Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
96041/176779 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko lapset ottaa pois päiväkodista ja koulusta jos täällä päin tartunnat kasvaa? Vaikka sekä minä että pääsee lasten isä tekevät työtä jota ei etänä voi tehdä. Esim palkattomalle voisin jäädä. Mietin vaan jo kauhulla syksyä.

No siis lapsethan ovat teidän. Kuka pakottaa viemään päiväkotiin oli pandemiaa tai ei? Kotikoulu on aina myös mahdolllisuus.

No mutta tuntuu silti ehkä hieman liioitellulta irtisanoutua töistä koronan takia, ei sekään hyvä ole pidemmällä tähtäimellä. Mutta mietin mikä on työnanatajan suhtautuminen, jos anon poissaoloa jotta saan pidettyä lapset kotona pahimman yli. Terveys on kuitenkin tärkeintä.

No tottakai on ihan selvä juttu, ettei sinulle anneta palkallista tai palkatonta lomaa kuukausien ajaksi! Tästä samasta on jo kirjoitettu Hesarissa, kun ihmiset vinkuvat, että työnantajan on maksettava koronakaranteenissa olo (ja valtion/työnantajan on maksettava maskit kaikille). Ota vastuu omasta elämästäsi. Jos et koe, että on turvallista pitää lapsia koulussa ja hoidossa, niin sitten irtisanoudut ja kärsit seuraukset. Piste. Ei valtio tai työnantaja voi olla vastuussa kaikesta.

Vierailija
96042/176779 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://hyvatyo.ttl.fi/koronavirus/ohje-palvelualalle

Ohjeistus palvelualoille 

COVID-19-tartuntojen ehkäisemiseksi

Tämä ohjeistus on tarkoitettu työntekijöille, jotka toimivat palvelualan työpaikoilla, joissa on mahdollista kohdata COVID-19-tartunnan saanut henkilö. Ohjetta voidaan soveltaa lähikontaktissa tapahtuvaan asiakastyöhön esim. kampaamoissa, ravintola- ja kaupanalalla, kiinteistönhuollossa sekä vartiointitehtävissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
96043/176779 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo T-solu immuniteetti, johon ruotsi ja Oxfordilainen luottaa on kovin häilyvällä pohjalla viimeisimmän tutkimuksen mukaan.

Whether the presence of such T-cells that recognize elements of the spike-protein of SARS-CoV-2 in healthy subjects confers some degree of protection against COVID-19 is still to be seen.

.......

The problem, however, is that whilst some people may develop robust T-cells specific to the spike protein of coronaviruses including SARS-CoV-2, many individuals fail to have a robust high degree of T-cell activation to coronaviruses – such as the cold and COVID-19, and may not be protected in the long-term.

https://www-news--medical-net.cdn.ampproject.org/v/s/www.news-medical.n…

Vierailija
96044/176779 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaisitko syksyllä päästää lapsesi luokkaretkelle läpi Euroopan?

Meillä käydään nyt aiheesta keskustelua lapsen luokan vanhempien kanssa.

Keväälle varattu luokkaretki "junalla halki Euroopan" peruuntui matkustuskieltojen takia ja se siirrettiin syksyyn.

Nyt luokkaretkisuunnitelmat ovat lähteneet uudelleen käyntiin, ja kaikki näyttäisivät olevan innolla mukana.

Ensin on tarkoitus lentää Saksaan ja siitä sitten jatkaa junalla eteenpäin.

En tiedä olenko ainoa kuka epäröi matkan järkevyyttä. Muut ovat olleet niin innoissaan että en ole kehdannut kommentoida vielä mitään.

Luokkaretkelle ei onneksi ole pakko osallistua. Silti tämä tilanne tuntuu vaikealta. Tuntuu kuin olisin ainoa ihminen tässä maassa, kuka kokee, että sellainen matka ei ole nyt (tai syksyllä) hyvä idea 😳

Tuntuu kuin kaikki muut lentäisivät takki auki sinne ja tänne tuulen mukana vähät välittäen mistään turvarajoista tai suosituksista.

Vierailija
96045/176779 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keväälle varattu luokkaretki "junalla halki Euroopan" peruuntui matkustuskieltojen takia ja se siirrettiin syksyyn.

