Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
128681/176779 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raju skuuppi. Maikkarin aamulähetyksessä joku Pauli niminen kansanedustaja oli kesän alussa puhunut virkamiehen kanssa, että WHO on julkaissut tiedotteen maskien käyttämisestä. Mutta virkamies ei halunut viedä eteenpäin poliittisen ohjauksen takia, eikä halua että nimeäsä paljastetaan.

Kaikenlaista juoruakkailua siellä kokoomuksessa kehdataankin :D

ja auta armias jos tämä hallitus ei olisi vallassa vaan siellä istuisi kokoomus, niin laumasuojaa haettaisiin ja mitään yritystä ja ostovoimaa ei saisi suin surminkaan yhtään hetkellisesti rajoittaa. Talous edellä. Ja sekin vielä lyhytnäköisesti kun loppuviimeksi terveyttä edistämällä hoidetaan pidemmän päälle myös talous niin, että yhteiskunta saadaan pidettyä mahdollisimman pitkälti auki hillittyjä rajoitustoimia ajoissa toteuttaen.

Vierailija
128682/176779 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt puhutaan suosituksesta, ei pakosta. Jokainenhan voi itse käyttää maskia läpi elämänsä.

Se että miksi ei otettu keväällä ensin maskipakkoa ennen muuta...MUTTA jos tauti leviää Euroopassakin vaikka maskiPAKKO on....

https://www.mtv.fi/sarja/viiden-jalkeen-33001061000/emeritusprofessori-…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
128683/176779 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjen ääni

Infektiotautien emeritusprofessori Heikki Peltola on sitä mieltä, ettei maskikohuun ole syytä, sillä maskit ovat vain yksi monista keinoista estää koronan leviäminen.

– Minusta tämä maskikeskustelu on mennyt täysin överiksi. Maskit ovat yksi niitä tärkeitä keinoja, joilla voimme hieman estää viruksen leviämistä, mutta vielä tärkeämpi on se kolmikko, joka koostuu sanoista etäisyys, etäisyys ja etäisyys. Annetaan sen keväisen maskijupakan jo olla ja keskitytään oleelliseen, Peltola kommentoi.

(mtvuutiset.fi)

Professori ei nyt ymmärrä että ongelma ei ole niinkään maskit vaan niistä valehtelu. Toisaalta tuon professorin puheista olisi muutenkin syytä nostaa otsikoihin tämän turhan taivastelun sijaan tuota parhaiten viruksen leviämistä estävää kolmikkoa eli etäisyys, etäisyys ja etäisyys.

Kun jokainen pitää etäisyyttä muihin, niin silloin ei maskeja tarvita eikä virus leviä. Tämähän nähtiin jo keväällä että kun eristäydyttiin ja kotoiltiin ihan kunnolla niin tilanne ei äitynyt pahaksi vaan päinvastoin virus liki tukahtui vastoin hallituksen toiveita. Jostain syystä tämä vaan on nyt syksyllä ihan mahdotonta isolle osalle ihmisiä. Joo, etätyöt ei ole kaikille mahdollista eikä silloin etäisyys aina onnistu (ja siksi silloin pidetään sitä maskia) mutta töissä käynti ei edelleenkään tarkoita sitä, että pitää pyöriä myös vapaa-ajalla pitkin pitäjiä kasvattamassa omaa ja muiden tartuntariskiä. Ja sitä helpompaa töissä/työmatkoilla/ruokakaupassa on jokaisen pitää etäisyyttä mitä harvempi pörräilee tuolla huvikseen.

Valehtelua ei ole todellisuudessa ollut, jos olette tarkasti seuranneet keväällä kirjoitettua. Valehteluväitteet ovat kokoomuksen propagandaa ja ovat siinä näemmä onnistuneet.

Jaha, pääministerin oma iskuryhmä paikalla taas. Paljonko sulle maksetaan?

Olen kylläkin äänestäjä ja aion olla jatkossakin! Oletkos itse sitten kokoomuksen kätyri kun näin epäilet ;) ?

Vierailija
128684/176779 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin kuitenkin ihmettelen miten tuo virus nyt leviää tuolla Vaasassa esim noin vauhdilla. Kun taas suhteessa joku pääkaupunkiseutu. Leviää kyllä muttei koko aikana tuolla tavoin suhteessa asukasmäärään vaikka varmasti mahdollisuuksia on yllin kyllin.

Onko joku eri viruskanta.

