Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
95141/176779 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitovapaa loppumassa ja lapset pitäisi viedä elokuussa päiväkotiin, itse töihin. Alkaa päivä päivältä ahdistaa enemmän niin tautikierre ylipäätään kuin tämä korona. Nythän on uutisoitu, ettei mahdollisen toisen aallon tullessa kouluja ym.suljeta, eikä kyllä työnikään ole sellainen mitä voisi etänä tehdä. En kestä ajatusta viedä lapset päiviksi hoitoon jos koronatartunnan vaara on suuri. Varmaan irtisanoudun työstä siinä vaiheessa, ei kai siinä muukaan auta? Toki toivon ettei mitään toista aaltoa tule, mutta pelkään. Eikö ketään toista ahdista?

Yllättävän vähän ahdistaa, mun hoitovapaa on loppumassa syyskuussa ja lapset menee ekaa kertaa päiväkotiin.

Flunssia tulee varmasti, mutta ehkä jopa vähemmän kuin jos ei olisi tullut pandemiaa, nyt sentään varmaan yritetään pestä lasten käsiä ja ympäristöä vähän enemmän.

Vain omaan käytökseen voi vaikuttaa, joten pyrin sitten itse vähentämään tartuntariskiä, hyvällä hygienialla ja maskin käytöllä, muuta ei voi tehdä niin turha stressata sen enempää.

Mulla on tuttu joka puhui suunnilleen näin maaliskuussa. No sitten hän sai koronan ja ei ole toipunut vieläkään. Tuli yksi hankala komplikaatio, mikä pitää hänet saikulla edelleen, eikä ehkä koskaan enää tule täysin terveeksi. Siis on entinen perusterve kolmekymppinen. Häntä ärsyttää nyt nuo puheet että "vain omaan käytökseen voi vaikuttaa", ymmärrän kyllä miksi kun olen seurannut hänen tilannetta.

Tosi harmi.

Miten sä vaikutat toisten käytökseen?

Mä en oo keksiny miten voisin vaikuttaa, joten huolehdin omasta käytöksestäni (ja tietty lasten käytöksestä).

Olen ymmärtänyt että hän tarkoittaa asiaa vähän vähemmän kirjaimellisesti eli just sitä, että jokainen ei voi tässä tilanteessa miettiä vain omaa itseään. Eli esim. vaikka itse olisi terve ja haluaa jo unohtaa koronan ja alkaa löysäämään esim. turvavälejä, voi silti tartuttaa taudin vaikka työpaikalla johonkin toiseen ihmiseen, joka sitten saa pahat seuraukset. Siis yleisenä kommenttina, ei mitenkään vastauksena sulle juuri (kun sanoit kerran kaikkesi tekeväsi ettei muut sairastu).

Hyvä kirjoitus. Mulla on kaveri, joka altistaa itsensä työssään joka ainoa päivä tartunnalle. Lähikontakteja ei ole mahdollista välttää, mutta mitään suojavarusteitakaan ei saa käyttää. Kyseinen työpaikka on päiväkoti. Ei häntä enää kiinnosta, saako tartunnan ja jos saa, levittääkö virusta myös muille. Elää ihan kuten ennen pandemiaakin. Käy ravintoloissa, terasseilla, risteilyillä ja lomallaan reissaa ympäri Suomea. Ollaan juteltu asiasta. Ketään ei kiiinnosta, saako hän tartunnan. Miksi hänen pitäisi olla kiinnostunut, saako joku häneltä tartunnan? 

Vierailija
95142/176779 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä miten aggressiivisia joidenkin kommentit täällä. Ei saa näköjään puhua mitään, kun joku hyökkää päälle ja käskee mennä worldometersiin katsomaan. Texasistakaan ei saisi laittaa CNN:n uutista, kun heti on joku kuittaamassa (täysin asian vierestä), että New Yorkissa oli huhtikuussa pahempi tilanne...

Kyse oli alun perin omassa kommentissani lähinnä siitä, että Texasin kuvernööri suosittelee nyt maskien käyttöönottoa vahvasti. Se oli oma pointtini, liittyen aiempaan maskikeskusteluun.

Minäkin voin suositella maskien käyttöä julkisilla paikoilla. En nimittäin itse käy niissä. Kuinkas usein Texasin kuvernööri käy? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
95143/176779 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä siellä Rovaniemelläkään mitään jatkotartuntoja ole tullut. Siellä ne nyt istuu karanteenissa ne pari sataa.

