Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitovapaa loppumassa ja lapset pitäisi viedä elokuussa päiväkotiin, itse töihin. Alkaa päivä päivältä ahdistaa enemmän niin tautikierre ylipäätään kuin tämä korona. Nythän on uutisoitu, ettei mahdollisen toisen aallon tullessa kouluja ym.suljeta, eikä kyllä työnikään ole sellainen mitä voisi etänä tehdä. En kestä ajatusta viedä lapset päiviksi hoitoon jos koronatartunnan vaara on suuri. Varmaan irtisanoudun työstä siinä vaiheessa, ei kai siinä muukaan auta? Toki toivon ettei mitään toista aaltoa tule, mutta pelkään. Eikö ketään toista ahdista?
Yllättävän vähän ahdistaa, mun hoitovapaa on loppumassa syyskuussa ja lapset menee ekaa kertaa päiväkotiin.
Flunssia tulee varmasti, mutta ehkä jopa vähemmän kuin jos ei olisi tullut pandemiaa, nyt sentään varmaan yritetään pestä lasten käsiä ja ympäristöä vähän enemmän.
Vain omaan käytökseen voi vaikuttaa, joten pyrin sitten itse vähentämään tartuntariskiä, hyvällä hygienialla ja maskin käytöllä, muuta ei voi tehdä niin turha stressata sen enempää.Mulla on tuttu joka puhui suunnilleen näin maaliskuussa. No sitten hän sai koronan ja ei ole toipunut vieläkään. Tuli yksi hankala komplikaatio, mikä pitää hänet saikulla edelleen, eikä ehkä koskaan enää tule täysin terveeksi. Siis on entinen perusterve kolmekymppinen. Häntä ärsyttää nyt nuo puheet että "vain omaan käytökseen voi vaikuttaa", ymmärrän kyllä miksi kun olen seurannut hänen tilannetta.
Tosi harmi.
Miten sä vaikutat toisten käytökseen?
Mä en oo keksiny miten voisin vaikuttaa, joten huolehdin omasta käytöksestäni (ja tietty lasten käytöksestä).
Vaikea on Suomessa alkaa maskeja käyttämään, kun joka päivä on edellistä päivää vähemmän koronavirustartuntoja.
Sitten kun THL saa korjattua Arvioidun tartuttavuusluvun, joka on tällä hetkellä 0,05-0,60,
vastaamaan todellisuutta, joka on - miinus merkkinen, niin maskien myyjät ovat
hätää kärsimässä.
En osaa laskea milloin saavutamme koronavirustapauksien kohdalla kaivatun 0-luvun,
mutta siellä jossakin sekin tavoite on, yhdessä me sen saavutamme,
kunhan vain THL jatkaa päättäväisesti ja rohkeasti lukujen vähentämistä.
Vierailija kirjoitti:
CNN:n mukaan mm. Texasissa on juuri lyöty päivittäiset ennätykset tapausmäärissä ja kuolemissa. Ruumishuoneet ovat joissain paikoissa täynnä ja pakastekontteja on nyt käytössä.
Maskikeskustelu käy kuumana sielläkin. Lockdown häämöttää jo, mutta jos kaikki pitäisivät maskia, siltä voitaisiin vielä välttyä.
Texasin kuvernöörin Greg Abbottin sanoin: "No lockdown," Abbott said. "All we need is for people to wear a mask. If everyone wears a mask, nothing will be locked down."
https://edition.cnn.com/world/live-news/coronavirus-pandemic-07-16-20-i…
Täyttä paskaa.
Texasissa tulee päivässä noin sata kuollutta. Katso se Worldometersista.
New Yorkista tuli päivässä 1000 kuollutta keväällä.
Kaiken huipuksi Texasin tartuntaluvut ovat suhteessa moninkertaiset siihen, mitä oli New Yorkissa. Toisin sanoen kuolleita tulee mitäton maarä. Ja Texasissa on vielä asukkaitakin ihan runsaasti New Yorkiin verraten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
CNN:n mukaan mm. Texasissa on juuri lyöty päivittäiset ennätykset tapausmäärissä ja kuolemissa. Ruumishuoneet ovat joissain paikoissa täynnä ja pakastekontteja on nyt käytössä.
Maskikeskustelu käy kuumana sielläkin. Lockdown häämöttää jo, mutta jos kaikki pitäisivät maskia, siltä voitaisiin vielä välttyä.
Texasin kuvernöörin Greg Abbottin sanoin: "No lockdown," Abbott said. "All we need is for people to wear a mask. If everyone wears a mask, nothing will be locked down."
