Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
128141/176779 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsalainen vierailija kirjoitti:

Asiallinen kysymys, johon toivon asiallista vastausta:

Miten Suomessa rekisteröidään koronaan kuolleet? Lehdissä puhutaan "koronavirukseen kuolleiden määrästä", eli onko siis tilastoissa vain ne, joiden kuolinsyy on koronavirus tai sen aiheuttamat komplikaatiot?

Itse asun Ruotsissa, ja täällä puhutaan "koronan kanssa kuolleista". Eli jos on viimeisen 30 päivän aikana todettu tartunta ja sitten kuolee vaikka liikenneonnettomuudessa, niin päätyy tuohon koronakuolema -statistiikkaan. Tai jos kuolee "muuten vaan" ja ruumiinavauksen yhteydessä todetaan tartunta, niin sama kohtalo silloin. Mikä on mun mielestä vähän hassua, ja olisi kiva tietää kuinka monta prosenttia kuolemantapauksista on koronasta riippumattomia - vaan sitä statistiikkaa ei ole saatavilla.

Ja kuten alussa sanoin, toivon asiallisia vastauksia. Ruotsin koronalinjaa voi puida Ilta-Sanomien kommenttikentissä.

Monisairaan ihmisen varsinaisen kuolinsyyn selvittämien on erittäin vaikeaa. THL itsekin toteaa, että osa koronakuolleolso luokitelluista on sellaisia, joissa henkilö olisi kuollut muutenkin. Läheskään kaikille ei tehdä lääketieteellistä ruumiinavausta, vaan kuolinsyy arvioidaan aiemman terveydentilan perusteella. Edes kotona kuolleille ei tehdä aina ruumiinavausta, ellei poliisi epäile rikosta. Todellisen kuvan saaminen koronakuolemista on siis hyvin epävarmaa ja varmaan vaihtelee suuresti eri maissa. Italian terveysministeri esimerkisi sanoi, ettei heillä ole mahdollisuuksia selvittää kuolinsyitä, koska heidän terveydenhoitojärjestelmänsä kapasiteetti on ollut romahduspisteessä jo monta vuotta muutenkin. Mutuna voisi heittää, että koska täällä on niin vähän kuolleita ihmisiä, joilla on virus on todettu, niin viranomaisten luvut eivät kovin paljoa heitä todellisuudesta. Sitä en tiedä, että luokitellaanko Jaskan katolta tippuminen koronakuolemaksi, jos hänellä on virus todettu. Hassulta se kyllä kuulostaa ja nostaa kyllä Ruotsin lukuja valtavasti.

Ja sitten se asiallinen vastaus.

Tästä on thl antanut tarkat ohjeet.

https://thl.fi/fi/palvelut-ja-asiointi/valtion-sosiaali-ja-terveydenhuo…

Kuolintodistuksen täyttäminen niissä tapauksissa, joissa henkilön kuolemaan liittyy COVID-19 -virusinfektio

COVID-19-virusinfektio ei johdu mistään muusta aiemmin todetusta taudista tai vammasta, vaikka ne olisivat vaikeita tai laajalle levinneitä. Näinollen kuolintodistusten kirjoittamisessa on tässä vaiheessa olennaisinta se, että COVID-19-virus löytyy kuolintodistuksen diagnoosiosiosta niissä tapauksissa, kun sillä on ollut osuutta kuolemaan johtaneessa prosessissa.

COVID-19-virusinfektio on ainoa hyväksyttävä ja käytettävä termi tässä taudissa, erotuksena muista koronaviruksista. COVID-19-virusinfektio voidaan merkitä vain peruskuolemansyyksi tai kuolemaan myötävaikuttaneeksi tekijäksi. Välivaiheen kuolemansyyksi tai välittömäksi kuolemansyyksi merkitään mahdolliset COVID-19-virusinfektion aiheuttamat komplikaatiot, joita ovat esim. keuhkokuume ja hengitysvajausoireyhtymä. COVID-19-virusinfektion aiheuttama elinmanifestaatio tulee merkitä kuolintodistukseen omana diagnoosinaan.

Mikäli henkilöllä on ollut kuollessaan laboratoriovarmennettu COVID-19-virusinfektio, tulee kuolintodistuksissa käyttää koodia U07.1 (COVID-19-virusinfektio, laboratoriotutkimuksella varmistettu). Mikäli henkilöllä oli kuollessaan COVID-19-virusinfektio, jota ei kuitenkaan varmennettu, käytetään koodia U07.2 (COVID-19-virusinfektio, ei varmistettu laboratoriotutkimuksella).