Vierailija
95144/176779 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt näyttää siltä, että huvipuistoissa, kaupoissa, ravintoloissa ja melkein missä tahansa muualla kuin tällä palstalla, koronavirus on melkein kokonaan unohdettu.

Jos joku tahtoisi tehdä valituksen etäisyyksistä tai hygienistä tai muusta, niin sen voi tehdä liikkeiden omistajajille, kunnan virkamiehille ja joskus poliisille, joille kuuluvat suuret väkijoukkojen kokoontumiset.

Käytännössä mitään erityistä valvontaa ei ole. Joskus kauppojen työntekijät voivat sanoa jotakin etäisyyksistä ja muusta, jos se heitä huvittaa.

Vierailija
95145/176779 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitovapaa loppumassa ja lapset pitäisi viedä elokuussa päiväkotiin, itse töihin. Alkaa päivä päivältä ahdistaa enemmän niin tautikierre ylipäätään kuin tämä korona. Nythän on uutisoitu, ettei mahdollisen toisen aallon tullessa kouluja ym.suljeta, eikä kyllä työnikään ole sellainen mitä voisi etänä tehdä. En kestä ajatusta viedä lapset päiviksi hoitoon jos koronatartunnan vaara on suuri. Varmaan irtisanoudun työstä siinä vaiheessa, ei kai siinä muukaan auta? Toki toivon ettei mitään toista aaltoa tule, mutta pelkään. Eikö ketään toista ahdista?

Yllättävän vähän ahdistaa, mun hoitovapaa on loppumassa syyskuussa ja lapset menee ekaa kertaa päiväkotiin.

Flunssia tulee varmasti, mutta ehkä jopa vähemmän kuin jos ei olisi tullut pandemiaa, nyt sentään varmaan yritetään pestä lasten käsiä ja ympäristöä vähän enemmän.

Vain omaan käytökseen voi vaikuttaa, joten pyrin sitten itse vähentämään tartuntariskiä, hyvällä hygienialla ja maskin käytöllä, muuta ei voi tehdä niin turha stressata sen enempää.

Mulla on tuttu joka puhui suunnilleen näin maaliskuussa. No sitten hän sai koronan ja ei ole toipunut vieläkään. Tuli yksi hankala komplikaatio, mikä pitää hänet saikulla edelleen, eikä ehkä koskaan enää tule täysin terveeksi. Siis on entinen perusterve kolmekymppinen. Häntä ärsyttää nyt nuo puheet että "vain omaan käytökseen voi vaikuttaa", ymmärrän kyllä miksi kun olen seurannut hänen tilannetta.

Tosi harmi.

Mä en oo keksiny miten voisin vaikuttaa, joten huolehdin omasta käytöksestäni (ja tietty lasten käytöksestä).

Olen ymmärtänyt että hän tarkoittaa asiaa vähän vähemmän kirjaimellisesti eli just sitä, että jokainen ei voi tässä tilanteessa miettiä vain omaa itseään. Eli esim. vaikka itse olisi terve ja haluaa jo unohtaa koronan ja alkaa löysäämään esim. turvavälejä, voi silti tartuttaa taudin vaikka työpaikalla johonkin toiseen ihmiseen, joka sitten saa pahat seuraukset. Siis yleisenä kommenttina, ei mitenkään vastauksena sulle juuri (kun sanoit kerran kaikkesi tekeväsi ettei muut sairastu).

Hyvä kirjoitus. Mulla on kaveri, joka altistaa itsensä työssään joka ainoa päivä tartunnalle. Lähikontakteja ei ole mahdollista välttää, mutta mitään suojavarusteitakaan ei saa käyttää. Kyseinen työpaikka on päiväkoti. Ei häntä enää kiinnosta, saako tartunnan ja jos saa, levittääkö virusta myös muille. Elää ihan kuten ennen pandemiaakin. Käy ravintoloissa, terasseilla, risteilyillä ja lomallaan reissaa ympäri Suomea. Ollaan juteltu asiasta. Ketään ei kiiinnosta, saako hän tartunnan. Miksi hänen pitäisi olla kiinnostunut, saako joku häneltä tartunnan? 

No jos häneltä ei riitä empatiaa kanssaihmisille yleisellä tasolla, niin onko hänellä ketään läheisiä, joista hän välittää?

