Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
WHO:n mukaan 10% maailman väestöstä sairastanut. Todellakin huhuttiin levittyneempi! Mitähän se tekee kuolleisuusprosentille?
Kehitysmaissa, jossa on levinnyt mahdollisesti laajalle, ei ole myöskään testattu. Koronaan kuolleiden määrää ei tiedetä, mutta arvioita voi tehdä ylikuolleisuudesta, joka on ollut huomattavaa myös maissa, joissa virallisia testejä ei ole tehty paljoa.
Monissa kehittyvissä maissa ei ole vanhuksia jotka koronaan kuolisivat. Esimerkiksi Afrikasta löytyy maita joissa väestön mediaani-ikä on 20 korvilla tai jopa alle, joten näistä maista on turha kovin suuria ylikuolleisuuslukuja odottaa, kuten on tilastoista jo nähtävissäkin.
Etelä-Amerikassa puolestaan ylikuolleisuus on ollut suurtakin. Esimerkiksi Brasiliassa tilanne on ollut katastrofaalinen, koska monilla köyhillä ei ole pääsy kunnolliseen terveydenhoitoon. Slummien asukkaita ei rekisteröidä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VPS edustusjoukkueessa koronatartunta Vaasassa.
Lähde:Ilkka-Pohjalainen
Koko joukkue karanteeniin?
Joo, koko Vepsu on karanteenissa 14 vrk.
Saksalaisista kannattaisi ottaa mallia
Angela Merkel says ventilation may be one of cheapest and most effective ways of containing virus
The German chancellor explained that the government’s guidelines to tackle the virus, encapsulated in the acronym AHA, which stands for distancing, hygiene and face coverings, will be extended to become AHACL. The “C” stands for the government’s coronavirus warning app, and “L” for Lüften or airing a room.
“Regular impact ventilation in all private and public rooms can considerably reduce the danger of infection,” the government’s recommendation explains.
Since it has become known that 90% of Covid-19 patients pick up the virus indoors, the practice has come into its own. With winter on the doorstep, it will become even more important, experts insist.
The country’s leading coronavirus expert, Christian Drosten, who is head virologist at the Charité hospital in Berlin, has already dedicated an edition of his hit pandemic podcast to the importance of Luftverdünnung and Luftbewegung – air rarefaction and movement – in which he extols the praises for frequent airing, while the weekly Die Zeit has published a 10-page feature on ventilation, including the science behind it and, especially how to do it in winter.
Schools, which have increasingly been viewed as a testing ground for how society can learn to live with the disease, have long since adopted the practice. A recent gathering of the ministers of education for Germany’s 16 states was dedicated to how to air a classroom. Five experts, from fluid mechanics to indoor air hygienists and aerodynamicists, reinforced the importance of airing a room every 15 to 20 minutes, for five minutes in spring and autumn, and three minutes in winter.
https://www.theguardian.com/world/2020/sep/30/germans-embrace-fresh-air…
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa meillähän oli jo normaali elämä kesä-heinäkuussa, ja olisi vieläkin ellei rajoja olisi avattu.
Höpö höpö. Tälläistä tämä on ollut joka syksy-talvi-kevät. Seuraava "normaali elämä" on taas ensi kesä-heinäkuussa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ilmeisesti korona oireet alkoivat eilen. Kurkku vähän kipeä ja väsynyt/ kuumeinen olo. Kuumetta ei kumminkaan ole eikä hengitysvaikeuksia. Oon 22v perusterve nainen, jolla on ollut kumminkin verisyöpä 13 v sitten. Kuulunko riskiryhmään? Tiedän lähes varmasti että mulla on korona oon ollut ystävän seurassa viime ke jolla todettiin eilen korona
Vaasassa?
Vierailija kirjoitti:
Maskisuositukset on olleet jo viikkokausia ja edelleen niitä uutisoidaan kuin olisivat jotain uusia toimia koronaviruksen estämiseksi. Suositus, edes vahva sellainen, ei velvoita mihinkään, eikä siitä siten ole kaiken kattavaa apua asiaan.
Ja vaikka se olisi pakko jota ihan kaikki noudattaisikin niin siltikään se ei poistaisi tarvetta etäisyyden ottamiselle muihin ihmisiin ja kokoontumis-/parveilukieltoihin. Nyt on tärkeintä että ihan jokainen muuttaa käytöstään kotoilevammaksi eikä niin, että nyt hengaillaan kuten ennenkin mutta vaan maskin kanssa..