Nyt luokkaretkisuunnitelmat ovat lähteneet uudelleen käyntiin, ja kaikki näyttäisivät olevan innolla mukana.

En tiedä olenko ainoa kuka epäröi matkan järkevyyttä. Muut ovat olleet niin innoissaan että en ole kehdannut kommentoida vielä mitään.

Luokkaretkelle ei onneksi ole pakko osallistua. Silti tämä tilanne tuntuu vaikealta. Tuntuu kuin olisin ainoa ihminen tässä maassa, kuka kokee, että sellainen matka ei ole nyt (tai syksyllä) hyvä idea 😳

Tuntuu kuin kaikki muut lentäisivät takki auki sinne ja tänne tuulen mukana vähät välittäen mistään turvarajoista tai suosituksista.

Ei ole todellista...

No, jos se retki on yhtään myöhemmin kuin esim. parin viikon päästä niin voi ollakin, että alkaa olla rajoja kiinni jo Euroopan maissa ja/tai Suomen hallitus joutuu ehkä poistamaan joitakin maita ns. turvallisten maiden listalta (joka muuten pitkälti perustuu taulukkoon täällä: https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea).

Eli tuosta taulukosta saa hieman osviittaa, Suomen hallitushan parin viikon välein on sanonut tsekkaavansa tuon listan ja turvallisten maiden listaan pääsee käytännössä maat, joiden luku on alle 8 per 100 000. Katsoin viime viikolla taulukkoa ja siitä ollaan menty monen maan kohdalla jo huonompaan suuntaan.

Tuskinpa siis koulu voi järjestää matkaa mihinkään maahan, joka ei ole Suomen turvallisten maiden listalla...

Vierailija
96046/176779 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän palstan seuraamisella ja muutenkin median seuraamisella on kyllä vaikutuksia omaan työmotivaatiooni hoitoalalla. En ole ennen siis koronaa lukenut vauva-palstaa tai muutenkaan seurannut ihmisten keskustelua somessa (muuten kuin omassa "kuplassani"). Täällä on hyviä kommentteja välissä ja välillä jotkut jaksaa uutisiakin linkata ja niistä keskustella, mutta suurimmaksi osaksi kyllä nousee esiin ihmisten ilkeys toisiaan kohtaan ja itsekkyys. Ymmärtäväisyyttä ei ole melkein ollenkaan.

Ja nyt kun vielä näkee mediassa ja joka paikassa, miten suomalaisia ei yhtään kiinnosta enää torjua tätä pandemiaa, niin mietin itsekin että vaihdanko alaa (onneksi sekin on mulle mahdollista). Ei nimittäin houkuta enää tällaisten ilkeiden ja itsekkäiden ihmisten hoitaminen sairaalassa, oma terveys riskeeraten. Keväällä oli sellaista joukkuehenkeä työpaikalla ja muutenkin Suomessa näkyvillä, mutta nyt on enää jäljellä ihmisten minäminä-asenne ja ei kiinnosta -asenne.

Eli jonkin aikaa olen tätä miettinyt ja irtisanoudun töistäni kyllä ennen kuin taas tulee poikkeustila päälle. Tiedän muitakin jotka tätä miettii. Ja nyt kun taas tulin tätä palstaa lukemaan, niin vahvistuu vaan se käsitys että en tällaista porukkaa varten kyllä terveyttäni enää riskeeraa.

Minäkin olen sairaalassa töissä ja ajattelen täysin päinvastoin. Itse olen ammattini ja työpaikkani valinnut, myös tietäen sen, että joku päivä voi tulla ns.tosipaikka. Mulla on alaisia, joille näytän esimerkkiä jatkossakin. Toivotaan tietysti, ettemme saa koronaa, mutta mä ajattelen niin, että tämä on meidän työtä ja hommat hoidetaan niin kauan kun siihen kyetään. Jos tartuntatilanne pysyy edes kohtuullisena Suomessa, ei riski ole valtava, kun suojavarusteet ja hoitopaikat riittävät.