Koska mitä enemmän yhteiskunnassa on tuollaisia huolettomia super-levittäjiä kuin hän, sitä todennäköisemmin myös joku hänen omista läheisistään saa tartunnan esim. kaupungilta.

Tässä tosiaan ollaan kaikki ihan oikeasti samassa veneessä.

Jos kaikki katkeroituvat tai suorastaan ovat tuollaisella kosto-mentaliteetilla liikkeellä kuin kuvaamasi ihminen, niin silloin tämä pandemia ei kyllä oikeasti lopu koskaan.

Vierailija
95146/176779 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuulostaa suurelta määrältä.

https://www.verkkouutiset.fi/floridassa-korona-kolmasosalla-testatuista…

Floridassa korona joka kolmannella testatulla lapsella

Antti Kirkkala | 16.07.2020 | 08:04- päivitetty 16.07.2020 | 08:12

Terveysviranomaiset ovat huolissaan pitkäaikaisista terveysvaikutuksista.

Yhdysvaltain Floridassa tehdyissä virustesteissä hieman yli 31 prosentilla alle 18-vuotiaista on todettu Covid-19-infektio.

Osavaltion terveysviranomaisten mukaan alaikäisille oli tehty heinäkuun 10. päivään mennessä yhteensä 54 022 koronavirustestiä. Näistä 16 797 oli positiivisia. Koko väestön osalta positiivisten testien osuus on ollut 11 prosenttia.

Vierailija
95147/176779 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saihan ne sen viruksen loppumaan Kiinassakin kun jengi käytti maskia siellä.

Niin, että varmaan nuo usan terveysviranomaiset on oikeessa, että virus loppuisi noin 1-2 kk aikana, jos kaikilla on maskit naamalla.

Ilmasta se uusimpien tutkimustulosten mukaan leviää.

Vierailija
95148/176779 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

VisitorTre kirjoitti:

Särkänniemessä ainakaan ei noudateta/valvota minkäänlaisia turvavälejä jonoissa eikä huvipuistokaan tunnu välittävän asiasta mitään. Laitteet täytetään ääriään myöten täyteen ilman mitään turvavälejä eri seurueiden välillä. Pitäisitkö jonkun instanssin valvoa näitä palveluntarjoajia?

Minkä takia sellaisia turvavälejä on edes määrätty. Koko Uuden maan sulkeminenkin oli ihan turha, ja senkin jälkeen on ollut ihan jatkuva meteli, huuto ja uhkailu, etta toinen aalto tulee ja kaikki kuolevat.

Ihan tavallisesti ns. älyissään olevien asiantuntijoidenkin suusta tätä on jatkuvasti kuultu.

Kouluja ei olisi saanut avata, mitään ei olisi saanut avata. 

Nyt kun tuo on rauhoittunut, niin meteli jatkuu muussa muodossa, odotetaan ja ennustetaan kuolleita muualle, ja uhkaillaan, etta katsokaa sieltä se tulee sitten tänne takaisin.

Eniten saakin sitten pelätä näitä uhkailijoita ja vastaavia, mitä vielä pienessä tai isommassakin päässään sattuvat keksimään.

Mikä tuohon neuvoksi?

Vierailija
95149/176779 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdysvaltain Floridassa tehdyissä virustesteissä hieman yli 31 prosentilla alle 18-vuotiaista on todettu Covid-19-infektio.

Osavaltion terveysviranomaisten mukaan alaikäisille oli tehty heinäkuun 10. päivään mennessä yhteensä 54 022 koronavirustestiä. Näistä 16 797 oli positiivisia. Koko väestön osalta positiivisten testien osuus on ollut 11 prosenttia.

Kamalan suuri määrä! No huh sentään!

Vierailija
95150/176779 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt näyttää siltä, että huvipuistoissa, kaupoissa, ravintoloissa ja melkein missä tahansa muualla kuin tällä palstalla, koronavirus on melkein kokonaan unohdettu.

Jos joku tahtoisi tehdä valituksen etäisyyksistä tai hygienistä tai muusta, niin sen voi tehdä liikkeiden omistajajille, kunnan virkamiehille ja joskus poliisille, joille kuuluvat suuret väkijoukkojen kokoontumiset.

Käytännössä mitään erityistä valvontaa ei ole. Joskus kauppojen työntekijät voivat sanoa jotakin etäisyyksistä ja muusta, jos se heitä huvittaa.

