Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Täällä on tänä iltana ihminen liikkeellä, joka provoaa jokaiseen kommenttiin ns. herne nenässä...
Tämähän on lopulta provoketju. Kenties.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kuulostaa suurelta määrältä.
https://www.verkkouutiset.fi/floridassa-korona-kolmasosalla-testatuista…
Floridassa korona joka kolmannella testatulla lapsella
Antti Kirkkala | 16.07.2020 | 08:04- päivitetty 16.07.2020 | 08:12
Terveysviranomaiset ovat huolissaan pitkäaikaisista terveysvaikutuksista.
Yhdysvaltain Floridassa tehdyissä virustesteissä hieman yli 31 prosentilla alle 18-vuotiaista on todettu Covid-19-infektio.
Osavaltion terveysviranomaisten mukaan alaikäisille oli tehty heinäkuun 10. päivään mennessä yhteensä 54 022 koronavirustestiä. Näistä 16 797 oli positiivisia. Koko väestön osalta positiivisten testien osuus on ollut 11 prosenttia.
Floridassa nuorista aikuisista alkanut korona-aalto on leviämässä alle 18-vuotiaisiin ja ikääntyneisiin https://twitter.com/DrEricDing/status/1283503278588919810
Tuolla ei ole mitään merkiystä, tuolla twiitillä. Se johtuu siitä, että pahin oli jo huhtikuussa ja silloin korona meni sisälle vanhainkoteihin ja sairaaloiden vuodeosastoille ja siitä tulivat ne menetykset, jotka silloin tulivat. Se ei enää toistu samassa mittakaavassa esimerkiksi Floridassa tai Texasissa.
Floridassa ja Texasissa on jo yhtä paljon tartuntoja, kuin New Yorkissa (huomaa vielä se että New York on testannutkin puolet enemmän), mutta vaikka tilanne on tämä, niin New York johtaa kuolleissa kymmenkertaisesti.
Näin se todennäköisesti on. Ensimmäinen aalto vei mennessään kaikista heikoimmassa asemassa olleet. Eli vanhat ja sairaat. Seuraavat aallot ovat paljon lievempiä tuhovaikutukseltaan ja niitä voidaan tarvittaessa kontrolloidakin paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitovapaa loppumassa ja lapset pitäisi viedä elokuussa päiväkotiin, itse töihin. Alkaa päivä päivältä ahdistaa enemmän niin tautikierre ylipäätään kuin tämä korona. Nythän on uutisoitu, ettei mahdollisen toisen aallon tullessa kouluja ym.suljeta, eikä kyllä työnikään ole sellainen mitä voisi etänä tehdä. En kestä ajatusta viedä lapset päiviksi hoitoon jos koronatartunnan vaara on suuri. Varmaan irtisanoudun työstä siinä vaiheessa, ei kai siinä muukaan auta? Toki toivon ettei mitään toista aaltoa tule, mutta pelkään. Eikö ketään toista ahdista?
Yllättävän vähän ahdistaa, mun hoitovapaa on loppumassa syyskuussa ja lapset menee ekaa kertaa päiväkotiin.
Flunssia tulee varmasti, mutta ehkä jopa vähemmän kuin jos ei olisi tullut pandemiaa, nyt sentään varmaan yritetään pestä lasten käsiä ja ympäristöä vähän enemmän.
Vain omaan käytökseen voi vaikuttaa, joten pyrin sitten itse vähentämään tartuntariskiä, hyvällä hygienialla ja maskin käytöllä, muuta ei voi tehdä niin turha stressata sen enempää.Mulla on tuttu joka puhui suunnilleen näin maaliskuussa. No sitten hän sai koronan ja ei ole toipunut vieläkään. Tuli yksi hankala komplikaatio, mikä pitää hänet saikulla edelleen, eikä ehkä koskaan enää tule täysin terveeksi. Siis on entinen perusterve kolmekymppinen. Häntä ärsyttää nyt nuo puheet että "vain omaan käytökseen voi vaikuttaa", ymmärrän kyllä miksi kun olen seurannut hänen tilannetta.
Tosi harmi.
Miten sä vaikutat toisten käytökseen?