Eiköhän kyse ole siitä, että Vaasassa virus pääsi leviämään salaa laajalle. Ja se taas johtui siitä, että Vaasassa on ollut THL:n ohjeiden vastainen testauskäytäntö, että vain yli kolme päivää oireilleet testataan. Tällä jää havaitsematta tapauksia nimenomaan nuorissa aikuisissa, jotka koronasta usein oireilevat hyvin lyhyen aikaa, mutta voivat silti tartuttaa. Pitäisin siis Vaasaa esimerkkitapauksena laajan testauksen merkityksestä! Kun ei testata, ei eristetä eikä jäljitetä, ja tauti lähtee lapasesta ennen kuin se huomataan.

(Vaasan joku asiantuntijatyyppihän perusteli linjausta sillä, ettei ruuhkautettaisi testausta flunssilla. Mutta kyllähän normaali flunssa käytännössä aina kestää yli kolme päivää! Korona sen sijaan välttämättä ei...)

Jos näin, niin äskeisessä tiedotustilaisuudessa olisi pitänyt tästä jauhaa, eikä menneestä keväästä.

Vierailija
128685/176779 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä olen ihmetellyt, kun keväällä sanottiin tv-infoja pidettävän säännöllisesti kerta viikossa torstaisin... Montako kertaa niitä pidettiin? Miksi loppui? Luuliko valtionjohtokin taudin hävinneen?

Vierailija
128686/176779 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vahinkopääministeri Sanna Marini leuhkat eväät ovat osoittautuneet todella laihoiksi. Pelkkää valehtelua ja velkaantumista, seuraava jonosta yrittämään.

Leuhkat nimenomaan. Ja täysin katteettomat. Miten tyhmä pitää ihmisen olla että keskittyy kriisitiedotuksissa vain kehuskelemaan miten meillä on kaikki parhaiten päin, me ollaan varauduttu paremmin kuin muut, meillä ei ole tarvetta spektaakkeleille, me me me.    

Uudessa-Seelannissa tiedotus keskittyi kertomaan faktoista ja toimenpiteistä, eikä sikäläinen PM käyttänyt niitä oman egonsa narsistiseen ylistämiseen.

Vierailija
128687/176779 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kanaverkosta ja muovikalvosta askartelemani korona-suojapuku antaa loistavan suojan kaupungilla liikkuessa. Puvun halkaisija vyötärön kohdalla on 2 metriä, joten etäisyys muihin ihmisiin syntyy luonnostaan. Pleksikypärä antaa tarvittavaa pisarasuojaa. Näin ilmojen viilennyttyä puvun kuumuuskaan ei enää ole ongelma. Olen saanut paljon kiinnostuneita tiedusteluja puvusta ja mistä sitä voi hankkia.

Minulla on kaupassa mukana kaverin (doc?) kehittämä aivoresinaattori, joka saa ihmiset näkemään minut jonkilaisena "alien-hirviönä", jos tulevat alle 1,5metrin säteelle minusta. On toiminut hyvin, pient häiriötä on aiheuttanut herkimmille, mutta muuten tosi hieno laite. Kaupallistamissuunnitelmia emme ole vielä harkinneet, en tiedä pitäisikö?

Vierailija
128688/176779 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

u

Vierailija kirjoitti:

Meidän oikeusministeri pitää ihan mahdottomana, että ihmiset joutuis oleen kotona ettei virus leviä. Hänen mielestä on ilmeisesti ihan reilua, että me varovaiset joudutaan oleen kotona, koska osa perzeilee.

Olen ihan kypsä suojeleen maaliskuusta asti näitä bilettäjiä pitämällä itse etäisyyksiä. Mun yhteishenki loppui nyt.

Ei se minua kiinnosta oletko Sinä kotona vai et. Minä en ole ollut enkä aio olla jatkossakaan.

Joten lakkaa spämmäämästä.

Anteeksi mikä spämmi? Eka kerta kun ajattelen näin. Tähän asti olen ollut talkoissa mukana. Arvaan kyllä, ettet ole välittänyt yhtään olla varovainen. Nyt tunnen itseni todella typeräksi, kun olen välttänyt kaikenlaisia asioita, ulkomaanmatkoja kesällä, festareita ja konsertteja. Muut on eläneet kuin ei kotonaa olisikaan. En jaksa yrittää olla muidenkin edestä järkevä. Vielä keväällä ajattelin, että sitä jaksaa kun onhan apua pakko tulla, jonkun täytyy jossain vaiheessa meidän hallituksessa päätyä joihinkin järkeviin rajoituksiin. Kesällä uskaltauduin jopa terassille ja sukujuhlaan, ulkona. Nyt tuntuu että kukaan muu ei välitä tästä mitään, mitään apuja ei ole tulossa. Ihan sama. Lakkaan käymästä tässä ketjussa koska en kestä tätä toivottomuuden tunnetta. Ja tosiaan sitä että olen niin typerän tunnollinen ja varovainen.