Jenkeissä jo maskeista huomauttavia vanhuksia puukotetaan. Tosin tässä tapauksessa poliisi ampui puukottajan ja huomauttaja selvisi hengissä. 

https://abcnews.go.com/US/suspect-killed-michigan-deputy-stabbing-man-a…

Vierailija
95151/176779 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ehdottomasti maskipakko kaikille. Aasimaski niille, jotka väkättää vastaan. Tuhannen euron sakko jokaiselle väkättäjälle.

Vierailija
95152/176779 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Relatkaa jo. Suomi hyvin hoitanut koronan. Hiipuu hiipuu. Mitä tulee myöhemnin niin sitten ollaan taas 4 seinän sisällä. Nyt lomailen Lapin korkeuksilla ja Hkiin kotiin ehkä 3 viikon päästä.

Vierailija
95153/176779 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VisitorTre kirjoitti:

Särkänniemessä ainakaan ei noudateta/valvota minkäänlaisia turvavälejä jonoissa eikä huvipuistokaan tunnu välittävän asiasta mitään. Laitteet täytetään ääriään myöten täyteen ilman mitään turvavälejä eri seurueiden välillä. Pitäisitkö jonkun instanssin valvoa näitä palveluntarjoajia?

Minkä takia sellaisia turvavälejä on edes määrätty. Koko Uuden maan sulkeminenkin oli ihan turha, ja senkin jälkeen on ollut ihan jatkuva meteli, huuto ja uhkailu, etta toinen aalto tulee ja kaikki kuolevat.

Ihan tavallisesti ns. älyissään olevien asiantuntijoidenkin suusta tätä on jatkuvasti kuultu.

Kouluja ei olisi saanut avata, mitään ei olisi saanut avata. 

Nyt kun tuo on rauhoittunut, niin meteli jatkuu muussa muodossa, odotetaan ja ennustetaan kuolleita muualle, ja uhkaillaan, etta katsokaa sieltä se tulee sitten tänne takaisin.

Eniten saakin sitten pelätä näitä uhkailijoita ja vastaavia, mitä vielä pienessä tai isommassakin päässään sattuvat keksimään.

Mikä tuohon neuvoksi?

ILTA SANOMAT

17.4. 2020

SUOMALAISTUTKIJOIDEN EPIDEMIAMALLI VAROITTAA: JOS RAJOITUKST LOPPUVAT KORONATILANNE VOI RAJAHTAA

Ihmisten liikkumisrajoitusten purkaminen kesän ajaksi voisi johtaa tehohoitokapasiteetin loppumiseen ja yli 11 000 kuolemaan pelkästään Uudenmaan alueella.

SUOMALAISEN tutkijaryhmän julkaisema simulaatiomalli varoittaa ihmisten liikkuvuuden rajoitusten harkitsemattomasta poistamisesta koronavirusepidemian tässä vaiheessa. Pahimmassa skenaariossa kuolemantapaukset jopa kymmenkertaistuisivat.

Erityisen haitalliseksi ihmisten liikkuvuuden lisääminen muodostuu niissä tapauksissa, joissa tartuntaketjuja ei saada selville, eikä viruksen leviämistä väestössä pystytä katkaisemaan.

Riippumatomana tutkijatyönä tällä viikolla valmistunut Reina (Realistic Epidemic Interaction Network Agent) malli vertailee koronaviruksen torjunnan viittä eri strategiaa, jossa ihmisten liikkuvuus ja testaus vaihtelevat. Malli on rakennettu mittaamaan Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin tartuntakehitystä, mutta se antaa viitteitä myös laajempaan tarkasteluun tietyin varauksin.

Vierailija
95154/176779 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Floridassa nuorista aikuisista alkanut korona-aalto on leviämässä alle 18-vuotiaisiin ja ikääntyneisiin  https://twitter.com/DrEricDing/status/1283503278588919810

Vierailija
95155/176779 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi harmi.

"Kiva" tietää, että jossain on noin epäeettinen ja epäkypsä päiväkodissa työskentelevä ihminen...

Eikö hän mieluummin voisi reklamoida työturvallisuudesta johonkin oikeaan tahoon kuten työterveyteen tai Aviin sen sijaan, että passiivis-aggressiivisesti kostaa asiaa koko Suomen väestölle?