Täyttä paskaa.
Kaiken huipuksi Texasin tartuntaluvut ovat suhteessa moninkertaiset siihen, mitä oli New Yorkissa. Toisin sanoen kuolleita tulee mitäton maarä. Ja Texasissa on vielä asukkaitakin ihan runsaasti New Yorkiin verraten.
Gregg Abbot on murtunut, ja polvistunut valeelle ja tyranialle. Surullista.
Sinne vaan Espanjaan suomalaiset turistit kohta menevät
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006528097.html
9:24 Elina Nissinen, toimittaja
Kataloniassa 160 000 ihmistä ohjeistettu pysymään kotona
Noin 160 000 ihmistä on ohjeistettu pysymään kotona Espanjan Kataloniassa. Käsky tuli paikallisilta viranomaisilta keskiviikkona. Koronavirustapausten määrä lähti uudestaan nousuun alueella vain viikkoja sen jälkeen, kun kansallisia rajoitustoimia höllennettiin.
Myös Katalonian pääkaupungissa Barcelonassa saatetaan ottaa jälleen käyttöön asukkaiden arkeen liittyviä rajoituksia, kertoo kaupungin pormestari. Koronavirustartuntojen määrä Barcelonassa on kolminkertaistunut viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On maita, joissa ei ole maskipakkoa eikä edes maskisuositustakaan. Silti niissä ihmiset käyttävät maskia. Miksi? Miksi suomalaisten pitää saada joku virallinen määräys tai edes suositus ennenkuin laittavat maskin naamalleen? Edes ne, jotka maskipakkoa kamalasti toivovat?
Itse asiassa tämä sama eipäs-juupas-maskikeskustelu on käynnissä kaikissa maissa tällä hetkellä. Joka paikasta löytyy niitä, joille maski on mahdoton ajatus, ja niitä, jotka tajuavat laajemmin maskinkäytön hyödyt ja siksi niitä kannattavat (vaikka epämukavalta tuntuisikin ajatus maskista omilla kasvoilla).
Fakta nyt vain on se, että tämä virus haastaa meitä ihmiskuntana olemaan epäitsekkäitä, jos haluamme ikinä päästä siitä eroon. Joudumme huomioimaan nyt muitakin kuin vain omat mieltymyksemme.
Kanssaihmisten suojautuminen maskilla, turvavälit ja hyvä hygienia suojaavat sinua itseäsi, joten siksi sinun pitäisi vastaavasti suojata kanssaihmiset samalla tavalla.
Tai tietysti voidaan olla näin toimimattakin... mutta silloin ammumme kansakuntana ja ihmiskuntana itseämme jalkaan, otamme pataan oikein kunnolla talouden kaatumisena lockdownien takia jne.
Eli lyhyesti - epäitsekkyys olisi nyt päivän sana, jos halutaan eroon tästä pandemiasta. Maskien käyttö olisi hyvä juttu, samoin kuin ne turvavälit, hyvä hygienia ja sairaana kotiin jääminen.
Ei se Suomen hallituskaan turhaan tätä viestiä aja: Jaksa jaksaa Suomi... kukaan tuskin haluaa sitä toista aaltoa tänne, saati sitten uutta lockdownia.
Millaista maskia sinä käytät? Missä kaikkialla käytät? Paljonko sulla menee kuukaudessa rahaa maskeihin? Jos käytät kestomaskeja, missä säilytät käytettyjä maskeja työpäiväsi ajan? Jos käytät kangasmaskeja, oletko ostanut ne (mistä?) vai tehnyt itse ( mistä materiaalista?) ?
Annas kun arvaan...ei se ole käyttänyt maskia yhtään missään. Samaa itsekkäiden joukkoa kuin mitä arvostelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronavirusepidemian tilanteen muuttuminen huonommaksi on enemmän kuin todennäköistä.
Koronavirustesteihin hakeutuu jo nyt ennätysmääriä ihmisiä.
Matkailun kautta tulee jatkuvasti uusia tartuntoja.
Julkaistu: 26.6. 20:56 IltaSanomat
Ylitornion johtavalta lääkäriltä synkkä ennustus: Länsi-Pohjasta leviää muualle Suomeen toinen korona-aalto – ”Se on vääjäämätön totuus”
Lääkärit julkaisivat perjantaina yhteisen tiedotteen, jonka mukaan epidemiatilanne on muuttunut sairaanhoitopiirissä ratkaisevasti vakavammaksi. Viikkoja kestäneen rauhallisen jakson jälkeen sairaanhoitopiirin alueella on todettu taas muutamia uusia tautitapauksia.
