Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Kauppakeskukseen ei voi enää mennä. Levotonta menoa säilykepurkkien äärellä. Seniorit joutopäivää viettämässä peliautomaateilla (veikkaus). Tahmaiset lattiat ja nappulat (hissi). Vetäydyn omavaraistalouteen ja luomuyrttiviljelijäksi maaseudulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin lauantaina, miten henkilö ei pyynnöstä huolimatta päässyt testiin vaan sanottiin, että ole yhteydessä maanantaina. Tänään soitin ja koska aamulla ei ollut kuumetta, ei edelleenkään huolita testiin. Näin Kanta-Hämeessä.
Uskomatonta, miten ei millään tämänkokoiseen maahan saada yhtenäisiä käytäntöjä testeihin pääsystä matalalla kynnyksellä. Rahaako tällä panttaamisella mukamas yritetään "säästää" vai mitä?
Todennäköisemmin siellä on testeissä ravannut viime päivinä niin paljon väkeä että kaikki eivät pääse. Siellä missä kapasiteetti vajaakäytössä pääsee helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen sairaalassa töissä ja ajattelen täysin päinvastoin. Itse olen ammattini ja työpaikkani valinnut, myös tietäen sen, että joku päivä voi tulla ns.tosipaikka. Mulla on alaisia, joille näytän esimerkkiä jatkossakin. Toivotaan tietysti, ettemme saa koronaa, mutta mä ajattelen niin, että tämä on meidän työtä ja hommat hoidetaan niin kauan kun siihen kyetään. Jos tartuntatilanne pysyy edes kohtuullisena Suomessa, ei riski ole valtava, kun suojavarusteet ja hoitopaikat riittävät.
Hyvä, että osa vielä jaksaa, mutta aika monella meistä alkaa olla jo kyllästynyt tähän jatkuvaan venymiseen. Eri asia, jos kaikki hoitaisivat vastuullisesti oman tonttinsa, mutta kun ihmiset käyttäytyy kuin mitään pandemiaa ei olisi olemassakaan. Ei enää jaksa siivota jälkiä vajavaisilla resursseilla oman jaksamisen ja terveyden kustannuksella. Olen itse töissä labrassa ja meillä ylimääräinen kuormitus on ollut suurta koko epidemian ajan ja osa alkaa jo oireilla uupumuksella ja sairaslomilla.
Resurssien vajaus ei ole meidän tavallisten ihmisten syytä, vaan ko. laitoksen hallinnon päätettävissä. Joten ole hyvä ja lopeta tavisten syyttely siitä, että elämme normaalia elämää tiedostaen koronan olemassaolon.
Kyllä jokaisella ihmisellä on velvollisuus käyttäytyä siten, että yrittää pitää oman tartuntariskin ja taudin levittämisen mahdollisuuden vähäisenä. Resursseista ei tavallinen ihminen voi päättää, mutta isojen massojen käyttäytyminen vaikuttakin jo niiden riittävyyteen. Ei yhdenkään laitoksen hallinto voi pumpata osaavaa työvoimaa loputtomasti sairaalaan.
Vuokratyövoimaa tai testauksen ulkoistamista kehiin, näin ei tarvitse sitoutua ja voi säädellä työvoimaa tarpeen mukaan. Käsitys tartuntariskistä vaihtelee ihmisten mukaan, olet varmaan huomannut saman. Se minkä sinä näet velvollisuutena muut saattavat nähdä silkkana hysteriana turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko lapset ottaa pois päiväkodista ja koulusta jos täällä päin tartunnat kasvaa? Vaikka sekä minä että pääsee lasten isä tekevät työtä jota ei etänä voi tehdä. Esim palkattomalle voisin jäädä. Mietin vaan jo kauhulla syksyä.
No siis lapsethan ovat teidän. Kuka pakottaa viemään päiväkotiin oli pandemiaa tai ei? Kotikoulu on aina myös mahdolllisuus.
No mutta tuntuu silti ehkä hieman liioitellulta irtisanoutua töistä koronan takia, ei sekään hyvä ole pidemmällä tähtäimellä. Mutta mietin mikä on työnanatajan suhtautuminen, jos anon poissaoloa jotta saan pidettyä lapset kotona pahimman yli. Terveys on kuitenkin tärkeintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko lapset ottaa pois päiväkodista ja koulusta jos täällä päin tartunnat kasvaa? Vaikka sekä minä että pääsee lasten isä tekevät työtä jota ei etänä voi tehdä. Esim palkattomalle voisin jäädä. Mietin vaan jo kauhulla syksyä.