Ohessa käytetyt koodit ovat esimerkkejä: Välittömäksi kuolemansyyksi voidaan mainittujen koodien tilalle valita tapaukseen parhaiten sopiva koodi. Esimerkiksi välittömänä kuolemansyynä esimerkikeissä mainitun koodin J17.1*B34.3 (virustautiin liittyvä keuhkokuume) tilalla voidaan käyttää mm. koodeja J12.8 (muu viruskeuhkokuume), J15.9 (määrittämätön bakteerin aiheuttama keuhkokuume) tai J18.9 (määrittämätön keuhkokuume).

A) Henkilö kuolee COVID-19-virusinfektion aiheuttamaan yleisinfektioon ja/tai sen muihin ilmentymiin:

Kuolintodistukseen merkitään:

Vaihtoehto 1:

Välitön kuolemansyy (eli kuolintodistuksen kohta 8.1a) esim. J12.8 tai J15.9

Peruskuolemansyy (eli kuolintodistuksen kohta 8.1c) U07.1

Vaihtoehto 2:

B) Henkilöllä on yksi tai useita vakavia pitkäaikaissairauksia, henkilö kuolee COVID-19 –viruksen aiheuttamaan viruskeuhkokuumeeseen tai jälkitautina tulevaan bakteerikeuhkokuumeeseen:

Välitön kuolemansyy (eli kuolintodistuksen kohta 8.1a) esim. J17.1*B34.2 tai J15.9

Kuolemaan myötävaikuttanut syy (kuolintodistuksen kohta 8.2.) perussairaus 1, 2, 3

C) Henkilöllä on yksi tai useita vakavia pitkäaikaissairauksia, henkilö kuolee COVID-19 –viruksen aiheuttamaan yleisinfektioon:

Välitön kuolemansyy (eli kuolintodistuksen kohta 8.1a) esim. A41.8

Kuolemaan myötävaikuttanut syy (kuolintodistuksen kohta 8.2.) perussairaus 1, 2, 3

D) Mikäli kuolinsyynä on jokin muu vakava sairausprosessi tai vastaava syy, mutta henkilöllä on diagnosoitu myös COVID-19 –virus:

Peruskuolemansyy (eli kuolintodistuksen kohta 8.1c) esim. W01/S06.3 tai I25.1

Kuolemaan myötävaikuttanut syy (kuolintodistuksen kohta 8.2.) U07.1

Vierailija
128142/176779 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole ehkä kuullut, mutta todella monet nuoret ovat masentuneet keväällä, ja itsekin tunnen tavallisia hyvien perheiden teinejä, joiden polla ei meinaa kestää pelkoa ja eristystä. Ja kyllä meidän monen aikuisenkin mielenterveys on koetuksella.

----

Mikä tässä tilanteessa sen aiheuttaa?

Epävarmuus, mikä johtuu epäselvästà tiedottamisesta ja salailusta?

Vaikeus sopeutua, kun ei voi tehdä, sitä mitä normaalisti tekisi?

Tulevaisuuden pelko, menettämisen pelko?

Kuoleman pelko?

Mulla on nämä lihavoidut kohdat.

Mulla ei ole yhtään ystävää, ja kaiken lisäksi jäin työttömäksi koronan myötä. Sekin työ oli 100% freelance-etätyötä, jota tein 5 vuotta.

Ainoat ihmiskontaktit ovat jo 5 vuotta olleet kaupan kassat sekä kirjastojen ja kahviloiden henkilökunta. Musta on mukava istuskella kahviloissa ja katsella ikkunasta kaupungin ihmisvilinää.

Elämäntilanteeni on ollut pakosta tällainen jo vuosia, lisäksi mulla on asperger eli en saa ystäviä mitenkään. Vanhemmatkin asuvat kaukana ja ovat riskiryhmää. Olen jo varautunut siihen että vietän joulun yksin kerrostalokaksiossani. Tulevaisuus pelottaa, jääkö tämä tauti ikuisiksi ajoiksi, kuinka paljon tulee sellaisia työttömiä jotka eivät enää työllisty ikinä mihinkään (minä kuulunen tähän ryhmään).