Vierailija
128689/176779 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjen ääni

Infektiotautien emeritusprofessori Heikki Peltola on sitä mieltä, ettei maskikohuun ole syytä, sillä maskit ovat vain yksi monista keinoista estää koronan leviäminen.

– Minusta tämä maskikeskustelu on mennyt täysin överiksi. Maskit ovat yksi niitä tärkeitä keinoja, joilla voimme hieman estää viruksen leviämistä, mutta vielä tärkeämpi on se kolmikko, joka koostuu sanoista etäisyys, etäisyys ja etäisyys. Annetaan sen keväisen maskijupakan jo olla ja keskitytään oleelliseen, Peltola kommentoi.

(mtvuutiset.fi)

Professori ei nyt ymmärrä että ongelma ei ole niinkään maskit vaan niistä valehtelu. Toisaalta tuon professorin puheista olisi muutenkin syytä nostaa otsikoihin tämän turhan taivastelun sijaan tuota parhaiten viruksen leviämistä estävää kolmikkoa eli etäisyys, etäisyys ja etäisyys.

Kun jokainen pitää etäisyyttä muihin, niin silloin ei maskeja tarvita eikä virus leviä. Tämähän nähtiin jo keväällä että kun eristäydyttiin ja kotoiltiin ihan kunnolla niin tilanne ei äitynyt pahaksi vaan päinvastoin virus liki tukahtui vastoin hallituksen toiveita. Jostain syystä tämä vaan on nyt syksyllä ihan mahdotonta isolle osalle ihmisiä. Joo, etätyöt ei ole kaikille mahdollista eikä silloin etäisyys aina onnistu (ja siksi silloin pidetään sitä maskia) mutta töissä käynti ei edelleenkään tarkoita sitä, että pitää pyöriä myös vapaa-ajalla pitkin pitäjiä kasvattamassa omaa ja muiden tartuntariskiä. Ja sitä helpompaa töissä/työmatkoilla/ruokakaupassa on jokaisen pitää etäisyyttä mitä harvempi pörräilee tuolla huvikseen.

Valehtelua ei ole todellisuudessa ollut, jos olette tarkasti seuranneet keväällä kirjoitettua. Valehteluväitteet ovat kokoomuksen propagandaa ja ovat siinä näemmä onnistuneet.

Kyllä joltain tekiriltä tilattiin taatusti keväällä sellaiset vakiofraasit sopivine sanamuotoineen ettei valehtelusta vaan jäätäisi ikinä kiinni vaikka oikeasti valehdellaankin.

Ja tuollainen tietoinen ja taktinen epärehellisyys tekee valehtelusta vielä pykälän verran pahempaa.

Vierailija
128690/176779 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä olen ihmetellyt, kun keväällä sanottiin tv-infoja pidettävän säännöllisesti kerta viikossa torstaisin... Montako kertaa niitä pidettiin? Miksi loppui? Luuliko valtionjohtokin taudin hävinneen?

Ilmoitettiin ihan selvästi, että ne loppuvat, kun poikkeustilakin loppuu. Ja niitä tosiaan pidettiin poikkeustilan loppumiseen asti. 

Vierailija
128691/176779 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa keväällä Taneli Puumalainen puolsi maskien käyttöä?

Vierailija
128692/176779 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinan uutistoimisto: Qingdao testannut muutamassa päivässä jo 7,5 miljoonaa kaupunkilaista

Kumma että Suomessa se testaaminen alkoi kovin nihkeästi eikä vieläkään mitään huippulukemia..

Vierailija
128693/176779 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin kuitenkin ihmettelen miten tuo virus nyt leviää tuolla Vaasassa esim noin vauhdilla. Kun taas suhteessa joku pääkaupunkiseutu. Leviää kyllä muttei koko aikana tuolla tavoin suhteessa asukasmäärään vaikka varmasti mahdollisuuksia on yllin kyllin.

Onko joku eri viruskanta.

Minä olen ihmetellyt koko ajan samaa täällä Vaasassa. On niin herkästi tarttuva.

Onko kellään linkkiä siihen eilen mainittuun Norjan bussitapaukseen, jonka tutkijat olivat todenneet olevan uusi, herkästi tarttuva muoto?

Vierailija
128694/176779 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saksa laskelmoi jouluksi yli 19 200 tartuntaa/vrk. Vastaa täällä 1280 / vrk.

Saas nährä.

Tämän ennusteen mukaan kuukauden päästä ollaan jo 2000 päivittäisen tartunnan tasolla

https://twitter.com/jukka235/status/1316252624442863616/photo/1

ja mikäpä estäisi tämän toteutumista päättäjien ja median huomion keskittyessä paraikaa kevään maskikuvioihin ja tulevaisuuden sotekuvioihin. Ai niin, ollaanhan tartuntatautilakiakin lisäksi muuttamassa niin, että potilaita voidaan tarvittaessa hoitaa tautitilanteen ylittäessä oman hoitopaikan kapasiteetin muuallakin.