No siis lapsethan ovat teidän. Kuka pakottaa viemään päiväkotiin oli pandemiaa tai ei? Kotikoulu on aina myös mahdolllisuus.
Vanhemmat työssä niin miten se kotikoulu? Lapset tietenkin normi kouluun.
Täytyy matkustaa Britteihin saamaan rokotus jos Suomi tulee jälkijunassa.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006528097.html
9 min. sitten Henrika Havumäki, toimittaja
Suomessa viisi uutta koronavirustartuntaa
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) kertoo, että Suomessa on todettu viisi uutta koronavirustartuntaa.
THL:n mukaan uusista tartunnoista kaksi on Helsingissä. Yhteensä Helsingissä on todettu 2 758 tartuntaa.
Yhteensä koronavirustartuntoja on havaittu Suomessa THL:n mukaan nyt 7 340 kappaletta. Vielä eilen tartuntoja oli yhteensä 7 335.
Noniin paniikki peruttu taas. Viis tartuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy matkustaa Britteihin saamaan rokotus jos Suomi tulee jälkijunassa.
Mietin samaa USA:n kohdalla kun olen kaksoiskansalainen, ts. pääsen siellä vakuutuksen piiriin kyllä jos tarve tulee. Ulkomaisille turisteillehan mikään maa ei varmaan rokotteita myy, kun niihin tulee valtion kautta säännöstelyä ainakin aluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen seurannut palstaa hyvin pitkän aikaa. Enemmistö palstan vakituisista kirjoittelijoista on hyvin vastuullisesti kirjoittavia ja myös vastuullisesti käyttäytyviä. He ovat ihmisiä, jotka eivät tahdo sairastua koronaviruksen vuoksi ja he eivät myöskään tahdo, että muut sairastuisivat heidän kauttaan. He elävät jossakin määrin eristäytyneinä, ainakin välttelevät suurempia ihmisjoukkoja ja tilanteita joissa voi saada koronaviruksen.
Heidän lisäkseen palstalla on muutamia ihmisiä, jotka eivät pidä koronavirusepidemiaa todellisena, eivätkä pidä sitä vaarallisena.
Unohdat täysin enemmistön ihmisistä, he jotka tiedostavat koronan ja sen mahdollisen vaaran, mutta eivät käyttäydy kummankaan äärilaidan mukaisesti, eivät eristäydy tai kiellä epidemiaa. Jatkavat elämää normaalisti pitäen riskit mielessä ja välttäen niitä mahdollisuuksien mukaan.
Harmi, että enemmistö suomalaisista ei ole kuvailusi kaltaisia. Enemmistö vetää tuolla kamalalla kiireellä rundia terassille-risteilylle-ravintolaan-lintsille-ulkoilupolulle-terassille-kauppakeskukseen-fillaroimaan-hoploppiin-terassille-lähikauppaan.. Pahimmassa tapauksessa pyörivät siis satojen ihmisten seassa yhden päivänkin aikana ja luonnollisesti sitten altistavat nekin tartunnalle jotka suosiolla skippaa tuosta combosta kaiken muun paitsi lähikaupan, ulkoilun ja fillarilenkit. Etenkin kun siellä kaupassakin on ihan pakko tulla iholle ja sitten jäädä vielä parveilemaan siihen tuulikaappiin/ulko-oville jäätelöiden kanssa niin että taatusti on ahdasta. Mä en ymmärrä mikä siinä on niin mahdotonta pitää niitä kunnon turvavälejä eli etäillä? Siitä kun ei kukaan pysty yksipuolisesti huolehtimaan ja tuo ovensuu-parveilu ei ole muuta kuin itsekästä ja ajattelematonta (liekö samaa porukkaa joka ei osaa tupakkaakaan polttaa kuin just siinä oven edessä?) koska sen torikokouksen pitäminen pari/kolme metriä syrjemmässä ei oikeasti voi olla kenellekään mahdoton tehtävä.
Sitten on erikseen ne täydellisen viis veisaajat joiden oli "ihan pakko" päästä Kreikkaan ja ulkomaille koska p@skasää ja aina ennenkin on oltu ja mikään ei pelota.
Vedät överiksi nyt. Minä katson itseni tiedostavaksi ja vastuulliseksi koronan suhteen, mutta teen kuitenkin kaikkia noita luettelemiasi paheita paitsi ovensuissa roikkumista. Pidän etäisyyden tuntemattomiin jos mahdollista, pesen ja desifioin käsiä jatkuvasti, en mene joukkotilaisuuksiin, en koske kaupassa mihinkään mitä en osta. Tämä saa riittää mun puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Noniin paniikki peruttu taas. Viis tartuntaa.