Minulla sama tilanne. Ei työtä eikä ystäviä. Vietän paljon aikaa kaupungilla ja kirjastoissa, koska niissä sentään näkee ihmisiä. Koronan vuoksi ei voi matkustaa, joten taitaa joulu vanhempien seurassa jäädä haaveeksi, ja vietän sen yksin asunnossani.

Anteeks, MISSÄ kirjastossa on vuonna 2020 rauhallista?

No täällä Tervolan kirjastossa ainakin on.

Voimia kaikille työnsä menettäneille!

Ehkä tänne tulee jouluna oma kotijoulukoronaketju niille, jotka kaipaa juttukaveria?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
128143/176779 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinistö voisi pitää kansalle motivoivan puheen. Jos meidän isoisät ja isät ovat pystyneet menemään sotaan taistelemaan maan itsenäisyydestä, niin kyllä hitto vieköön mekin voidaan vähän aikaa jotain maskia käyttää ja turvavälejä pitää. Miten kansalaisista on tullut näin selkärangattomia? Muutaman viikon hiljaiselo täysi mahdottomuus?

Minä olen kans miettinyt että nykyihminen ei kyllä sodasta selviäisi, ollaan niin minä minä-ihmisiä ja kaiken pitää vaan olla kivaa ja viihdyttävä, mitään ikävää ei kestetä kuten sitä ettei pääsekään kahvilaan tai elokuviin. Me -henkeä ja taistelutahtoa yhteisen hyvän eteen ei olisi koska minä-minä ja koska netistä löytyisi kaikenmaailman ideologioita joihin ihmiset hajaantuisivat, esim. jos venäjä hyökkäisi niin osa suomalaisista haluaisi liittää suomen venäjään, osa näkisi että Putin on suuri vapahtaja, toisten mielestä se olisi vain median luomaa huijausta eikä tarvitsisi pommisuojiinkaan mennä vaikka ilmahälytys soisi, kas sehän se vasta lammasmaista olisi. Bää.

Oon miettinyt ihan samaa tän maskisuosituksen kanssa, noudatetaan suositusta, mutta sillä tavalla, että se lisää viruksen leviämistä.

Missä on oma järki?

Asioidessa näkee miten pesemättömin ja desinfioimattomin käsin vedetään maski päähän, sitä hiplaillaan kaikkialta ja sitten kaupassa vedetään leuan alle. Kahvilassa otetaan jopa kokonaan pois ja laitetaan se käytetty maski siihen kupposen viereen. Ja pois lähtiessä taas päähän. Suositusta on siis noudatettu 🤣🤣🤣

Vierailija
128144/176779 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinistö voisi pitää kansalle motivoivan puheen. Jos meidän isoisät ja isät ovat pystyneet menemään sotaan taistelemaan maan itsenäisyydestä, niin kyllä hitto vieköön mekin voidaan vähän aikaa jotain maskia käyttää ja turvavälejä pitää. Miten kansalaisista on tullut näin selkärangattomia? Muutaman viikon hiljaiselo täysi mahdottomuus?

Minä olen kans miettinyt että nykyihminen ei kyllä sodasta selviäisi, ollaan niin minä minä-ihmisiä ja kaiken pitää vaan olla kivaa ja viihdyttävä, mitään ikävää ei kestetä kuten sitä ettei pääsekään kahvilaan tai elokuviin. Me -henkeä ja taistelutahtoa yhteisen hyvän eteen ei olisi koska minä-minä ja koska netistä löytyisi kaikenmaailman ideologioita joihin ihmiset hajaantuisivat, esim. jos venäjä hyökkäisi niin osa suomalaisista haluaisi liittää suomen venäjään, osa näkisi että Putin on suuri vapahtaja, toisten mielestä se olisi vain median luomaa huijausta eikä tarvitsisi pommisuojiinkaan mennä vaikka ilmahälytys soisi, kas sehän se vasta lammasmaista olisi. Bää.

Oon miettinyt ihan samaa tän maskisuosituksen kanssa, noudatetaan suositusta, mutta sillä tavalla, että se lisää viruksen leviämistä.

Missä on oma järki?

Asioidessa näkee miten pesemättömin ja desinfioimattomin käsin vedetään maski päähän, sitä hiplaillaan kaikkialta ja sitten kaupassa vedetään leuan alle. Kahvilassa otetaan jopa kokonaan pois ja laitetaan se käytetty maski siihen kupposen viereen. Ja pois lähtiessä taas päähän. Suositusta on siis noudatettu 🤣🤣🤣

Jolloin päädymme siihen lopputulemaan että maskeja ei itseasiassa edes kannata käyttää. On ihan sama toimiiko joku juttu teoriassa jos se ei toimi käytännössä.