Vierailija
128695/176779 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjen ääni

(mtvuutiset.fi)

Ei anneta olla. Kyse on valehtelusta.

Poliitikot valehtelevat. Ovat aina valehdelleet ja tulevat aina valehtelemaankin. Normaaliolosuhteissa kansalaisia lähinnä vain ärsyttäisi, mutta pandemiatilanteessa kansalaisten luottamus niin poliitikkoihin kuin viranomaisiinkin on horjunut. Kansa, joka ei pysty luottamaan päättäjiin vaan kokee - aiheesta tai aiheetta - päättäjien haluavan vaarantaa kansalaisten terveyden, suhtatuu epäluuloisesti kaikkeen, mitä päättäjät nyt yrittävät saada kansalaisia tekemään tai jättämään tekemättä. 

Vierailija
128696/176779 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…

Tilannekatsaus koronaviruksesta

Suomen tilanne lyhyesti

Tautiin liittyviä kuolemia on raportoitu 350 ( +4**)

Sairaalahoidossa olevien määrä Suomessa on 48 ( +2**)

Tehohoidossa olevien määrä Suomessa on 8 ( -2**) 

Vierailija
128697/176779 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

u

Vierailija kirjoitti:

Meidän oikeusministeri pitää ihan mahdottomana, että ihmiset joutuis oleen kotona ettei virus leviä. Hänen mielestä on ilmeisesti ihan reilua, että me varovaiset joudutaan oleen kotona, koska osa perzeilee.

Olen ihan kypsä suojeleen maaliskuusta asti näitä bilettäjiä pitämällä itse etäisyyksiä. Mun yhteishenki loppui nyt.

Ei se minua kiinnosta oletko Sinä kotona vai et. Minä en ole ollut enkä aio olla jatkossakaan.

Anteeksi mikä spämmi? Eka kerta kun ajattelen näin. Tähän asti olen ollut talkoissa mukana. Arvaan kyllä, ettet ole välittänyt yhtään olla varovainen. Nyt tunnen itseni todella typeräksi, kun olen välttänyt kaikenlaisia asioita, ulkomaanmatkoja kesällä, festareita ja konsertteja. Muut on eläneet kuin ei kotonaa olisikaan. En jaksa yrittää olla muidenkin edestä järkevä. Vielä keväällä ajattelin, että sitä jaksaa kun onhan apua pakko tulla, jonkun täytyy jossain vaiheessa meidän hallituksessa päätyä joihinkin järkeviin rajoituksiin. Kesällä uskaltauduin jopa terassille ja sukujuhlaan, ulkona. Nyt tuntuu että kukaan muu ei välitä tästä mitään, mitään apuja ei ole tulossa. Ihan sama. Lakkaan käymästä tässä ketjussa koska en kestä tätä toivottomuuden tunnetta. Ja tosiaan sitä että olen niin typerän tunnollinen ja varovainen.

Minä jatkan täällä ketjussa käymistä juuri siksi, kun täällä on ihmisiä, jotka välittää.

Toivottomuuden tunnetta aiheuttavat muut toimijat, siis toimijat, joiden pitäisi toimia.

Vierailija
128698/176779 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/dd91c671-54fe-44bb-bd4e-f50893dd…

Pääkaupunkiseudulla nyt maskisuositus kaikille työpaikoille. Siltikään päiväkodin henkilökunta ei suostu maskeja jatkossa laittamaan vaikka vetosivat maskittomuudessa aiemmin kysyessäni siihen ettei asiasta ole suositusta annettu

Vierailija
128699/176779 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäikö tänään täältä tilastovastaavan luvut kokonaan pois (se hs:n kaupunkikohtainen lista)?

Pahoittelut, jos olen väärässä enkä vain etsiessäni löytänyt.

Vierailija
128700/176779 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

u

Vierailija kirjoitti:

Toivoa saat siitä lisää, että näet että on monia muitakin varovaisia ja viisaita ihmisiä., jotka tekevät kaikkensa välttääkseen tartuntaa. Hallitus ei pyri tukahduttamaan koronaa, mutta asettaa sitten rajoituksia kun on aivan välttämätön pakko.

Toivoa on siinä, että tämä on meidän yhteinen taistelu. Osa ihmisistä on taistelun ulkopuolella ja osa on jo antautunut ja osa ei edes usko, että olisi koronavirusta. Silti meitä viruksen välttelijöitä on paljon ja yhdessä olemme voimakkaita.

Ketju on lukittu.