Mä en oo keksiny miten voisin vaikuttaa, joten huolehdin omasta käytöksestäni (ja tietty lasten käytöksestä).Olen ymmärtänyt että hän tarkoittaa asiaa vähän vähemmän kirjaimellisesti eli just sitä, että jokainen ei voi tässä tilanteessa miettiä vain omaa itseään. Eli esim. vaikka itse olisi terve ja haluaa jo unohtaa koronan ja alkaa löysäämään esim. turvavälejä, voi silti tartuttaa taudin vaikka työpaikalla johonkin toiseen ihmiseen, joka sitten saa pahat seuraukset. Siis yleisenä kommenttina, ei mitenkään vastauksena sulle juuri (kun sanoit kerran kaikkesi tekeväsi ettei muut sairastu).
Hyvä kirjoitus. Mulla on kaveri, joka altistaa itsensä työssään joka ainoa päivä tartunnalle. Lähikontakteja ei ole mahdollista välttää, mutta mitään suojavarusteitakaan ei saa käyttää. Kyseinen työpaikka on päiväkoti. Ei häntä enää kiinnosta, saako tartunnan ja jos saa, levittääkö virusta myös muille. Elää ihan kuten ennen pandemiaakin. Käy ravintoloissa, terasseilla, risteilyillä ja lomallaan reissaa ympäri Suomea. Ollaan juteltu asiasta. Ketään ei kiiinnosta, saako hän tartunnan. Miksi hänen pitäisi olla kiinnostunut, saako joku häneltä tartunnan?
"Kiva" tietää, että jossain on noin epäeettinen ja epäkypsä päiväkodissa työskentelevä ihminen...
Eikö hän mieluummin voisi reklamoida työturvallisuudesta johonkin oikeaan tahoon kuten työterveyteen tai Aviin sen sijaan, että passiivis-aggressiivisesti kostaa asiaa koko Suomen väestölle?
Reklamoinut MISTÄ? Siitä, ettei lapsia saa tuuppia harjanvarrrella pysymään parin metrin päässä? Vai siitä, ettei ole maskipakkoa? Vai siitä, ettei työnantaja tarjoa työntekijöilleen hengityssuojaimia ja visiirejä?
Vierailija kirjoitti:
Vaikea on Suomessa alkaa maskeja käyttämään, kun joka päivä on edellistä päivää vähemmän koronavirustartuntoja.
Sitten kun THL saa korjattua Arvioidun tartuttavuusluvun, joka on tällä hetkellä 0,05-0,60,
vastaamaan todellisuutta, joka on - miinus merkkinen, niin maskien myyjät ovat
hätää kärsimässä.
En osaa laskea milloin saavutamme koronavirustapauksien kohdalla kaivatun 0-luvun,
mutta siellä jossakin sekin tavoite on, yhdessä me sen saavutamme,
kunhan vain THL jatkaa päättäväisesti ja rohkeasti lukujen vähentämistä.
Maskien myyjät voittaa silti koska ulkomailla on ääretön maskitarve. Mutta samalla tulee tarve ilmastointiratkaisuille ja Ertyisesti tarve voittaa jätehuolto ongelma, eihän maskeja mereen vain kipata...muovisaaste pois suodattimilla polttaen ellei jatkojalostus?
Vierailija kirjoitti:
Täällä on tänä iltana ihminen liikkeellä, joka provoaa jokaiseen kommenttiin ns. herne nenässä...
'Tänä iltana' :D
Onko täällä muita saarelaisia paikalla? Millaisin miettein syksyä kohden? Mua on mietityttänyt ihan henkilökohtaisesti sellainen asia, kun ohjaan työkseni ryhmiä. No, keväällä ryhmät olivat jo ehtineet loppuakin, mutta nyt asia on taas ajankohtainen. Mun pitäisi markkinoida syksyn ryhmiä ja haalia niitä lisää, mutta... Tuntuu tosi väärältä. Tuntuu väärältä väärältä väärältä. Koronatilanne on nyt hyvä, mutta ilmeisesti sen annetaan syksyllä taas ryöpsähtää ja en halua olla osallisena sellaisessa, että joku joutuu kärsimään. Toisaalta, jos ja kun tilanne pahenee, ryhmäni järjestetään varmaan etäyhteyksillä. Olen myös täysin valmis (tietenkin!) käyttämään maskia riskin pienentämiseksi.
Jotenkin luulin, että tää leviäis paljon herkemmin. Mutta jos yhtään jatkotartuntaa ei ole tullut Rovaniemellä, niin täytyy sanoa, että ei se ihan kamalan herkästi sitten tartukaan. Vai tarviiko se sitten sen supertartuttajan?