Vierailija
128145/176779 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täsmälleen samaa tämän epidemian aikana miettinyt että miten tämän maan kävisi jos sotaan jouduttaisiin.

Ravintoloitsijatko valittaisivat sodan aikaan, kun ei oo tarpeeksi asiakkaita.

Entä, jos tulisi tanssikieltoa vastaava yökerhokielto. Taas ravintolat valittaisivat. Ei se sota mitään, mutta kun bisnekset kärsii.

Vierailija
128146/176779 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räjähtää käsiin. Tehohoidossa 10, sairaalassa puolensataa, vielä vko pari sitten oli teholla pari hassua, ja alta 20 sairaalassa.

Entäpä marraskuun ekalla viikolla? 533/90?

Vierailija
128147/176779 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaalahoidossa 46, viikko sitten 28. Tällä kasvutahdilla ei mene kovin montaa viikkoa kun sairaalassa enemmän porukkaa kuin keväällä oli pahimmillaankaan, keväällä suurin sairaalassa olevien määrä 244.

Not gonna happen. Virus on laimentunut rajusti, nuhaakin helpompi, johan Päällikkö sen osoitti 74 v ja parissa päivässä takaisin valkoiseen taloon.

...

Vai mitä denialistit? Ikävä sanoa, että saatte yllättyä vielä, huhtikuu 2020 potenssiin kolme tulossa.

Vierailija
128148/176779 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Association du Ministère de Jèsus-Christ pour la..

Erityinen on lahko, google haku ei anna mitään.

Toimii vain Jklssä.

Katso tuosta:

MINISTERE DE JESUS-CHRIST POUR LA RESTAURATION DES NATIONS

https://vymaps.com/CG/MJCRN-2407155829573561/

Place Type:Church, Christian Church, Religious Organization

Address:02 rue kinsana, Pointe-Noire, Republic of the Congo

Vierailija
128149/176779 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikää, että siinä Jyväskylän tapauksessa 100 kokoontui ja 50 sai tartunnan.

Eli sisällä kyllä tarttuu kauempaakin. Ei nuo 50 voineet kaikki olla alle 2 metrin etäisyydellä tartuttajasta yli 15 minuuttia.

Tuo nyt on ihan paskapuhetta. t: Mauno Lahtinen, HTL

Vierailija
128150/176779 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikat kiinni ja äkkiä! Vanhukset ei tajua tätä ja monella on ihme kuoro menoja!

Vierailija
128151/176779 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä se joku oli eilen oikeassa, kun kertoi, että Jyväskylän yhteisö on joku kansainvälinen, jota ei juuri tunneta edes Jyväskylässä.

Varmaan afrikkalaisten seurakunta. Länsi-Afrikassa puhutaan yleisesti ranskaa, joten sieltä tulleiden. Voi olla tosi kivakin srk. Ymmärrän, että haluavat seurakunnan omalla kielellään. Todennäköisesti musiikki on siellä mahtavaa. Olen itse asunut Afrikassa ja käynyt kokemassa näiden seurakuntien tunnelman.

Mutta tottakai virhe tehty, kun on kokoonnuttu ilman maskeja jne. Nyt on poikkeukselliset ajat. 

Vierailija
128152/176779 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah hah! Seurakunnan nimi on niin vaikea ettei vauvapalstapirkot osaa edes googlata sitä. Loistava veto!

Vierailija
128153/176779 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi Australialainen tutkimus kertaa että korona virus elää 28 päivää pinnoilla!

Vierailija
128154/176779 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006667558.html

Pahimmille korona-alueille kaavaillaan rajoituksia kokoontumisiin ja aikuisten harrastustoimintaan

Päätösvalta pysyy alueilla, mutta hallituksen ote tiukentuu suosituksin.

Anniina Luotonen STT

17:03

Laaja joukko tiukennuksia on esillä, kun hallitus arvioi tällä viikolla rajoitustoimia pahimmille korona-alueille. Tiukempia ohjeita on tulossa niin kokoontumisrajoituksiin, aikuisten harrastustoimintaan kuin julkisten tilojen käyttöönkin. Kantaa otetaan myös toisen asteen ja korkea-asteen etäopetukseen.