Hyvä, että osa vielä jaksaa, mutta aika monella meistä alkaa olla jo kyllästynyt tähän jatkuvaan venymiseen. Eri asia, jos kaikki hoitaisivat vastuullisesti oman tonttinsa, mutta kun ihmiset käyttäytyy kuin mitään pandemiaa ei olisi olemassakaan. Ei enää jaksa siivota jälkiä vajavaisilla resursseilla oman jaksamisen ja terveyden kustannuksella. Olen itse töissä labrassa ja meillä ylimääräinen kuormitus on ollut suurta koko epidemian ajan ja osa alkaa jo oireilla uupumuksella ja sairaslomilla.

Tämä. Jotenkin alkuperäinen viestini käännettiin itsekkyydeksi, vaikka viestini oli tämä. Ihan hyvin siis voisin joukkuehengessä jatkaa, mutta kun jengillä ei sitä enää ole kansan keskuudessa eli ihmiset itse on ruvenneet niin itsekkäiksi ja välinpitämättömiksi. Ja ilkeiksikin vielä. Siitä seuraa siis se tunne että miksi itse pitäisi aika korkealla panoksella eli oman terveyden uhalla näitä vielä hoitaakin sitten kun riehuvat ensin tuolla baareissa, terasseilla, ulkomaanmatkoilla jne. mistään välittämättä enää.

Suojavarusteista en siis ole huolissani tai hoitopaikoista (sanoinko niistä mitään?), mutta tosiaan niin kun joku muu jo sanoi niin hoitajista voi sitten ollakin pulaa, koska moni ajattelee nyt näin ja ehkä lähtee, kun ottaa päähän pakkolait ja ihmisten käytös.

t. ap

Ymmärrän turhautumisesi. 

Silti.  Miksi pitäisi hoitaa? Siksi koska se on valitsemasi ammatti. Jouduttehan hoitamaan pultsareitakin, jotka ovat omalla toiminnallaan tuhonneet itsensä. Jouduttehan hoitamaan vaikka koulusurmaajaa, jos tämä on haavoittunut.

Eikai se ole hoitaja tehtävä valita, ketä suvaitsee hoitaa ja ketä ei?  Jokainen potilas on yhtä arvokas, oli kuinka ajattelematon tahansa, eikö? Ainahan hoitajalla on riski saada milloin hepatiitti milloin hiv,  milloin täysin uusi vaarallinen virus, etkö ajatellut tätä kun menit kouluttautumaan?

Eri

Niin, silloin kun toimii hoitajana niin tietenkin hoitaa kaikkia jotka hoitoa tarvitsee. Mutta mikään pakko ei ihmisen ole pysyä hoitajana jos ei enää halua.

Vierailija
96047/176779 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän palstan seuraamisella ja muutenkin median seuraamisella on kyllä vaikutuksia omaan työmotivaatiooni hoitoalalla. En ole ennen siis koronaa lukenut vauva-palstaa tai muutenkaan seurannut ihmisten keskustelua somessa (muuten kuin omassa "kuplassani"). Täällä on hyviä kommentteja välissä ja välillä jotkut jaksaa uutisiakin linkata ja niistä keskustella, mutta suurimmaksi osaksi kyllä nousee esiin ihmisten ilkeys toisiaan kohtaan ja itsekkyys. Ymmärtäväisyyttä ei ole melkein ollenkaan.

Ja nyt kun vielä näkee mediassa ja joka paikassa, miten suomalaisia ei yhtään kiinnosta enää torjua tätä pandemiaa, niin mietin itsekin että vaihdanko alaa (onneksi sekin on mulle mahdollista). Ei nimittäin houkuta enää tällaisten ilkeiden ja itsekkäiden ihmisten hoitaminen sairaalassa, oma terveys riskeeraten. Keväällä oli sellaista joukkuehenkeä työpaikalla ja muutenkin Suomessa näkyvillä, mutta nyt on enää jäljellä ihmisten minäminä-asenne ja ei kiinnosta -asenne.

Eli jonkin aikaa olen tätä miettinyt ja irtisanoudun töistäni kyllä ennen kuin taas tulee poikkeustila päälle. Tiedän muitakin jotka tätä miettii. Ja nyt kun taas tulin tätä palstaa lukemaan, niin vahvistuu vaan se käsitys että en tällaista porukkaa varten kyllä terveyttäni enää riskeeraa.