Vierailija
95156/176779 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkijat ennustivat siis silmät suurina 11 000 kuollutta uudellemaalle. Sillä menolla taitaisi loppua vanhukset kokonaan vanhainkodeista ja terveyskeskusten vuodeosastoilta. Ja kyllä tähänkin tutkimukseen silloin riitti uskojia.

Ei tämä ole vain perinteisesti poliittinen asia, vaan tästä on tullut ihan oikeasti terveyspoliittinen vallan valine, ja vallankäyton ja politiikan uusi muoto. Ihmisten hyvinvointi kokonaisuutena heitetään pois, ja terveystyranniasta haetaan uutta hyväksyttävää hallintatapaa olemassaoloon.

Vierailija
95157/176779 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi harmi.

No jos häneltä ei riitä empatiaa kanssaihmisille yleisellä tasolla, niin onko hänellä ketään läheisiä, joista hän välittää?

Koska mitä enemmän yhteiskunnassa on tuollaisia huolettomia super-levittäjiä kuin hän, sitä todennäköisemmin myös joku hänen omista läheisistään saa tartunnan esim. kaupungilta.

Tässä tosiaan ollaan kaikki ihan oikeasti samassa veneessä.

Jos kaikki katkeroituvat tai suorastaan ovat tuollaisella kosto-mentaliteetilla liikkeellä kuin kuvaamasi ihminen, niin silloin tämä pandemia ei kyllä oikeasti lopu koskaan.

Typerin väittämä, mitä olen vähään aikaan kuullut. Luepas vaikka ensiksi tämä artikkeli:

https://yle.fi/uutiset/3-11449033?__FB_PRIVATE_TRACKING__=%7B%22loggedo…

Minä kuulun hyväosaisiin, joiden ei edes tarvitse pelätä tartuntaa. Voin oikein hyvin viettää mukavaa elämää ilman, että tarvitsee matkustaa julkisilla, käydä työpaikalla töissä tai edes asioida kaupoissa. Teen etätöitä. tilaan kaiken tarvitsemani kotipihalleni. Ulkoilen kotini läheisyydessä. Jos jostain syystä joutuisin menemään paikkoihin, joissa altistuisin virukselle, tietysti suojaisin itseni hengityssuojaimella, visiirillä ja kertakäyttöhanskoilla. En todellakaan ole samassa veneessä niiden pienipalkkaisten kanssa, jotka joka aamu lähtevät bussilla, metrolla tai lähijunalal töihin. En niiden kanssa, jotka joutuvat tekemään ruokaostoksensa kaupasta ja hakemaan lääkkeensä apteekista. 

Vaikka olenkin nk kermaperse, sitli ymmärrän, että kaikki eivät ole samassa veneessä mun kanssani. Ja sympatiani niille, jotka eivät ole. Jos he katkeroituvat siitä, että kukaan ei välitä heistä, mutta heidän pitäisi välittää kaikista muista, pidän heidän katkeroitumistaan ja suhtautumistaan ihan inhimillisenä. Niin itsekin tekisin heidän asemassaa.n.

Vierailija
95158/176779 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä siellä Rovaniemelläkään mitään jatkotartuntoja ole tullut. Siellä ne nyt istuu karanteenissa ne pari sataa.

Eikö se ole hyvä asia?

Vierailija
95159/176779 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Floridassa nuorista aikuisista alkanut korona-aalto on leviämässä alle 18-vuotiaisiin ja ikääntyneisiin  https://twitter.com/DrEricDing/status/1283503278588919810

Tuolla ei ole mitään merkiystä, tuolla twiitillä. Se johtuu siitä, että pahin oli jo huhtikuussa ja silloin korona meni sisälle vanhainkoteihin ja sairaaloiden vuodeosastoille ja siitä tulivat ne menetykset, jotka silloin tulivat. Se ei enää toistu samassa mittakaavassa esimerkiksi Floridassa tai Texasissa.

Floridassa ja Texasissa on jo yhtä paljon tartuntoja, kuin New Yorkissa (huomaa vielä se että New York on testannutkin puolet enemmän), mutta vaikka tilanne on tämä, niin New York johtaa kuolleissa kymmenkertaisesti.

Vierailija
95160/176779 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole hyvä asia?

No jatkotartuntoja ei Rovaniemellä tullut, koska kaikki käyttivät maskeja!

Ketju on lukittu.