Eli tarvitsee olla super paska tuuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En meinaa käyttää maskia. Piste.
Sinun kaltaisten takia maskipakko tarvitaan. Jos et käytä, niin et myöskään matkusta julkisilla, mene kauppaan, kirjastoon jne. Piste.
Sinun kaltaisten takia Suomeen on säädetty mielipiteen- ja ilmaisunvapaus. Jos et siihen, sopeudu, voit poistua av:sta. Et ole palstan ylijohtaja vaikka niin kuvitteletkin. Piste.
Ja sinä itse voit poistua täältä kyttäämästä kaltaisiasi pöljäkkeitä ei tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitovapaa loppumassa ja lapset pitäisi viedä elokuussa päiväkotiin, itse töihin. Alkaa päivä päivältä ahdistaa enemmän niin tautikierre ylipäätään kuin tämä korona. Nythän on uutisoitu, ettei mahdollisen toisen aallon tullessa kouluja ym.suljeta, eikä kyllä työnikään ole sellainen mitä voisi etänä tehdä. En kestä ajatusta viedä lapset päiviksi hoitoon jos koronatartunnan vaara on suuri. Varmaan irtisanoudun työstä siinä vaiheessa, ei kai siinä muukaan auta? Toki toivon ettei mitään toista aaltoa tule, mutta pelkään. Eikö ketään toista ahdista?
Yllättävän vähän ahdistaa, mun hoitovapaa on loppumassa syyskuussa ja lapset menee ekaa kertaa päiväkotiin.
Flunssia tulee varmasti, mutta ehkä jopa vähemmän kuin jos ei olisi tullut pandemiaa, nyt sentään varmaan yritetään pestä lasten käsiä ja ympäristöä vähän enemmän.
Vain omaan käytökseen voi vaikuttaa, joten pyrin sitten itse vähentämään tartuntariskiä, hyvällä hygienialla ja maskin käytöllä, muuta ei voi tehdä niin turha stressata sen enempää.Mulla on tuttu joka puhui suunnilleen näin maaliskuussa. No sitten hän sai koronan ja ei ole toipunut vieläkään. Tuli yksi hankala komplikaatio, mikä pitää hänet saikulla edelleen, eikä ehkä koskaan enää tule täysin terveeksi. Siis on entinen perusterve kolmekymppinen. Häntä ärsyttää nyt nuo puheet että "vain omaan käytökseen voi vaikuttaa", ymmärrän kyllä miksi kun olen seurannut hänen tilannetta.
Tosi harmi.
Miten sä vaikutat toisten käytökseen?
Mä en oo keksiny miten voisin vaikuttaa, joten huolehdin omasta käytöksestäni (ja tietty lasten käytöksestä).Olen ymmärtänyt että hän tarkoittaa asiaa vähän vähemmän kirjaimellisesti eli just sitä, että jokainen ei voi tässä tilanteessa miettiä vain omaa itseään. Eli esim. vaikka itse olisi terve ja haluaa jo unohtaa koronan ja alkaa löysäämään esim. turvavälejä, voi silti tartuttaa taudin vaikka työpaikalla johonkin toiseen ihmiseen, joka sitten saa pahat seuraukset. Siis yleisenä kommenttina, ei mitenkään vastauksena sulle juuri (kun sanoit kerran kaikkesi tekeväsi ettei muut sairastu).
Hyvä kirjoitus. Mulla on kaveri, joka altistaa itsensä työssään joka ainoa päivä tartunnalle. Lähikontakteja ei ole mahdollista välttää, mutta mitään suojavarusteitakaan ei saa käyttää. Kyseinen työpaikka on päiväkoti. Ei häntä enää kiinnosta, saako tartunnan ja jos saa, levittääkö virusta myös muille. Elää ihan kuten ennen pandemiaakin. Käy ravintoloissa, terasseilla, risteilyillä ja lomallaan reissaa ympäri Suomea. Ollaan juteltu asiasta. Ketään ei kiiinnosta, saako hän tartunnan. Miksi hänen pitäisi olla kiinnostunut, saako joku häneltä tartunnan?
"Kiva" tietää, että jossain on noin epäeettinen ja epäkypsä päiväkodissa työskentelevä ihminen...
Eikö hän mieluummin voisi reklamoida työturvallisuudesta johonkin oikeaan tahoon kuten työterveyteen tai Aviin sen sijaan, että passiivis-aggressiivisesti kostaa asiaa koko Suomen väestölle?