Minäkin olen sairaalassa töissä ja ajattelen täysin päinvastoin. Itse olen ammattini ja työpaikkani valinnut, myös tietäen sen, että joku päivä voi tulla ns.tosipaikka. Mulla on alaisia, joille näytän esimerkkiä jatkossakin. Toivotaan tietysti, ettemme saa koronaa, mutta mä ajattelen niin, että tämä on meidän työtä ja hommat hoidetaan niin kauan kun siihen kyetään. Jos tartuntatilanne pysyy edes kohtuullisena Suomessa, ei riski ole valtava, kun suojavarusteet ja hoitopaikat riittävät.

Hyvä, että osa vielä jaksaa, mutta aika monella meistä alkaa olla jo kyllästynyt tähän jatkuvaan venymiseen. Eri asia, jos kaikki hoitaisivat vastuullisesti oman tonttinsa, mutta kun ihmiset käyttäytyy kuin mitään pandemiaa ei olisi olemassakaan. Ei enää jaksa siivota jälkiä vajavaisilla resursseilla oman jaksamisen ja terveyden kustannuksella. Olen itse töissä labrassa ja meillä ylimääräinen kuormitus on ollut suurta koko epidemian ajan ja osa alkaa jo oireilla uupumuksella ja sairaslomilla.

Tämä. Jotenkin alkuperäinen viestini käännettiin itsekkyydeksi, vaikka viestini oli tämä. Ihan hyvin siis voisin joukkuehengessä jatkaa, mutta kun jengillä ei sitä enää ole kansan keskuudessa eli ihmiset itse on ruvenneet niin itsekkäiksi ja välinpitämättömiksi. Ja ilkeiksikin vielä. Siitä seuraa siis se tunne että miksi itse pitäisi aika korkealla panoksella eli oman terveyden uhalla näitä vielä hoitaakin sitten kun riehuvat ensin tuolla baareissa, terasseilla, ulkomaanmatkoilla jne. mistään välittämättä enää.

Suojavarusteista en siis ole huolissani tai hoitopaikoista (sanoinko niistä mitään?), mutta tosiaan niin kun joku muu jo sanoi niin hoitajista voi sitten ollakin pulaa, koska moni ajattelee nyt näin ja ehkä lähtee, kun ottaa päähän pakkolait ja ihmisten käytös.

t. ap

Ymmärrän turhautumisesi. 

Silti.  Miksi pitäisi hoitaa? Siksi koska se on valitsemasi ammatti. Jouduttehan hoitamaan pultsareitakin, jotka ovat omalla toiminnallaan tuhonneet itsensä. Jouduttehan hoitamaan vaikka koulusurmaajaa, jos tämä on haavoittunut.

Eikai se ole hoitaja tehtävä valita, ketä suvaitsee hoitaa ja ketä ei?  Jokainen potilas on yhtä arvokas, oli kuinka ajattelematon tahansa, eikö? Ainahan hoitajalla on riski saada milloin hepatiitti milloin hiv,  milloin täysin uusi vaarallinen virus, etkö ajatellut tätä kun menit kouluttautumaan?

Eri

Niin, silloin kun toimii hoitajana niin tietenkin hoitaa kaikkia jotka hoitoa tarvitsee. Mutta mikään pakko ei ihmisen ole pysyä hoitajana jos ei enää halua.

Hyvin sanottu, peukuttaisin tuota monta kymmentä kertaa työkavereidenkin puolesta jos vain pystyisin.

Vierailija
96048/176779 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole todellista...

No, jos se retki on yhtään myöhemmin kuin esim. parin viikon päästä niin voi ollakin, että alkaa olla rajoja kiinni jo Euroopan maissa ja/tai Suomen hallitus joutuu ehkä poistamaan joitakin maita ns. turvallisten maiden listalta (joka muuten pitkälti perustuu taulukkoon täällä: https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea).

Eli tuosta taulukosta saa hieman osviittaa, Suomen hallitushan parin viikon välein on sanonut tsekkaavansa tuon listan ja turvallisten maiden listaan pääsee käytännössä maat, joiden luku on alle 8 per 100 000. Katsoin viime viikolla taulukkoa ja siitä ollaan menty monen maan kohdalla jo huonompaan suuntaan.

Tuskinpa siis koulu voi järjestää matkaa mihinkään maahan, joka ei ole Suomen turvallisten maiden listalla...