Mitä vähemmän ihmisiä pörräilee missään niin sitä vähemmän viruksella on mahdollisuuksia levitä ja tarttua. Nyt ei ole oikea aika olla livesosiaalinen/shoppailla/baareilla ym edes maski naamalla.
Stay home!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chillatkaa. Ei se teitä tapa tai mitään.
Jep. Ainoastaan 1 046 624 ihmistä kuollut koronaan alle vuodessa. Mikäs siinä...
Erilaisiin tartuntatauteihin kuolee maailmassa vuosittain noin 14,7 milj. ihmistä.
Hyvä ihminen. Esim. malaria on yksi maailman tappavammista taudeista - koronaan kuolee ihmisiä huomattavasti enemmän, kun malariaan. En jaksa väitellä. Olet varmaankin joku yläluokkalainen teini.
Tiedoksesi esim, Tuberkuloosiin kuolee ihmisiä vuosittain noin 1,7 milj., malariaan noin (1,1–) 2,5 milj., ripulitauteihin 2,2 milj., tuhkarokkoon 0,9 milj.
Ja en ole mikään teini, vaan keski-ikäinen naisihminen :), joka haluaisi ihmisille paremman käsityksen asioiden suuruusluokista.
Ok, kerropa sitten tilastoa Suomesta noihin mainitsemiisi tauteihin liittyen. Ja huomioi, että korona on vasta kiihtymisvaiheessa Suomessa!
Melkoista maalitolppien siirtelyä. Eikö ne maailmanlaajuiset luvut nyt sitten ollutkaan kivoja? :D
Ohis.
Me ollaan kuitenkin Suomessa, eikä me olla yleisesti vastuussa tartuntatautien hoitotasosta muun maailman tasolla. Vertaillaan olosuhteita Suomessa, kun kerran ollaan täällä.
Miksi nuo luvut eroavat Suomen ja muun maailman tasolla? Onko Suomessa hoidettu jotenkin eri tavalla kuin maailmalla enimmäkseen?
Miksi koronan hoidossa täytyy peesata muuta maailmaa, olla "solidaarinen" ja ottaa tartunnat vastaan ilman torjuntaa? Miksi emme ole solidaarisia tuhkarokon, tuberkuloosin, malarian ym kanssa, voisimmehan lipsua niidenkin kanssa - voitais ehkä kokeilla laumasuojaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ilmeisesti korona oireet alkoivat eilen. Kurkku vähän kipeä ja väsynyt/ kuumeinen olo. Kuumetta ei kumminkaan ole eikä hengitysvaikeuksia. Oon 22v perusterve nainen, jolla on ollut kumminkin verisyöpä 13 v sitten. Kuulunko riskiryhmään? Tiedän lähes varmasti että mulla on korona oon ollut ystävän seurassa viime ke jolla todettiin eilen korona
Vaasassa?
Tää mun kaveri opiskelee helsingissä ei liity siihen
Vierailija kirjoitti:
Mene testiin ja jos se on nega, toiseen testiin. Olisi ehdottoman tärkeää, että saat diagnoosin, jos sulla on korona. Muussa tapauksessa jäät ulos tutkimuksista ja hoidoista. Se korona voi aikaansaada vaikka mitä terveysongelmaa pitkään jälkikäteenkin, mutta sua ei kunnolla tutkita, eikä hoideta koronan pitkäaikaispotilaana, ellet ole saanut koronadiagnoosia.
T. Kokemusta on
Hienoa että hallitus jo mahdollisesti ensi viikolla alkaa neuvotella laajemmista koronatoimista. Saadaan sitten valtakunnallinen voimakas maskisuositus lanseerattua ehkä jo joulukuussa!
Vierailija kirjoitti:
Tuskun on korona.
Ometko siis määrätyy karanteeniin altistumisen vuoksi?
Ellet ole, oletko tehnyt omaolon ja toi.inut sen ohjeen mukaan?
Näitä riskejä ei tarvitse vouhottaa vaan toimia!
Tietty se on kiva vouhottaa ja tehdä itsediagnooseja. Varma korona ja varma kuolema. Sensojaan että tekee asiat kuten kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Se pk-seudun koronaryhmän tiedotustilaisuus oli yhtä tyhjän kanssa. Selväksi kävi, että talous ensin. Joten sieltä suunnalta ei tule mitään hyödyllisiä päätöksiä. Vain maskisuosituksia ja käsien pesua. Ei tämä alueellinen päätöksenteko toimi. Pk-seudulla korona saa ihan vapaasti levitä.