Hallitus neuvottelee uusista rajoitustoimista torstaina. Päätösvalta pysyy alueilla, mutta hallitus yrittää kiristää otettaan suosituksin.

Koronan toisesta aallosta on ollut tarkoitus selvitä niin, että päätöksenteko on sairaanhoitopiireillä, kunnilla ja aluehallintovirastoilla. Tämän ei ole kuitenkaan koettu toimivan kaikkialla, minkä takia hallitus on antamassa vahvemmat suositukset eritasoisista rajoitustoimista.

Sekä pääministeri Sanna Marin (sd) että perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru (sd) ovat arvostelleet alueita siitä, että kaikki eivät ole heränneet rajoitustoimiin ajoissa.

Sairaanhoitopiirien tautitilanne on jaoteltu perustasolle, kiihtymisvaiheeseen ja leviämisvaiheeseen, ja suositukset rajoituksista tulevat vaihtelemaan tilanteen mukaan. Jo tätä ennen tältä pohjalta on rukattu ravintoloiden aukioloaikoja ja anniskeluaikaa.

Viimeviikkoisen arvion mukaan Vaasan sairaanhoitopiiri on ainoana leviämisvaiheessa, Varsinais-Suomi, Helsinki- ja Uusimaa, Etelä-Pohjanmaa, Kanta-Häme ja Pirkanmaa kiihtymisvaiheessa sekä muu Suomi on perustasolla.

Kunnille velvollisuus ottaa potilaita toisesta kunnasta

Jo keskiviikkona koolla ovat kaikki eduskuntapuolueet arvioimassa Suomen epidemiatilannetta.

Hallitus esittelee perussuomalaisille, kokoomukselle ja kristillisdemokraateille suunnitelmiaan tartuntatautilain muuttamisesta, jota on valmisteltu kesästä saakka. Lain pienempiä uudistuksia on edennyt jo eduskuntaan saakka, mutta laajempi uudistus sisältää poliittisesti ja juridisesti herkempiä asioita, joille tarvittaisiin laajempaa selkänojaa.

Lakiin ollaan kirjaamassa viranomaisten toimivaltuuksia, jotka vielä keväällä olivat valmiuslain aktivoinnin takana. Muutoksia olisi tulossa esimerkiksi siihen, että kunnilla olisi velvollisuus ottaa potilaita hoidettavaksi toisen kunnan alueelta.

Vierailija
128155/176779 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mietin tänään, että mitä tämä vatulointi ja hidastelu on. Lievennykset kyllä onnistuu tuosta vaan, karanteeni ja eristysajat saatiin TÄSSÄ TILANTEESSA lyhennettyä (?!?!?) mutta mikään rajoitus ei vaan onnistu, vaan sitä mietitään, seurataan tarkasti, harkitaan ja kysytään asiantuntijoilta.

Vierailija
128156/176779 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaalahoidossa 46, viikko sitten 28. Tällä kasvutahdilla ei mene kovin montaa viikkoa kun sairaalassa enemmän porukkaa kuin keväällä oli pahimmillaankaan, keväällä suurin sairaalassa olevien määrä 244.

Not gonna happen. Virus on laimentunut rajusti, nuhaakin helpompi, johan Päällikkö sen osoitti 74 v ja parissa päivässä takaisin valkoiseen taloon.

...

Vai mitä denialistit? Ikävä sanoa, että saatte yllättyä vielä, huhtikuu 2020 potenssiin kolme tulossa.

Voivatko jotkut lopettaa valehtelun siitä, että virus on laimentunut, koska se ei ole. Siitä kiersi huhuja, mutta ei ole mitään todisteita. Sairaalaan joutuu vähemmän ihmisiä, koska virus leviää eteenkin nuorten keskuudessa.

Vierailija
128157/176779 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä, kuinka levinnyt korona on? Kun ei se ole kauhian tappava. Aika tekopyhää vouhottaa koronasta, ellei myös influenssoista...

Vierailija
128158/176779 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalaan joutuu vähemmän ihmisiä, koska heikommat ovat jo sairastaneet. That's it.

Vierailija
128159/176779 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Influenssa tulee joka vuosi, ja tappaa tuhansia ihmisiä. Vielä viime vuonna se oli kaikille "fine".

Vierailija
128160/176779 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät osaa pitää edes turvavälejä 🦠

kaupassa! Miksi? Ovatko vain tyhmiä. 😷

Ketju on lukittu.