Reklamoinut MISTÄ? Siitä, ettei lapsia saa tuuppia harjanvarrrella pysymään parin metrin päässä? Vai siitä, ettei ole maskipakkoa? Vai siitä, ettei työnantaja tarjoa työntekijöilleen hengityssuojaimia ja visiirejä?
Räkätauteja on ollut aina ja tulee olemaan nyt on vain NWO natzzi World orderiin hurahtaneet vasemmiston vihreät pehmöpäät päässeet toteuttamaan mielenvikaisia kulttejaan palvovien apureiksi.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin luulin, että tää leviäis paljon herkemmin. Mutta jos yhtään jatkotartuntaa ei ole tullut Rovaniemellä, niin täytyy sanoa, että ei se ihan kamalan herkästi sitten tartukaan. Vai tarviiko se sitten sen supertartuttajan?
Mäkin luulin alkuvuodesta että leviäisi todella herkästi. Näin ei kuitenkaan ilmeisesti ole. Työkaverillani todettiin korona maaliskuun lopulla. Kukaan muu työpaikalta ei sairastunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvaltain Floridassa tehdyissä virustesteissä hieman yli 31 prosentilla alle 18-vuotiaista on todettu Covid-19-infektio.
Osavaltion terveysviranomaisten mukaan alaikäisille oli tehty heinäkuun 10. päivään mennessä yhteensä 54 022 koronavirustestiä. Näistä 16 797 oli positiivisia. Koko väestön osalta positiivisten testien osuus on ollut 11 prosenttia.
Floridassa nuorista aikuisista alkanut korona-aalto on leviämässä alle 18-vuotiaisiin ja ikääntyneisiin https://twitter.com/DrEricDing/status/1283503278588919810
Tuolla ei ole mitään merkiystä, tuolla twiitillä. Se johtuu siitä, että pahin oli jo huhtikuussa ja silloin korona meni sisälle vanhainkoteihin ja sairaaloiden vuodeosastoille ja siitä tulivat ne menetykset, jotka silloin tulivat. Se ei enää toistu samassa mittakaavassa esimerkiksi Floridassa tai Texasissa.
Floridassa ja Texasissa on jo yhtä paljon tartuntoja, kuin New Yorkissa (huomaa vielä se että New York on testannutkin puolet enemmän), mutta vaikka tilanne on tämä, niin New York johtaa kuolleissa kymmenkertaisesti.
Näin se todennäköisesti on. Ensimmäinen aalto vei mennessään kaikista heikoimmassa asemassa olleet. Eli vanhat ja sairaat. Seuraavat aallot ovat paljon lievempiä tuhovaikutukseltaan ja niitä voidaan tarvittaessa kontrolloidakin paremmin.
Se on ensimmainen kierros maailman ympäri. Toinen kierros on siksikin vaikeampi, (virukselle?) ettei se tule saman tein samaan ihmiseen uudelleen, ei tule toista kertaa, samantein. Siksi mahdollisia sairastujia on vähemmän, ja se ei leviäkään niin hyvin. Tähän ymmärtämiseen ei tarvi edes lisuria sen sisäistääkseen.
Muun lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa aaltoa se on ensimmäiset vain epäonnistuivat pahemmin. Kuten NY.
Vierailija kirjoitti:
Huh huh, on kyllä korkea tartuntaprosentti lapsilla. Paljonkohan on ollut vakavia tapauksia ja onkohan ollut Kawasaki-tyyppisiä oireita? Ne tosin voivat ilmaantua viikkoa alkuperäisen infektion jälkeen, joka on voinut olla oireiltaan lievä.
Vierailija kirjoitti:
Itämisaika on 2-14 vuorokautta, joten ei sitä vielä tiedä. Rovaniemen karanteenilaiset voisivat tulla tänne kertomaan tunnelmiaan ja mahdolliset oireet. Ja esim että onko totta se väite joka täällä palstalla oli (ei tainnut olla tämä ketju) että sairastunut lapsi on nuuskanhakijan lapsi.
Viruksilla on tapana mutatoitua, joten toisen aallon epidemian virus voi olla helpommin tarttuva tai sitten ei. Syksy näyttää miten käy, mutta nyt ei pidä päästää tämän suht hyvän tilanteen räjähtämään käsiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh huh, on kyllä korkea tartuntaprosentti lapsilla. Paljonkohan on ollut vakavia tapauksia ja onkohan ollut Kawasaki-tyyppisiä oireita? Ne tosin voivat ilmaantua viikkoa alkuperäisen infektion jälkeen, joka on voinut olla oireiltaan lievä.