Lue lisää: Länsi-Pohjan alueen koronatilanne muuttunut "ratkaisevasti vakavammaksi" – lääkäreiltä painokas viesti
Erityisen huolestuttavaa lääkäreiden mukaan on se, että sairastuneet ehtivät altistaa taudille yhteensä kymmeniä muita ihmisiä.
Ylitornion johtava lääkäri Kari Askonen pitää selvänä, ettei suuntaa voi enää kääntää.
– Tästä lähtee liikkeelle toinen korona-aalto koko Suomeen. Se on vääjäämätön totuus. Pohjoisen ihmiset lähtevät etelään reissuun, ja tauti leviää taas sinne.
Ruotsin rajan yli Ylitornioon ja sieltä Rovaniemellehän epidemia on todennäköisesti on levinnyt. Rovaniemen Hoplop-Puolustusvoimat-ketjun lähdettähän ei saatu selville, mutta veikkaisin tulleen Ruotsin puolelta. Sitähän lappilaiset on koko ajan pelänneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitovapaa loppumassa ja lapset pitäisi viedä elokuussa päiväkotiin, itse töihin. Alkaa päivä päivältä ahdistaa enemmän niin tautikierre ylipäätään kuin tämä korona. Nythän on uutisoitu, ettei mahdollisen toisen aallon tullessa kouluja ym.suljeta, eikä kyllä työnikään ole sellainen mitä voisi etänä tehdä. En kestä ajatusta viedä lapset päiviksi hoitoon jos koronatartunnan vaara on suuri. Varmaan irtisanoudun työstä siinä vaiheessa, ei kai siinä muukaan auta? Toki toivon ettei mitään toista aaltoa tule, mutta pelkään. Eikö ketään toista ahdista?
Yllättävän vähän ahdistaa, mun hoitovapaa on loppumassa syyskuussa ja lapset menee ekaa kertaa päiväkotiin.
Flunssia tulee varmasti, mutta ehkä jopa vähemmän kuin jos ei olisi tullut pandemiaa, nyt sentään varmaan yritetään pestä lasten käsiä ja ympäristöä vähän enemmän.
Vain omaan käytökseen voi vaikuttaa, joten pyrin sitten itse vähentämään tartuntariskiä, hyvällä hygienialla ja maskin käytöllä, muuta ei voi tehdä niin turha stressata sen enempää.Mulla on tuttu joka puhui suunnilleen näin maaliskuussa. No sitten hän sai koronan ja ei ole toipunut vieläkään. Tuli yksi hankala komplikaatio, mikä pitää hänet saikulla edelleen, eikä ehkä koskaan enää tule täysin terveeksi. Siis on entinen perusterve kolmekymppinen. Häntä ärsyttää nyt nuo puheet että "vain omaan käytökseen voi vaikuttaa", ymmärrän kyllä miksi kun olen seurannut hänen tilannetta.
Tosi harmi.
Mä en oo keksiny miten voisin vaikuttaa, joten huolehdin omasta käytöksestäni (ja tietty lasten käytöksestä).
Olen ymmärtänyt että hän tarkoittaa asiaa vähän vähemmän kirjaimellisesti eli just sitä, että jokainen ei voi tässä tilanteessa miettiä vain omaa itseään. Eli esim. vaikka itse olisi terve ja haluaa jo unohtaa koronan ja alkaa löysäämään esim. turvavälejä, voi silti tartuttaa taudin vaikka työpaikalla johonkin toiseen ihmiseen, joka sitten saa pahat seuraukset. Siis yleisenä kommenttina, ei mitenkään vastauksena sulle juuri (kun sanoit kerran kaikkesi tekeväsi ettei muut sairastu).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täyttä paskaa.
Kuolleiden määrästä ei voi vielä sanoa, kun epidemia on vasta alussa. Potilaat sairastavat yleensä viikkoja ennen kuin kuolevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi harmi.
Niin kerroin jo tapauksesta. Istuu pyorätuolissa. Ei vain jaksa nousta ylös.
On aina ollut perusterve. Aiti työntää minne tytär pyytää.
Nyt täällä jo postataan kuukauden vanhoja uutisia kun uusia ei oikein ole 😃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täyttä paskaa.