Liekö talouskaan se ihan oikea syy ettei oikein mitään "seuraelämää" voida rajoittaa..? Ettei vaan syy olisi pk-seudulla se sama kuin ruotsissakin eli tiettyä porukkaa ei vaan voi/pidä/kannata rajoittaa mitenkään koska siitä seuraa vaan uusia ongelmia.
Yle:
Vaasan sairaanhoitopiirissä 70 uutta tartuntaa – ylilääkäri koronatiimistä: "Jos arvostuksella olisi mittari, se olisi aivan tapissa"
Selvitystyö on kesken, mutta koronatartunnalle altistuneiden määrän pelätään nousevan toiselle tuhannelle. Tartuntoja odotetaan jopa sata päivässä.
https://yle.fi/uutiset/3-11580853
Tästä jutusta ilmenee, että tartunnat lähtivät Vaasassa 1. vuosikurssin opiskelijoista ja heidän juhlistaan sekä ulkomaisista vaihto-opiskelijoista.
Kumpiakin on Vaasassa todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene testiin ja jos se on nega, toiseen testiin. Olisi ehdottoman tärkeää, että saat diagnoosin, jos sulla on korona. Muussa tapauksessa jäät ulos tutkimuksista ja hoidoista. Se korona voi aikaansaada vaikka mitä terveysongelmaa pitkään jälkikäteenkin, mutta sua ei kunnolla tutkita, eikä hoideta koronan pitkäaikaispotilaana, ellet ole saanut koronadiagnoosia.
T. Kokemusta on
Oon ollut tänään aamulla testeissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko Trump lääkkeiden vuoksi psykoosissa?
Äh, ihan normaalia toimintaa vielä tuolle miehelle. Valkoisen Talon lahjakaupasta on muuten tilattavissa vaikkapa muistoksi tästä korona-ajasta ja USA:n presidentistä "President Donald J. Trump Defeats COVID"-juhlaraha https://www.whitehousegiftshop.com/product-p/trump-defeats-covid.htm
Ihan sairasta! Siis kirjaimellisesti ja kuvainnollisesti.
Toivottavasti tyyppi sairastuu pahemmin
Ei mitään muistokolikkoa niille kaikille kuolleille? Ei, kunhan trump paranee(mikä ei ole vielä edes totta, ei ole vielä kukistanut tautia). Saisi saada vaikka aortan dissektion, kivuliasta ja harva selviää sairaalaan asti. Tiedän tämön kun isäni sai sen, jäi henkiin. Sanoi ettei ollut ikinä kokenut isompaa kipua.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö täällä matkailua syytetään? Eiköhän nyt viimeistään ole huomattu, että leviää kyllä ihan kotoperäisestikin hyvin ihan suomalaisten levittämänä.
Tietysti, kun sen on ensin annettu riittävästi levitä ulkomailta Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaasassa?
En ole lääkäri, mutta koronavirus voi vähentää leukosyyttien määrää. Leukoneniaa on ilmennyt vakavaa tautimuotoa sairastavilla. Voisin kuvitella, että saatat kuulua riskiryhmään, joten kannattaa kysyä lääkäriltä.
15.03
Folkhälsomyndigheten rapporterar att 12 dödsfall räknas bort från den totala dödssiffran.
Totalt 5 883 personer har dött efter att ha smittats av covid-19 i Sverige.
96 145 personer bekräftats smittade av covid-19. Det är en ökning med 1862 nya fall sedan i fredags.
Uusia 1862 eli päivässä 465.
Laumasuojasta ei tietoakaan.
Vierailija kirjoitti:
Yle:
Vaasan sairaanhoitopiirissä 70 uutta tartuntaa – ylilääkäri koronatiimistä: "Jos arvostuksella olisi mittari, se olisi aivan tapissa"Selvitystyö on kesken, mutta koronatartunnalle altistuneiden määrän pelätään nousevan toiselle tuhannelle. Tartuntoja odotetaan jopa sata päivässä.
https://yle.fi/uutiset/3-11580853
Tästä jutusta ilmenee, että tartunnat lähtivät Vaasassa 1. vuosikurssin opiskelijoista ja heidän juhlistaan sekä ulkomaisista vaihto-opiskelijoista.
Kumpiakin on Vaasassa todella paljon.
Miksi ihmeessä ulkomaisia vaihto-opiskelijoita otetaan näinä aikoina?