Totta. Mielestäni oli erittäin mielenkiintoinen tieto, että Suomessakin on ollut muutama tällainen kawasakin kaltainen tapaus. Joku lastenlääkäri kertoi mediassa pari päivää sitten. Ja että "vasta-aineilla voidaan hoitaa". Ei siis ole hirvittävän harvinainen kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurjaa että ystäväsi sai vakavan version :/ Mutta mitä hän olisi voinut tehdä toisin? Kenen muun käytökseen olisi voinut vaikuttaa? Olisiko etukäteis-pelko auttanut häntä, kenties ehkäissyt koronan saamista?
Tutkimustuloksia päinvastaiseen löytyy. Kun ihminen pelkää, hänen immuunipuolustuksensa laskee, ja virukset iskee helpommin. Kakka mäihä, mutta elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tarvitsee olla super paska tuuri.Itämisaika on 2-14 vuorokautta, joten ei sitä vielä tiedä. Rovaniemen karanteenilaiset voisivat tulla tänne kertomaan tunnelmiaan ja mahdolliset oireet. Ja esim että onko totta se väite joka täällä palstalla oli (ei tainnut olla tämä ketju) että sairastunut lapsi on nuuskanhakijan lapsi.
Uusien tartuntojen lukumäärää tärkeämpi tieto olisi, mistä tartunta on saatu. Jos yksikään noista altistuneista ei sairastu, silloin Hoplop ei ole sen tartuntavaarallisempi paikka kuin moni muukaan paikka. Meille kansalaisille olisi kuitenkin tärkeää tietää, mitä ovat ne paikat, joista yleisimmin saa tartunnan. Vain siten voisimme välttää sellaisia paikkoja. Mun mielestä pitäisi olla tilasto (niistä, joiden tartuntaketju on voitu selvittää), missä tartunta on saatu. Esim kauppakeskus +2 , julkinen liikenne +2, apteekki +1, päiväkoti +3 jne. Ja puhun nyt tartunnoista, en altistuksista.
Hoplopissa altistuneista joku voi olla myös oireeton tartuttaja eli ei sairastu itse, mutta tartuttaa perheenjäsenensä. Perheenjäsenet puolestaan saavat liikkua vapaasti, joten tämä perheenjäsen voi oireettomana/lieväoireisena tartuttaa taudin eteen päin kunnes joku sairastuu vakavasti...Ja sitten ihmetellään, hups mistäs tämä tuli.
Hissin välityksellä naapurinsa tartuttanut kiinalaisnainen oli hyvä esimerkki. Naapurikaan ei sairastunut, mutta olikos se naapurin pojan tyttöystävä, joka sairastui vakavasti, ja sitten tartuntaketju lähti selviämään.
Vierailija kirjoitti:
Hoplopissa altistuneista joku voi olla myös oireeton tartuttaja eli ei sairastu itse, mutta tartuttaa perheenjäsenensä. Perheenjäsenet puolestaan saavat liikkua vapaasti, joten tämä perheenjäsen voi oireettomana/lieväoireisena tartuttaa taudin eteen päin kunnes joku sairastuu vakavasti...Ja sitten ihmetellään, hups mistäs tämä tuli.
Hissin välityksellä naapurinsa tartuttanut kiinalaisnainen oli hyvä esimerkki. Naapurikaan ei sairastunut, mutta olikos se naapurin pojan tyttöystävä, joka sairastui vakavasti, ja sitten tartuntaketju lähti selviämään.
Jos tuollainen tilanne tulee, niin oireeton perhe testataan tartunnan lähteen löytämiseksi. Näin on tehty mm. Vantaalla, kun 1-vuotias sai koronan. Perheestä ei useasta testikerrasta huolimatta löytynyt toista positiivista, joten vanhemmat tulivat siihen tulokseen, että tartunta olisi luultavasti saatu kosketuspinnan kautta kaupassa. Lapsi ei siis ollut esim.päiväkodissa ollut. Virallisesti varmaan Vantaan kaupunki ja HUS sanoisivat, että tartunnan lähde jäi epäselväksi, mutta kyllä sitä yritettiin selvitää ihan testeillä. Tästä oli juttua viime viikolla Iltalehdessä.