Jatkan vielä. Tällä viikolla siis oletettavasti hallitus taas linjaa matkustusta.

Mutta jos katsoo em. taulukkoa ja miettii, mihin naapurimaahan Saksasta voisi junalla poistua Suomen hallituksen suositusten mukaisesti, niin eipä jää jäljelle kuin Alankomaat. Sveitsin lukuja ei jostain syystä ole nyt taulukossa, joten siitä ei ole varmuutta. Mutta moni Saksan naapurimaa ei nytkään tulisi kyseeseen, jos noudattaisi hallituksen suosituksia ulkorajaliikenteestä. Saa nähdä siis, tuleeko tälle sivulle pian päivityksiä:

https://valtioneuvosto.fi/tietoa-koronaviruksesta/rajoitukset-ja-suosit…

Vierailija
96049/176779 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonakin tulevana päivänä ihmiset havahtuvat siihen, että Suomessa on koronavirusepidemia riehumassa täydellä voimallaan, ihmiset ihmettelevät miten tässä nyt näin kävi, he olivat jo uskoneet, että koronavirusepidemia oli jo Suomessa pysyvästi rauhoittunut.

Silloin ihmiset haluaisivat testeihin, mutta eivät pääse, koska ei ehditä testaamaan kaikkia. Tilanteen ehkä sanotaan olevan hallinnassa ja ehkä sanotaan ettei tämä tapahtunut odottamatta, että tähän oli varauduttu, sen jälkeen nämä sanojat, miettivät mitähän tässä voisi tehdä ja pitäisikö jotakin nyt tehdä. Silloin voidaan puhua hysteriasta, joka näkyy kaupoissa ja lehdissä, ehkä  muuallakin.

En oikein osaa nähdä mitään hyvää ja uskottavaa syytä, miksi näin ei kävisi. Olen huomannut, etten ole ainut joka uskoo tilanteen muuttuvan huonommaksi. Kaikki mitä on tehty, rajoituksien purkamisen ja matkailun suhteen, johtavat väistämättä pahempaan koronavirusepidemian vaiheeseen.

Mikäli kaikki on kiinni ihmisistä, hallituksesta, THL:sta ja STM:sta, niin huonosti käy, suurin kysymys on vain, milloin niin tapahtuu, paljonko meillä on vielä aikaa ?

Suomi on tähän mennessä päässyt vähällä, Suomella on ollut onnea, varjelusta tai sattuma on Suomea auttanut. Mutta voiko Suomi väistää sen, mikä on jo kohdannut useimpia muita maita ?

Vierailija
96050/176779 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin. Alankomaat poistettu turvallisten maiden listalta eli eivät saa enää matkustaa Suomeen. Sepäs ilo ei kauaa kestänyt.

Vierailija
96051/176779 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.lansivayla.fi/paikalliset/2340010

Espoossa eilenkin ilmoitettiin 7 uutta tartuntaa THL:stä ja muutenkin lähes päivittäin ilmoitettu yksittäisiä tartuntoja, mutta tämän Länsiväylän tämänpäiväisen artikkelin mukaan olisi viikon aikana ollut kuitenkin vain 2 uutta tartuntaa. Ei kuulosta tällä hetkellä siis ihan niin pahalta tilanne Espoossakaan, vaikka eihän se nyt toki hyväkään ole. Kahluualtaalla ja niissä kahdessa karanteeniin joutuneissa päiväkodeissa ei ole tähän päivään mennessä todettu jatkotartuntoja.

T:Espoolainen

Vierailija
96052/176779 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonakin tulevana päivänä ihmiset havahtuvat siihen, että Suomessa on koronavirusepidemia riehumassa täydellä voimallaan, ihmiset ihmettelevät miten tässä nyt näin kävi, he olivat jo uskoneet, että koronavirusepidemia oli jo Suomessa pysyvästi rauhoittunut.

Silloin ihmiset haluaisivat testeihin, mutta eivät pääse, koska ei ehditä testaamaan kaikkia. Tilanteen ehkä sanotaan olevan hallinnassa ja ehkä sanotaan ettei tämä tapahtunut odottamatta, että tähän oli varauduttu, sen jälkeen nämä sanojat, miettivät mitähän tässä voisi tehdä ja pitäisikö jotakin nyt tehdä. Silloin voidaan puhua hysteriasta, joka näkyy kaupoissa ja lehdissä, ehkä  muuallakin.

