luvut kääntyivät laskuun ja lopulta valmiuslakikaan ei ollut enää voimassa.
Onko poikkeuslaki mukavampaa aloittaa siinä vaiheessa kun mm sinut määrätään suoraan johonkin tehtävään? Silloin ollaan jo vakavassa tilanteessa ja tartuntariski terveydenhuollon henkilöstöllä moninkertainen esimerkiksi nykytilanteeseen verrattuna.
Minusta toimien tulisi olla ennakoivia, ei jälkikäteen reagoinnilla saavuteta hyviä tuloksia. Nyt pitäisi nähdä muutama viikko eteenpäin ja reagoida niihin liittyvien arvioiden ja näkemysten mukaisesti. Kaikki toimet mitä tänään tehdään, tulokset näkyvät vasta muutaman viikon kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko poikkeuslaki mukavampaa aloittaa siinä vaiheessa kun mm sinut määrätään suoraan johonkin tehtävään? Silloin ollaan jo vakavassa tilanteessa ja tartuntariski terveydenhuollon henkilöstöllä moninkertainen esimerkiksi nykytilanteeseen verrattuna.
Minusta toimien tulisi olla ennakoivia, ei jälkikäteen reagoinnilla saavuteta hyviä tuloksia. Nyt pitäisi nähdä muutama viikko eteenpäin ja reagoida niihin liittyvien arvioiden ja näkemysten mukaisesti. Kaikki toimet mitä tänään tehdään, tulokset näkyvät vasta muutaman viikon kuluttua.
Kyllä. Silloin ei tarvitse elää päivästä toiseen epävarmuudessa. Vielä parempi tietysti olisi, jos valmiuslaista poistettaisin kokonaan terveydenhuoltoalan koulutuksen saaneiden ja alalta jo lähteneiden velvollisuus palata hoitoalalle.
Neljä uhria kirjoitti:
Olisiko aika ottaa vaikka jotain rauhoittavaa, vaikka ihan THL:n sivuilta:
-Tarkempaa tietoa siitä, missä menehtyneet ovat olleet hoidossa välittömästi ennen kuolemaansa on kertynyt kaikista sairaanhoitopiireistä raportoiduista 350 henkilöstä:
Menehtyneistä 21 prosenttia on ollut erikoissairaanhoidossa, 35 prosenttia perusterveydenhuollon yksikössä, 43 prosenttia sosiaalihuollon ympärivuorokautisessa yksikössä ja 1 prosenttia kotona tai muualla.
Kuolleista, joista tällä hetkellä on saatavilla tarkempia terveystietoja, valtaosalla (yli 95 prosenttia) oli yksi tai useita pitkäaikaissairauksia.
Koronavirusepidemia ei ole lisännyt kokonaiskuolleisuutta Suomessa. Työikäisten kuolemantapaukset ovat hyvin harvinaisia ja lasten ja nuorten kuolemia ei ole Suomessa todettu lainkaan.
En tiedä missä olet töissä, mutta mielestäni on rauhoittava tieto tuo 95% uhreista. Eikä niitä ole työikäisissä eikä nuorissa.
Mutta tällä saitilla VOUHOTTAJIA riittää. Tiedättekö että paniikki aiheuttaa vaikeampia oireita kuin rauhallisuus 👍
Juuri nyt
40 nuorta altistui koronavirukselle Kempeleen seurakunnan leirillä – Syyslomaviikon rippileiri joudutaan perumaan
nyt Juuri!
Juurikin nyt!