Niitä on varmaan kaunisteltu, ei voi olla 17, 17, 5, matemaattinen mahdottomuus. Meitä kusetetaan ja odottakaa vaan 2 viikkoa!
Historia se vain toistaa itseään. Katselin huvikseni vanhaa ketjua "Lennot maksettu Italiaan pahimmalle korona-alueelle: mistä saan rahat takaisin?"
https://www.vauva.fi/comment/41381681
23.2. joku kommentoi näin: "Mene vaan reissullesi ja nauti reissusta. Ihan turhaa hysteriaa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta tuntuu silti ehkä hieman liioitellulta irtisanoutua töistä koronan takia, ei sekään hyvä ole pidemmällä tähtäimellä. Mutta mietin mikä on työnanatajan suhtautuminen, jos anon poissaoloa jotta saan pidettyä lapset kotona pahimman yli. Terveys on kuitenkin tärkeintä.
Jos sinulla on vakituinen työ ja ollut riittävän pitkään samassa työpaikassa, on oikeus opintovapaaseen. Siihen on oikeus muistaakseni max 2 vuotta. Jos aikuiskoulutustukiehdot täyttyvät, pärjää aika hyvinkin (se noin 70 % tuloista), kun ottaa verotuksen huomioon. Ja jos opiskelee tämän ajan, se voi olla valtti työmarkkinoilla.
Nämä ulkomuistista. Kannattaa selvittää (opintovapaa - Työllisyysrahasto - aikuiskoulutustuki).
Mites toi Hong Kongin tilanne nyt. Sehän oli oikea mallimaa, miten korona pitää hoitaa. Kuinkas se nyt sitten ryöpsähti tuolla tavalla? Eikö tiukat toimenpiteet autakaan pitkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat työssä niin miten se kotikoulu? Lapset tietenkin normi kouluun.
Kotikoulu on eri asia kuin etäopetus. Kotikoulussa vanhemmat päättävät itse, mihin aikaan opettavat lapsiaan. Eikä opetuksen tarvitse olla edes yhtäjaksoista kuten klo 17-21 vaan voi olla lyhyempinä pätkinä pitkin päivää.
Vierailija kirjoitti:
Mites toi Hong Kongin tilanne nyt. Sehän oli oikea mallimaa, miten korona pitää hoitaa. Kuinkas se nyt sitten ryöpsähti tuolla tavalla? Eikö tiukat toimenpiteet autakaan pitkään?
Eihän ne auta jos niitä on purettu... sitten tuleekin tanssin jälkeen taas vasaran vuoro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 40 000 uutta Intiassa :(
Sinä se jaksat tätä Intian tilannetta itkeä. Siellä pitäis tulla lähes 300 000 päivässä, jotta tulis saman verran kuin Jenkeissä. Verrattuna asukaslukuun siis.
Miksi ei saisi itekä, ihan mitä maata saati asiaa vain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 40 000 uutta Intiassa :(
Sinä se jaksat tätä Intian tilannetta itkeä. Siellä pitäis tulla lähes 300 000 päivässä, jotta tulis saman verran kuin Jenkeissä. Verrattuna asukaslukuun siis.
Miksi ei saisi itekä, ihan mitä maata saati asiaa vain?
Itkeä...
Yksi tartunnan saajista on iältään 0-10 vuotias,
kaksi ovat 20-30 vuotiaita ja kaksi ovat
30-40 vuotiaita. Muista ei tietoa.
Ylen lukujen perusteella uusia tartuntoja on 6,
mutta Ahvenanmaalta vähennetään -1, siksi sanovat 5
https://yle.fi/uutiset/3-11300232
VIIMEISIN PÄIVITYS 20.7.2020 KLO 11.58
Tilanne Suomessa
Varmistetut tartunnat 7340 +5
Kuolemantapaukset 328
Uusimaa +4
Helsinki +2
Vantaa +1
Espoo +1
Satakunta +1
Ahvenanmaa -1
Keski-Pohjanmaa +1
Päivitetty 20.7.2020 klo 11.53
Uskomatonta, miten ei millään tämänkokoiseen maahan saada yhtenäisiä käytäntöjä testeihin pääsystä matalalla kynnyksellä. Rahaako tällä panttaamisella mukamas yritetään "säästää" vai mitä?