Mitä ihmettä selität herne nenässä. Kommenttini oli suoraan CNN:ltä koskien Texasin lukuja verrattuna ko. osavaltion aiempiin lukuihin... New Yorkista ei kukaan puhunut nyt mitään eikä koko USA:sta tässä, tuo Abbott puhui siis omasta osavaltiostaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täyttä paskaa.
Kuolleiden määrästä ei voi vielä sanoa, kun epidemia on vasta alussa. Potilaat sairastavat yleensä viikkoja ennen kuin kuolevat.
Epidemia EI ole Texasissa vasta alussa. Texasissa on väestoon nähden moninkertainen määrä tartuntoja, kun vertaat mita on ollut New Yorkissa.
Katso itse Worldometersista
Montako koronavirustartuntaa oli Suomessa tammikuussa ?
Montako tartuntaa oli helmikuussa ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi harmi.
Mä en oo keksiny miten voisin vaikuttaa, joten huolehdin omasta käytöksestäni (ja tietty lasten käytöksestä).Niin kerroin jo tapauksesta. Istuu pyorätuolissa. Ei vain jaksa nousta ylös.
On aina ollut perusterve. Aiti työntää minne tytär pyytää.
Ai tähän kertomaani joku toinen nyt kommentoi puolestani. Yllä oleva kommentti ei siis ole minulta, joka aloitin äsken kertomalla tuttuni hankalasta komplikaatiosta.
Särkänniemessä ainakaan ei noudateta/valvota minkäänlaisia turvavälejä jonoissa eikä huvipuistokaan tunnu välittävän asiasta mitään. Laitteet täytetään ääriään myöten täyteen ilman mitään turvavälejä eri seurueiden välillä. Pitäisitkö jonkun instanssin valvoa näitä palveluntarjoajia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täyttä paskaa.
Epidemia EI ole Texasissa vasta alussa. Texasissa on väestoon nähden moninkertainen määrä tartuntoja, kun vertaat mita on ollut New Yorkissa.
Katso itse Worldometersista
Ja silti 10x vähemmän kuolleita.
Jännä miten aggressiivisia joidenkin kommentit täällä. Ei saa näköjään puhua mitään, kun joku hyökkää päälle ja käskee mennä worldometersiin katsomaan. Texasistakaan ei saisi laittaa CNN:n uutista, kun heti on joku kuittaamassa (täysin asian vierestä), että New Yorkissa oli huhtikuussa pahempi tilanne...
Kyse oli alun perin omassa kommentissani lähinnä siitä, että Texasin kuvernööri suosittelee nyt maskien käyttöönottoa vahvasti. Se oli oma pointtini, liittyen aiempaan maskikeskusteluun.
VisitorTre kirjoitti:
Särkänniemessä ainakaan ei noudateta/valvota minkäänlaisia turvavälejä jonoissa eikä huvipuistokaan tunnu välittävän asiasta mitään. Laitteet täytetään ääriään myöten täyteen ilman mitään turvavälejä eri seurueiden välillä. Pitäisitkö jonkun instanssin valvoa näitä palveluntarjoajia?
Tam-COVID-19 tarttuu lähinnä märiksi yskittyjen hihojen kautta, särkänniemessä on käsihygieniä niin helppoa, henkilökunta pyyhkii kätensä likaiseen rahaan ja asiakkaat jonkun toisen hattaraan.
Julkaistu: 26.6. 20:56 IltaSanomat
Ylitornion johtavalta lääkäriltä synkkä ennustus: Länsi-Pohjasta leviää muualle Suomeen toinen korona-aalto – ”Se on vääjäämätön totuus”
Lääkärit julkaisivat perjantaina yhteisen tiedotteen, jonka mukaan epidemiatilanne on muuttunut sairaanhoitopiirissä ratkaisevasti vakavammaksi. Viikkoja kestäneen rauhallisen jakson jälkeen sairaanhoitopiirin alueella on todettu taas muutamia uusia tautitapauksia.
Lue lisää: Länsi-Pohjan alueen koronatilanne muuttunut "ratkaisevasti vakavammaksi" – lääkäreiltä painokas viesti
Erityisen huolestuttavaa lääkäreiden mukaan on se, että sairastuneet ehtivät altistaa taudille yhteensä kymmeniä muita ihmisiä.
Ylitornion johtava lääkäri Kari Askonen pitää selvänä, ettei suuntaa voi enää kääntää.
– Tästä lähtee liikkeelle toinen korona-aalto koko Suomeen. Se on vääjäämätön totuus. Pohjoisen ihmiset lähtevät etelään reissuun, ja tauti leviää taas sinne.