En oikein osaa nähdä mitään hyvää ja uskottavaa syytä, miksi näin ei kävisi. Olen huomannut, etten ole ainut joka uskoo tilanteen muuttuvan huonommaksi. Kaikki mitä on tehty, rajoituksien purkamisen ja matkailun suhteen, johtavat väistämättä pahempaan koronavirusepidemian vaiheeseen.

Mikäli kaikki on kiinni ihmisistä, hallituksesta, THL:sta ja STM:sta, niin huonosti käy, suurin kysymys on vain, milloin niin tapahtuu, paljonko meillä on vielä aikaa ?

Suomi on tähän mennessä päässyt vähällä, Suomella on ollut onnea, varjelusta tai sattuma on Suomea auttanut. Mutta voiko Suomi väistää sen, mikä on jo kohdannut useimpia muita maita ?

Mun mielestä nyt olisi hyvä miettiä, MIKSI meillä on niin hyvä tilanne Suomessa? Meillä ei kuitenkaan ole ollut missään vaiheessa ulkonaliikkumiskieltoa, ei missään vaiheessa maskipakkoa...ei edes maskisuositusta. Miksi meillä kuitenkin on niin paljon parempi tilanne  kuin maissa, joissa em rajoituksia on ollut ? 

Vierailija
96053/176779 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noniin. Alankomaat poistettu turvallisten maiden listalta eli eivät saa enää matkustaa Suomeen. Sepäs ilo ei kauaa kestänyt.

Lähde?

Vierailija
96054/176779 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oikein näytä siltä. Linkkiä tähän väitteeseesi?

Vierailija
96055/176779 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. ap

Ymmärrän turhautumisesi. 

Eli sanoin että mulla on kaksi ammattia, olen muutakin kuin hoitaja onneksi.

Niin ja oikeassa olet monessa asiassa. Hyvä huudella katsomosta, kun toiset uhrautuu. Valitettavasti vain sinun laisten huutelijoiden ja muiden välinpitämättömien ihmisten vuoksi hoitajienkin motivaatio voi laskea. Ihmisiä mekin vain ollaan, kuten sinäkin vikoinesi.

Huutelinko liian pahasti? Mielestäni en, mutta jos siltä tuntui niin kannattaa tosiaan vaihtaa siihen toiseen ammattiin, kuullostaa jonkin asteen burn-outilta :(

Minulla on paljon hoitaja-ystäviä, ja kunnioitan ja arvostan heidän ja sinunkin työtäsi paljon. Harmi että koit kommenttini välinpitämättömyytenä.

Vierailija
96056/176779 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole todellista...

Jatkan vielä. Tällä viikolla siis oletettavasti hallitus taas linjaa matkustusta.

Mutta jos katsoo em. taulukkoa ja miettii, mihin naapurimaahan Saksasta voisi junalla poistua Suomen hallituksen suositusten mukaisesti, niin eipä jää jäljelle kuin Alankomaat. Sveitsin lukuja ei jostain syystä ole nyt taulukossa, joten siitä ei ole varmuutta. Mutta moni Saksan naapurimaa ei nytkään tulisi kyseeseen, jos noudattaisi hallituksen suosituksia ulkorajaliikenteestä. Saa nähdä siis, tuleeko tälle sivulle pian päivityksiä:

https://valtioneuvosto.fi/tietoa-koronaviruksesta/rajoitukset-ja-suosit…

52 Switzerland 33,634 +43

Sveitsi lisäystä vain 43 tänään. Viikon ajan luku on heilahdellut sadan molemmin puolin. Melko paljon alle 9 miljoonan väestössä.

Enpä silti paljon luottaisi noihin lukuihin koska sveitsiläisillä kaikilla omat tohtorinsa, joissa käyvät. Ja ahneita menestymään.

Vierailija
96057/176779 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä olikin täällä aiemmin. Huippututkija kyseenalaistaa THL:n käsienpesustrategian. Nyt uusin uutinen tässä.

https://www.verkkouutiset.fi/suositus-kasidesista-on-vanhaa-tietoa-suom…

Suositus käsidesistä nojaa vanhaan tietoon, mutta Suomi ei muuta linjaa

JUHA-PEKKA TIKKA | 19.07.2020 | 23:56- päivitetty 20.07.2020 | 00:04

Huippututkija ei ymmärrä, miksi THL ja STM eivät reagoi keskeiseen aerosolien vaaraan.

Columbian yliopiston apulaisprofessori geenitutkija Tuuli Lappalainen ihmettelee Suomen viranomaisten toimimattomuutta uusien koronatutkimustietojen edessä.

Hänen mukaansa pandemian keskellä ”pitää pystyä parempaan” ja ”STM ja THL tarvitsevat vahvaa poliittista johtajuutta”.

– Käsienpesun tehosta koronaa vastaan on liikkunut epäilyksiä jo pitkään – siitä ei muuten ole satunnaistettua tutkimusta – ja silti se on Suomen strategian kulmakivi. Tartuntamekanismeista on tullut viime kuukausina hurjasti uutta tietoa, mutta Suomen suosituksissa se ei näy, Tuuli Lappalainen twiittaa.

Polttavaa tartunta-asiaa käsitteli vastikään muun muassa Wall Street Journal jutussaan otsikolla Miten tarkkaan ottaen saat Covid-19-taudin? Siitä on kasvava konsensus / Pintojen saasteista ja satunnaisista kohtaamisista (ulkotiloissa) on vähemmän huolta kuin läheisistä, pitkään jatkuvista henkilöiden vuorovaikutuksista

– Käsihygienia on toki kannatettava asia, mutta koronan ehkäisyssä sen varaan ei voi jättäytyä. Nyt tarvitaan Suomessa kipeästi ja kiireellisesti päivitetty valistuskampanja, jotta saadaan ihmisille oikeaa tietoa itsen ja muiden suojaamisesta. Koulujen alkuun on kuukausi, Tuuli Lappalainen jatkaa.

– Nykytiedon mukaan merkittävä riski ovat pienet aerosolipisarat joita syntyy ei vain pärskiessä vaan myös hengittäessä ja varsinkin (kovaa) puhuessa ja laulaessa. Nämä voivat leijailla pidempiä matkoja ja tartuttaa varsinkin sisätiloissa. Siksi maskit.

Monien tai kaikkien käyttäessä maskeja on pisaroita ja aerosoleja Lappalaisen mukaan ilmassa vähän.

– Kuka tahansa meistä voi olla oireeton tartuttaja ja vastuullinen ihminen suojaa muita. Mutta maski suojaa myös itseä, materiaalista riippuen, hän kirjoittaa.

– Kyse ei myöskään ole vain pärskeistä. Ne ovat tärkeä tartunnan lähde, mutta uloshengitysilma on myös riski, varsinkin puhuessa. Vrt. tupakansavun leijailu ja kertyminen sisätiloissa.

---

Vierailija
96058/176779 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oikein näytä siltä. Linkkiä tähän väitteeseesi?

Alankomaissa luvut nousseet sen verran että 27.7. tehdään uudelleenarviointi siitä voidaanko rajoja pitää auki. Vielä mikään ei ole muuttunut tosin.

Vierailija
96059/176779 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä nyt olisi hyvä miettiä, MIKSI meillä on niin hyvä tilanne Suomessa? Meillä ei kuitenkaan ole ollut missään vaiheessa ulkonaliikkumiskieltoa, ei missään vaiheessa maskipakkoa...ei edes maskisuositusta. Miksi meillä kuitenkin on niin paljon parempi tilanne  kuin maissa, joissa em rajoituksia on ollut ? 

Koska tehtiin todella radikaalit rajoitustoimet maaliskuussa kun oli vielä mahdollista saada tartunnat laskuun ko. toimilla. Etäopetus, etätyösuositus, matkustusrajoitukset, Uudenmaan sulku jne.

Toivottavasti jatkossa ei enää tarvitse mennä näin koviin toimiin, vaan päästään pienemmillä rajoituksilla.

Vierailija
96060/176779 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulenpa että maat on kohta uudelleen kiinni, joten pääset tekemästä ikävää päätöstä. Oman tyttären vanhojen risteily siirtyi syksyyn, mutta luulen että sekin saattaa peruuntua. 

Ketju on lukittu.